پارچه گلگلی برای یک کالکشن یا چاپهای رنگارنگ برای فصل تابستان، مارکتینگ نوآورانه و خلاقی نیست، اما هرچه که هست ، تبدیل به یک کلیشه در فشن شده!
شاید با خودتان بگویید لباسهایی با پارچه گلگلی آیتم خاص و ویژهای نیستند و شاید هم این لباسها به نظرتان یک محصول تکراری در دنیای مد باشند.
ولی در پولساز بودن آنها هیچ شکی نیست، زیرا یک آیتم مناسب برای سرمایه گذاری برندها به حساب میآیند!
با این حال ، به نظر میرسد که مصرفکنندگان از لباسهای چاپی سیر نمیشوند و این لباسها را تنها در ماههای گرم سال نمیخواهند .
Zara’s polka dot dress را در نظر بگیرید؛ این لباس در تابستان سال پیش در انگلیس بسیار همهگیر شد و طرفداران پروپا قرصش، یک پیج اینستاگرام اختصاصی برای این لباس ساختند که این صفحه در حال حاضر ۲۶٫۰۰۰ دنبالکننده دارد!
از دید Marguerite Le Rolland مدیر قسمت تحقیقات دربارهی فشن و زیبایی درEuromonitor International، موفقیت این لباس به این دلیل بود که چاپ monochrome (تکرنگ) کلاسیک، فیت گشاد و آزاد و قیمت بسیار مناسب این لباسها، تمام افراد از تمام سنین و انواع سایز و بادی شیپ ها را تحت تاثیر خودش قرار داد.
چرا پارچه گلگلی برای مشتریان محبوب و برای برندها سودآور است؟
لباسهایی با پارچه گلگلی یا چاپی در فصلهای اخیر، نوعی رنسانس را تجربه کردند به نحوی که علاقهی زیاد به این لباسها متقاضی آنها را چه از برندهای نه چندان معروف و چه برندهایی مانند Zimmermann دو چندان کرد.
به گفتهی سازمان تحقیقاتی Euromonitor International، در سال پیش، ارزش بازار جهانی لباسهای چاپی (PRINTED DRESS) به ۶۲ میلیارد دلار رسید و پیشبینی میشود این عدد تا سال ۲۰۲۱ به ۶۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
به دنبال این موفقیت، برندهای معروف به حضور پررنگ و تاثیرگذار لباسهای چاپی پی برده و در تولید محصولاتی با این طرح سرمایهگذاری های کلانی انجام دادند و با ایجاد علاقهی شدید در میان مصرفکنندگان و با ارائه پیشنهادهای وسوسه انگیز، به افزایش تقاضا و فروش این لباسها کمک قابل توجهی کردند.
” از دلایل موفقیت این لباسها میتوان به قیمت و کیفیت چاپ آنها اشاره کرد. “
بیاید برند Rixo را در نظر بگیریم.
این برند در ابتدای کار موفقیت چشمگیری نداشت و با فروش لباسهای معمولی و بیسیک بقای خود را تضمین میکرد.
ولی بعد از رونمایی از یک کالکشن با پارچه گلگلی در سال ۲۰۱۵ توسط Orlagh McCloskey و Henrietta Rix، به یک موفقیت تضمین شده دست پیدا کرد و از یک برند نهچندان معروف تبدیل به برندی شد که مجموعهای از انواع پوشاک و اکسسوری را به بهترین شکل طراحی و ارائه میکند.
” لباسهای ما فقط یک تکه لباس ابریشمی بودند، ما برندی متناسب با سبکهای مختلف زندگی نبودیم، پس از این جهت یک برند کاملا تک بعدی به حساب میآمدیم”.
McCloskey
با این حال دلیل موفقیت این برند، تعادل قیمت و کیفیت محصولات بود.
قیمت بیشتر محصولات Rixo از حدود ۳۰۰ دلار شروع میشود که این برند را در مرتبهی خوبی در میان برندهای لوکس اما قابل دسترس قرار میدهد.
نکته قابل توجه اینجاست: با اینکه محصولات Rixo ، ظاهری جوان پسند دارند، اما مشتری ثابت آن یک زن ۳۵ ساله است که با وجود ثروت و دارایی قابل توجهاش، ترسی هم از خرج کردن برای این لباسهای گل گلی ندارد.
با این وجود، این برند در عرضه محصولات، کمی سختگیرانه عمل میکند، به گونهایی که تعداد محدودی از لباسها را با قیمتی مقطوع میفروشد و معتقد است که سختگیر بودن در عرضه، کمک شایانی به حفظ ارزش برند میکند.
با این حال یک عرضه کنندهی چینی با ثبت سفارشهای کوچک اما گران قیمت، باعث شد Rixo سال اول را با سود مناسب پشت سر بگذارد.
تا همین امروز که چهار سال از تاسیس این برند میگذرد، این برند ۱۴۰ سهامدار دارد.
RixO در این باره توضیح داد: “ما برای اهداف طولانی مدت برنامهریزی میکنیم، قرار نیست که یک برند امروزی و اینستاگرامی باشیم که عمر کوتاهی دارد.
ما میخواهیم که یک برند ماندگار باشیم که مشتریهایمان را به خوبی بشناسیم و البته قصد فروش برندمان را هم نداریم.
با این حال از تاثیر اینستاگرام در معرفی RIXO نمیتوان صرفنظر کرد؛ موفقیت این برند در اینستاگرام به طوری است که رنگهای چشمگیر و طرحهای جالب توجه این برند، تمرکز کاربران را دزدیده و سمت خودش میکشاند.
برندها چگونه فروش محصولات با پارچه گلگلی را تضمین میکنند؟
شرایط برند Rotate که توسط Birger Christensen تاسیس شد، با Rixo یکی بود.
این برند توسط یک فرد دانمارکی به نام Denise Christensen ، در آگوست سال ۲۰۱۸ تاسیس شد.
در کنار موسس این برند اینفلوئنسرهایی مانند Thora Valdimars و Jeanette Madsen، به واسطه خالق این برند برای طراحی و ساخت کالکشن Rotate برگزیده شدند.
این کالکشن به گونهای طراحی شده بود که یک مجموعه از لباس ها با پارچه گلگلی یا طرحدار چاپی با رنگهای متنوع باشد که توجه همه را به خود جلب کند.
همکاری این برند با اینفلوئنسرها و همچنین استفاده از اعتبار و اعتمادی که این افراد در میان مردم داشتند، او را به برندی معتبر تبدیل کرد و نگاهها را به سوی این برند منعطف کرد.
اولین فروش موفق این برند مربوط به یک لباس با پارچه گلگلی صورتی رنگ بود و کوتاه که آستینهای پفدار مثلثی LEG-OF-MUTTON داشت که به قیمت ۲۸۰ دلار فروخته شد.
طراح این برند امید به فروش تنها ۲۰۰ عدد از این پیراهن داشت اما در حال حاضر ۲۰۰۰ عدد از این پیراهن به فروش رسانده است.
پس این را میتوان تاثیر پارچه گلگلی یا طرحدار چاپی دانست!
این برند نیز متوجه این موضوع شد که با اینکه برندی است که لباسهای با کیفیت و خوش ساخت تولید میکند؛ داشتن یک قیمت مناسب برای فروش محصولاتش بسیار ضروری است.
Christensen در این باره میگوید: ما باید از میزان سودی که به دست میآوریم رضایت داشته باشیم تا قادر به پایین نگه داشتن قیمتها باشیم.
در کنار این دو برند، برند Reformation که مجموعه ای از محصولات متنوع را دارد (در جولای ۲۰۱۹، New York Times در گزارشی بیان کرده که این برند یک فروش ۱۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است).
ولی به گفتهی موسس این برند Yael Aflao، پیراهن هایی که پارچه گلگلی داشتند از همان اول، معروفترین آیتمهای این برند بودهاند.
به گفته او “نکتهی کلیدی در تولید این محصول این است که فیت یا تنخور لباس درست از آب دربیاید، تمرکز پروسهی طراحی بیشتر بر روی الگو و تنخور لباس است تا پیروی از یک ترند!
با این وجود اگر یک استایل ترندی مانند پیراهن آستین پفی یا پیراهن هایی با چاک بلند فروش چشمگیری داشته باشند، ما این محصولات را از پارچههایی با طرح و رنگ متنوع تولید میکنیم”
تاثیر اینستاگرام و اینفلوئنسرها در محبوبیت پیراهنهایی با پارچه گلگلی
بعید است که شهرت پیراهنهایی با پارچه گلگلی از بین برود و به این زودی از چرخه مد خارج شود زیرا در پلتفرمی مانند اینستاگرام که درآن اینفلوئنسرها در بالاترین رده تاثیرگذاری قرار گرفتهاند، لباسهای رسمی به کژوال ترین شکل ممکن استایل میشوند!
به لطف این اینفلوئنسرها پیراهن دیگر فقط مختص یک مراسم عروسی نیست، دیگر میتوان از آن در استایلهای خیابانی و کژوال نیز استفاده کرد.
Poppy Lomax مدیر فروش لباس زنانه در London department store Selfridges میگوید: شما میتوانید این لباسهای گلگلی رو با هودی، استایلهای لایهلایه و با کفش TRAINERS بپوشید.
این در واقع راهی است برای معرفی استایلهای جدید با پیراهنهای چاپی و طرحدار به مشتری” با رشد ترندهای چاپی، طراحان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که برای بقای یک لباس ترندی قابلیت ست شدن آن با دیگر آیتمها را در نظر بگیرند.
این مساله در رابطه با چاپهای جالب توجه است اما نه لزوما چاپهای گلدار؛ به طور مثال ما شاهد رشد قابل توجه ترند اورسایز هستیم، چه در لباسهای بلند و ماکسی و چه پیراهنهای میدی یا کوتاه!
این به این معنی است که ما برای مدت طولانی شاهد حضور این ترند پرطرفدار خواهیم بود زیرا این لباس ها به راحتی با هر آیتم دیگری استایل میشوند.
پس برای بقای این طرحهای چاپی پرطرفدار نیز بهتر است قابلیت ترکیب شدن آن با آیتمهای کژوالتر را در نظر گرفت و پیراهن هایی با پارچه گلگلی را مختص زمان و مکان خاصی ندانست.
In all seriousness, I am grateful to you for getting things going.
Thank you for your support
Wow, you’re great. No, I don’t think I’ve ever seen anything like it before in print.
I am truly thankful to the owner of this web site who has shared this fantastic piece of writing at at this place.