این کیفها هدف اصلیای را که اصولا کیف برای آن ساخته میشد، تغییر میدهند
کیف دستی های شیشه ای
این روزها کیف دستی های شیشه ای با طراحی و تولید نشان تجاری فرانسوی کوپرنی، نام مورد علاقه افراد مشهوری مانند ریحانا، هیلی بیبر، و خواهران حدید روی فرش قرمزها جلوهگری میکند و این پیام را به دنبال کنندههای دنیای مد میدهد: یک کیف خوب کیفی است که داخلش پیدا و روی آن شاخ شیطان نقش بسته باشد.
کوپرنی احتمالا بیش از هرچیز به دلیل کیفدستیهای «سوویپ» خودش مشهور است: کیفدستیهای بیضی کشیدهای که بهگفته طراحان، از قابلیت «برای باز کردن قفل، انگشت خود را روی صفحه بکشید» گوشیهای آیفون ایده گرفته است. اما اگر بخواهیم از جنبه دیگری به شکل این کیف دستی های شیشه ای نگاه کنیم، میتوان آن را به تخممرغهای عید پاک شبیه یافت که فقط اندازهشان بزرگ شده است.
به گفته طراحان و سازندگان این نوع کیف، روند ساخت آن آسان نیست: به علت ضخامت شیشه از فشار هوا برای فرمدهی آن استفاده میشود و برای کارکرد آن بهعنوان یک کیف، نیاز به استفاده از دریل و قیچی بوده است.
البته این نوع کیف دستی های شیشه ای تنها میتوانند یک یا دو شیء کوچک درون خود جای دهند، و نکته همین است: کاربرد اصلی این کیفها بیشتر استفاده از آنها در حکم زیورآلات و نمایش یک اثر هنری است. فروش این کیفهای شکننده در بازار کم وبیش آغاز شده است و قیمتی بیش از ۵۰۰ دلار دارند.
یک لحظه در دنیایی زندگی میکنید که این نوع کیف را فقط در دست چند فرد مشهور روی فرش قرمزها میبینید، و لحظه بعد در دنیایی هستید که همه این مدل کیف را دستشان گرفتهاند.
در نمایش مد زمستان ۲۰۲۲ کوپرنی، جیجی حدید، مدل فلسطینی- هلندی، را دیدیم که با رنگ شفاف این کیف در صحنه نمایش ظاهر شد. بعد از آن در مراسم «گرمی» امسال که در هفته نخست آوریل برپا شده بود، دو نفر از ستارگان فرش قرمز این مراسم با کیف دستی های شیشه ای کوپرنی دیده شدند: یکی «دوجا کت»، خواننده و رپر آمریکایی، که کیف شیشهای آبیرنگی بهدست داشت، و دیگری «تیناشی»، خواننده، ترانهسرا و رقصنده آمریکایی بود که نوع قرمز آن را با خود داشت.
بعد از مراسم فرش قرمز، دوجا لباسهایش را عوض کرده بود و اینبار کیف کوپرنی شفاف، شبیه به کیفی که جیجی حدید در نمایش هفته مد کوپرنی نمایش داد، در دست گرفته بود.
یک هفته بعد، کیف دستی های شیشه ای به بهترین شکلی درآمد که میتوان از آن استفاده کرد: وسیلهای برای نمایش خود، و نیز وسیلهای برای تبلیغ دیگر چیزها. برای مثال، هفته گذشته کایلی جنر با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مربوط به مجموعه کارداشیانها، کیفی در دست داشت که بینندگان میتوانستند داخل آن را به وضوح ببینند: یک رژ لب و یک برق لب با نشان تجاری کایلی.
این کیفها، هدف اصلیای را که اصولا کیف برای آن ساخته میشد، تغییر میدهند: دیگر قرار نیست اشیای ضروری داخل آن مخفی شود. نه دستمال کاغذی استفاده شده، و نه رسیدهای مچاله شده. در عوض، کاری که کوپرنی میکند، ساختن قابی برای نمایش است: چیزی برای پنهان کردن ندارم و هرچه دارم، برای نمایش و تبلیغ است.