داشتن یک سیستم مورد قبول در زمینه قیمت گذاری پوشاک باعث راحتی کار خریداران و تولید کنندگان است، اما باز خریداران و تولید کنندگان از چالش هایی که هنگام مذاکره بر سر قیمت روبرو می باشند
قیمت گذاری در تجارت تأمین پوشاک
صنعت نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمیترین صنایع جهان است که به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوقالعاده، بسیار مورد توجه اغلب کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد.
مزایای متنوع آن از جمله قدرت اشتغال زایی بالا، ارزآوری، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایهگذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا، موجب شده است که بسیاری از کشورها صنعتی شدن خود را صرفا از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند و کماکان نیز در بخشهای دانشبنیان و با ارزش افزوده بالا پیشرو باشند.
از جمله سیاستهای موفق در پیشرفت این صنعت که تقریبا در همه کشورهای پیشرو (از قبیل چین، هند، ترکیه، ویتنام و…) به اجرا درآمده، جذب سرمایهگذاری خارجی است که پیشنیاز آن، در درجه اول رقابتی کردن هزینههای تولید و سپس تسهیل فضای مناسب کسب و کار و عقد قراردادهای تجاری آزاد و ترجیحی با بازارهای هدف صادراتی و تأمین زیرساختها، تسهیلات مالی و مشوقهای صادراتی میباشد.
علاوه بر این، دسترسی به مواد اولیه، نیروی کار ارزان و ماهر، حمایت همهجانبه دولتها، مشوقهای متنوع و تخفیفهای مالیاتی، از جمله مشوقهای سرمایهگذاری داخلی و خارجی در این صنعت به شمار می رود.
این مطلب توسط چارم راماندالا که یکی از فعالین برتر حوزه نساجی و مد است به رشته تحریر در آمده است. وی در این مطلب از زبان خوش به بررسی زوایای مختلف نیاز به قیمت گذاری آزاد کار در مقوله تجارت تأمین پوشاک می پردازد. وی می گوید:
همه ما نیاز به داشتن یک سیستم جهانی مورد قبول در زمینه قیمت گذاری پوشاک را حس کرده ایم؛ چنین سیستمی باعث راحتی کار خریداران و تولید کنندگان می شود. با وجود اینکه بیش از دو دهه است که این موضوع در حال بحث و بررسی است، اما باز هم خریداران و تولید کنندگان از چالش هایی که هنگام مذاکره بر سر قیمت با آنها روبرو هستند شکایت می کنند.
همین اواخر با یکی از دوستانم که یک دفتر خرید را اداره می کند، بر سر این موضوع بحث کردم. او برای من توضیح داد که چگونه برخی از خریداران / خرده فروشان مانند برندهای NEXT و M&S از حراجی های آنلاین برای تعیین قیمت و یافتن تولید کنندگان استفاده می نمایند. من مطمئنم که اگر راجع به این موضوع از آنها سوال کنید، قطعاً به شما خواهند گفت که این روش قابل قبول ترین راه برای پیدا کردن ارزان ترین تولید کننده است. با این حال به نظر من این کار اصلاً درست نیست.
شواهد نشان داده شده که چگونه اوضاع در هنگام برگزاری مزایده در جلوی کامپیوتر بسیار پر استرس و تنش زاست. هر بار که او قیمت کمتری ارائه می داد، شخص دیگری از یک شرکت دیگر روی دست او بلند می شد. بنابراین اگر شما به دنبال گرفتن سفارش هستید باید تا جاییکه می توانید مظنه قیمتی را پایین بیاورید.
این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند که خریدار احساس کند به قیمت مورد نظر خود رسیده است. حال چه تضمینی وجود دارد که قیمت نهایی توافق شده، قیمت مناسبی باشد؟ چگونه مطمئن شویم که تولید کنندگان پول کافی برای پرداخت حقوق کارگران خود دارند، البته بدون اینکه از کار بزنند؟
یک رابطه مطمئن بین خریدار و تولید کننده بسیار مهم است. روش قیمت گذاری آزاد باید یک روش تجاری باشد، به گونه ای که هر دو طرف احساس کنند بر روند کار کنترل دارند. خریداران باید به صورت کامل درباره ارزش دقیقه استاندارد و نحوه محاسبه آن صحبت کنند.
متاسفانه هنوز هم بیشتر خریدارانی که در حال مذاکره بر سر قیمت ها هستند، به قیمت های پایینی که از چندین تولید کننده در سراسر جهان دریافت کرده اند و حاوی هدف های قیمتی برای تولید کنندگان هستند، استناد می کنند.
بدیهی است که تولید کنندگان و ماموران خریدی که از گرفتن سفارش نا امید شده اند، قیمت های غیر واقعی را پیشنهاد می دهند و پس از دریافت سفارش از کار می زنند. این امر منجر به مشکلات زیادی می شود که پرداخت دستمزد پایین، کم دادن حق الزحمه اضافه کاری و در برخی از موارد تلاش برای به کارگیری کودکان کار زیر سن قانونی تنها معدودی از آنها هستند.
در طرف دیگر، ماجرا تولید کنندگانی قرار دارند که مظنه قیمتی را بالاتر از حد متوسط بیان می کنند و سعی دارند در حق خریدار اجحاف کنند. اکثر تولید کنندگان تمایلی به هزینه گذاری آزاد ندارند و فقط قیمت CMT یا FOB را ارائه می دهند.
در این صورت خریدار هیچ ایده ای درباره ارزش دقیقه استاندارد یا حتی هزینه پارچه مصرف شده ندارد. این روش ها به ایجاد اعتماد کمک نمی کنند. از این رو جای تعجب نیست که چرا خریدارانی مانند برند NEXT برای یافتن تولید کنندگان به مزایده های آنلاین اعتماد می نمایند. با این حال ما باید به تولید کنندگان و خریداران فشار وارد کنیم تا کاملاً شفاف عمل کنند و مطمئن شویم که کالاها بر اساس روش درستی قیمت گذاری می شوند. در واقع این کار به هر دو طرف کمک می نماید تا هم روند کاریشان را به هم نزدیک کنند و هم یک رابطه تجاری بلند مدت با یکدیگر برقرار کنند.