کمتر از یک ماه پیش، برند معروف مانگو که در حوزۀ مد و پوشاک فعالیت است، از کالکشن بهاره خود رونمایی کرد.
طراحان برند مانگو در این کالکشن( که در آن به خوبی جنبههای مختلف مد و فشن در سال ۲۰۲۱ دیده شده) نیم نگاهی نیز به مسئولیتهای محیطزیستی خود داشتهاند.این کالکشن جدید که «مانگو کازا» نام دارد، از عناصر طبیعی الهام گرفته است.
مانگو، برند اسپانیایی و از برترین برندها در زمینۀ پوشاک در جهان به حساب میآید؛ این شرکت یکی از سه شرکتی است که تاکنون تلاشهای زیادی برای نجات زمین انجام دادهاند. تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی و اقیانوسها تنها بخشی از نگرانیهای این برندها به حساب میآیند.
مانگو که به رسالت خود برای نجات زمین پایبند است،در کالکشن بهار و تابستانۀ خودهم از نظر جنس و هم از نظر رنگ توجه ویژهای داشته،برای مثال،کالکشن آفتابی این برند که طراحی آن را رونان گالاگر بر عهده داشته، کاملا حس آرامش، راحتی و خنکی را در ذهن تداعی میکند.
پارچۀ بیشتر محصولات در این کالکشن،از جنس لنین و کتان هستند تا هوا به راحتی در لباس جریان داشته باشد.از دیگر ویژگیهای این سری لباسهای مانگو،سادگی دوخت در عین زیبایی است که به استایل شما آرامش و متانت میبخشد.
در این سری از لباسهای بهاره مانگو رنگهای کرم، سفید و آبی کاملا حس خنکی و آرامش را در شما تداعی میکنند.علاوه بر این،استفاده از تناژ رنگهای طبیعی مثل سبز روشن به این کالکشن بهاره روح و تازگی بخشیده است.
این برند دوستدار محیط زیست که در کمپین جدید خود روی موضوع مد پایدار تاکید بیشتری هم داشته، در کالکشن جدید خود نگاهی به دهۀ ۹۰ میلادی داشته است؛ مدل لباسهای جین پاره شده، پارچههای سبک و رنگهای پاستلی همه و همه در کنار هم یک ترکیب شیک، ساده و زیبا را به وجود میآورند.
کالکشن بهاره مانگو که تا حد زیادی حس و حال مدیترانهای دارد، در عین دوستی با طبیعت، دوام بیشتری را نیز داراست و در سه خط زنانه، مردانه و بچگانه وارد بازار شده است.
مدیر بخش مد پایدار این برند میگوید: به لطف پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری ایدههای خلاقانه، ما میتوانیم کالکشنهای جدیدی روانۀ بازار کنیم که هم زیبا هستند و هم رد پای کربن جامعۀ بشری را کاهش میدهند.
این کالکشن که با تم مینیمال طراحی شده، اخیرا مورد توجه و اقبال عمومی نیز قرار گرفته است، دیزاینرها را ترغیب کرده تا این سبک را در دیگر حوزهها نیز وارد کنند.همین موضوع بهانهای شد تا طراحان برند مانگو برنامهای برای توسعه این سبک در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ طراحی کنند و از سری جدید این محصولات در حوزۀ سبک زندگی رونمایی نمایند.
با توجه به دغدغۀ طراحان برند مانگو درمورد محیط زیست، در کالکشن بهاره ۲۰۲۱ این برند، عمدتا از پارچههایی استفاده شده که قابل تجزیه بوده و تا سال ۲۰۲۵، پوشاک تولیدی مانگو از کتان و پلیاستر بازیافتشده، تولید خواهند شد.
علاوه بر آن تا سال ۲۰۳۰ تماما از محصولات سلولزی برای تولید پوشاک استفاده خواهد کرد. نکتۀ جالب دیگر این که مانگو کیسههای پلاستیکیاش را هم با بگهای مقوایی جایگزین میکند.
از مواردی که طراحان برند مانگو در کالکشن بهاره سال ۲۰۲۱ به آن توجه ویژه داشتهاند، مبحث مهم مد پایدار است. اتفاقی که در نتیجۀ آن برند مانگو توانسته تا خود را به عنوان یکی از برندهای دوستدار طبیعت به جهان معرفی کند.
در حال حاضر، ۷۹% پوشاک منگو در ردۀ «مد پایدار» قرار میگیرد و این شرکت بنا دارد تا این رقم را در سال ۲۰۲۲ به صد در صد برساند.استایل کفشهای مانگو در کالکشن بهاره، شامل صندلهای ساده و راحتی هستند که باید آنها را به همراه جوراب به پا کرد.
در کنار این استایل، کیفهای بهاره مانگو حالتی حصیری دارند و با رنگ روشنی که دارند به شما حس آرامش و خنکی میدهند.
اکسسوریهای این برند نیز با کالکشن بهاره مانگو هماهنگی کامل دارد و عموما رنگهای سرخ، سبز و طلایی را در بر میگیرد.
همه چیز درباره برند مانگو؛ نمایی نزدیک از این برند محبوب
مانگو در ایران هم نامی آشناست. این سرکت یکی از مشهورترین برندهای دنیاست که در زمینه طراحی، تولید و فروش پوشاک و لوازم لوکس فعالیت میکند
تاریخچه برند مانگو
شرکت پوشاک و اکسسوری لوکس (اکسسوری) مانگو به وسیله برادران آندیک، (ایساک و ناهمان) در اسپانیا تاسیس شد. در واقع بنیانگذار اصلی و رئیس این شرکت ایساک آندیک، کارآفرین و سرمایهدار اسپانیایی اهل ترکیه است. او (که البته علاقهای به مورد توجه قرار گرفتن در رسانهها ندارد)، سال ۱۹۵۳ در استانبول ترکیه متولد شد و در دهه ۶۰ میلادی همراه با خانوادهاش به اسپانیا مهاجرت کرد.
مانگو یکی از بزرگترین رقبای برند زارا (Zara) است که طراحان بسیار معروفی در آن کار میکنند.
شرکت مانگو اولین فروشگاه خود را سال ۱۹۸۴ در شهر پالاو-سلیتا ای پلگامانس (Palau Solità i Plegamans) استان بارسلون اسپانیا افتتاح کرد. این شرکت در طول یکسال توانست ۵ فروشگاه در بارسلون راهاندازی کند و سپس با افتتاح یک فروشگاه در شهر والنسیای اسپانیا، شرکت خود را در بازار داخلی توسعه داد.
تا سال ۱۹۸۸ شرکتی که کار خود را با یک تیم کوچک شروع کرده بود، توانسته بود ۱۳ مرکز فروش در اسپانیا راهاندازی کند.
این شرکت در سال ۱۹۹۲ با افتتاح دو فروشگاه در پرتغال، اولین گامهای خود را برای وارد شدن به بازار جهانی برداشت. یک سال بعد ۱۰۰مین فروشگاه در اسپانیا باز شد.
مدتی بعد مانگو سیستم مدیریت تجاری را که بر اساس تیمهای متخصص و هماهنگ با یکدیگر شکل گرفته بود، با موفقیت معرفی کرد. این سیستم تا به امروز فعالیت خود را ادامه داده است.
سیستم مدیریت تجاری و تیمهای کاری آن موجب تمایز بین دو مرحله از تاریخ شرکت مانگو شدند:
مرحله اول، از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۵ بود که در این مدت شرکت مانگو بهتدریج به دانش خود در زمینه تجارت و ترکیب آن با مفهوم محصول و فروش افزود و با بهکارگیری فلسفه تولید به موقع (Just in Time) در حوزه تولید پوشاک و توزیع، توانست توجه بازار را به محصولات خود جلب کند. این فلسفه که نوعی فلسفه مدیریت ژاپنی است کمک میکند تا خواسته مشتری با حداقل تاخیر برآورده شود.
در مرحله دوم، که از سال ۱۹۹۶ تا به امروز را شکل میدهد، اعضای شرکت مانگو ارزش تیم کاری خود را تقویت کردند و سرمایهگذاری بیشتری در زمینه تدارکات کامل بر اساس سرعت، اطلاعات و فناوری انجام دادند. در این مرحله آنها توانستند فروشگاههای بزرگتر افتتاح کرده و تعداد فروشگاههای خود در کشورهای دیگر را هم افزایش دهند.
در حال حاضر شرکت مانگو بیش از ۱۰هزار کارمند دارد که ۱۸۰۰ نفر آن در دفتر مرکزیاش به نام مرکز طراحی هانگار در شهر پالاو-سلیتا ای پلگامانس کار میکنند. همچنین ۸۵ درصد کارکنان این برند را زنان تشکیل دادهاند.
مرکز طراحی هانگار، بزرگترین مرکز طراحی اروپاست و فضایی معادل ۱۲۵۰۰ مترمربع را اشغال کرده و محل زندگی بیش از ۶۰۰ طراح متخصص لباس است که بیوقفه در حال طراحی لباسها و اکسسوری مد روز برای زنان هستند. دفاتر طراحی، سازمانهای کنترل کیفیت و خرید همگی در این فضای اختصاصی قرار دارند.
جمع فضاهای تمام دفاتر مرکزی این شرکت در نقاط مختلف جهان چیزی معادل ۱۵۰ هزار مترمربع است که شامل سازمانهای تصویر و تبلیغات، مدیریت املاک، توسعه، کنترل تولید و توزیع فروشگاهها، معماری و طراحی داخلی فروشگاهها،در کنار تدارکات، مدیریت و فناوری اطلاعات هستند. این دفاتر ساختار خاص خود را دارند.
در حال حاضر شرکت مانگو در ۱۰۷ کشور جهان، بیش از ۲۳۰۰ فروشگاه دارد. توسعه اخیر آنها با ورود به بازارهای کشورهایی چون برمه، گوادلوپ و موناکو همچنان ادامه دارد. دارایی خالص این شرکت سه سال پیش ۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده بود.
محصولات مانگو را دقیقتر بشناسید
مانگو هنگام شروع کار خود بهروزترین مدهای لباس را برای زنان جوان و شهری و مدرن ارائه میداد. اما امروزه این برند برای افراد مختلف زن و مرد، دختر و پسر، انواع لباسهای زیبا تولید میکند. پوشاک و محصولات مانگو را میتوان به چهار دسته تقسیمبندی کرد:
۱. لباس غیررسمی
مجموعهای از لباسهای غیررسمی که نیازی به هماهنگشدن با لباسهای دیگر ندارند و هدف از تولید این نوع لباس در نظر گرفتن طیف وسیعی از مردم است که بیشتر مواقع لباس غیررسمی میپوشند یا ترکیبی از لباسهای رسمی و غیررسمی به تن میکنند. در این مجموعه میتوان شلوار، کت و پیراهنهای شیک اما مناسب مکانهای غیررسمی یافت.
۲. لباس شب
این مجموعه مخصوص زنانی است که لباس شب میخواهند. لباسهای این مجموعه بسیار زنانه و با ظرافت است. در این مجموعه از لباس میتوان لباسهای زیبای شب ساده تا بسیار پرزرقوبرق یافت.
۳. لباس ورزشی- جین
مجموعه لباسهای ورزشی مانگو معمولا مطابق با هر فصل و با توجه به مد روز آماده میشوند. لباسهای جین مانگو را میتوان با بهترین مدلهای پیراهن پوشید. تمام محصولات این مجموعه را میتوان با اکسسوری لوکس مانند کفش، کمربند، جواهرات و از این قبیل موارد هماهنگ کرد.
۴. اکسسوری لوکس
در این مجموعه از برند مانگو، انواع کفش، کیف، کمربند، کیف پول، روسری، دستمال گردن، کلاه، دستکش، عینک آفتابی، انواع جواهرات و دیگر لوازم لوکسی که همراه با لباسهای شیک استفاده میشوند، دیده میشود. همچنین این برند با شروع عالمگیری کوید۱۹، دست به تولید ماسکهای زیبا و لوکس صورت قابل شستشو مناسب زنها، مردها و کودکان زده است.
مانگو مجموعهای متنوع از پوشاک تولید کرده است و هر فرد با هر سیلقهای میتواند لباس مورد نظر خود را بر اساس شیکترین و بهروزترین لباسها که با سلیقه و شخصیت او مطابقت دارد، انتخاب کند.
کیفیت محصولات مانگو چگونه است؟
بیشتر لباسها و اکسسوری این برند بر اساس ست و هماهنگ کردن لباسها با هم طراحی شدهاند. بنابراین از نظر مدیران مانگو، هنگام تولید و توزیع لباس، مهمترین بخش برنامهریزی است. آنها در تمام مراحل تولید لباس، از منابع لازم برای تولید پارچه و دوخت لباس گرفته تا نقطه پایانی که فروش لباس به دقت برنامهریزی کرده تا بتوانند به بالاترین استانداردهای کیفیت دست یابند.
کیفیت لباسها و اکسسوری این برند از متوسط تا عالی ردهبندی شده است. مدیران بخش تولید برای تولید لباسهای خود، استانداردهای یکسانی در نظر میگیرند. به همین دلیل، هر مدل از لباسهای این برند، به غیر از موارد خاص، فقط توسط یک کارخانه یا یک کارگاه تولیدی آماده میشود.
لباسهای این برند، علیرغم کیفیت بالا، گرانقیمت نیستند. کیفیت بالای لباسهای برند مانگو موجب موفقیت این برند در بازار شده است.
ارزشهای اعلامشده برند مانگو
اصولی که برند مانگو ادعا میکند برای رسیدن به آن تلاش میکند این موارد هستند و تمام تیم کاری برای اینکه بتوانند به اهداف شرکت دست یابند باید علاقه، خلاقیت و آموزش مداوم را ترکیب کنند و در عین حال به ارزشهای زیر توجه کنند:
مسئولان این برند بین کارمندان خود هماهنگی، فروتنی، صمیمیت، احساس تعهد در کار، صداقت، احترام متقابل، پشتکار، مسئولیتپذیری و روحیه همکاری را تشویق میکنند و معتقدند فقط با داشتن چنین روابطی میتوانند در کار خود موفق باشند.
همچنین افرادی که به عنوان کارمند و زیرمجموعه برند مانگو در مجموعه شرکتهای این برند فعالیت میکنند موارد زیر را رعایت میکنند:
- آنها تمام عملیات و فعالیتهای تجاریشان را در چارچوب اخلاقی و همچنین قانونی انجام میدهند.
- در همه حال به حقوق افراد احترام میگذارند. بنابر این اصل آنها هرگز افرادی که کمتر از سن قانونی کار هستند را استخدام نمیکنند. در ضمن دستمزد و حقوق کارکنان خود را تمام و کمال میپردازند.
- همچنین این اعضاء تمام استانداردهای لازم برند مانگو را رعایت میکنند.
- هر نوع سوءاستفاده فیزیکی یا روانی در شرکتهای مانگو بلافاصله مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد.
- تمام اعضای شرکتهای مانگو در سطح محلی، ملی و بینالمللی با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند.
قوانین فوق باعث شده که شرکت مانگو بتواند میان مشتریان خود از اعتبار و وجهه خوبی برخوردار باشد.
شبکههای اجتماعی برند مانگو
مانگو در اینستاگرام حدود ۲۱ میلیون و در فیسبوک ۱۱ میلیون دنبالکننده دارد. اما دنبالکنندههای توئیتری آن نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر است. اگر بخواهیم بر اساس دنبالکنندههای این برند آن را بررسی کنیم، مانگو در مقایسه با برندهایی چون زارا و H&M در رده پایینتری قرار دارد.
برند مانگو در دوران کوید ۱۹
شرکت مانگو به نقل از سایت fashionunited.com در این روزهای عالمگیری کوید۱۹ با وجود اینکه مدت زیادی مجبور به رعایت قرنطینه و بستن فروشگاههای خود شد، بیکار نماند و دست به اقداماتی مفید زد. این شرکت همان روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا، ابتدا ۲ میلیون ماسک از تولیدات خود را به مردم اسپانیا اهداء کرد و مدتی بعد مبلغی معادل ۳۶۰ هزار یورو به سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کوید۱۹ بخشید.
علاوه بر این، شرکت مانگو در خرید و توزیع لوازم ضروری پزشکی برای ۱۳۵ کشور آسیبپذیر جهان و همچنین تحقیقات مربوط به تولید واکسن با سازمان جهانی بهداشت همکاری کرد.
در ضمن ماسکهای تولیدی این شرکت بنا به ادعای مانگو، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. آنها میتوانند تا ۹۰درصد فیلتراسیون را تضمین کنند و ۱۰ بار شستهشده و دوباره استفاده شوند.
شرکت مانگو در دوران قرنطینه توانست حدود ۹۰۰ هزار مشتری آنلاین جذب کند که این روند مشتریان اینترنتی آن را به حدود ۶ میلیون نفر رساند.
آیا مانگو یک برند دوستدار محیطزیست است؟
شرکت مانگو در سال ۲۰۰۸، سیستمی به نام سیستم مدیریت زیستمحیطی مانگو طراحی کرد. بنابر این سیستم به کارکنان شرکت دستورالعملهای لازم در خصوص رعایت مسائل زیستمحیطی اعلام و همچنین آموزش داده میشود. بر اساس این سیستم شرکت مانگو متعهد شد که با توسعه فناوریهای جدید از مصرف آب، انرژی و مواد شیمیایی در تولید محصولات خود بکاهد.
بنابراین بنا به گفته این شرکت، آنها در تمام مجموعههای محصولاتشان، از پارچه و مواد قابل بازیافت، پایدار و دوستدار محیطزیست استفاده میکنند. این برند با استفاده از مواد ارگانیک و پنبههای طبیعی و فناوریهای کاشت پنبه پایدار، سعی در کاهش آسیب به کره زمین را دارد.
همچنین اخیرا شرکت مانگو هنگام تولید لباسهای جین خود در مصرف آب چیزی حدود ۴ میلیون لیتر صرفهجویی کرده است.
اما با تمام این احوال هنوز این برند با حقیقت مد پایدار بودن خیلی فاصله دارد و بنابر پنجمین گزارش سالانه شاخص شفافیت مد در سال ۲۰۲۰، مشخص شد که مدیران مانگو فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد در عملکردشان شفافیت دارند.
در واقع هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد برند مانگو در تلاش است تا از اثر کربن و انتشار گازهای گلخانهای و مصرف بیاندازه آب و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در تولیدات خود بکاهد.
البته این برند مجموعهای از لباس پایدار به نام «متعهد» تولید کرده است که بیشتر به نظر سبزشویی میآید تا مد پایدار. این شرکت برای تولید این مجموعه از ۳۰ میلیون لیتر آب کمتر، مواد شیمیایی و همچنین انرژی کمتر استفاده کرده است. اما این مجموعه فقط درصد بسیار کمی از خطوط تولید لباس مانگوست و این برند را باید در دسته برندهایی قرار داد که پیرو مد مقطعی و سریع هستند.
آيا مانگو استانداردهای حقوق کارگران را رعایت میکند؟
برند مانگو از نظر اخلاقی هم استانداردهای لازم را رعایت نمیکند. در واقع بیشتر کارخانههای این برند که در کشورهای جهان سوم مشغول فعالیت هستند، به شرایط و حقوق کارگرانی که برای مانگو کار میکنند توجه نکرده است. کارگران تولیدیهای این برند معمولا با حقوق بسیار اندک مشغول کار هستند.
بهطور مثال در فاجعه رانا پلازا در داکا پایتخت بنگلادش، ساختمان ۸ طبقهای که حدود ۸ سال پیش فروریخت و موجب مرگ ۱۱۲۷ کارگر و تعداد زیادی از کودکان آنها شد و برند مانگو یکی از شرکتهایی بود که در این ساختمان تولیدی داشت. این برند نهتنها به وضعیت و ایمنی کار کارگران خود توجهای نکرده بود، بلکه پس از این فاجعه حتی برای جبران خسارت قربانیان این حادثه در جلسهای که به این منظور تشکیل شده بود، شرکت نکرد.
در ادامه دو عکس مربوط به این اتفاق دردناک را میبینید.
همچنین مانگو اگرچه هنگام شروع عالمگیری کوید۱۹ در تولید ماسک به سازمان جهانی بهداشت کمک کرد، برای مراقبت از تولیدکنندگان و کارگران خود -که در زنجیره تامین محصولات این برند مشغول به کار هستند- در برابر این بیماری مهلک کار موثری انجام نداد.
وضعیت استفاده از حیوانات در آزمایشهای این برند هم نامناسب است. البته مانگو مدعی است تا جاییکه میتواند جلوی عذاب کشیدن حیوانات را گرفته است اما سیاست رسمی و معتبری برای این موضوع در نظر نگرفته است. این برند از پشم، چرم، مو و کرک حیوانات استفاده میکند. البته خز یا پوست حیوانات در محصولات خود به کار نمیگیرد.
کلام آخر
مانگو با جذب بهترین متخصصان و طراحان لباس توانسته جایگاه خوبی میان مردم کسب کند. آیا تاکنون لباس یا اکسسوری لوکس از این برند خریدهاید؟ خوشحال میشویم از تجربهتان در این زمینه با ما صحبت کنید.