تعریف مد و فشن
مد و فشن به روشهای مختلفی تعریف میشوند اما در اصطلاح به معنی تفاوت هستند. این اصطلاح پیشتر برای طراحی پوشاک و طراحی فشن بهکار میرفت اما با گذشت زمان و استقبال بیشتر مردم، تبدیل به صنعت وسیعی شد که هر آنچه در استایل استفاده میشد را در برگرفت. با این وجود رشد این صنعت در اینجا متوقف نشد و در حوزههایی مثل معماری و دکوراسیون نیز وارد شد. امروزه صنعت مد و فشن یک صنعت بسیار پیچیده محسوب میشود.
چرا مد و فشن مهم است؟
اقتصاد
اغلب مردم میزان گستردگی مد را درک نمیکنند. ارزش صنعت مد و فشن در سطح جهانی 3 تریلیون دلار است. این صنعت در جایگاه دومین فعالیت بزرگ اقتصادی قرار دارد. همچنین 57 میلیون کارمند در صنعت فشن لباس در کشورهای در حال توسعه مشغول بهکار هستند که هشتاد درصد آنها زنان تشکیل میدهند.
قدرت تاثیرگذاری
مانند بسیاری از صنایع جهانی، صنعت مد و فشن نیز جنبههای تاریک خود را دارد. استثمار کارگران و آلودگیهای زیست محیطی موضوعاتی هستند که این صنعت باید برای رفع آنها بیشتر تلاش کند. اما این صنعت خلاق عظیم پتانسیل ایجاد تغییرات قابل توجهی هم دارد. یکی از کارهایی که این صنعت عظیم قادر به انجام آن است، انتشار ایدههای خلاقانه در سرتاسر دنیا است. برای مثال ایدهای جدید توسط یک پروفسور شیمی به نام تونی رایان و همکارش پروفسور هلن استوری مطرح شده است که میتواند نقشی حیاتی در بهبود سلامت افراد ایفا کند. ایده اصلی در این پروژه تولید پوشاک کاتالیستی است که میتواند نماد همکاری عیلم با طراحی فشن باشد. این طرح به بررسی استفاده از کاتالیزورهایی در منسوجات میپردازد که میتوانند از نور برای تصفیه آلودگیهای موجود در هوا استفاده کنند و آنها را یه موادی بی ضرر تبدیل کنند. تصور کنید که این ایده به تولید انبود برسد، چه تاثیر شگفتی خواهد داشت.
مد و فشن اولین و آخرین تاثیر
زمانی که شما یک فرد را ملاقات میکنید، چه او را بشناسید یا آنکه فردی غریبه باشد، اولین برداشتی که از آن فرد میکنید متاثر از لباس پوشیدن او است. در مورد خود شما هم همینطور است. لباسهای شما در واقع برداشت شما از مد و فشن است و در واقع خود واقعی شما را به دیگران میشناساند. ممکن است فردی بسیار درونگرا باشد اما با استایل خود بر اتاقی پر افراد مختلف تاثیر بگذارد. اگر به کسب اطلاعات در استایلهای مختلف علاقه دارید خواندن مقاله ((رایج ترین استایلها در مد و فشن ))را به شما پیشنهاد میکنم.
مد و فشن، هنر خلاقیت و بیان خود
برای خلاقیت نیاز نیست نقاش یا مجسمهساز باشید. انتخاب لباس هایتان و ریسک کردن یکی از مشخصههای فشن لباس 2020 است. زمانی درک شما از مد پیشرفت میکند که به آن به عنوان یک هنر نگاه کنید. هرچه در این هنر خلاقتر باشید، بیان زیباتری پیدا خواهید کرد. اینکه چطور با مد بازی میکنید و چقدر خلاقانه آن را به کار میگیرید، به بیان بهتر شخصیت شما و افزایش تاثیر گذاریتان کمک میکند. همچنین این عوامل نقش مهمی را در افزایش اعتماد به نفس شما بازی میکنند. هیچ چیز رضایت بخش تر از این نیست که آن خیره شدن همراه با تحسین دیگران را دریافت کنید. شیک پوشی میتواند منجر به احترام بسیاری در محافل اجتماعی و افزایش عزت نفس شما شود.
مد، پیوند دهنده جهان
یکی از مهمترین دلایل اهمیت مد و فشن این است که جهان را با یکدیگر پیوند میدهد. البته نه با نخ و سوزن بلکه با نمایشهای عظیمی که فشن مد در میلان، نیویورک و بسیاری شهرهای دیگر برپا میشود. همچنین مد از فرهنگهای متفاوتی در جهان الهام میگیرد و معرف فرهنگهای نقاط مختلف جهان است.
مد و فشن و صنعت سرگرمی
از دیگر دلایل اهمیت مد و فشن، صنعت سرگرمی است. اکثر فیلمها و سریالهای تلویزیونی به دلیل حس مد و فشنشان محبوب میشوند. بینندگان از طراحی فشن این فیلمها و سریالها به عنوان منبع الهام در استایلشان استفاده میکنند و به این صورت هم صنعت مد و هم سرگرمی را تقویت میکنند.
مد و فشن و شکوفایی استعدادها
هر روز مدلها و بازیگران زیادی را میبینیم که شاهکارهای طراحی شده توسط ذهنهای خلاق را بر تن میکنند. این شوها به عنوان یک پلتفرم قدرتمند برای مشاغل نوپا و طراحهای تازه کار عمل میکنند و باعث معرفی آنها در این صنعت میشوند. البته هرساله علاقهمندان بسیاری به این حوزه وارد میشوند اما به دلیل حجم بالای رقابت امکان ادامه فعالیت پیدا نمیکنند.
سخن آخر
فشن مد دارای یک چرخه حیات با پنج مرحله است. تا زمانی یک روند به انتهای یک چرخه نرسد، مد محسوب میشود. این چرخه علاوه بر تولیدکنندگان برای مصرفکنندگان نیز مهم است، زیرا نشان میدهد یک فشن ومد چه زمانی محبوبیت خود را از دست داده است و به اصطلاح از مد افتاده محسوب میشود.
فشن و مد یک هنر نیمه دایمی است. بدین معنای که به راحتی میتوانید آن را همانطور که میخواهید براساس روحیه خود بسازید و طراحی فشن برای استایل شخصیتان انجام دهید. برخلاف یک مجسمه، که پس از پایان توانایی تغییر آن را ندارید، به راحتی میتوانید هر آیتمی را که میخواهید تعویض کنید. برندها در قرن بیست و یک متوجه شدند که آگاهی اجتماعی برای بقای آنان ضروری است، به همین دلیل اگر میخواهید همگام با مد پیش بروید رویدادهای رانویها، وبلاگهای مد، مجله مد و فشن، وبسایتهای برندهای مورد علاقهیتان و ویترین فروشگاهها را دنبال کنید. اگر به این مقاله علاقهمند بودید مقالهی (( رایجترین اصطلاحات طراحی لباس که باید بدانید)) هم برای شما جالب خواهد بود.