آشنایی با ویوینوستوود طراح بریتانیایی
در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از طراحان بزرگ سبک پانک یعنی ویووین وست وود آشنا کنیم و در ادامه جدیدترین کالکشن وی را که در زمره مد پایدار قرار میگیرد با هم بررسی کنیم.
ویوینایزابلوستوود(Vivienne Isabel Westwood) طراح مد جنجالی انگلیسی هشتم آوریل ۱۹۴۱ درشهر گلوسوپ در خانواده ای معمولی به دنیا آمد. کودکی او مصادف با جنگ جهانی دوم بود. در هفده سالگی به همراه خانواده به لندن نقل مکان کردند. پس از پایان دبیرستان وی موفق شد تا در رشته نقرهکاری در دانشگاه وست مینستر شروع به تحصیل کند اما مدتی بعد تصمیم گرفت وارد کالج تربیت معلم شود و همزمان کاری در یک کارخانه پیدا کند.
علاقه وی به طراحی و ساخت جواهرات دستساز و کارهای هنری,او را مجاب کرد که در طراحی با استعداد است. در همان دوران بود که فعالیت های جدیدی در زمینه مد را آغاز کرد و پس از ازدواج با درک وست وود نام خود را به ویوین وست وود تغییر داد و حتی پس از طلاق هم این نام را حفظ کرد. او حتی لباس عروس خود را نیز خود طراحی کرده و دوخته بود. وی بیشتر به دلیل انعطافپذیری و جسارتش در ارائه مجموعههای لباس زنانه و مردانه در هفتههای مد لندن شهرت دارد.
وستوود و سبک پانک
ویوینوستوود نقش مهم و اساسی در وارد کردن سبک پانک به لباسهای روزمره مردم داشته است. او موج جدیدی را در دنیای مد به وجود آورد. وی یک نمونه شاخص از زنانی است که نماد برند فشن خود هستند و بخش مهم مدیریت و طراحی برند خود را انجام میدهند. در دهه هفتاد میلادی با کار برای گروههای موزیک راک و پانک فعالیت حرفهای خود را شروع کرد و در مدت کوتاهی به شهرت رسید و وارد جریان اصلی دنیای مد شد.
آشنایی با مالکوممکلارن تاثیر زیادی روی حرفه و زندگی شخصی ویوین داشته است. او در سال ۱۹۷۱ تدریس را رها کرد و در این زمان یک بوتیک در خیابان کینگزرود در لندن به نام( let it rock) افتتاح کرد. ویوین در این بوتیک لباسهای طراحی شده خود را با برند ویوینوستوود به فروش میرساند. او از سبک لباس پوشیدن اقشار خاصی مثل خوانندگان راک و موتورسواران الهام گرفته و سبک جدیدی را در لباس پوشیدن به وجود آورد, که به سبک پانک معروف شد. این ابداع تحولی عمیق در فشن دهه ۷۰ و ۸۰ به وجود آورد که از آن به عنوان دوره پانک یاد میشود.
از ویوین وستوود به عنوان یکی از بنیانگذاران سبک پانک یاد می شود.
سبکی که در آن از چیزهای جدید و غیر معمولی برای تهیه و طراحی لباس استفاده می شود مثل زنجیر, سنجاق قفلی, استوک فلزی و ترکیبی از اینها با چرم به همراه آرایش عجیب موها و چهره. ویوین عناصری را هم از لباسهای محلی اسکاتلندی مثل پارچه چهارخانه را به این سبک اضافه کرد و سبک خاص خود را ابداع کرد.
وستوود معتقد بود طراح نباید در مورد طراحیهای خود توضیح دهد و محصول خود باید گویای ویژگیهای خود باشد. طراحیهای وستوود هم گویای فرهنگ و سبک خاص خود بود. ایدههای او حتی در زمان خود عجیب و غیرمعمول بود و همین مسئله باعث شد علیرغم موفقیت و محبوبیت زیاد مورد تمسخر هم قرار بگیرد. مک لارن و وست وود در دهه ۸۰ میلادی اولین مجموعه لباسهای خود را به نمایش گذاشتند که با استقبال زیادی روبرو شد. نام هایی که برای مجموعه های خود انتخاب میکردند نیز جالب توجه است نامهایی مثل دزدان دریایی, وحشیها, بوفالو, پانکاتور, جادوگران و پایان جهان. از سال ۱۹۸۴ شراکت وستوود و مکلارن بهم خورد و پس از آن, خود ویوین به تنهایی مدیریت برند را به عهده گرفت.
از این زمان او تمرکز خود را روی ایدههای جدید لباس برای آزادی و برابری زنان گذاشت و لباسهای کوتاه و جالبی را در این دوره ارائه کرد در سال ۲۰۰۲ لباسهای تئاتر ریگولتو اثر جوزپه وردی را طراحی کرد که مورد استقبال قرار گرفت. در سال ۲۰۰۶ او با مجموعه ناینوست شروع به همکاری کرد و برای این برند لباسهای مردانه و زنانه طراحی کرد در سال ۲۰۰۸ موفق به اخذ دکترای افتخاری مد و فشن از دانشگاه هریوتوات اسکاتلند شد. ملکه الیزابت به وی لقب {بانو}اعطا کرده است.
وستوود در نزدیک به پنج دهه فعالیت خود تاثیر چشمگیری بر روی فشن زنانه و مردانه گذاشته است و اکنون نیز فعالیت خود را ادامه میدهد به طوری که نام و چهره او همچنان تصویر شاخص برند وست وود است. در کنار فعالیت طراحی مد و لباس و طراحی لباس تئاتر و مدیریت کمپانیهای فشنی که گردش مالی سالانه آن ۱۰ میلیون پوند است کارهایی هم در زمینه اقتصادی و سیاسی انجام داده است. وی عضو رسمی حزب سبز اروپا است. او در بسیاری از طراحیهای خود سعی کرده است از شعارهای سیاسی و اجتماعی جدید در کنار سبک خاص و شوخطبعانه خود مطرح کند. برند وست وود اکنون ۶۳ فروشگاه در سراسر جهان دارد و نمایندگیهای آن در کشورهای مختلف از جمله چین کرهجنوبی و هاوایی وجود دارد
هنر خرید کمتر
ویوین از طرفداران محیطزیست است و همواره سعی میکند اصل پایداری را در طراحیهای خود پیاده کند. برند او از سالها پیش به جنبش مد سبز پیوسته است.
ویوینوستوود ایده پایداری در مد را مدتها قبل از رایج شدن آن مطرح کرده است. هنگامی که نام تجاری او برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ راهاندازی شد, رویکرد پانکیستی او استفاده مجدد از مواد و تولید کمتر بود. از آن زمان وست وود به خودی خود به یک دوستدار محیط زیست تبدیل شد و مانیفست واقعی این برند این بود: کمتر بخر, خوب انتخاب کن, ماندگارش کن.
در آخرین ارائه این برند در هفته مد لندن, طبق گزارش ها این مجموعه ۹۰ درصد از موادی ساخته شده بود که تاثیر کمتری بر محیط ما دارد. برای پاییز ۲۰۲۲ مقدار کل مواد کم ضرر و cruelty-free به ۷۱% رسید. این برند پیشبینی میکند با توجه به آنچه که واقعا به فروشگاهها تحویل داده میشود این تعداد به ۹۵ درصد افزایش یابد. پنبه ارگانیک, پنبه بازیافتی, پنبه حاصل از کشاورزی احیاکننده, پلیاستر بازیافتی, نایلون بازیافتی و ویسکوز با منبع مسئولانه تنها تعدادی از ترکیبات پارچه مورد استفاده هستند. با ۶ پارچه مختلف از این مجموعه که ارتقا یافتند.
طراح به هنرهای زیبا نیز فکر کرده است و علاوه بر پایداری مواد استفاده شده طرح ها هم زیبا هستند.سال گذشته وست وود مجدداً قطعاتی را منتشر کرد که با نقاشی قرن هجدهم فرانسوا بوچر و دافنیس و کلوئه چاپ شده بود, که برای اولین بار در نمایشگاه پاییز۱۹۹۰ روی کرست استفاده کرده بود. اما برای پاییز ۲۰۲۲ او به ژانرهای مختلف منشعب شد.
چشم های سرگردان آثار ماتیس, با دست روی ژاکتهای جین سفید, شلوار جین و کفشهای کتانی نقاشی شده اند تا نمادی از مراقبتهای محافظتی باشند.
همچنین مناظر تاریک نقاشی پیتربروگل با نام the fight between carnival & lent که در سال ۱۵۵۰ کشیده شدهاند دیده میشود.
طبق یادداشتهای نمایش وستوود وی به دلیل ماهیت سوررئال این نقاشی جذب آن شده. (طبق نظریه مردم ذرت کپک زده میخوردند که همان قارچی است که در الاسدی استفاده میشود. آنها شیفته جهنم و جادوگران شدهاند.)
هنری ببر جنگلهای بارانی روسو در سراسر مجموعه دیده میشد و روی کیسهها و چنگالهایش میچرخد. از این ببر به عنوان الهام دیگری برای نمایش میتوان اشاره کرد: سال ببر.
تمام نقوش معمولی وستوود نیز آنجا بود. کتاب, ظاهر دیجیتال مدل های بازیگران خیابانی را نشان میداد. در این کالکشن لباسهایی با شانههای بزرگ و نامتعادل همراه با شلوار تارتان و کتوشلوار و کتکوتاه با کراوات وجود دارد. البته می توانید کرستهای دقیق و گردنبندهای مرواریدی را نیز پیدا کنید. اما با پیچوتابهای جدید: مرواریدها ضخیمتر شدند, کرستها باریکتر شدند.
این فشنشو مطمئنا برای مدت طولانی مورد علاقه طرفداران خواهد بود.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد و شما را به سمت استفاده از مد پایدار سوق بدهد.
برای من با سلیقه فمینین و نچرال بزرگترین عامل جذابیت سبک پانک میتواند همین اهمیت به مد پایدار باشد.
نظر شما چیست؟