27 سپتامبر تا 5 اکتبر2021، پاریس میزبان مهمانان و برندهای بسیاری بود که از مجموعه‌های بهار و تابستان 2022 خودشان رونمایی کردند. این هفته‌ی فشن مهم و باقدمت، با حواشی و سروصدای زیادی همراه بود و …

27 سپتامبر تا 5 اکتبر2021، پاریس میزبان مهمانان و برندهای بسیاری بود که از مجموعه‌های بهار و تابستان 2022 خودشان رونمایی کردند. این هفته‌ی فشن مهم و باقدمت، با حواشی و سروصدای زیادی همراه بود و ظاهرا بعد از کمتر شدن محدودیت‌های کرونایی، طراحان فرصتی داشتند تا برای طرح‌هایی نو و به عبارتی تلاش برای انقلابی در برندهای خود، وقت بگذارند.

هفته‌ی فشن پاریس که قدیمی‌ترین برگزار کننده‌ی فشن‌شوی دنیا محسوب می‌شود، امسال در«theatre de la mode» برگزار شد که حواشی و سروصدای زیادی هم به همراه داشت. به عنوان مثال لیسا، خواننده‌ی کره‌ای بلک پینک، که به عنوان سفیر برند بولگاری در هفته‌ی فشن پاریس حضور داشت، به طور ناگهانی با اعلامیه‌ای از طرف کمپانی «YG» حضور این خواننده را در شوی بولگاری ممنوع کرد. ظاهرا علت این تصمیم ناگهانی، شرایط کرونایی و محافظت از این خواننده بوده است. حضور معترضان به مصرف‌گرایی در فشن شوی برند لویی ویتون نیز یکی دیگر از این حواشی بود.این سرو صداها در نوع ارائه‌ی مجموعه‌ها نیز وجود داشت.

در ادامه به بررسی برخی از برندهای حاضر در هفته‌ی فشن بهار-تابستان 2022 پاریس خواهیم پرداخت.

1- دیور در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(پاریس زمین بازی دیور شد!)

یکی از برندهایی که در هفته‌ی فشن پاریس به صورت حضوری، از مجموعه‌ی جدیدش رونمایی کرد برند لوکس دیور بود. ماریا گراتزیا کیوری برای مجموعه‌ی بهار 2022 دیور، سعی کرده است تا تجربه‌‌های جدیدی داشته باشد و از چارچوب همیشگی این برند عبور کند. این موضوع در نحوه‌ی نمایش و ارائه‌ی مجموعه و رخت و لباس‌های مجموعه هم دیده می‌شود. البته این تغییر روش او با نقدهای زیادی هم همراه بود که معتقدند او، دیور را از اصالت خود دور کرده است.

این مجموعه و نمایش آن، یادآور دهه‌ی 60 میلادی است و این موضوع در سیلوئت‌های مجموعه نیز صدق می‌کند‌. دهه‌ای که مارک بوهان برای مدتی در این برند حضور داشت و می‌توان گفت سنت شکنی دیور اولین بار در دوره‌ی دوساله‌ی حضور او اتفاق افتاد.

دکور شوی مجموعه‌ی پر از رنگ دیور، شبیه به یک بازی فکری با عنوان«Il gioco di nonsense» بود که توسط « الکساندر دو بتاک » طراحی شده است و با اجرای زنده‌ی موسیقی آلبوم «Il Quadro di Troisi» همراه بود. در این فشن شو حاضران و مدعوین هم جزوی از صحنه و روند اجرای پرفورمنس بودند.

ظاهرا مخاطب مجموعه‌ی بهاری دیور، جوانان هستند و رنگ‌های زرد، بنفش، نارنجی، صورتی و قرمز در آن نقش پررنگی دارند. کیوری در این باره گفته است:« دیور بیشتر به خاطر رنگ‌های سرد و خنثی مثل خاکستری، آبی و مشکی شناخته می‌شد» و این تضاد در مجموعه‌ی جدید نشانه‌ی همان تحول مدنظر مدیر این برند است.

هفته مد بهار 2022 پاریس

لباس‌ها و کیف ورزشی هم در این مجموعه‌ی جوان پسند، حضور دارند. کیوری معتقد است کسانی که می‌خواهند لباس‌های این برند را بپوشند، حداقل در این فصل، به دنبال خوشی و سرگرم شدن هستند.

دوا کسل مدل و دختر مونیکا بلوچی، نگین میرصالحی، بلاگر مشهور ایرانی،کیارا فرانی نیز از حاضران در نمایش کالکشن جدید دیور بودند.

2- بالنسیاگا در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(بالنسیاگا سیمپسون‌ها را به پاریس کشاند!)

هفته‌ی فشن پاریس در یک ماه جاری بیشتر از سایر هفته‌های فشن دیگری که برگزار شد، اهالی مد را به وجد آورد. یکی از برندهایی که توانست توجه همه را به خودش جلب کند و خط‌ شکن بودن و خلاقیتش را دوباره به اثبات برساند، برند بالنسیاگا با مدیریت دمنا واسلیا بود.

می‌توان گفت دمنا واسلیا، طراح خلاق و پرسروصدای بالنسیاگا، خط شکن این روزهای دنیای فشن شده است. 2 اکتبر، مصادف با 10 مهر، این برند یک سورپرایز برای مخاطبان و اهالی فشن داشت. یک قسمت از سریال کارتونی مشهور سیمپسون‌ها درباره‌ی برند خود و اتفاقات در جریان دنیای مد! ماجرای این اپیزود درباره‌ی تولد مارج سیمپسون است، که همسرش هومر می‌‎خواهد برای خوشحال کردن او لباس سبز مدل پگودا از بالنسیاگا را سفارش بدهد.

هفته مد بهار 2022 پاریس

شوخی‌هایی که در جریان این داستان اتفاق می‌افتد، به خصوص در لحظاتی که خود دمنا واسلیا حضور دارد، جالب توجه است. مثلا در ابتدای داستان و زمانی که هومر در حال سفارش دادن لباس است، حتی اسم بالنسیاگا را نمی‌تواند درست تلفظ و تایپ کند و تصورش این است که لباس ارزان قیمتی سفارش می‌دهد اما زمانی که لباس، با تاکیدش روی اینکه تگ برند هم داشته باشد، به دستشان می‌رسد، می‌بیند قیمت آن به جای 88 دلار، 19 هزار دلار است. برای همین تصمیم می‌گیرد لباس را پس بدهد و اشاره دارد به اینکه بسیاری از برندها و کالکشن‌ها قابل خریداری برای مردم عادی جامعه نیستند.

در واقع شما اصلا نباید لحظات این قسمت را تنها یک شوخی ببینید و تمام این موضوعات اشاره به وقایعی دارد که در دنیای مد اتفاق می‌افتد. مثلا زمانی‌ که در ران‌-وی پاریس، آنا وینتور، روزنامه‌نگار و سردبیر مشهور مجله‌ی ووگ از یک لباس خوشش آمده، در حالیکه سایر مردم آن لباس را فاجعه می‌دانند، باقی مدعوین نظرشان عوض شده و شروع به تشویق و تمجید می‌کنند، تنها چون این روزنامه نگار تاییدش کرده است! این حقیقت وجود دارد و می‌شود گفت نظر اهالی قلم و رسانه روی مجموعه‌ی یک طراح به شدت تاثیرگذار است. شخصیت پردازی‌ها نیز بسیار ریزبینانه در نظر گرفته شده و حتی رفتارهای شخصیت‌های واقعی را به خوبی نشان داده است.

مدل‌های حاضر در این ران-وی کارتونی به جای مدل‌های مشهور و یا استاندارد، اقشار معمولی مردم بودند و حتی هومر سیمپسون هم که به عنوان مدل در صحنه حاضر می‌شود تا لحظه‌ی آخر در حال خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده است! میان مدعوین حاضر در نسخه‌ی کارتونی شوی بالنسیاگا، کیم کارداشیان هم حضور دارد و از لباس‌‌های مجموعه‌های قبلی این برند استفاده شده، که این خود پیامی درباره‌ی مجموعه‌ی جدید بالنسیاگا است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

هفته مد بهار 2022 پاریس

کارتون سفارشی سیمپسون‌ها، ویژگی‌های پاریس، هفته‌های فشن و به طور کلی شرایط و نقدهای وارد به فشن در کنار نشان دادن سبک و سیاق واسلیا بود. در واقع واسلیا به شهر کارتونی اسپرینگ فیلد هم راه پیدا کرده است و شخصیت‌هایش را تحت تاثیر قرار داده، کاری که هم اکنون در دنیای واقعی هم با جهان می‌کند.

چند روز قبل از فشن‌شو، حساب رسمی اینستاگرام برند بالنسیاگا، طبق روال چند شوی گذشته‌ی خود، پست‌های قبلی صفحه‌اش را پاک کرد و یک پست با تصویری سفید با عنوان «هنوزی خبری نیست!» گذاشت. به نظر می‌رشد این مجموعه وفاداری خودش را به کالکشن‌های قبلی حفظ کرده و حتی آیتم‌های تکراری را در آن می‌بینیم. در واقع این کالکشن بهار 2022 خلاصه‌ای از کالکشن‌های این طراح در چند فصل گذشته محسوب می‌شود. نکته‌ای که در کارتون سیمپسون‌ها هم به تصویر کشیده شد.

ظاهرا واسلیا دیگر چندان نگران بازار فروش تولیداتش نیست و توجه به ظرافت و جزییات برایش اهمیت بیشتری پیدا کرده است. یکی از نکات شوی بالنسیاگا، استفاده از مدل باردارش بود. شخص دمنا واسلیا هم با لباس سراسر پوشیده‌ی مشکی‌اش، که تبدیل به امضای او شده، به عنوان مدل لوک آخر حضور داشت. مدل‌هایی همچون الیزابت هوپر، سوزی جی ژیوانشی، آفست و کاردی بی هم روی فرش قرمز نمایش بالنسیاگا قدم گذاشتند.

هفته مد بهار 2022 پاریس
هفته مد بهار 2022 پاریس

3- ژیوانشی در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(معلق بین دنیای کلاسیک و مدرن)

متیو ویلیامز، برای مجموعه‌ی بهار 2022 سعی در ایجاد طرح‌های نو در عین وفاداری به فضای کلاسیک برای برند ژیوانشی داشته است. می‌شود گفت دوخت‌های لباس‌ها نقطه‌ی قوت این مجموعه محسوب می‌شود. شوی این مجموعه با موسیقی زنده‌ همراه بود و آثار جاش اسمیت، تصویرساز آمریکایی روی لباس‌ها خودنمایی می‌کرد. تور، پلیسه و چاپ روی لباس‌ها و شلوارها بسیار به چشم می‌خورد و رنگ‌های پاستلی زرد، بنفش و سبز هم به کار برده شده است. بوت‌های بلند هم در این مجموعه حضور دارند. می‌شود گفت در مجموعه‌ی جدید این برند ریسک و اتفاقی نو نیفتاده و باید دید در بازار فروش چه جایگاهی خواهد داشت و این تلاش برای بروز کردن طرح‌های قدیمی چقدر موفق بوده است.

هفته مد بهار 2022 پاریس
هفته مد بهار 2022 پاریس

4- بالمان در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

نمایش مجموعه‌ی بهار 2022 برند بالمان که با موسیقی زنده همراه بود، با سخنرانی ضبط شده‌ی بیانسه همراه شد. نوع برش‌ لباس‌ها و اکسسوری طلایی در این مجموعه، قابل توجه است.

هفته مد بهار 2022 پاریس
هفته مد بهار 2022 پاریس

5- لوئوه در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(زیرپا گذاشتن درام!)

جاناتان آندرسون با مجموعه‌ی بهاری 2022 برند لوئوه سروصدای زیادی به پا کرد. کفش‌های پاشنه بلند این مجموعه که پاشنه‌هایی با طرح لاک ناخن، شمع تولد، گل رز،صابون و تخم مرغ شکسته شده بود، توجه اهالی مد را به سمت خود کشاند. لباس‌هایی با طرح‌های سه بعدی و ترکیب رنگ‌های پاستلی در کنار پیراهن‌های ساده قرار گرفتند. فضای نمایش این مجموعه به شکی طراحی شده بود که مدل‌ها از طریق پله، از زیر زمین به فضای مربعی شکل شو وارد می‌شدند.

هفته مد بهار 2022 پاریس
هفته مد بهار 2022 پاریس

6- اسکیاپارلی در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(گوش‌های طلایی!)

مجموعه‌ی بهار 2022 این برند با اکسسوری خود، دیده شد. اکسسوری طلایی با طرح اعضای صورت و جزییات آن، مثل چشم، گوش، بینی و لب، توجه مخاطب را جلب می‌کند. این شو به شکل حضوری و دیجیتالی، در قالب یک فیلم، ارائه شد.

هفته مد بهار 2022 پاریس

7- میومیو در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(جان بخشی به اشیاء!)

میوچیا پرادا برای رونمایی از مجموعه‌ی بهار 2022 برند میومیو، تخیل را با شوی حضوری خود آمیخته و در ابتدای فیلم این نمایش می‌بینیم که اشیا جان می‌گیرند و ما را به فضای شو دعوت می‌کنند. در این فیلم مدعوین هم جزوی از نمایش کالکشن محسوب می‌شوند و روی لباس‌ها و اکسسوری آن‌ها که متعلق به این برند است، زوم می‌شود. کراپ تاپ‌ها نیز نقش پررنگی در این مجموعه دارند.

هفته مد بهار 2022 پاریس

8- شنل در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

(با احترام به دهه‌ی 90 میلادی!)

مجموعه‌ی بهار 2022 برند شنل یادآور اواخر دهه‌ی 80 و اوایل دهه‌ی 90 میلادی بود. البته این بازگشت به گذشته در اغلب برندها دیده شده. فیلم این فشن‌شو نیز با نشان دادن تصاویری نمادین از پشت صحنه‌ی آن آغاز و ورود پرهیجان مدل‌ها به روی صحنه ادامه یافت. لباس‌های توری و ابریشمی به همراه چاپ تصاویری از نقش گل و پروانه هم در این مجموعه به چشم‌ می‌خورد.

هفته مد بهار 2022 پاریس

9- لورئال در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

فشن‌شوی این برند آرایشی پاریسی که با هدف قدرتمندسازی زنان و نشان دادن قدرت آنان برگزار شد بیشتر با حواشی خود دیده شد. این فشن‌شو در فضایی نمادین که سنگ فرش حقوق بشر در‌ آن‌جا ساخته شده است، برگزار شد. استفاده از مدل‌هایی همچون آیشواریا رای، هلن میرن و کامیلا کابلو و امبرهرد در کنار مدل‌هایی با پوست و وزن غیرمعمول برای یک مدل از حواشی این فشن‌شو بود. هنگام حضور امبرهرد در ران-وی، طرفداران جانی دپ شروع به مسخره کردن وی کردند.

هفته مد بهار 2022 پاریس

10- سن لورن در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

حضور برج ایفل در صحنه‌ی شوی مجموعه‌ی بهار 2022 این برند فضا را کاملا پاریسی کرده بود. اکسسوری طلایی و بزرگ در این مجموعه هم حضور دارد و ظاهرا بهار پیش رو، دوره‌ی ترند شدن آن‌هاست. همچنین. برخی از پارچه‌ های به کار رفته در این مجموعه از آرشیو لباس‌های دهه‌ی 80 میلادی این برند است. رزی، جوجو مک کاری، کارلا برونی و آلیشا بو از جمله مهمانان این برند در پاریس بودند.

هفته مد بهار 2022 پاریس

حضور برندهای جدید در هفته مد پاریس (بهار-تابستان 2022)

این فصل در پاریس شاهد حضور طراحان جدید و نوظهوری هم بودیم. برند« Ester Manas » که برندی با رویکرد مد پایدار دارد برای مجموعه‌ی بهاری خود حضور داشت. برند دیگری با نام «Weinsanto»، با مدیریت ویکتور وینسانتو، یکی دیگر از این برندهای نوظهور است.

در هفته‌ی فشن پاریس برندهای دیگری همچون کلوئه، لویی ویتون، الی صعب، هرمس، ریک اونز، روخ و کوپرنی نیز حضور داشتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish