بیژن پاکزاد طراح ایرانی و صاحب برند بیژن می باشد که به بیوگرافی او می پردازیم.
۱۵ فروردین سالروز تولد یکی از سرشناسترین طراحان لباس است. برند بیژن که متعلق به یک طراح ایرانی آمریکایی است با نام بیژن پاکزاد. بیژن که به عنوان یکی از معروفترین طراحان لباس های مردانه، عطر و ادکلن شناخته میشد محصولات خود را با برند «بیژن» به بازار ارایه میکرد. در ادامه این مقاله بخش هایی از زندگینامه بیژن پاکزاد طراح مد و فشن می پردازیم.
بیژن پاکزاد در ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد و در ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ در بورلی هیلز آمریکا درگذشت. وی در طول دوران حرفهای خود در میلان و فلورانس ایتالیا، مالیبو نیویورک و در اواخر عمر خود در بورلی هیلز زندگی کرده بود. بیژن پاکزاد همچنین به خاطر داشتن اتومبیلهایی نظیر بنتلی آزور زرد رنگ با تزیینات داخلی مشکی، مرسدس بنز اسالآر مک لارن مشکی، فراری اف ۴۳۰ زردرنگ، رولزرویس فانتوم کوپه زرد رنگ و بوگاتی ویرون معروف بود. مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیکپوشترینهای (خوش پوشترینها) جهان خود قرار داد.
در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۱ بیژن پاکزاد دچار سکته مغزی شد و به بیمارستانی در لسآنجلس منتقل شد. علیرغم عمل جراحی خوبی که انجام شد، بیژن ۲ روز بعد دار فانی را وداع گفت.
مراسم بزرگداشت او در دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس دو هفته پس از مرگش برگزار شد که در آن ۷۰۰ مهمان اختصاصی از جمله هنرمندان ایرانی ساکن آمریکا و ۱۲۰۰ مهمان عادی حضور داشتند؛ جورج بوش، رئیسجمهور اسبق ایالات متحده آمریکا نیز پیامی به مناسبت مرگ بیژن پاکزاد ارسال کرده بود که توسط نیکولاس پاکزاد، پسر بیژن خوانده شد.
بیژن پاکزاد چگونه وارد دنیای مد و فشن شد
بیژن با بوتیک پلنگ صوتی زندگی حرفهای خود را در ایران آغاز کرد. بیژن پاکزاد به عنوان یکی از حرفهایترین طراحان لباس در جهان، طراحی لباس برای افراد مشهور سیاسی و غیر سیاسی مختلفی از جمله باراک اوباما، رونالد ریگان، جورج بوش، فرماندار سابق کالیفرنیا آرنولد شوارتزنگر خواننده مکزیکی، تام کروز بازیگر هالیوود، سر آنتونی هاپکینز بازیگر بریتانیایی، ولامیدیر پوتین رییس جمهور روسیه، جان کری سناتور آمریکایی، تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان، مایکل جوردن، پاول آلنجی انو، جیوریو آرمانی و بسیاری افراد معروف دیگر را انجام داده بود. همچنین رنگ مورد علاقه این طراح خلاق لباس زرد بوده که در طراحی های داخلی اتومبیل هایش و لباس و … از آن بسیار استفاده نمود.
هدف بخش عمده اى از تبلیغات برند بیژن، تشویق افراد به خرید اجناس آن به عنوان یک انسان رویایى بود. به گفته محبى، مدیر مالى برند Bijan، فروش لباسها و جواهرات این برند به طور کلى بیش از ۲۰میلیون دلار درآمد سالیانه و راه اندازى چهار خط تولید عطر نیز ۵۰ میلیون دلار درآمد اضافه براى آن در بر داشته است.
با این حال او فقط یک بازیگر کوچک در صنعت دو میلیارد دلارى عطر سازى به شمار رفته و در عین حال نیز نمى توانست با ابر قدرتى مانند گوچى در دنیاى مد رقابت کند. فروشگاه هاى گوچى در سرتاسر جهان دو میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار درآمد دارند. با این وجود بیژن پاکزاد مقدار قابل توجهى از املاک تجارى درجه یک در Beverly Hills را در تملک داشت.
فروشگاه (Beverly Hills) او که با عنوان (Bijan) نیز شناخته مى شد، یک کاخ به سبک مدیترانه اى بود که در سال ۱۹۷۶ افتتاح شد و لباس هاى لوکسى مانند یک کتvicuna -آمریکایى (بافته شده از پشم شتر بى کوهان آمریکایى) به قیمت ۱۵هزار دلار، یک روتختى پشمى chinchilla به قیمت ۱۲۰هزار دلار و یک ست چمدان از پوست کروکودیل به قیمت ۶۵هزار دلار را ارائه مى کرد.
دکور فروشگاه به زیباترین شکل ممکن طراحی شده، با فرش هاى نفیس و دستبافت ایرانى به قیمت ۵۰۰هزار دلار، یک پلکان براق و برنجى به قیمت ۴۰۰هزار دلار و یک چلچراغ به قیمت ۷۵هزار دلار ساخته شده است. دیوارها با سایه اى آفتابى از رنگ زرد امضاى Bijan به شمار مى رود. وقتى او دومین فروشگاه خود در خیابان پنجم در نیویورک را در سال ۱۹۸۴افتتاح کرد، از صرف هزینه ۱۰میلیون دلارى براى طراحى آن خبر داد.
در حقیقت، در مقایسه با بخش عمده اى از دیگر طراحان پوشاک لوکس در جهان، محصولات او با بالاترین قیمت در بازار ارائه مى شد که از آن قبیل مى توان به کت و شلوارهاى هزار دلارى و پیراهن هاى ۲۰۰ دلارى اشاره کرد. با این وجود، نام Bijan، خاویار و کشتى تفریحى را به یاد ما مى آورد. در سال، ۱۹۸۲ او یک تپانچه اتوماتیک کلت ۳۸ کالیبرى را طراحى کرد که قطعات طلاى ۲۴ قیراطى را به قیمت ۱۰هزار دلار تولید مى کرد.
او یک بار یک نوار الماس نشان به قیمت ۲۰میلیون دلار براى کار گذاشتن در میان موهاى خانم درک بازیگر و مدل معروف آمریکایى براى حضور در یک کمپین تبلیغاتى عطر را طراحى کرد. سال گذشته، رولز رویس از همکارى Bijan -در طراحى یک خودروى کوپه به تعداد محدود به قیمت یک میلیون دلار خبر داد.
فروشگاه نیویورک که در سال ۲۰۰۰بسته شد، جاذبه همیشگى براى مشتریان را از بین نبرد. علت این موفقیت تعیین قرار ملاقات با آنها بود که به عنوان یک سیاست منحصر به فرد به توضیح شرایط ویژه براى مصرف کننده و در نتیجه حفظ او در آینده مى پرداخت.
براى مدت هفت سال او به طراحى پوشاک مردانه در فلورانس پرداخت. پس از مهاجرت به لس آنجلس در اوایل دهه ۱۹۷۰اولین فروشگاه خود به نام-Bijan-را افتتاح کرد و به سرعت حوزه کارى خود را به تولید جواهرات، عطرها و لباس ورزشى تعمیم داد. پس از مدتى او به یک میلیونر تبدیل شد.
برای ۷۷ سالگی بیژن پاکزاد، مردی با رویایی طلایی
بیژن (bijan) شاید یکی از هوشمندترین طراحانی بود که توانست تعریفی تازه از مد مردانه و تصویری جدید از زیبایی و شیکپوشی ارائه دهد و امپراطوری مولتی میلیارد دلاری خود را در قلب دنیای مد برپا کند.
بیژن پاکزاد که در چنین روزی در سال ۱۹۴۰ در تهران متولد شد، کار خود را پس از تحصیل در سوییس و ایتالیا در بوتیکی در تهران با نام “بوتیک پلنگ صورتی” آغاز کرد، جایی که از همان ابتدا هم پذیرای مشتریان ویژهای از بالاترین سطوح سیاسی و اقتصادی بود.
اما طراحیهای بینظیر او به تهران محدود نماند و توانست تا جایی پیشرفت کند که “گرانقیمتترین فروشگاه در سراسر دنیا” را با نام برند خود تاسیس کند.
او که رشتهی مهندسی را در سودای دستیابی به آرزوی خود در مقابل تحصیل در رشته نساجی رها کرده بود، برای گسترش کار خود به آمریکا مهاجرت کرد و اولین بوتیکش را با نام خودش یعنی “بیژن” در بورلی هیلز افتتاح کرد، این همان بوتیکی بود که بعدها پس از مرگش، به گرانقیمتترین فروشگاه دنیا مشهور شد.
در مدت کوتاهی بیژن روی تعداد زیادی از بیلبوردها در بورلی هیلز دیده میشد که در کنار مشتریانش مثل بو درک یا مایکل جوردن ایستاده. او به روش خودش و مستقلانه تبلیغ میکرد، روی تابلوهای تبلیغاتی در خیابانهای مشهور میرفت، عکسهای رنگارنگ چاپ میکرد و در نشریات پیام بازرگانی میداد.
آنچه بیژن طراحی میکرد در واقع از گرانقیمتترین پوشیدنیهای مردانه به شمار میرفت، لباسها و اکسسوریهایی که میشد به تن تام کروز، آنتونی هاپکینز یا بیل گیتز دید.
سبک خاص در طراحیهای پاکزاد
بیژن به گفتهی خودش برای ۳۶ دولتمرد بزرگ دنیا لباس طراحی کرده بود اما قسم خورده بود که هرگز نام آنها را فاش نکند، با این حال نامهایی در اخبار دهان به دهان میگردد، که حاکی از آن است که بیژن طراح لباس رییس جمهورانی مانند کلینتون، اوباما و بوشها، ریگان، ولادیمیر پوتین و تونی بلر و البته ملکهی انگلستان بوده است.
او برای طراحان مشهوری مانند اسکار دو لا رنتا، تام فورد و جورجیو آرمانی هم لباس طراحی کرده بود، طراحیهایی که به گفتهی خودش بر اساس شخصیت و سبک زندگی هر فردی بود و بنابراین با او مطابقت کامل داشت.
او سبک خاص خود را برای طراحی در پیش گرفته بود، مشتریانش را میشناخت، میدانست چطور زندگی میکنند، به چه کارهایی علاقهمندند، شغلشان چیست یا کدام اتومبیل را ترجیح میدهند. به همین شیوه هم بود که هیچ کدام از مشتریانش ناامید از فروشگاه او خارج نمیشدند، فروشگاهی که بدون “وقت قبلی” کسی را نمیپذیرفت.
البته این سبک خاص برای بیژن جوایز بیشماری را در زمینه مد توانست به ارمغان بیاورد، او را از بحران اقتصادی جهانی نجات دهد و برای او ثروتی افسانهای به جا بگذارد.
بیژن سبک زندگی منحصر به فرد خود را هم داشت، از جت اختصاصی گرفته تا اتومبیلهای گرانقیمتی مانند بنتلی آزور، مرسدس بنز اسالآر، مک لارن ، فراری اف ۴۳۰، رولزرویس فانتوم کوپه و بوگاتی ویرون و البته کاخی در بورلی هیلز.
بیژن با یک امضای طلایی رنگ
رنگ زرد امضای بیژن است، امضایی که در گوشه گوشهی زندگی شخصی او هم میتوان پیدایش کرد؛ ۶۰۰ گلدان ایتالیایی با گلهای زرد رنگ در خانههای میلان و فلوریدای او، خاصترین خودروهای جهان از رولز رویس گرفته تا آستون مارتین و بی ام و و کادیلاک زرد و مشکی، در کنار تیپ زرد و مشکی او در بسیاری از عکسها.
نام بیژن روی لوکسترین خودروهای رولز رویس
از جمله مهمترین دستاوردهای بیژن در کنار طراحیهای بیهمتایش در زمینهی پوشاک مردانه، عطرها، جواهرات و ساعتها و انواع اکسسوری همکاریاش با شرکت خودروسازی “رولز رویس” بود. این کمپانی بریتانیایی کار طراحی داخلی و دکور برخی از لوکسترین خودروهایش را به پاکزاد سپرد.
این خودرو ها به مدل بیژن شهرت پیدا کرد، خودروهایی که به گرانقیمتترینهای رولز رویس بدل شد و تنها برای تعداد کمی از مشتریان ویژهی این شرکت تولید شدند.
دنیایی ویژهی رویاهای بیژن
بیژن درباره رویایش میگوید که همیشه میدانسته معروف میشود، شاید به همین دلیل هم تصمیم گرفته بود که دنیای خودش را بسازد.
” دنیا گفت همنوا باش، دنیا گفت کمتر بخواه، دنیا گفت سازش کن و … بنابراین من دنیای خودم را ساختم.”
مردی که دو سال تمام را صرف طرحریزی ساخت عطر بیژن کرد، بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد سالانه از فروش لباس و جواهرات خود داشت و با راهاندازی چهار خط تولید عطر به درآمد سالانهی خود ۵۰ میلیون دلار افزود، در ۱۶ آوریل ۲۰۱۱ در پی یک سکته مغزی درگذشت و با اینکه امروز ۷۷ سال از تولد او میگذرد اما همچنان یکی از افسانههای دنیای مد به شمار میرود.
بیژن پاکزاد در سال ۱۹۷۶ گرانترین بوتیک دنیا یعنی خانهی مد بیژن را در بورلی هیلز افتتاح کرد. این برند جزو یکی از لوکسترین برندهای دنیا به شمار میرود.
برند بیژن یکی از معروفترین برندهای طراحی لباس و لوازم زینتی مردانه است. خانهی مد بیژن در سال ۱۹۷۶ توسط بیژن پاکزاد و داریوش محبوبی، شریک تجاری و دوست قدیمی او افتتاح شد. آنها این امپراتوری را بر مبنای ارائهی محصولات لوکس و باکیفیت بنا نهادند. بعد از گذشت مدتی این برند مورد توجه بسیاری از افراد مشهور قرار گرفت و در سال ۱۹۸۷ و با ارائهی عطرهای بیژن به اوج شهرت خود رسید. این برند در طول فعالیتهای خود توانسته است جوایز زیادی از جمله جایزهی مراسم FIFI Awards را برنده شود. این مراسم هرساله توسط بنیاد عطر برگزار میشود و از دستاوردهای خلاقانهی صنعت عطر قدردانی میکند. همچنین جالب است بدانید که مجموعهی عطرهای بیژن از جمله پرفروشترین عطرها در بسیاری از فروشگاههای بینالمللی بوده است.برای خواندن داستان شکلگیری و موفقیت این برند در ادامه با مدمن همراه باشید.
داستان شکلگیری برند بیژن
بیژن پاکزاد اولین فعالیت کاری خودش را با راهاندازی یک فروشگاه لباس زنانه در تهران با نام Pink Panther یا پلنگ صورتی آغاز کرد. ایدهی طراحی لباس های مردانه زمانی به ذهنش رسید که مشاهده کرد تعداد زیادی از مردان که از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار بودند، لباسهای بسیار نامناسبی به تن داشتند. او مدتی بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ به لسآنجلس مهاجرت کرد و اولین بوتیک خود را در سال ۱۹۷۶ در بورلی هیلز افتتاح کرد. این بوتیک فوقالعاده بزرگ و زیبا که به سبک مدیترانهای ساخته شده است توانست عنوان گرانترین فروشگاه دنیا را از آن خود کند. این بوتیک تنها فروشگاه در خیابان رودیو درایو است که مشتریها فقط با تعیین وقت قبلی میتوانند وارد آن شوند. او دوست نداشت مانند بسیاری از برندها، میلیونها مشتری داشته باشد بلکه ترجیح میداد مشتریهای خاص و وفادار را به سمت برند خود جذب کند. در طراحی دکور این فروشگاه از فرشهای ایرانی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و لوستر ۷۵ هزار دلاری استفاده شده است. رنگ زرد آفتابی دیوارهای بوتیک نیز بهنوعی امضای بیژن بهحساب میآید.
او در سال ۱۹۸۴ دومین بوتیک خود را در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کرد و به گفتهی خودش ۱۰ میلیون دلار برای طراحی آن هزینه کرد.
بیژن پاکزاد علاوه بر طراحی لباس، عطر و زیورآلات در طراحی صنایع دیگری نیز فعالیت داشت. از جملهی آنها میتوان به طراحی اسلحهی کلت کمری با طلای ۲۴ عیار و روکش چرمی اشاره کرد. او همچنین یک نوار از جنس الماس با ارزش ۲۰ میلیون دلار را برای آرایش موی یک بازیگر معروف برای حضور در کمپین معرفی عطر طراحی کرد. شرکت ماشین سازی رولز رویس نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه خود با قیمت ۱ میلیون دلار با بیژن پاکزاد همکاری کرده است.
از جمله معروفترین مشتریهای برند بیژن میتوان به ۵ رئیس جمهور آمریکا یعنی جرج بوش پدر و پسر، باراک اوباما، رونالد ریگان و بیل کلینتون اشاره کرد. البته به گفتهی بیژن او برای ۳۶ نفر از سران دولت آمریکا لباس طراحی کرده بود؛ اما قول داد که نام آنها را هرگز فاش نکند. دیگر رهبران معروف دنیا مانند ولادیمیر پوتین و تونی بلر نیز از جملهی مشتریهای سرشناس او بودند. بیژن پاکزاد همچنین در طی فعالیتهای کاری خود برای طراحان مطرحی مانند تام فورد، جورجو آرمانی و هنرپیشههایی مانند تام کروز، آرنولد شوارتزنگر و آنتونی هاپکینز لباس طراحی کرده است.
عطرهای بیژن
داستان تولید عطرهای بیژن از سال ۱۹۸۱ و با تولید اولین عطر مردانهی او آغاز شد. او برای اینکه به بوی مورد نظر خود برسد، ۹۸ مادهی اولیهی استثنائی را با هم ترکیب کرد. او همچنین به دنبال یک کارخانهی معروف کریستال سازی بود تا بتواند برای عطرهای او شیشههای بینظیر درست کند. بیژن در سال ۱۹۸۶ خط تولید عطرهای مردانه و زنانهی خود را افتتاح کرد. عطرهای او جوایز زیادی از جمله جایزهی بینالمللی بهترین بستهبندی و موفقترین عطر را برنده شدهاند. او همچنین برای راهاندازی یکی از خطهای تولید عطر خود با مایکل جردن همکاری کرد. این عطر در سال ۱۹۹۹ نامزد دریافت جایزهی بنیاد عطر شد. در حال حاضر ۱۴ رایحهی بیهمتا از عطرهای مردانه و زنانهی او در بازار به فروش میرسد.
بیژن پاکزاد به مشتریهای خود اهمیت زیادی میداد. او در یکی از مصاحبههایش با روزنامه واشنگتن پست گفته بود: «من مانند دکتر برای مشتریهایم هستم. من در مورد سن، وزن، زندگی خصوصی و علاقهمندیهای آنها اطلاعات زیادی دارم.» جالب است بدانید زمانی که مشتریهای او نمیتوانستند به بوتیک مراجعه کنند، او به همراه چند نفر از خیاطان خود به ملاقات آنها میرفت و همین موضوع باعث وفاداری مشتریها به او شده بود. او در یکی دیگر از مصاحبههایش با روزنامه لسآنجلس تایمز در سال ۲۰۰۳ گفته بود: «قدردانی دیگران از من باعث تغذیهی روحم میشود. احساس خیلی خوبی است زمانی که یک نفر با شما تماس میگیرد و میگوید پادشاه مراکش به تعدادی لباس ورزشی از جنس کشمیر که توسط شما طراحی شده است احتیاج دارد و لطفا ۱۵ دست از این لباسها را با رنگبندی دلخواه خودتان برای او بفرستید.»
زندگی شخصی بیژن پاکزاد
بیژن پاکزاد در تاریخ ۱۹ فروردین سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. پدر بیژن که از افراد بسیار ثروتمند آن زمان بود، او را برای تحصیل به سوئیس و ایتالیا فرستاد. بیژن در رشتهی طراحی لباس تحصیل کرد و به مدت ۷ سال در فلورانس ایتالیا به طراحی لباسهای مردانه پرداخت.
بیژن پاکزاد در طول زندگی خود ۲ ازدواج ناموفق تجربه کرد. او با همسر اولش یعنی سیگی پاکزاد در دههی ۱۹۶۰ میلادی و زمانی که در اروپا زندگی میکرد آشنا شد. آنها زمانی که دخترشان دانیلا پاکزاد ۱۷ سال داشت از هم جدا شدند. دختر او زندگی کردن با پدرش را انتخاب کرد و همین موضوع باعث به وجود آمدن رابطهی نزدیکی میان آنها شد. بیژن مجددا در سال ۱۹۸۶ با تریسی هایاکاوا ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند دیگر با نامهای الکساندرا و نیکلاس شد.
یکی دیگر از دلایل شهرت بیژن پاکزاد علاقهی فوقالعاده زیاد او به ماشین بود. او رولز رویس زردرنگ خود را همیشه مقابل بوتیک پارک می کرد و در پارکینگ خانهاش در بورلی هیلز نیز ماشینهای لوکس زیادی داشت که میتوان به یک دستگاه بنتلی زرد، یک فراری زرد، استون مارتین، بیامو و کادیلاک اشاره کرد.
بیژن پاکزاد در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۰ دچار سکتهی مغزی شد و بعد از منتقل شدن به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل جراحی موفقیت آمیز نبود و بیژن پاکزاد در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ از دنیا رفت.
تصویری جالب از سنگ قبر بیژن پاکزاد
وضعیت کنونی برند بیژن
شعبهی فروشگاه بیژن در نیویورک در سال ۲۰۰۰ بسته شد و در حال حاضر خانهی مد بیژن تحت نظارت مستقیم رئیس آن یعنی دار محبوبی و تیمی متشکل از افراد خبره و خلاق به فعالیتهای خود ادامه میدهد. فرزندان او نیز در ادارهی امور مربوط به برند نقش پررنگی ایفا میکنند. اولین فرزند او، دانیلا پاکزاد، از سال ۱۹۸۴ مدیر هنری پدر خود بود. او در بسیاری از پروژههایی که توانستهاند برندهی جایزه شوند با پدرش همکاری داشت. دانیلا استعداد فوقالعاده زیادی در طراحی گرافیک، بستهبندی و طراحی داخلی دارد و یکی از اعضای اصلی تیم فعلی برند بیژن به شمار میرود. فرزند دیگر او یعنی نیکلاس بیژن پاکزاد نیز از سال ۲۰۰۸ تا کنون مدیر بازرگانی برند بیژن بوده است و در حال حاضر یکی از نقشهای کلیدی این برند را بر عهده دارد. او تحت آموزشهای مستقیم پدرش بود و با تمامی اصول طراحی آشنایی دارد. همهی افراد تیم در تلاش هستند تا خدمات عالی و لوکسیبه مشتریان خود ارائه دهند و همین موضوع باعث شده تا این برند بعد از گذشت این همه سال هنوز هم بهعنوان یک برند لوکس در جهان شناخته شود.
درادامه خلاصه ای از زندگینامه بیژن پاکزاد طراح سرشناس ایرانی آمریکایی را به تصویر کشیده ایم:
آرنولد شوارتزنگر در مراسم در گذشت بیژن پاکزاد
جورج بوش پسر از مشتریان بیژن پاکزاد در دوران ریاست جمهوری خود و پس از ان بود
بیژن پاکزاد و بوگاتی دوست داشتنی
او با وجود آن که در خانوادهای ثروتمند فرهیخته به دنیا آمده بود، اما به سمت مصرفگرایی و خرج کردن سرمایه پدری پیش نرفت و تلاش کرد تا به عنوان یک ایرانی، روند کارآفرینی و اشتغالزایی مولد را در حوزه لوکس و مجلل کالاهای لاکچری دنبال کند. آرزویی که از اواخر نیمه اول زندگی او رنگ حقیقت به خود گرفت و اورا در فهرست میلیونرهای ایرانی مقیم خارج از کشور قرار داد.
در این تصویر، عکس تقدیرنامه شهردار شهر لسآنجلس، تام برادلی را مشاهده میکنید که در سال 1993 میلادی به پاس خدمات بیژن پاکزاد در توسعه کسب و کار شهر لسآنجلس ایاات متحده به ایشان اهدا شد
در سال 1997 میلادی، وی با همکاری مایکل جردن ، عطر ColoGne ICHAEL JORDAN را رونمایی کرد
در سال2007 میلادی، مدرک دکرای افتخاری دانشگاه لیبرتی کالیفرنیا در رشته علوم و هنر، به بیژن پاکزاد اعطا شد
او بر خلاف کارل لاگرفلد، طراح مد ارشد شانل فرانسه فردی خوش پوش و خندان بود. او را همواره با لباس های لاکچری زرد رنگ و سوار بر خودروهای لوکس زرد مشاهده میکردیم. رولز رویس زرد رنگ بیژن همواره ارزوی جوانان آمریکایی برای سوار شدن بر این خودرو فوق لوکس ثروتمندان بود.
در سال 2008 میلادی، همکاری بیژن پاکزاد با شرکت MOTOES CARS BUGATTIVEYRON فرانسه اعلام شد
در سال 2011 میلادی، همکاری خانه مد بیژن با MOTORCARS ROLLS_ ROYCE انگلیس اعلام شد
تصویر مدال افتخاری که ارنود شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا به منظور سپاس از فعالیتهای بیژن پاکزاد در حوزه طراحی مد در سال 2010 به ایشان اعطا کرد
هشتم ماه می سال2010 میلادی، به عنوان روز بیژن Bijan Day در شهر بورلی هیلز کالیفرنیا اعلام شد
جیمی دلشاد، فرماندار بورلی هیلز در سال2012 میلادی، کلید افتخاری شهر بورلی هیلز را به بیژن پاکزاد اعطا کرد
جایزه اسطوره طراحی به بیژن پاکزاد توسط OTIS COLLEGEOF ART & DESIGN اعطا شد
دانشگاه آکسفورد انگلتان جایزه کارآفرین برتر سال 2012 خود را به بیژن پاکزاد اعطا کرد
خانه بیژن یکی از گرانترین مزونهای لباس است. اما چه چیزی این برند را تا این حد خاص کرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید تاریخچه برند بیژن را بررسی کنیم.
تاسیس برند بیژن
این برند توسط بیژن پاکزاد تاسیس شد؛ طراح لباسی که در سال ۱۹۷۳ از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود و در لس آنجلس مستقر شده بود. او قبل از اینکه دنبال رویای آمریکاییاش برود، حرفه طراحی لباس را از بوتیک پلنگ صورتی در تهران شروع کرده بود.
محصولات برند بیژن
تمرکز اصلی برند بیژن در سال ۱۹۷۶، پوشاک مردانه بود تا اینکه در سال ۱۹۷۹ برای اولین بار عطری مردانه، تولید مرد. این عطر در محفظهای کریستالی وارد بازار فرانسه شد.
زندگی بیژن پاکزاد
بیژن پاکزاد دو بار ازدواج کرده بود و سه فرزند داشت. یکی از همین فرزندان، نیکولاس ، پس از مرگ ناگهانی بیژن ناشی از سکته مغزی در سال ۲۰۱۱، مدیریت مزون بیژن را بر عهده گرفت.
قیمت محصولات بیژن
استراتژی قیمتگذاری برند بیژن بر روی محصولاتش، مشابه استراتژی برند هرمس است. برای مثال کیفهای بیژن با اینکه بسیار گرانقیمت هستند اما در عین حال در آنها از عناصری کمیاب مثل پوست کانگارو یا کروکودیل استفاده شده است. اینگونه است که قیمتها را میتوان متناسب با محصولات بیژن دانست. البته برای خرید محصولات اینچنینی بیژن باید از قبل سفارش ثبت کرد تا هر محصول به صورت انحصاری فقط برای افرادی که توان مالی دارند، ساخته شود.
برند بیژن و سلبریتیها
اگر برایتان سوال است که چه چیزی به برند بیژن تا این حد اعتبار بخشیده است، باید گفت که همکاری این برند با برخی از شخصیتهای سیاسی محبوب است؛ شخصیتهایی مثل باراک اوباما، بیل کلینتون، پرنس چارلز، جورج بوش و…
برند بیژن و بوگاتی
البته برند بیژن تنها در زمینه لباس و عطر معروف نیست بلکه با کمپانی بوگاتی و بنتلی نیز همکاری داشته است. برند بیژن ظاهر چندین مدل خاص از بوگاتی را طراحی کرد که تنها ۳۰ عدد از این خودروها در جهان وجود دارد. یکی از این ۳۰ خودرو روبهروی خانه بیژن پارک شده است که به مشکی و رنگ زرد روشن (نماد برند بیژن) است. این خودرو به تنهایی یک میلیون دلار قیمت دارد.
خصوصیات فردی بیژن
یکی از ویژگیهای برجسته بیژن داشتن روابط عمومی قوی و اعتماد به نفس بالا بود. این ویژگی باعث شد تا او بتواند کمک مالی دوستانش را جمع کند و به هدف خود نزدیکتر شود. البته لازم به ذکر است که بیژن از خود شناختی کافی داشت و میدانست که توانایی لازم برای موفقیت در این مسیر را دارد. بیژن بارها گفته است که هیچوقت از آموختن سیر نمیشود. او دائم در حال مطالعه در زمینههای بازاریابی و شیمی بود.
جذابترین نکات درباره برند بیژن؛ برند محبوب ثروتمندان جهان
آیا میدانستید گرانترین فروشگاه پوشاک و اکسسوری جهان متعلق به یک ایرانی است؟ اگر برند بیژن را نمیشناسید یا قبلا اسمش را شنیدهاید و دوست دارید بیشتر درباره این برند لاکچری ایرانی بدانید، این مطلب را از دست ندهید.
خانه بیژن بوتیکی بسیار گرانقیمت است که در قلب رودیو درایو (Rodeo Drive) در بورلی هیلز واقع شده است. تنها فروشگاهی که میتوان گفت فقط با افراد ردهبالای جامعه سروکار دارد. صاحب این برند یک ایرانی به نام بیژن پاکزاد است و حالا فرزندش نیکلاس بیژن آن را اداره میکند.
بیژن پاکزاد؛ از تولد تا مهاجرت
بیژن پاکزاد، طراح بزرگ ایرانی و صاحب برند لاکچری بیژن، در سال ۱۳۱۹ (۱۹۴۰ میلادی) در تهران متولد شد. برخی میگویند او در اصل در سال ۱۳۲۳ به دنیا آمده است.
بیژن در سال ۱۹۷۳ به آمریکا مهاجرت کرد و در لسآنجلس ساکن شد. سه سال بعد در سال ۱۹۷۶ خانه بیژن را تأسیس کرد. سالها قبل از این، بهعنوان طراح مد در بوتیک پلنگ صورتی در تهران کار میکرد.
بیژن دو بار ازدواج کرد. همسر اول او سیگی پاکزاد، خانمی آلمانی – سوییسی بود که در دهه ۱۹۶۰ در اروپا زندگی میکرد. حاصل ازدواج آنها دختری به نام دنیلا پاکزاد بود. وقتی دنیلا ۱۷ ساله بود بیژن از همسرش طلاق گرفت و در سال ۱۹۸۶ با یک طراح داخلی و مدل ایرلندی – ژاپنی به نام تریسی هایاکاوا ازدواج کرد. آنها در سال ۱۹۹۵ در حالیکه دو فرزند به نامهای نیکلاس بیژن و الکساندرا داشتند از هم جدا شدند.
بیژن پاکزاد در ۱۴ آوریل ۲۰۱۱ (فروردین ۹۰) سکته مغزی کرد و بلافاصله به مرکز پزشکی در لسآنجلس منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. متأسفانه بهبود نیافت و دو روز بعد در ۱۶ آوریل ۲۰۱۱ درگذشت. با توجه به تاریخ تولد معتبرتر او، در آن زمان ۷۱ ساله بوده است.
نیکلاس، فرزند بیژن پاکزاد و صاحب فعلی خانه بیژن
نیکلاس بیژن یکی از سه فرزند بیژن پاکزاد است. بهدنبال فوت بیژن در سال ۲۰۱۱، همه افراد خانواده دور هم جمع شدند تا درباره میراث او با هم صحبت کنند. در نهایت امپراتوری «خانه بیژن» به نیکلاس رسید. او از دوران نوجوانی بهعنوان کار تابستانی در بوتیک پدرش کار میکرد و به این کار علاقه داشت. از این جا به بعد میخواهیم خانه بیژن، محصولاتش، رویدادهای مهم، خط فکری و ایدههای پدر را با توجه به خاطرات و گفتههای پسرش بشناسیم.
یک درس بزرگ؛ همیشه در محل کار شیک و رسمی لباس بپوشید!
نیکلاس به یاد میآورد که چطور اتفاقی که برای پدرش افتاد به او آموخت همیشه در محل کار مرتب و رسمی لباس بپوشد، ممکن است ناگهان سروکله رییسجمهور پیدا شود!
یک روز گرم تابستانی کسلکننده بود و نیکلاس ۱۶ ساله در کنار پدرش در فروشگاه کار میکرد که ناگهان اتفاقی افتاد. مأموران سرویس مخفی آمریکا درحالیکه رئیسجمهور جورج دبلیو. بوش پدر را همراهی میکردند خیلی سریع وارد فروشگاه شدند. نیکلاس میگوید پدرم در حضور آن مهمان حسابی دستپاچه شده بود، چون دقیقا همان روز کراوات نزده بود!
بیژن به نیکلاس میگوید:
اون به دیدار من اومده بود، یه طراح لباس! در حالی که اون یه لباس شیک و زیبا تنش بود و من یه کاپشن چرمی غیررسمی پوشیده بودم!
این گونه بود که نیکلاس یاد گرفت همیشه تحت هر شرایطی کراوات بزند و شیک لباس بپوشد.
مشتریان بیژن؛ از جورج دبلیو. بوش تا تام کروز
بیژن مشتریانی مانند روسای جمهور، سران کشورها، افراد مشهور، میلیاردرهای حوزه فناوری و هرکسی که جزو افراد ردهبالای جامعه است دارد. باراک اوباما، بیل کلینتون، شاهزاده چارلز و جورج دبلیو بوش (پدر و پسر)، از مشتریان ثابت لباسهای او هستند. جف بزوس، تام کروز، مایکل جردن و بسیاری از افراد مشهور برای خریدن کتوشلوار به خانه بیژن مراجعه میکنند.
رویای پدر؛ راه پسر
با مشتریانی که بیژن دارد، بهراحتی میتوان فهمید که چرا نیکلاس میخواست راه پدرش را دنبال کند. درواقع او زودتر از آنچه خودش تصور میکرد، باقی راه را طی کرد. نیکلاس تغییر خاصی در این برند نداد، فقط یکسری بهروزرسانی انجام داد و علاوه بر پوشاک مردان، برای بانوان هم پوشاک و اکسسوری تولید کرد.
نیکلاس میگوید پدرش رویایی عظیم درباره پوشاک لوکس مردانه داشته است. او دوست داشت لباسهایی تولید کند که متفاوت با هر لباس دیگری در بازار باشد، بهطوریکه فرد بعد از خریدکردن، تجربهای منحصربهفرد پیدا کند. بااینحال همیشه در فروشگاهش طوری رفتار میکرد که با وجود لاکچریبودن، نوعی چاشنی شوخطبعی هم وجود داشته باشد و حس غرور و افاده به مشتری منتقل نکند.
شهرت برند بیژن؛ از طراحی پوشاک تا مشارکت در طراحی خودروهای لاکچری
رنگ امضای برند بیژن زرد است. این برند بیشتر بهدلیل لباسهای مجلل و فاخری که طراحی میکند و عطر فوقالعادهاش مشهور است. فقط به کتهایی فکر کنید که از چرم تمساح درست شدهاند و بهراحتی مبلغی ۵ رقمی را از جیبتان بیرون میکشند و عطری که در شیشهای از کریستال عرضه میشود و رایحهای بسیار ماندگار دارد.
بااینحال تنها عطر و لباس نیستند که برای بیژن شهرت به ارمغان آوردهاند. دوستی و همکاری او با شرکتهای خودروسازی لاکچری، ازجمله رولز رویس، استون مارتین و بوگاتی هم در شهرت بسزای او نقش دارند. فقط ۳۰ عدد رولز رویس فانتوم بهرنگ زرد روشن ساخته شد که یکی از آنها همیشه روبهروی خانه بیژن در رودیو درایو پارک شده است. در کنار آنها، بوگاتی ویرون سفارشی با رنگ مشکی و زرد و استون مارتین سوپر لِگرا که آن هم زرد است نشستهاند.
دکوراسیون جدید بوتیک
دکوراسیون جدید بوتیک آنها خیرهکننده است. در بدو ورود لوستر مجللی را میبینید که از ۱۰۰۰ شیشه عطر تایر- شکل با نشان بیژن درست شده است. میزهایی مملو از تصاویر قابشده از مشتریان مشهورش ازجمله جف بزوس (صاحب آمازون) و نقاشی عظیم بوترو (Botero) که در گوشهای آویزان است.
هر جا را نگاه کنید، یک کیف از پوست تمساح یا دمپاییهای جیر میبینید که اطرافشان را با گلهای زیبا تزئین کردهاند. چیدمان آنها را هر روز تغییر میدهند. طبقه بالا یک ردیف درهای دوتایی هست که دستگیره آنها از شیشههای ادکلن ساخته شده است و پشت هر در، کمدی از لباس و اکسسوری مردانه از همان رنگ قرار دادهاند:
محصولات بیژن؛ از کتوشلوار و عطر تا پوشاک اسپرت
در سال ۱۹۷۶، زمانی که هنوز اولین عطر مردانه این برند به بازار عرضه نشده بود، خانه بیژن بیشتر از هر چیز روی طراحی پوشاک مردانه تمرکز میکرد. سرانجام در سال ۱۹۷۹ باکارات در پاریس عطر بیژن را در شیشهای کریستالی با امضای بیژن ساخت. از آن زمان به بعد این عطر هم جزو محصولات اصلی بیژن شد.
بهجز کتوشلوارهای شیک و گرانقیمت، از محصولات جوانپسند بیژن میتوان به لباسهای ورزشی برای دویدن، کت کشمیر، تیشرت، کلاه بیسبال اشاره کرد. کلاه بیسبال یکی از پرفروشترین محصولات آنهاست. بااینحال تجارت اصلی آنها هنوز کاپشن چرم، کتوشلوار، کاپشن ورزشی و کراوات است. تیشرتهای این برند پنبهای و برخی از آنها ترکیبی از ابریشم و پنبه است و نیاز به گفتن نیست که قیمتهای بالایی دارند.
راز کتوشلوارهای رنگی بیژن
این برند عمدا کتوشلوارهایش را در رنگهایی غیرعادی تولید میکند. بیژن بر این باور بود که بهجز سرمهای، خاکستری و مشکی، باید از رنگهای دیگر هم در تولید کتوشلوارهای مردانه استفاده کرد. برای مثال یک پالتو کشمیر ضدآب خاکستری ذغالی دارد که داخل آن بهرنگ بنفش است. بیژن میگوید بیشتر برندهای پوشاک مردانه به این دلیل از رنگهای تیره استفاده میکنند که این رنگها در پنهانکردن نواقص لباس استادند! درحالیکه در یک کت زرد یا قرمز اگر کوچکترین نقصی در دوخت یا برش وجود داشته باشد، مشتری بلافاصله آن را خواهد دید. بنابراین برند باید با وسواس بیشتری روی آن لباس کار کند.
وقتی آقای جف بزوس کت زردی از برند بیژن به تن میکند، اطرافیانش با تحسین به آن نگاه میکنند و ممکن است خودشان هم مشتری آن کت شوند. از سوی دیگر، مشتریانی که به فروشگاه میآیند و تصویر این آقای میلیاردر را با آن کت خوشرنگ که روی میز قرار داده شده میبینند، تصمیم میگیرند این رنگ را بخرند. بعد با این کت هرجا میروند همه از آن تعریف میکنند و این مشتری دفعات بعد رنگ قرمز یا سبز را خواهد خرید. این راز فوقالعاده بیژن برای جذب مشتری برای پوشیدن رنگهای جذاب و دور شدن از رنگهای تیره است.
بیژن میگوید بیشتر مشتریان ما ابتدا از رنگهای سرمهای و مشکی شروع میکنند و بعد به رنگها میرسند. کمکم و بعد از چند بازدید، فقط کتهای رنگی میپوشند و دیگر تمایلی برای پوشیدن کتهای تیره ندارند.
ماجرای مالزی و شهرت برند بیژن در این کشور
اما چه چیزی باعث شد که برند بیژن در مالزی تا این حد مشهور شود؟ درواقع این برند انحصاری تا پیش از آن بیشتر در بین افرادی که مشتری ثابتش بودند معروف بود، اما بهیکباره نامش در مالزی بر سر زبانها افتاد. ماجرا از این قرار بود که در بازرسی از خانه نخستوزیر مالزی که بهدلیل اتهامات و افشاگریهای زیاد از کار برکنار شده بود، مبلغ زیادی پول و جواهرات، کیفدستی و تعداد زیادی ساعت گرانقیمت پیدا کردند. این کالاها که ارزش آنها درمجموع ۱.۱ میلیارد روپیه مالزی برآورد شد، بیشتر از برندهای لاکچری مشهوری مانند هرمس و بیژن بودند. فقط یک کیفدستی برند بیژن در بین آنها ۱.۶ میلیون روپیه مالزی قیمت داشت!
یک نکته تصادفی خندهدار هم درباره بیژن و نخستوزیر مالزی وجود دارد: اگر بیژن (bijan) را برعکس کنید، نجیب (najib) میشود که اسم همین آقای نخستوزیر مالزی است!
قیمتهای نجومی محصولات بیژن
قیمت محصولات بیژن واقعا بالاست و البته تعجبی هم ندارد، زیرا این برند محصولاتش را طوری طراحی میکند که نادر و منحصربهفرد باشند. چرم تمساح و پوست کانگورو جزو مواد اولیهای هستند که بیژن در محصولاتش استفاده میکند و طراحی بیشتر آنها سفارشی است. از سوی دیگر بیژن برای هر مشتری تمام پوشاک موردنیازش را از کتوشلوار گرفته تا کفش، کراوات و کاپشن یا ژاکت در اختیارش قرار میدهد و مشتریان او بیشتر مواقع یک مجموعه کامل را خریداری میکنند. البته بیژن در صورت درخواست مشتری هر یک از اقلام را متناسب با سلیقه او تغییر میدهد. برچسب قیمت محصولات این فروشگاه از حدود یک میلیون دلار شروع میشود.
حتی برای بازدید از داخل بوتیک باید وقت قبلی بگیرید
بیایید از زبان خود نیکلاس بیژن بشنویم که چرا مردم نمیتوانند بدون وقت قبلی وارد فروشگاه شوند. در یک مصاحبه که مکس برلینگر (Max Berlinger) با او انجام داد، پاسخ نیکلاس به این پرسش این بود:
این یک داستان قدیمی است که همه چیز را انحصاری کن و ببین چطور مردم برای آن حریص میشوند. ما این را قبول نداریم و برخلاف برندهای دیگر این کار، از روی افاده و غرور این قانون را قرار ندادهایم. ما فقط میخواهیم وقتی مشتری از ما خرید میکند، سطح مشخصی از خدمات را دریافت کند. هیچکس، حتی اگر مشتری ما نیست، نباید با نارضایتی از خانه بیژن بیرون برود یا مورد قضاوت قرار گیرد. ما یک مسئول پذیرش داریم که به مشتری کمک میکند و شخصا به او درباره هر محصول توضیح میدهد.
نیکلاس بر این باور است که فرایند تصمیمگیری پدرش را کاملا درک کرده است. بهنظر او مهمترین چیزی که پدرش قصد داشت به او یاد دهد، ترجیحدادن کیفیت به کمیت بود. نیکلاس میگوید حرف پدر همیشه این بود که ما آنقدر ثروتمند نیستیم که بخواهیم محصولاتمان را با کیفیت پایین و ارزان تولید کنیم.
بیژن مشتریانش را در زمره درخشانترین و محترمترین افراد جهان میشمرد و به آنها ارج مینهاد. میگفت آنها آنقدر باهوش هستند که درک کنند اگر یک کت ۱۲۰۰۰ دلار قیمت دارد، به این دلیل است که از بهترین مواد اولیه و با مهارت بالا تهیه شده است. کیفیت، کیفیت و باز هم کیفیت؛ چیزی که از ته قلب به آن باور داشت.
نیکلاس میگوید:
قیمتهای ما بسیار بالاست، اما اگر میتوانید از عهده آن برآیید، میبینید که گرانفروش نیستیم.
برندی مقاوم دربرابر رویدادهای سیاسی اجتماعی ناخوشایند
اینجا جایی است که برند بیژن از بیشتر برندها متمایز میشود. با وجود رویدادهای سیاسی اجتماعی مختلف، بیژن از هر لحاظ دربرابر رکود و بحران مقاوم مانده است. رکود بازارهای سهام، بحران مالی و حتی پاندمی کرونا نتوانست خدشهای به کار این برند وارد کند. دلیلش این است که این پرچمدار تولید پوشاک لاکچری انحصاری، عملا خرید بهصورت غیرحضوری و با فاصلهگذاری اجتماعی را از دههها قبل میشناخت و اجرا میکرد. همین که مشتریانش با وقت قبلی و حتی بدون حضور فیزیکی از او خرید میکنند، برگ برنده او در این دوران سخت است.
کار جالبی که خانه بیژن در دوران کرونا انجام داد این بود که بهعنوان هدیه، تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و شیلد تولید کرد، آنها را در جعبههای زیبایی قرار داد و برای همه مشتریانش در سراسر جهان فرستاد.
آنها قصد داشتند یکم ژوئن امسال دوباره فروشگاه را باز کنند، اما یک هفته قبل از آن اعتراضات شدیدی در رودیو درایو صورت گرفته بود. به همین دلیل آنها هم تصمیم گرفتند از اعتراضات حمایت کنند و با مردم همراه باشند. نیکلاس میگوید ما دربرابر جامعه و مردم مسئولیم و باید نسبت به آنها متعهد باشیم.
بااینحال خانه بیژن با وجود همه انحصاریبودنش نسبتا بهشکلی دموکراتیک رشد کرده است. نیکلاس فروشگاههایی را در والدورف آستوریا بورلی هیلز و وین لاس وگاس باز کرده است که برخلاف خانه بیژن اصلی، از مشتریان عمومی استقبال میکنند. آنها بر این باورند همیشه مشتریانی هستند که برای هنر و کیفیت قیمتهای بالاتری بپردازند. برای این مشتریان همیشه کیفیت و زیبایی لباس در اولویت است.
سرنوشت خانه بیژن
در اوت ۲۰۱۶، LVMH زمینی را که خانه بیژن در آن قرار دارد با قیمت ۱۲۲ میلیون دلار خرید که بهازای هر فوت مربع ۱۹٬۴۰۵ دلار میشود. این قیمت رکورد قیمت زمین بهازای هر فوت مربع را که تا پیش از این به برند شنل (۱۳٬۲۱۷ دلار) در سال ۲۰۱۳ تعلق داشت شکست. هنوز مشخص نیست که پس از فروش خانه بیژن به LVMH سرنوشت این خانه مد چه خواهد شد.
امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید. میتوانید برایمان بگویید چه درسهایی از موفقیت برند بیژن آموختید؟ لطفا دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.