مریم سماک جلالی دارای مدرک دکترای درجه یک هنری رودوزیهای سنتی ایران میگوید در کشور بیش از 120 نوع سوزندوزی داریم که با زیرمجموعههای آن به بیش از یک هزار و 500 نوع میرسد.
مریم سماک جلالی دارای مدرک دکترای درجه یک هنری رودوزیهای سنتی ایران و مدرس صنایعدستی درباره لزوم توجه هر چه بیشتر به احیای انواع سوزندوزیهای ایران در عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از بسترهای توجه به سوزندوزیهای ایرانی، جشنوارهها هستند که خوشبختانه با موضوعی برگزار شدن جشنواره مد و لباس فجر طی دو دوره اخیر، توجه و اهتمام ویژهای به سوزندوزیهای استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و گلستان شده است.
سماک جلالی اذعان داشت: سال گذشته موضوع جشنواره مد و لباس به سوزندوزیهای زیبای سیستان و بلوچستان اختصاص یافت که بنده آموزش دوخت “فرایز” یکی از دوختهای زیبای این منطقه را پیش گرفتم و علاوه بر آن تمام سوزندوزیهای سنتی آن منطقه را هم معرفی کردم.
او افزود: امسال هم عنوان جشنواره مد و لباس فجر به “فر گلستان” آذین داده شد که البته در قسمتی از فراخوان جشنواره نام خراسان هم ذکر شد که بنده از نزدیک شاهد رونق گلدوزیهای سنتی اکثر استانها و شهرهای کشورمان در بستر این رویداد بودم. البته که در این دو استان مشترکاتی فرهنگی و هنری وجود داشت که به علاقهمندان هنر سوزندوزی ایرانی در بستر جشنواره معرفی شد و این هنر زیبای ایرانی را علاوه بر معرفی بهنوعی احیاء ساختیم.
این مدرس سوزندوزی اظهار داشت: این سوزندوزیها را در قدیم روی پارچه دستبافت نخی با نخ ابریشم طبیعی و روی پارچه گلدوزی سنتی انجام میدادند، اما امروزه روی پارچه چلوار و یا متقال با نخ کاموا، گلدوزی میکنند. دوختهایی که در این گلدوزی استفاده میشود شامل بخیه رومانی، زنجیره دوزی و ساقهدوزی میشود و نقوش مورد استفاده در این سوزندوزی، گل و بوته، نقوش حیوانی، نقوش مدور و شمسه، اشعار عاشقانه و پندآموز و البته در گلستان نقوش هندسی هستند.
سماک جلالی گفت: در ایران عزیزمان بیش از ۱۲۰ نوع سوزندوزی داریم که با زیرمجموعههای آن به بیش از یک هزار و ۵۰۰ نوع میرسد.
این مدرس دانشگاه در ادامه تأکید کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه هنرجویان و دانشجویان علاقهمند به هنر سوزندوزی قرار گیرد این است که در گذشته هریک از این سوزندوزیها با داستانی در پس آن تعریف میشد که این امر زمینه توجه به امر پژوهش در این عرصه را پررنگ میکند.
سماک جلالی در خاتمه عنوان کرد: امیدوارم اساتید، دانشجویان و هنرجویان بهویژه برای پایاننامهها و مقالات، اصل مهم توجه به سوزندوزیهای ایرانی را لحاظ کرده و برای پرداخت هر چه بهتر به موضوع، تحقیق را پشتوانه عملکرد و فعالیت خود سازند.