هوش مصنوعی در طراحی مد با اصالت انسانی مطابقت ندارد

هوش مصنوعی می‌تواند با مراقبت از کارهای تکراری، به طراحان در فرآیند خلاقانه‌شان کمک کند، و زمان بیشتری را برای آن‌ها فراهم کند تا در تفکر پیچیده و بدیع شرکت کنند.

www.asianscientist.com/2023/01/in-the-lab/ai-cant-match-human-originality-in-fashion-design/

AsianScientist (31 ژانویه 2023) – یک مطالعه اخیر که طراحی‌های مد تولید شده توسط انسان و هوش مصنوعی را با هم مقایسه کرد، نشان داد که انسان‌ها نسبت به رایانه‌ها برتری دارند. صنعت مد اخیراً شروع به پذیرش هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی توصیه‌های مد برای مشتریان، بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تامین، خودکارسازی فرآیندها و بهبود پایداری برای کاهش ضایعات کرده است. در سطح جهانی، هوش مصنوعی در حوزه مد در سال 2018 270 میلیون دلار آمریکا تولید کرد و انتظار می‌رود این بازار تا سال 2027 به 4.4 میلیارد دلار برسد.

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2019 توسط McKinsey and Company، اکثر مدیران مد که شرکت‌هایشان هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند گزارش می‌دهند که این فناوری باعث افزایش درآمد کسب‌وکار آنها شده است. با این حال، فرآیند تفکر خلاق در طراحی مد همچنان عمدتاً توسط انسان ها هدایت می شود و تحقیقات زیادی در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای همین موضوع وجود ندارد.

یون کیونگ لی، استادیار دانشگاه ملی پوسان در کره جنوبی، می‌خواست بررسی کند که انسان‌ها در چه زمینه‌هایی در مد بهتر از هوش مصنوعی هستند و «آیا می‌تواند همکاری مؤثری بین انسان‌ها و هوش مصنوعی برای طراحی خلاقانه وجود داشته باشد؟» این مطالعه در Thinking Skills and Creativity منتشر شده است.

در این مطالعه، لی طرح‌های نساجی جدیدی با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی به نام‌های Deep Convolution Generative Adversarial Networks (DC-GANs) و Cycle-GANs ایجاد کرد. سپس این طرح ها را با طرح های تولید شده توسط دانشجویان مد مقایسه کرد. مقایسه نشان داد که اگرچه طرح های تولید شده توسط GAN ها و انسان ها در برخی مناطق مشابه بودند، طرح های انسان متنوع تر و منحصر به فرد بودند.

در این مطالعه آمده است: «انسان ها به طور شهودی راه های منحصر به فردی برای ساختن و به کار بردن ایده ها در طرح های خود پیدا کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند با مراقبت از کارهای تکراری به طراحان در فرآیند خلاقانه کمک کند، و زمان بیشتری را برای طراحان برای تمرکز بر فرآیند خلاقانه پیچیده آزاد کند و در نتیجه کل فرآیند را کارآمد کند.

علاوه بر این، ادغام هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی را برای افراد غیرحرفه‌ای ایجاد کند تا طرح‌های خود را ایجاد کنند. «تاکنون تنها طراحان مد حرفه ای توانسته اند لباس طراحی و به نمایش بگذارند. لی می گوید، اما در آینده، این امکان برای هر کسی وجود خواهد داشت که لباس مورد نظر خود را طراحی کند و خلاقیت خود را به نمایش بگذارد.

لی همچنین یک مدل انسان – هوش مصنوعی ایجاد کرد که در آن طراحان می‌توانند با هوش مصنوعی برای ایجاد طرح‌های جدید همکاری کنند. اگر طراحان فرآیند خلاقانه و ایده‌های خود را با دیگر طراحان و سیستم‌های هوش مصنوعی به اشتراک بگذارند، کل سیستم هوش مصنوعی می‌تواند به هم متصل شود و تکامل یابد، بنابراین طرح‌های خود را بهبود بخشد.

محیط‌های طراحی مشترک انسان و هوش مصنوعی از طراحان می‌خواهد که اهداف، متغیرها و محدودیت‌ها را تعیین کنند. در نتیجه، کار آنها باید فراتر از تصاویر بصری باشد. این می تواند برای پیش بینی تغییرات در صنعت مد و ارائه توصیه ها و خدمات ایجاد مشترک استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.



واحد پول


fa_IRPersian