پنبه یکی از عظیمترین محصولات کشاورزی جهان است که تولید اقتصادی و فراوان آن، محصولات پنبهای را نسبتا ارزان کرده است. پنبه بهدلیل اینکه هم برای زمین و هم برای ساکنان آن مفید است، بیش از سایر محصولات انتخاب میگردد.
پنبه یکی از عظیمترین محصولات کشاورزی جهان است که تولید اقتصادی و فراوان آن، محصولات پنبهای را نسبتا ارزان کرده است. پنبه بهدلیل اینکه هم برای زمین و هم برای ساکنان آن مفید است، بیش از سایر محصولات انتخاب میگردد.
خصوصیات بسیار زیاد پارچههای پنبهای، همچون تطبیقپذیری، هایپوآلرژنیک، احتیاج به تمیزکاری کم، وجود منفذ عالی در بین الیاف، چسبنده نبودن، راحتی، پرزدار نشدن، عدم وجود انعطاف پذیری و سازگار بودن با محیطزیست سبب شده است تا آنها در دل و قفسه لباس هر فرد یک جایگاه جذاب را اشغال کنند.
بعضی از ویژگی های کلیدی پارچههای پنبهای بهصورت کلی:
۱- انتخاب مشتری
چون پنبه جهت تحت تأثیر قرار دادن همهی نسلها دارای پتانسیل قوی است، لذا اولین انتخاب مشتریان در سراسر جهان محسوب میشود. پارچههای پنبهای به هر وسیلهای از کیفهای پول کوچک گرفته تا لباسهایی با ابعاد بزرگ و هر چیزی که در این بین قرار داد، میتوانند تبدیل شوند. نسل بشر از ۵۰۰ سال قبل از میلاد متوجه شده است که پوشیدن لباسهای پنبهای خوشایند است و حتی در جهان مدرن با بررسی پارچههایی که انتخاب میشوند میتوان دریافت که پر استفادهترین پارچه در سراسر جهان، پنبه است. تولیدکنندگان فراوان پنبه، همچون چین، هند و ایالات متحده آمریکا بیش از نصف کل تولیدکنندگان پنبه جهان، این محصول را تولید میکنند تا به نیازهای در حال رشد مشتریان در بازار پاسخ دهند.
۲- پیشرفت به صورت پایدار
پایدارترین، تجدید پذیرترین و قابلتجزیهترین پارچه از نظر بیولوژیکی، پنبه است که یک انتخاب عالی بهحساب میآید. پنبه به نرمی بریده میشود و در پشت لایههای آن اثری باقی نمیماند. خریداران وقتی لباس پنبهای انتخاب میشود، عنوان میکنند که این نوع پارچه بخشی از زندگی ماست، یعنی این انتخاب با محیطزیست سازگار است. پنبه براساس اظهارات انجمن خاک، میزان آلودگی آب را تا ۲۶%، انتشار گازهای گلخانهای را تا ۴۶%، پتانسیل بارش باران اسیدی را تا ۷۰%، مصرف انرژی و آب را بهترتیب تا ۶۲% و ۹۱% کاهش میدهد. صاحبان برند و فروشندهها قبلا به این اندازه مروج مد پایدار نبودند، اما امروزه آنها پنبه را انتخابی برتر برای هم انسان و هم زمین میدانند. هر کسی پنبه را برای زندگی برگزیند، زندگی بهتری خواهد داشت.
۳- افزایش تقاضا، عرضه و تجارت
پنبه مهمترین پارچه است، چون حدود ۷۵% از لباسهای ما شامل مقداری پنبه میشود و ۳۰۰ میلیون کشاورز در ۸۰ کشور بر روی به عمل آوردن پنبه برای زندگیشان تکیه میکنند. بیش از ۹۰% این کشاورزان، در کشورهای در حال توسعه بر روی زمینهایی کمتر از دو هکتار کشاورزی میکنند و براساس استاندارد Better Cotton Initiatives، پارچههای پنبهای برای آنها بیانگر یک محصول زراعی مهم از نظر سودآوری است. با افزایش تقاضا، عرضه و تجارت، زمان حکمرانی پنبه بر روی صنعت نساجی شروع شده است. پارچههای پنبهای، صنعت نساجی و پوشاک را همراه با نوسانات گوناگون تحت تاثیر قرار داده اند. با افزایش تقاضا، کشورها گرد هم آمدهاند تا صادرات و واردات محصولات پنبهای را جهت برآورده کردن هرگونه نیاز تأمینکنندگان بازار ساماندهی دهند.
۴- چشمانداز قیمت
قیمت پنبه از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی، با توجه به تجارت بر اساس قرارداد CFD، ۸۸/۱۱% کاهش پیدا کرده است. مبلغ هر قرارداد، ۵۰ هزار پوند است و دستورالعمل کالایی آن، TT هست. قیمت پنبه از نظر مالی تعیین شده است و قیمت توافقی نهایی باید در ویژگیهای قرارداد باید توسط انجمن تجارت پنبه نیویورک به صورت ماهانه تنظیم شود. این فرآیند همه جزئیات تجارت پنبه را از جمله قیمتهای واقعی، دادههای مبتنی بر تاریخ، پیشبینی، آمارها، نمودار، تقویم اقتصادی و اخبار را فراهم میکند.
جمعبندی پایانی: گرایشهای مرتبط با صنایع نساجی و پوشاک همیشه با گذشت زمان تغییر کردهاند، اما پارچههای پنبهای تا ابد قابلاتکاء هستند. تغییرات گستردهی پارچههای پنبهای را کشف کنید و مغرورانه آنها را در هرجایی به رخ بکشید.