اضطراب و نگرانی بر صنعت مد برای سال ۲۰۲۱ همچنان حاکم است و انتظار می رود با افزایش رشد اقتصادی و رقابت، رشد جهانی صنعت مد کندتر شود
۱۰ روند برای شکل دادن به صنعت مد در سال جدید
براساس گزارش “The State of Fashion 2020”، طبق پیش بینی شاخص مد جهانی مک کینزی (MGFI)، پیش بینی می شود که رشد صنعت مد در سال ۲۰۲۰ به ۳٪ تا ۴٪ کاهش یابد – کمی پایین تر از مقدار پیش بینی شده برای سال قبل.
این کاهش سرعت باعث می شود که مصرف کنندگان در میان عدم ثبات گسترده اقتصاد کلان، تحولات سیاسی سراسر جهان و تهدیدات مداوم ناشی از جنگ های تجاری محتاط باشند.
در آمریکای شمالی، تمایلات مصرف کننده تقلیل یافته است و تعرفه ها – به کمک تقویت دلار – هم بر واردات و هم بر صادرات تأثیر می گذارد. بازارهای نوظهور آسیا و اقیانوسیه هنوز هم نسبتاً قوی هستند، اگرچه رشد ان ها رو به کاهش است: فروش خرده فروشی در منطقه کمتر از انتظارات خواهد بود و با تضعیف تمایلات مصرف کننده ادامه خواهد یافت.
در سمت دیگر جهان، اروپا همچنان از ضعف عمومی اقتصادی جهانی و عدم اطمینان در مورد برگزیت (Brexit) رنج می برد. انتظار می رود رشد در اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا با برخی از مناطق دیگر مانند برزیل و نیجریه، پایدار بماند، دو مورد از پرجمعیت ترین کشورها در جهان که طبقات متوسط به سرعت گسترش یافته است.
سال پیش رو صنعت مد در وضعیت بلاتکلیفی گشوده خواهد شد و بیشتر تصمیمات در جهت مهار اقتصاد جهانی خواهند بود. از آنجا که مد یک تجارت جهانی با زنجیره های عرضه جهانی است، بازیگران صنعت مد از تأثیر تعرفه ها و اختلافات تجاری مضطرب هستند.
خوش بینی در آسیا
نظرسنجی از ۲۹۰ مدیر جهانی مد و مصاحبه با رهبران فکری و پیشگامان، که توسط McKinsey & Company و با همکاری Business of Fashion (BoF) انجام شده، نشان داد فقط ۹٪ فکر می کنند شرایط برای صنعت در سال آینده بهبود خواهد یافت، در مقایسه با ۴۹٪. که سال گذشته همین عقیده را داشتند.
“چالش برانگیز”، “نامشخص” و “اختلال” کلمات متداول در مقایسه با سال گذشته “تغییر”، “دیجیتالی” و “سریع” بود.
علاوه بر این، صرف نظر از منطقه یا بخش، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان شرایط را رو به زوال پیش بینی می کنند. خوش بینانه ترین منطقه آسیا است، گرچه حتی در اینجا تنها ۱۴٪ مدیران انتظار بهبود شرایط را دارند. و در حوزه کالاهای لوکس ، جایی که همیشه خوب بوده است، هنوز امید چندانی به روند صعودی نیست.
پایداری – یک فرصت و یک چالش
وقتی از آنها پرسیده شد که بزرگترین چالش های پیش روی صنعت مد و بزرگترین فرصت های سال آینده چیست، پایداری در صدر هر دو لیست قرار دارد.
در این گزارش آمده است: “رکورد این صنعت همچنان نگران کننده است.” بخش نساجی هنوز ۶٪ از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی و ۱۰٪ تا ۲۰٪ از سموم دفع آفات را شامل می شود.
مواد شستشو، حلالها و رنگهای مورد استفاده در تولید، سهم یک پنجم آلودگی آبهای صنعتی را بر عهده دارند و ۲۰ تا ۳۵ درصد از جریانهای میکروپلاستیک به اقیانوس را تشکیل می دهد.
با این حال، بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد مطلق محصولات پایدار مد همچنان کم است، در دو سال گذشته این میزان پنج برابر افزایش یافته است.
با نگاه به آینده، تحقیقات بیشتری در مورد مواد و فن آوری های پایدار و همچنین اقتصاد چرخشی می بینیم. این امر باید به حرکتی فراتر از ۲۰۱۹ بر شفافیت به سمت تعهد واقعی منجر شود.
این خبر عالی برای مصرف کنندگان و برای شرکتهایی است که می توانند بحث پایداری را واقعی جلوه دهند. اما با توجه به مقیاس سرمایه گذاری مورد نیاز، پایداری به معنای چالشی برای بازیگران کوچک و متوسط صنعت است. ”
ظهور “برندگان فوق العاده” در صنعت مد
با این حال، قطبی شدن همچنان یک واقعیت واضح در مد است. برای یک گروه اختصاصی “سوپر برندگان”، خورشید می درخشد. با سود اقتصادی، این ۲۰ شرکت بیش از سایر شرکتها در سال ۲۰۱۸ به تولیدات خود افزودند.
سوپر برندگان شامل سه شرکت کننده جدید – آنتا اسپورت، هیلان هوم (شرکت HLA) و لولونمون – که نشان دهنده قدرت لباس ورزشی و نفوذ روزافزون بازیگران چینی است. از نظر تجملات، Kering در رده های مختلف پیشرفت چشمگیری داشت و این امر ناشی از رشد دو رقمی فروش گوچی و عملکرد قوی در بازارهای آسیا و اقیانوسیه مانند ژاپن بود.
رهبران قدیمی بازار یعنی نایک، ایندیتکس و LVMH بیش از دو برابر سود اقتصادی خود را در طی ده سال گذشته داشته اند. براساس این گزارش، هر یک در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیارد دلار سود اقتصادی داشته اند.
در کنار شرکت های مطرح، این گزارش گروهی از “قهرمانان پنهان” را نشان می دهد. در میان مارک های شناخته شده، Chanel یک بازیگر قابل توجه است و درآمد آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. در انتهای مخالف طیف قیمت، پریمارک قرار دارد که تعهد وی به ارزش هایش، آن را به یک رقیب سرسخت تبدیل کرده است.
چشم انداز بی ثباتی
برای بازیگران صنعت مد ، سال پیش رو سخت خواهد بود زیرا رشد کندتر باعث افزایش فشار بر حاشیه بازار می شود، روندهای دیجیتال سرعت می گیرد و مشتریان بیشتر بحث پایداری را مطرح می کنند.
کسانی که سریعاً به این تغییرات پاسخ دهند و با شرایط انطباق یابند، با اطمینان روی افزایش سود نسبت به رشد درآمد و چگونگی بهبود بهره وری ضمن اطمینان از انعطاف پذیری عملیاتی و مالی، کار می کنند.
خبر خوب این است که برای شرکت هایی که مقاومت از خود نشان می دهند، شرایط بهتری فراتر از سال ۲۰۲۰ به دست خواهد آمد. در حالی که چین همچنان برای بسیاری از بازیگران مد جهانی و محلی ، فرصتی سودآور را ارائه می دهد، برخی از شرکت ها در معرض خطر بیش از حد قرار دارند.
ما به بازار متکی هستیم. ما پتانسیل بیشتری را برای کشف بازارهای فراتر از چین از جمله هند، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و روسیه مشاهده می کنیم.
برای رسیدگی بهتر به مضامین مصرف کننده در سال آینده، این گزارش نشان می دهد که بازیگران مد بر روی درک چگونگی استفاده بهینه از کانال ها و عملکردهای جدید رسانه های اجتماعی، چگونگی بهینه سازی شبکه ها و تجربه فروشگاه های خود و چگونگی ارائه بهترین تغییر صنعت به سمت پایداری بیشتر متمرکز هستند.
هر دو مورد تحقیق و توسعه و نوآوری نقش مهمی در تحقق اهداف پایداری درکوتاه مدت و اختراع مدل اقتصادی مد برای تحول در بلند مدت دارند.
۱۰ روند پیشرو در صنعت مد
براساس این گزارش ، پایداری ، دیجیتالی شدن و نوآوری از بهترین روندهایی است که باید از آن استفاده کرد.
حالت آماده باش
برای سال آینده محتاط بودن توصیه می شود زیرا افزایش آشفتگی می تواند روابط بین اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور بازار را مختل کند. شاخص های ریسک رکود اقتصادی، شرکت های مختلف در صنعت را ترغیب می کند تا یک لیست از موارد انعطاف پذیری برای خود بسازند و برای سایر خطرات کلان مانند بی ثباتی ژئوپلیتیک و التهاب تنش های تجاری برنامه ریزی کنند.
فراتر از چین
چین همچنان فرصتهای مهیج را فراهم می کند و نقش اصلی را در صنعت جهانی مد ایفا می کند، اما بازار آن از نظر رقابت برندها سخت تر شده است. از آنجا که برخی از بازیگران موفق بیش از حد به چین متکی هستند و برخی دیگر به مقابله می پردازند، شرکت ها باید با گسترش به سایر نقاط با رشد بالا، مخاطرات خود را کاهش دهند.
نسل بعدی جامعه
همانطور که مدل ها در رسانه های اجتماعی با یکدیگر مبارزه می کنند، بازیگران صنعت مد باید در استراتژی خود تجدید نظر کنند و راه هایی را پیدا کنند که بتوانند درآمد خود را صرف بازاریابی کنند. محتوای جذاب بسیار مهم خواهد بود، با استفاده از یکپارچه سازی شیوه فروش و پرداخت در تمام رسانه ها و کانال های فروش.
منطقه
تقاضای مصرف کننده برای راحتی و فوریت باعث می شود خرده فروشان شبکه های موجود خرده فروشی را با فروشگاه های با اندازه کوچکتر تکمیل کنند که مشتریان را در هر کجا که هستند ملاقات کرده و مسافت را برای مشتری کاهش دهند. فرمول برنده شامل تجارب درون فروشگاهی و مجموعه های محلی در محلات و حومه های شهر فراتر از مسیرهای اصلی خرید است.
پایداری
صنعت مد بسیار انرژی زا و آلاینده است. با وجود پیشرفتی اندک ، مد هنوز مسئولیتهای زیست محیطی خود را به اندازه کافی جدی نگرفته است. در سال آینده، بازیگران مد باید برای اعمال معنی دار و انطباق خود با شرایط محیط زیستی در حالی مصرف کننده گان خواستار تغییر تحول گرا هستند، شیوه های تبلیغاتی خود را عوض کنند.
انقلاب مواد
مارک های مد در حال کشف گزینه های دیگر برای مواد استاندارد امروزی هستند که بازیگران اصلی آنها روی جایگزین های پایدار تر متمرکز شده اند که شامل موارد اخیراً کشف شده و دوباره مهندسی شده و همچنین مواد پیشرفته ای هستند که زیبایی شناسی و عملکرد را ارائه می دهند. انتظار می رود تحقیق و توسعه به طور فزاینده ای روی علم مواد برای الیاف، منسوجات ، تکمیل و سایر نوآوری های مواد که در مقیاس استفاده می شود، تمرکز کند.
فرهنگ فراگیر
مصرف کنندگان و کارمندان بر شرکت های مد فشار وارد می کنند تا طرفداران با طیف بیشتری را شامل شوند. شرکت های بیشتری این موضوع را به عنوان یک اولویت بالاتر قرار می دهند و آن را در سازمان طوری جاسازی می کنند که متخصصین در هر زمینه را استخدام کنند، اما ابتکارات شرکت ها نیز از نظر صداقت و نتایج تحت نظارت بیشتری خواهد بود.
چالش های بدون مرز
تأسیس مارک های تجاری و خرده فروشان با رقابت فزاینده ای از رقیبان جدید آسیایی روبرو خواهند شد، زیرا تولید کنندگان و SME ها از نقش های سنتی خود خارج شده و مستقیماً به مصرف کنندگان جهانی روی می آورند. از بازیگران تاکنون ناشناخته در زنجیره برای طراحی اقلام محبوب استفاده می کنند. به همین دلیل باید انتظار رقابت بیشتری را با استفاده از تجارت الکترونیکی داشته باشید.
کنوانسیون های غیر متعارف
نمایشگاه های سنتی باید با افزایش نقش های جدید و تنظیم دقیق مخاطبان هدف خود، به افزایش توجه مستقیم به مصرف کننده، چرخه مد کوتاه تر و دیجیتالی شدن پاسخ دهند. در تلاش برای متمایز کردن خود – یا حتی فقط برای زنده ماندن – بیشتر این رویدادها به جذابیت های B2C اضافه می کنند یا خدمات و تجربیات جدیدی را برای بهبود روابط با مخاطبان سنتی B2B خود راه اندازی می کنند.
اعتبار سنجی مجدد دیجیتالی
ارزشگذاری بازیگران صنعت مد دیجیتال به سطح سرگیجه آوری رسیده است و با وجود داشتن IPO های مشهور و شرکت های خصوصی که به وضعیت تکشاخ یا یونیکورن رسیده اند، تمایلات سرمایه گذاری رو به بدتر شدن می گذارد. دلهره های سرمایه گذار برای برخی از بازیگران دیجیتال، از خرده فروشان آنلاین بازی گرفته تا مارک هایی که فروش مستقیم به مصرف کننده دارند و سایر مدلهای تجاری الکترونیک که در مسیر سودآوری قرار گرفته است.
مک کینزی نتایج آخرین تحقیق دوسالانه خود از مدیران ارشد اجرایی (CPO) را فاش کردند. بازخورد حاکی از آن است که در حالی که منابع پایدار به سرعت در اولویت اول شرکت های مد قرار گرفته اند، موانع عمده برای دستیابی به آن در مقیاس بالا شامل عدم استانداردهای بین المللی یا تعریف روشن در مورد پایداری و مشکلات مربوط به هزینه و در دسترس بودن مواد، چالش اصلی در این حوزه محسوب می شود.