ابداع اینترنت در اوایل دهه ۹۰ بسیاری از مردم جهان را شگفت زده کرد. در آن زمان، افراد زیادی در مواجه با این دنیای عجیب و گسترده در بهت و حیرت بودند. همان طور که اینترنت در گذشته برای جهانیان عجیب بود، امروزه دنیای متاورس یک فناوری پیچیده و عجیب و غریب به نظر می‌رسد. اما قطعاً در آینده‌ای نزدیک این فضای فراجهان مانند اینترنت به یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین فناوری‌ها تبدیل می‌شود.
از زمان خلق متاورس، بسیاری از کسب و کارها به کمک این فناوری توانسته‌اند، تجارت خود را رشد و توسعه دهند. در این میان صنعت مد و فشن از طریق متاورس گسترش بسیارزیادی یافته است. بنابراین قصد داریم در این مطلب نگاهی به متاورس، ارتباط و تأثیر آن بر صنعت مد و فشن داشته باشیم.

متاورس یا فراجهان چیست؟

متاورس چیست؟

کلمه ” metaverse – متاورس” برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط نویسنده‌ای به نام “نیل استفنسون” در رمان علمی تخیلی “سقوط برف” ابداع شد. استفنسون در کتاب خود از متاورس به‌عنوان یک دنیای دیجیتالی فراگیر که به موازات دنیای واقعی وجود دارد، یاد کرد.
سپس بسیاری از کارشناسان به متاورس به‌عنوان یک مدل سه بعدی از اینترنت نگاه کردند. درواقع مکانی موازی با دنیای فیزیکی است که شما زندگی دیجیتال خود را در آن می‌گذرانید. جایی که شما، آواتار (کپی سه بعدی از خود) دارید و از طریق آواتار خود به کمک یک هدست (VR) با آواتار دیگران در تعامل هستید.
به‌عبارت ساده‌تر متاورس یک فضای مجازی مشترک تعاملی و فراواقع‌گرایانه است. این فضا شامل آواتار و دارایی‌های دیجیتال سفارشی است و احتمالاً در یک بلاک چین ثبت می‌شوند که در آن کاربران از سراسر جهان به‌طور همزمان حضور دارند.
اکنون این فضا به چه کاری می‌آید؟ در متاورس کاربران می‌توانند که تجربیات دوبعدی خود را مانند: خرید از طریق تلفن‌های هوشمند یا رایانه، تماشای کنسرت یا فیلم، در محیطی که در آن با آواتارهای خود حضوردارند، تجربه کنند. به‌عبارت دیگر متاورس، فناوری دیجیتالی است که افراد می‌توانند از طریق دستگاه‌های دوبعدی مانند: تلفن یا رایانه، از فروشگاه‌های مجازی سه بعدی دیدن و خرید کنند.

ورود متاورس به دنیای مد و فشن

با ظهور عصر دیجیتال به‌تدریج صنعت مد تصمیم گرفت که از این فضا برای گسترش دنیای مد و فشن استفاده کند. برند کت اولین بار از اینستاگرام برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده کرد، سپس دیگر برندهای بزرگ جهان مانند: آدیداس، ویتامینز، بالنسیاگا و آف‌وایت به دنیای مد و فشن دیجیتالی وارد شدند. حضور صنعت مد دیجیتال تأثیر بزرگی در دنیای مد و فشن داشت. اما اتفاق بزرگ‌تر در این صنعت، زمانی افتاد که آن‌ها از دنیای دیجیتالی فراتر رفتند و وارد دنیای فراواقع یا متاورس شدند.
تا آن زمان، حضور لباس‌های مجازی بیشتر در بازی‌های کامپیوتری دیده می‌شد. سپس از سال ۲۰۲۱ دو برند Gucci و Wanna محصولات خود را برای اولین‌بار وارد حوزه لباس‌های دیجیتالی کردند. این دو کمپانی با پروژه مشترک خود، صنعت مد و فشن در متاورس را آغاز کردند. آن‌ها با همکاری یکدیگر اولین کفش‌های کتانی مجازی را با قیمت ۱۳ دلار ارائه کردند، البته محصولات دیگری در کنار کفش در این فضا به فروش رسید. سپس به‌سرعت دنیای مد و فشن در متاورس رشد کرد و بسیاری از برندهای بزرگ جهان از این فضا برای ارائه آثارشان استفاده کردند. امروزه بسیاری از مردم جهان از فروشگاه‌های مجازی مختلف متاورس بازدید می‌کنند، انواع لباس‌ها و محصولات گوناگون را امتحان کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید می‌نمایند.

ورورد متاورس به دنیای مد و فشن

نیاز صنعت مد و فشن به متاورس

هر تجارتی با توجه به نیاز مردم و نیاز خود آن صنعت ایجاد، رشد و توسعه می‌یابد. از زمان شیوع و گسترش کرونا بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای دنیا با ضررهای چند میلیاردی مواجه شدند. صنعت مد و فشن از این قاعده مستثنی نبود و با بسته شدن فروشگاه‌ها، این صنعت آسیب بسیار زیادی دید. بنابراین در ادامه به دلایل نیاز و ارتباط صنعت مد به متاورس می‌پردازیم.

شیوع کرونا

کرونا باعث شد که برندهای بزرگ در حوزه تجارت مد و فشن برای حفظ کسب و کار خود به کانال‌های آنلاین و سفارش‌های رزرو روی بیاورند. سپس آن‌ها به حوزه نمایشگاه‌ها و لباس‌های مجازی وارد شدند تا بتوانند از ورشکستگی تجارت خود جلوگیری کنند. این حرکت به آن‌ها کمک کرد تا در دوران سخت زنده بمانند و این اولین نیاز صنعت مد به متاورس به شمار می‌رود.

سودآوری

نیاز دوم مد به متاورس، کسب سودآوری از این فناوری به روز دنیاست. امروزه، دنیای مد و فشن در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مختلف دیجیتالی هستند. آن‌ها متوجه شدند که فناوری در آینده رشد خواهد کرد، بنابراین دستیابی به فناوری‌های آینده‌نگرانه به یکی از اولویت‌های اصلی آن‌ها تبدیل شده است. مورگان استنلی، یک بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی آمریکایی و شرکت خدمات مالی است. او پیش‌بینی می‌کند که متاورس می‌تواند بیش از ۵۰ میلیارد دلار فرصت برای صنعت مد لوکس در آینده ایجاد کند. این فرصت شامل بازار ۲۲٫۶ میلیارد دلاری برای NFT ها (دارایی دیجیتالی) نیز می‌شود. این امر با ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتال در زمان‌های اخیر کاملاً قابل تحقق به نظر می‌رسد. ما در سال‌های آینده شاهد سرعت رشد این فناوری خواهیم بود و تثبیت مد در متاورس یکی از نتایج قطعی آن است. بنابراین، با هدایت نیاز آینده، بسیاری از برندهای مد از حالا برنامه ریزی کرده‌اند تا بخشی از دنیای متاورس باشند.

نیازهای دیگر صنعت مد و فشن به متاورس

نیازهای دیگر صنعت مد به متاورس، کمک به حفظ محیط زیست است. از زمان خلق فروشگاه‌های مجازی، طرفداران مد متاورس به این باور رسیده‌اند که این فناوری به محیط زیست درشکل‌های گوناگون کمک می‌کند. همچنین صرفه‌جویی در وقت، هزینه و ایجاد سرگرمی از دلایل دیگر نیاز مد و فشن به متاورس به شمار می‌رود.

متاورس و صنعت مد و فشن

کلام آخر

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است هر روز با فناوری‌ها، فضاها و دنیاهای مبهم و پیچیده روبرو شویم. استفاده درست از این فضاها، هرکدام به نحوی باعث رشد و توسعه دنیای ما می‌شوند. قطعاً متاورس یکی از فناوری‌های به روز در جهان است که بسیاری از مشاغل از جمله صنعت مد را تحت‌ تأثیر خود قرار داده، در این مطلب تلاش کردیم شما را با دنیای متاورس آشنا کنیم. همانطور که انتظار می‌رود، در آینده ببیش‌تربا تأثیرات متاورس روبه‌رو می‌شویم. به طور قطع آینده‌ همان چیزیست که انتظارش را نداریم.
دنیایی سرشار از تکنولوژی و ناشناخته‌ها!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.



واحد پول


fa_IRPersian