جین ویترسپون، یورونیوز: در این برنامه گفتوگو، به سراغ اوزوالد بوتنگ، طراح انقلابی لباس رفتیم. اوزوالد برای نمایش آخرین مجموعهاش با نام بلک ایآی به دوبی آمده است. چرا لباس تک جنسی و چرا حالا؟
اوزوالد بوتنگ: «واقعا پرسش جالبی است. من این نمایش را اولین بار در سال ۲۰۱۹ و در هارلم آپولو اجرا کردم. در آن زمان برای مدتها طراح لباس مردانه بودم به هر حال بیشتر از ۲۵ سال. دخترم همیشه گله میکرد که کار خاصی برایش نکردم و همهاش به فکر برادر بزرگترش بودم. برای همین هم تصمیم گرفتم کاری برای زنان بکنم. جالب است که وقتی مشغول این مجموعه بودم، یک سری لباس زنانه هم طراحی کردم بعد فهمیدم که لباسهای مردانه به درد زنان هم میخورد. سر همین موضوع هم بود که سر از این دنیای جدید درآوردم، دنیای پوشاک بدون تمایز جنسی. خیلی برایم مهم بود.»
جین ویترسپون، یورونیوز: برگشت شما به هفته مد لندن، بعد از ۱۲ سال غیبت پدیدهای بودو ماه فوریه به لندن برگشتید. دلیل این غیبت طولانی چه بود؟ در این مدت چکار میکردید؟
اوزوالد بوتنگ: «اول از همه اینکه به نظرم مد لندن، جای خاصی برای مردان ندارد. همیشه همینطور بوده و این بخشی از دلیل است. همیشه مجبور بودم سراغ نمایشهای پاریس و نیویورک و میلان بروم. این نکته اول. کووید هم بود. دو سال بیکار در خانه بودم. میدانید وقتی زندگی دوباره جریان می گیرد، تصمی گرفتم یک نمایش مد بزرگ را برای تولد استایل های تازه انجام دهم .من هم خواستم همین را در مجموعهام نشان دهم. نمایش هم بهنوعی ادای احترام به این فرهنگ و مردم سیاه پوست کرده باشم
جین ویترسپون، یورونیوز: گفتید که بزرگداشت فرهنگ سیاهان بود. روایت کاملا تغییر کرده است. خود شما نژادپرستی را تجربه کردید. احساس شما در این باره چیست و به نظرتان تغییر جهت ماجرا چگونه است یا دستکم چگونه شروع شده است؟
اوزوالد بوتنگ: «نه به هیچ وجه. با زمانی که من شروع کردم قابل مقایسه نیست. وقتی وارد نمایشهای مد میشدم، برای مدت طولانی احتمالا تنها سیاه در اتاق بودم. دههها اینطور بود. الان خیلی فرق کرده. منظورم از ۳، ۴ یا پنج سال پیش به این طرف است.
من پارسال جایزه فشن را گرفتم و تنها سعی کردم تمام آن قرنطینهها و باز شدنها را یادآوری کنم. ولی همانجا استعدادهای سیاهپوست پرشماری از طراح گرفته تا عکاس حضور داشتند و این خیلی مثبت است.
جین ویترسپون، یورونیوز:مایلم کمی بیشتر درباره مجموعه بلکایآی صحبت کنم و اینکه نامش به سرعت پس از ایده مردمان و فرهنگ سیاه انتخاب شد. این ماجرا به نظرم من از تمامیت هنری این جنبش بهرهبرداری میکند. درست مثل اصالت غنایی شما. این الهام از کجا میآید؟
اوزوالد بوتنگ: «نه اینطوری نیست. الهامبخشی ابعاد جهانی دارد. اما رگ و ریشه آفزیقایی من حتما در کارهایم نمود دارد. همانطور ه استفاده از رنگها و پارچهها و چیزهای دیگر هم همینطور است. الان بیش از هر وقت دیگری اینها را نشان میدهم و فکر میکنم جا هم برای این کار وجود دارد.
در این شکل از کشف و تجربه در لباسهایم، این نوآوریها به ویژه در پوشاک زنانه خود به خود به کار میآید. اگر سمبلهای کارهای من را دیده باش، سمبلهای فرهنگ که به نظر قدیمیترین نمادهای دور و بر ما به شمار میروند. من اندازه همین نمادها را برای خلق کلاژ و مذلها تغییر دادم/ و همچنین آنها را در رنگبندیها به کار گرفتم
جین ویترسپون، یورونیوز: همانطور که پیشتر اشاره کردید دختران از شما میخواست که بیشتر کار لباس زنانه بکنید. آیا او الان با شما مشغول به کار است؟
اوزوالد بوتنگ: «بله البته در کار شبکههای اجتماعی. به هر حال به قول شما از نسل زد است. نسلی که همچیز را کنترل میکند و همه جا فرمان میراند. به من برای فهم این ماجراها کمک میکند و در جریان نمایش اخیر، کلی از استعدادهای موسیقی و فشن و هنر جدید را دعوت کرده بود. به این ترتیب من وقتی با نسلهای متفاوت در تماسم، یک تجربه واقعا جذاب دارم. این نمایش آخر واقعا تجربهای بود که یک مجموعه لباس با مردمان بسیار متفاوتی ارتباط برقرار کند.
جین ویترسپون، یورونیوز: شما به دلیل تعهداتان به توسعه اقتصادی اجتماعی جهانی به ویژه در آفریقا مورد تشویق قرار گرفتهاید. چرا آمیختن این مساله با حرفه برایتان اینقدر مهم شد؟
اوزوالد بوتنگ: «برایم مهم بود چون مساله زیرساختها در آفریقا برایم جذاب بود. من میخواهم توسعه را در آفریقا ببینم؛ چیزی که مدتها است رها شده. برای تاخیر در توسعه دلایل زیادی وجود دارد. میشود گفت بعضی از آنها سیاسی است، اما همانطور که میدانید. هر روز آخر وقت، آفریقا به بخت توسعه نیاز دارد. جمعیت از یک میلیارد و نیم به زودی به دو میلیارد میرسد. ۶۰ درصد زمینهای زیر کشت توسعه نیافته جهان در آفریقا است.توسعه آفریقا برای جهان مهم است. بنیاد مید این آفریقا، اساس بنیادیاست که ما برای ترویج ۵۰ بنیاد شریک بانک توسعه آفریقا راناندازی کردیم و فقط بر همین مساله متمرکز است. آنها بر جمع کردن ۳ تا ۴ میلیارد دلار برای زیرساختها در آفریقا متمرکز هستند.
جین ویترسپون، یورونیوز: شما کمی، آرام میروید. منظورم این است که صرفا به رهبران جهانی مشورت میدهید. چه کار دیگری باید کرد تا به مرحله بعد رفت؟
آنها باید واقعا اهمیت قاره آفریقا در حقوق جهانی را بفهمند. امنیت غذایی مساله بزرگی است. اگر توسعه کشاورزی را در مسیر درست و پایدار پیش ببریم، آفریقا به خودکفایی میرسد. فکر میکنم مساله همین است. آنها به حمایت بیشتر نیاز دارند. همین حالا باید بدانیم چقدر نیاز دارند و شراکت باید شکل بگیرد.
اوزوالد بوتنگ: «شما همچنین یک مدعیالعموم آینده پایدار در صنعت مد هستید. چرا این مساله الان بیش از همیشه مهم شده و چگونه آن را در مجموعه جدیدتان به کار گرفتید؟ برای مجموعه جدید تمام سفارشها آنلاین بودند. ولی در مساله تجارت. همه ما دیگر میدانیم که تجارت چگونه در اسراف و هدر دادن عظیم منابع سهیم است. این به دلیل ساختار تجارت است. اگر بخواهم در مقام تاجر شما را جذب کنم، برای یک یا دو خرید، چندین لباس با رنگهای مختلف میدوزم. اگر از اول میدانستم شما چه می خواهید، احتیاجی به این همه تولید بیمصرف نبود. میشد روی کار بافایده تمرکز کرد. به نظرم سمت فرهنگ آموختن انتظار پیش میرویم.
جین ویترسپون، یورونیوز: فکر میکنید مدل شما درباره لباسهای آماده دنبال خواهد شد؟
اوزوالد بوتنگ: «نه. فقط میخواهم بگویم این راهی است که باید دنبال شود. ولی واقعیت این است که ماجرا در چند مرحله روی خواهد داد. فکر میکنم باید فاصله میان طراح و تولیدی و مشتری بسیار کم شود. اگر امکانش وجود داشته باشد،این فاصله باید اصلا از بین برده شود. به این ترتیب میشود جلوی اسراف سرسامآور را گرفت.