خیلی از ما فکر میکنیم، هوش مصنوعی باید یک چیز خارج از دسترس عموم مردم باشد. متعلق به جهانی دیگر. اما حقیقت این است که این علم روزبهروز به زندگی روزمرهی ما نزدیکتر میشود. A.I. همین حالا هم در همهی زندگی ما نفوذ کرده، فقط کافی است میزان استفادهی روزانه از گوشیهای هوشمند را یادآور شویم.
در این مقاله به بررسی جایگاه این تکنولوژی در زندگی روزمره انسان و سپس در صنعت مد خواهیم پرداخت.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی یا همان A.I.، تکنولوژیای است که به سیستمها اجازه میدهد تا عملکرد هوش انسان را شبیهسازی کنند.
طبق گفتهی Britannica، «پروژهی توسعه سیستمها با قابلیت فرآیندهای فکری با خصوصویت هوش انسانی هستند، مانند توانایی استدلال، کشف معنا، تعمیم یا یادگیری از تجربهی گذشته.»
به عبارت دیگر، هوش مصنوعی درست مانند یک کودک یاد میگیرد. سیستم به تدریج دادهها را برای درک و شناسایی انواع اشیا، افراد، الگوها و واکنشها دریافت، تجزیه تحلیل و سازماندهی میکند.
آلن تورینگ: پدر علم کامپیوتر
طبق مطالعات، اولین کار اساسی در A.I. را منطقدان انگلیسی و پیشگام کامپیوتر آلن متیسون تورینگ در اواسط قرن بیستم انجام داد. «در سال ۱۹۳۵، تورینگ یک ماشین محاسباتی انتزاعی را توصیف کرد که شامل یک فضای ذخیرهسازی نامحدود و یک اسکنر بود که در حافظه به جلو و عقب حرکت میکند، سمبل به سمبل، آنچه را که مییابد میخواند و سمبلهای بیشتری مینویسد.».
تورینگ اولین سخنرانی عمومی (لندن، ۱۹۴۷) خود را برای ذکر هوش کامپیوتری ارائه کرد و گفت: «آنچه ما میخواهیم ماشینی است که بتواند از تجربه بیاموزد». در ادامه و تا سال ۱۹۴۸ بسیاری از مفاهیم اصلی هوش مصنوعی را در گزارشی با عنوان «ماشینهای هوشمند» معرفی کرد.
آزمایش تورینگ
تورینگ در سال ۱۹۵۰ آزمایشی همنام خود اختراع کرد و اساس چیزی را که امروزه به هوش مصنوعی میشناسیم، با این سوال که «آیا ماشینی میتواند تفکر انسان را تقلید کند؟» به وجود آورد. آزمایش تورینگ یا بازی تقلید سه شرکت کننده دارد: یک کامپیوتر، یک انسان، و یک بازجوی انسانی.
اگر سیستم پاسخی را پیدا میکند که قابل درک به نظر میرسد به این معنی نیست که واقعاً آن را درک میکند. این عملکرد صرفا یک تقلید است. آزمایش تورینگ دانشمندان و مهندسان را به تفکر در مورد اینکه واقعا چه چیزی ما را به یک انسان حقیقی تبدیل میکند، وا داشت.
هوش مصنوعی در روزمرهی ما
شاید اینطور به نظر نرسد، اما A.I بسیار قابل دسترس تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اپلیکیشنهای موبایل و دسکتاپ بسیاری از هوش مصنوعی تبعیت میکنند. همچنین نباید فراموش کنیم که علومی مثل رباتیک، یادگیری ماشینی، تشخیص گفتاری و بصری و دیگر تکنولوژیهای این حوزه بر پایهی A.I بنا شده اند.
- دستیاران مجازی
قطعا تا به حال با یکی از برنامههای دستیار صوتی مثل google assistant یا siri سر و کار داشته اید. این نوع هوش مصنوعی در موبایل یا بلندگوهای هوشمند کار گذاشته میشود. دستیارهایی که به کاربران کمک میکنند جستجوی آنلاین کنند، موسیقی پخش کنند یا جواب هر پرسش خود را بگیرند.
- اشعه ایکس
در حال حاضر بسیاری از رادیولوژیستها از ابزارهای مجهز به A.I. برای آنالیز اشعه ایکس، یافتن ناهنجاریها، و تشخیص سریعتر و شاید حتی دقیقتر بیماریها استفاده میکنند.
- شناسایی ID
خیلی از دستگاههای امنیتی از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده میکنند. یکی از نمونههای هوش مصنوعی جدیدترین نسل تلفنهای همراه است که از مکانیزم امنیتی بهره میبرند.
- توصیههای رسانه و تبلیغات
وقتی یک ویدیو را در یوتیوب تماشا میکنید، سرویس استریم از آن پس ویدیوهایی را به شما پیشنهاد خواهد داد که به سلیقهی شما مرتبط باشد. A.I میتواند آمار علایق شما را جمعآوری کند و بر اساس آن، توصیههای خود را ارائه دهد. این سیستم در همه جای فضای مجازی به خصوص نحوهی نمایش تبلیغات برقرار است.
هوش مصنوعی در فشن
تکنولوژیهای نواورانه به اشکال مختلف باعث ایجاد تغییر در تکنیکهای تولید مد شدهاند. بیتردید یکی از این تکنولوژیها هوش مصنوعی است که در بخشهای مختلف پروسهی مد حضور پیدا کرده است. A.I از همان ابتدای کار به خالقان فشن میگوید که باید چه آیتمی را تولید کنند، و در ادامه روند در پروموت و فروش به یاری برندها میآید.
دادههایی که A.I از علایق و محصولات مورد مصرف مشتریها به دست میآورد، مبانی برای پیشبینی ترندهای فشن به شمار میآیند. برندهای مد باید با ترندها، موضوعات، علایق و محصولاتی که مخاطبان در سوشال مدیا میپسندند یا نمیپسندند، همگام باشند. و این امر تنها با وجود هوش مصنوعی آسان میشود.
در واقع A.I به جهتدهی اطلاعات و درک الگوها کمک میکند. هزینهها، زمان تولید، میزان تولید و سایر معیارهایی که یک بیزینس موفق به آن احتیاج دارد را شامل میشود.
کمک به پایداری
هم دیجیتالی شدن و هم توجه به پایداری دو امر ضروری در صنعت فشن هستند. مد به عنوان یکی از آلودهترین صنایع جهان شناحته میشود. در نتیجه نوآوریهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، میتوانند با استفاده از فرآیندهای دیجیتالیسازی مانند آزمایش سه بعدی در خلاقیتهای طراحی، به کاهش ضایعات و تولید بیش از حد کمک کنند.
از طریق راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی، برندها می توانند به دادههای دقیقی دسترسی داشته باشند. اطلاعات مورد نیاز در یک حافظهی ابری ذخیره شده که به بهینهسازی توسعه از ابتدای چرخه تا انتهای آن کمک میکند. خدماتی که به یک استراتژی جهانی ورود به بازار ختم خواهد شد.
هوش مصنوعی چگونه به مد کمک میکند؟
هوش مصنوعی چگونه به مد کمک میکند؟
مد علم ظاهر است، و میل به ظاهر شدن را به جای میل به بودن در فرد ایجاد میکند» – هنری فیلدینگ
با رشد ۵.۸ درصدی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، توسعه صنعت پوشاک در سطح جهان و در طول کوید-۱۹ متوقف نشد. مد یکی از بزرگترین صنایع جهان است که انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ در بازار جهانی پوشاک به درآمدی حدود ۲.۲۵ تریلیون دلار دست یابد. با پیشروی دنیای دیجیتال در همهی صنایع و زندگی بشر، مد هم به عنوان یکی از اصلیترین و موثرترین صنایع دنیا بایستی از هوش مصنوعی بهره بگیرد. در ادامه با پنج تا از پتانسیلهایی که برندهای مد میتوانند از طریق هوش مصنوعی، مدل تجارت خود را نوآورانه کنند و در همین راستا به کسبوکار خود رنگ پایداری ببخشند، آورده شده است.
کمپین های مارکتینگ و فشنشوها به صورت مجازی
بعد از همهگیری کوید-۱۹، تغییر در مدلهای تجارت مبتنی بر تجارت الکترونیک سریعتر از آنچه کارشناسان پیشبینی میکردند، صورت گرفت. خیلی زود برندهای لوکس بزرگ، مجموعههای جدید خود را به روشهای خلاقانه مجازی نمایش دادند. ایدهی Moschino، «فشنشوی عروسکی» بود، لباسهای زیبا در اندازه عروسک را توسط عروسکهای خیمه شب بازی در باند رانوی به نمایش گذاشت و به این ترتیب مواد و منابع مورد نیاز برای میزبانی از یک رانوی معمولی را در جیب خود ذخیره کرد. با وجود اینکه Moschino از هوش مصنوعی استفاده نکرد اما توانست ثابت کند که حتی برندهای لوکسی که بیشتر ارزش برند خود را از تجربه مشتری، و رانویهای معتبر خود تامین میکنند، مایلند که به دنیای مجازی روی آورند و کارهای بیشتری را با هزینهی کمتر انجام دهند.
علاوه بر ارائهی مد به صورت مجازی و از راه دور، به وسیله هوش مصنوعی میتوان نمونههای دیجیتال سه بعدی ساخت. Fabricant یکی از مثالهای این مورد است: اولین خانه مد دیجیتال در جهان که اعلام میکند نمونههای دیجیتال برند که جایگزین نمونه لباسهای فیزیکی در طول مراحل طراحی و تولید هستند، اثر کربنی برند را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.
اتاق پرو مجازی و سفارشیسازی بهتر موجب کاهش بازپرداختها و بهبود تجربه مشتری میشود
منبع اصلی آلودگی ناشی از صنعت مد در زنجیره ارزش در بخش تحویل کالا است؛ برای مثال، در چین که حمل و نقل بسیار کارآمد و کم هزینه است، اگر از اندازه بودن لباسی مطمئن نیستید، بازگرداندن محصولات خریداری شده به انتخاب بهتری نسبت به عدم خرید آنها در همان وهله اول تبدیل شده است.
هوش مصنوعی می تواند به ما کمک کند تا سایز خود را دقیق اندازه گیری کنیم (Fit Tech) و نمونه دیجیتال لباس را طبق آن تنظیم کنیم. MySize چنین فناوری را راهاندازی کرده تا همهی این مراحل را فقط با یک دوربین گوشی هوشمند امکان پذیر کند و به مشتریان کمک کند تا هنگام خرید آنلاین، مناسبترین سایز لباس را خریداری کنند.
علاوه بر این، سیستمهای پیشنهادکننده و استایلینگ شخصیشدهی مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربه خرید آنلاین مشتریان را ارتقا میدهند. Stitch Fix با استفاده از یک آزمون اولیه دربارهی استایل، یک استایل پروفایل به خصوص برای هر مشتری ایجاد میکند که با دادههای مربوط به ویژگیهای شخصی مشتریان، خصوصیات لباس، فیدبک پسوندی، تعاملات پیشین با خدمات و دادههای محصول ترکیب میشود تا الگوریتمهای پیشبینیکننده را ایجاد کند. این عمل همان تجربه ناامیدکننده و سنتی جستجوی آنلاین لباسهایی که مطابق با استایل شما هستند را ساده میکند و احتمال نارضایتی و مرجوع لباسهای نامناسب را کاهش میدهد.
به چرخش درآوردن بازار دست دوم
برای پذیرش اصول اقتصاد دایرهای و توسعه چرخه عمر محصول، تعداد زیادی از نسل z از بازار پوشاک دست دوم استقبال میکنند که انتظار می رود گردش مالی آن را تا سال ۲۰۲۳ خیلی سریع از ۲۴ میلیارد دلار (در سال ۲۰۱۸) به ۵۱ میلیارد دلار افزایش دهد. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تجارب مشتریان را در بازار لباسهای دست دوم از زوایای مختلفی بهبود بخشد، از جمله قیمت گذاری مطمئنتر، تجربیات شخصیسازیشدهی بهتر برای مخاطب، خدمات استایلینگ بهتر و البته، همانطور که کمی قبل صحبتش را کردیم سایزبندی دقیقتر. پروژهای که توسط RISE به راه افتاده به هوش مصنوعی اجازه میدهد تا تبلیغات لباسها را برای بهبود مدل قیمتگذاری خود مورد مطالعه قرار دهد، از تبلیغات انبوه برای محصولات دست دوم درس بگیرد، ویژگیهای مرتبط با سطوح قیمتی خاص را تشخیص دهد و به برند کمک کند تا مدلهای قابل اعتمادی برای پیشبینی قیمت بسازد. قیمت گذاری مطمئن به مشتریان بیشتری اجازه می دهد تا با اطمینان خاطر از بازار لباس های دست دوم خرید کنند.
خدمات هوش مصنوعی ارائه شده توسط Vue.ai در پردازش تصاویر استفاده میشود و با استفاده از شناسایی تصویر، قیمت گذاری دقیقی را فراهم میکند و بر اساس پترن، رنگ، جذابیت مد محصولات را برچسبگذاری میکند که موجب کارآمدتر شدن مرکز پردازش برند میشود و امکان پردازش ۱۰۰ هزار مورد منحصر به فرد را در هر روز ممکن میکند. برای کاهش بیشتر ضایعات و محصولات مرجوع شده، thredUp نوعی سرویس جعبه ای را ارائه می دهد که ۱۰ آیتم دستچین شده توسط یک استایلیست را به مشتریان ارسال میکند. استایلیستها از هوش مصنوعی برای به انجام رساندن سفارشات با سرعت و دقتی بالا و بر اساس پیشینهی قبلی مصرفکننده و ترندهای مد استفاده می کنند.
ملاقات مد اجاره ای با هوش مصنوعی
افزایش مصرفگرایی در لباس به عنوان یکی از معضلهایی که مانعی برای چرخش اقتصاد دایرهای است شناخته میشود. خرید لباس برای مناسبتهای خاص هم برای کیف پول ما و هم سیاره ما دردناک است. مد اجارهای راهحلی است برای صرفه جویی در هزینهی خرید لباسهای گران قیمت یک بار مصرف، و یا صرفه جویی در میلیون ها لباس کم استفاده. در اواخر سال ۲۰۲۱، Rent the Runway – یک پلتفرم تجارت الکترونیک مد اجاره ای، در دسترس عموم قرار گرفت و نقطه عطف مهمی را در بازار مد اجاره ای رقم زد. این پلتفرم بر روی یک مدل مبتنی بر اشتراک عضویت کار میکند و به مشتریان اجازه میدهد لباسها را با قیمت ثابت ماهانه اجاره کنند. مایک لیبرانت، مدیر مهندسی این پلتفرم، در رابطه با نحوه استفاده از هوش مصنوعی در انبارهای خود توضیح داد. برای افزایش مقیاس سیستم و آزادسازی سریعتر موجودیها برای اجاره دادن به مشتریان، بازوهای رباتیک باید به طور خودکار مواد و روش تمیز کردن لباس های برگشتی را هنگام مرتب کردن و دسته بندی آنها شناسایی کنند. پردازش ورودی با حداقل زمان انجام میشود، در نتیجه پتانسیل استفاده مجدد از لباس ها و مزایای آن برای محیط زیست به حداکثر می رسد.
پیشبینی فروش با هوش مصنوعی مانع از پر شدن انبارها میشود
آخرین پتانسیل که احتمالاً در صنعت، شناختهشدهترین و پذیرفتهشدهترین آن است. انبار کردن متد بکارگرفته شده توسط فست فشن است که ضایعات بسیار زیادی را ایجاد می کند، چرا که ترندهای مد روز به روز در حال تغییرند. یکی از بارزترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در این جهت، استفاده از تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته و پیشبینی فروشِ از طریق یادگیری ماشینی است تا موجب بهتر شدن پیشبینی فروش، ترندهای لباس، رفتار مشتری و کاهش تعداد لباسهای فروخته نشده در هر فصل شود. به دلیل صرفهجویی در هزینه و در عین حال سازگاری با محیط زیست، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است تا آن را هر چه بیشتر بیعیب و نقص کند.
تکنولوژیهای نام برده شده همه تازهکار هستند اما برای ماندن اینجا هستند و قرار است که جا را برای فناوریهای پیچیدهتر و خلاقانهتر باز کنند. برندهایی که از حالا قدمهایی هر چند کوچک جهت استقبال از هوش مصنوعی و تجارت دیجیتال به روش کسبوکار خود بردارند، قطعا برای پذیرفته شدن در عصری که هم سو با پیشرفتهای تکنولوژی در حرکت است آمادهتر خواهند بود و موفقیت خود را تضمین کردهاند. همگام بودن تمام مثالهای آورده شده با اهداف پایداری نیز انگیزهی مهمی برای صنعت مد بشمار میرود و موجب کاهش حجم زیادی از آلودگیهای ناشی از پوشاک خواهد بود.
در مقالههای بعد به بررسی جزئیتر هر یک از فناوریهای آورده شده میپردازیم. نظر شما چیست؟ آیا ورود این تکنولوژیها به صنعت مد پوشاک ایران هم میسر خواهد بود؟ برندهایی را میشناسید که از فناوریهای مشابهی در مدل کسبوکار خود بهره برده باشند؟
منبع: