هفته مد در متاورس چگونه برگزار خواهد شد؟

درست بعد از ماه مد در دنیای فیزیکی، پلتفرم متاورسی Decentraland میزبان یک هفته مد دیجیتال چهار روزه شامل نمایش‌ها، فروشگاه‌ها و رویدادهای مجازی خواهد بود.

ردیف جلوی صندلی‌ها و افتر‌پارتی‌ها وجود خواهند داشت اما بلیطی وجود ندارد. اوت فیتی که می‌پوشید مهم است اما فصل‌ آن مهم نیست. کاربران عزیز، به هفته‌ی مد متاورس خوش آمدید. پلتفرم متاورس Decentraland میزبان اولین هفته‌ی مد متاورس بود که از ۲۴ مارس آغاز می‌شود، با ده ها برند جهانی و هزاران بازدیدکننده که می‌توانند به صورت مجازی تماشای فشن‌شوها را تجربه کنند، در افتر پارتی‌ برندهای مختلف در نشست‌های موسیقی زنده شرکت کنند، و مستقیما از آواتارهای داخل کت‌واک لباس‌های دیجیتال بخرند و بپوشند. در طول این رویداد مجازی ۴ روزه، شوروم‌ها، فروشگاه‌ها، گفتگوها و رویدادهای گوناگونی برگزار می‌شود. Hugo (بخشی از برند جدید Hugo Boss)، اخیراً با Boson Protocol شریک MVFW خود قراردادی امضا کرد تا مردم بتوانند کالاهای فیزیکی Hugo را در متاورس خریداری کنند، از جمله کالاهای ارائه شده در هفته مد Metaverse، و به یکی از اولین برندها تبدیل شد که مشارکت خود را در این رویداداعلام کرد. سازمان‌دهندگان در مورد برندهای دیگر حرفی نزدند، اما می‌گویند نام‌های معروفی از برندهای لوکس و نوظهور و سازندگان فرست-دیجیتال در این امر دخیل هستند. از زمانی که خبر این پروژه در اواخر دسامبر عمومی شد، برندهای بیشتری نسبت به ظرفیت میزبانی Decentraland ابراز علاقه کردند.
متاورس فشن ویک Decentraland دیدگاه‌هایی کلیدی را در مورد نحوه بازی متاورس در مد را ارائه می‌دهد. این رویداد که به عنوان افتتاحیه خانه مجازی هفته‌های مد جهانی طراحی شده، محیطی را به برندها ارائه می دهد تا فناوری پلتفرم دنیای مجازی سه بعدی را با ریسک نسبتا پایینی آزمایش کنند. Decentraland به عنوان یکی از معدود پلتفرم‌های برجسته متاورس قابل توجه است که مانند سرمایه‌گذاران دیگری همچون Sandbox، ، قبل از این قطعه‌هایی از زمین متاورس را به‌منظور ساخت مناطق متمرکز خرید، خریداری کرده‌ است.
آواتارهای مجازی روی رانوی راه می‌روند، برخی از آنها قابل خرید و پوشیدن هستند، به این معنی که افراد می‌توانند اقلام دیجیتالی آنها را در Decentraland بپوشند، و برخی از مجموعه‌ها دارای دوقلو فیزیکی نیز خواهند بود. به عنوان مثال، شخصی که از MVFW بازدید می‎کند ممکن است یک آیتم دیجیتالی را با NFT بخرد و فوراً آن را روی آواتار خود قرار دهد. خریدار می‌تواند انتخاب کند که آن کالا را دوباره بفروشد یا نگه دارند و یا NFT را بازخرید کند تا مکمل فیزیکی برند را نیز دریافت کنند. (همه برندها محصول فیزیکی نخواهند داشت.) هنگام بازدید از یک فروشگاه مجازی، این امکان هم احتمالا وجود دارد که از طریق دوربین گوشی هوشمند یک کد QR را اسکن کنند و به این ترتیب یک شمایل سه بعدی از ظاهر واقعی کالا را در فضای فیزیکی خانه‌ی خود مشاهده کنند.
هر کسی می تواند در MVFW شرکت کند، اما برای خرید یک پوشیدنی، به کیف پول اتریوم نیاز دارد. اکثر رویدادها دسترسی آزاد خواهند داشت، اما برخی از برندها در مورد دسترسی VIP یا صندلی‌های ردیف جلو پرس‌وجو کرده اند، که می‌تواند به عنوان پاداشی برای مالکان فعلی NFT با دسترسی ویژه یا حتی موارد رایگان استفاده شود. بیشتر از قابلیت‌های خرید، ظاهر و احساس اهمیت دارد: آنچه شاخصه‌هایی که نمایش‌های مد را خاص می کند طراحی صحنه، موسیقی متن و فضای کلی است. UNXD، یک بازار لوکس NFT که با Dolce & Gabbana در NFT های خود همکاری کرده است، در مدیریت برنامه‌نویسی این رویداد کمک می کند.

FWMV
Boson Protocol و DressX یک فروشگاه مجازی در Decentraland ایجاد کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از یک کالا که همراه با یک کالای فیزیکی نیز باشد با استفاده از Ethereum بازدید کرد و آن را خرید.

سام همیلتون، مدیر خلاقیت Decentraland Foundation، سازمان خصوصی‌ای که بر پلتفرم سه بعدی دنیای مجازی نظارت دارد، می‌گوید: «ما می‌خواهیم به پروسه ورود کمک و خلاقیت را تقویت کنیم و به همه نشان دهیم که چه چیزهایی امکان‌پذیر خواهد بود. این کار را انجام می دهیم تا به جامعه و سایر برندها بگوییم: «هی، Decentraland جایی برای خرید است، همه در آن لباس‌های باحال می پوشند و برندها می‌توانند ]محصول خود را [روی پلتفرم عرضه کنند». این راهی است برای جذب افراد بیشتر به پلتفرم و جذاب‌تر کردن آن برای کاربران.»
افراد می توانند از طریق آواتارهای قابل شخصی‌سازی کاوش کنند و کیف پول ارز دیجیتال خود را برای خرید اقلام، از جمله لباس‌های دیجیتال، به پلتفرم متصل کنند. مانند The Sandbox، افراد می‌توانند زمین‌های مجازی بخرند تا بتوانند فضاهایی را بسازند یا اجاره دهند که بسیاری از عملکردهای مشابه دنیای فیزیکی، از جمله کنسرت، مهمانی و خرید، را با اقلامی که به عنوان NFT فروخته می‌شوند، ممکن می‌سازد.
این رویداد امیدوار است در مقایسه با انواع رویداد‌های مجازی‌ یکباره‌ای که در دو سال گذشته به عنوان جایگزین یا مکمل یک رویداد واقعی عمل کرده‌اند، به عنوان یک مقصد رسمی‌تر برای هفته مد مجازی عمل کند. نمایش‌های مد دیجیتال قبلی شامل هفته مد Helsinki تمام دیجیتال و رویداد مد واقعیت مجازی “Fabric of Reality” بوده است. چندین برند فقط نمایش‌ها و عرضه‌های دیجیتالی را انتخاب کرده‌اند، از جمله “Afterworld” بالنسیاگا و رانوی تمام دیجیتال Hanifa، که همه در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتادند.
مد دیجیتال و فضاهای مجازی از آن زمان به به یک جریان اصلی تبدیل شدند و حالا برندها و مخاطبانشان رویدادهای مجازی‌ای مانند این را جدی تر می‌گیرند. برندهایی مانند گوچی و رالف لورن پاپ‌آپ‌های مجازی خود را روی پلتفرم های متاورس Roblox و Zepeto ؛ و Nike و Vans، فضاهای دائمی خود را در Roblox بازگشایی کرده اند. جاستین بانون، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Boson Protocol، یکی از شرکای MVFW، که تکنولوژی‌ای را ارائه می دهد که به واسطه‌ی آن برندها می‌توانند اقلام فیزیکی خود را به فروش NFT لینک کنند، می‌گوید: «ما از هشت ماه پیشی که برندها می‌گفتند «این دیگه چیه؟» به اکنون، زمانی که باید هر برندی آن را داشته باشد، رسیده‌ایم، و این موضوع تبدیل به بخش مهمی از استراتژی برند لوکس شده است. همه‌ی برندها باید یک استراتژی متاورس داشته باشند. مثل اینکه یک کلید اساسی دچار تغییر شده است.»
این اولین رویداد بزرگ Decentraland نیست. در ماه اکتبر، برگزاری یک فستیوال موسیقی چهار روزه با اجراهایی شامل Deadmaus و Autograf، در میان ۸۰ هنرمند دیگر، ۴۰۰۰۰ نفر را جذب کرد. همیلتون می‌گوید از آن زمان، روزانه در Decentraland حداکثر ۱۲ رویداد برگزار می‌شود، با سوابق حضور روزانه‌ای بدون در نظر گرفتن رویدادها. در ماه دسامبر، این پلتفرم به ۵۰۰۰۰۰ کاربر فعال ماهانه رسید. همیلتون می‌گوید: «ما متوجه شدیم که توسط یک الگو هدایت می‌شویم و بسیاری از افراد شروع کردند به آوردن جوامع و نوازندگان خود.» طبق گفته‌ی اندرو کیگوئل، مدیر عامل Tokens.com و رئیس گروه Metaverse همچنین ، این رویداد می‌تواند راهی برای جذب گروه‌های جمعیتی جدید برای هنرمندان باشد.

در هفته مد MVFW باید منتظر چه چیزی باشیم؟

سازمان‌دهندگان به برندها کمک می‌کنند تا با برقراری ارتباط با شرکای فناوری، از جملهBoson Protocol (که در زمین‌های متعلق به خود یک فروشگاه مجازی دارد) و Threedium که محصولات فیزیکی را به پوشیدنی های آماده آواتار، لباس های سه بعدی و تجربیات واقعیت افزوده تبدیل می کند، مد دیجیتالی‌ای را در Decentralandخلق کنند که هم ظاهر و هم احساس متناسبی دارد. خدمات Threedium از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار متغیر است.
ما باید در MVFW منتظر کالاهای دیجیتالی‌ و فروشی‌ای باشیم که هم خارق‌العاده و هم کاربردی خواهند بود. کسانی که از اجناس دیجیتالی خود دوقلوی فیزیکی دارند، کالای جفت آنها ممکن بیشتر شبیه «پسر عمو‌»‌های همدیگر باشد، فقط به این دلیل که ظاهر و احساس Decentraland فوتورئالیستی نیست. Clément Roumegous، رئیس بیزینس و ارتباطات جدید در مشاور مد لوکس Al Dente که با LVMH و Versace کار کرده است، می‌گوید: «تکرار آنچه در زندگی واقعی برای نمایش‌های مد اتفاق می‌افتد ممکن است بهترین گزینه نباشد. باید چیز تازه‌ای ظهور کند. این موضوع قطعاً فرصت فوق‌العاده‌ای برای گسترش جهان برندینگ و هاله فرهنگی آن به همراه چیزی که قبل از این دیده نشده است خواهد بود.»
اکثر مغازه ها در یک «منطقه مد» دائمی قرار دارند که در Decentraland ساخته می‌شود. برند مد دیجیتال Republique با خرده‌فروش فرانسوی اکسسوری Monnier Frères، جایی که در آن لباس‌های دیجیتال فروخته می‌شد، و در فروشگاهی که حدودا از ۱۵ برند اجناس دیجیتالی دارد ، شریک شد. جیمز گابرت، بنیانگذار Republique، می گوید که تیم طراحان دیجیتال Republique به طیف وسیعی از برندها کمک می کنند تا محصولات خود را دیجیتالی کنند. او می گوید که استقبال از این قابلیت به قدری زیاد بوده که این برند مجبور شده بسیاری از مشتریان بالقوه خود را رد کند. در آغاز اسکین‌های Republique بین ۱۰ تا ۱۵ دلار فروخته می‌شد (نه به عنوان NFT)، این برند NFTها را به دلیل قابلیت‌های یک به ‌یک با قیمت حدودی ۱۵۰۰ دلار در MVFW خواهد فروخت.

متاورس هفته ی مد

ریسک ‌ها و چالش ها

در طی این دو سال، فشن‌شوهای دیجیتال از مفهومی خاص به مقصدی داغ تبدیل شدند. از آنجایی که برندها نمایش‌های فیزیکی را (دوباره) لغو خواهند کرد و NFTهای مد لاکچری میلیون‌ها دلار درآمد دارند، اتفاقات زیادی در شرف روی دادن است.
از آنجایی که متاورس یک پلتفرم نسبتاً جدید است و پیمودن این چنین فضایی برای بسیاری از بازدیدکنندگان و برندها رفتار جدیدی خواهد بود، برخی برای وقفه های گاه به گاه آماده می شوند. به عنوان مثال، در برخی از کامپیوترها، تجربه Decentraland ممکن است آنطور که باید روان و بی‌اشکال اجرا نشد. گوبرت از Rebublique می‌گوید: «من می‌ترسم که مردم از لپ‌تاپ کار خود برای وارد شدن استفاده کنند و تجربه خوبی نداشته باشند، و شاید به خاطر این موضوع دچار تعویق شوند. مردم باید استقامت کنند. امیدواریم این تنها مشکل از بسیاری از موارد این چنینی باشد.»
حتی شرکای تکنولوژی این رویداد به برندها هشدار می دهند که «چشم‌هاتون رو ببندید و فقط بپرید»، همانطور که مایک چارالامبوس، مدیرعامل Threedium می گوید: «برندها به یک استراتژی بلندمدت نیاز دارند، حتی اگر قرار است این کار را با یک هدف کوتاه مدت انجام دهند. معمولاً برای برندهایی که تجربه‌شان از متاورس صفر است و DNA متاورس ندارند، پیشنهاد می‌کنیم از کارهای کوچک شروع کنند و چند ابزار پوشیدنی را در Decentraland انجام دهند تا روند و جوری که بنظر خواهند آمد را ببینند، زیرا این طراحی یک طراحی فوق‌العاده فوتورئالیست نخواهد بود. ما نمی‌خواهیم آنها چیزی خلق کنند که ارزش ویژه برند را خراب کند. چیزهای حساس زیادی برای نگرانی وجود دارد.»

همچنین این نگرانی وجود دارد که برندهای کوچکتر، با بودجه کمتر نسبت به خانه‌های بزرگ، منابع یا انگیزه ای برای مشارکت نداشته باشند. لیام آزبورن، شریک مشتری جهانی Flux، بخش مد در شرکت تولید دیجیتال Media Monks، می‌گوید: «من همیشه از نوآوری حمایت می‌کنم و به شدت به وعده دموکراتیک بودن تجربه‌های دیجیتال اعتقاد دارم، با این حال منتظرم تا ببینم این یکی چقدر دموکراتیک خواهد بود. به عنوان مثال، او می‌گوید: «آیا استعدادهای نوظهور را مورد توجه قرار می‌دهد و برجسته می‌کند یا فقط قرار است تحت سلطه بازیکنان بزرگ باشد؟ مدل‌ها توسط چه کسی و چگونه انتخاب خواهند شد؟ اگر قرار است صرفاً همان چیز را که ما در دنیای واقعی می‌گذرانیم تکرار کند، برای من جالب نخواهد بود.»
او می‌افزاید که صندلی‌های ردیف‌ جلوی دیجیتال و افترپارتی‌های دسترسی محدود، می‌تواند موانعی را برای ورود افراد ایجاد کند که فقط تقلیدی است از همان روش‌های دنیای فیزیکی. «خیلی خوب است قوانینی برای دسترسی دیده شود که اهرم‌های سنتی ثروت یا هم‌جوار با قدرت نیستند. همه فقط در مورد ارزش بسیار عظیم دارایی های دیجیتال صحبت می کنند، و این فقط مربوط به حوزه ای است که درگیری با آن برای افراد معمولی سخت است.»
در حالی که برخی از شرکای تکنولوژی نام چند برند را بدون مدرک موثقی به اشتراک گذاشتند، هنوز هم برندها در اعلام رسمی مشارکت خود مردد هستند. رومگوس می گوید که Al Dente از هیچ کدام از برندهای مشتری خود که مشارکتش را تایید کرده باشد آگاه نیست. «با این حال، ما در طول این رویداد به نوآوری‌های برندها بسیار توجه خواهیم کرد. برای ما بسیار جالب خواهد بود که ببینیم چه طراحان و ذهن های خلاقی از صنعت مد در این ایونت شرکت خواهند کرد.»
حتی اگر مشتریان Al Dente آماده اعلام مشارکت نیستند، Roumegous یادآوری می کند که ممکن است این وضعیت تغییر کند. اخبار جدیدی در این چند هفته‌ی باقی‌مانده قرار است اتفاق بیفتد و فعلا بهتر است منتظر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian