ماریو پرادا  در سال ۱۹۱۳ یک فروشگاه انحصاری با نام “فراتلی پرادا (برادران پرادا) در گالری ویتوریو امانوئل میلان باز کرد و مشغول فروش کیف های دستی، چمدان های مسافرتی، جواهرات و سایر اقلام لوکس شد. سپس به لطف معرفی محصولاتی با طراحی های چشم نواز به سرعت به فروشگاه محبوب طبقه اشراف و مرفه در اروپا تبدیل شد. در سال ۱۹۱۹ ، برند پرادا به تامین کننده رسمی خانواده سلطنتی ایتالیا تبدیل شد. با گذشت زمان، بیش از پیش بر شهرت و اعتبار جهانی این برند افزوده می شد.

 زمان جانشینی فرزندانش در این عرصه  که رسید، پسر او هیچ علاقه ای به مشارکت در این تجارت نشان نداد و در نهایت دخترش لوئیزا بود که جانشین پدر شد و توانست با مدیریت بی نظیر خود پرادا را به یک برند جهانی تبدیل کند. در سال ۱۹۷۰ موچیا پرادا، دختر لوئیزا پرادا، به شرکت ملحق شد. و در ۱۹۷۷  با یک تاجر ایتالیایی به نام پاتریزیو برتلی به شراکت پرداخت. این همکاری آغازگر توسعه برند پرادا بود.

پرادا با نخستین نوآوری خود، ساخت و راه اندازی نوعی پارچه نایلونی شبیه ابریشم، گامی بلند در جهت پیشرفت خود برداشت. پس از تلاش های بسیار برای مطرح کردن برند پرادا به شکلی جدید و نوین، در سال ۱۹۸۳ فروشگاه پرادا در ویا دلا اسپیگا بازگشایی شد. از سال ۱۹۸۶ فروشگاه های جدید پرادا در نیویورک و مادرید و پس از آن در لندن، پاریس و توکیو افتتاح شدند. نخستین نمایش مد پوشاک زنانه این برند در شهر میلان، به سال ۱۹۸۸ برگزار شد. .

موچیا پرادا در سال ۱۹۹۳ موفق به دریافت جایزه بین المللی انجمن طراحان مد آمریکا شد و در سال ۱۹۹۵ نیز جایزه طراح سال را از آن خود کرد. همچنین موچیا جایزه دستاورد برجسته را از انجمن مد بریتانیا برای کمک های ارزنده اش به خلاقیت و پیشبرد صنعت مد دریافت کرد.

در این کارزار تبلیغاتی اما واتسون بعد از ده سال به مدل موی کوتاه برگشت

اما واتسون سفیر جدید بخش زیبایی پرادا شد

پرادا در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود از حضور اما واتسون به‌عنوان سفیر جدید بخش زیبایی خود خبر داد. پرادا در توضیحات خود درباره اما واتسون نوشت: «این بازیگر، فعال اجتماعی و هنرمند بریتانیایی نماد ماهیت یک زن چندبعدی پرادا است.»

در این کارزار تبلیغاتی اما واتسون بعد از ده سال به مدل موی کوتاه برگشته است. او در این کارزار پرادا با سوال «چرا باید قاب شوم؟» نماینده عطر جدید آن‌هاست. ظاهر او در اولین عکسی که از این کارزار منتشر شده است، شامل یک تاپ نارنجی پرادا و یک جفت گوشواره با آرم پرادا است. اما واتسون در این عکس از روی شانه‌اش به دوربین نگاه می‌کند.

چتری‌های خیلی کوتاه و نامرتب و بالا پایین او هرچه به سمت گوش و پشت سرش نزدیک‌تر شده‌اند بلندترند. مدل موی اما واتسون تا حد زیادی شبیه مدل موی کوتاه ده سال پیش اوست، اما با کمی ژولیدگی و لایه‌های نامرتب و شیوه آرایش متفاوت ظاهر جدید و مدرن‌تری دارد و برای مد الان مناسب است. اولین بار واتسون بعد از پایان یافتن سری فیلم‌های «هری پاتر» موهایش را مدل پیکسی کوتاه کرد و با موهای بلند شخصیت «هرماینی» خداحافظی کرد.

اما واتسون قبلا در یک مصاحبه با نشریه واندرلند در سال ۲۰۱۴ گفته بود چون مادرش همیشه موهایش را کوتاه نگه می‌داشت، این مدل مو برایش عجیب نیست و به دلیل اینکه گردن را به خوبی نشان می‌دهد سکسی هم هست. او در آن مصاحبه گفت: «زمانی که باردار شوم، اولین کاری که می‌خواهم انجام دهم این است که موهایم را کوتاه کنم چون می‌دانم که برای مدتی کار نخواهم کرد. اگر بازیگر نبودم همین‌جور (کوتاه) نگهش می‌داشتم.»

بقیه ظاهر اما واتسون در این کارزار بسیار ساده است: ابروهای شانه شده، ناخن‌های بدون لاک و تنها آرایش او یک خط مشکی نازک است که گوشه‌های داخل و خارج چشمش کشیده شده است.

پرادا یکی از خانه‌های مد لوکس ایتالیایی است که در سال ۱۹۱۳ توسط ماریو پرادا تاسیس شد. شهرت آن به کیف‌های چرمی، وسایل سفر، کفش، لباس، عطر و لوازم تزئینی مد است.

برند پرادا یکی از برندهای مشهور ایتالیایی در صنعت مد است که بیشتر به‌خاطر کیف‌های چرمی فوق‌العاده و عینک‌های جذابش معروف است. در این مطلب درباره تاریخچه این برند، محصولات و آینده‌اش صحبت می‌کنیم.

تاریخچه برند پرادا

در سال ۱۹۱۳، دو برادر به نام‌های ماریو و مارتینو پرادا فروشگاهی را در میلان راه‌اندازی کردند که فراتلی پرادا نام داشت. فراتلی پرادا به ایتالیایی به‌معنای برادران پرادا است. آنها در این فروشگاه کالاهای چرمی می‌فروختند. این محصولات چرمی شامل لوازم مسافرتی، کیف‌دستی و چمدان صندوقی بود و بیشتر آنها را از انگلستان وارد می‌کردند. در سال ۱۹۱۹، این برند نشان افتخاری تأمین‌کننده رسمی لوازم موردنیاز خانواده سلطنتی ایتالیا را دریافت کرد و همین امر باعث شد در کانون توجه عموم قرار بگیرد.

جانشینان ماریو؛ دخترانی قدرتمند و موفق

ماریو دوست نداشت هیچ‌یک از زنان خانواده‌اش به این کسب‌وکار بپیوندند. او بر این باور بود که پول‌درآوردن وظیفه مردان است و آنها هستند که باید خرج خانواده را بدهند.

بااین‌حال، سرنوشت چیز دیگری را برای آنها رقم زده بود. از قضا، پسر ماریو هیچ علاقه‌ای به این کسب‌وکار خانوادگی نشان نداد و این دخترش لوییزا بود که جانشین پدرش شد و ۲۰ سال این کسب‌وکار را اداره کرد. دختری قدرتمند که این برند بخشی از عظمتش را مدیون اوست. لوییزا درنهایت سکان هدایت برند پرادا را به دخترش میوچیا سپرد که او هم با قدرت این برند را اداره کرد.

با اینکه پرادا در زمان لوییزا جزو برندهای شناخته‌شده به حساب می‌آمد، نوع تجارتش طوری بود که ارتباط چندانی با دنیای مد نداشت. میوچیا، نوه ماریو، کسی بود که این برند را به برندی تأثیرگذار در صنعت مد تبدیل کرد. وقتی در سال ۱۹۷۸ این دختر مدیریت شرکت پدربزرگش را بر عهده گرفت، ابتدا همان تجارت کالاهای چرمی را ادامه داد تا اینکه با یک جوان ۲۴ ساله ایتالیایی به‌نام پاتریزیو برتلی (Patrizio Bertelli) که او هم تاجر چرم بود، آشنا شد. پاتریزیو میوچیا را متقاعد کرد که مدل کسب‌وکارش را تغییر دهد و روی ساخت وسایل لوکس تمرکز کند.

او همچنین به میوچیا توصیه کرد که واردات را از انگلیس متوقف کند و مواداولیه موردنیازش را از تأمین‌کنندگان داخلی تهیه کند. این نقطه عطفی در شکل‌گیری پرادا بود، همان برندی که امروز می‌شناسیم.

موفقیت‌های پی‌درپی میوچیا؛ نوه خانواده

برند پرادا - میوچیا پرادا
میوچیا نوه خانواده پرادا و رئیس فعلی برند

زمانی که میوچیا مدیریت شرکت را به دست گرفت، فروش آن حدود نیم میلیون دلار بود. او پاتریزیو را به‌عنوان مدیر کسب‌وکار پرادا منصوب کرد و خودش روی جنبه خلاقانه برند تمرکز کرد.

اولین موفقیت میوچیا در سال ۱۹۷۹ با طراحی یک کوله‌پشتی نایلونی مشکی با برچسب مثلث نقره‌ای که زیبایی خاصی داشت رقم خورد. به‌زودی کفش‌ها و کیف‌دستی‌های برند پرادا توجه مشتریانی از اروپا، آمریکا و ژاپن را جلب کرد. پرادا برای آگاهی از برند تبلیغات گسترده‌ای انجام داد. در این زمان فروشگاه‌های پرادا به‌خاطر حس زیبایی‌شناختی که در آنها وجود داشت شهرت یافته بودند؛ مخصوصا رنگ سبز خاصی که از آن در دکوراسیون فروشگاه‌ها استفاده می‌کردند و بعدها به پرادا گرین معروف شد خیلی‌ها را به خود جذب کرد:

برند پرادا - رنگ سبز پرادا گرین

میوچیا و پاتریزیو اهمیت برندسازی را درک کرده بودند و می‌خواستند کسب‌وکارشان را در حوزه کالاهای لوکس گسترش دهند. آنها در سال ۱۹۸۳ دومین بوتیک پرادا را در مرکز گالریا ویتوریو امانوئل افتتاح کردند.

این تصمیمی استراتژیک بود؛ چراکه این مکان خانه بسیار معروف و تاریخی لندن را در خود جای داده بود. به همین دلیل بوتیک جدید توجه بسیاری از افراد را جلب کرد و برند پرادا را به یک برند لوکس ارتقا داد.

پرادا با الهام از موفقیت بوتیک دوم، چندین بوتیک دیگر در پاریس، مادرید و فلورانس راه‌اندازی کرد. آنها تأکید زیادی بر موقعیت مکانی بوتیک داشتند و همیشه آنها را از مناطق سطح بالا و برجسته شهر انتخاب می‌کردند.

آنها در سال ۱۹۸۴ یک خط تولید کفش راه‌اندازی کردند و در سال ۱۹۸۵، کیف‌دستی کلاسیک پرادا را به بازار عرضه کردند. این کیف محصولی بسیار موفق برای پرادا بود و تا به امروز بین محبوبیتش را حفظ کرده است. این کیف نه‌تنها محصولی نمادین برای پرادا بود، بلکه نمادی از مد لوکس برای هر برندی تبدیل شد. (پایین‌تر عکس کیف را برایتان گذاشته‌ایم).

ازدواجی موفق و گسترش بیشتر برند

برند پرادا - ازدواج میوچیا و پاتریزیو برتلی
میوچیا پرادا در کنار همسرش پاتریزیو برتلی

در سال ۱۹۸۷ میوچیا و پاتریزیو با هم ازدواج کردند. ازدواجی موفق که گسترش هرچه بیشتر برند را در پی داشت. اولین آنها در سال ۱۹۸۹ با راه‌اندازی خط تولید پوشاک آماده پرادا رخ داد که به‌سرعت توجه و علاقه عموم را برانگیخت. ویژگی این لباس‌ها کمر آنها بود که خیلی پایین روی خط باسن کوچک (قسمت بالایی باسن) قرار می‌گرفت و کمربندهایی باریک داشتند.

در همین زمان، پرادا تصمیمی آگاهانه گرفت. با اینکه برندی لوکس به حساب می‌آمد و محصولاتی گران‌قیمت ارائه می‌داد، سعی کرد تصویر برندش به دور از هرگونه افاده و غرور باشد و به این ترتیب لوگویی ساده انتخاب کرد.

در دهه ۱۹۹۰، پرادا به یکی از برترین برندهای مد در جهان تبدیل شده بود. این بار هم میوچیا و پاتریزیو تصمیم آگاهانه دیگری گرفتند: داشتن محصولاتی انحصاری. بنابراین برخی از محصولاتشان را در تعدادی محدود عرضه کردند.

در سال ۱۹۹۲، پرادا برندی جداگانه راه‌اندازی کرد و نام آن را میو میو (Miu Miu) گذاشت که نام مستعار میوچیا بود. این برند مشتریان جوان‌تر را هدف قرار می‌داد. بلافاصله بعد از آن پرادا اسپرت شکل گرفت که خط قرمز نمادینی داشت و درست مانند لوگوی اسووشِ نایکی شناخته شده است. در سال ۱۹۹۴، پرادا کار تولید پوشاک مردانه را آغاز کرد و به این ترتیب وارد دنیای مد مردانه شد.

دو سال بعد، پرادا بزرگ‌ترین و نمادین‌ترین بوتیک خود را در منهتن در نیویورک راه‌اندازی کرد. حالا این برند در بسیاری از کشورهای جهان محبوب شده بود و از همه بیشتر در ژاپن. پرادا ۲۰ بوتیک فقط در این کشور افتتاح کرد.

خرید سهام برندهای بزرگ

پرادا در اواخر دهه ۱۹۹۰ درگیر یک‌سری مالکیت‌های پیچیده، ازجمله خرید و فروش سهام برخی برندها و نیز شراکت با عزالدین علیه (Azzedine Alaïa)، طراح مد لباس تونسی مقیم فرانسه، در سال ۲۰۰۰ بود. پس از خرید سهام چرچ اند کمپانی و جیل ساندر ای‌جی (Jil Sander A.G)، فندی و گوچی، پرادا به رهبر کالاهای لوکس در اروپا تبدیل شد و درآمد آنها به ۲ تریلیون لیر ایتالیا رسید.

بااین‌حال، این روند در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ کمی کند شد. کاهش هزینه‌های کالاهای لوکس در اروپا از یک‌طرف و فروش اقلام لوکس تقلبی مشکلاتی را برای برندهای بزرگ ایجاد کرده بود.

در سال ۲۰۰۱ پاتریزیو ۲۵.۵ درصد از سهم خود از پرادا را در فندی به قیمت ۲۹۵ میلیون دلار به ال و ام هاش (LVMH) فروخت. این اولین مورد از فروش‌های پرادا بود و تا سال ۲۰۰۶ آنها چندین برند از جمله جیل ساندر و چرچ اند کمپانی را هم فروختند. در سال ۲۰۱۶، پرادا حدود ۳.۹۱ میلیارد دلار درآمد داشت.

لوگوی برند پرادا؛ آمیزه‌ای از سادگی و زیبایی

برند پرادا - لوگوی پرادا
لوگوی اولیه پرادا از نشان سلطنتی و طناب تشکیل شده بود

تاریخچه لوگوی پرادا به سال ۱۹۱۹ برمی‌گردد؛ زمانی که این شرکت به‌عنوان تأمین‌کننده رسمی اقلام موردنیاز خانواده سلطنتی در ایتالیا معرفی شد. بنابراین این برند حق گنجاندن عناصر مربوط به نشان خانوادگی «خانه ساووی» را در طراحی لوگویش دریافت کرد. اولین لوگوی این برند با کمک دو عنصر نشان و طناب ساخته شد. علاوه‌براین، این شرکت ایتالیایی کلمه پرادا را هم به لوگو اضافه کرد. این واقعیت که پرادا از حمایت سلطنتی برخوردار بود باعث شد این برند با رقبایی مانند گوچی که از چنین امتیازی بی‌بهره بودند رقابت کند. به همین دلیل تبدیل نمادهای سلطنتی به‌عنوان بخشی از لوگو حرکتی عاقلانه برای این برند بود.

بااین‌حال در طول زمان، خانه مد پرادا عناصر مرتبط با سلطنت ایتالیا ازجمله طناب و نشان را حذف کرد و یک کلمه ساده را باقی گذاشت.

نماد فعلی برند پرادا

برند پرادا - لوگوی مثلثی پرادا
لوگوی مثلثی پرادا

بارزترین ویژگی این لوگو، فونت آن است که ترکیبی از حروف نازک و ضخیم است. حرف R آن یک بریدگی مشخص دارد و حرف A در آن شکل منحصربه‌فردی دارد.

البته این خانه مد بسته به مجموعه ممکن است لوگو را تغییر دهد. برای مثال، برخی از کیف‌ها دارای لوگوی پرادا با یک مثلث هستند، در برخی دیگر فقط پرادا نوشته شده است و روی برخی از آنها پرادا میلانو درج کرده‌اند. ممکن است زیر آنها یک خط خمیده هم رسم شده باشد.

ایده پشت لوگو، فونت و رنگ آن

ایده پشت این لوگو دقیقا سادگی و چشمگیرنبودن آن است. آنها می‌خواستند لوگویی ساده به‌دور از افاده و خودستایی داشته باشند. به همین دلیل نشان این برند معمولا فقط روی برچسب‌ها، سگک‌ها یا قزن‌قفلی‌ها قرار می‌گیرد.

از همان اولین نشان پرادا تاکنون، حروف آن تغییر نکرده است. هنوز همان فونت سفارشی را که در سال ۱۹۱۹ معرفی کرده بودند، حفظ کرده‌اند. حروف این لوگو بیش از ۱۰۰ سال است که با پرادا باقی مانده است.

انتخاب رنگ لوگوی پرادا مینیمال است و بر ظرافت تأکید دارد. هر شکلی از این لوگو همیشه به رنگ سیاه‌وسفید در پس‌زمینه سفید بوده است. بااین‌حال گاهی طراحان ممکن است خود لوگو را به رنگ سفید یا طلایی تغییر دهند که به رنگ زمینه آن کار بستگی دارد.

پرادای امروز؛ مجموعه‌ای از چند برند موفق

در سال ۲۰۲۰ میوچیا و پاتریزیو تصمیم گرفتند یکی از بزرگ‌ترین طراحان مد، راف سیمونز، را به‌عنوان مدیر خلاق پرادا منصوب کنند. راف قبلا در جیل ساندر، کریستین دیور و کلوین کلاین هم کار کرده است.

پرادای امروز صاحب چند برند کوچک‌تر از جمله میو میو برای نسل جوان‌تر، کار شو (Car Shoe) برای تولید کفش‌های مناسب برای رانندگی، پاستیکریا مارچسی (Pasticceria Marchesi) برای تولید نان و شیرینی و چرچ (Church’s) برای تولید کفش است و با این مجموعه جزو یکی از برندهای تأثیرگذار در صنعت مد به شمار می‌رود.

میو میو؛ برای مشتریان جوان‌تر

برند پرادا - میو میو

کار شو؛ برند تولید کفش‌های رانندگی

برند پرادا - کار شو

پاستیکریا مارچسی؛ برند نان و شیرینی

برند پرادا - مارچسی

چرچ؛ کفش‌های رسمی

برند پرادا - چرچ

نمادین‌ترین محصولات پرادا

برخی از محصولات نمادین پرادا را با هم مرور کنیم:

کوله‌پشتی‌های نایلونی برند پرادا

برند پرادا - کوله‌پشتی
طرح اولین کوله‌پشتی پرادا

این محصول در سال ۱۹۸۴ رونمایی شد. میوچیا از نایلون با وزن صنعتی که در ساخت چادرهای نظامی کاربرد داشت برای ساخت این کیف کیسه‌ای نایلونی استفاده کرد. البته امروزه در بسیاری از کیف‌های دستی و کوله‌پشتی‌های پرادا از همین نایلون استفاده شده است.

کیف‌های زیبای گالریا

برند پرادا - گالریا
گالریا، کیفی بسیار شیک و زیبا

قدمت این کیف به همان ابتدای تأسیس برند برمی‌گردد. این کیف را ماریو پرادا خودش طراحی کرد. هرکسی که عاشق پرادا باشد حتما این کیف را دارد. از همان بدو ورود این کیف به بازار، طوفانی در بازارهای دنیا به پا شد. چرم بسیار زیبا و طراحی بی‌نظیر آن در هر جای دنیا محبوبیت دارد. نام دیگر این کیف سافیانو لوکس است که دراصل نام همان چرمی است که این کیف را از آن تهیه می‌کنند. این چرم با طراحی متقاطعش بسیار بادوام است و در برابر آب و خراشیدگی مقاومت بالایی دارد. طراحی آن ساده و درعین‌حال کلاسیک است.

عینک‌های استثنایی برند پرادا

برند پرادا - عینک آفتابی پرادا
عینک‌های اسپرت پرادا همگی یک خط قرمز در یکی از دسته‌هایشان دارند

در سال ۱۹۹۹ پرادا برای گسترش هرچه بیشتر به گروه دی ریگو (De Rigo Group) پیوست و اولین سری عینک‌های پرادا را تولید کرد که بسیار زیبا و محبوب بودند. هنوز هم این عینک‌ها از اکسسوری‌های نمادین صنعت مد هستند و اگر اهل فیلم و سینما باشید، احتمالا این عینک‌ها را به‌وفور در فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» با بازی مریل استریپ و آن هاتاوی دیده‌اید. کیفیت بالای این عینک‌ها و مهارت فوق‌العاده‌ای که در ساخت آنها به کار رفته است، همان چیزی است که از یک برند قدرتمند انتظار داریم. این عینک‌ها مظهر ظرافت و زیبایی هستند و طراحی آنها استثنایی است؛ زیرا از یک سو با تغییرات مد پیش می‌رود و از سوی دیگر، به‌شکلی هوشمندانه، چند طرح آن را ثابت نگه داشته‌اند تا جاودانه بمانند. پرادا از پالت رنگی با رنگ‌های خنثا استفاده می‌کند که بتوانید با بسیاری از لباس‌هایتان آنها را ست کنید.

عینک‌های آفتابی پرادا لاینیا روسا (Prada Linea Rossa) با الهام از دنیای ورزش طراحی شده‌اند. آنها هنگام طراحی این مجموعه از نزدیک با تیم قایقرانی روسا و برخی از معتبرترین مدارس اسکی جهان همکاری کردند. نام لاینیا روسا از زبان ایتالیایی به‌معنای «خط قرمز» گرفته شده است که در تمام عینک‌های آفتابی اسپرت پرادا دیده می‌شود.

سبک برند پرادا؛ کلاسیک، مدرن، مینیمال

سبک لباس‌ها و اکسسوری‌های پرادا عجیب‌وغریب‌اند؛ هم کلاسیک‌اند، هم مدرن و هم از سبک مینیمالیستی پیروی می‌کنند. این برند از ترکیب ظرافت صنایع دستی ایتالیای شمالی با طرح‌‌های امروزی بهره می‌برد. پرادا در بخش کالاهای لوکس، کارگاه تجربی ایده‌هاست و به‌دور از محدودیت‌های سبک از پیش تثبیت‌شدهٔ صنعت مد، طرح‌های خلاقانه‌اش را با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌کند.

برخی از کالکشن‌های برند پرادا در نمایش مد

بیایید برخی از کالکشن‌های لباس پرادا را با هم ببینیم:

پوشاک زنانه پرادا – پاییز ۲۰۱۷

پوشاک زنانه پرادا - پاییز ۲۰۱۷

پوشاک مردانه پرادا – پاییز ۲۰۱۷

پوشاک مردانه پرادا - پاییز ۲۰۱۷

کالکشن بهار ۲۰۲۰

کالکشن بهار ۲۰۲۰

کالکشن پاییز ۲۰۲۱

کالکشن پاییز ۲۰۲۱

سخن پایانی

برند پرادا نزدیک به یک قرن است که فعالیتش را آغاز کرده است و همچنان جزو بهترین برندهای لوکس باقی مانده است. میوچیا و پاتریزیو هنوز ریاست این کسب‌وکار خانوادگی را بر عهده دارند و با قدرت این برند بزرگ و برندهای زیرمجموعه آن مانند کار شو، میو میو و مارکسی را اداره می‌کنند. آنها مجددا برند کلاسیک لاینیا روسا را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کردند که مانند گذشته با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. پرادا قطعا می‌خواهد ماندگار بماند.

به‌نظر شما راز ماندگاری و موفقیت برند پرادا در چیست؟ چه راهبردهایی باعث می‌شوند یک برند طی صد سال فعالیتش مدام پیشرفت کند و همچنان بدرخشد؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian