در دنیای مد مفاهیم زیادی وجود دارد که معنای خاص خودشان را دارند. از جملۀ آنها میشود به کالکشن کروز یا کالکشن ریزورت اشاره کرد. شاید مجموعه های پاییز و بهار در بین طرفداران مد یک اصطلاح رایج باشد؛ اما مجموعه مخصوص تعطیلات یا همان Resort یک مفهوم کمتر شناخته شده محسوب میشود. در این مقاله راجع به این گروه خاص از محصولات در دنیای مد و فشن صحبت میکنیم؛ اگر شما هم مشتاقید تا دانش خودتان را در این زمینه ارتقا بدهید این مطلب را از دست ندهید!
کالکشن کروز به چه معنی است؟
در حقیقت از کالکشن کروز با اسامی متعددی در دنیای مد یاد میشود. ریزورت (Resort)، کالکشن تعطیلات و پیش از بهار همگی به یک مفهوم اشاره دارند که در حقیقت همان کالکشن کروز است. این مجموعه شامل محصولاتی میشود که پیش از تحویل لباسهای بهار و تابستان و پس از لباسهای پاییز و زمستان به بازار عرضه میشود. به بیان دیگر تاریخ عرضۀ این مجموعه زمانی بین عرضه کالکشن پاییز و کالکشن بهار است.
غیر از کالکشن ریزورت یک مجموعۀ دیگر نیز وجود دارد که در حال تبدیل شدن به یک پای ثابت دنیای مد است. به این مجموعه، کالکشن قبل از پاییز گفته میشود. شاید بشود گفت که مجموعۀ پیش از پاییز یک استراحت و فرصت کوتاهی است برای زمانی که بهار و تابستان به پایان رسیده و در عین حال هنوز مجموعه های پاییزی و زمستانه آماده نشدهاند. در این فرصت کوتاه، عرضۀ محصولاتی به این سبک نوعی زنگ تفریح محسوب میشود. برندهایی مثل گوچی یا شنل از جمله کمپانیهایی هستند که این مجموعهها را به بازار عرضه میکنند.
دلیل وجود لباس های زمستانی در کالکشن Resort
اگر دنبال کنندۀ مجموعه های Resort باشید حتماً به این موضوع پی بردهاید که لباسهای گرم پاییزی و زمستانی هم در بین آنها وجود دارد. اما چه چیزی باعث میشود که در فصل بهار و زمانی که هوا معتدل است باز هم چنین پوششهایی معرفی شوند؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. همانطور که گفتیم کالکشن ریزورت با نام کالکشن مخصوص تعطیلات هم شناخته میشود. افراد زیادی هستند که در فصل بهار و پاییز به مسافرت میروند و از روزهای تعطیل لذت میبرند. مسئله اینجاست که افراد مختلف سلیقههای متفاوتی دارند و هرکدام مقصد خاص خودشان را دارند. بعضی افراد شاید مناطق گرم و استوایی را برای مسافرت ترجیح بدهند و عدهای دیگر مناطق کوهستانی و سرد؛ پس طبیعی است که عدهای نیاز به لباسهای گرم داشته باشند. یک دلیل وجود لباسهای زمستانه در این مجموعه همین است.
دلیل دیگر این است که برندهای مختلف مشتریانی از سراسر دنیا دارند، از جمله کشورهایی مثل روسیه که عموم مناطق آن آبوهوای بسیار سردی دارد. در نتیجه مشتریان این مناطق نیاز به لباسهای گرم دارند. در طرف دیگر، ساکنان کشورهای گرم و کویری به دنبال لباسهای خنک و تابستانی هستند.
کدام برندها کالکشن کروز دارند؟
برندهای بزرگ دنیای فشن نظیر دیور، گوچی، شنل و لویی ویتون از جمله برندهایی هستند که فشن شوی کروز دارند. در این فشن شوها نیز چهرههای مشهور، ستارگان و سلبریتی های سینما حضور دارند و رسانههای مختلف این مراسمها را پوشش میدهند.
در مجموعه های کروز چه تعداد محصول نمایش داده می شود؟
اغلب مجموعه های Resort از نظر گستردگی و تنوع محصول در مقایسه با کالکشن های بهار و زمستان محدودتر هستند. با این وجود هستند برخی از خانههای مد بزرگ مانند گوچی و شنل برای این فشن شوها بودجه بالایی را در نظر میگیرند. برندهای معروف اروپایی این نمایشها را در سراسر دنیا از جمله شهرهای توکیو، هاوانا، ریودوژانیرو و… برگزار میکنند.
این مجموعهها با اینکه بخش بسیار کوچکی از صنعت مد را تشکیل میدهند؛ اما از نظر تجاری و مالی اهمیت بسیار بالایی دارند. استایل آوانگارد و لباسهای منحصر به فرد طراحان معروف که در مراسمهای مختلف حسابی جنجال برپا میکنند تنها طرحهایی نیستند که چهرههای مشهور به آنها علاقه دارند. حتی سلبریتیها هم نیاز دارند که گاهی از کارهای عجیب و غریب فاصله بگیرند و به لباسهای معمولی و رایج بسنده کنند. اینجا همان جایی است که کالکشن کروز به کار میآید.
آیا این همه پیچیدگی لازم است؟
شاید با وجود این همه مجموعۀ مختلف بگویید که چرا باید فشن شوها و رونمایی از طرحهای جدید را تا این اندازه پیچیده کرد؛ آیا بهتر نیست که تمام این مراسمها در بازههای زمانی مشخص و به شکلی کامل و یکپارچه برگزار شود؟ پاسخ به این سؤالها به اندازۀ پرسشهای قبلی ساده نیست.
بحث تقویمهای مد پیچیدگیهای خاص خودش را دارد و اگر تمام برندها بخواهند کل محصولات را در بازههای زمانی بهار و پاییز به بازار ارائه کنند بدون شک با مراسمها و فشن شوهایی طولانیمدت و بسیار پرخرج طرف هستیم. از طرفی باید از بعد اقتصادی نیز به این ماجرا نگاه کرد. علاوه بر درآمدهای حاصل از فروش پوشاک، صنعت مد به شکل غیر مستقیم نیز باعث کسب درآمد برای اقشار مختلف جامعه میشود. برگزاری فشن شوها در کشورهای مختلف بهنوعی باعث رونق گردشگری نیز میشود و درآمدهای حاصل از این موضوع نیز مبالغ قابل توجهی است.
بدیهی است که اگر این نمایشها به تعداد محدود و تنها در مکانهای خاص برگزار شود صنعت گردشگری آنقدر که باید و شاید رونق پیدا نمیکند. به همین خاطر از نظر عملی بهتر این است که فشن شوها بهصورت پراکنده، در بازههای زمانی مختلف و در سراسر دنیا برگزار شوند تا اینکه به یک نمایش طولانی و محدود تبدیل شوند.
نکاتی در مورد فشن شو 2023 دیور کروز
در روزی که راهپیماییهای مذهبی به مناسبت یکی از عیدهای سنتی اسپانیا در همه جای سویا در حال برگزاری بود، ماریا گرازیا چیوری، کارگردان خلاق دیور، نمایش معروف خود یعنی فشن شو دیور کروز 2023 را در شهر اندلس به نمایش گذاشت. او میدان معروف اسپانیا را برای نمایش مد و فلامنکو مجموعه کروز دیور انتخاب کرد. کریستین دیور در سال ۱۹۵۶ لباس Bal a seville را تولید کرد. این لباس مجلسی بلند را میتوان آغازی برای یک گفتگو و تبادل فرهنگ هایی بین یک مزون فرانسوی و تاریخ و فرهنگ آندلس به شمار آورد. شاید همین موضوع بود که امسال بهانه ای شد برای دو کمپانی بزرگ فشن که در اسپانیا یک نمایش فوق العاده را اجرا کنند.
برگزاری فشن شو 2023 دیور کروز با الهام از یک جشن اسپانیایی
همهی کسانی که به فشن شو 2023 دیور کروز دعوت شدند و میخواستند در این مراسم حضور داشته باشند به شهر سویل یا همان سویا رفتند. آنها در کنار جمعیت زیادی که در پایتخت آندلس و در میدان شهر بودند حاضر شدند. یک شهر متحد و یکپارچه که خیابانهای آن با گلهای معطر فرش شده بود. رستورانها و بارها پر بودند از جمعیت و مردمی از تمام سنین و با سلیقههای مختلف. شهری که در تمام کوچهها و خیابان هایش صدای موسیقی و جشن به گوش میرسید. میهمانان سوار بر کالسکههایی زیبا وارد میدان شدند و روی صندلیهایی که با دست نقاشی شده بودند جای گرفتند. مراسم با سرو نوشیدنی خنک و نواختن ساز آغاز شد. و رقصندههایی که با لباس های قرمز رنگ و زیبایشان هنر فلامنکو را به تصویر میکشیدند.
لباسهای سوارکاری و لباسهای فلامنکو
چیوری لباسهای اسپانیایی و مراسم خاص آنها را بسیار دوست دارد و آداب و رسوم این منطقه همواره مورد توجه او بوده است. کارمن آمایا رقاص فلامنکو اسپانیایی یکی از چهرههای مورد علاقه چیوری محسوب میشود. این رقاص معروف همیشه لباسهای مردانه سبک فلامنکو را میپوشید. لباسهایی مثل شلوارهای باریک به سبک سوارکاران آندلسی. این نوع لباسها به شدت مورد علاقه او بودند. به عنوان مثال: شلوارهای سوارکاری تنگ با پاچههای باریک همراه با ژاکتهای برشدار و چکمههای سوارکاری که بندهایی از چرم نرم داشتند. او این کفشها را گاهی با جزئیات ظریفی از تورهایی که با برش لیزری تولید میشدند تزیین میکرد. در این سبک از لباسها شلاق های سوارکاری به عنوان نوعی اکسسوری استفاده میشد. و به نوعی میتوان گفت این شلاقهای سوارکاری تکمیلکننده این سبک خاص خاص از پوشش بود.
فشن شو 2023 دیور کروز را میشود تجلی استایل فلامنکو دانست. لباسهای براق با سایههایی به رنگ قرمز، مشکی و طلایی به همراه شالهای گلدوزی شده، شلوارهای آویزدار و کمربندهایی که روی دامنهای توری بسته میشوند. همه اینها در کنار هم و در یک نمایش زیبا از دنیای مد و استایل در معرض دید عموم قرار گرفتند.
کلاه اکسسوری نمادین در مجموعه 2023 کروز دیور
از دید چیوری لوازم جانبی و اکسسوری ها بسیار گسترده و متنوع هستند. دیدگاه او این گونه است که از دستکشهای چرمی ظریف با برشهای لیزری تا چکمههای مخصوص سوارکاری، کیفهای ظریف و مینیاتوری لیدی دیور، ساختمانها و آپارتمانهای مری جین، همه اینها را میشود در دسته اکسسوری ها و لوازم جانبی جای داد.
اما مجموعه 2023 کروز دیور مربوط به پوششهایی بود که برای سر و موها استفاده میشد. این پوشش ها شامل دو کلاه بودند که به نوعی نمادی از سوارکاری میشد. این کلاه ها را از نمد و کاه ساخته و آنها را به صورت زاویه دار و کج بر روی سر قرار میدادند.
مبدع این سبک یکی از اشراف بزرگ اسپانیا به نام دوشس آلباما بود و طراحی آن را استفن جونز انجام داد. تصویری از جکی کندی سوار بر اسب یک مثال خوب برای به تصویر کشیدن این استایل است. این عکس در سال ۱۹۶۶ در سریال از او گرفته شد. سازنده این اکسسوری ها یکی از اهالی سویل به نام فرناندز بلوچی است. چیوری در مورد گروه تولیدکننده این کلاهها میگوید: “آنها در زمینه ساخت کلاههای نمدی یکی از بهترینها در اروپا هستند”.
نقش پر رنگ صنایع دستی اسپانیا در این نمایش
در راستای سنت خاص کروز دیور، چیوری فهرست و لیستی را از ماهرترین صنعتگران محلی تهیه کرد. هدف او از این کار استفاده از این صنعتگران برای همکاری در این مجموعه و همچنین ایجاد یک تعامل و گفتگو با دیگر کشورها بود.
در این نمایش خاویر منوچو گویسانا، کیف تزیینی و نمادین دیور را با استفاده از روشها و تکنیکهای چرمدوزی بازسازی کرد. شالهای مانیل که میتوان گفت سابقه طراحی آنها ریشه در فیلیپین، چین و آمریکای جنوبی دارد، در آتلیه ” maria jose sanchez espina ” تولید شدند. یک کیف و یک ژاکت لیدی دیور نیز توسط آتلیه “jesus rosado” تولید شد. این کارگاه فقط با نخ های طلا و نقره کار میکرد. تولیدات آنها عمدتاً محصولاتی هستند که آنها را با نخ هایی از طلا و نقره میبافند. و یا دوختن پارچههای آنها را با این نخها انجام میدهند. آنها عمدتاً گلدوزیهای خود را با نخهایی از طلا بر روی پارچههایی انجام میدهند که مدونا آنها را در مراسم مذهبی به تن میکند. چیوری درباره این پارچهها میگوید: “شما هرگز نمیتوانید آنها را در هیچ جای دیگری پیدا کنید و من به کار با این آتلیه مد و لباس ادامه خواهم داد”.
منابع الهام چیوری در این نمایش
تابلویی که میتوان از خلق و خوی این مدیر خلاق مجسم کرد سرشار از تصاویری است که هویت زنانه اسپانیایی را در طول قرن ها نشان میدهد. ماریا با برجسته نشان دادن این ویژگیهای زنانه در آثارش، توانست دستاوردهای زنان را به نسلهای جدید در سراسر دنیا نشان بدهد. در بین این تصاویر یک تصویر درخشان از la madonna della macarena دوشس آلبا بود که او را با یک روبند مشکی توری مانتیلا نشان میداد. چیوری تصویری که از مدونا داشت را مرتبط با میراث رومی خودش میداند. جایی که دختران زیبا را مانند مدونا توصیف میکنند. و جایی که فرهنگ مدیترانهای برگرفته و متاثر از دین و مذهب است. او می گوید: “ما بسیار کم و به ندرت در مورد این تاثیر مهم و اساسی در مد فکر میکنیم”.
چیوری از مجموعه کروز سالانه خود به عنوان سکویی برای نمایش استعدادهای محلی استفاده کرد و برای بهتر دیدهشدن از محرابهای پرآذین کلیسا و مجسمههای مذهبی سویل نیز کمک گرفت.
او گفت: “این نوع مهمانی و جشن در خیابان، من را تحت تأثیر قرار میدهد. زیرا مرا بسیار یاد ایتالیا میاندازد مخصوصاً جنوب ایتالیا، زمانی که جوان بودم و آنجا زندگی میکردم”.
این تمام آن چیزی بود که میشد در مورد کالکشن کروز یا ریزورت در دنیای مد بیان کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. دیدگاه خودتان راجع به این مقاله را با ما در میان بگذارید و ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!