پاریس در سوگ پسر نابغهاش
متاسفانه یکی از سه ستون بنیاد مد پاریس فرو ریخت. مشهورترین طراح لباس ژاپنی کنزو تاکادا بنیانگذار برند جهانی کنزو در سن ۸۱ سالگی به علت کوید ۱۹ در پاریس در گذشت. برای ادای احترام به تاکادا این مطلب را در کمد به زندگی پر از اشتیاق او به دنیای مد اختصاص میدهیم.
زندگی شخصی کنزو تاکادا
او در یک خانوادهی هتلدار در سال ۱۹۳۹ متولد شد اما تحصیل در رشته هنر را انتخاب کرد. او به هنر و مد از طریق تلویزیون و دیدن مجلات مد خواهرش علاقهمند گردید. برخلاف نظر خانوادهاش، او اولین پسری بود که در آن زمان در مدرسه هنر تحصیل میکرد. اگر چه در ابتدا مورد تمسخر دختران در آنجا قرار گرفت ولی بعدها آنها فهمیدند که او در زمینهی طراحی و خلق اثر خدای استعداد است. به یک دانشآموز ستاره در کالج Toyko’s Bunka تبدیل شد تا جایی که جایزه برتر طراحی را از آن خود کرد. او برای کار، در; Sanai که فروشگاه مد بود، مشغول شد اما در سر خود آرزوی پاریس را میپروراند.
مسیر پر فراز و نشیب کنزو پس از تحصیل در ژاپن
کنزو بعد از تحصیل در ژاپن به عنوان طراح مستقل مشغول به کار شد و برای پسانداز بیشتر، به نقاشی روی دیوار در بعضی از خانهها میپرداخت. در نهایت او توانست در زمستان سال ۱۹۶۵ با پول آپارتمانش به فرانسه برود. او در حالی وارد پاریس شد که نه به زبان مسلط بود، نه پول و شغلی داشت. اما طراح فوق العاده شدن را در قلبش احساس میکرد. تنها شغلی که میتوانست در آن مشغول به کار شود در یک مرکز رسیدگی به سگها (poodle parlor) بود.
او همچنان رویاهای خود از دنیای مد را در سر داشت، همیشه برندهای معروف چون Chanel، Dior و Cardin و کالکشنهای آنها را مورد بررسی قرار میداد. رسیدن به رویاهایش را دور میدید، طوری که به مرز افسردگی رسیده بود اما درنهایت ناامید نشد.
ارائه اولین مجموعه کنزو
تاکادا در سال ۱۹۷۰ توانست اولین مجموعهی خود را در پاریس با مدلهای آماتور برگزار کند. از میان ۲۰ نفر مهمانان دعوت شده، تنها یکی از آنها از افراد سرشناس، یعنی سردبیر مجله Elle بود. او از این مجموعهی کنزو خوشش آمد و بر روی کاور مجله خود چاپ کرد. در واقع تاکادا یک شبه به یک نام تبدیل شد.
کنزو همین مجموعهی خود را در سال ۱۹۷۱ در نیویورک و توکیو به نمایش گذاشت. به دنبال آن جایزه بهترین fashion editor ژاپن را از آن خود کرد.
در سال ۱۹۹۰ خط تولید مردانه را آغاز کرد و مجموعهای برای کودکان نیز طراحی کرد که به خوبی از آن استقبال شد. در سال ۱۹۹۹ اولین کت و شلوار خلبانی برند خود را ارائه کرد.
راهاندازی بوتیک Jungle Jap
این طراح ژاپنی پس از این شهرت توانست با گروه نساجی pisanti همکاری کند. بعد با کمک یک شرکت پارچهبافی بوتیک خود را با نام Jungle Jap (جنگلهای سبز ژاپنی) راهاندازی کرد. فروشگاه او طرحهای ساده، کاربردی و پوشیدنی مغایر با مدلهای اوت کوتور فرانسه را به جوانان ارائه داد. به گونهای که سبکهای مختلف را پوشش میداد و بلافاصله مدلها و طراحان مد را به خود جلب کرد.
کنزو تاکادا، خدای خلق اثر
کنزو با سفرهای متعددی که به سراسر دنیا داشت سعی میکرد از هر جایی و هر فرهنگی یک ایده ناب پیدا تا از آن اثری خلق کند. مسافرت او به چین، هند و آفریقا مسبب ایجاد دیدگاه چند فرهنگی شد به این خاطر همیشه از او به عنوان کسی که یک صفحهی جدید برای تلاقی فرهنگ غرب و شرق در دنیای مد باز کرد، یاد میکنند.
سبک رمانتیک با ترکیبی از رنگ، نقوش عجیب و غریب، چاپهای سنتی و گلدوزیهای قومی متناسب با حال هوای دههی۸۰ و ۹۰ امضای شخصی کنزو بود.
سبک متفاوت کنزو در برابر سایر طراحان لباس
او طراحی بود که همانند دیگر طراحان کورکورانه از مد پیروی نمیکرد. بلکه همیشه در طراحیهایش مستقل یعنی همان خود تاکادا، با استعداد وصف نشدنی بود.
این طراح ژاپنی در حقیقت از مد زمان خود جلوتر پیش میرفت و در برش و طراحی لباسهایش ساختار شکنی میکرد. او همچنین از لباسهای کار ژاپنی مانند لباسهای نظامی، از پترنهای راهراه و شالهای رنگارنگ، مخملهای چاپی و موتیفهای گل و گیاه الهام میگرفت. همچنین برند کنزو در صنعت بافت و طراحی لباسهایی با این سبک پیشتاز بود.
عطرهای خاص کنزو
او در سال ۱۹۸۳ اولین عطر خود را برای خانمها تولید کرد. رایحهی عطر کنزو از زادگاه او برگرفته شده بود طعم و بوی ادویه، گیاهان و مرکبات آسیایی. تاکادا کنزو به سنگ و گل بسیار علاقه داشت. حتی هنگام ایدهپردازی درمورد شیشه اولین عطر برندش با ایده از سنگریزههای روی میزش آن را به شکل سنگ عقیق سر شیشهی عطر به شکل گل طراحی کرد تا تلفیق لطافت و سختی را نشان دهد. پس از استقبال بسیار از عطرهای زنانهاش، خط تولید عطر برای آقایان را آغاز کرد.
خانهی ژاپنی کنزو در دل پاریس
او در کنار برندش در پاریس خانهای کوچکی را همانند خانه پدریش با یک باغ سنتی، سنگهای ژاپنی و یک استخر با ماهیهای طلایی برای آرامش فکر و یادآور خانواده مهیا کرد.
واگذاری برند کنزو به LVMH
تاکادا کنزو در سال ۱۹۹۹ برند خودش را به کمپانی LVMH واگذار کرد تا بتواند به راحتی خلاقیت خود را مدیریت کند. او با فکر باز بر روی کالکشنهای فصلیاش متمرکز شد زیرا مطمئن بود از لحاظ مالی و تجاری این کمپانی معتبر از او با یک درآمد پایدار حمایت میکند.
در سال ۱۹۹۹ کنزو دریافت کننده افتخاری جایزه صلح آمریکا شد. در واقع این جایزه به بهترین طراح برای یک حرفه و سبک جهانی که گونههای متنوعی از فرهنگ و سنتها را جذب کرده است اهدا میگردد.
کنارهگیری کنزو از دنیای مد
او در واقع در همین سال بعد از بهترین چیزهایی که در ۳۰ سال عمر خودش ارائه داده بود، به مدت ۳ سال از مد کنارهگیری کرد. او اعتقاد داشت که آدم باید برای مدتی روحش را آرامش و جلاء دهد. همیشه میگفت فقط کاری را که دوست دارید انجام دهید حتی اگر از آن کار پول بدست نیاورید. در این میان از تعطیلات برای خودتان در جایی با آسمان آبی با شن و ماسه طلایی و خورشید گرم را غافل نشوید.
بعد دوباره برگردید و همه چیز را دوباره شروع کنید. همانند خود کنزو که بعد از ۳ سال دوری از خانه مد در سال ۲۰۰۲ دوباره به خانه مد پاریس بازگشت. این بار او با راهاندازی تولیدات لوازم، دکوراتیو و اکسسوری منزل همانند قاشق و چنگال، ظروف چینی و مبلمان غوغا کرد.
کالکشنهای به یاد ماندنی کنزو تاکادا
او به مجموعههایش همانند خانه و خانوادهی خود عشق میورزید. همیشه در موردطرحهایش میگوید من در هیچ گوشهای از دنیا چنین احساسی ندارم که در پاریس به من القا میشود. در این شهر هر سنگ، هر دیوار، هر آسمان و هر رهگذری به من کمک میکنند تا مجموعههای خود را بسازم.
کنزو برای اینکه ثابت کند که در هنر نمایش و تئاتر استعداد و تخصص دارد، در سال ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹نمایشهای خود را در چادر سیرک برگزار کرد. مدلها با لباسهای شب سوار بر اسب و خود او سوار بر فیل وارد شدند. از کالکشنهای به یاد ماندنی او محسوب میشود، از طراحی لباسها گرفته تا دکور فضا، موسیقی و… همگی شایسته و درخور برند Kenzo بودند.
از دیگر تولیدات متفاوت او در سال ۲۰۱۱ به علت علاقهی او به سنگهای قیمتی به طراحی و ساخت جواهرات پرداخت. جواهرات او ترکیبی از دو چیز متضاد یعنی سنگ و پلاستیک نمادی آتشبازی رنگها و مواد است.
کالکشتن Ready To Wear Spring 2021
فعالیت بیش از ۵۰ سال وی سرشار از نقاط عطف و موفقیتهایی بود که راه را برای نسلهای بعد از خود هموار کرد. به همین خاطر او در سال اخیر طراح جوان، Olivera Baptista، را به عنوان مدیر خلاقیت کنزو منصوب کرد.
کالکشن بهار و تابستان ۲۰۲۱ تصویری بسیار جذاب و نزدیک به این روزهای ما است که از پوشش زنبورداران الهام گرفته است. در این نمایش مدلها با حفاظ و پوششهای پلاستیکی در یک باغ گل رز ظاهر شدند. مجموعهای بود که دوستی پنهان بین انسان و طبیعت را نشان میدهد؛ انسان باید خود را با حقایق و اتفاقات غیرمنتظره طبیعت سازگار کند. الهام پوشش سر همانند زنبورداران به حفاظهای پلاستیکی زمان ۱۹۱۸-۱۹۲۰ که به دلیل ویروس آنفلونزا اسپانیایی رواج پیدا کرده بود برمیگردد.
اولیویرا قصد داشت همانند فصل قبل یعنی مجموعه پاییز-زمستان ۲۰۲۰ تونلهایی را ایجاد کند تا مهمانها از آن وارد شوند؛ اما اعلام کرد این شرکت دکوراسیون به خاطر کوید ۱۹ ورشکسته شد. در واقع به تراژدی چنین شرکتهایی اشاره کرد وبا این کتواک تمام عیار به مصائب این دوران پرداخت.
این مجموعه کنزو از موضوعات هستهای و همیشه مهم خود یعنی طبیعت و محیط زیست دور نشده است. از نایلونهای قابل بازیافت استفاده کرد و همچنین با همکاری wwf قصد دو برابر کردن جمعیت ببرهای در حال انقراض( ببر نماد تجاری کنزو) را دارد.
الهام از مستند Honeyland در سال ۲۰۱۹
باپتیستا میگوید منبع اصلی الهام من به مستند Honeyland در سال ۲۰۱۹ در مورد زنبورداری در روستای مقدونیه برمیگردد. در این مستند خانمی به زنبورهای عسل احترام میگذارد و فقط عسل موردنیاز خود را برای زنده ماندن برمیدارد. پیام نیمی برای من و نیمی برای شما را به انسان در بهرهبرداری از طبیعت به همراه داشت.
به زیبایی کالکشن بهار-تابستان ۲۰۲۱ کنزو شکنندگی وضعیتی که در آن قرار داریم را بیان میکند. پترن گل بر روی لباسها به شکل آبرنگی نماینگر گریان بودن گلها از نیش زنبورها است. دقیقا تداعیکننده روزهای پر از ترس و استرس این شرایط کرونا زدهی ما که در عین حال باید با خوشبینی به بازگشت روزهای گذشتهی طبیعت امید داشته باشیم.
کنزو این طراح ژاپنی را همیشه مردی سخاوتمند، خوشرو و مهربان یاد خواهند کرد که لبخند او برای همه مسری بود. او منبع الهام و قهرمان بسیاری از جوانانی بود که به دنیای مد قدم گذاشته بودند. تاکادا کنزو اکنون با فرشتگان به استراحت بپرداز.
یادش گرامی…