آبی درباری یا آبی سلطنتی یکی از انواع رنگ آبی است که پررنگ ولی روشن است. در این مطلب درباره ویژگی‌ها و تاریخچه آبی درباری صحبت می‌کنیم و سپس نحوه ست کردن آبی درباری را توضیح خواهیم داد.

آبی درباری چه رنگی است؟

ست کردن آبی درباری - رنگ آبی درباری

آبی درباری (Royal blue) شبیه آبی سرمه‌ای (Navy blue) است ولی از آن روشن‌تر و درخشان‌تر است. کد هگزا دسیمال این آبی #4169e1 است. شاید بپرسید آبی درباری از ترکیب کدام دو رنگ به دست می‌آید؟ در پاسخ باید بگوییم هیچ رنگی. آبی یکی از سه رنگ اصلی است و شما نمی‌توانید دو رنگ پیدا کنید که از ترکیب آنها رنگ اصلی ایجاد شود. درواقع این میزان اشباع، روشنایی و یک‌سری عوامل دیگر است که باعث تفاوت آبی‌ها می‌شود. این موضوع درباره زرد و قرمز هم صدق می‌کند.

تفاوت آبی درباری با آبی سرمه‌ای

گفتیم آبی درباری شبیه آبی سرمه‌ای است و به همین دلیل، بسیاری افراد آنها را به‌جای هم به کار می‌برند. این در حالی است که آنها تفاوت مهمی با هم دارند. آبی درباری نسخه سیرتر یا اشباع‌تری از آبی است؛ ولی آبی سرمه‌ای، نسخه تیره‌تری از آبی است. تیرگی و روشنی را با اشباع‌بودن اشتباه نگیرید.

تاریخچه آبی درباری

ست کردن آبی درباری - تاریخچه آبی درباری
رنگ آبی درباری در پرچم بریتانیا که به یونیون جک معروف است.

اولین باری که واژه آبی درباری اختراع شد به سال‌های ۱۸۱۰ تا ۱۸۲۰ برمی‌گردد. نام رویال از دربار سلطنتی انگلستان گرفته شده است. ظاهرا این رنگ در جریان یک رقابت برای تهیه لباسی برای ملکه شارلوت (۱۷۴۴-۱۸۱۸) برای اولین بار کشف شد و چون رنگ متفاوت و زیبایی بود، به‌عنوان آبی درباری نام‌گذاری شد.

البته این رنگ در طول زمان کمی تغییر کرده است. قبل از دهه ۱۹۵۰، آبی درباری بسیار تیره‌تر در نظر گرفته می‌شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، کنسرسیوم وب جهانی (WWW) آبی روشن‌تری را با کد RGB آن به‌نام آبی درباری معرفی کرد که به‌عنوان استاندارد جهانی این رنگ در نظر گرفته می‌شود.

دو نسخه از آبی درباری که کمتر شناخته‌شده هستند، آبی ملکه و آبی امپریال هستند. آبی ملکه نسخه متوسط از رنگ آبی درباری با جلوه‌ای ملایم‌تر است ولی آبی امپریال، تیره‌تر است و بیشتر به سرمه‌ای نزدیک است.

رنگ آبی درباری روی پرچم بریتانیا که به یونیون جک معروف است، هم مشاهده می‌شود.

معنای رنگ آبی درباری

رنگ آبی درباری به‌دلیل ارتباط تاریخی آن با تاج و تخت بریتانیا، معانی سلطنتی را تداعی می‌کند. به همین دلیل می‌توان آن را انتخابی محبوب برای کت‌وشلوار، لباس ساقدوش‌ها و لباس‌های رسمی دانست.

براساس روانشناسی رنگ، آبی با اعتماد و اطمینان همراه است. از سوی دیگر، آبی می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد. برای مثال، عبارت feeling blue در انگلیسی به‌معنای احساس غم است. آهنگ‌های بلوز (the blues) هم سبک غمگین دارند. بااین‌حال، روشنی آبی درباری این حس را کمتر منتقل می‌کند.

از سوی دیگر آبی رنگ آسمان و اقیانوس است و به همین دلیل اغلب از آن به‌عنوان رنگ صلح و آرامش یاد می‌کنند. آبی اثری آرام‌بخش دارد و جزو رنگ‌های سرد به حساب می‌آید.

رنگ‌های مناسب برای ست کردن آبی درباری

آبی درباری رنگی چشم‌نواز و روشن است و می‌تواند با تعداد زیادی از رنگ‌ها ترکیب شود. بااین‌حال، برخی رنگ‌ها مانند قرمز با آبی درباری ترکیبی شدید ایجاد می‌کنند که چشم را می‌زند. این در حالی است که نارنجی مکمل خوبی برای آبی درباری است. به‌طورکلی، برخی از بهترین رنگ‌ها برای ست کردن آبی درباری عبارت‌اند از:

۱. سفید؛ ترکیبی کلاسیک و جاودانه

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

سفید با آبی درباری ترکیبی کلاسیک ایجاد می‌کند که هرگز از مد نمی‌رود. این ترکیب سرزنده و جذاب به نظر می‌رسد. رنگ سفید به‌دلیل خنثا بودن می‌تواند آبی درباری پررنگ را متعادل کند و ظاهری شیک به شما ببخشد.

اگر برای ست کردن آبی درباری به رنگی ملایم‌تر از سفید نیاز دارید، می‌توانید از عاجی یا کرم استفاده کنید. این رنگ، کنتراست ملایم‌تری نسبت‌به سفید ایجاد خواهد کرد:

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

۲. طلایی؛ ترکیبی لوکس و مجلل

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

رنگ طلایی گرم است و خنکی رنگ آبی درباری را تکمیل می‌کند. این ظاهر مجلل استایلی سلطنتی به شما می‌بخشد. می‌توانید برای تکمیل ظاهرتان از جواهرات طلا استفاده کنید.

۳. خاکستری؛ ترکیبی ظریف و رسمی

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

خاکستری رنگی خنثاست و با آبی درباری ترکیبی ظریف ایجاد می‌کند که اصلا چشمگیر نیست و برای افرادی مناسب است که دوست ندارند توجه زیادی را به خود جلب کنند. برای ست کردن آبی درباری برای ظاهر کژوال، از سایه‌های روشن‌تر خاکستری استفاده کنید و سایه‌های تیره‌تر را برای ظاهری رسمی‌تر کنار بگذارید.

۴. قرمز؛ ترکیبی جسورانه

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

همان‌طور که گفتیم ترکیب قرمز با آبی درباری شدت زیادی دارد و چشم را می‌زند. بااین‌حال، اگر دوست دارید استایلی جسورانه و چشمگیر داشته باشید، آبی درباری را با قرمز ست کنید. این ترکیب برای موقعیت‌های خاص عالی است. برای ست کردن آبی درباری با قرمز، حتما نیاز نیست در لباستان این رنگ را به کار ببرید. می‌توانید از یک اکسسوری مانند کیف قرمز استفاده کنید.

۵. صورتی؛ برای روزهای تابستانی

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

صورتی تند جفت مناسب‌تری برای آبی درباری است؛ بااین‌حال، می‌توانید از سایه‌های ملایم صورتی هم استفاده کنید. رنگ صورتی ملایم ترکیبی زنانه با آبی درباری ایجاد می‌کند که برای روزهای تابستانی یا بیرون‌رفتن با دوستان عالی است.

۶. زرد؛ ترکیبی باطراوت

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

یکی از جذاب‌ترین رنگ‌ها برای ست کردن آبی درباری زرد است. رنگ زرد به‌ویژه اگر تناژ روشن و شاد آن باشد، وقتی با درباری ترکیب می‌شود، ظاهری جذاب و باطراوت به شما می‌بخشد. این دو رنگ برای لباس‌های تابستانی بی‌نظیر می‌شوند.

۷. نارنجی؛ ترکیبی برای لباس‌های کژوال

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

رنگ نارنجی مکمل آبی درباری است و نسبت‌به قرمز، انتخاب بهتری است. برای داشتن ظاهری جسورانه و جذاب که توجه دیگران را به‌خوبی جلب کند، آبی درباری را با نارنجی ست کنید. این ترکیب برای ظاهر کژوال فوق‌العاده است.

۸. سبز؛ ترکیبی تازه و طبیعی

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

رنگ‌های سبز که با طبیعت و زمین در ارتباط هستند، آبی درباری را تکمیل می‌کنند و ترکیبی تروتازه و طبیعی به وجود می‌آورند. رنگ سبز روشن شدت آبی درباری را تعدیل می‌کند و رنگ سبز تیره، با این رنگ به‌خوبی هماهنگ است.

۹. مشکی؛ ترکیبی شیک و پیچیده

ست کردن آبی درباری - رنگ‌های مناسب برای آبی درباری

مشکی تیره‌ترین رنگ است و ممکن است فکر کنید با آبی درباری که رنگی سیر است، جوردرنمی‌آید. واقعیت این است که آبی درباری با همه اشباع بودنش، بازهم روشن است و بنابراین می‌تواند با مشکی جفت شود. ترکیبی شیک و پیچیده که استایلی ماندگار و کلاسیک به شما می‌بخشد.

۱۰. نقره‌ای؛ ترکیبی مدرن و متفاوت

آبی درباری و نقره‌ای

رنگ نقره‌ای سرد است و به همین دلیل می‌تواند شدت سردی آبی درباری را افزایش دهد. این ترکیب ظاهری مدرن ایجاد می‌کند بااین‌حال، اگر ترکیب هوشمندانه‌تری می‌خواهید، به‌جای استفاده از پارچه نقره‌ای، از تزئینات نقره‌ای روی آبی درباری استفاده کنید. می‌توانید با اکسسوری‌هایی از نقره یا طلای سفید استایلتان را تکمیل کنید.

ایده‌هایی برای ست کردن رنگ آبی درباری

در این بخش می‌خواهیم با استفاده از ترکیب رنگ‌هایی که در بالا توضیح دادیم، ایده‌های بیشتری به شما ارائه دهیم و روش‌های مختلف ست کردن لباس یا اکسسوری آبی درباری را ببینیم.

۱. تونیک بلند آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

ازآنجاکه آبی درباری رنگ خاص و چشمگیری است، برخی از خانم‌ها ممکن است فکر کنند این لباس برای موقعیت‌های کژوال مناسب نیست. چطور است یک تونیک راه‌راه آبی درباری را امتحان کنید؟

به‌عنوان یک استایل کژوال، این تونیک را با اسنیکرهای سفید ست کنید و برای تکمیل آن، یک کیف شانه‌ای به‌رنگ خنثا بردارید.

۲. پیراهن به‌رنگ آبی درباری

از پیراهن مشکی کوتاه (LBD) خسته نشده‌اید؟ چرا پیراهن آبی درباری را امتحان نمی‌کنید؟ یک پیراهن ساده به‌رنگ آبی درباری همان‌قدر ظریف و جذاب است که پیراهن مشکی کوتاه. این رنگ جایی بین ظرافت و چشمگیربودن قرار دارد و تعادل زیبایی بین این دو حالت برقرار می‌کند. پوشیدن آن به‌تنهایی می‌تواند به اندازه کافی توجهات را جلب کند. یک گردنبند نه خیلی ساده کافی است و به هیچ اکسسوری دیگری نیاز ندارید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

ایده دوم این است که یک پیراهن آبی درباری آستین‌بلند را در مهمانی کوکتل بپوشید. اگر تا روی زانو باشد مناسب‌تر است؛ زیرا لزومی ندارد خودتان را در رنگ آبی تند غرق کنید. کفش پاشنه‌بلند نقره‌ای و یک کلاچ به‌رنگ پیراهنتان می‌تواند استایل شما را تکمیل کند:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۳. پلورهای بافتنی آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

آبی درباری با مشکی ترکیب رنگ جذابی ایجاد می‌کند. می‌توانید یک کلاه مشکی، یک پلوور آبی درباری و شلوار مشکی چسبان را با هم ست کنید و در روزهای پاییزی بپوشید. کیف و کفشتان را هم مشکی انتخاب کنید تا تنها نقطه کانونی استایل شما، پلور آبی درباری‌تان باشد.

همین ترکیب را با بوت و شال‌گردن مشکی ایجاد کنید تا برای هوای زمستانی مناسب شود. برای تکمیل آن می‌توانید از کلاه و کیف مشکی استفاده کنید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

به‌عنوان ایده‌ای دیگر، پلور بافتنی آبی درباری را روی یک پیراهن چهارخانه بپوشید و با شلوار جین تنگ و بوت‌های چرمی بلند ست کنید. اگر توانستید، برای تکمیل استایل خود یک کیف لئوپارد بردارید؛ زیرا ترکیب آبی درباری و چاپ پلنگی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

می‌توانید پلور بافتنی آبی درباری‌تان را با پیراهن چهارخانه سیاه‌وسفید و کیف بزرگ قهوه‌ای ست کنید. یک شلوار مشکی با آن بپوشید و ببینید چقدر جذاب خواهید شد:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۴. تاپ آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

تاپ آبی درباری را می‌توانید با شلوار یا دامن سفید ست کنید. با سفید، این رنگ ده‌برابر باطراوت‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. اگر سفید دوست ندارید، تاپ آبی درباری را با شلوار جین کرم بپوشید تا استایلی با ظرافت زنانه داشته باشید.

۵. دامن آبی درباری

نظرتان درباره ست کردن دامن به‌رنگ آبی درباری با یک تاپ سفید چیست؟ تاپ سفید می‌تواند رنگ تند دامن در پایین‌تنه را متعادل کند. اگر صورت تپلی دارید، می‌توانید تاپ را آف شولدر انتخاب کنید که از نظر بصری صورت شما را کوچک‌تر نشان دهد:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

به‌عنوان ایده‌ای دیگر، یک دامن ماکسی را با تی‌شرت یا تاپ راه‌راه ست کنید. کافی است کفشتان را قهوه‌ای انتخاب کنید تا استایلی عالی برای یک مهمانی دوستانه کژوال داشته باشید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

یک پیراهن سفید را با دامن کوتاه به رنگ آبی درباری ست کنید. برای تکمیل این لباس، از گردنبند استیتمنت آبی و طلایی و کفش‌های پاشنه‌بلند نقره‌ای استفاده کنید بهتر است. بااین‌حال، کفش‌های مشکی هم انتخاب بدی نیستند:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

پیشنهاد بعدی، دامن راسته کوتاه آبی درباری است که می‌توانید آن را با یک تاپ سفید و کت زرد پررنگ ست کنید تا استایل کژوال شیک و زیبایی داشته باشید. به‌عنوان اکسسوری، می‌توانید ساعت و عینک را هم از طیف‌های مختلف آبی انتخاب کنید و کفش‌های آبی درباری بپوشید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۶. کیف و کفش آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

اگر دوست دارید از سرتاپا سفید بپوشید ولی فکر می‌کنید زیاده‌روی می‌شود، یک کیف کراس‌بادی آبی درباری با ظاهر لوکس و کفش‌های به همان رنگ می‌تواند کل استایل شما را از سادگی درآورد. اگر کیف و کفشتان از جنس مخمل باشد عالی است، اما اگر پیدا نکردید، هرچیز دیگری هم با این رنگ می‌تواند خوب باشد. این ترکیب شما را به بهترین شکل شیک نشان می‌دهد.

۷. بلوز آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

بلوزها لباسی کاملا زنانه هستند و رنگ آبی درباری آنها بسیار ظریف و زیباست. یک بلوز آبی درباری را با شلوار جین سفید ست کنید و یک گردنبند ظریف به استایلتان اضافه کنید. برای اینکه این ترکیب جذابیت خود را از دست ندهد، کفش یا بوت را از رنگ مشکی یا قهوه‌ای، انتخاب کنید. در تصویر رنگ بوت و کمربند از سایه‌های قهوه‌ای انتخاب شده‌اند و کیف هم سفید و قهوه‌ای است.

۸. کت بلیزر آبی درباری

اگر کت مشکی برای محل کار است، بلیزر آبی درباری برای هر موقعیتی مناسب است. یک تی‌شرت سفید و شلوار جین ساده بپوشید تا استایلی اسمارت کژوال پیدا کنید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

چنانچه می‌خواهید رسمی‌تر به نظر برسد، شلوار یا دامن را به‌جای جین، از نوع پارچه‌ای مجلسی انتخاب کنید و ترجیحا مشکی باشد:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۹. کت اورسایز آبی درباری

کت‌های اورسایز در سال‌های اخیر به‌شدت ترند شده‌اند. یک کت اورسایز آبی درباری را با شلوار چسبان، نیم‌بوت، کیف و یقه‌اسکی که همگی مشکی هستند ست کنید. این ترکیب باعث می‌شود آبی درباری نقطه کانونی استایل شما باشد:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۱۰. شلوار جین آبی درباری

شلوار جین آبی درباری برخلاف شلوار جین آبی طبیعی پررنگ‌تر و چشمگیرتر است و توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند. این شلوار جین ظاهر هیجان‌انگیزتری به شما می‌بخشد. می‌توانید آن را با کت و اکسسوری‌های مشکی ست کنید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

مدل چسبان آن را انتخاب کنید و با یک تاپ بنفش و کفش پلتفرم قهوه‌ای ست کنید. به‌جای تاپ و کت می‌توانید بلوز خالخالی با الگوی ریز انتخاب کنید. حتی می‌توانید این شلوار جین را با کت مشکی و تاپ سفید ست کنید. درست مانند شلوار جین، دستتان در این مورد باز است:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۱۱. شلوار پارچه‌ای آبی درباری

شلوار به رنگ آبی درباری، چه از جنس کتان باشد یا هر پارچه دیگری، می‌تواند ظاهری شیک به شما ببخشد. این رنگ شلوار مناسب موقعیت‌های رسمی نیست؛ ولی می‌تواند در موقعیت‌های غیررسمی به کارتان بیاید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

لباس بالاتنه خود را از رنگ خنثا انتخاب کنید تا شلوارتان را در کانون توجه قرار دهید. برای مثال، یک بلوز ابریشمی کرم و کفش‌های بژ ساده مناسب است:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

ایده سوم کت و بلوز رافل‌دار خالدار مشکی است که با شلوار پارچه‌ای آبی درباری به‌زیبایی ست می‌شود. کفش‌های مشکی ساده برای تکمیل این استایل کافی است:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۱۲. کت و شلوار آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

اگر از کت و شلوارهای مشکی خسته شده‌اید، کت و شلوار آبی درباری را امتحان کنید. می‌توانید آن را با یک پیراهن دکمه‌دار سفید ست کنید، اما تاپ و تی‌شرت سفید هم گزینه بدی نیستند. برای کفش، یک پاشنه‌بلند نقره‌ای انتخاب مناسب‌تری است، زیرا آبی درباری و نقره‌ای با هم به‌خوبی مطابقت دارند. بااین‌حال، انتخاب کفش با خود شماست و می‌توانید از رنگ‌های خلاقانه دیگری هم که با آبی درباری جور در می‌آیند، استفاده کنید.

۱۳. ژاکت کشباف آبی درباری

یک ژاکت جلوباز بافتنی بلند به‌رنگ آبی درباری بپوشید و با شلوار جین زاپ‌دار، بوت‌های مشکی، تاپ و کیف مشکی ست کنید. این ترکیب برای بیرون‌رفتن در هوای پاییزی مناسب است:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

ایده دوم یک ژاکت بافتنی است که با شلوار جین ست شده است. بهتر است ژاکت آزاد و شل باشد تا جذابیت بیشتری به شما ببخشد. می‌توانید با کفش‌های بژ این استایل را تکمیل کنید:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

اگر باز هم ایده می‌خواهید، این یکی را امتحان کنید. یک پلور اورسایز جذاب با یک شلوار مشکی که نیاز به هیچ اکسسوری ندارد. این ترکیب برای هر موقعیت کژوال و حتی در خانه، مناسب است:

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

۱۴. پیراهن کوکتل آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

مهمانی‌های کوکتل به شما امکان می‌دهند سلیقه خود را به‌زیبایی به نمایش بگذارید. یک پیراهن آستین‌کوتاه آبی درباری ساده و شیک می‌تواند با رنگ خیره‌کننده‌ای که دارد، ظاهری فوق‌العاده به شما بدهد. این لباس را با کفش‌های پاشنه‌دار نقره‌ای ست کنید بهتر است، بااین‌حال بد نیست کفش زرد را هم امتحان کنید.

۱۵. جلیقه بافتنی آبی درباری

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

یک جلیقه بافتنی آبی درباری را با شلوار جین آبی کم‌رنگ ست کنید. رنگ‌پریدگی شلوار می‌تواند پررنگی آبی درباری را به‌زیبایی متعادل کند. یک گردنبند ظریف ساده بهترین چیزی است که می‌تواند فضای خالی یقه هفت جلیقه را پر کند بدون اینکه آن را تحت‌تأثیر قرار دهد.

۱۶. مانتوی بدون آستین

ست کردن آبی درباری - ایده‌ها

یک مانتوی بدون آستین جلوباز را می‌توانید با سارافون آبی درباری یا یک تی‌شرت آستین‌بلند زیر آن ست کنید. برای تکمیل این استایل، از یک توپک آبی درباری روی کیف مشکی و کفش صورتی مخمل استفاده کنید.

سخن پایانی درباره ست کردن آبی درباری

در این مطلب درباره ست کردن آبی درباری صحبت کردیم. درباره تاریخچه آن و ویژگی‌هایی که دارد گفتیم و ایده‌هایی ارائه دادیم که بتوانید با هر لباس آبی درباری که دارید، لباس‌ها و اکسسوری‌های مناسب آن را پیدا کنید. همچنین با رنگ‌هایی که آبی درباری را تکمیل می‌کنند آشنا شدیم و نحوه ترکیب آنها را یاد گرفتیم تا بدانید چطور باید استایلی شیک، کژوال یا رسمی با این رنگ طراحی کنید.

نظرتان راجع به رنگ آبی درباری چیست؟ به‌نظر شما این رنگ در استایل افراد، چه ویژگی‌هایی از شخصیت آنها را بازگو می‌کند؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian