در حالی که مجموعه ای خصوصی از قطعات این طراح مد بریتانیایی در پایتخت فرانسه مورد توجه قرار گرفته است، یورونیوز فرهنگ می پرسد که آیا می توان یک استعداد را از نظرات آنها جدا کرد؟

نمایشگاه جدیدی به نام «10 سال گالیانو» در پاریس به نمایش گذاشته شده است که آرشیو خصوصی روزنامه نگار مد و مجموعه دار الکساندر فیوری را به نمایش می گذارد.

این مجموعه که در سالن اختصاصی و لوکس سایت فروش مجدد Re-SEE میزبانی می شود، قطعاتی از حرفه طراح جنجالی بریتانیایی جان گالیانو، از سال 1992 تا 2002 را به نمایش می گذارد.

تقریباً از 40 آیتم تشکیل شده است، از جمله قطعات قابل توجه از نمایشگاه برجسته پاییز/زمستان 1994 گالیانو برای برچسب همنامش، و همچنین طرح های مد لباس از Givenchy و Dior.

اخیراً سایت‌های فروش مجدد به همکاری‌های مشابه روی آورده‌اند و آنها را راهی برای جلب مخاطب خود می‌دانند و در عین حال قطعات مد استثنایی و کمیاب را جشن می‌گیرند.

رویداد Re-SEE منعکس کننده علاقه مداوم به مد دهه 1990 است که شیک پوشان ژنرال Z را به شکلی شیک در اختیار دارد.

آیا گالیانو به خاطر جنجال هایش بخشیده شده است؟

گالیانو که کار خود را در اواخر دهه 80 شروع کرد، تقریباً به موفقیت فوری دست یافت، با برچسب همنام خود و انتخاب به عنوان طراح تور کایلی مینوگ در سال 1991.

در سال 1995، او به عنوان طراح اصلی Givenchy منصوب شد و اولین طراح بریتانیایی بود که سرپرستی یک خانه مد فرانسوی را بر عهده گرفت.

او سال بعد به دیور نقل مکان کرد و حرفه‌اش از قدرت به قوت رسید.

گالیانو چهار بار به عنوان طراح سال بریتانیا انتخاب شد و در سال 2004 در نظرسنجی بی‌بی‌سی به عنوان پنجمین فرد تأثیرگذار بر فرهنگ بریتانیا انتخاب شد.

زمانی که هنوز در راس دیور بود، در دسامبر 2010، گالیانو توسط دوربین در حال اظهار نظرهای ضدیهودی نسبت به گروهی از زنان یهودی در یک بار در پاریس ضبط شد.

این حادثه در فوریه 2011، درست قبل از هفته مد پاریس آشکار شد. دیور سریعاً با تعلیق گالیانو پاسخ داد و به «شخصیت بخصوص نفرت انگیز» رفتار و نظرات او اشاره کرد.

دنیای مد واکنش‌های متفاوتی به سخنان طراح داشت و برخی ابراز شوک و ناامیدی کردند، در حالی که برخی دیگر آن را به‌جای یهودستیزی واقعی به مستی نسبت دادند.

ناتالی پورتمن این اظهارات را محکوم کرد و آنها را “برعکس همه چیز زیبا” خواند، اما اوا گرین گفت: “من فکر نمی کنم او یهودستیز باشد. من یهودی هستم. فکر نمی کنم او چیزی علیه یهودیان داشته باشد. فکر می کنم. بیشتر این است که او احتمالاً کمی مست بود.

گالیانو از طریق وکیلش این اتهامات را رد کرد و علیه کسانی که او را به یهودستیزی متهم کردند، شکایتی را برای افترا به راه انداخت.

در طول دادگاهی در پاریس در سال 2011، وکیل گالیانو استدلال کرد که طغیان های موکلش نتیجه استرس ناشی از کار و اعتیادهای متعدد است. او بعداً به دلیل اظهارات ضدیهودی مجرم شناخته شد و محکومیت 6000 یورویی به عنوان جریمه تعلیقی دریافت کرد.

با آغوش باز از بازگشت استقبال کردید؟

کارین لائودورت، سردبیر مد به یورونیوز فرهنگ می گوید: «گالیانو تحت توانبخشی قرار گرفت و به دنبال جبران اقداماتش بود، او به خاطر اظهاراتش عذرخواهی کرد، تحت مشاوره و درمان قرار گرفت و تلاش کرد تا خود را در مورد هولوکاست و تاریخ یهودیان آموزش دهد».

حادثه مربوط به اظهارات یهودی ستیزانه جان گالیانو عواقب گسترده ای برای این طراح مشهور داشت. این منجر به اخراج او از دیور شد و شهرت او را خدشه دار کرد، اما پس از دو سال “تبعید” – به قول او – از صنعت مد، او به زودی دوباره به دنیای مد پذیرفته شد.

با این حال، برخی از محافل در این صنعت به راحتی قابل قبول نبودند. لاودورت می‌گوید: «این سوال که آیا بخشیدن کسی در چنین موقعیتی درست است ذهنی است و بسته به دیدگاه‌ها و ارزش‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد» و افزود: «شایان ذکر است که بخشش لزوماً به معنای فراموش کردن یا چشم پوشی از اعمال نیست. ممکن است به عنوان تصدیق رشد شخصی، تلاش برای جبران خسارت و فرصتی برای رستگاری دیده شود».

در اوایل سال 2013، او از اسکار د لا رنتا دعوتی دریافت کرد تا اقامت موقت در استودیو طراحی داشته باشد و مجموعه لباس های آماده پاییز 2013 خود را در هفته مد نیویورک به نمایش بگذارد. این فرصت، با واسطه آنا وینتور از Vogue، به عنوان فرصتی برای گالیانو در نظر گرفته شد تا کارهای اشتباه خود را جبران کند.

تلاش‌های او برای ابراز اندوه و تمایل ظاهری برای کار بر روی توانبخشی‌اش باعث بخشش جامعه مد شد. اتحادیه ضد افترا از تلاش‌های او برای جبران ستایش می‌کرد و شایعاتی منتشر می‌شد که نشان می‌داد او ممکن است جانشین اسکار د لا رنتا شود یا یک پست آموزشی در پارسونز در نیویورک بگیرد.

در اکتبر 2014، گروه چندملیتی OTB اعلام کرد که گالیانو به عنوان مدیر خلاقانه Maison Margiela پیوسته است، و این نشان دهنده بازگشت او به نقش اصلی در طراحی مد لوکس است.

مدت کوتاهی پس از آن، او جایزه دستاورد برجسته را به آنا وینتور در جوایز مد بریتانیا اهدا کرد و وینتور اولین ساخته خود را برای مارگیلا به تن کرد.

ونسا فریدمن، مدیر مد نیویورک تایمز، گفت که این انتخاب “یک موهبت مد آشکار” از سوی وینتور بود.

بازگشت گالیانو ادامه پیدا کرد و او اولین مجموعه مد خود را برای Margiela در ژانویه 2015 در لندن به نمایش گذاشت. با گذشت زمان، او همچنین تغییرات قابل توجهی در رویکرد خود ایجاد کرد و در سال 2018 اعلام کرد که استفاده از خز را در مجموعه هایش پس از ملاقات با پنه لوپه متوقف خواهد کرد. کروز و دن متیوز از پیتا.

در حالی که بازگشت گالیانو به صنعت مد بدون بحث نبود، پذیرش نسبتاً سریع او در قلب این صنعت نشان دهنده تمایل صنعت برای دادن شانس دوم و تصدیق تلاش‌ها برای رستگاری بود.

بحث در مورد اینکه آیا امکان جداسازی استعدادها از دیدگاه های بحث برانگیز افراد وجود دارد یا خیر همچنان ادامه دارد. این امر به ویژه در مورد طوفانی که کارل لاگرفلد فقید را به دلیل برخی از اعتقادات تا حدی بحث برانگیز او در مراسم مت گالا امسال مورد تجلیل قرار داد صادق بود. به طور مشابه، آدیداس در میان تعدادی از برندهایی بود که پس از اعتراض عمومی به دلیل اظهارات ضد یهودی کانیه وست، مجبور به قطع رابطه با کانیه وست شدند.

لاودورت می‌گوید: «بعضی استدلال می‌کنند که استعداد و باورهای شخصی باید به طور جداگانه در نظر گرفته شوند، آنها معتقدند که دستاوردهای هنری یا حرفه‌ای را می‌توان مستقل از دیدگاه‌ها یا اعمال شخصی افراد قدردانی و شناخت».

با توجه به “فرهنگ لغو” در بالاترین سطح ممکن، بعید است که این سناریوها به این زودی ها از آگاهی عمومی ناپدید شوند.

لاودورت می‌گوید: «در نهایت، اینکه آیا می‌توان استعدادها را از دیدگاه‌های بحث‌برانگیز جدا کرد یا نه، یک قضاوت ذهنی است. هنر را از هنرمند جدا کنید، سپس آن را باید در سراسر جهان به کار برد و نه فقط در مورد علاقه مندی های صنعت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian