سالیان سال، هفته‌ی مد نیویورک میزبان فشن‌شوهای برندهایی همچون مارک جیکوبز و رالف لورن بوده و از جاذبه‌های توریستی نیویورک به شمار می‌آمده. اما امسال ویروس کووید-19 داستانی متفاوت برای هفته‌ی مد …

سالیان سال، هفته‌ی مد نیویورک میزبان فشن‌شوهای برندهایی همچون مارک جیکوبز و رالف لورن بوده و از جاذبه‌های توریستی نیویورک به شمار می‌آمده. اما امسال ویروس کووید-19 داستانی متفاوت برای هفته‌ی مد نیویورک رقم زد؛ داستانی نه چندان خوشایند. بسیاری از برندهای مطرح آمریکایی حتی پیش از بحران کرونا و در اعتراض به مشکلات تقویم فشن، از هفته‌ی مد نیویورک کناره‌گیری کرده و از ارائه‌ی کالکشن‌هایشان به صورت مستقل خبر داده بودند. با همه‌گیری کرونا و ماجراهای قرنطینه، برندهای دیگری نیز به علت مشکلات مالی خود را از هفته‌ی فشن نیویورک سپتامبر 2020 کنار کشیدند.

با همه‌ی این اتفاقات، هفته‌ی مد نیویورک برگزار شد، اما به مدت چهار روز و بدون شور و هیجان همیشگی. دیگر خبری از استایل‌های خیابانی جذاب اهالی فشن، مهمانی‌های باشکوه و حضور سلبریتی‌های مشهور در فشن شوها نبود و اخبار این هفته‌ی مد در میان خبرهای مهم‌تر گم شد. در میان گیر و دار LVMH و کمپانی تیفانی و افتتاح پلتفرم جدید آمازون برای برندهای لاکچری، کمتر کسی به کالکشن‌های جیسون وو و آنا سویی توجهی نشان داد.

مطالعه کنید: کالکشن های بهار/تابستان 2021 هفته مد نیویورک

بررسی کالکشن “کریستین سیریانو” در بهار-تابستان 2021 هفته‌ی مد نیویورک

هدف اصلی‌ معدود برندهایی که در هفته‌ی مد نیویورک شرکت کردند، پرت کردن حواس مخاطبان از ناگواری‌های امروز جهان بوده است. با نگاهی به کالکشن‌های تام فورد و کریستین سیریانو (Christian Siriano) این مفهوم به خوبی درک می‌شود. کریستین سیریانو از معدود طراحانی بود که فشن‌شوی حضوری برگزار کرد و میزبان نزدیک به 80 نفر مهمان بود، تعدادی که شاید برای نیویورک کرونا زده غیر عقلانی به نظر برسد. با این حال فشن‌شوی کریستین سیریانو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فواصل اجتماعی برگزار شد. مهمانان سبدهایی به عنوان هدیه دریافت کردند که شامل ضد عفونی کننده‌ی دست و کوکی‌های خوراکی بودند و بر روی آن‌ها پیامی درج شده بود که مهمانان را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در راستای رای نیاوردن ترامپ تشویق می‌کرد. کمتر کسی در دنیای فشن خواهان ریاست جمهوری دوباره‌ی دونالد ترامپ است!

هفته مد نیویورک 2021

لباس‌های سیریانو، ساختار شکن و خارق‌العاده نبودند، البته کسی هم چنین توقعی از او نداشت! اما فشن‌شوی باشکوه او در خانه‌اش در کانتیکت، شاید ساختار شکنانه‌ترین اتفاق هفته‌ی مد نیویورک بود. با این‌که تمام مدل‌ها ماسک بر صورت داشتند، دیدن جمعیتی به این تعداد در یک مکان، به تصویری عجیب و غریب برای ساکنین نیویورک تبدیل شده است. کالکشن سیریانو، برای دنیایی بدون کرونا طراحی شده بود و تصویری از دنیای قبل از قرنطینه به نمایش می‌گذاشت، تصویری که  سیریانو برای امیدبخشی به اهالی نیویورک خلق کرده بود. مهم‌ترین قسمت این فشن شو، پایانش بود که کوکو روشا که در انتظار تولد فرزندش است، با حرکتی غیر منتظره حضار را متعجب کرد. کوکو با لباس قرمز دنباله دارش ناگهان وارد حوضچه‌ی خانه‌ی سیریانو شد و  پس از مدتی کوتاه، به سختی و درعین حال با لبخند از آن خارج شد. این حرکات شاید در صنعت مد پیش از کرونا عادی باشند، اما انسان امروز که همواره نگران فواصل اجتماعی و ابتلا به بیماری‌ است، شاید این صحنه برایش بیش از حد غریب باشد!

هفته مد نیویورک 2021
هفته مد نیویورک 2021

بررسی کالکشن “تام فورد” در بهار-تابستان 2021 هفته‌ی مد نیویورک

طراح دیگری که هدف فشن را نشاندن لبخند بر لبان مخاطبان می‌داند، تام فورد است، که با عکس‌های کالکشن بهار-تابستان 2021 خود این مفهوم را به خوبی منتقل کرد. این مجموعه‌ی تام فورد، یادآور مجموعه‌های دهه‌ی 90 میلادی او است که طرح‌های پوست حیوانی و رنگ‌های جیغ در آ‌ن‌ها دیده می‌شوند. تام فورد به عنوان تنها برند قدیمی حاضر در هفته‌ی مد نیویورک سپتامبر، با انتشار ویدیوهایی در اینستاگرامش، از امیدش به آینده صحبت کرد. تام فورد در رابطه با طراحی‌هایش برای بهار-تابستان 2021 گفته است که تنها چیزی که الان به آن نیاز ندارد، لباس‌های جدی هستند. او اعتقاد دارد که همه‌ی ما الان به راه فراری از این واقعیت تلخ نیاز داریم و لباس‌های شاد می‌توانند همین راه فرار باشند. تام فورد در ادامه از سختی‌های طراحی و خلاقیت در دوران قرنطینه می‌گوید؛ تیم طراحی تام فورد به علت قوانین قرنطینه اجازه‌ی حضور در استودیو نداشتند و این کالکشن در چادری که تام فورد در حیاط خانه‌اش برپا کرده بود، ساخته شد!

هفته مد نیویورک 2021

بررسی کالکشن “جیسون وو” در بهار-تابستان 2021 هفته‌ی مد نیویورک

برند دیگری که به برگزاری فشن‌شوی حضوری روی آورد، جیسون وو (Jason Wu) بود. جیسون وو کالکشن خود را بر روی پشت بام کمپانی IMG، که برگزارکننده‌ی فشن شوهای نیویورک است، برگزار کرد. نزدیک به 30 نفر از اهالی فشن به دیدن کالکشن شاد جیسون وو در میان انبوهی از گیاهان نشستند. این کالکشن هم مثل مجموعه‌های تام فورد و کریستین سیریانو سرشار از امید به زندگی و شادی بود و نشان داد که جیسون وو نیز به آینده امیدوار است.

هفته مد نیویورک 2021

بررسی کالکشن “کارولینا هررا” در بهار/تابستان 2021 هفته مد نیویورک

کارولینا هررا (Carolina Herrera) از جمله برندهایی بود که به صورت دیجیتال در هفته‌ی مد نیویورک 2021 شرکت کرد. این برند با انتشار ویدیوهایی که مکالمه‌ای بودند میان کارولینا هررا-بنیان گذار برند- و جیسون وو-مدیر هنری برند- در مورد معنی طراحی و زیبایی صحبت کردند. جیسون وو در این ویدیوها که “گفتگو” نام دارند، مفاهیم طراحی و زیبایی را فراتر از یک لباس می‌داند. او در ادامه‌ی گفتگوها، به تاثیر کارولینا بر نوع نگاهش در راستای پیدا کردن فشن در نحوه‌ی زندگی، رابطه با دیگران و خانواده اشاره کرده است. امسال این برند آمریکایی تقریبا نصف سال‌های دیگر برای بهار-تابستان، لباس و اکسسوری ارائه می‌دهد.

هفته مد نیویورک 2021

بررسی کالکشن “آنا سویی” در بهار-تابستان 2021 هفته‌ی مد نیویورک

آنا سویی هم که از قدیمی‌های هفته‌ی فشن نیویورک است، به انتشار ویدیو و لوک-بوک برای کالکشن بهار-تابستانش بسنده کرد. آنا سویی برای این مجموعه‌اش سراغ ترند “Cottagecore” رفته است که به زندگی خارج شهر و در دامان طبیعت می‌پردازد. آنا هم میان طراحان خوشبین قرار می‌گیرد و با این کالکشن که بسیاری از اکسسوری‌هایش بازیافتی هستند، به دنبال سرپوشی برای دنیای بحران زده‌ی امروز است.

هفته مد نیویورک 2021

آینده‌ی هفته‌ی مد نیویورک

با این‌که اکثر برندها در هفته‌ی مد نیویورک سپتامبر 2020 امیدواری خود نسبت به آینده را نشان دادند، اکثر متخصصین فشن امیدی به آینده‌ی خود هفته‌ی مد نیویورک ندارند. با کناره‌گیری بسیاری از برندهای مطرح آمریکایی از هفته‌ی مد نیویورک و ارائه‌ی کالکشن‌هایشان در پاریس به جای نیویورک، آینده‌ی نامعلومی در انتظار هفته‌ی مد نیویورک است. یکی از دلایلی که بسیاری از برندها از این رویداد کناره‌گیری کردند، از رونق افتادن دپارتمان استورها در آمریکاست. برای سالیان سال، دپارتمان استورها به عنوان ارائه کننده‌ی صدها برند، منبع درآمد اصلی برندهای فشن بودند و هدف برگزاری هفته‌ی مد نیویورک، جلب توجه مسئولین این مراکز خرید بود. حال اما برندها دیگر درآمدی از دپارتمان استورها کسب نمی‌کنند و برای کم کردن مشکلات زیست محیطی ناشی از رفت و آمد، به برگزاری فشن شو در پاریس روی آورده‌اند.

بسیاری آینده‌ی هفته‌ی مد نیویورک را رویدادی چند روزه و تنها در یک مکان می‌بینند چرا که حذف شدن آن به طور کامل، دور از ذهن است. هفته‌ی مد نیویورک منبع درآمد مهمی برای انجمن طراحان لباس آمریکا (CFDA) است و سالانه کمک بسیاری به صنعت توریسم نیویورک می‌کند. از سوی دیگر مسئولین شهر نیویورک تمام تلاش خود را می‌کنند تا از مرگ این رویداد فرهنگی و هنری جلوگیری کنند.

تاریخچه هفته مد نیویورک به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، کلوپ‌های شبانه، سقف‌های در حال فرو ریختن و مناظر شگفت‌انگیز فراوان در طول مسیر

نیویورک؛ اولین پایتخت هفته مد در جهان

قبل از جنگ جهانی دوم، پاریس مرکز مد جهان بود

از زمانی که هلموت لانگ در سال ۱۹۹۸ به منهتن نقل مکان کرد و تصمیم گرفت به‌طور کامل سال مد را با برگزاری نمایش در سپتامبر به جای نوامبر که به‌طور سنتی همیشه در آن ماه برگزار می‌شد تغییر دهد، نیویورک اولین پایتخت از چهار پایتخت بزرگ جهان مد بوده است. طراحان دیگر نیز از این روش پیروی کردند و از آن به بعد، این شهر تعیین‌کننده حال و هوای فصل پیش روی مد بوده است.

آغاز هفته مد نیویورک

به گزارش نشریه ووگ، هفته مد نیویورک بدون النور لمبرت وجود نداشت. او که در ایندیانا به دنیا آمده بود، قبل از اینکه در سال ۱۹۲۵ به نیویورک نقل مکان کند، در رشته مجسمه‌سازی در ایندیاناپولیس و شیکاگو تحصیل کرد و در ادامه، مسیر مد آمریکایی را تغییر داد. او با حضوری پررنگ، فعالیت تبلیغاتی خود را در دنیای هنر آغاز و در سال ۱۹۴۱ به راه‌اندازی موسسه لباس نیویورک کمک کرد.

این حرکت در سال ۱۹۴۳ با نوآوری دیگری دنبال شد: هفته مطبوعات. قبل از جنگ جهانی دوم، پاریس مرکز مد جهان بود: جایی که خریداران و اعضای رسانه در آن جمع می‌شدند و مشتاق بودند بدانند که طراحان و خیاطان مد سطح بالا دیگر چه چیزی تولید کرده‌اند.

پایتخت فرانسه آخرین مدها را دیکته می‌کرد و برندهای مد مستقر در ایالات متحده از روی دست فرانسوی‌ها کپی می‌کردند. با این وجود، با ادامه جنگ در سراسر جهان و اشغال پاریس به دست آلمان، فرصتی برای آمریکایی‌ها ایجاد شد تا طراحی خود را ایجاد کنند.

فرض لامبرت ساده بود؛ هفته مطبوعات در یک مکان مرکزی مثل هتل پلازا با حضور نمایندگان مطبوعات از نیویورک و مناطق دورتر برگزار می‌شد و فقط نمایندگان مطبوعات اجازه حضور داشتند. برای خریداران باید بازدید جداگانه‌ای برنامه‌ریزی می‌شد. این طرح کاملا جواب داد. استعدادهای مد آمریکایی سرانجام جدی گرفته شدند و طراحانی از این کشور مانند کلر مک کاردل، هتی کارنگی و نورمن نورل سرانجام در مجلاتی از جمله ووگ به رسمیت شناخته شدند.

دو سال بعد در سال ۱۹۴۵، روث فینلی کار دشواری را برای هماهنگ کردن چیزی که امروزه به‌عنوان تقویم مد شناخته می‌شود آغاز کرد: اطمینان از اینکه زمان‌های نمایش طراحان با هم تداخل نداشته باشد و برنامه‌ای مفید و جذاب را برای شرکت‌کنندگان ارائه دهد. این نقشی بود که او تقریبا ۷۰ سال آن را بر عهده داشت.

چگونه هفته مد نیویورک توسعه یافت

طی چند دهه بعد، این برنامه‌های مملو از نمایش، به تثبیت آمریکا به‌عنوان یک قدرت جدی در جهان مد کمک کرد و بسیاری از نام‌های بزرگ امروزی، از اسکار دلا رنتا تا رالف لورن را به وجود آورد. همانطور که الگوها تغییر کردند و جریان‌های فرهنگی مسیرهای جدیدی را در پیش گرفتند، ماهیت نمایش‌ها نیز تغییر کرد. ارائه‌ها پراکنده‌تر شدند: هر طراح بهترین صحنه را برای دید خود انتخاب می‌کرد؛ در ابتدا، این عمدتا به معنای انتخاب فروشگاه‌های بزرگ و نمایشگاه‌ها بود، اما با گذشت زمان گسترش یافت و شامل کلوپ‌های شبانه، انبارها و گالری‌ها نیز شد.

لمبرت هنوز در این امر دخالت داشت و به راه‌اندازی شورای طراحان مد آمریکا (CFDA) در سال ۱۹۶۲ کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که صنعت مد ایالات متحده هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی به رسمیت شناخته خواهد شد. نمایش‌ها بزرگ‌تر و بهتر می‌شدند.

از رویدادهای هالستون، شاگرد لمبرت، که با حضور افرادی مانند بیانکا جگر و لیزا مینلی برگزار شد و اندی وارهول آن را «شکل هنری دهه ۱۹۷۰» تلقی کرد، تا دایان فون فورستنبرگ که لباس‌های محبوبش را به نمایش می‌گذاشت، دهه ۱۹۷۰ زرق‌وبرق و نوآوری‌ها زیادی را به چشم دید. با شروع دهه ۱۹۸۰، به لطف طراحانی از جمله دونا کاران، با مجموعه سال ۱۹۸۵ خود که سون ایزی پیسز (Seven Easy Pieces) نام داشت و برای یک زن ساده و مدرن طراحی شده بود، همه چیز پرهیاهوتر شد.

سقوط هفته مد نیویورک

در اوایل دهه ۱۹۹۰، مطبوعات و خریداران همگی خسته شده بودند. از آنجایی که هر نمایش در مکان متفاوتی برگزار می‌شد، که اکنون از آپارتمان‌های کوچک گرفته تا ساختمان‌های صنعتی را در بر می‌گرفت، هفته مد از شرکت‌کنندگانش می‌خواست که دیوانه‌وار در شهر بگردند و از این سو به آن سو‌ بروند. این نارضایتی‌ها در سال ۱۹۹۱ زمانی که بخشی از سقف در نمایش «مایکل کورس» فروریخت به اوج، یا بهتر بگوییم فرود، خود رسید.

پس از این حادثه، حوادثی از قبیل گیر کردن آسانسورها و قطع برق هم رخ داد و هنگامی که اهالی مطبوعات از خطرناک شدن شغل خود شکایت داشتند، فرن مالیس، مدیر اجرایی وقت CFDA، متوجه شد که هفته مد نیویورک نیاز به یک سمت و سوی جدید و یک مکان جدید دارد. هفته مد به برگزاری متمرکز نمایش‌های خود بازگشت و دو چادر سفید در پارک برایانت برای میزبانی اکثر نمایش‌ها برپا شد.

ادامه دهه ۱۹۹۰ لحظات به‌یادماندنی زیادی را به همراه داشت؛ از نمایش معروف مارک جیکوبز و الهام گرفتن از گرانج پری الیس در بهار ۱۹۹۳ گرفته تا قدم زدن کیت ماما در کالوین کلاین روی سکو… و جدای از سوپرمدل‌ها، این دهه‌ای بود که شاهد ظهور افراد مشهور در ردیف اول بود، افرادی چون جولیا رابرتز، لئوناردو دی کاپریو، درو بریمور و ماریا کری. نقل مکان به پارک برایانت همچنین فرصت‌هایی را برای حمایت مالی شرکت‌ها فراهم کرد؛ این رویداد دوسالانه در اواخر دهه ۱۹۹۰ به هفته مد مرسدس بنز تغییر نام داد.

هفته مد نیویورک آنطور که اکنون می‌شناسیم

پس از پشت سر گذاشتن طوفان آغاز هزاره جدید، آن هم به معنای واقعی کلمه، با توجه به طوفان سال ۱۹۹۹ که پس‌زمینه‌ای دراماتیک برای اولین حضور الکساندر مک‌کوئین در نیویورک فراهم کرد، دهه ۲۰۰۰ فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را به همراه داشت.

در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار نمایش‌ها پس از فاجعه ۱۱ سپتامبر لغو شدند. هفته مد نیویورک اکنون به شکلی ترتیب داده شده است تا اطمینان حاصل شود که مصادف با هیچ سالگرد مهمی برگزار نمی‌شود. سال‌های بعد، با ظهور تعداد زیادی از طراحان آینده، از جمله رودارته، تاکون، جیسون وو، پرابال گورونگ و الکساندر وانگ، پیشرفت بزرگی رخ داد.

انفجار جهانی در سبک خیابانی و وبلاگ‌نویسی نیز ماهیت هفته مد را به‌طور اساسی تغییر و شیوه پخش و انتشار مد را گسترش داد. انبوهی از عکاسان در تعقیب سایه جلیقه آبی بیل کانینگهام و چهره‌هایی از جمله تاوی گوینسون و برایانبوی وارد صحنه شدند. این امر مصادف شد با تغییر مکان برگزاری هفته مد نیویورک. تا سال ۲۰۱۰ برنامه به نزدیک به ۳۰۰ نمایش افزایش یافت، و جابه‌جایی به مرکز لینکلن، که فضای بیشتری را برای این هفته عظیم ارائه می‌کرد، حرکت خوبی به نظر می‌رسید.

با این حال، دوره برگزاری هفته مد نیویورک در آنجا کوتاه بود، چهار سال بعد، گروهی از دپارتمان پارک‌های نیویورک شکایت کردند و مدعی شدند که برگزاری هفته مد در این مکان تاثیر نامطلوبی بر پارک مجاورش داشته است.

این روزها هفته مد نیویورک در استودیو اسپرینگ تریبکا برگزار می‌شود، اما طراحان بیشتری به برپایی و ارائه‌ نمایش‌های خود خارج از محل اصلی برگزاری باز می‌گردند. از لباس‌های پفی مسحورکننده تومو کویزومی، تا تفسیرهای فرهنگی تند پیر ماس، تا منسوجات اکهاوس لاتا، نبوغ و سرعت تپنده هفته مد نیویورک نشانی از کاهش ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian