استایل شیک پاریسی یکی از استایل‌های بسیار مهم در صنعت مد است که بیشتر از هر استایل دیگری مورد احترام واقع شده است. بسیاری از افراد شیک‌پوش در سراسر جهان، دهه‌هاست سعی می‌کنند از سبک پاریسی تقلید کنند. بیایید ببینیم ویژگی‌های این سبک چیست و چطور می‌توانیم این استایل را طراحی کنیم.

استایل شیک پاریسی چیست؟

استایل شیک پاریسی (casual chic) استایلی است که در آن از لباس‌ها و اکسسوری‌های کلاسیک و همیشه‌مد و در عین حال شیک و پیچیده استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که استایل شیک پاریسی را جذاب و متمایز می‌کند، مقاومت آن در برابر آزمون زمان است. همه لباس‌های مورداستفاده در این استایل، طوری انتخاب می‌شوند که به‌راحتی از مد نروند. بنابراین، از بارزترین مشخصه‌های این استایل آن است که به ترندهای روز کاری ندارد.

سبک شیک پاریسی دقیقا کلاسیک‌ترین و ناب‌ترین تعریف از شیک را به کار می‌برد. لباس‌هایی که وقتی آنها را با هم ترکیب می‌کنید، کاملا شیک و گران‌قیمت و جدید به نظر می‌رسند و انگار نه انگار که قبلا هم آنها را پوشیده‌اید.

لباس‌ها و اکسسوری‌های مهم در استایل شیک پاریسی

اصلی‌ترین لباس‌هایی که در مد پاریسی به کار می‌روند، شامل شلوارهای پارچه‌ای کلاسیک، کفش‌های تخت، تاپ‌های راه‌راه، لباس‌ها و دامن‌های پفی و روبان‌های مو هستند. پارچه‌ها و مواد اولیه‌ای که در این لباس‌ها به کار می‌رود، از طیف نسبتا وسیعی انتخاب می‌شود که از آن جمله می‌توان به پشم، تور، جین، تویید و چرم اشاره کرد.

اکسسوری‌ها و کفش‌ها کمی جسورانه‌تر انتخاب می‌شوند که حداقل رنگ‌وبویی از مد روز در آنها وجود داشته باشد. بااین‌حال، همیشه در این مد از کمترین زیورآلات استفاده می‌کنند.

چگونه استایل شیک پاریسی برای خودمان طراحی کنیم؟

اگر دوست دارید مانند یک پاریسی لباس بپوشید و آرایش کنید، باید یک‌سری از اصول و قوانین نه‌چندان پیچیده را رعایت کنید. در این بخش نکات مربوط به این استایل را بررسی می‌کنیم. ممکن است مجبور شوید برخی از لباس‌ها و اکسسوری‌های معرفی‌شده را بخرید، اما احتمالا بسیاری از آنها را همین حالا هم در کمد لباستان دارید.

۱. کیفیت را به کمیت ترجیح دهید

کیفیت در استایل پاریسی مهم است

اگر یک قانون در صنعت مد وجود داشته باشد که همه باید از پاریسی‌ها یاد بگیرند، ترجیح کیفیت به کمیت است. اگر با برندهای لباس فرانسوی آشنا باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که بیشتر آنها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. این فقط به‌خاطر نام برند نیست، بلکه به‌دلیل کیفیت بی‌نظیر آنهاست. برای نمونه برندهایی نظیر ایو سن لوران یا دیور را با برندهایی نظیر تامی هیلفیگر یا اچ اند ام مقایسه کنید. البته این به‌معنای بی‌ارزش‌بودن برندهای دیگر نیست، تفاوت در این است که آنها به بازار لباس‌های آماده با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه توجه دارند، درحالی‌که بیشتر برندهای فرانسوی بر لوکس‌بودن تمرکز می‌کنند.

شاید یکی از دلایل آن را بتوان تمایل استایل پاریسی به ماندگار بودن لباس‌ها و دوری از صنعت مد سریع دانست. استایل پاریسی درست نقطه مقابل فست فشن است و با ترندهای روز پیش نمی‌رود. به همین دلیل، با این استایل کافی است دو دست لباس باکیفیت داشته باشید و آن را چند جا بپوشید، تا اینکه انبوهی از لباس‌های ارزان‌قیمت بخرید و هر روز یک مدل جدید بپوشید.

۲. شلوارهای پارچه‌ای کلاسیک بسیار مهم هستند

شلوارهای پارچه‌ای مجلسی

یکی از مهم‌ترین اجزای استایل پاریسی شلوارهای پارچه‌ای کلاسیک هستند. البته همه لباس‌ها از پارچه درست می‌شوند؛ بااین‌حال، شلوار پارچه‌ای اصطلاحی است که در کشور ما به شلوارهایی که جین، کتان یا کشی نیستند گفته می‌شود. این شلوارها تقریباً مجلسی محسوب می‌شوند و هرگز از مد نمی‌روند. البته این بدان معنا نیست که در این استایل از جین استفاده نمی‌کنند؛ حتما جین هم در این استایل راه دارد؛ منتها شلوار جین انتخابی هم باید از نوع خوش‌دوخت و تمیز آن باشد.

سیلوئت‌های ساختار یافته و جذاب این شلوارها باعث می‌شود کاملا شیک به نظر برسید. باکیفیت‌ترین شلوارها را انتخاب کنید؛ زیرا قرار است آنها را بارها بپوشید؛ بنابراین باید برای پوشیدن مکرر و شست‌وشو مقاومت کافی داشته باشند.

۳. با بافت‌های مختلف پارچه بازی کنید

بافت‌های متفاوت پارچه را در نظر بگیرید

در استایل پاریسی، بافت‌های مختلف پارچه بسیار اهمیت دارند. فرانسوی‌ها خودشان را به پارچه‌های نخی محدود نمی‌کنند. آنها فراتر از اصول اولیه لباس می‌پوشند. پشم، تویید، لینن و نظایر آنها، پارچه‌های متنوعی هستند که در استایل پاریسی به کار می‌روند. اگر دقت کنید، اغلب این پارچه‌ها طوری هستند که نمی‌توانید آنها را در ماشین لباسشویی بیندازید و باید با احترام با آنها رفتار کنید!

۴. به رنگ‌های خنثا وفادار باشید

به رنگ‌های خنثا وفادار باشید

یکی از اصول اولیه شیک‌پوشی در هر استایلی، استفاده از رنگ‌های خنثا نظیر مشکی، سفید، خاکستری و طوسی است. در استایل پاریسی هم، اگر این قانون وجود نداشت باید تعجب می‌کردیم. این رنگ‌های جذاب، کم‌رنگ هستند و مانند یک لوح خالی، به شما امکان می‌دهند به‌راحتی یک کیف یا کفش با رنگ چشم‌گیر به آن اضافه کنید و بدرخشید.

از تک‌رنگ بودن نترسید. لباس‌های خنثا به شما کمک می‌کنند بارها آنها را بپوشید بدون اینکه استایلتان تکراری یا خسته‌کننده به نظر برسد.

۵. روی یک کیف سبدی سرمایه‌گذاری کنید

کیف سبدی در استایل پاریسی

یکی از اجزای اصلی استایل پاریسی، کیف سبدی است. در ماه‌های گرم سال، این مدل کیف کاملا کاربردی و مناسب است؛ برای قدم‌زدن در خیابان، تعطیلات آخر هفته، بازار روز، کنار دریا و هرجایی که به کیف نیاز داشته باشید. در زمستان که داشتن کیف سبدی خیلی جالب نیست، می‌توانید آن را با یک کیف چرمی کلاسیک که با هر لباسی جور در می‌آید، جایگزین کنید.

۶. اقلام ناهماهنگ به استایل خود اضافه کنید

اقلام غیرمنتظره در استایل پاریسی

اگر می‌خواهید مانند یک فرانسوی لباس بپوشید، یاد بگیرید که با افزودن عناصر هیجان‌انگیز یا غیرمنتظره به ظاهرتان، توجه همه را جلب کنید. یک راه آسان برای انجام این کار، امتحان‌کردن ایده «کفش نادرست (wrong-shoe theory)» است. این مد را یک استایلیست مشهور به نام آلیسون بورنشتاین (Allison Bornstein) رایج کرد. این ایده می‌گوید هنگام انتخاب کفش‌ها می‌توانید برخلاف چیزی که مرسوم است عمل کنید و یک کفش که با سایر لباس‌هایتان همخوانی ندارد بپوشید. برای نمونه، یک پیراهن زنانه را با کفش‌های اسنیکر یا شلوار جین را با کت بلیزر مجلسی با چکمه‌های پرزرق‌وبرق بپوشید.

البته برای افزودن چیزی ناهماهنگ با استایل خود، نیازی نیست حتما به این ایده پایبند باشید. می‌توانید لباس‌هایی را که همخوانی ندارند با هم ست کنید؛ برای مثال، یک تی‌شرت راه‌راه را با دامن گلدار بپوشید.

۷. داستان مد خود را بسازید

پاریسی‌ها حس پیچیده‌ای از اعتمادبه‌نفس دارند؛ به‌ویژه وقتی صحبت از مد می‌شود. داستان مد خودتان را روایت کنید. لباس کشمیری دارید که گران‌قیمت است؟ چرا آن را برای مهمانی‌ها ذخیره کرده‌اید؟ شجاع باشید و آن را هنگام کافه‌رفتن با دوستان بپوشید. پاریسی‌ها بر این باورند که زندگی کوتاه است و نمی‌توانیم چیزی را با خودمان ببریم. بسیارند افرادی که لباس‌هایی عالی و زیبا در کمد دارند؛ اما هرگز فرصتی برای پوشیدن آنها پیدا نکرده‌اند. لباس‌هایی که حتی ممکن است بعدها دیگر اندازه صاحب‌شان نباشند!

بنابراین، اعتمادبه‌نفس داشته باشید و لباس‌پوشیدن را تبدیل به یک کار سخت نکنید. لباس‌هایی را که دارید در کنار هم قرار دهید و خلاقانه آنها را با هم ترکیب کنید و از پوشیدن آنها لذت ببرید.

۸. سبک آرایش در استایل پاریسی ساده است

سبک آرایش در استایل پاریسی

بسیاری از پاریسی‌ها ترجیح می‌دهند آرایش نکنند یا اگر آرایش می‌کنند، ظریف و ساده باشد و جلب‌توجه نکند. اغلب آنها از کرم‌پودر استفاده نمی‌کنند، بلکه یک مرطوب‌کننده یا کانسیلر رنگی را ترجیح می‌دهند. رژگونه آنها بسیار ملایم است و ریمل را بسیار کم استفاده می‌کنند. کمتر به رژلب اهمیت می‌دهند و ترجیح آنها بالم لب است. می‌توان گفت به مراقبت از پوست بسیار بیشتر از آرایش توجه دارند.

۹. موهای طبیعی در استایل پاریسی اهمیت زیادی دارد

موهای طبیعی در سبک پاریسی

درباره موها، پاریسی‌ها ظاهر طبیعی و بدون آرایش مو را ترجیح می‌دهند. آنها ترجیح می‌دهند به‌جای سشوار کشیدن، با موهای خیس بخوابند و صبح با موهایی که طبیعی خشک شده‌اند از خواب برخیزند. مدل‌موهای آنها اغلب ساده و بدون دردسر است و بافت طبیعی موهایشان برایشان مهم‌تر است. حتی ترجیح می‌دهند موهای خاکستری خود را رنگ نکنند.

۱۰. ظاهر بدون جنسیت از اصول استایل پاریسی است

ظاهر بدون جنسیت

در سال ۱۹۶۶ بود که ایو سن لوران با معرفی کت و شلوار تاکسیدو برای زنان که در آن زمان مظهر استایل مردانه به شمار می‌رفت، تأثیری اساسی بر مد گذاشت. حتی پس از نیم قرن که از آن زمان گذشته است، این سبک همچنان بین پاریسی‌ها محبوبیت بالایی دارد.

بیشتر خانم‌های پاریسی لباس‌های بیش‌ازحد جذاب را کنار می‌گذارند و به‌دنبال لباس‌هایی با رنگ بوی مردانه هستند. آقایان هم اغلب لباس‌هایی را ترجیح می‌دهند که کمی از رنگ و بوی زنانه داشته باشد. چگونه؟ برای مثال، آقایان کت‌وشلوارهای مردانه را با سیلوئت ظریف زنانه انتخاب می‌کنند یا پیراهن‌های ابریشمی را با کت چرم مشکی و نظایر آنها ترکیب می‌کنند.

ایده‌ها و پیشنهادهایی برای استایل شیک پاریسی

در این بخش ایده‌ها و پیشنهادهایی داریم که می‌توانید از آنها برای طراحی استایل پاریسی خود استفاده کنید.

لباس کشباف راه‌راه با شلوارک شیک پارچه‌ای

لباس راه‌راه با شلوارک
از صفحه اینستاگرام laura.byrnes

در استایل پاریسی و کلا فرانسوی، یک نکته بسیار غیرقابل‌توضیح وجود دارد و آن بالاتنه راه‌راه است. پاریسی‌ها به‌شدت به لباس راه‌راه برای بالاتنه علاقه دارند. برای اینکه یک استایل شیک داشته باشید، یک شلوارک کوتاه کتان را با اسنیکر سفید و لباس کشباف سبک راه‌راه مشکی و سفید ست کنید. یک کیف سبدی با رنگ و بافت متضاد می‌تواند ظاهرتان را تکمیل کند.

کت چهارخانه با یقه اسکی با شلوار پارچه‌ای مجلسی

کت چهارخانه و یقه اسکی
از صفحه اینستاگرام sezane

در هوای سرد می‌توانید کت پشمی را با یقه‌اسکی و شلوار پارچه‌ای مجلسی ست کنید. کیف‌های دستی چرمی برای استایل پاریسی مناسب هستند و چون باید کیفیت بالایی داشته باشند، مدت‌های طولانی دوام می‌آورند. برای کفش لوفر را انتخاب کنید. این کفش‌ها نه‌تنها تنوع بالایی دارند و همیشه مد هستند، تمام طول سال هم می‌توانید آنها را بپوشید.

لباس میدی با کیف سبدی با صندل

لباس میدی با کیف حصیری
از صفحه اینستاگرام la_parisienne_vogue

در طول تابستان، یک سارافون میدی می‌تواند لباسی راحت و همه‌کاره به سبک پاریسی باشد. این لباس را با یک سبد یا کیف حصیری ست کنید. برای تکمیل ظاهرتان، یک جفت صندل چرمی تخت راحت به‌رنگ خنثا کافی است.

ست تویید

ست تویید
از صفحه اینستاگرام stylegoddessesig

ست تویید برای فصل پاییز و اوایل زمستان عالی است. لباس‌های تویید به‌خوبی با استایل شیک پاریسی همخوانی دارند. یک ست کت و دامن با یک جفت بوت چرمی بلند ظاهر زمستانی جذابی برایتان ایجاد می‌کند.

تاپ راه راه با شلوار جین با کفش‌های تخت

تاپ راه راه و شلوار جین
از صفحه اینستاگرام lafille_du17

همان‌طور که گفتیم، مد پاریسی نباید پیچیده باشد. درست مانند تاپ‌های راه‌راه که به‌شدت در استایل پاریسی کاربرد دارند، کفش‌های تخت موسوم به کفش باله هم از اجزای اصلی این استایل محسوب می‌شوند. یک شلوار جین برای این ترکیب عالی است. اگر هوا سرد است می‌توانید یک کت بلند زمستانی بپوشید.

ایده‌های بیشتر

اگر بازهم ایده بیشتری برای استایل پاریسی می‌خواهید، بیایید تعدادی دیگر را ببینیم:

کفش تخت باله، کت و یک شلوار جین ساده

شلوار جین، کفش باله و کت

پیراهن‌های گلدار خوش‌دوخت با کیف‌های سبدی

پیراهن‌های گلدار و کیف‌های سبدی

کت تویید، شلوار جین خوش‌دوخت و بوت‌های چرمی

کت تویید و شلوار جین

تی‌شرت راه راه، شلوار پارچه‌ای کلاسیک و کت بلیزر

لباس راه‌راه با شلوار پارچه‌ای

شلوار پارچه‌ای کلاسیک، تی‌شرت ساده، کل استایل از رنگ خنثا

شلوار پارچه‌ای و تاپ و کفش با رنگ خنثا

تاپ راه‌راه، شلوار پارچه‌ای کلاسیک و یک دستمال‌گردن چشمگیر

تاپ راه راه، شلوار پارچه‌ای کلاسیک

لباس‌های به رنگ خنثا، موهای طبیعی و کفش چشمگیر

لباس‌های رنگ خنثا با یک کفش قرمز

سخن پایانی

در این مطلب درباره استایل شیک پاریسی و ویژگی‌های آن صحبت کردیم و با عناصر و اقلامی که در آن رایج هستند آشنا شدیم. چندین ایده پیشنهاد دادیم تا اگر خواستید استایل شیک پاریسی برای خودتان طراحی کنید، بتوانید از آنها الهام بگیرید. می‌توانید برای ایجاد این استایل از لباس‌ها و اکسسوری‌هایی که در کمد لباستان دارید استفاده کنید یا اینکه برخی از آنها را بخرید.

به نظر شما آیا ضروری است که هر کسی استایل متناسب با ترجیحات و نوع شخصیت خود را طراحی کند؟ شما از کدام دسته هستید، استایلتان را خودتان طراحی می‌کنید یا هرچه ترند می‌شود می‌پوشید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian