اصول انتخاب رنگ لباس براساس رنگ پوست

عکس از: Edward Berthelot

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که لباس چه رنگی مناسب‌تان است. درواقع انتخاب رنگ مناسب پوست‌تان، بخش مهمی در معادله خوش‌پوشی است. 

رنگ لباسی مناسب با رنگ پوست خود انتخاب کنید

پیش از خرید لباس جدید، بهتر است بدانید چه رنگی با پوست‌تان هماهنگی دارد تا لباس تن‌تان به شما جلوه دهد. انتخاب لباس با رنگ نامناسب، ممکن است پوست‌تان را تیره و کدر کند اما رنگ هماهنگ با پوست‌تان، شما را شاداب و سرزنده نشان خواهد داد. بنابراین پیش از انتخاب رنگ لباس باید رنگ و ته‌رنگ (تناژ) پوست‌تان را کاملا بشناسید.

رنگ پوست و ته‌رنگ پوست چه تفاوتی با هم دارند؟

رنگ پوست

موقع انتخاب رنگ لباس هماهنگ با پوست‌تان باید رنگ پوست و همچنین ته‌رنگ یا تناژ پوست‌تان را بشناسید. رنگ و ته‌رنگ پوست با یکدیگر فرق دارند. رنگ پوست، رنگ سطح رویی پوست است، اما ته‌رنگ پوست اشاره به رنگ ظریف زیر پوست‌تان دارد.

رنگ پوست بدن با ترشح مقدار رنگدانه پوست یعنی ملانین تعیین می‌شود و در بالاترین لایه پوست قرار دارد. این رنگ پوست با توجه به عوامل مختلف گاهی تغییر می‌کند. مثلا، رنگ پوست در اثر برنزه کردن یا زیر نور خورشید قرار گرفتن، تغییر کرده و تیره‌تر می‌شود و اگر عامل نور خورشید یا نور‌های مصنوعی درمیان نباشند، رنگ پوست ثابت باقی می‌ماند. اما ته‌رنگ پوست، به‌دلیل اینکه زیر پوست قرار دارد، همیشه ثابت باقی می‌ماند و هیچ عاملی تغییری در آن به‌ وجود نمی‌آورد. البته یادتان باشد، این موضوع مربوط به ته‌رنگ‌های گرم و سرد است و ته‌رنگ خنثی گاهی‌اوقات دستخوش تغییر می‌شود.

انواع رنگ‌ها و ته‌رنگ‌های پوست کدام‌اند؟

به‌طور کلی چهار نوع رنگ اصلی پوست، تیره، سبزه، روشن و سفید و سه نوع ته‌رنگ اصلی پوست گرم، سرد و خنثی داریم.

رنگ‌های گرم ترکیبی از ته‌رنگ‌های زرد و رنگ‌های سرد ته‌رنگ‌های صورتی دارند.

چگونه می‌توان رنگ پوست را تعیین کرد؟

رنگ پوست هر فرد معمولا ترکیبی از رنگ‌های مختلف است و می‌توان آن را از خیلی روشن تا خیلی تیره طبقه‌بندی کرد. با روش ساده زیر می‌توانید رنگ پوست خود را تعیین کنید:

بررسی خط فک

رنگ خط فک

رنگ پوست خط فک کمتر از پوست نقاط دیگر صورت، در اثر عوامل مختلف تغییر می‌کند. صورت‌تان را تمیز بشویید. سپس زیر نور خورشید قرار بگیرید و پوست خط فک‌تان را بررسی و روشن بودن، ملایم و تیرگی آن را تعیین کنید.

با چه روش‌هایی می‌توان ته‌رنگ پوست را تشخیص داد؟

با استفاده از هریک از روش‌های زیر می‌توانید ته‌رنگ پوست خود را تعیین کنید:

۱.آزمایش رگ

رنگ رگ قسمت زیرین مچ دست‌تان را بررسی کنید تا متوجه شوید که ته‌رنگ پوست‌تان چه رنگی است.

  • اگر رنگ رگ، آبی یا ارغوانی بود، ته‌رنگ پوست‌تان سرد است.
  •  اگر رنگ رگ‌تان، به سبز متمایل بود، ته‌رنگ پوست گرمی دارید.
  • اگر مطمئن نیستید و نمی‌توانید با دقت تعیین کنید که رنگ رگ زیر مچ‌تان چه رنگی است، ته‌رنگ پوست‌تان خنثی است.

البته رگ‌های قسمت آرنج و شقیقه‌ها را هم می‌توانید بررسی کنید. درواقع پوست این قسمت‌های بدن هم بسیار نازک‌اند و رگ‌های موجود در این نواحی به‌راحتی دیده می‌شوند.

۲. آزمایش کاغذ سفید

white paper test

پوست صورت معمولا متمایل به قرمز است و همین موضوع ممکن است شما را به اشتباه انداخته و تصور کنید ته‌رنگ پوست‌تان سرد است. اما تابش نور خورشید و همچنین هورمون‌های زنانه موجب رنگ قرمز صورت می‌شوند. بنابراین برای بررسی ته‌رنگ پوست به‌جای صورت باید به سراغ پوست گردن یا قفسه‌سینه‌تان بروید.

کاغذ سفیدرنگی را کنار گردن و قفسه‌سینه‌تان قرار دهید. اگر احساس کردید رنگ پوست‌تان آبی و صورتی است، تناژ پوست‌تان سرد است اما اگر سبز و طلایی بود، پوست گرمی دارید. اگر هم نتوانستید رنگ متمایزی تشخیص دهید، ته‌رنگ پوست‌تان خنثی یا زیتونی است. در واقع رنگ خنثی در موقعیت‌های مختلف ممکن است متفاوت دیده شود و ته‌رنگ پوست خنثی بسته به زمان سال یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در نوسان باشد.

۳. آزمایش با جواهرات

می‌توانید با استفاده از گردن‌بند و النگو، ته‌رنگ پوست‌تان را هم تشخیص دهید. برای این آزمایش، به جواهرات نقره و طلا نیاز دارید و البته فراموش نکنید که باید این آزمایش را زیر نور طبیعی روز انجام دهید.

دست‌تان را کنار این فلزات بگذارید. کدام یک از جواهرات، رنگ پوست‌تان را روشن‌تر نشان می‌دهد؟

  • اگر جواهرات طلا، پوست‌تان را روشن‌تر نشان می‌دهد، ته‌رنگ پوست‌تان گرم است.
  • اگر جواهرات نقره، پوست‌تان را روشن‌تر نشان می‌دهد، ته‌رنگ پوست‌تان سرد است.

۴. آزمایش با نور خورشید

اگر زیر نور خورشید خیلی راحت رنگ پوست‌تان برنزه می‌شود و در عین حال احساس سوزش ندارید،‌ ته‌رنگ پوست‌تان گرم یا خنثی است. در غیر این صورت ته‌رنگ پوست‌تان سرد است.

ته‌رنگ پوست‌تان متعلق به کدام فصل است؟

در بخش قبلی، ته‌رنگ سرد یا گرم پوست‌تان را تعیین کردید. در اینجا دو دسته‌بندی کلی دیگر هم وجود دارد که نشان‌دهنده این است که ته‌رنگ پوست‌تان به کدام فصول سال تعلق دارد. دو دسته کلی، «تابستان-زمستان» و «بهار-پاییز» داریم که دسته اول مربوط به افراد با ته‌رنگ‌های سرد، درحالی‌که دسته دوم مربوط به افراد با ته‌رنگ‌های گرم هستند.

انتخاب لباس بر اساس نوع پوست
  • تابستانی: افرادی که پوست‌شان در طبقه تابستانی قرار می‌گیرد، ته‌رنگ پوست‌شان آبی، قرمز و صورتی است. رنگ مو و چشم‌هایشان روشن است.

درواقع رنگ چشم این افراد معمولا آبی، فندقی، خاکستری یا سبز است و گاهی در ترکیب با زمستانی‌ها بوده و چشم‌هایشان از قهوه‌ای روشن به قهوه‌ای متوسط متغیرست. رنگ موهای آنها هم قهوه‌ای روشن یا بلوندست.

  • زمستانی: اگر هنگام آزمایش کاغذ سفید، رنگ پوست‌تان آبی، قرمز و صورتی به نظر می‌رسد و رنگ مو و چشم‌هایتان تیره است، شما در دسته زمستانی قرار می‌گیرید. (مثلا، پوست‌ رنگ‌پریده با موهای مشکی)

چشم‌های افرادی که زمستانی هستند معمولا سایه‌روشن‌های آبی، سبز، فندقی، قهوه‌ای یا سیاه است. موهای آنها هم بیشتر تیره است. البته می‌توان در این گروه موهای بلوند پلاتینی طبیعی با چشم‌های آبی هم یافت.

  • بهاری: اگر موقع آزمایش کاغذ، پوست‌تان طلایی، کرم‌رنگ یا هلویی به نظر می‌رسد، موهایتان به رنگ قرمز توت‌فرنگی و در این طیف رنگ است، کک و مک و همچنین گونه‌های سرخ دارید و چشم‌هایتان هم آبی یا سبز است، بهاری هستید.

موهای افراد بهاری معمولا بلوند طلایی یا شرابی، قهوه‌ای روشن تا متوسط و قرمز با تناژ گرم است. چشم‌های آنها هم از قهوه‌ای روشن و تیره گرفته تا رنگ‌هایی چون آبی، سبز و فندقی است.

بهاری
  • پاییزی: اگر هنگام آزمایش کاغذ، پوست‌تان طلایی، گرم یا زرد به نظر آمد و رنگ و موی تیره‌ای دارید، پاییزی هستید.

افرادی که پوست پاییزی گرم دارند، چشم‌هایشان معمولا به رنگ‌های آبی‌،سبز، فندقی، قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره و گاهی‌اوقات فندقی خاکستری است. موهای این افراد هم بیشتر بلوند طلایی، قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به سرخ یا مشکی است.

پاییزی

اکنون که رنگ و ته‌رنگ پوست‌تان را تعیین کردید، می‌توانید بهترین رنگ لباسی را که مناسب‌تان باشد، انتخاب کنید. البته یادتان باشد، موقع انتخاب لباس با رنگ مناسب، به رنگ موها و چشم‌هایتان هم دقت کنید تا ترکیبی عالی از رنگ‌ها را داشته باشید.

رنگ پوست و رنگ لباس

بهترین رنگ‌ها برای ته‌رنگ پوست سرد کدام‌ها هستند؟

بهترین رنگ‌ها برای رنگ پوست سرد، در انتهای طیف رنگی سرد قرار دارند. رنگ‌های عالی برای این دسته از افراد، زمردی، بنفش تیره، بنفش کم‌رنگ، آبی یخی و آبی روشن است. اگر می‌خواهید اندکی رنگ‌های گرم هم به لباس‌تان اضافه کنید، می‌توانید از رنگ زرد بسیار کم‌رنگ، قرمز رزی و یاقوتی استفاده کنید. از رنگ‌های خنثی‌تری که می‌توانید به‌کار برید، می‌توان به سفیدیخچالی، خاکستری و سرمه‌ای اشاره کرد.

دلیل انتخاب این رنگ‌ها این است که بین رنگ لباس و رنگ پوست‌ روشن‌تان تضاد جذابی ایجاد شود. درضمن وقتی پوست‌تان سرد است، به این معناست که آن بسیار روشن یا رنگ‌پریده است و باید از لباس‌هایی استفاده کنید که رنگ‌های تیره‌تری دارند. از میان رنگ‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، بهترین آنها سرمه‌ای، سبز زمردی و سایه‌های پررنگ آبی است.

همچنین اگر می‌خواهید ساعت یا سایر جواهرات هم بپوشید،‌ به جای فلزات طلا یا مس، از فلزاتی چون پلاتین یا نقره استفاده کنید.

رنگ‌هایی که باید از آنها دوری کنید:

از رنگ‌های نارنجی، زرد پررنگ و قرمز گوجه‌ای دوری کنید. این رنگ‌ها با رنگ پوست‌تان هماهنگ نیستند و نمی‌گذارند در بهترین ظاهر خودتان دیده شوید.

رنگ مناسب پوست سرد براساس فصل

هنگام انتخاب رنگ لباس می‌توانید به نوع فصل پوست‌تان هم دقت کنید. برای اینکه ظاهرتان زیبا و جذاب دیده شود، توصیه می‌کنیم از رنگ‌های مخصوص رنگ‌های پوست تابستانی و زمستانی استفاده کنید.

تابستان: ظاهر تابستانی‌ها زمانی بهتر دیده می‌شود که به‌جای رنگ‌های تند و سرزنده، رنگ‌های ملایم‌تری انتخاب کنند. اگر پوست سرد تابستانی دارید، برخی از رنگ‌های خاصی که می‌توانید انتخاب کنید، آبی کم‌رنگ و یاسی همراه با سایه‌روشن‌های خنثی ملایم‌تری است که تناژ رنگ رز را دارند. سایه‌روشن‌های پاستیلی هم روی پوست‌های تابستانی جذاب دیده می‌شوند.

تابستانی‌ها
مناسب‌ترین رنگ‌ها برای تابستانی‌ها

زمستان: زمستانی‌ها وقتی لباس‌هایی با ته‌رنگ‌های کلاسیک، مانند صورتی و آبی می‌پوشند، عالی به نظر می‌رسند. البته وقتی رنگ‌های تندتری مانند آبی‌ سرمه‌ای، سفید یا سیاه هم به لباس‌تان اضافه می‌کنید، بسیار جذاب‌تر هم می‌شوید.

زمستانی‌ها
بهترین رنگ‌ها برای زمستانی‌ها

بهترین رنگ‌ها برای پوست گرم

اگر ته‌رنگ پوست‌تان،‌گرم است، لباس‌های با رنگ‌های خاکی برایتان ایده‌آل‌اند. بهترین رنگ‌های مناسب پوست گرم، رنگ‌هایی چون سبز، قهوه‌ای، زرد خردلی و قرمزهای گرم هستند. از دیگر رنگ‌هایی که با پوست گرم‌تان هماهنگی دارند، باید به رنگ‌های هلویی، مرجانی، کهربایی و طلایی اشاره کرد. البته اگر می‌خواهید رنگ‌های سرد به لباس‌تان اضافه کنید، آن دسته از رنگ‌هایی را انتخاب کنید که سردی کمتری دارند، مانند زیتونی، ارکیده،‌ بنفش متمایل به قرمز و خزه‌ای.

درضمن می‌توانید از رنگ‌های خنثی هم استفاده کنید. رنگ‌های خنثی ملایم‌تر مانند کرم، بژ، خاکستری مایل‌ به قهوه‌ای، خاکستری قارچی و کاپوچینو به کار برید. تمام این رنگ‌ها به‌خوبی با پوست تناژ گرم سازگاری دارند. در واقع رنگ‌های گرم و طبیعی با تمام پوست‌های دارای تناژ گرم هماهنگ‌اند.

هنگام استفاده از ساعت و جواهرات، از فلزاتی با رنگ‌های گرم، مانند طلا و مس استفاده و از رنگ‌های نقره‌ای یا پلاتین دوری کنید. البته نمی‌توان گفت که هرگز نمی‌توانید از رنگ‌های پلاتینی یا نقره‌ای استفاده کنید اما فلزات طلایی‌رنگ با رنگ گرم پوست‌تان هماهنگی عالی دارند. درضمن یادتان باشد از رنگ‌های آبی یخی یا ته‌رنگ‌های جواهری در این اکسسوری‌ها استفاده نکنید. این نوع رنگ‌ها، ته‌رنگ پوست‌تان را از دیدها مخفی کرده و به سمت خاکستری سوق می‌دهد.

رنگ مناسب پوست گرم براساس فصل

پوست‌های دارای ته‌رنگ گرم معمولا بهاری یا پاییزی هستند. با توجه به فصل خودتان می‌توانید لباس‌هایی به رنگ‌های زیر بپوشید:

بهاری: زرد، نارنجی، هلویی، مرجانی و اخرایی برای پوست‌های بهاری بی‌نظیرند. در خصوص جواهرات هم رنگ‌های طلایی برای پوست‌های بهاری جور هستند.

پوست بهاری
رنگ‌های مناسب پوست بهاری

پاییزی: اگر پوست‌تان از نوع پاییزی گرم است، رنگ‌های کدر و در عین‌حال پررنگ مناسب‌تان است. این بدین‌معناست که رنگ‌های تیره و خاکی، مانند خردلی، سبز زیتونی و شرابی مناسب‌تان است.

البته از آنجایی‌که پوست نوع بهاری گرم ، فصل خواهر خوانده شما، می‌تواند از رنگ‌های روشن و شاد و پررنگ استفاده کند، شما هم می‌توانید به سراغ این نوع رنگ‌ها بروید و البته بهتر است از رنگ‌های کدر و مات دوری کنید.

لباس‌هایی که به رنگ‌های کاراملی، سبز، بژ، قرمز گوجه‌ای و قهوه باشند برای پوست‌های پاییزی عالی به نظر می‌رسند. پاییزی‌ها هم مانند بهاری‌ها می‌توانند از اکسسوری به رنگ طلا استفاده کنند و البته می‌توانند از رنگ‌های متنوع‌تری چون مس و برنز هم استفاده کنند.

پاییزی
بهترین رنگ‌های برای پاییزی‌ها

پاییز و بهار، با اینکه ته‌رنگ‌هایی شبیه هم دارند، اما رنگ لباس‌های مناسب آنها متفاوت است و این موضوع گاهی گیج‌کننده می‌شود.

بهترین رنگ‌ها برای پوست گرم

اگر ته‌رنگ پوست‌تان نه گرم است و نه سرد و در رده خنثی قرار دارد، بسیار خوش‌شانس هستید، چرا که رنگ‌های مناسب پوست‌های سرد و گرم با پوست شما هماهنگی دارند. تنوع رنگی لباس‌هایتان بسیار بالا هستند و با هر رنگی که لباس بپوشید، می‌درخشید.

با اینحال، رنگ‌هایی که برای پوست تیره مناسب‌اند، برازنده شما هم هستند. بهترین رنگ‌ها برای شما رنگ‌هایی‌اند که در وسط طیف‌های رنگی قرار دارند. رنگ‌هایی چون سبز یشمی یا صورتی روشن با پوست‌های خنثی هماهنگ‌اند. البته موضوعی را فراموش نکنید، درست است که بیشتر رنگ‌ها با رنگ پوست‌تان هماهنگ هستند، نباید همه را یکجا با هم ترکیب کنید. مثلا، اگر از رنگ آبی کبالتی استفاده می‌کنید، برای رنگ مکمل، از رنگ‌های ملایم استفاده کنید تا نتیجه نهایی رنگی متعادل شود و ظاهرتان را زیبا و خواستنی کند.

درضمن از رنگ‌های قهوه‌ای استفاده نکنید. رنگ‌ پوست خنثی معمولا تیره‌تر به نظر می‌رسد و لباس‌های قهوه‌ای کنتراست و تضاد کافی را ایجاد نمی‌کند.

رنگ‌های دیگری را هم که باید در نظر بگیرید، مشکی و سرمه‌ای هستند. البته اگرچه این رنگ‌ها به شما می‌آیند، آنگونه که باید از ته‌رنگ منعطف پوست‌تان بیشترین فایده را نخواهید برد.

رنگ‌های مناسب هر نوع رنگ و ته‌رنگ پوست

یکسری از رنگ‌ها هستند که به هر نوع پوستی می‌آید و می‌توانید با خیال راحت آن رنگ‌ها را استفاده کنید. از این رنگ‌ها می‌توان به صورتی کم‌رنگ، قرمز روشن، آبی و بنفش پررنگ اشاره کرد. البته یادتان باشد، نمی‌توانید از این رنگ‌ها همزمان استفاده کنید. می‌توانید لباس رنگ مناسب پوست‌تان را انتخاب کرده و از یکی از این رنگ‌ها، به لباس‌تان بیفزایید. درضمن هر کدام از این رنگ‌ها با انواع جواهرات و دیگر اکسسوری عالی و زیبا به نظر می‌رسند.

در جدول زیر برخی از رنگ‌ها که برای انواع رنگ و ته‌رنگ پوست‌ها مناسب است را آورده ایم:

ته‌رنگرنگ‌های مناسبرنگ‌های خنثیرنگ‌های نامناسب
ته‌رنگ گرمعسلی، زیتونی، مرجانی، کرم، طلایی، آبی طاووسی، زرد، هلویی، سرخابی، قرمز و کهرباییخاکستری مایل به قهوه‌ای، سفیدیخچالی، شکلاتی داغ، کرمسایه‌روشن‌های جواهری یا یخی
ته‌رنگ سردآبی رویال، آبی روشن، بنفش کم‌رنگ، رزی، خاکستری، زمردی، ارغوانی،‌بنفش تیره، یاقوتی، رز روشنخاکستری، سرمه‌ای، سفیدنارنجی و زرد
خنثیآبی ملایم، یشمی، هلویی، صورتی مات، سفیدخاکستری مایل به قهوه‌ای، خاکستری، کرم‌رنگرنگ‌های روشن و بسیار زنده

پوست با افزایش سن تغییر رنگ می‌دهد

بیشتر ما وقتی پا به سن می‌گذاریم، بخش‌هایی از پوست‌مان تیره‌تر می‌شود. حتی به‌دلیل توزیع غیریکنواخت سلول‌های رنگدانه‌ها یا ملانوسیت‌ها، رنگ پوست‌مان دچار ناهماهنگی شود. اما ته‌رنگ پوست‌مان همانطور که پیش از این گفتیم، تغییری نمی‌کند. بنابراین باز هم می‌توانید با توجه به این ته‌رنگ، رنگ لباس مناسب خود را انتخاب کنید.

هنگام خرید لباس به هماهنگی رنگ آنها هم توجه کنید

وقتی رنگ و ته‌رنگ پوست‌تان را کاملا تشخیص دادید و رنگ مناسب پوست‌تان را تعیین کردید، اکنون باید در خرید لباس‌ و هماهنگی رنگ آنها دقت کنید. هنگام خرید لباس باید بدانید چه رنگ‌هایی بگیرید تا همیشه لباس‌ با رنگ‌های متناسب در کمد لباس‌تان داشته باشید.

برای اینکه بدانید رنگ لباس‌ها را باید چگونه هماهنگ کنید باید رنگ‌های اصلی و ثانویه را و ترکیب آنها با هم را به‌خوبی بشناسید.

در اصل، رنگ‌ها در سه دسته اصلی، ثانویه و سطح سوم قرار دارند. سه رنگ قرمز، زرد و آبی از رنگ‌های اصلی هستند و از ترکیب دو رنگ‌ اصلی رنگ‌های ثانویه تشکیل می‌شوند. ترکیب رنگ‌های اصلی با رنگ‌های ثانویه، رنگ‌های درجه سوم را تولید می‌کند.

درضمن وقتی هر سه رنگ اصلی با هم ترکیب شوند، نتیجه کار خاکستری یا سیاه می‌شود.

با کمک چرخه رنگ می‌توانید رنگ‌های متناسب با هم را بشناسید.

در چرخه رنگ، اگر دو رنگ با هم مخلوط شوند و ویژگی‌های رنگین بودن یکدیگر را خنثی کنند، مکمل یکدیگرند. درضمن اگر دو رنگ مکمل کنار هم قرار بگیرند، ویژگی رنگین بودن یکدیگر را تشدید می‌کنند. رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ‌ها، به صورت دو سر قطر دایره، روبه‌روی هم قرار دارند.

با شناخت چرخه رنگ و هماهنگی رنگ‌ها با هم و در نهایت هماهنگی رنگ‌ها با رنگ و ته‌رنگ پوست‌تان می‌توانید بهترین لباسی که ظاهرتان را شیک و جذاب می‌کند، انتخاب کنید.

کلام آخر

امیدواریم با توجه به توضیحات این مقاله بتوانید مناسب‌ترین لباس که مناسب رنگ و ته‌رنگ پوست‌تان باشد، انتخاب کنید و در آن بدرخشید. اگر شما هم تجربه یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian