اگر شما هم بیشتر لباس‌های مربوط به بالاتنه از تاپ و پیراهن گرفته تا شومیز را بلوز می‌دانید، وقت آن است که بدانید هیچ‌یک از آنها بلوز نیستند. اگر دوست دارید با انواع بلوز زنانه و تفاوت آن با سایر لباس‌ها آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

تعریف بلوز از نظر فنی

انواع بلوز زنانه - تعریف بلوز از نظر فنی

از نظر فنی، بلوز (blouse) نوعی لباس زنانه گشاد است که در قسمت کمر با چین، بند، پیلی یا کمربند جمع می‌شود و بالای آن به‌حالت شل و پفی قرار می‌گیرد. البته امروزه بسیاری از بلوزهای مدل جدید، تغییر کرده‌اند؛ به‌طوری‌که همچنان گشاد هستند ولی ممکن است در بخش کمر جمع نشوند. البته این طور هم نیست که هر لباس گل‌وگشادی را بتوان در دسته بلوزها قرار داد.

بلوز مدل‌های بسیار زیادی دارد و می‌توان انواع آستین، انواع یقه و چیدمان دکمه‌ها را روی آن پیاده کرد. بلوز می‌تواند ساده باشد یا با انواع تور و رافل و گلدوزی تزئین شده باشد. برای تهیه بلوز، از انواع پارچه‌های سبک استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال، استفاده از پارچه لوکس و شیک برای آن رایج‌تر است.

نکته مهم: بلوز لباسی زنانه است؛ یعنی بلوز مردانه نداریم!

ویژگی‌های مختلف انواع بلوز زنانه

مهم‌ترین ویژگی بلوز، راحتی و گشاد بودن آن است. بااین‌حال ویژگی‌های زیر را هم داریم:

ازنظر مواد اولیه مصرفی

پارچه‌هایی که برای بلوز به کار می‌روند شامل پارچه‌های سبک نظیر ابریشم، پارچه‌های نخی نازک، حریر، ارگانزا و الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر است. البته این بدان معنا نیست که نمی‌توان از سایر پارچه‌ها بلوز تهیه کرد.

ازنظر دکمه‌ها و زیپ

انواع بلوز زنانه - ویژگی‌های بلوز
دکمه بلوز می‌تواند پشت گردن باشد.

برخی از بلوزها دکمه دارند و برخی دیگر نه. دکمه‌ها می‌توانند در جلوی لباس یا پشت گردن قرار گیرند و این به مدل یقه آنها بستگی دارد. بعضی از بلوزها به‌جای دکمه زیپ دارند.

ازنظر رسمی‌بودن

بلوز لباسی تقریبا رسمی یا نیمه‌رسمی است. بنابراین می‌توان آن را در محل کار یا مهمانی‌های رسمی‌تر پوشید. اگر هم کژوال باشد، کژوال شیک به حساب می‌آید.

تاریخچه انواع بلوز زنانه

تاریخچه انواع بلوز زنانه به سه دوره قبل از جنگ جهانی اول، در دوره بین دو جنگ و از جنگ جهانی دوم به بعد تقسیم می‌شود. بیایید آنها را بررسی کنیم.

قبل از جنگ جهانی اول

انواع بلوز زنانه - تاریخچه بلوز
جوزپه گاریبالدی در دهه ۱۸۶۰ و بلوز دهقانی‌اش

از نظر واژه‌شناسی، بلوز واژه‌ای فرانسوی است که وارد زبان انگلیسی شده است. در اصل بلوز به لباس آبی‌رنگی گفته می‌شد که کارگران فرانسوی یا کارمندان پست می‌پوشیدند. بعدها شکل و شمایل آن تغییر کرد و در کشورهای دیگر هم بین کارگران مزارع یا دهقانان محبوب شد. اگر جوزپه گاریبالدی را می‌شناسید، لباس او همان بلوزی است که داریم درباره آن صحبت می‌کنیم. گاریبالدی مبارز ایتالیایی مشهور دهه ۱۸۶۰ است که فداکاری‌های او در جنگ استقلال ایتالیا از اتریش، زبانزد خاص و عام است. تا این زمان، بلوز لباسی مردانه بود و هنوز جزو لباس‌های زنانه به حساب نمی‌آمد. در دهه ۱۸۷۰، برای اولین بار بلوز به‌عنوان لباسی غیررسمی برای خانم‌های جوان مطرح شد. بااین‌حال، تا دهه ۱۸۹۰، هنوز بخشی از کمد لباس زنان شیک‌پوش نبود.

در اواخر دوره ویکتوریا، بلوز به‌طور کامل مخصوص خانم‌ها شده بود. درواقع، لباس استاندارد یک زن شاغل در دهه ۱۸۹۰، یک بلوز با دامن ساده بود:

انواع بلوز زنانه - تاریخچه بلوز
یک بلوز دوره ویکتورین با دامن

در همین سال‌ها، بلوزهای ملوانی برگرفته از یونیفرم ملوانان، برای دختران رایج شد. آنها این بلوز را با دامن پلیسه آبی می‌پوشیدند. بااین‌حال، وقتی جنبش ناسیونال سوسیالیسم پا گرفت، بلوز ملوانی را به‌عنوان لباسی که از فرهنگ منحط بورژوازی سرچشمه می‌گیرد، رد کرد.

در دهه‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۱۰، بلوزهایی طراحی شدند که شیک‌تر بودند و دیگر لباس کار محسوب نمی‌شدند. به این بلوزها لینگری بلوز (lingerie blouse) می‌گفتند، زیرا در آنها از تزئینات توری و گلدوزی‌شده استفاده شده بود که تا قبل از آن فقط مخصوص لباس زیر بود. در همین دوران، بلوزهای گیبسون گرل (Gibson Girl) هم با چین‌ها و پیلی‌های جذاب به بازار آمد که زنان روزانه می‌پوشیدند و برخی از آنها کمی شیک‌تر بودند و می‌شد در قرار ملاقات آنها را پوشید:

انواع بلوز زنانه - تاریخچه بلوز
بلوز گیبسون گرل

سال‌های بین دو جنگ جهانی

در دهه ۱۹۲۰، بلوزها با مدل‌های مختلف و شکل‌های جدید یقه طراحی شدند. در آن زمان، بلوزهای ابریشمی با یقه هفت و بلوزهای چلسی مد روز بودند. آستین این بلوزها بسیار متنوع بود و می‌توانست کوتاه، بلند، سه‌ربع و زنگوله‌ای باشد.

از جنگ جهانی دوم به بعد

انواع بلوز زنانه - تاریخچه بلوز
یقه ریور که در دهه ۱۹۸۰ مد بود. این یقه کوچک است و بخش بالایی آن، بزرگ‌تر از برگردان پایینی است.

در دهه ۱۹۳۰، اندازه یقه‌های بلوز بزرگ‌تر و پهن‌تر شد؛ ولی در دهه ۱۹۵۰ دوباره یقه‌های کوچک‌تر مد شدند. دو دهه بعد، بلوزهای دارای یقه‌هایی با نوک گرد و یقه‌های بسیار پهن محبوبیت یافتند. در این زمان، جنس بلوزها اغلب از پارچه‌های مصنوعی مانند پلی‌استر بود. بعدها در دهه ۱۹۸۰، بلوزهای جدید با یقه‌های ایستاده، فدرال، ب ب، یقه ریور (revere) و دکمه مخفی که اغلب از پارچه‌های الیاف مصنوعی نازک‌تر تهیه شده بودند به بازار آمدند.

ازنظر بلندی بلوز، در اواخر قرن بیستم، بلوزهای بسیار بلندی مد شدند که آنها را روی شلوار یا دامن می‌پوشیدند و با کمربند پهن می‌بستند. این بلوزها بیشتر در آلمان، هلند، بلژیک، دانمارک، لهستان، انگلستان، ایرلند، آفریقای جنوبی و آمریکای شمالی رایج بودند.

آستین بلوزها هم در دوران بعد از جنگ جهانی تغییرات زیادی به خود دید. برای مثال، اوایل دهه ۱۹۵۰، آستین‌های کوتاه به‌ویژه در اروپا مد بود؛ درحالی‌که قبل از آن سعی می‌کردند آستین آنقدر بلند باشد که به زیر آرنج برسد و بازوی فرد را باریک‌تر نشان دهد. در دهه ۱۹۹۰، بلوزهای آستین سه‌ربع بسیار محبوب بود؛ اما از اواسط دهه ۲۰۰۰، بلوزهای بدون آستین هم مد شدند.

بلوزهای امروزی

بلوزهای امروزی ادامه همان سبک‌هایی هستند که در گذشته ترند بودند؛ بااین‌حال رنگ‌ولعاب معاصر به خود گرفته‌اند. بسیاری از سبک‌های دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بعد از دهه ۲۰۰۰ تا به امروز بارها با تغییراتی مدرن در بلوزها تکرار شده‌اند. سرآستین‌های دوبل، یقه نوک‌تیز، کمربند و بسیاری از ویژگی‌های بلوزهای قدیمی را در بلوزهای امروزی هم مشاهده می‌کنیم.

انواع بلوز زنانه و ویژگی‌های آنها

تا بدینجا با بلوز، تاریخچه آن و ویژگی‌های اصلی آن آشنا شدیم. حالا بیایید انواع بلوز زنانه را بشناسیم.

۱. بلوز دهقانی

انواع بلوز زنانه - بلوز دهقانی

بلوز دهقانی (peasant) از لباس دهقانان دهه ۱۸۶۰ الهام گرفته است. در آن زمان، این بلوز نوعی لباس ساده بود که دور کمر، سرآستین و یقه آن را کش‌دوزی می‌کردند. مدل‌های جدید آن  ممکن است برخی از این ویژگی‌ها را داشته باشند یا نداشته باشند. معمولا آنها را از پارچه‌های نرم و قابل‌تنفس مثل کتان یا پنبه تهیه می‌کنند. بلوز دهقانی ممکن است آستین‌های کوتاه یا بلند داشته باشد؛ ولی در هر صورت این آستین‌ها کمی پف‌دار هستند و این به دلیل چین‌کش‌های سرآستین است. این بلوز غیررسمی است و به‌خوبی می‌توان آن را با شلوار جین یا ساپورت ست کرد.

۲. بلوز پاپیونی

انواع بلوز زنانه - بلوز پاپیونی

بلوز پاپیونی همان‌طور که از نامش پیداست، در قسمت یقه پاپیون دارد. سبک آن کلاسیک است؛ ولی هرگز محبوبیت خود را از دست نداده است. همان‌طور که می‌بینید، پاپیون این بلوز نرم است و افت زیبایی دارد. پاپیون به خود بلوز متصل است و اغلب آن را از پارچه خود بلوز تهیه می‌کنند؛ اما گاهی ممکن است از پارچه‌ای متفاوت بریده و به لباس وصل شود. این بلوزها معمولا نیمه‌رسمی یا کژوال اداری به شمار می‌روند و به همین دلیل برای محیط کار هم می‌توانند مناسب باشند.

۳. بلوز چپ‌وراستی

انواع بلوز زنانه - بلوز چپ و راستی

بلوزهای چپ‌وراستی شیک و راحت هستند. طراحی این بلوزها طوری است که پارچه آن از دو طرف به‌صورت ضربدری به سمت چپ و راست کشیده شده و به دور سینه، شانه و شکم محکم می‌شود. یقه این بلوزها اغلب باز است و ممکن است استایلی جسورانه به شما ببخشند؛ بنابراین به این موضوع دقت داشته باشید. بسیاری افراد برای اینکه پوشش بیشتری با این لباس داشته باشند آن را با یک تاپ ست می‌کنند. بلوزهای چپ‌وراستی چندمنظوره هستند و می‌توانید آنها را هم در موقعیت‌های رسمی و هم در موقعیت‌های کژوال بپوشید.

۴. بلوز پیکابو

انواع بلوز زنانه - بلوز پیکابو

بلوز پیکابو یکی از مدل‌های زیبای بلوز است و انواع مختلفی دارد. ویژگی اصلی این بلوز آن است که بخش‌هایی از لباس طوری برش خورده‌اند که پوست از زیر آن نمایان است. هرچند این برش‌ها اغلب در ناحیه ترقوه قرار می‌گیرند، ولی می‌تواند روی سرشانه یا هرجای دیگری هم باشد. اگر بریدگی در ناحیه سینه باشد، یقه بلوز را بلند طراحی می‌کنند و زیر آن را طوری برش می‌زنند که پوست نمایان شود. البته در برخی از مدل‌های آن مانند تصویر، به‌جای برش‌دادن بخشی از لباس، دو تکه از پارچه را به شیوه‌ای روی هم می‌دوزند که همان ترکیب را ایجاد کند بدون اینکه پارچه برش بخورد. بلوز پیکابو می‌تواند برای موقعیت‌های کژوال مناسب باشد.

۵. بلوز عروسکی

انواع بلوز زنانه - بلوز عروسکی

بلوزهای بیبی‌دال یا عروسکی، مدتهاست دیگر مانند گذشته رایج نیستند؛ اما هنوز هم برخی افراد به آنها علاقه دارند. ممکن است در آینده نزدیک دوباره ترند شوند؛ کسی چه می‌داند. در این بلوز، درست زیر دور سینه یک نوار الاستیک می‌دوزند که باعث چین‌کش‌شدن آن باشد. بقیه لباس از زیر سینه گشاد است و ظاهری شبیه عروسک به شما می‌دهد.

برخی از بلوزهای عروسکی آستین ندارند، برخی دیگر آستین پفی بلند و بعضی هم آستین پفی کوتاه دارند. این بلوزها را می‌توان با شلوار جین یا ساپورت ست کرد.

۶. بلوز آفشولدر

انواع بلوز زنانه - بلوز آفشولدر

بلوزهای آفشولدر شانه‌ها و استخوان ترقوه را در معرض دید قرار می‌دهند و جذابیت زیادی به استایل شما می‌بخشند. این بلوزها شیک هستند و می‌توانند برای مهمانی‌های دوستانه، مهمانی شب و حتی عروسی مناسب باشند. خانم‌هایی که شانه‌ها، پشت‌ها و بازوهای کشیده دارند، بهترین ظاهر را با بلوز آفشولدر پیدا می‌کنند. درصورتی که نمی‌خواهید استایلی جسورانه داشته باشید، این بلوزها برایتان مناسب نیستند. همچنین اگر ناحیه سینه یا شانه شما بیش از حد حجیم است، بهتر است این بلوز را انتخاب نکنید. مدل و برش آن طوری است که دقیقا ناحیه‌ای را برجسته نشان می‌دهد که در شما به اندازه کافی برجسته هست. پس انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد.

برای بلوزهای آفشولدر، گوشواره حلقه‌ای و گردنبند کوتاه بهترین اکسسوری‌ها هستند.

۷. بلوز کلد شولدر

انواع بلوز زنانه - بلوز کلد شولدر

بلوزهای کلد شولدر (cold shoulder) مشابه بلوز پیکابو هستند. بااین‌تفاوت که قسمت‌های بریده‌شده در پیکابو می‌تواند در قسمت یقه، آستین و جاهای دیگر لباس باشد؛ ولی برای این بلوزها فقط در قسمت سرشانه است. این بلوزها بین استایل مدرن و سنتی تعادل برقرار می‌کنند. در این بلوزها بخشی از سرشانه بریده و حذف شده است یا اینکه چاک دارد؛ به همین دلیل سرشانه شما در معرض دید خواهد بود.

۸. بلوزهای پپلوم

انواع بلوز زنانه - پپلوم

به بلوزهایی که درست روی خط کمر با یک کمربند، بند یا درز به دو بخش تقسیم می‌شوند و بخش پایینی آن شبیه یک دامن کوتاه است، پپلوم می‌گویند. بلوز پپلوم، سیلوئت ساعت‌شنی را دقیقا طراحی می‌کند و باعث می‌شود کمرباریک‌تر به نظر برسید. این بلوز هم شیک است و با یک دامن مدادی ترکیبی عالی ایجاد می‌کند. برای اندام‌هایی مناسب‌تر است که خط کمر مشخصی ندارند. برای مثال، اندام‌های سیب‌شکل می‌توانند به‌راحتی بلوز پپلوم بپوشند.

۹. بلوزهای نامتقارن

انواع بلوز زنانه - بلوز نامتقارن

یکی از انواع بلوز زنانه بلوز نامتقارن است. ازآنجاکه بیشتر بلوزها متقارن به شمار می‌روند، این نوع بلوز می‌تواند استایل متفاوت‌تری به شما ببخشد. جایی که الگوی بلوز، تقارن خود را از دست می‌دهد، می‌تواند یقه، لبه پایین یا آستین آن باشد. تنوعی که در نوع برش این بلوزها وجود دارد، باعث می‌شود مدل‌های آن مبتکرانه و منحصربه‌فرد باشند. بااین‌حال، اگر دوست ندارید توجه زیادی را جلب کنید، این مدل را انتخاب نکنید.

بلوز نامتقارن برای همه خانم‌ها، صرف‌نظر از فرم بدنشان، می‌تواند مناسب باشد. کافی است رنگ، طرح و برش آن را طوری انتخاب کنید که با شکل اندام شما مطابقت داشته باشد.

۱۰. بلوزهای کتی یا ژاکتی

انواع بلوز زنانه - بلوز کتی

بلوزهای کتی همان‌طور که از نامشان پیداست، شبیه کت هستند و می‌توان آنها را روی تاپ یا لباس‌های دیگر پوشید. در گذشته این بلوزها را افراد در رویدادهای اجتماعی مانند افتتاحیه گالری‌های هنری می‌پوشیدند؛ اما امروزه به ترند موردعلاقه زنان عادی تبدیل شده است.

این بلوز را می‌توانید در هر موقعیتی از روز تا شب بپوشید. اگر می‌خواهید ظاهری حرفه‌ای داشته باشید، بلوز با پارچه لینن بهتر است؛ اما برای مهمانی یا موقعیت خاص، می‌توانید بلوز کتی را از پارچه‌های ابریشمی یا ساتن انتخاب کنید.

این بلوز می‌تواند برای خانم‌هایی که ریزنقش هستند یا شکل اندامشان گلابی است، انتخاب بهتری باشد. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که دیگران نمی‌توانند آن را بپوشند. هرکسی می‌تواند با توجه به فرم بدن خود مدل متفاوتی از بلوز کتی را امتحان کند. برای مثال، فقط با یک کمربند، این بلوز به‌راحتی برای اندام سیب‌شکل مناسب خواهد بود.

۱۱. بلوزهای شفاف

انواع بلوز زنانه - بلوز شفاف

بلوزهای شفاف از پارچه‌هایی مانند تور، حریر و نظایر آن تهیه می‌شوند. بلوز شفاف بیشتر از هر چیزی می‌تواند مظهر زنانگی، کلاس و ظرافت باشد. این پارچه‌ها خودشان بسیار شیک هستند؛ بنابراین هرچه مدل بلوزتان ساده‌تر باشد، بهترین ظاهر را برایتان به ارمغان می‌آورد. برای مثال، اگر بلوزتان توری است، از اضافه‌کردن اکسسوری‌ها یا تزئینات بسیار زیاد خودداری کنید. اگر می‌خواهید اکسسوری داشته باشید، یک اکسسوری کلاسیک کوچک مانند گوشواره مروارید یا گردنبند مروارید ظریف کافی است.

زیر این لباس‌ها معمولا از آستری استفاده می‌کنند؛ اما برخی مدل‌های آن بدون آستر هستند و خودتان باید یک تاپ زیر آنها بپوشید. می‌توانید آن را با کت چرم یا دامن توری ست کنید.

۱۲. بلوزهای بلند

انواع بلوز زنانه - بلوز بلند

بلوزهایی که طول بلندی دارند انتخابی کلاسیک و محافظه‌کارانه هستند، زیرا کاملا ناحیه شکم و پهلو را می‌پوشانند و چون گشاد هستند، اشکالات اندامی را محو می‌کنند.

این بلوز کاملا کاربردی است و هر خانمی با هر فرم بدن می‌تواند روی آن حساب کند. اگر دوست دارید ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر داشته باشید، آن را با شلوار جین یا شلوارهای راسته ست کنید.

۱۳. بلوزهای بدون بند

این بلوزها میراث قدیمی و جذابی از دهه ۱۹۹۰ هستند. در آن زمان، خانم‌هایی که در موزیک‌ویدیوهای هنرمندان پاپ و هیپ‌هاپ نقش‌آفرینی می‌کردند، این بلوزها را می‌پوشیدند. بلوزهای دکلته بدون بند هنوز هم مد هستند.

برای زیر این بلوز، حتما یک سوتین بدون بند مناسب پیدا کنید که به‌اندازه کافی محکم باشد؛ چون بند ندارد که از آن حمایت کند. اگر می‌خواهید از اکسسوری استفاده کنید، یک زنجیر و چند گوشواره کوچک گل‌میخی کافی است. موهایتان را ساده ببندید تا استایل شیک‌تان را کامل کند.

در ادامه بلوزها را براساس مدل‌های رایج یقه دسته‌بندی می‌کنیم.

۱۴. بلوز یقه گرد

انواع بلوز زنانه - بلوز یقه گرد

بلوز یقه گرد، بلوزی است با مدل کلاسیک که هرگز از مد نمی‌رود. این بلوز یک یقه دایره‌ای ساده دارد که به‌راحتی می‌توان آن را در موقعیت‌های مختلف پوشید. می‌توانید آن را با شلوار و دامن امتحان کنید. بلوز یقه گرد برای افرادی که صورت کشیده دارند مناسب‌تر است.

۱۵. بلوز یقه مربعی

انواع بلوز زنانه - بلوز یقه مربعی

این بلوز را یقه خشتی هم می‌نامند. یقه مربعی مدرن‌تر از یقه‌های گرد است و خطوط تمیز و گوشه‌های تیز آن، می‌تواند شما را در میان جمع متمایز کند. بسته به عمق یقه، این بلوز می‌تواند ظاهری جسورانه یا ظریف به شما ببخشد. بلوز یقه‌خشتی برای افرادی که دارای صورت‌های مربعی و فک تیز هستند، جذاب نیست.

۱۶. بلوز یقه هفت

انواع بلوز زنانه - بلوز یقه هفت

بلوزهای یقه هفت، توجه دیگران را به صورت و گردن جلب می‌کنند. برای داشتن ظاهری جسورانه، می‌توانید یقه هفت خود را کمی بازتر و برای ظاهری ظریف و ساده، می‌توانید یقه هفت بسته‌تری انتخاب کنید. اگر صورت گردی دارید، این بلوز به‌خوبی با آن تعادل برقرار می‌کند.

۱۷. بلوز یقه هالتری

انواع بلوز زنانه - بلوز یقه هالتری

بلوزهای یقه هالتری هم بسیار رایج هستند. یقه این بلوز بلند است و دور گردن پیچیده می‌شود، درحالی‌که شانه‌ها و پشت باز هستند. به همین دلیل، این بلوزها را پشت‌گردنی هم می‌نامند. سبک آنها شیک و امروزی است و برای مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص انتخاب بهتری خواهند بود. برای افرادی بیشتر مناسب است که بالاتنه حجیم و قفسه سینه بزرگی نداشته باشند.

۱۸. بلوز با یقه بلند

انواع بلوز زنانه - بلوز با یقه بلند

مدل این یقه هم در بلوزها بسیار رایج است. یقه بلند درست مانند یقه اسکی، یقه ایستاده یا یقه سه‌سانت، کل ناحیه گردن را می‌پوشاند. بلوزهای دارای این نوع یقه، ظاهری سلطنتی و شیک دارند و به همین دلیل برای مراسم یا موقعیت‌های رسمی ایدئال هستند. اغلب آنها را با طرح‌های پیچیده یا گلدوزی‌های زیبا تهیه می‌کنند.

اگر بالاتنه و گردن باریک و بلندی دارید، این بلوزها به‌خوبی می‌توانند برای اندام شما مناسب باشند. از پارچه‌های سبک‌تر استفاده کنید بهتر است، زیرا اگر پارچه ضخیمی بپوشید که از گردن به پایین شما را پوشانده است، ظرافت استایلتان را از بین می‌برد.

۱۹. بلوزهای با یقه یو شکل

انواع بلوز زنانه - بلوز با یقه U شکل

این یقه برای همه افراد با هر نوع فرم بدن زیبا به نظر می‌رسد. بااین‌حال، توجه داشته باشید که شکل برش این یقه طوری است که بیشترین توجه را به‌سمت قفسه سینه جلب می‌کند. اگر ترجیح می‌دهید این ناحیه خیلی نمایان نباشد، از انتخاب این بلوز خودداری کنید. با این بلوز جذاب، گردنبند استیتمنت انتخاب بهتری است؛ زیرا این گردنبندها بزرگ و شلوغ هستند و می‌توانند فضای گردن را به‌زیبایی پوشش دهند.

ادامه مطلب به دسته‌بندی بلوزها براساس مدل آستین اختصاص دارد.

۲۰. بلوز آستین پفی

انواع بلوز زنانه - بلوز آستین پفی

آستین این بلوزها در قسمت شانه پف دارد و به‌تدریج تا پایین آستین امتداد می‌یابد. ظاهر این لباس کاملا منحصربه‌فرد و جذاب است. ازآنجاکه ماهیت بلوز راحتی و گشادبودن آن است، این نوع آستین بیشتر از هرچیزی ویژگی‌های بلوز را نشان می‌دهد.

۲۱. بلوز آستین شنلی

انواع بلوز زنانه - بلوز آستین شنلی

این بلوزها آستین‌هایی دارند که روی بازو را می‌پوشانند و ظاهری برازنده و شیک ایجاد می‌کنند. چون شبیه شنل هستند، آنها را آستین شنلی می‌نامند. بلوزهای آستین شنلی رسمی‌تر از بلوزهای دیگر به نظر می‌رسند و بنابراین، برای مهمانی‌های خاص مناسب‌ترند.

۲۲. بلوز آستین کیمونو

انواع بلوز زنانه - بلوز کیمونو

طراحی این بلوزها با الهام از لباس‌های سنتی ژاپنی انجام می‌شود و مدل آنها به این صورت است که آستین‌های کلوش دارند و جلوی لباس حالت چپ‌وراستی دارد. این بلوزها را بسته به پارچه آن، می‌توانید در موقعیت‌های کژوال یا مهمانی‌های دوستانه یا جشن تولد بپوشید.

۲۳. بلوزهای آستین زنگوله‌ای

انواع بلوز زنانه - بلوز آستین زنگوله‌ای

در بلوزهایی که آستین زنگوله‌ای دارند، آستین درست از قسمت آرنج یا مچ به بعد کلوش می‌شود. برای افرادی که شکم و پهلوهای بزرگی دارند، مانند اندام گلابی‌شکل، این بلوز مناسب نیست. زیرا گشادی آستین آنها را عریض‌تر نشان می‌دهد.

۲۴. بلوزهای آستین‌بلند

انواع بلوز زنانه - بلوز آستین بلند

بلوزهای آستین‌دار انتخاب مناسبی برای خانم‌هایی هستند که بازوهایشان کشیده است ولی عضلانی نیست. اگر روی مچ، شانه یا لبه پایینی این بلوزها رافل داشته باشد، جذاب‌تر می‌شوند. می‌توانید حتی مدل آستین آن را از نوع کلوش یا کمی گشاد انتخاب کنید. برای چنین بلوزهایی نیاز به اکسسوری نخواهید داشت؛ خودشان به‌اندازه کافی مدل‌دار هستند.

تفاوت انواع بلوز زنانه با تاپ، پیراهن دکمه‌دار و تی‌شرت

بسیاری از افراد در فرهنگ‌های مختلف، بلوز را با پیراهن (Shirt)، تاپ و تی‌شرت اشتباه می‌گیرند. برای نمونه، در آمریکا به هر لباس بالاتنه، از پیراهن و بلوز و تاپ گرفته تا تی‌شرت و لباس ورزشی، پیراهن می‌گویند. در حالی که بیشتر کشورها پیراهن را برای لباس دکمه‌دار رسمی که مردان و زنان زیر کت می‌پوشند محفوظ نگه داشته‌اند. در هندوستان، به لباس چسبانی که زیر ساری می‌پوشند بلوز می‌گویند. این در حالی است که از نظر فنی آنها کاملا متفاوت از هم هستند. در کشور ما به هر لباس بالاتنه‌ای خواه برای مردان باشد خواه برای زنان، ممکن است بلوز بگویند. خیلی‌ها در ایران پلوور بافتنی را هم بلوز می‌دانند.

در اینجا می‌خواهیم تفاوت انواع بلوز زنانه با همه لباس‌های دیگر را روشن کنیم.

تفاوت بلوز و پیراهن دکمه‌دار

انواع بلوز زنانه - تفاوت بلوز با پیراهن

واقعیت این است که اشتباه‌گرفتن پیراهن دکمه‌دار با بلوز، تا حدی قابل‌درک است؛ زیرا این دو نوع پوشاک کاملا به هم شباهت دارند. بااین‌حال، تفاوت‌هایی اساسی بین آنها هست که در ادامه بررسی خواهیم کرد. همچنین درباره تفاوت بلوز با تاپ و تی‌شرت هم توضیح خواهیم داد.

پیراهن دکمه‌دار که ما در ایران آن را پیراهن‌مردانه می‌نامیم، شش تفاوت مهم با بلوز دارد:

۱. جنسیت بلوز و پیراهن

نکته بسیار مهم درباره پیراهن و بلوز آن است که پیراهن جنسیت ندارد؛ ولی بلوز فقط زنانه است. البته توجه کنید که پیراهن، یعنی همان پیراهن سفید دکمه‌داری که زیر کت‌های رسمی و اداری می‌پوشند، در اصل مردانه بوده است و بعدها به کمد لباس خانم‌ها راه یافته است. به همین دلیل، امروزه آن را بدون جنسیت قلمداد می‌کنند. این در حالی است که بلوز در ابتدا مردانه بود و بعد به زنان اختصاص یافت.

نکته: همان‌طور که گفتیم، بلوز می‌تواند دکمه داشته باشد یا نداشته باشد یا اینکه فقط چند دکمه داشته باشد. آن مدل بلوزی که کاملا شبیه پیراهن دکمه‌دار است و تعداد زیادی دکمه در جلو دارد، همان شومیزی است که احتمالا با آن آشنا هستید. بنابراین شومیز نوعی بلوز است، ولی همه بلوزها شومیز نیستند.

۲. تفاوت در مدل یقه

پیراهن و بلوز هر دو می‌توانند انواع مختلفی از یقه‌ها را داشته باشند، ولی تعداد یقه‌های پیراهن محدودتر است. پیراهن می‌تواند یقه مردانه دکمه‌دار، یقه ویندسور، یقه زبانه‌دار یا یقه فراک داشته باشد؛ اما بلوز دارای انواع بیشتری از یقه‌ها شامل ب ب، گرد، کراواتی، پاپیونی، یقه شال، چلسی، مربعی، هفت، یقه بلند و بسیاری از یقه‌ها دیگر باشد.

۳. میزان گشادی پیراهن و بلوز

پیراهن مردانه فقط می‌تواند متناسب، قالب تن، معمولی، کلاسیک یا پیراهن‌هایی که آستین‌های آن تنگ است و ماهیچه‌ها را بیرون می‌زند (muscle cut button-down) باشد. تقریبا تمام بلوزهای زنانه گشاد هستند. حتی آنهایی که کمترین گشادی را دارند، باز هم راحت و آزاد هستند و به پوست نمی‌چسبند.

۴. تعداد و نوع چیدمان دکمه‌ها

انواع بلوز زنانه - تفاوت بلوز با پیراهن
در پیراهن دکمه‌دار مردانه دکمه‌ها در سمت چپ و جادکمه‌ها در سمت راست قرار دارند. در بلوزهای زنانه جای آنها برعکس است.

همه پیراهن‌های دکمه‌دار، بدون استثنا در خط وسط جلوی خود تعداد زیادی دکمه دارند که اندازه آنها کوچک است. همه دکمه‌ها درمعرض دید هستند. این در حالی است که بلوز ممکن است اصلا دکمه نداشته باشد، چند دکمه داشته باشد یا اینکه مانند پیراهن یک ردیف عمودی دکمه داشته باشد. در اصل در بلوز دکمه‌ها مخفی هستند؛ ولی می‌تواند مخفی نباشد. برخی بلوزها در پشت گردن دکمه دارند که در این صورت باید مدل بلوز دارای یقه بلند باشد.

درباره چیدمان دکمه‌ها، جای دکمه و شیرازه (جادکمه) در بلوز برعکس پیراهن است. یعنی در پیراهن دکمه‌ها سمت چپ و جادکمه سمت راست قرار دارد؛ اما در بلوز، دکمه‌ها سمت راست و جادکمه سمت چپ قرار می‌گیرد. دلایل این امر نامشخص است و چندین نظریه بدون داشتن شواهد قطعی وجود دارد:

  • این موضوع را خشکشویی‌ها مرسوم کردند تا بتوانند انواع بلوز زنانه را از پیراهن مردانه تشخیص دهند؛
  • این رسم در قرون وسطا به وجود آمد تا افراد ثروتمند را از افراد عادی متمایز کند؛
  • این طرح در زره‌ها طراحی شده بود تا جنگجویان راست‌دست، بتوانند راحت با دست راست اسلحه بکشند، بدون اینکه انتهای آن در درز جلوی لباسش گیر کند.
  • و یک نظریه دیگر می‌گوید در قدیم، آقایان خودشان لباس می‌پوشیدند و بنابراین قراردادن دکمه در سمت چپ باعث می‌شد راحت دکمه‌هایشان را ببندند. درحالی‌که خانم‌ها خودشان لباس نمی‌پوشیدند و خدمتکاران این کار را برایشان انجام می‌دادند. بنابراین برای آنها از روبه‌رو راحت‌تر بود که دکمه‌ها در سمت راست باشند!

۵. بلندی بلوز و پیراهن

بلوزها از نظر طول متنوع هستند. می‌توانند کمی پایین‌تر از کمر باشند، روی استخوان لگن خاصره یا روی باسن بزرگ قرار گیرند، حتی ممکن است قد آنها تا زیر زانو هم برسد. همه‌چیز به مدل آنها بستگی دارد.

درباره پیراهن، فقط دو طول داریم. یکی کاملا بلند است تا جایی که درون شلوار یا دامن قرار بگیرد و از آن بیرون نزند. این بلندی برای محیط کار است و حالت رسمی و مرتب به آن می‌دهد. دومی، روی شلوار یا دامن قرار می‌گیرد. این طول برای پیراهن فقط برای موقعیت‌های کژوال مناسب است.

۶. رسمی‌بودن

پیراهن ظاهر رسمی‌تری نسبت‌به بلوز دارد؛ زیرا اغلب پیراهن‌های دکمه‌دار دارای سبکی متناسب هستند. البته این را باید گفت که برخی بلوزها ممکن است از برخی پیراهن‌ها رسمی‌تر باشند. برای مثال، یک بلوز از جنس حریر ارگانزا یا ابریشم با یقه پاپیونی زیبا رسمی‌تر از پیراهن یقه‌داری است که بلندی آن تا روی شلوار است. پیراهن اغلب از جنس کتان یا سایر پارچه‌های کاربردی است و کمتر پیش می‌آید از پارچه‌های لوکس تهیه شود.

پیراهنی که با شلوار چینو خاکی می‌پوشید، آن قدر رسمی نیست؛ ولی همین پیراهن با کت و شلوار در محل کار رسمی می‌شود.

تفاوت انواع بلوز زنانه با پیراهن در یک نگاه

بلوزپیراهن
جنسیتبلوز فقط زنانه استقبلا مردانه بود، امروزه بدون جنسیت است
دکمه‌هاممکن است دکمه‌دار باشد یا نباشدمعمولا در جلو یک ردیف عمودی دکمه دارد
مدل یقهیقه‌های آن متنوع استدارای تعداد محدودی از یقه‌های مردانه است
میزان گشادیراحت و آزادهرگز خیلی گشاد نیست و بیشتر متناسب است
بلندی لباسدر بلندی‌های متنوعی طراحی می‌شوداغلب کاملا بلند است که درون شلوار قرار گیرد
رسمی‌بودندر هر موقعیتی به تناسب کاربرد داردرسمی تا نیمه‌رسمی

تفاوت بلوز با تاپ

انواع بلوز زنانه - تفاوت بلوز با تاپ
بلوز راحت و آزاد است ولی تاپ اندامی است.

بلوز لباسی زنانه است؛ اما تاپ اصطلاحی عمومی برای اشاره به هر لباسی است که برای بالاتنه طراحی شده است. بسیاری از مردم بلوز و تاپ را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در برخی موارد، تاپ برای اشاره به لباس‌های زنانه‌ای که غیررسمی هستند به کار می‌رود. درحالی‌که بلوزها کمی رسمی‌تر هستند.

ازنظر فنی هم آن دو تفاوت دارند. به‌طورکلی، تاپ بیشتر اندامی است؛ ولی بلوز تقریبا همیشه راحت و آزاد است.

تفاوت بلوز با تی‌شرت

بلوز و تی‌شرت به‌شدت با هم متفاوت هستند، به همین دلیل تشخیص آن دو بسیار راحت‌تر است. تی‌شرت به لباسی مستطیل‌شکل می‌گویند که آستین آن از سرشانه بیرون زده و اگر آن را پهن کنید، کاملا شبیه حرف T انگلیسی می‌شود. این لباس برای اولین بار به‌عنوان زیرپیراهن در ارتش مورداستفاده قرار گرفت و به‌شدت محبوب شد. حالا هرکسی در سراسر جهان حداقل یک تی‌شرت در کمد لباسش دارد.

تی‌شرت‌ها رسمی نیستند. بیشتر آنها با طرح‌ها گرافیکی، عبارت‌ها و جملات مختلف تزئین می‌شوند. رسمی‌نبودن آنها به این دلیل است که اغلب از پارچه‌های کشباف کشی تهیه می‌شوند، برخلاف بلوز که می‌تواند از ابریشم و حریر باشد و به لباسی شیک و رسمی تبدیل شود.

سخن پایانی

در این مطلب، درباره انواع بلوز زنانه صحبت کردیم و از تاریخچه و ویژگی‌های آن گفتیم. دیدیم که بلوز لباسی آزاد و راحت است و می‌توان آن را از انواع پارچه‌های لوکس و معمولی تهیه کرد. بر این اساس، بلوز می‌تواند کژوال یا رسمی باشد. همچنین درباره تفاوت بلوز با پیراهن، تاپ و تی‌شرت صحبت کردیم تا به‌خوبی آنها را بشناسید و اگر برای خرید می‌روید، بدانید دقیقا چه لباسی مدنظرتان است.

بسیاری از خانم‌های اسپرت‌پوش، تمایلی به پوشیدن بلوز ندارند. بلوز تا حد زیادی مظهر لطافت و زنانگی است و با اسپرت‌بودن خیلی میانه خوبی ندارد. ترجیح شما چیست؟ لباس‌های اسپرت را ترجیح می‌دهید یا انواع بلوز زنانه را؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian