‌حتما تا به حال واژه‌هایی مانند اوت‌کوتور، ردی-تو-ور، برندهای لاکچری و سطوح بازار مد به گوشتان خورده‌است اما آیا به تفاوت و میزان تنوع آنها فکر کرده‌اید؟ در این مقاله با هرم مد و دسته‌بندی این واژه‌ها آشنا خواهیم شد.

هرم مد چیست؟

هرم مد یک هرم تقسیم‌بندی برای سطوح بازار مد است که برندها را بر اساس قیمت، کیفیت و خلاقیت تفکیک می‌کند و هر چه سطح تقسیم‌بندی در آن بالاتر باشد، ویژگی‌های ذکرشده نیز در این سطح بیشتر دیده‌می‌شود.

fashionmarketlevels
  1. سطح اول ما، اوت‌کوتور (Haute Couture)fashionmarketlevelsکالکشن پاییز زمستان Dior – 2021/2022

اوت‌کوتور که از پاریس زاده‌شد، به معنای مد سطح بالا می‌باشد و در بالاترین بخش از هرم ما قرار گرفته‌است. اوت‌کوتور به نوعی گران‌ترین بخش از سطوح بازار مد است و بخش کوچکی از آن را نیز به خود اختصاص داده‌است، چراکه به طور معمول برای پوشیدن لباس‌های اوت‌کوتور یا باید بسیار ثروتمند و سلطنتی باشید و یا وضعیت کیم کی را داشته‌باشید.

کمتر از ۲۰۰۰ زن در سراسر جهان وجود دارند که لباس‌های اوت‌کوتور را خریداری می کنند و بیشترین تعداد آن ها متعلق به روسیه، چین و خاورمیانه هستند.

خانه‌های اوت‌کوتور بزرگ‌ترین خانه‌های مد در جهانند که توسط طراحان و برندهای مشهور بین المللی مانند Chanel، Prada و Alexander McQueen اداره می شوند. محصولات اوت‌کوتور به طور سفارشی و مختص مشتری‌اش ساخته می‌شوند، بنابراین نکته مهم در مورد آن این است که نمی‌توان آن محصول را تکرار کرد.

برای اینکه یک لباس بتواند به عنوان لباس اوت‌کوتور در نظر گرفته شود، باید الزامات وزارت صنعت فرانسه را برآورده کند. آنها شامل لباس‌هایی هستند که از پارچه‌های گران قیمت، با کیفیت و کمیاب تهیه شده است که از ابتدا تا انتها توسط مجرب‌ترین خیاط‌ها و کاملاً با دست ساخته شده باشند. آنها عملا اثرهنری نامیده می شوند.

مهم‌ترین استراتژی بازاریابی برای این گروه، ران‌وی ها هستند که دو بار در سال اجرا می‌شوند و این شانس را خواهند داشت که طرح‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

  1. ردی-تو-ور/آماده پوشیدن/مد لوکس (Ready-to-Wear)fashionmarketlevelsکالکشن پاییز زمستان Prada -2021/2022

Prêt-à-Porter یا همان ردی-تو-ور که به عنوان مد لوکس هم شناخته می شوند، سطح دوم از هرم را به خود اختصاص داده اند. آنها هنوز با درجه بالایی از خلاقیت مشخص می شوند که مظهر دیدگاه طراح را نمایش می دهند.

برندهایی مانند Louis Vuitton، Hermes، Prada ، Burberryو Gucci در این بخش از بازار قرار می گیرند و توسط سه مجموعه طراح اصلی یعنی؛LVMH، Kering و Richemont هدایت می شوند.

ردی-تو-ورها دست ساز نیستند و معمولا  تولید می شوند اما نه  تولید انبوه، به این معنا که در دسترسی و تعداد آنها محدودیت بیشتری دیده می‌شود. سطح بازار برندهای لوکس نسبت به اوت‌کوتور گسترده تر است. مصرف‌کنندگان ردی-تو-ور غالبا درآمد بسیار بالایی دارند و معمولا رنج سنی ۳۵تا ۵۴ سال را شامل می شوند. بهترین شیوه ی تبلیغ برای این بخش، کت‌واک‌ها در هفته‌های مد در نیویورک، لندن، میلان، پاریس و غیره است. چین را می توان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات لوکس دانست.

  1. دیفیوژن (Diffusion)fashionmarketlevelsکالکشن پاییز زمستان MIU MIU 2021/2022

دیفیوژن به نوعی خط جوان برندهای لوکس و ردی-تو-ور هستند. خط تولید آنها تنوع بیشتری نسبت به برندهای لوکس دارد و علت هم آن است که برندهای لوکس دوست دارند به محصولات خاص خود بچسبند تا ارزش برندشان را کاهش ندهند. برندهای دیفیوژن ۳۰ درصد ارزان تر از برندهای لوکسشان هستند.

برخی از این برندهای طراح و پریمیوم عبارتند از؛ برندD&G  ازDolce & Gabbana،  برند DKNY از Donna Karan  و  Marc از Marc Jacobs، SEE  از  Chloe،  برندRED از  Valentino و برند Miu Miu از Prada.

اما امروزه شاهد این هستیم که Miu Miu نیز به خودی خود تبدیل به یک برند لوکس شده است، زیرا قیمت‌هایش بالا رفته و حتی اگر جمعیت هدف متفاوتی داشته باشند، به همان اندازه Prada گران هستند. برندهای دیفیوژن از طریق کانال‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مختلف با هدف دستیابی به مشتریان بیشتر توزیع می شوند.

  1. بریج/پل (Bridge)fashionmarketlevelsکالکشن بهار Coach – 2022

همانطور که از اسمش پیداست، بریج پلی بین برندهای لوکس و بازار انبوه (و های‌استریت فشن) هستند. آنها لباس‌هایی با کیفیتند که با قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه می شوند و از این نظر آنها شکاف بین این دو سطوح بازار مد را پر می کنند. معمولا برندهای سطح بریج، که بیشتر هم شامل پریمیوم برندها هستند، با اسامی فانتزی انتخاب می شوند. نمونه‌هایی از آن هم شامل؛ North Face ، Coach  و Diesel است.

مخاطبین هدف این بخش معمولا بالای ۳۰ سال هستند و درآمد متوسطی دارند.

  1. های‌استریت (High Street)fashionmarketlevelsکالکشن Marks & Spencers

های‌استریت فشن از سال ۱۹۰۰ میلادی آغاز و منجر به ایجاد درپارتمان استورها  شد. درپارتمان استورها فروشگاه‌هایی هستند که مدی با کیفیت بالا و در عین حال در دسترس و مقرون به صرفه را به زنان و مردان ارائه می دهند. نمونه‌هایی از های‌استریت فشن‌ها شامل؛ Marks & Spencers، House of Fraser، John Lewis، Debenhams و غیره است.اخیراً شاهد این هستیم که روند های اسریت فشن رو به نابودی است زیرا اکثر آنها به فست‌فشن تغییر کرده اند و نمونه‌های آن هم برندهایی مانند Zara، H&M،  Bershkaهستند.

  1. مد اقتصادی (Economy Fashion)

( فست‌فشن/مد سریع  (Fast Fashion) و مس‌مارکت/بازار انبوه (Mass Market) )

فست‌فشن اصطلاحی است در صنعت مد برای نشان دادن تولیدی انبوه که با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن انجام می شود و آخرین ترندها را در بازار برای مصرف‌کنندگان عرضه می کند. آنها شیک و ترندی و در عین حال بسیار ارزان و مقرون به صرفه اند.

fashionmarketlevels
کالکشن H&M 2022 به مناسبت سال نوی لونار (سال نوی چینی)

مد اقتصادی خانه‌ی فست‌فشن‌ها و مس‌مارکت هستند، قیمت‌ها در مد اقتصادی به دلیل تولید محصولات به صورت عمده بسیار پایین است.

این منجر به کیفیت پایین و طول عمر کوتاه محصولات می شود و آن را به کمترین بازار مد سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

این بخش از بازار به همراه های‌استریت فشن، حداکثر تعداد مخاطبین هدف را در خود جای‌داده است. نمونه‌هایی از آنها شامل؛ H&M ، Zara ، Top Shop و  Rhode Island et al می باشد.

سخن پایانی

تا اینجا با هرم و سطوح بازار مد آشنا شدیم و دیدیم که هریک چه سطحی از بازار را به خود اختصاص‌داده و مشتری آنها چه دسته از افرادی هستند.

حال باید خاطر نشان شد که در رابطه با کسب و کار خود شما نیز، شرکت و برندتان حتما باید حداقل در یکی از این ۶ دسته‌ی ذکرشده قرار بگیرد. در غیر این صورت به دسته‌ی دیگری به نام labor for love  انتقال داده خواهد شد که علاوه بر قیمیت پایین ، مخاطبین هدف کم و روندی با سوددهی پایین خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian