راه اندازی و شروع یک بیزینس، چه راه اندازی کسب‌ و کار خانگی باشد چه تولیدی و شرکت، قطعا یکی از سخت‌ترین مراحل آن است. شما باید هدف واضحی برای شروع و ادامه آن در دنیای پر رقابت امروز داشته باشید. اما در این بین ممکن است سوال‌هایی برای شما پیش بیاید که ما در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.
در ابتدا انواع کسب‌ و کارها را بررسی کرده و سپس به بررسی تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

استارت‌آپ چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که استارت آپ‌‌ها  با یک ایده اولیه و ابتدایی فعالیت خود را شروع می‌کنند، اما نوآورانه بودن این ایده بسیار مهم است. برای شروع استارت‌آپ نیاز به یک تیم با انگیزه، بودجه اولیه و توجه به مشتری مداری است. در کنار این‌ها، باید یک سرمایه گذار خارجی وجود داشته باشد که به بازار هدف بزرگتری فکر کند و به فکر رشد سریع ایده اولیه باشد. در ابتدا ممکن است این کار برای فرد سرمایه گذار منطقی به نظر نرسد، اما نباید این را نادیده گرفت که ایده‌ی استارت ‌آپ‌ها خلاقانه است و بعد از عملی شدن این ایده‌ها، سود زیادی را به همراه دارد.

استارت‌آپ چیست؟

آیا هر کسب و کار کوچکی استارت‌آپ است؟

شرکت‌هایی که استارتاپ هستند با هدایت یک تیم کار می‌کنند.‌ استارت‌اپ‌ نیاز به سرمایه اولیه قابل توجهی دارند. هدف اصلی آن رشد سریع است و بنیانگذاران آن معمولاً خود را چیزی فراتر از صاحب یک کسب و کار کوچک می‌بینند، آن‌ها خود را به عنوان کارآفرین معرفی می‌کنند. اما راه اندازی کسب و کارهای کوچک مثل راه اندازی کسب و کار خانگی، حول یک یا دو نفر می‌چرخد و مانند استارت آپ نیازمند یک تیم بزرگ نیست. هدف آن ادامه‌ی فعالیت و رشد در حد امکان است و مانند استارتاپ نیاز به سرمایه خارجی قابل توجه ندارد. افرادی که کسب و کارهای کوچک را اداره می‌کنند، مدیر خود هستند. افرادی که کسب و کار کوچکی دارند، کنار هم هستند تا از استعدادها و توانایی‌های خود استفاده کنند، به تیم‌های دیگر ملحق شده و در حد ممکن به فعالیت خود ادامه دهند.

به طور کل تفاوت استارت‌آپ و کسب و کار کوچک در این است که: 
۱.استارت‌‌آپ تاکید بر رشد سریع با یک سرمایه گذار خارجی دارد و هدف آن تمرکز بر یک مایندسِت است.
۲.بیزینس‌‌های کوچک بر پیشرفت مداوم، استعدادها و سرمایه‌های درونی و مایندست طولانی مدت تمرکز دارد.

تفاوت استارت‌آپ و کسب و کار کوچک

برای راه‌ اندازی یک کسب و کار کوچک از کجا شروع کنیم؟

برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک در ابتدا باید ایده متفاوتی از رقبای خود و به‌ عبارتی مزیت رقابتی داشته باشید. برای شروع می‌توانید به دغدغه‌ای که همیشه داشتید فکر کنید، دغدغه‌ای که دوست داشتید کسی آن‌ را برطرف کند. به طور مثال اکثر مانتوهای شیک موجود در بازار پایین‌تر از سایز ۴۲ است و برای افرادی که سایر‌های بالاتری دارند، مانتوی مناسبی وجود ندارد. بنابراین طراحی لباس یا راه‌ اندازی کسب و کار تولیدی لباس برای پلاس‌ سایزها در بازار ایران، می‌تواند دغدغه‌های این افراد را برطرف کند.

قبل از شروع کسب و کارتان به این سوال‌ها حتما فکر کنید که:
آیا تقاضا برای این محصول یا خدمات وجود دارد؟
این کسب و کار چه سودی برای مشتریان شما خواهد داشت؟
آیا اگر به جای مشتری‌ها بودید، برای این محصول یا خدمت هزینه‌ای پرداخت می‌کردید؟
آیا این کار آنقد برای شما آنقدر سودآور هست که بخواهید برای آن سرمایه گذاری کنید؟

باید هدف‌های شما کاملا شفاف باشد و این به شما کمک می‌کند تا پیش بینی از هزینه‌های احتمالی و سرمایه‌ای که برای شروع کار نیاز دارید داشته باشید.

آیا برای همه‌ی کسب و کارها باید بستر اینترنتی فراهم کرد؟

در هیچ دوره‌ای تعامل و ارتباط با مشتریان و راه اندازی کسب و کار اینترنتی، به اندازه‌ی امروز مهم نبوده است. داشتن بستر اینترنتی و فعالیت در آن برای پیشرفت هر کسب و کاری ضروری است. ۸۵٪ مشتریان قبل از خرید یک محصول یا دریافت خدمات، نظر سایر کاربران را در فضای مجازی می‌خوانند و یا اطلاعاتی درباره آن محصول پیدا می‌کنند. این اطلاعات بسیار ارزشمند است چرا که افراد به این اطلاعات تکیه می‌کنند و بر اساس آن تصمیم به خرید می‌گیرند. داشتن بسترهایی مانند اینستاگرام و وبسایت به شما این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به راحتی در معرض نمایش قرار دهید. علاوه بر این بسیاری از افراد با جستجوی نام برند شما به  راحتی می‌توانند آن را پیدا کنند و به محصولات موجود و خدماتی که ارائه می‌دهید، دسترسی داشته باشند.

آیا می‌توان بدون پول هم کسب و کاری را راه اندازی کرد؟

همیشه برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز به سرمایه زیادی ندارید. گاهی اوقات می‌توانید با بودجه کم یا بدون بودجه هم شروع کنید. بله، بدون بودجه! شروع یک کسب و کار بدون پول ممکن است در ابتدا ایده‌ای دور از ذهن به نظر برسد، اما غیرممکن نیست. برای شروع نیازی نیست قدم‌های بزرگی بردارید، در واقع قدم‌ها هر چه کوچک‌تر بهتر. به طور مثال اگر خدمتی ارائه می‌دهید یا محصولی تولید می‌کنید، ابتدا از نزدیکان خود شروع کنید. این خدمت و محصول را به آن‌ها ارائه دهید و از آن‌ها بخواهید تا نظرشان را در مورد آن بگویند. در مرحله‌ی بعدی با وبسایت‌های واسطه که محصولات یا خدمات خاصی از افراد مختلف را ارائه می‌دهند، همکاری کنید و بدین ترتیب در گام‌های بعدی پس از اینکه شناخته شدید می‌توانید وبسایت شخصی خود را داشته باشید.

آیا برای راه‌ اندازی کسب و کار حتما باید مشاور داشت؟

داشتن پول و تحصیلات برای یک کسب و کار کافی نیست و لزوما باعث موفقیت نمی‌شود. عوامل دیگری هم‌چون داشتن مشاور کسب و کار و کمک گرفتن از یک فرد متخصص در دنیای امروز که رقابت بسیار زیاد است، به حرفه‌ای شدن، راحت‌تر شدن و سرعت بخشیدن به روند کار شما بسیار کمک می‌کند.
اگر کسب و کار شما استارت اپ است و قصد دارید که سریع‌تر رشد کنید، قطعا حضور یک مشاور کسب و کار به تسریع کار بسیار کمک خواهد کرد. مشاوران کسب و کار که به عنوان تحلیلگر کسب و کار نیز شناخته می شوند، افرادی هستند که با ارزیابی نقاط ضعف شرکت‌ها و پیشنهاد راه‌حل‌ بر اساس دانش و تجربه تخصصیشان به شرکت‌ها کمک می‌کنند. برای بسیاری از کسب و کارها به‌خصوص کسب‌ و کارهای کوچک، مقرون به صرفه و منطقی نیست که به طور دائم مشاور داشته باشند. این کسب و کارها می‌توانند به صورت پروژه‌ای یا موقت از یک مشاور کمک بگیرند.

مشاور کسب و کار

کلام آخر، قبل از شروع هر کاری حتما سوال‌های گفته شده را از خودتان بپرسید و علت وجودی کسب و کار خودتان را پیدا کنید. این مزیت رقابتی در بهبود روند کار و ارائه محصول و خدمتی متفاوت به شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian