اینگرید برگمن یکی از هنرپیشه‌های مشهور سینمای کلاسیک در دهه ۱۹۴۰ و فشن‌آیکون این دهه بود. اگر دوست دارید رازهای استایل و لباس‌های اینگرید برگمن را بدانید، این مطلب را بخوانید.

زندگی‌نامه مختصری از اینگرید برگمن

اینگرید برگمن

اینگرید برگمن، در ۲۹ اوت ۱۹۱۵ از پدری سوئدی و مادری آلمانی در استکهلم سوئد به دنیا آمد. جذابیت طبیعی، طراوت، هوش و سرزندگی او، تصویری از لطافت و زنانگی ایدئال در آن زمان تداعی می‌کرد.

برگمن تنها دو سال داشت که مادرش درگذشت و یک دهه نگذشته بود که پدرش را نیز از دست داد. با اینکه دختری خجالتی بود، آرزوی بازیگر شدن داشت و به همین دلیل، سخت تلاش کرد تا در مدرسه سلطنتی تئاتر دراماتیک در استکهلم پذیرفته شود. یک سال در آنجا تحصیل کرد و در سال ۱۹۳۵، با بازی در فیلم Munkbrogreven به ستاره سینمای سوئد تبدیل شد. به‌دلیل بازی درجه یک خود، به‌زودی به سینمای آمریکا راه پیدا کرد و از این طریق، سراسر جهان او را شناختند. بااین‌حال، نقطه عطف زندگی حرفه‌ای او، بازی در یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی کازابلانکا (محصول ۱۹۴۲) بود. بازی درخشان او در مقابل همفری بوگارت بزرگ به شهرت هرچه بیشتر او دامن زد.

رسوایی بزرگ و اخراج از آمریکا

عشق اینگرید برگمن و روبرتو روسلینی
برگمن و روسلینی در جزیره استرومبولی، ایتالیا، ۲۸ آوریل ۱۹۴۹

اینگرید برگمن اغلب نقش زن آسیب‌پذیر فیلم‌ها را بازی می‌کرد. معصومیتی که او در فیلم‌هایش به تصویر می‌کشید، باعث شده بود مردم به او به چشم یک قدیس و الگوی پاکی نگاه کنند. همین موضوع بیشترین ضربه را به این ستاره بزرگ وارد کرد. رسوایی بزرگ او با روبرتو روسلینی، کارگردان بزرگ ایتالیایی، رقم خورد. زمانی که اینگرید و روسلینی برای فیلمبرداری فیلم استرومبولی (محصول ۱۹۵۰) در آمریکا بودند، عاشق یکدیگر شدند. در حالی که در همان زمان، دختر اینگرید و شوهرش، پیتر لیندستورم، هم در آمریکا اقامت داشتند.

فاش‌شدن ماجرای عاشقانه آن دو، در حالی که اینگرید هنوز شوهر داشت، خشم جامعه آمریکا و حتی مجلس سنا را برانگیخت! جامعه می‌خواست اینگرید همان الگوی پاک و قدیس باقی بماند و نمی‌توانستند چنین ماجرایی را هضم کنند. مطبوعات هم بی‌تقصیر نبودند؛ چنان جنجالی به پا کردند که سناتورها حکم اخراج اینگرید برگمن از آمریکا را صادر کردند. به او گفتند دیگر حق ندارد به خاک آمریکا پا بگذارد و فیلم استرومبولی را هم در آمریکا تحریم کردند.

حاصل عشق اینگرید برگمن با روبرتو روسلینی دختری بود که بعدها به بازیگر، مدل، نیکوکار، فیلم‌ساز و نویسنده‌ای شناخته‌شده تبدیل شد: ایزابلا روسلینی.

بازگشت به هالیوود

اینگرید برگمن در فیلم آناستازیا
فیلم آناستازیا، محصول ۱۹۵۶. فیلمی که بعد از ۶ سال دوری از هالیوود برای برگمن اسکار به همراه داشت.

بعد از ۶ سال دوری از هالیوود، وقتی همه‌چیز برای مردم کم‌رنگ شد، اینگرید برگمن با فیلم‌های جدیدش بازگشت و در همان سال اول، به‌خاطر فیلم آناستازیا، اسکار گرفت. بعد از آن، فیلم‌هایی که انتخاب می‌کرد، اغلب فیلم‌هایی هنری و خاص بودند.

برگمن قطعا ستاره درخشان سینمای کلاسیک است. او همراه با مریل استریپ، با سه جایزه اسکار (برای فیلم‌های چراغ گاز، آناستازیا و قتل در قطار سریع‌السیر شرق)، دومین زن رکورددار جایزه اسکار به حساب می‌آید. جایگاه اول به کاترین هپبورن تعلق دارد که چهار جایزه اسکار دریافت کرده و همه آنها برای بهترین بازیگر نقش اول زن بوده است.

اینگرید برگمن، در ۲۹ اوت ۱۹۸۲، درست در روز تولدش، به‌دلیل سرطان سینه درگذشت. کری گرانت، بازیگر مشهور دنیای کلاسیک، درباره او گفته است:

تنها هفت ستاره سینما در جهان وجود دارند که فقط نام‌شان کافی است تا ثروتمندان آمریکایی حاضر شوند برای تولید فیلم هر هزینه‌ای را پرداخت کنند و تنها زن موجود در این فهرست، اینگرید برگمن است.

استایل و لباس‌های اینگرید برگمن

در این بخش استایل و لباس‌های اینگرید برگمن را بررسی می‌کنیم.

خودت باش. جهان اصالت را می‌پرستد.

همین جمله اینگرید برگمن خود گویای همه‌چیز است. برگمن هرگز ایده هالیوودی درباره زیبایی را که در آن زمان شامل برداشتن ابروها و درست‌کردن دندان‌ها بود نپذیرفت. او همیشه ابروها و دندان‌های طبیعی خود را حفظ کرد. سبک او کلاسیک و آندروژنی بود و در عین حال، زن مدرن را به تصویر می‌کشید. برخی از آیتم‌های مهم استایل و لباس‌های اینگرید برگمن عبارت‌اند از:

کت و دامن‌های مجلسی

کت و دامن مجلسی اینگرید برگمن

کت ودامن مجلسی از مهم‌ترین لباس‌های موردعلاقه استایل اینگرید برگمن بودند. البته او کت‌وشلوار را هم به همان اندازه می‌پسندید.

روسری‌های زیبا

روسری برگمن

اینگرید اغلب روسری به سر یا گردنش می‌بست. در واقع روسری یکی از اکسسوری‌های موردعلاقه او برای تکمیل استایلش بود.

کلاه‌های لبه پهن

کلاه لبه پهن

کلاه هم یکی از اکسسوری‌های موردعلاقه اینگرید برگمن بود که در بیشتر استایل‌های او، چه در فیلم و چه در زندگی شخصی، می‌بینیم. او معمولا کلاه‌های لبه پهن را ترجیح می‌داد.

کت‌های خاکی سبک کلاسیک

کت‌های خاکی اینگرید برگمن

کت و پالتوهای به رنگ خاکی با سبک کلاسیک، از محبوب‌ترین لباس‌های اینگرید برگمن بودند. از نظر او این کت‌ها راحت بود و بدون زحمت با بیشتر رنگ‌ها و لباس‌ها تکمیل می‌شد.

دامن‌های مدادی درست زیر زانو

دامن‌های مدادی
عکس برگرفته از وب‌سایت پینترست

دامن‌های مدادی زیر زانو به‌وضوح از علایق اینگرید برگمن بودند. دلیلش این بود که پوشیدن این دامن‌ها راحت بود و می‌توانست به‌راحتی آن را با یک کت یا بلوز ست کند. یک کفش زنانه ساده با پاشنه متوسط هم برای تکمیل این استایل کافی بود. اینگرید هم که به‌شدت به استایل بی‌دردسر علاقه داشت!

گردنبندهای استیتمنت

گردنبند استیتمنت
عکس برگرفته از وب‌سایت آلامی

اینگرید برگمن به اکسسوری‌ها علاقه زیادی نشان می‌داد. بااین‌حال، اغلب اکسسوری‌های خاصی انتخاب می‌کرد. یکی از محبوب‌ترین آیتم‌های موردعلاقه او در استایلش، گردنبندهای استیتمنت چشمگیر بود.

شلوارهای گشاد و راحت

شلوار گشاد
عکس برگرفته از وب‌سایت huffpost

ویژگی‌های مهم استایل و لباس‌های اینگرید برگمن

اینگرید بیشتر به‌خاطر سبک شیک و بی‌دردسرش معروف بود. برخی از ویژگی‌های مشخص استایل و لباس‌های اینگرید برگمن عبارت‌اند از:

۱. لباس‌هایی با برش مردانه

لباس‌هایی با برش مردانه
اینگرید برگمن برای مجله ووگ، با کت و شلوار و اورکت از برند ابرکرومبای و فچ، ۱۹۴۳

بیشتر لباس‌های اینگرید برگمن دارای برش‌های مردانه و تمیز بودند؛ بااین‌حال، او هرگز لباس‌هایش را طوری انتخاب نمی‌کرد که حس زنانگی او را محو کنند. لباس‌های او در فیلم کازابلانکا بیشتر از هر چیزی از اصول مد دهه ۱۹۴۰ پیروی می‌کردند. لباس‌های ساده، کت و دامن‌های متناسب، شلوارهای پشمی سرمه‌ای و سفید و بلوز کشمیر یا پیراهن دکمه‌دار سفید برخی از این لباس‌ها بودند.

۲. سیلوئت نیو لوک دیور

اینگرید اغلب از سیلوئت نیو لوک دیور در اواخر دهه ۱۹۴۰ استفاده می‌کرد. شاید لباس‌های مجموعه نیولوک دیور را ندیده باشید. این سبک شامل دامن‌های ای‌لاین (A-line) و کمر کاملا تنگ بود.

۳. راحتی لباس‌ها و دامن‌ها

لباس‌های راحت و آزاد
لباس‌های اینگرید اغلب راحت و آزاد بودند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های استایل و لباس‌های اینگرید برگمن راحتی آنهاست. او لباس‌ها و دامن‌های خود را هم درست مانند لباس‌هایی که از سبک مردانه الهام گرفته بود، راحت و آزاد انتخاب می‌کرد. به همین دلیل، لباس‌هایی را که پوشیدن آنها سخت و طاقت‌فرسا بود دوست نداشت.

۴. استایل و لباس‌های شیک و بی‌دردسر اینگرید برگمن

لباس‌های شیک و بی‌دردسر اینگرید برگمن

استایل و لباس‌های اینگرید برگمن اغلب شیک بودند؛ ولی ترکیب آنها با هم اصلاً سخت نبود. اینگرید می‌گفت استایل هر قدر هم شیک باشد نباید آدم را به زحمت بیندازد. به همین دلیل از پوشیدن لباس‌هایی که برای ترکیب آنها با هم باید خیلی فکر کرد، خودداری می‌کرد.

۵. اکسسوری‌های خاص و جذاب

اکسسوری‌های اینگرید برگمن

زیبایی‌شناسی استایل و لباس‌های اینگرید برگمن نامتعارف بود و این به‌وضوح در اکسسوری‌های او مشاهده می‌شد. برای مثال، یک بافتنی سبک را با جواهرات خاص ترکیب می‌کرد یا برای تکمیل یک پیراهن گشاد، کلاه فدورا بر سر می‌گذاشت. او اغلب از کلاه، دستکش و سنجاق‌سینه به‌عنوان اکسسوری‌هایش استفاده می‌کرد. گردنبندهایش هم بیشتر از نوع استیتمنت بودند.

۶. موهای موج‌دار کوتاه

موهای اینگرید
اینگرید اغلب موهایش را کوتاه و موج‌دار با فرهای درشت در انتهای آن می‌آراست.

اینگرید برگمن همیشه موهایش را کوتاه تا روی شانه نگه می‌داشت و به‌دقت آنها را موج‌دار می‌کرد. برای این کار به یک سمت فرق باز می‌کرد و انتهای آنها را با یک فر درشت به پایان می‌رساند. او زیبایی اسکاندیناوی خود را در تمام عمر حفظ کرد.

۷. انتخاب بلوزهای مرتب و تمیز

بلوزهای مرتب و تمیز

بلوز یا پیراهنی که اینگرید برگمن انتخاب می‌کرد، همیشه تمیز و مرتب بود. او هرگز لباس‌های شل و ول یا لباس‌هایی را که با بی‌قیدی پوشیده می‌شدند قبول نداشت. اغلب این بلوزها را با شلوارهای گشاد یا دامن پیلی‌دار و مدادی ست می‌کرد.

۸. تأکید بر زیبایی طبیعی

زیبایی طبیعی اینگرید برگمن
اینگرید بر زیبایی طبیعی تأکید زیادی داشت و از آرایش سنگین و برداشتن ابروها خودداری می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استایل و لباس‌های اینگرید برگمن زیبایی طبیعی آنها بود. برگمن در هر شرایطی ترجیح می‌داد ابتدا بر زیبایی طبیعی خود تأکید کند و به همین دلیل، سادگی را بیشتر می‌پسندید. او از کمترین آرایش برای موها و صورت استفاده می‌کرد.

۹. میکاپ ساده با رنگ‌های خنثا

آرایش ساده و خنثا
بیشترین آرایش اینگرید به لب‌ها محدود می‌شد.

اینگرید در میکاپ خود بیشتر روی آرایش لب‌های گوشتی‌اش تأکید می‌کرد تا چشم‌هایش. معمولا آرایش چشم‌هایش شامل رنگ‌های خنثا و خطوط تیز و نازک بود. علاوه بر آن، به آرایش استخوان گونه‌اش اهمیت زیادی می‌داد. به‌طور کلی، ظاهر اینگرید برگمن هوشمندانه و آندروژنی بود و عنصری از رمز و راز در خود داشت.

برخی از نمادین‌ترین استایل و لباس‌های اینگرید برگمن

اینگرید برگمن بهترین لباس‌های نمادینش را در فیلم‌هایش پوشیده است. برخی از آنها عبارت‌اند از:

لباس‌های ایلسا لوند در کازابلانکا

شخصیت ایلسا لوند (Ilsa Lund) الهام‌بخش شگفت‌انگیز مد دهه ۱۹۴۰ بود. کمد لباس او از لباس‌های روز ساده و کت‌ودامن‌های متناسب با کلاه، دستکش و سنجاق‌سینه تشکیل می‌شد. این کت و دامن با طرح ظریف، پیراهن سفید دکمه‌دار با دستکش‌های سفید و کلاه خاصش را در فرودگاه، هنگام خداحافظی با ریک که نقش آن را همفری بوگارت بازی می‌کرد، به تن داشت:

لباس‌های نمادین اینگرید برگمن
لباس اینگرید در کازابلانکا (۱۹۴۲)

لباس دیگر اینگرید برگمن در این فیلم، یک لباس توری طرح‌دار سفید با آستین‌های پفی است. او برای تکمیل استایلش یک انگشتر با یک نگین بزرگ استفاده کرد:

لباس‌های نمادین اینگرید برگمن

یکی دیگر از لباس‌های نمادین او، این جلیقه و دامن سفید است که با یک تی‌شرت راه‌راه و صندل‌های سفید ست شده است. اکسسوری‌های آن شامل دستکش‌های ظریف، کلاه و کیف کوچک، همگی سفید هستند:

لباس‌های نمادین اینگرید برگمن

استایل آلیسیا هوبرمن در بدنام

اینگرید برگمن در فیلم بدنام

لباسی که اینگرید برگمن در نقش آلیسیا در فیلم بدنام (Notorious)، درست در صحنه آغازین فیلم به تن دارد، یک کت‌ودامن مجلسی شیک با تاپ مشکی نگین‌دار، بلیزر سفید و کلاه مشکی با تزئینات نگین‌دار است. بلیزر سفید مظهر مد دهه ۱۹۴۰ به شمار می‌رفت و استایلی نمادین از برگمن ثبت کرد.

لباس‌های لیدی هنریتا در فیلم در برج جدی

یکی از نمادین‌ترین لباس‌هایی که اینگرید برگمن در فیلم در برج جدی (under capricorn) محصول سال ۱۹۴۹ به تن دارد، این لباس قهوه‌ای‌سبز پر چین و چروک است. لباس با گل‌های رز در امتداد سجاف و نیم‌تنه تزئین شده و در موهای اینگرید هم گل رز و برگ به‌شکلی در هم تنیده دیده می‌شوند:

لباس لیدی هنریتا

لباس بعدی، لباس مجلسی بژ با تور و مروارید است که با اکسسوری‌هایی مانند تاج و مروارید تکمیل شده است. موهای بیگودی اینگرید او را به شاهزاده‌خانم شبیه کرده است:

لباس لیدی هنریتا

استایل موهایش در این فیلم را از نزدیک ببینید:

استایل موهای لیدی هنریتا
عکس برگرفته از آلامی

این لباس‌ها هم شخصیت اینگرید برگمن را به نمایش می‌گذاشتند و هم بر روند مد آن زمان تأثیر داشتند. اینگرید می‌گفت:

من خجالتی‌ترین انسانی بودم که آفریده شده بود؛ اما یک شیر در درونم داشتم که ساکت نمی‌شد.

چطور مانند اینگرید برگمن لباس بپوشیم؟

چطور مانند اینگرید برگمن لباس بپوشیم
یک بارانی یا پالتو روی کت و دامن یا شلوار، از راحت‌ترین استایل‌های اینگرید برگمن است.

استایل اینگرید برگمن یکی از بهترین‌های دهه ۱۹۴۰ است؛ اما ترکیب لباس‌هایش هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد. امروزه هم می‌توانید از استایل و لباس‌های اینگرید برگمن با چاشنی مدرن پیروی کنید.

برای داشتن استایل برگمن، باید لباس‌هایتان را طوری انتخاب کنید که سبکی با حال‌وهوای استایل مردانه داشته باشد؛ اما زنانگی شما را محو نکند. اینگرید حتی زمانی که نقش‌هایی را بازی می‌کرد که آسیب‌پذیری زن را نشان می‌دادند، می‌توانست همزمان قوی و آسیب‌پذیر باشد، بدون اینکه ضعیف به نظر برسد.

برای شروع می‌توانید روش‌های زیر را برای ست کردن لباس‌هایتان امتحان کنید:

بلوز دکمه‌دار را با شلوار گشاد یا دامن مدادی تا روی زانو بپوشید:

استایل اینگرید برگمن ۱

یک بافتنی کشمیر را با گردنبندهای استیتمنت ترکیب کنید. این گردنبندها ظاهری ظریف و پیچیده به ژاکت کشمیر می‌دهند و ترکیبی شیک ایجاد می‌کنند:

استایل اینگرید برگمن ۲

یک پیراهن سفید شیک خوش‌دوخت را با یک شلوار مشکی باکیفیت ست کنید و یک ترنچ کت روی آن بپوشید. برای تکمیل استایلتان، می‌توانید یک گردنبند استیتمنت و یک روسری یا شال‌گردن بردارید:

استایل اینگرید برگمن ۳

پیراهن‌های بلند طرح‌دار یا ساده بپوشید و با گردنبندهای استیتمنت ست کنید. سه مدل متفاوت زیر پیشنهاد ما به شماست. البته می‌توانید آنها را با طرح‌های به‌روز انتخاب کنید:

استایل اینگرید برگمن۴
استایل اینگرید برگمن ۵
استایل اینگرید برگمن ۶

یک ژاکت کشمیری نرم بپوشید و آن را با دامن مدادی مشکی تا زانو با یک جفت کفش پاشنه‌دار با اندازه متوسط ست کنید. برای تکمیل این استایل، یک روسری یا گردنبند کافی است.

کت و دامن‌های شیک و تک‌رنگ از استایل کلاسیک دهه ۱۹۴۰ پیروی می‌کنند. اگر به این سبک علاقه دارید، ایده‌های زیر را دریابید:

استایل اینگرید برگمن ۷
استایل اینگرید برگمن ۸

پیراهن مردانه را فراموش نکنید. چه تک‌رنگ چه طرح‌دار، می‌توانید آن را با شلوار یا دامن ست کنید:

استایل اینگرید برگمن ۹

موهایتان را حتی اگر به‌صورت مدرن آرایش می‌کنید، باید مرتب نگه دارید. مدل‌های شلوغ و شلخته از استایل اینگرید فاصله دارند:

استایل اینگرید برگمن ۱۰

سخن پایانی

اینگرید برگمن یکی از باوقارترین بازیگران سینمای کلاسیک در سبک لباس‌پوشیدن است. در این مطلب دیدیم که برگمن چطور لباس‌هایش را به سبک مردانه انتخاب می‌کرد؛ اما هرگز اجازه نمی‌داد آن لباس‌ها رنگ و بوی زنانه خود را از دست بدهند. او برای ست‌کردن لباس‌هایش با هم و طراحی استایل، خود را به زحمت نمی‌انداخت. ترنچ کت، شلوارهای شیک، پیراهن سفید، ژاکت کشمیری و دامن مدادی، از مهم‌ترین عناصر استایل اینگرید برگمن بودند.

به نظر شما چرا برخی افراد استایلی کاملا دشوار با انتخاب‌های سخت دارند و برخی دیگر، مانند برگمن استایلی بی‌دردسر اما شیک انتخاب می‌کنند؟ ریشه این انتخاب در چیست؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian