مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی

عکس از: PATRICK HERTZOG

دهه ۹۰ میلادی یک دهه افسانه‌ای برای بیشتر مردم است. چه کسانی که در آن دوره زندگی کردند و چه کسانی که متولد شده‌اند. این دهه در تمامی زیرمجموعه‌‌های فرهنگ و هنر مانند سینما، موسیقی و در نهایت صنعت مد بسیار پر‌بار است. برخی از افراد مهم، آن را با عنوان به‌یاد‌ ماندنی‌ترین دهه معاصر یاد می‌کنند. برای توضیح دقیق‌تر، این مطلب را به بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی اختصاص داده‌ایم.

گذری کوتاه به مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

مد دهه ۸۰ میلادی، جسورانه‌ترین دهه در عصر مد بود؛ زیرا با گذر از المان‌های وسیع مد دهه ۱۹۷۰، عصر جدیدی در تاریخ مد به وجود آمد. عصری که تأثیر آن تا به امروز نیز بر صنعت مد و فشن ادامه دارد. مهم‌ترین چیزی که در رویدادهای مد در دهه ۸۰ میلادی، مشاهده می‌شود، طراحی‌های خلاقانه طراحان مد است. منظور از خلاقانه یعنی چیزی که تا آن زمان ارائه نشده بود و برای مردم تازگی داشت. برای مثال دو طراح از کشور‌های مختلف، دو پارچه جدید را برای دوخت لباس به مردم معرفی کردند. نخست پارچه لایکرا و دوم پارچه ژرسه که از همان زمان در سراسر جهان محبوبیت دارند.

لباس‌های ترند در دهه ۸۰ میلادی

۱. کت‌و‌شلوار

در دهه ۸۰ میلادی، لباس کت‌ و شلوار با ایجاد تفاوت‌هایی در سیلوئت، جنس پارچه و یا میزان تنگ و گشاد بودن آن به روز شد. همچنین با ظهور مد بدون جنسیت از دسته لباس‌های مردانه خارج شد و در دسته لباس‌های بدون جنسیت قرار گرفت. دانستن این نکته نیز جالب است که در دهه ۸۰ میلادی، کت و شلوار به نماد قدرت در زنان نیز تبدیل شد. یعنی زنانی که کت و شلوار می‌پوشیدند، به‌نوعی می‌خواستند قدرت درونی خود و جایگاه اجتماعی مهم خود را به مخاطب یادآور شوند.

۲. شلوار جین سنگ‌شور

با اینکه محبوبیت پارچه جین از دهه‌های قبل تا به امروز همچنان ادامه دارد، در دهه ۸۰ میلادی شکل محبوبیت این لباس تغییر یافت. برای مثال، برند گس با تولید شلوارهای جین سنگ‌شور خود توجه تمام جوامع را به خود جلب کرد. با ابنکه قشر جوان این نوع شلوار را بسیار دوست داشتند اما خانواده‌ها چندان با آن موافق نبودند. المان مهم بعدی شلوارهای فاق بلند بودند که با آغاز دهه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، بین لباس‌های محبوب و ترند قرار گرفتند.

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - آغاز

با پایان قرن بیستم، صنعت مد از زرق و برق دهه قبل فاصله گرفت و با آغاز قرن جدید یک شکاف میان مد دهه‌های قبل و بعد از این تاریخ ایجاد شد. برخلاف گذشته، مردم در دهه ۹۰ میلادی اغلب لباس‌های کژوال را ترجیح می‌دادند و استایل کژوال به معنای واقعی استایل محبوب مردم بود. همچنین در این دهه مفهوم مینیمالیسم در صنعت مد رایج شد که شامل تمام اقشار جامعه بود. حتی لباس‌های کودکان اغلب نشان‌دهنده شخصیت‌های والت دیزنی بودند. در حالت کلی، صنعت مد در دهه ۹۰ میلادی ابعاد بسیار متفاوت و هیجان‌انگیزی داشت که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

بررسی ابعاد مهم مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی

۱. طراحان و برند‌ها

همانطور که گفتیم، صنعت مد در دهه ۹۰ میلادی ابعاد مختلفی داشت. در تاریخ صنعت مد این دهه نام طراحان زیادی وجود دارد که با طراحی لباس‌های مینیمال عصر جدیدی در صنعت مد رقم زدند. برای مثال می‌توانیم به کلوین کلاین، جیل سندر، پرادا و دونا کاران اشاره کنیم.

۲. مدلینگ و سوپر مدل‌ها

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - مدلینگ
نائومی کمبل، سوپر مدل معروف دهه

همچنین در ۹۰ میلادی، مفهوم جدیدی از مدلینگ در بین مردم تعریف شد و  و نسل جدیدی از مدل‌ها فعالیت خود را آغاز کردند. برای مثال  «گروه ۶ بزرگ» عنوان بزرگ‌ترین سوپر‌ مدل‌های این دهه را به خود اختصاص می‌دهند. این شش نفر شامل کریستی تورلینگتن، نائومی کمپبل، تاتیانا پاتیز، کلودیا شیفر، سیدنی کرافورد و کیت ماس بود. این مدل‌ها بسیار پردرآمد بودند و برند‌های مختلف حاضر بودند قیمت‌های گزافی به آنها برای معرفی لباس‌هایشان بپردازند. برای مثال لیندا آوانجلیستا در یک مصاحبه در سال ۱۹۹۰ گفت:

 ما برای درآمد کمتر از ۱۰ هزار دلار در روز از خواب بیدار نمی‌شویم!

در مثال دیگر،  کلودیا شیفر در سال ۱۹۹۵، بیش از ۱۲ میلیون دلار درآمد داشت و بدین ترتیب بود که بازار فعالیت سوپر مدل‌ها در این دهه به اوج خود رسید؛ زیرا آنها همیشه در کت‌واک‌ها و ایونت‌های مهم حضور داشتند. مردم  همیشه تصویر آنها روی صفحه نخست مجلات مد می دیدند و  همین موضوع موجب شد که دیدگاه مردم نسبت به صنعت مدلینگ به صورت اساسی تغییر کند.

۳. ظهور مفهوم هروئینیِ شیک

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - سبک ها
کیت ماس

مدل‌های معروف دهه ۹۰ میلادی، اغلب زنان قد بلند و زیبایی بودند که از همان ابتدا نوع جدیدی از استانداردهای زیبایی و مدلینگ را معرفی کردند. برای مثال «داشتن اندام بسیار لاغر» یکی از این استانداردها بود که برای اولین بار خانم کیت ماس آن را معرفی کرد. جالب است بدانید که کیت ماس در سن ۱۴ سالگی با کمک یک عکاس کشف شد و در ۱۶ سالگی نیز به شهرت رسید.

کیت و برخی همکارانش، به‌اندازه‌ای لاغراندام بودند که در نگاه اول مانند افراد بیمار یا معتاد به مواد مخدر به‌نظر می‌رسیدند؛ از‌این‌رو به مرور زمان این استایل با نام استایل هروئینی شیک در بین مردم رواج یافت. همچنین یکی از دلایل دیگر این موضوع، آرایش نکردن یا کم آرایش کردن کیت ماس بود.

نکته: تا قبل از این اتفاق، اندام بسیار لاغر در صنعت مد و مدلینگ چندان مطرح نبود.

۴. ظهور استایل گرانج

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - مد گرانج

استایل گرانج یکی از استایل‌های محبوب و مطرح در صنعت مد است. به‌طور معمول اجزای لباس‌ها و اکسسوری‌ها در این استایل ارتباطی به همدیگر ندارند یا به عبارت دیگر ست نیستند. در حالت کلی نیز یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سبک این است که فرد یک ظاهر نامرتب دارد. از این رو استایل نهایی شلخته و نامرتب به‌نظر می‌رسد. همچنین ویژگی مهم دیگر این استایل، پوشیدن لباس‌های کهنه، فرسوده، راحت، گشاد و بدون زرق‌و‌برق است؛ از‌این‌رو یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در تولید لباس‌های گرانج، پارچه فلانل پشمی یا پنبه‌ای است که برای طراحی پیراهن‌های چهارخانه در این استایل کاربرد زیادی دارد.

گذری بر تاریخچه استایل گرانج

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - کیت ماس
کیت ماس با استایل گرانچ

با اینکه پیشینه این استایل از دهه ۷۰ میلادی آغاز شد اما چندان مطرح نبود و بین مردم طرفدار نداشت. ماجرای ترند شدن این استایل به زمانی باز می‌گردد که رکود اقتصادی در ایالات متحده موجب شد که مردم مجبور به خرید لباس‌های دست دوم شوند و آنها را با دیگر اجزای لباس خود ست کنند. از‌این‌رو هر لباسی که می‌توانستند می‌خریدند و به سنخیت یا ست بودن اجزای لباس‌ها اهمیت می‌دادند.

همزمان با این موضوع، در شهر سیاتل یک گروه موسیقی در حال فعالیت بودند که تنها کارشان نواختن گیتار و خوانندگی بود. آنها به استایل خود توجه نمی‌کردند و هرچه دوست داشتند می‌پوشیدند. برای مثال پیراهن چهارخانه، تیشرت‌های قدیمی و در نهایت یک کت، ژاکت یا کاپشن نیز از روی این لباس‌ها می‌پوشیدند و در نهایت استایل خود را با شلوار جین و چکمه‌های نسبتاً بزرگ کامل می‌کردند. این سبک هم برای زنان و هم برای مردان مناسب بود؛ اما زمانی که این گروه موسیقی که نیروانا نام داشت به شهرت رسید، استایل گرانج در بین نوجوانان این کشور محبوب شد اما ماجرای اصلی هنوز اتفاق نیفتاده بود. لازم به ذکر است که خواننده این گروه یعنی کرت کوبین، یکی از مهم‌ترین معرف‌های استایل گرانج بود.

در سال ۱۹۹۳، زمانی که برند مارک جیکوبز از کالکشن جدید خود رونمایی کرد، مردم سراسر جهان برای اولین بار یک حالت سازمان یافته و شیک از استایل گرانج را مشاهده کردند. از آنجایی که مدل برند کیت ماس بود، برای معرفی این کالکشن کت‌واک را آغاز کرد و این تصویر را برای همیشه در تاریخ صنعت مد ثبت کرد. در واقع بعد از این کت‌واک استایل نامرتب و بدون اصول حرفه‌ای، در تمام جوامع پذیرفته شد و بر این اساس طراحان دیگر نیز توانستند با بررسی جنبه‌های مختلف این استایل، طراحی‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند.

معرفی مجموعه اسلیپ از  برند کلوین کلاین

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - اسلیپ
کیت ماس با پیراهن اسلیپ

بعد از معرفی استایل گرانج، برند کلوین کلاین وارد عمل شد و مجموعه جدید خود را با نام «اسلیپ» رونمایی کرد. این رونمایی در اصل استخراج یک عنصر جدید از مد گرانج بود که با عنوان مجموعه اسلیپ معرفی شد. چیزی که تا آن زمان ارائه نشده بود و جالب‌تر اینکه بازهم کیت ماس معرف این مجموعه بود و تا پایان دهه همکاری خود را با  کلیون کلاین ادامه داد. اما با این حال، این مجموعه چندان با استقبال مواجه نشد؛ به دلیل اینکه در نگاه اول، لباس‌ها مانند لباس خواب به نظر می‌رسیدند و بیشتر زنان جسارت پوشیدن این نوع لباس‌ها را در انظار عموم نداشتند.

تا زمانی که پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۶ با پوشیدن یک پیراهن که برند دیور طراح آن بود موجب شد لباس‌های اسلیپ در انواع مدل‌ها محبوبیت یابند. همچنین لازم به ذکر است که به مرور زمان این لباس‌ها به سمت مینیمالیستی بودن رفتند.

بررسی استایل‌های ترند زنانه در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی

استایل چرم مشکی؛‌ استایل فوق محبوب نسل جوان

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - استایل چرم
جانی دپ و کیت ماس، زوج محبوب دهه

پارچه چرم از ابتدا تا انتهای دهه ترند بود و چه بین مردان چه بین زنان محوببیت زیادی داشت. اما  در حالت کلی، لباس چرم دربین زنان بنابه‌دلایل مشخصی محبوب‌تر بود. همچنین در این دهه زنان لباس‌ها و پوشاک چرم را در مدل‌ها و سبک‌های مختلف ست می‌کردند. حتی می‌توان گفت که در دهه ۹۰ بیشترین لباس‌های چرمی تولید شد. معرفی استایل چرم ابتدا از بازیگران مطرح هالیوود آغاز شد؛ سپس به مدل‌های معروف رسید و بعد گروه‌های خوانندگی معرف آن بودند. برای مثال گروه «دختران اسپایس» در بیشتر اجرا‌ها و مراسم‌ها استایل چرم داشتند و از آنجایی که بین مردم خصوصا نسل جوان بسیار محبوب بودند، لباس‌ها آنها به سرعت در بین مردم ترند می‌شد. در نهایت باید بگوییم که استایل چرم مشکی، یکی از مشخصه‌های مهم مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی بود.

پارچه‌های چاپ پلنگی؛ لباس مخصوص قشر ثروتمند

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - استایل پلنگی
گووینز پالترو

لباس‌های چاپ پلنگی، لباس‌هایی بودند که بیشتر قشر مرفه جامعه مانند مدل‌ها، سلبریتی‌ها و هنرمندان توان خرید آنها را داشتند. البته توجه داشته باشید که چاپ پلنگی فقط شامل لباس نبود، بلکه کفش، کیف، کلاه و دیگر اکسسوری‌ها را نیز شامل می‌شد. اما قشر جوان چندان طرفدار پوشیدن این چاپ نبودند و بیشتر زنان بالای ۴۰ سال آن را ترجیح می‌دادند.

استایل چهارخانه؛ مناسب موقعیت‌های رسمی

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - استایل چهارخانه

لباس‌های ست چهارخانه مانند کت‌ و دامن‌های کوتاه یا پیراهن‌های روزانه، یک استایل رسمی و کاری در دهه ۹۰ بود که زنان شاغل هنگام رفتن به محیط کار یا دانشجویان هنگام رفتن به دانشگاه آنها را می‌پوشیدند. همچنین امروزه نیز یکی از المان‌های مهم استایل‌های ترند دهه ۹۰ میلادی است. لازم به ذکر است که این لباس‌ها بیشتر در رنگ‌های ترکیبی پرکاربرد بودند. بری مثال زرد و مشکی، سفید و مشکی و قرمز و سفید که معمولاً زنان آنها را با کیف‌های دستی کوچک و چکمه‌هایی که حتی تا بالای زانوها و نزدیک ران نیز می‌رسید، ست می‌کردند.

چاپ‌های گل گلی، نه چندان محبوب

بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی - استایل گل گلی

این لباس‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در بازار موجود بودند و حرف اول و آخر مربوط به طرح گل بود. یا در بیانی دیگر، مهمترین ویژگی این چاپ‌ها اغراق در طرح گل و بزرگ بودن اندازه گل‌ها بود. همچنین رنگ‌هایی که در این چاپ استفاده می‌شد سنخیتی با هم نداشتند و تا حدودی نزدیک به الگوی کالر بلاکینگ بودند. با این تفاوت که به اندازه اصول کالر بلاکینگ با هم همخوانی نداشتند. در نظر داشته باشید که این استایل‌ فقط در دوره کوتاهی محبوب بود و در حالت کلی طرفداران چندان زیادی نداشت.

کت‌ودامن، استایل ترند پرنسس دیانا

با اینکه پرنسس دیانا، لباس‌های خاطره انگیز بسیار زیادی دارد اما کت‌و‌دامن‌های ست او به همراه کفش پاشنه بلند و زیورآلات نه چندان زیاد، امضای استایل او بود. در دهه‌های قبل این استایل بیشتر در بین سیاستمداران و خانواده‌های صنعتی محبوبیت داشت ولی در دهه ۹۰ میلادی، مردم عادی نیز در مراسم‌های رسمی این لباس را می‌پوشیدند.

لباس‌های یقه اسکی، از المان‌های مهم دهه ۹۰ میلادی

جنیفر لوپز

لباس‌های یقه اسکی در انواع طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌ها جزو استایل‌های مهم دهه ۹۰ میلادی بود. این لباس  ممکن بود به عنوان یک بلوز یقه اسکی یا یک پیراهن رکابی و یا یک کت کوتاه با شلوار پارچه‌ای نیز باشد.

لباس‌های مخملی

پارچه مخمل یکی دیگر از پارچه‌هایی است که در دهه ۹۰ میلادی ترند بود. این پارچه در رنگ‌های مختلف در دسترس بود و بیشتر برای دوخت لباس‌های مجلسی و لباس شب کاربرد داشت. اما به اندازه دیگر استایل‌های ترند مطرح نبود. با این حال امروزه به‌عنوان یکی از المان‌های مد دهه ۹۰ میلادی مطرح است.

استایل جین؛ یک استایل خیابانی بسیار محبوب

استایل تمام جین بین نسل جوان بسیار پرطرفدار بود. ترکیب یک استایل مونوکروم با لباس‌های جین به همراه کفش‌های اسپورت یک استایل انرژی‌‌بخش و جذاب در دهه ۹۰ میلادی بود.

بررسی پوشاک و اکسسوری ترند زنانه در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی

۱. کفش‌های پلتفرم

با اینکه در اواخر دهه ۱۹۸۰، کفش‌های پلتفرم دیگر از رده مد خارج شده بودند، در دهه ۱۹۹۰ طراح مد مطرح بریتانیایی خانم ویوین وست وود دوباره روند تولید آنها را در صنعت مد احیا کرد. او برای رویداد مد خود در سال ۱۹۹۳ پاشنه‌بلندی طراحی کرده بود که ۲۱ سانتی‌متر ارتفاع داشت و برای برند بوفالو طراحی شده بود. ازآنجاکه خانم نائومی کمبل قرار بود این کفش‌ها را در رویداد مد وست وود معرفی کند، هنگام راه‌رفتن روی صحنه، مچ پاهایش به‌طور شدیدی پیچ خورد و مقابل دید همه زمین خورد.

تصاویر و ویدیو‌هایی که از این رویداد و لحظه زمین‌خوردن او منتشر شد خوشایند نبود و موجب بدنامی کفش‌ها شد؛ بااین‌حال همزمان میزان توجهات را نیز به این کفش‌ها افزایش داد. همچنین گروه موسیقی Spice Girls که یکی از اعضای آن خانم ویکتوریا آدامز بکهام بود، موجب شدند محبوبیت کفش‌های پلتفرم بازهم بین مردم افزایش یابد.

۲. کفش‌های ژله‌ای

تاریخ دقیق تولید این کفش‌ها به دهه ۸۰ مربوط است؛ اما از آنجایی که دهه ۸۰ دهه زرق و برق بود چندان از این کفش‌ها استقبال نشد. تا اینکه در دهه ۹۰ میلادی شرکت کفش گرندا، کفش‌های ژله‌ای را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وارد بازار کرد. بعد از این تولید شرکت‌های دیگر نیز برای رقابت با گراندا وارد عمل شدند و این دایره به مرور وسیع‌تر شد. بدین ترتیب کفش‌های ژله‌ای هر ۶ ماه یک بار باز تولید می‌شدند تا از شرکت رقیب جلو بزنند. این کفش‌ها به جهت نرم بودن و رنگی بودن محبوب بودند و بیشتر برای ساخت استایل خیابانی کاربرد داشتند.

۳.‌ کیف‌های دستی کوچک

پاریس هیلتون

بهترین مدل کیف در دهه ۹۰ میلادی، کیف‌های کوچک و ساده مستطیل شکل دسته‌دار بودند که تمام قشر جامعه از آن استفاده می‌کردند. زنان این کیف‌ها را گهگاه با دسته و گهگاه با دست حمل می‌کردند.

۴. گردنبند‌های نمادین برای بهترین دوستان

در طول دهه ۹۰ میلادی، دوستان صمیمی این گردنبند‌ها را می‌پوشیدند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، شکل کلی گردنبند یک قلب است که از وسط نصف شده است. سمت چپ قلب را یک دوست و سمت دیگر را دوست دیگر می‌پوشید تا زمانی که کنارهم هستند همدیگر را کامل کنند و در غیاب هم به یاد هم باشند.

معرفی فشن آیکون‌های زن در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی

۱. جنیفر لوپز

خواننده، رقصنده و بازیگر محبوب که فعالیت هنری خود را از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز کرد. او بعد از بازی در فیلم «خارج از دید» استیون سودربرگ در نقش یک مارشال فدرال همراه جورج کلونی به شهرت رسید و بعد از انتشار اولین آلبوم خود به نام “On the 6” در اواسط دهه، به یکی از تأثیرگذارترین خوانندگان موسیقی پاپ تبدیل شد.

۲. کیت ماس

از جذاب‌ترین و درخشان‌ترین سوپرمدل‌های دهه ۹۰ میلادی است که با سبکی نمادین، سال‌های طولانی در عرصه مد درخشیده است. همانطور که در طول مطلب اشاره شد، کیت ماس تاریخی‌ترین اتفاقات را در صنعت مد و فشن دهه ۹۰ میلادی رقم زد و نام خود را به عنوان یک سوپرمدل درخشان در مد این دهه ثبت کرد.

۳. نائومی کمبل

او یکی از مشهورترین سوپرمدل‌های رنگین‌پوست جهان است و ظاهر منحصربه‌فردش را ازتبار آفریقایی و چینی‌جامائیکایی‌اش به ارث برده است. استعداد مدلینگ او در سن ۱۵ سالگی کشف شد و از آن زمان، به‌مدت سه دهه ملکه بلامنازع صحنه‌های نمایش مد بود. تصویر نائومی اولین بار روی مجله ووگ فرانسوی و تایم ظاهر شد و از آن زمان به بعد، بارها شماره‌های سپتامبر مجله ووگ را به خود اختصاص داد. بسیاری از طراحان بزرگ، از جمله ورساچه، ایو سن لوران، بالنسیاگا و عزالدین آلایا، با او همکاری کرده‌اند.

۴. جنیفر آنیستون

جنیفر انیستون از هنرپیشه‌های مشهوری است که بخش عمده‌ای از محبوبیت خود را به واسطه بازی در سریال معروف Friends به‌دست آورد. از‌این‌‌رو از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به‌دلیل محبوبیت این سریال و همچنین ازدواج با برد پیت در مرکز توجهات رسانه و مردم قرار گرفت و عنوان فشن‌آیکون را از آن خود کرد.

بررسی استایل‌های ترند مردانه در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی

کت و شلوار، عضو جداناپذیر استایل‌های ترند

جانی دپ

از سال‌ها و قرن‌ها قبل تاکنون، کت و شلوار یک استایل رسمی و جذاب برای مردان است. در دهه ۹۰ با وجود اینکه بیشتر استایل کژوال ترند بود اما به این معنی نبود که کسی کت و شلوار نپوشد. این استایل محبوب همیشه در گروه لباس‌های ترند قرار دارد.

لباس سرهمی جین با تیشرت رنگی

یکی از مهمترین دلایل ترند شدن این سرهم‌ها سریال فرندز بود. چرا که کاراکترهای محبوب این سریال این لباس را با تیشرت‌های رنگی و کفش اسپرت ست می‌کردند. سرهمی یک استایل کژوال و یک لباس بدون جنسیت است. در دهه ۹۰ میلادی هم مردان هم زنان و هم کودکان نیز این لباس را می‌پوشیدند.

کت پشمی پیردوپل با تیشرت ساده

نیکلاس کیج

طرح محبوب پیردوپل که از دهه‌ها قبل محبوب بود، در هر دهه با یک سری تغییرات مانند ابعاد یا بزرگی و کوچکی طرح بازهم ترند می‌شد. در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی نیز این طرح با ابعاد کوچک و برای لباس‌های مردانه ترند شد. لازم به ذکر است که طرح پیردوپل چند سالیست که مجدد وارد کمد لباس‌ها شده است.

پیراهن‌های طرح خال خالی

ویل اسمیت

سرآغاز این لباس از فیلم «زن زیبا» با بازی «جولیا رابرتز» بود. زمانی که جولیا رابرتز این لباس را در فیلم پوشید استایل خال خالی مشهور شد. اما نکته جالب این است که با اینکه یک زن معرف این لباس بود اما زنان از آن چندان استقبال نکردند و در عوض به استایل ترند لباس‌های مردانه تبدیل شد.

بررسی پوشاک و اکسسوری‌های ترند مردانه در مد وفشن دهه ۹۰ میلادی

۱. هد‌بند رنگی

یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌های دهه ۹۰ میلادی، هدبند یا سربند بود که در ساخت استایل‌های کژوال و گرانج کاربرد داشت. این محبوبیت تا اوایل دهه ۲۰۰۰ نیز به همین اندازه بود.

۲. کلاه سطلی شکل

از بین تمام اکسسوری‌هایی که مردها در دهه ۹۰ میلادی استفاده می‌کردند، کلاه سطلی یک اکسسوری محبوب و همه کاره بود که در بیشتر استایل‌ها کاربرد داشت.

۲. عینک‌های خلبانی ریبن

این عینک‌‌ها یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌های مردانه در دهه ۹۰بودند. با اینکه برند ریبن در اوایل دهه و با تولید این عینک‌ها دچار ضرر مالی شد اما این هنرمندان مطرح بودند که تجارت برند را با ساخت استایل به‌وسیله این عینک‌ها احیا کردند. برای مثال مایکل جکسون با پوشیدن عینک‌های خلبانی ریبن، باعث شد تا در سراسر جهان این عینک‌ها ترند شوند. در تصویر زیر، عینک خلبانی ریبن را با رنگ نقره‌ای مشاهده می‌کنید.

معرفی فشن آیکون‌های مرد در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی

۱. مایکل جکسون

پادشاه پاپ و خالق رقص ماه‌پیمایی در دهه ۹۰ میلادی نیز با درخشش در تور‌های جهانی خود همچنان در مرکز توجهات بود. با اینکه او در دهه‌های مختلف استایل‌های مختلفی نیز داشت اما استایل او در دهه ۹۰، از ماندگار‌ترین و منحصر‌به‌فرد‌ترین استایل‌ها در صنعت مد و فشن است.

۲. جانی دپ

بی‌شک این نام از ماندگار‌ترین نام‌ها در تاریخ سینمای جهان است که نه تنها با هنر بازیگری، بلکه با استایل خاصش نیز توجهات را در هر دهه به خود جلب مي‌کند. استایل او در دهه ۹۰ نیز از این قاعده مستثنا نیست. جانی دپ نیز به معنای واقعی یک فشن آیکون است.

۳. کورت کوبین

رهبر گروه نیروانا و از پیش‌تازان مد گرانج، یک موزیسین با مو‌های بلند، لباس‌های ژولیده و گیتار به دست تصویر خود را در اذهان ثبت کرد.

۴. برد پیت

از بازیگران و تهیه کنندگان سرشناس آمریکایی که فعالیت خود را با ایفای نقش‌های کوتاه در فیلم‌های مختلف آغاز کرد و در مدت زمان کم توانست به جایگاه خوبی برسد. او علاوه ‌بر موفقیت در سینما، با استایل و لباس‌هایش نیز همیشه مورد بحث است. در دهه ۹۰ میلادی با بازی در فیلم هفت و باشگاه مبارزه هم در سینما و هم صنعت مد جایگاه خود را تثبیت کرد.

معرفی طراحان مهم در مد و فشن دهه ۹۰ میلادی

۱. کارل لاگرفلد (برند شنل)

از لاگرفلد به عنوان طراح نابغه و خلاق دوران یاد می‌شود. زمانی که او در شنل استخدام شد در ابتدا اولین‌ طراحی‌های خانم کوکو را مرور کرد و سپس بر اساس حفظ اصالت طراحی‌های وی، طرح‌های جدید خود را رونمایی کرد. لازم به ذکر است که در طول مسیر مهم او در دهه ۹۰ میلادی، سوپر مدل‌هایی مانند کیت ماس، کلودیا شیفر، نایومی کمبل و دیگر مدل‌های مهم، تصاویر طراحی‌های او را روی کت‌واک بر ذهن مخاطب ماندگار‌تر کردند.

۲. میوچیا پرادا (برند پرادا)

یک طراح مد موفق ایتالیایی که مفهوم مد و طراحی را متحول کرد. چه در مجموعه‌ای که در سال ۱۹۹۲ ارائه داد و چه در اواسط دهه، در حالت کلی پرادا یک مفهوم جدید از زیبایی‌شناسی را ارائه داد که معتقد بود یک طرح می‌تواند از زشتی به زیبایی برسد؛ مفهومی که پیش‌تر در ادبیات، سینما و هنر نیز تثبیت شده بود. از‌این‌رو، مجموعه تاریخ‌ساز او در سال ۱۹۹۶ از سمت منتقدان شیک زشت تعریف می‌شود.

۳. ویوین وست‌وود

به او ملکه سبک پانک و همچنین قلب تپنده مد بریتانیا می‌گویند. طراحی‌های او معرف کنش‌گری و ناسازگاری است. زمانی که مجموعه پاییز و زمستان را در سال ۱۹۹۵ ارائه داد، همه حیرت‌زده بودند. چرا که او جزئیات تاریخی مهم را با اصول مد روز ترکیب کرد که یک ترکیب استثنائی بود.

سخن پایانی

در این مطلب تمام ابعاد مربوط به مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی را بررسی کردیم. همانطور که گفتیم این دهه جزو خاطره انگیزترین و هیجان انگیزترین دهه‌های معاصر است که تا همین امروز نیز رویدادها و وقایع مهم آن تحلیل و بررسی می‌شوند. اگر این مطلب را دوست داشتید لطفاً نظرات خود را قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian