بوت آگ چیست؟ ایده‌هایی شیک برای ست کردن

بوت آگ نوعی کفش حجیم است که شکلی متفاوت از بوت‌های عادی دارد. با اینکه هیچ ظرافتی در ظاهر این کفش دیده نمی‌شود، خیلی‌ها طرفدار آن هستند. اما دلیل علاقه افراد به بوت آگ چیست؟ بیایید ابتدا با بوت آگ آشنا شویم و سپس شیوه ست کردن آن را یاد بگیریم.

بوت آگ چیست؟

بوت آگ چیست؟

بوت آگ (Ugg boots) نوعی بوت بزرگ و حجیم است که از پوست گوسفند دورو آن را تهیه می‌کنند. داخل این بوت پشمی است و زیره آن را از مواد مصنوعی می‌سازند. ظاهر این بوت کاملا حجیم است و گرم و نرم به نظر می‌رسد. اتفاقا دلیل اصلی طراحی آن، همین گرم نگه داشتن پاها بوده است.

تاریخچه بوت آگ

درباره منشأ بوت آگ (Ugg) آن‌قدر روایت‌های متفاوتی وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌داند اختراع آن را باید به چه کسی نسبت داد. تنها موضوعی که تردیدی در آن نیست، استرالیایی بودن این بوت‌هاست.

چوپان‌های استرالیا

گزارش‌های ثبت‌شده‌ای از اواخر دهه ۱۸۰۰ وجود دارد که نشان می‌دهد در آن زمان، چوپان‌های استرالیایی از پوست گوسفند به‌عنوان پای‌افزار استفاده می‌کردند که بند داشت و دور مچ پا پیچیده می‌شد.

پشم‌چین‌های استرالیایی

در دهه ۱۹۲۰، پشم‌چین‌ها و کشاورزان استرالیا و نیوزیلند نوعی بوت از پوست گوسفند تهیه می‌کردند که در برابر لانولین موجود در پشم گوسفند مقاوم بود و برخلاف بوت‌های معمولی پوسیده نمی‌شد. آنها از باقی‌مانده پوست این گوسفند برای فرزندان خود دمپایی خانه درست می‌کردند.

براساس منابع، در دهه ۱۹۵۰، گردشگرانی که از استرالیا بازدید می‌کردند، این بوت‌های گرم و نرم محبوب را با خود به‌عنوان سوغاتی به کشورهایشان بردند و به این ترتیب، بوت‌های آگ در سراسر جهان شناخته شدند. این باعث شد بوت آگ خودبه‌خود به نماد استرالیا تبدیل شود.

خلبانان جنگی استرالیا و بریتانیا

براساس روایتی دیگر، خلبانان جنگی استرالیایی و بریتانیایی مخترع کفش آگ بوده‌اند. آنها برای جلوگیری از سرمازدگی در طول پروازهای دشوار، پوست گوسفند را دور پای خود می‌بستند. این کفش‌ها موقتی و بدقیافه بودند و به همین دلیل برخی بر این باورند که مبتکر اصطلاح آگ، این خلبانان بوده‌اند و آگ کوتاه‌شده واژه Ugly به‌معنی زشت است.

شرکت تولیدی پوست گوسفند مورتل

بوت آگ تا سال ۱۹۳۳ به تولید تجاری نرسیده بود. اولین تولید تجاری ثبت‌شده بوت آگ، متعلق به شرکتی در نیو ساوث ولز به نام بلو مانتین آگ بوت (Blue Mountains Ugg Boot) بوده است. آنها اولین شرکتی بودند که بوت آگ را تولید و خرده‌فروشی کردند. پس از آن، فرانک مورتل از شرکت تولیدی پوست گوسفند مورتل در دهه ۱۹۵۰، این بوت‌ها را عرضه کرد. فرانک مورتل ادعا می‌کرد که بوت آگ را او اختراع کرده است و به این دلیل نام آن را آگ انتخاب کرد که همسرش به اولین جفت بوت تولیدی او را لقب زشت داد!

شین استدمن و برایان اسمیت موج‌سوار

تاریخچه بوت آگ
تصویری از کارخانه تولید بوت آگ. عکس تزئینی است.

بعد از مدتی شین استدمن (Stedman Shane)، یک موج‌سوار افسانه‌ای در سیدنی، تصمیم گرفت اصطلاح «Ugh-Boots» را به‌عنوان برند خود معرفی کند و از آن زمان به بعد، بارها به‌شکل علنی ادعا کرد او همان کسی است که بوت آگ را اختراع کرده است. این حقیقت دارد که به‌لطف شین، این بوت‌ها در بین تیم‌های موج‌سواری محبوبیت بین‌المللی پیدا کردند.

بااین‌حال، کسی که بوت‌های آگ را وارد دنیای مد کرد، برایان اسمیت بود. در دهه ۱۹۶۰، این موج‌سوار استرالیایی بعد از بارها امتحان‌کردن ناموفق بوت‌هایی که پاهایش را در امواج گرم نگه دارد، به این فکر افتاد که از پوست گوسفند به‌عنوان آستر کفش‌هایش استفاده کند. دوستان موج‌سوار او هم از این کفش‌ها استقبال کردند و به‌زودی اخباری درباره این سبک جدید کفش نمادین منتشر شد. به این ترتیب، بوت آگ در دهه ۱۹۷۰ و به‌لطف برایان اسمیت، موج سوار مشهور استرالیا، وارد دنیای مد شد.

تبلیغات آگ ساخت استرالیا، برای اولین بار در مجلات موج‌سواری کالیفرنیا در دهه ۱۹۷۰ منتشر شد و فروشگاه‌ها، تعداد محدودی از بوت‌هایی را که صاحبان آنها در طول مسابقات موج‌سواری در استرالیا پوشیده بودند، ذخیره می‌کردند. روند فروش این بوت‌ها به‌سرعت در حال رشد بود و این فرصتی بود که برایان اسمیت، با چمدانی پر از بوت‌های پوست گوسفند، به آمریکا برود و آنها را بفروشد.

ورود بوت‌های آگ به آمریکا

برایان و شریکش داگ جنسن (Dog Jensen)، بعد از ورود به آمریکا، تمام آن بوت‌ها را از صندوق عقب ماشین برایان فروختند. آنها متوجه شدند که ساکنان کالیفرنیا به‌خاطر استایل معمولی و راحتی که دارند، به بوت‌های آگ علاقه زیادی نشان می‌دهند. البته آنها توانستند جامعه موج‌سواری کالیفرنیا را هم به‌سرعت جذب کنند.

برایان و داگ با دیدن پتانسیل این کسب‌وکار، خانواده و دوستان خود را متقاعد کردند که ۲۰٬۰۰۰ دلار در تجارت آنها سرمایه‌گذاری کنند و به این ترتیب، توانستند نام شرکت Ugg Imports را ثبت کنند. این شرکت در اولین فصل تجاری خود، تنها ۲۸ جفت بوت آگ فروخت.

داگ جنسن در سال ۱۹۷۹ سهم خود را از شرکت به برایان اسمیت سپرد. برایان سعی کرد بوت‌های آگ خود را به مغازه‌های موج‌سواری در بالا و پایین سواحل کالیفرنیا بفروشد؛ اما موفقیت چندانی نداشت. بااین‌حال، برایان دست از تلاش برنداشت و در سال ۱۹۸۵، کسب‌وکارشان تا جایی رشد کرد که توانستند نام Original UGG Boot UGG Australia را برای برند به ثبت برسانند. این شرکت هنوز در آمریکا قرار دارد.

برایان اسمیت برای یکپارچه‌سازی این برند، سایر نشان‌های تجاری از جمله استدمن را خریداری کرد تا تنها مالک آگ باشد.

آگ هلدینگ

فرهنگ موج‌سواری و افراد مشهور در این رشته در کالیفرنیا، به‌سرعت محبوبیت این بوت را افزایش داد و شرکت اسمیت که حالا آگ هلدینگ (Ugg Holdings) نامیده می‌شد، ۸۰ درصد از بازار جهانی این بوت‌ها را بنا بر برآوردها در اختیار داشت. به‌گفته خرده‌فروشان، فقط ظاهر بوت نبود که مصرف‌کنندگان را جذب می‌کرد؛ استرالیایی‌بودن آنها هم نقش مهمی در ایجاد این علاقه داشت. در آن سال‌ها محصولاتی که در استرالیا تولید می‌شدند، به‌شدت محبوب بودند.

در این میان، یکی دیگر از علاقه‌مندان به موج‌سواری به نام داگ راگین، تصمیم گرفت تولید انبوه بوت‌های آگ را آغاز کند و آنها را با نام «آگز» بفروشد. او حمایت قدرتمندی از جانب شرلی استریکلند د لا هانتی، دارنده مدال طلای المپیک استرالیایی داشت و این به رشد آن بسیار کمک کرد.

اما اسمیت می‌دانست چطور باید جایگاهش را تثبیت کند. در نتیجه، پس از اینکه بوت‌های آگ او را تیم المپیک آمریکا در لیلهامر برای بازی‌های المپیک زمستانی 199۴ پوشیدند، توجهات بین‌المللی به شرکت اسمیت جلب شد.

در سال ۱۹۵۵، شرکت دکرز برندز (Deckers Brands) کسب‌وکار برایان اسمیت را به مبلغ ۱۴.۶ میلیون دلار خریداری کرد و توانست بوت‌های آگ را به بازار بین‌المللی وارد کند.

انتخاب محبوب دانشجویان آمریکایی

در اواخر دهه ۱۹۹۰، بوت‌های آگ، به یک انتخاب محبوب برای دانشجویان آمریکایی تبدیل شد که می‌خواستند بوت شیک و در عین حال راحتی برای پوشیدن در محوطه دانشگاه داشته باشند. از سوی دیگر، افراد مشهوری مانند اپرا وینفری و پاملا اندرسون که موردعلاقه افراد مشهور و شیک‌پوش بودند، با پوشیدن بوت‌های آگ در تلویزیون و فیلم‌ها، به محبوبیت این بوت‌ها کمک کردند. امروزه طیف گسترده‌ای از سبک‌های مختلف این بوت، متناسب با هر سلیقه‌ای در دسترس است و مردم در سراسر جهان آن را می‌پوشند.

چطور بوت آگ را ست کنیم؟

اگر بوت آگ دارید و نمی‌دانید چطور آن را ست کنید، در اینجا پیشنهادهایی برایتان داریم:

۱. رنگ کت خود را با بوت آگ ست کنید

رنگ کت و بوت را با هم ست کنید

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ست کردن بوت آگ این است که رنگ آن را هماهنگ با رنگ کت یا کاپشن خود انتخاب کنید. برای مثال، اگر رنگ بوت شما قهوه‌ای شتری کلاسیک است، کت را همان رنگ در نظر بگیرید. با این کار استایل شما یک درجه جذاب‌تر می‌شود و شما را فردی منظم و دقیق نشان می‌دهد.

۲. با شلوار جین و پالتو

بوت آگ با شلوار جین و پالتو

پالتوها نه‌تنها از شما در برابر سرما و هوای نامساعد محافظت می‌کنند، بلکه استایل راحت و شیکی به شما می‌بخشند. این حس راحتی را با یک بوت آگ تکمیل کنید. سبک بوت آگ با پالتوهای ضخیم مطابقت دارد و به‌راحتی با آن ست می‌شود. برای اینکه شلواری که می‌پوشید این دو را تحت‌تأثیر قرار ندهد، آن را به‌رنگ تیره‌تر انتخاب کنید.

۳. با پافر یا جلیقه شیک و پولوور نرم

ست کردن بوت آگ با جلیقه

برای ایجاد یک استایل خاص و خنثا، بوت‌های آگ خود را با شلوار جین و یک پلوور بافتنی نرم ست کنید. برای اینکه بافتنی‌تان خود را نشان دهد، روی آن جلیقه بپوشید و اکسسوری‌های محبوبتان را بردارید. مثلا گوشواره‌های طلایی پیشنهاد خوبی هستند. این ظاهر برای تمام لحظات کژوال شما در زمستان ایدئال است.

۴. با لگ و بارانی

با بارانی و لگ

یک لباس کژوال مانند پلوور مد روز یا تی‌شرت گرافیکی و یک لگ مشکی انتخاب کنید و روی آنها بارانی بپوشید. برای تکمیل این ظاهر، بوت‌های آگ عالی هستند. این بوت‌ها باعث می‌شوند کل استایلتان راحت به نظر برسد.

۵. با پالتوی پشمی و شال گرم

با پالتوی پشمی

یک پالتوی پشمی می‌تواند با بوت آگ ترکیب کاملا مناسبی ایجاد کند. این استایل در روزهایی که هوا حسابی سرد است و شما نیاز دارید هم گرم و راحت باشید و هم مرتب به نظر برسید، ایدئال خواهد بود. یک کیف شیک برای تکمیل استایل شما کافی است.

۶. با شلوار پارچه‌ای و بمبر

با شلوار پارچه‌ای
لیلی رز دپ با بوت آگ

برخی تصور می‌کنند بوت آگ فقط مناسب شلوار جین و لگ است یا شلوار پارچه‌ای فقط با بوت چرم یا کفش‌های اسپرت شیک می‌شود. اصلا این طور فکر نکنید؛ می‌توانید استایلی خاص با ست کردن بوت آگ با شلوار پارچه‌ای و کاپشن بمبر ایجاد کنید. این ترکیب لباس کاملا غیرمنتظره خواهد بود و شما را از دیگران متمایز خواهد کرد.

۷. با گرمکن خاکستری و جلیقه

با گرمکن و پافر

یک استایل کاملا کژوال و ورزشی که با آن می‌توانید جذابیتی دوچندان داشته باشید. گرمکن و جلیقه با بوت‌های آگ به‌خوبی ترکیب می‌شوند. اگر می‌خواهید برای تکمیل آن از کلاه استفاده کنید، کلاه بیسبال گزینه خوبی است و حالت غیررسمی خوبی دارد. اگر نه، بدون کلاه هم چیزی از دست نداده‌اید.

۸. با شلوار راحتی و پلوور

با شلوار راحتی

در زمستان بیشتر از هر فصل دیگری به‌دنبال لباس‌های گرم و راحت هستیم. اما این بدان معنا نیست که استایل راحت نمی‌تواند شیک باشد. یک شلوار راحتی گرم بپوشید و با پلوور نرم بافتنی ست کنید. اگر دوست دارید جذابیت بیشتری داشته باشید، کل استایلتان را از رنگ‌های خنثا انتخاب کنید.

۹. با کاپشن و کلاه بافتنی

با کاپشن و کلاه بافتنی

اگر یک استایل مناسب برای گشتن در شهر در یک روز زمستانی می‌خواهید، یک کاپشن شیک و شلوار جین بپوشید و آنها را با بوت آگ ست کنید. برای تکمیل این استایل از کلاه بافتنی استفاده کنید تا جذابیت ظاهر خود را دو برابر نشان دهید.

۱۰. با کت پشمی شرپا

با کت شرپا

شرپا نوعی پارچه پشمی است و بوت‌های آگ هم ظاهری گرم و نرم و پشمی دارند. به همین دلیل با هم ترکیبی عالی به وجود می‌آورند که باعث می‌شود هرکسی طرفدار بوت آگ شود. بنابراین، بوت آگ خود را با یک کت پشمی شرپا ست کنید و رنگ آنها را تیره و روشن در نظر بگیرید که زیباترین استایل را به شما بدهد.

۱۱. با شلوار چرم و پالتو تدی

با لگ چرم و پالتو تدی

می‌توانید یک پالتو پشمی تدی را با لگ چرم بپوشید و با بوت آگ ست کنید. لگ چرم استایل زمستانی راحت شما را شیک‌تر نشان می‌دهد بدون اینکه بر میزان راحتی آن تأثیر بگذارد. رنگ آنها را می‌توانید قهوه‌ای یا شکلاتی در نظر بگیرید.

ایده‌های بیشتر

در اینجا یک‌سری استایل پیشنهادی با بوت آگ را ببینید:

سخن پایانی

در این مطلب با بوت آگ و تاریخچه جالب آن آشنا شدیم. همان‌طور که دیدیم، تعداد افرادی که می‌خواهند اعلام کنند خودشان مخترع این بوت بوده‌اند، بسیار زیاد است. محبوبیت این بوت‌ها تا حد زیادی به‌دلیل سبک منحصربه‌فرد و راحتی بی‌نظیر آن است. بوت آگ که نمادین‌ترین کفش استرالیا به شمار می‌رود، در ابتدا به‌عنوان یک پای‌افزار کاربردی برای کشاورزان و سایر کارگران در مناطق روستایی ساخته شده بود؛ اما اکنون به یکی از محبوب‌ترین کفش‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است.

چند سالی است که بوت‌های آگ در کشور ما هم به‌شدت محبوب شده‌اند. نظرتان درباره بوت آگ چیست؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian