تصمیم مهمی که هنگام راه اندازی کسب و کار مد باید به آن بپردازید، انتخاب بیزینس مدل یا همان مدل کسب و کارتان است. انواع مختلف مدل های کسب و کار مد برای انواع مختلف مشاغل مناسب است. هنگام تلاش برای تعیین بهترین مدل خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله، مشتریان هدف، ماموریت و ارزش های تجاری، حاشیه سود و خدمات یا محصول منحصر به فردی که به مشتریان خود ارائه می دهید.

در مدل‌های کسب‌وکار، درک ارزش محصول/خدمت شما مهم است و ارزش آن از نظر هزینه نیست، بلکه از این نظر است کخهمحصول شما کدام مشکل مشتری را حل می‌کند

برند لوکس

بیزینس مدل

برند لوکس قدیمی‌ترین بیزینس مدل  است که منشا آن فرانسه است و اگر درست انجام شود، پتانسیل آن را دارد که بازده قابل‌توجهی داشته باشد. و می توان تا ده برابر قیمت ساخت را شارژ کرد، در این مدل می توان یک تجارت جهانی مشهور را ایجاد کرد که پوشاک تنها اولین نوع ارائه محصول است. به طور معمول، یک برند لوکس از چیزی فراتر از پوشاک مانند اکسسوری، محصولات زیبایی، جواهرات و ساعت تشکیل می شود.

با این حال، این مدل کسب‌وکار با توجه به کنترل تولید، کیفیت، ثبات و جایگاه برند می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. این بیزینس مدل سال ها طول می کشد تا بازدهی ایجاد کند و مسیری پر از دست انداز برای موفقیت دارد و چپرهزینه است. برای اینکه یک برند لوکس به موفقیت برسد، باید میراث و پایگاه مشتری قوی داشته باشد.

چیزی که یک برند لوکس را تعریف می کند، تمرکز آنها بر انحصاری بودن، منحصر به فرد بودن، کیفیت بالا، بی زمانی، میراث، و دستساز بودن است که در نتیجه محصولات با قیمت بالاتر تولید می شود. تجملی نامیدن خود باعث نمی شود تا این عناصر وجود داشته باشند. اکثر برندهای لوکس ۵۰ سال به بالا قدمت دارند.

نمونه برندها: Louis Vuitton Hermes

دیزاینر برند

بیزینس مدل

در حالی که، برندهای لوکس و پریمیوم می توانند به صورت اکسسوری و سایر محصولات عرضه شوند، برای یک لیبل طراح، منبع اصلی درآمدش لباس است.

مشارکت و نظارت طراح از طراحی و تولید در مراحل مختلف گرفته تا نمایش کالکشن و حتی تصمیمات نهایی برای برند بسیار زیاد است تا از موقعیت و ثبات برند اطمینان حاصل کند.

نمونه برندها: Giorgio Armani, Versace

برند پریمیوم

بیزینس مدل

برندهای پریمیوم که برندهای معاصر نیز نامیده می شوند، مقرون به صرفه تر از برندهای لوکس، اما همچنان گران هستند. در حالی که برندهای لوکس بیشتر بر تعداد محدود تمرکز می کنند، برندهای پریمیوم در دسترس تر، منطقی تر و معمولاً شیک تر و در کلاس خود بهترین هستند.

مدیریت یک برند پریمیوم می تواند چالش برانگیز باشد زیرا باید تعادلی ایجاد شود که تصویر برند شما را با به نظر رسیدن بازار انبوه یا غیرقابل دسترس کردن محصولات شما کمرنگ نکند. بنابراین، حتی اگر تولید بسیاری از محصولات بتواند به شما در رشد کوتاه مدت کسب و کارتان کمک کند، نمی‌توانید کاری کنید که مشتریانتان حس انحصار و غرور خود را از دست بدهند. با این حال، برندهای پریمیوم به دلیل مقرون به صرفه بودن و کیفیتشان در حال افزایش محبوبیت هستند.

نمونه برندها: Boss, Diesel

خرده فروشان عمودی

بیزینس مدل

خرده فروش عمودی یک مدل تجاری است که در دهه گذشته شتاب جهانی به دست آورده است. این رشد را می توان به برندهای پررونق مانند زارا، مانگو و یونیکلو نسبت داد. در این بیزینس مدل شما می توانید کنترل بهتری بر کل جریان کالا تا زمانی که به مشتری مورد نظر شما برسد، داشته باشید. علاوه بر تعامل بهتر با مشتریان، از هزینه های کمتری نیز بهره مند می شوید، به خصوص اگر کالاهای خود را نیز بسازید.

معمولاً در میان خرده‌فروشان عمودی دو گروه وجود دارد:

  • خرده‌فروشان مس‌بیسیک: کمتر ترندی و بیشتر کلاسیک
  • خرده‌فروشان مس‌فشن: ترندی تر

موفقیت پشت مدل خرده‌فروشی عمودی، مشتری مداری، کنترل و تدارکات کارآمد است. خرده فروشی عمودی به دلیل طیف گسترده محصولات، دسترسی و مقرون به صرفه بودن، برای خریداران جذاب است.  این مدل بازده بالایی دارد و کنترل بیشتری بر محصولات خود به شما ارائه می دهد.

نمونه برندها: Zara, H&M

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian