تأثیری که ویروس کرونا بر روند حرکت رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران و بسیاری دیگر ازکشورها گذاشته، حداقل در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.

شاید بتوان گفت تأثیری که ویروس کرونا بر روند حرکت رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران و بسیاری دیگر ازکشورها گذاشته، حداقل در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است، در ایران بعد از شیوع ویروس کرونا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران که وجه برنامه‌ریزی و اجرایی آن‌ها به معاونت‌های چندگانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازمی‌گردد، یکی پس از دیگری تعطیل شدند.ولی در پی شیوع این ویروس، بسیاری دیگر از فعالیت‌های این عرصه تحت‌الشعاع تعطیلی رخدادهای جمعی قرار گرفتند و برخی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و حتی رویدادهایی که دارای جنبه تجاری و فروش محصولات در روزهای پایانی سال بودند لغو شدند..بدون شک کار به همین‌جا ختم نمی‌شود و با تداوم تعطیلی‌ها، بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها عرصه پوشاک و نساجی، تحت تأثیر این جریانات قرار می‌گیرند.مصداق این جریان را می‌توان در چین جستجو کرد. جایی که استان‌های هوبی، جیانگسو و شاوشینگ که خانه بسیاری از خوشه‌های نساجی و کارخانه‌ها چاپ و تکمیل است نیز شاهد تعطیلات اجباری طولانی‌مدت پس از اتمام تعطیلات سال نو هستند.این اپیدمی زمانی بخش نساجی چین را درگیر خود کرد که بسیاری از کارکنان واحدهای تولیدی الیاف، ریسندگی و بافندگی پیش از تعطیلات به زادگاه خود رفته بودند و اکنون به دلیل مختل شدن شبکه حمل و نقل و تدابیر گسترده برای کنترل این اپیدمی قادر به برگشتن به محل کار خود نیستند.

گروه مشاوران CCF در زمینه پتروشیمی، الیاف شیمیایی و منسوجات پنبه‌ای در شهر هانگژو در روز پنجم فوریه اعلام کرد که کارخانه‌ها تولید الیاف استیپل پلی استر تنها ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید دارند چون به دلیل اثرات شیوع این بیماری بر سیستم حمل و نقل سرعت تحویل سفارش‌ها به مشتریان پایین است.و‌اما تعطیلی بسیاری از فشن‌شوهای خارجی هم این روزها تیتر اخبار فرهنگی و هنری شده‌اند و بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در عرصه مد و لباس، برای رفع خلأ برگزاری این جریان بسیار مهم در هنر صنعت فشن، به برپایی فشن‌شوهای مجازی روی آورده‌اند. این حرکت می‌تواند مبدأ تحولی عظیم در جریان نمایش و عرصه خروجی حاصل از تلاش و هنرمندی فعالان این عرصه باشد.به‌طور مثال با بالا گرفتن خطر شیوع ویروس جدید کرونا یا کووید – ۱۹ در ایتالیا، رژه مد جورجو آرمانی در هفته مد میلان در سالنی خالی و بدون مهمان برگزار شد.

جورجو آرمانی یکی از نمایش‌ها را لغو و مجموعه جدید پاییزه زمستانه خود را به‌صورت دیجیتالی در تارنمای رسمی‌اش به‌صورت زنده پخش کرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.این نخستین باری بود که طراح ۴۵ ساله ایتالیایی نمایش خود را به دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت مردم لغو می‌کند.آرمانی در پایان نمایش اینترنتی‌اش، به سنت رژه‌های مد واقعی روی صحنه آمد و جلو تماشاگران مجازی خود تعظیم کرد.ترس از ابتلا به کووید – ۱۹ هفته‌های مد در شهرهای مختلف را تحت‌الشعاع قرار داده‌ است. هفته مد شانگهای که قرار بود در دوم ماه مارس آغاز شود تا اطلاع ثانوی لغو شد.

دست کم هزار خبرنگار، خریدار، و طراح چینی از شرکت در رویدادهای مد محروم ماندند. خریداران چینی به دلیل پول زیادی که خرج لباس و کیف و کفش می‌کنند، نقش پررنگی در موفقیت صنعت مد در دنیا دارند.
به هر تقدیر شاید بتوان گفت تأثیری که ویروس کرونا بر روند حرکت رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران و بسیاری دیگر از کشورها گذاشت، حداقل در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است و باید منتظر ماند و دید که این وضع تا چه زمانی ادامه دارد و سران کشورهای داخلی و خارجی چه تصمیمی برای فرار از معضل پیش آمده اتخاذ خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian