حالا دیگر نمی‌توان در مورد فصل‌هایی که زمانی به‌وضوح تعریف می‌شدند، با قطعیت حرف زد

تفاوت دما در ازای هر درجه گرم‌تر از سال قبل، می‌تواند فروش لباس زنانه را ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار یورو کاهش دهد-JORGE GUERRERO / AFP

در نتیجه زمستان‌های گرم، بارندگی شدید و خشکسالی، در سراسر اروپا، هر ماه کمتر از پیش می‌توان آب‌وهوا را پیش‌بینی کرد، و پیامد آن برای سلامت و امنیت غذایی فاجعه‌بار است.

با ادامه این روند، تاثیرات آن به دیگر جنبه‌های زندگی روزمره ما نیز نفوذ می‌کند.

مد، صنعتی است که تاثیرات تغییر الگوهای آب‌وهوا را احساس می‌کند.

براساس گزارش یورونیوز، از آن‌جایی که خریداران بین کت‌های زمستانی و تی‌شرت‌های تابستانی مردد می‌مانند، پیش‌بینی رفتار آن‌ها سخت‌تر می‌شود. حالا دیگر نمی‌توان در مورد فصل‌هایی که زمانی به‌وضوح تعریف می‌شدند، با قطعیت حرف زد.

این موضوع کار خرده‌فروشان را برای اینکه تصمیم بگیرند چه چیزی را چه زمانی باید بفروشند، سخت‌تر می‌کند.

تغییر اقلیمی چگونه بر مد تاثیر می‌گذارد؟

زمستان گذشته دومین زمستان گرم اروپا بود. درحالی‌که برخی از مناطق، ازجمله بخش‌هایی از اسپانیا و فرانسه، در خشکسالی به‌سر می‌برند، برخی مناطق دیگر، با بارش شدید باران مواجه‌اند.

در ایتالیا، این موضوع بر فروش لباس تابستانی تاثیر می‌گذارد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که خرده‌فروشان مد اُوی‌اس (OVS) و هلدینگ پیانوفورته (Pianoforte Holding) در واکنش به این امر، امیدوارند تخفیف تابستانی خود را به تاخیر بیندازند.

فصل حراج را مقام‌های منطقه‌ای ایتالیا تعیین می‌کنند و معمولا در آغاز ماه ژوئیه آغاز می‌شود. به‌طور مشابه در فرانسه، تاریخ حراج را بخشدار تعیین می‌کند و معمولا در پایان ژوئن شروع می‌شود.

به گزارش رویترز، خرده‌فروشان ایتالیایی امیدوارند که فصل فروش تابستانی را تا اواسط ژوئیه به تعویق بیندازند.

هم‌زمان با دیرهنگام‌تر و طولانی‌تر شدن تابستان، این موضوع می‌تواند به یک روند در سراسر اروپا تبدیل شود.

آیا شرایط آب‌وهوایی شدید می‌تواند در سرعت مد تاثیر بگذارد؟

در مواجهه با آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی، خریداران ممکن است بیشتر روی لباس‌های چندمنظوره سرمایه‌گذاری کنند.

این می‌تواند خرده‌فروشان مد سریع را مجبور کند از مدل فصلی همیشه درحال تغییر خود فاصله بگیرند. ممکن است لباس‌های فرافصلی و سازگار با گرما که در تمام طول سال قابل استفاده باشند، رایج‌تر شوند و ضایعات نساجی را هم از طرف مصرف‌کننده و هم از طرف خرده‌فروش، کاهش دهند.

سیستم‌های پیشرفته تجزیه‌و تحلیل داده‌ها که الگوهای آب‌وهوای نوظهور را در نظر می‌گیرند، می‌توانند به خرده‌فروشان کمک کنند تا ذخایر مرده را کاهش دهند – یا می‌توانند برای کمک به ماندگاری مدل ناپایدار مد سریع استفاده شوند.

تبلیغات پاسخ‌گو به آب‌وهوا که در زمان واقعی با شرایط محلی تطبیق می‌یابد، می‌تواند به این امر کمک کند.

آب‌وهوا چقدر بر فروش لباس تاثیر می‌گذارد؟

براساس گزارش سال ۲۰۱۸ «از وضعیت آب‌وهوا تا خرید» (Weather to Shop) که اداره هواشناسی بریتانیا و اتحادیه خرده‌فروشان آن کشور تهیه کرده بودند، تفاوت دما در ازای هر درجه گرم‌تر از سال قبل، می‌تواند فروش لباس زنانه را ۱۱میلیون پوند (۱۲میلیون و ۷۰۰هزار یورو) کاهش دهد.

آب‌وهوا همچنین تاثیر زیادی بر پیاده‌روی دارد. داده‌های شرکت بازاریابی سوئدی «تریددابلر» (Tradedoubler) نشان می‌دهد که فروش آنلاین در هوای آفتابی کاهش می‌یابد، زیرا مردم رفتن به مغازه‌های واقعی را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که درمورد هوای بارانی عکس آن صادق است.

شرایط آب‌وهوایی شدید بر کل زنجیره تامین تاثیر می‌گذارد. بر اساس آمارهای دولتی، سیل ویرانگر سال گذشته در پاکستان بر ۳۳میلیون نفر و حدود ۴۰ درصد از محصول سالانه پنبه این کشور تاثیر گذاشت. آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی نیز بر زنجیره تامین در چین، هند، برزیل و فراتر از آن تاثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian