ترند چیست

با یک گشت و گذار کوتاه در دنیای مد و فشن، می‌بینیم که بحث ترندها چه قدر داغ است. همیشه برای هر فصل از قبل تعداد زیادی ترند معرفی می‌شود. از ترند رنگ مو و ناخن گرفته تا طرح پارچه، همگی در هر فصل تغییر می‌کنند.

ترند در واقع روند این تغییرات را نشان می‌دهد. با دانستن ترندها می‌توانیم حدس بزنیم چه چیزهایی در فصل آینده محبوب خواهند بود. اما بهتر است این را هم بدانیم که بسیاری از این ترندها تنها برای چند ماه محبوب خواهند بود. هر ترند می‌تواند بین سه ماه تا دو سال رایج باشند. کمتر ترندی بیش از اینها دوام میاورد و به مدی ماندگار تبدیل می‌شود. بنابراین مشخص است که تفاوت ترند و مد بیش از این حرف‌هاست.

معنی ترند چیست ترند در فشن یعنی چی

چه طراح مد یا لباس باشید و چه یک علاقمند به مد به هر حال باخبر بودن از ترندهای هر فصل می‌تواند به شما کمک زیادی کند. معنی ترند در لغت، روند است که در این روزها بسیار مورد استفاده است. افرادی که در صنعت مد فعال هستند می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه لباس‌ها و اکسسوری‌هایی در آینده بین بخش بزرگی از جامعه محبوب خواهد شد و به این ترتیب ترندها را بیان می‌کنند.

ترند از کجا میاد

اهمیت مد و فشن در چیست؟ چرا باید به لباس پوشیدنمان بها بدهیم؟ از اثرات نوع لباس پوشیدن بر زندگی روزمره آگاه هستید. احتمالا خوش‌پوش بودن در روابط فردی و کاریتان تاثیر دارد. حال که می‌دانیم ترند چیست شاید خودمان هم از دنبال‌کنندگان ترندها باشیم.

دنبال‌کنندگان ترندها حتما به این موضوع اهمیت می‌دهند که چرا لباسی که می‌پوشند محبوب و مد روز است. برای پاسخ به این سوال که ریشه‌ی ترندها از کجاست؟ باید به مکان‌هایی سر زد که بیشترین سهم را از مد و فشن دنیا دارند.

  1. ران‌وی‌ها

طرفداران مد مدت زیادی را منتظر می‌مانند تا کالکشن‌ها و طراحی‌های جدید طراح یا برند مورد علاقه‌ی خود را ببینند. ران‌وی‌ها مکانی هستند که اوج شکوه و خلاقیت طراحان را مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل زیاد پیش می‌آید که ترندی از روی سکوی ران‌وی‌ها به فست‌فشن‌ها و کمد مردم راه پیدا کند.

  • استایل خیابانی

واضح است که بسیاری از ترندها از دل جامعه بیرون می‌آیند. استایل خیابانی به معنی ظاهری است که هر فرد به طور روزانه برای خود ایجاد می‌کند. این استایل‌ها به دو دلیل ممکن است خیلی زود به ترندی در جامعه تبدیل شوند. اول اینکه خیلی راحت می‌شود آنها را بازسازی کرد. دوم اینکه این استایل‌ها چون لباس‌های روزمره هستند به راحتی می‌شود آن را ایجاد کرد و یا تغییر داد.

ترند از کجا میاد
  • سلبریتی‌ها

چون سلبریتی‌ها مخاطبان زیادی دارند طبعا لباس‌ها و مدی که دنبال می‌کنند همیشه مورد توجه است و تعداد مخاطبان سلبریتی‌ها گاهی از بزرگ‌ترین مجلات مد و فشن‌شوها هم بیشتر است. همین تعداد زیاد مخاطب باعث می‌شود لباس‌هایشان هم دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشند. در طول تاریخ نه تنها ترندهای زیادی از طریق سلبریتی‌ها ایجاد شده است بلکه حتی خرده فرهنگ‌ها و مد زیادی هم به واسطه‌ی آنها به وجود آمده است.

  • فشن بلاگرها

از آنجاییکه بلاگرهای مد دقیقا جامعه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند که به مد علاقه‌مند هستند، اثرگذاری آنها در صنعت مد هم زیاد است. بلاگرها تنها فشن را دنبال نمی‌کنند بلکه ترندها را ایجاد می‌کنند. این افراد معمولا تاثیر زیادی بر مخاطبانشان دارند. برندها هم از این فرصت برای به نمایش گذاشتن محصولاتشان استفاده می‌کنند.

  • پایتخت‌های دنیای مد

امکان ندارد طرفدار مد باشید و از خیر رویدادهای مهم مد بگذرید. بیشتر رویدادهای اساسی فشن از جمله هفته‌های مد در پایتخت‌های مد اتفاق میفتد. مد جهانی عموما از این مناطق ریشه می‌گیرد، بنابراین این شهرها می‌تواند ترندها را ایجاد کنند.

چرا ترندها را دنبال می‌کنیم

تقریبا همه‌ی افراد دوست دارند در یک گروه یا دسته قرار بگیرند. طرفداران تیم فوتبال یا یک موسیقی خاص خود را عضوی از یک گروه احساس می‌کنند. این همان حسی نیست که همه‌ی ما به دنبالش هستیم؟ عضوی از جامعه بودن؟

ترندها توسط قشر بزرگی از جامعه پذیرفته می‌شوند. حتی افرادی که از مد دوری می‌کنند مانند آنتی‌فشن‌ها باز هم در گروه خاصی قرار می‌گیرند. دنبال‌کردن ترندها هم معنی مشابهی دارد افراد ترندها را دنبال می‌کنند تا بیشتر شبیه به اکثر جامعه باشند. پذیرفته شدن در جامعه بسیار مهم است.

دنبال کردن ترندها چه سودی دارد

اما این تنها دلیل ما برای دنبال کردن ترند نیست. زمانیکه مدل خاصی از لباس ترندی می‌شود بسیاری از طراح‌ها این مد را دنبال می‌کنند و در این شرایط مشخص است که ما این لباس‌ها را در اکثر مغازه‌ها خواهیم دید. با زیاد شدن آن لباس حق انتخاب ما برای مدل دیگری کمتر می‌شود. پس گاهی ما ناخواسته ترندها را دنبال می‌کنیم.

وقتی آیتمی ترندی می‌شود تن بیشتر افراد در اینترنت یا در بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شود. این حجم بزرگ از داده باعث می‌شود بعضی لباس‌ها که قبل از این عادی نبودند الان عادی باشند. شاید قبل از دهه‌ی 90 شمسی دیدن مانتو جلو باز بر تن دختران در خیابان نامتعارف بود. اما بعد از آنکه این لباس‌ها جزو ترندهای دهه‌ی 90 شدند به نظر عادی رسیدند.

چگونه از ترندها با خبر بشیم

دنبال کردن همه‌ی ترندها می‌تواند سخت یا حتی کشنده باشد. در حال حاضر در دنیای مد ترندها به سرعت تغییر می‌کنند و اگر می‌خواهید پابه‌پای آن پیش بروید به یک خانه‌ی خالی برای انبار کردن لباس‌های از مد افتاده و یک کیف پر پول برای خرید لباس‌های ترندی نیاز دارید.

اما دنبال کردن لباس‌های ترند که به نظرتان مناسب‌اند و می‌توانند یک ترند ماندگار باشند خیلی هم عالی است. اول از همه برای با خبر شدن از مد روز باید سری به سایت‌ها و مجلات مد و سرگرمی مانند ووگ، ال و هارپرز بازار بزنید. بعد از آن بلاگرهای مد را دنبال کنید آنها همیشه به روز هستند.

چرا دنبال کردن ترندها خطرناک است

دنبال کردن ترند همیشه هم عاقلانه نیست. اغلب لباس‌های مد روز مناسب همه نیستند. با خرید لباس‌هایی که به استایل شما نزدیک نیستند پولتان را هدر ندهید. خرید لباس‌هایی که قرار است تنها چند بار آن را بپوشید نه تنها می‌تواند از نظر اقتصادی مخرب باشد بلکه از جهت محیط زیستی هم کار درستی نیست و آسیب فراوانی ایجاد می‌کند.

دنبال کردن ترندها چه ضرری دارد

دنبال کردن ترندها به طور مداوم می‌تواند خلاقیت شما را بکشد. اگر فقط لباس‌هایی را که دیگران می‌پوشند کورکورانه تقلید کنیم بعد از مدتی دیگر چیزی به نام استایل شخصی برایمان باقی نمی‌ماند. حق انتخاب‌هایمان محدود و خلاقیتمان کم می‌شود. فقط به لباس‌های I’m queen فکر کنید یا شلوارهای بگی با فاق خیلی بلند اینها ترندهای زودگذری بودند که احتمالا خیلی‌ها از دنبال کردنشان پشیمان‌اند.

البته تنها دنبال‌کنندگان ترند نیستند که ممکن است آسیب ببینند. طراحان لباس هم باید در استفاده از ترندها دقت کنند. گاهی طراحان تنها به این خاطر که یک موضوع خیلی ترند شده از آن استفاده می‌کنند. اما قبل از این کار باید بدانید که نباید فقط برای پر فروش بودن یک کار از سبک و شیوه‌ی خود دور شوید. در بعضی طراحی‌ها حتی می‌توان دید که مفهومی نادرست تنها به دلیل ترند بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با دانستن جواب سوال ترند یعنی چه انتخاب‌های ما در آینده راحت‌تر خواهد شد. در این مطلب از مدولادن سعی کردیم تعریفی از ترند ارائه دهیم. ریشه‌ی ترندها را بررسی کنیم و بگوییم چرا ترندها را دنبال می‌کنیم و چرا نباید هر ترندی را دنبال کرد. لطفا نظرات خودتون درباره‌ی متن برای ما کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian