کریستین دیور یک عاشق بود. این طراح مشهور فرانسوی از طریق طراحی های زیبا و نگاه به زن ، جایگاه خود را به عنوان پدر مُد و فشن در طول قرن ۲۰ تثبیت کرد.

مانند اکثر فیلم های زیبای rom-com (رمانتیک – کمدی) ، تاریخ طولانی و پر پیچ و خم این خانه مُد تحسین شده با یک دسته گل آغاز می شود.

میل او به زیبایی از خانه ی دوران کودکی اش در ویلای لس رامبس، خانه ای در ساحل نرماندی آغاز شد. وقتی مادرش که همسر یک تولید کننده کود بود مطمئن شد که فرزند دومش توانایی در گلکاری دارد ساعت هایی  را باهم در باغ خانوادگی می گذراندند.

گفته می شود دیور با کمک مادرش، مادلین، صفحات راهنمای باغبانی ویلمورین-آندریو را با شگفتی کودکانه ای مرور می کرد و گرچه خانواده دیور در حالی که ده ساله بود به پاریس نقل مکان کردند، باغ گل رز ریشه ای عمیق برای دید خلاقانه ای که قرار بود در آینده ظهور کند در او به وجود آورده بود.دیور می گوید:

“زندگی و سبک من تقریباً همه چیز را مدیون ویلای لس رامبز است.”


کریستین دیور میراث خود را در سایه ویرانی و تباهی آغاز کرد. در سراسر خیابان های پاریس، یک احساس اساسی فوریت برای بازسازی پس از وحشت های فلج کننده جنگ جهانی دوم وجود داشت. اقتصاد پاره پاره و ساختمانهای تخریب شده تنها نشانه های اشغال فرانسه توسط آلمان در اوایل دهه ۴۰ نبودند مالیخولیایی غیرقابل تردیدی در درون زندگی مردم فرانسه وجود داشت.

خانه مُد دیور در سال ۱۹۴۶، دو سال پس از اشغال تاسیس شد. در سالهای پس از آن، پسری از نرماندی قصد داشت زنان را آزاد کند با این هدف که شادی و اشتیاقی را که در سالهای حکومت آلمان از آنها سلب شده بود را دوباره زنده کند.

راه حل او چه بود؟ آغاز سبک جدید او به نام “نگاه نو / New Look”  که به زنان اجازه می داد تا  دوباره پس از سالها کار در جبهه ی خانه و در حالی که عزیزانشان در جنگ بودند، از زنانگی خود لذت ببرند.

“New Look” انقلابی در صنعت مُد بوجود آورد.در دوران پس از جنگ با احیای کمبود منسوجات و بهبود طراحی های غم انگیز، کریستین دیور با نگاه رادیکالی اش به قدرت زنان  که ناشی از زیبایی زنانه بود، به سرعت به شهرتی تحسین شده رسید.

نکات زیادی در مورد کت و دامن های Dior’s Bar  نوشته شده است مانند: کمرهای باریک، کت های تنگ و دامن های خط A  و نگاهی نوستالژیک به مُد قبل از هرج و مرج که یادآور فیزیکی ای از روزهای خوب است. با این حال، با یک بررسی دقیق تر، می توان الهامات پشت این سبک را به تخیلات کودکی دیور بازگرداند.

این طراح درباره رسیدن به شهرت طراحی هایش گفت:

“من گل های زنانه ، شانه های نرم ، کمرهای ظریف مانند گل لیانا و دامن های پهن مانند تاج گل را کشیدم.”

دیدن چنین ساختاری در باسن های بالشتکی و بالاتنه های کت و دامن های دیور کار سختی نیست. نقوش گل به همین جا ختم نشد. مجموعه پاییز ۱۹۴۷ دیور این طرح را یک قدم جلوتر برد: تیزتر کردن شانه های لباس و کمر شنی نشان دادن کمر لباس.

 لباس Junon Maison از مجموعه ی پاییز و زمستان ۱۹۴۹ از گلبرگ هایی دقیق و منجوق دوزی شده ساخته شده است که شبیه گل مورد علاقه دیور, گل رز است.

وقتی کریستین دیور در آتلیه خود در پاریس نبود، سرگرم باغ خود Le Moulin du Coudret، که یک ساعت با شهر شلوغ فاصله داشت بود و کمی بعد، برای گسترش باغبانی اش، یک قلعه در نزدیکی شهر کن خرید.

دیور در سال ۱۹۵۰ دوباره برای طراحی هایش به سراغ الهام از گیاهشناسی رفت. با بازگشت به شروع فروتنانه اش وضعیت این طراح برجسته و تحسین شده فرانسوی از بین رفت. وی گفت:

“من می توانستم به ریشه هایم برگردم و انها را در آب و هوای دیگری در باغی که از کودکی ام محافظت می کرد کشف کنم و سرانجام با آرامش زندگی کنم. کریستین دیور را فراموش می کنم و بار دیگر کریستین شوم.”

تاریخچه این مزون هنوز سالها پس از مرگ بنیانگذار آن در اکتبر ۱۹۵۷با گلها غنی می شود. با شش مدیر خلاق که ردپای موسیو دیور را دنبال می کنند، خانه دیور هرگز پژمرده نشده و شکوفا مانده است.

جان گالیانو، مدیر خلاق سابق دیور ، در یکی از آخرین مجموعه های خود برای این خانه، یک تجربه فنی رنگ را به نمایش گذاشت و باغ دوران کودکی کریستین دیور را در یک شوی لباس زنده کرد.

مجموعه ی پاییز ۲۰۱۰ گالیانو همچون قصیده ای از گل ها بود که New Look را به معنی واقعی کلمه ارتقا داد. سربندهایی مانند بسته بندی های سلفون دسته های گل در سوپرمارکت و پارچه های موجدار و روی هم رفته که همچون گلبرگ برای کمر و خط گردن ساخته شده بودند.

گالیانو ، در مورد تحقیقات گسترده در مورد گلها برای طراحی این مجموعه گفت:

“طبیعت الهام بخش ترین معلم است.”

در تابستان پر فراز و نشیب سال ۲۰۱۲، راف سیمونز، طراح بلژیکی واحدی را در یک عمارت سنتی فرانسه برای نمایش مجموعه پاییز ۲۰۱۲ خانه دیور انتخاب کرد. دیوارها با گل ارکیده سفید و دلفینیوم های آبی پوشانده شده بودند و مهمانان را به دنیای مخفی دیور دعوت می کردند.

برخلاف گالیانو، دوران مدیریت سایمون یک رویکرد مینیمالیستی در طراحی بود. نقش و نگارهای گیاهان در کل مجموعه از طریق سیلوئت های جدید و گلبرگ های گلدوزی شده جدید وجود داشت. این نقش و نگارها تصویر جدیدی از سبک New Look بود. مجموعه ی او ادای احترامی به علاقه وافر دیور به باغ ها با ساختاری منطبق با زن مدرن بود.

مدیر خلاق فعلی مزون، ماریا گراتزیا چیوری تصویری جدید از این خانه با تی شرت های گرافیکی و اکسسوری های مونوگرافی ارایه داد. اما اولین مجموعه مُد او همچنان یک چشم انداز واقعی از این خانه ی مد است. داستان افسانه ای و پوشیده از خزه گراتزیا چیوری، با مدلهای pixie-esque و لباسهای مجلل، سبک جدیدی را به عنوان اولین مدیر خلاق زن با نام تجاری ای که میراثی فرانسوی است مشخص کرد.

گراتزیا چیوری به خواسته های زنان گوش می دهد تا جایی که از خواهر  نسبتاً ناشناخته دیور, کاترین دیور، الهام می گیرد.

برای مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۰ این خانه ی مد، گراتزیا چیوری به دنبال زنان قدرتمند فرانسه بود ، یکی از آنها کاترین دیور بود که مانند برادرش به باغبانی علاقه داشت.مدیر خلاق ایتالیایی توانایی کاترین در مراقبت از مخفیگاه گیاه شناسی خود را ذکر کرد و گفت که ما نیز باید از سیاره خود مراقبت کنیم و از یک رویکرد انسان محور برای طراحی هایش در تمام لباس های الهام گرفته از فمینیسم استفاده کرد.این مجموعه زن باغبان را با کلاه های حصیری و کفش هایی با طراحی کاربردی و در عین حال پیچیده برجسته می کند.

تا قبل از همه گیری COVID-19، اتصال مجدد با طبیعت هرگز این چنین مهم نبوده است. همچنان که ما با وجود قرنطینه و محدودیت ها به زندگی ادامه می دهیم صنعت مُد نیز در یک سری از نوآوری های دیجیتال به سرعت در حال حرکت است که با دیدگاه کریستین دیور در مورد زندگی مرتبط به نظر می رسد.ما باید متوقف شویم و گل های رز را به معنای واقعی کلمه ببوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian