رنگ سبز در استایل؛ از روان‌شناسی تا روش‌های اصولی ست کردن این رنگ زیبا

ست کردن رنگ سبز

عکس از: Kathrin Ziegler

رنگ سبز رنگی آرامش‌بخش و زیباست که به‌وفور آن را در طبیعت مشاهده می‌کنیم. هرچند این رنگ هرگز از مد نرفته است، به‌تازگی بیشتر از هر زمان دیگری محبوب شده است. در این مطلب درباره رنگ سبز، روانشناسی آن و اصول ست کردن لباس‌های سبز صحبت کرده‌ایم.

کد هگزا دسیمال رنگ سبز و انواع آن

رنگ سبز - کد هگزا دسیمال رنگ سبز

سبز از ترکیب دو رنگ اصلی زرد و آبی به دست می‌آید. کد هگزادسیمال آن #00FF00 است. سبز سایه‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به دسته‌بندی‌های کلی زیر اشاره کرد:

۱. سبز خالص: سبزی که با رنگ دیگری مخلوط نیست؛

۲. سبز روشن: سبزی که با سفید مخلوط است؛

۳. سبز تیره: سبزی که با سیاه مخلوط است؛

۴. سبز خنثا: سبزی که با خاکستری مخلوط است.

هریک از انواع سبز در یکی از دسته‌بندی‌های فوق قرار می‌گیرند. برای نمونه، سبز زمردی، سبز جنگلی و سبز یشمی جزو سبزهای تیره هستند.

ازمنظری دیگر، سبز با توجه به سطح رنگ‌های تشکیل‌دهنده آن انواع مختلفی دارد. برای نمونه، اگر میزان زرد به آبی غالب باشد، سبز لیموترش و سس آووکادو معروف به گواکاموله را داریم. اگر آبی به زرد غالب باشد، فیروزه‌ای، پسته‌ای و نعنایی داریم. اگر هم در آن مقادیری قهوه‌ای وجود داشته باشد، سبز جلبک دریایی، خزه‌ای و سبز ارتشی به دست می‌آید.

روان‌شناسی رنگ‌ها؛ معیاری قوی برای نشان‌دادن شخصیت افراد

رنگ ابزار قدرتمندی برای برقراری ارتباط است و رنگ‌هایی که برای لباس‌هایمان انتخاب می‌کنیم، می‌تواند شخصیت و حتی خواسته‌های ما را نشان دهد. آنها پیام‌های ظریفی به اطرافیان ما ارسال می‌کنند. به همین دلیل، قرن‌هاست نظریه‌پردازان تلاش می‌کنند معنای مرتبط با رنگ‌های مختلف را درک کنند.

تاریخ، قوانین و مقررات از گذشته‌های دور، بر ممنوعیت یا الزام پوشیدن پالت‌های خاص رنگی تأثیر داشته‌اند. برای نمونه، رنگ‌هایی که در لباس‌های فرم پزشکان، پرستاران و جراحان می‌بینیم همگی تعیین‌شده هستند. به‌عنوان یک نمونه دیگر، در طول دوره تودورها در انگلستان، پوشیدن لباس زرشکی برای همه افراد با رتبه پایین‌تر از شوالیه گارتر، ممنوع بود. فقط افرادی بالاتر از این درجه می‌توانستند این رنگ گران‌قیمت را بپوشند.

معانی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. برای مثال، در هند قرمز را برای عروسی و سفید را برای عزاداری می‌پوشند. در بسیاری از کشورهای دیگر، مشکی برای عزاداری است ولی در یک‌سری از کشورها برای عروسی به کار می‌رود.

به‌لحاظ تاریخی هم با معانی متفاوتی در رنگ‌ها مواجه هستیم. برای مثال، ستاره‌های سینما در مراسم گلدن گلاب سیاه پوشیدند تا آگاهی از جنبش می‌تو (#MeToo) را افزایش دهند (بماند که این جنبش اکنون به بیراهه کشیده شده است و بیشتر جنبه سوءاستفاده پیدا کرده تا آگاهی‌بخشی از وضعیت زنان). همچنین زنانی مانند ریحانا، ویولا دیویس و بیانسه با پوشیدن رنگ زرد در جنبش #BlackWomenInYellow سعی کرده‌اند از زنان سیاه‌پوست حمایت کنند.

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز - روانشناسی سبز
افرادی که رنگ سبز را دوست دارند، می‌توانند دوست‌دار طبیعت باشند.

افرادی که بیشترین لباس‌های کمدشان به‌رنگ سبز است، به دیگران نشان می‌دهند که دارای اعتمادبه‌نفس هستند و طرفدار صلح و دوستی‌اند. این افراد شخصیتی آرام را به دیگران القا می‌کنند. همچنین از آن جهت که سبز رنگ طبیعت است، اعلام می‌دارند که دوست‌دار محیط زیست هستند.

لباس‌های به رنگ سبز تیره‌تر، احساس آرامش و راحتی به شما می‌بخشند؛ درحالی‌که پوشیدن سبزهای روشن‌تر و درخشان‌تر باعث می‌شود پرانرژی‌تر و سرزنده‌تر به نظر برسید.

این رنگ برای حس هم‌بستگی با طبیعت و زمین ایدئال است. همچنین حالت صمیمانه‌ای ایجاد می‌کند و بنابراین در هنگام ملاقات با دیگران می‌تواند سودمند باشد. سبز برای شروع یک پروژه یا شروع فصل جدیدی در زندگی هم عالی است.

سبز برای چشم‌ها آرامش‌بخش است و رنگی نیست که بیش‌ازحد خودش را فریاد بزند. جالب اینجاست که این رنگ فقط در حالت تعادل انرژی مثبت دارد. یعنی اگر بیش از حد سبز بپوشید، می‌تواند باعث احساس کلی تنبلی، آرامش، سستی و حتی افسردگی شود. برعکس اگر در استفاده از آن کم بگذارید، می‌تواند باعث بی‌حالی، بی‌تفاوتی یا ترس از طرد شدن شود.

نمادگرایی رنگ سبز در فرهنگ‌های مختلف

رنگ سبز - نمادگرایی رنگ سبز
امیلیا کلارک با لباس سبز مخصوص کریسمس در فیلم «کریسمس گذشته»

رنگ سبز می‌تواند حس آرامش و امنیت را ایجاد کند و از دیرباز، نماد باروری و شانس بوده است. احتمالا درباره چشم‌زاغ شنیده‌اید؛ از گذشته، «هیولای چشم سبز» را به‌عنوان استعاره‌ای برای انتقال حس حسادت به کار می‌بردند. البته این باورها امروزه دیگر منسوخ شده‌اند و خرافات به حساب می‌آیند.

سبز به‌عنوان رنگ طبیعت دارای شکوه و جلال خاصی است و نشان‌دهنده صلح، رشد و تعادل است. حتی در لباس و مد هم همین معانی دارد. بااین‌حال، تغییر در سایه، ته‌رنگ یا میزان اشباع آن، می‌تواند معنای لباس سبز را تغییر دهد.

در فرهنگ شرق، سبز با زندگی ابدی، باروری، سلامتی، جوانی و رفاه همراه است. در چین، گذاشتن کلاه سبز بر سر برای مردان ممنوع است، زیرا این کلاه در فرهنگ چینی، مردی را نشان می‌دهد که همسرش در حال خیانت به اوست.

فرهنگ‌های غربی رنگ سبز را نماد پول، تازگی، ناپختگی و متأسفانه حسادت می‌دانند. البته با رفاه، خوش‌شانسی و ثروت هم مرتبط است و نماد کریسمس هم هست.

معنای سایه‌های مختلف سبز در لباس‌ها

در این بخش درباره معنای هر سایه سبز در لباس صحبت می‌کنیم و البته یک دسته جداگانه را هم با عنوان سبز اشباع و سبز غیر اشباع بررسی کرده‌ایم.

معنی لباس‌های سبز خالص

رنگ سبز - معنای لباس‌های سبز
لباس سبز خالص

سبز خالص، سبز کاملا سیر است که معمولا به‌عنوان سبز چمنی شناخته می‌شود. این سبز حاوی هیچ رنگ دیگری جز دو رنگ اصلی خود نیست.

پوشیدن سبز خالص ضمن اینکه ظاهری سالم و طبیعی به شما می‌بخشد، نشان می‌دهد که به خودتان اعتماد دارید.

این نوع سبز به‌وفور یافت می‌شود؛ زیرا رنگ طبیعت است و در مزارع، جنگل‌ها و هرجایی که گیاه هست آن را می‌بینیم. وقتی لباس سبز خالص می‌پوشید، با اعتمادبه‌نفس بیشتری به نظر می‌رسید و حسی القا می‌کنید که انگار طرفدار محیط زیست هستید.

بنابراین، تعجبی ندارد که بتوان گفت افرادی که بیشتر از هرکس دیگری لباس سبز خالص می‌پوشند، افرادی هستند که می‌خواهند محبوب جامعه باشند و دیگران آنها را بپذیرند.

ازآنجاکه این رنگ بیشتر به‌سمت ساکت و آرام چرخ رنگ متمایل است، همیشه باید به‌دنبال برقراری تعادل بین آن و رنگ‌های دیگر باشید. به‌طورکلی، خیلی کم پیش می‌آید ببینید مردی با کت‌وشلوار سبز خالص در خیابان راه می‌رود. این رنگ بیشتر برای خانم‌ها معمول است.

معنی لباس‌های سبز روشن

رنگ سبز - معنای لباس‌های سبز
لباس سبز روشن

دو نوع سبز روشن داریم: سبز روشن و سبز کم‌رنگ. از بین این دو، سبز روشن دارای اثرات مثبت و نمادین است؛ ولی سبز کم‌رنگ بیشتر به‌صورت منفی درک می‌شود.

سبز روشن نشان‌دهنده جوانی، بازیگوشی و بی‌قیدی است و نسبت‌به سبزهای دیگر انرژی بیشتر و مثبت‌تری دارد. سبز کم‌رنگ که رنگ گیاهان درحال رشد است، نشان‌دهنده بی‌تجربگی، ناپختگی و همچنین جوانی است. می‌تواند به‌معنای شروعی تازه در زندگی باشد.

معنی لباس‌های سبز تیره

رنگ سبز - معنای لباس‌های سبز
معنای لباس سبز تیره

انواع تیرهٔ رنگ سبز شامل سبز تیره، سبز جنگلی، سبز یشمی و سبز زمردی هستند. هریک از این رنگ‌ها معانی مختلفی دارند.

سبز تیره: این سبز بیشترین حس منفی را ایجاد می‌کند. نه تنها نشان‌دهنده حسادت و کینه است، بلکه حرص و آز، جاه‌طلبی بیش از حد و تمایلات خودخواهانه را هم نشان می‌دهد.

سبز جنگلی: تیره‌ترین سایه سبز است و رنگ نماد صلح است. سبز جنگلی نماد غلبه بر تضادها و چالش‌ها است. همچنین نشان‌دهنده همدلی و توجه به احساسات اطرافیان است.

با‌این‌حال، سبز جنگلی می‌تواند نشان‌دهنده فریب و خیانت هم باشد. البته بیشتر سایه زیتونی رنگ سبز را دارای این معانی می‌دانند؛ یعنی سبزی که با کمی زرد مخلوط شده است و درواقع زرد مایل به سبز تیره است.

سبز یشمی: شاداب‌ترین نوع سبز تیره است. این رنگ نماد اعتماد، دیپلماسی، سخاوت معنوی و رازداری است. البته ویژگی‌های روشنگری، خرد و دانش را هم در فردی که به این رنگ لباس می‌پوشد تقویت می‌کند.

سبز زمردی: زمردی نماد الهام و ثروت است و حس مثبت و انگیزه را ایجاد می‌کند. نماد تجمل و نیز خوشحالی در زندگی عاطفی است.

معنی لباس‌های سبز خنثا

این سبز را سبز مریم‌گلی هم می‌نامند. سبزی که کم‌رنگ است و به خاکستری نزدیک است. در درجه اول، بیانگر خرد، هوش و تجربه است. البته به‌خاطر ته‌رنگ سبزی که دارد، نشانه طبیعت‌دوستی هم هست.

جایگاه سبز در چرخ رنگ و استفاده از آن در استایل

در چرخ رنگ، سبز دقیقا در نقطه مقابل قرمز قرار دارد و ویژگی‌های آنها هم به همین دلیل دقیقا متضاد هم است. درحالی‌که قرمز به‌معنای شور و انرژی، تمایلات جنسی و خطر است، سبز نشانه آرامش، هماهنگی و تعادل است. این رنگ برخلاف قرمز پرانرژی، تعادل برقرار می‌کند.

درک چرخ رنگ می‌تواند به ما کمک کند با ترکیب رنگ‌های مکمل، متضاد و رنگ‌هایی که در کنار یکدیگر قرار دارند، استایلی شیک و عالی طراحی کنیم. در بخش‌های بعد درباره ست کردن رنگ سبز با سایر رنگ‌ها مفصل صحبت خواهیم کرد.

استایل دارای رنگ‌های مکمل

رنگ سبز - جایگاه سبز در چرخ رنگ و استفاده از آن در استایل
سبز و خانواده قرمز با هم مکمل هستند.

اگر دوست دارید برای ست کردن سبز از رنگ‌های مکمل آن استفاده کنید، باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که مستقیما در مقابل آن در چرخه رنگ قرار دارند. رنگ مکمل سبز، قرمز است. طرح رنگ مکمل، لباسی با کنتراست و جذابیت زیاد ایجاد می‌کند.

استایل آنالوگ و مونوکروم

رنگ سبز - جایگاه سبز در چرخ رنگ و استفاده از آن در استایل
آبی و سبز استایل آنالوگ هم ایجاد می‌کنند.

این طرح رنگ شامل انتخاب رنگ‌هایی است که در چرخه رنگ در مجاورت یکدیگر قرار دارند. برای مثال، زرد و سبز یا آبی و سبز. استفاده از طرح رنگ مشابه، استایلی با ظاهری ظریف و آرام ایجاد می‌کند.

استایل تریادیک یا سه‌تایی

رنگ سبز - جایگاه سبز در چرخ رنگ و استفاده از آن در استایل
بلوز سبز، شلوار نارنجی و گردنبند بنفش

این طرح رنگ شامل انتخاب سه رنگ با فاصله مساوی در چرخه رنگ است. به عنوان مثال سبز، نارنجی و بنفش. این استایل ظاهری جسورانه و چشمگیر ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید با احتیاط آنها را ترکیب کنید. می‌توانید جزئیات ترکیب آنها را در بخش ست کردن سبز با رنگ‌های دیگر بخوانید.

رنگ‌های مناسب برای ست کردن با رنگ سبز

بسیاری از افراد تصور می‌کنند ست کردن رنگ سبز با سایر رنگ‌ها بسیار دشوار است. این در حالی است که سبز با رنگ‌های زیادی ترکیب می‌شود و ترکیب زیبایی هم ایجاد می‌کند. بیایید چند نمونه از آنها را ببینیم:

۱. سفید با سبز؛ ظاهری شیک و شاداب

رنگ سبز - ترکیب سفید با سبز

رنگ سفید یک سایه خنثا است که با هر رنگ سبزی اعم از روشن، تیره، براق یا مات ست می‌شود. یکی از نکات مهم درباره رنگ سفید، تمیزی و خلوص آن است. سفید می‌تواند نقطه کانونی در هر استایل باشد. بنابراین اگر دو لباس سبز رنگ را با هم می‌پوشید، فقط اضافه‌کردن یک تی‌شرت سفید می‌تواند دو رنگ سبز را با هم عالی جلوه دهد.

همچنین، رنگ سفید تأثیر جادویی روی سبز دارد. سفید نه تنها به متمایزشدن رنگ سبز مات کمک می‌کند، بلکه می‌تواند رنگ سبز روشن را تعدیل کند. بنابراین هر سایه‌ای از سبز با سفید بپوشید، استایل شما متعادل به نظر می‌رسد.

یکی از مشهورترین لباس‌های سبز و سفید در دنیا، لباس ویوین لی، بازیگر مشهور فیلم بربادرفته در نقش اسکارلت اوهارا است. لباس زیبای او را ببینیم:

رنگ سبز - ست کردن سبز با سفید
اسکارلت اوهارا در فیلم بربادرفته

آقایان هم می‌توانند از ترکیب سفید و سبز استفاده کنند. برای مثال، یک پیراهن سفید با شلوار چینو سبز یا بالعکس، یک شلوار جین ذغالی را با پیراهن سبز و تی‌شرت ساده سفید بپوشید جذاب می‌شود:

رنگ سبز - ترکیب سفید و سبز

۲. خاکستری با سبز؛ ظاهری طبیعی و آرام

رنگ سبز - ترکیب سبز با خاکستری

اگر رنگ سفید را کمی بیش از حد خیره‌کننده می‌دانید، خاکستری سایه خنثای دیگری است که کاملا با سبز هماهنگ می‌شود. رنگ خاکستری اغلب درباره لباس نشانه محافظه‌کاری و کسل‌کنندگی است. این در حالی است که اگر آن را با سبز بپوشید، هر دو رنگ حالت زنده و باطراوت به خود می‌گیرند. سایه سبز از هر نوعی که باشد، یک رنگ خاکستری همتای آن وجود خواهد داشت. بنابراین برای ست کردن رنگ سبز با سایه خنثا که مانند سفید چشمگیر نباشد، خاکستری بهترین است.

در استایل سبز و خاکستری، هیچ نقطه کانونی وجود ندارد. هر دو رنگ در یک موقعیت مساوی هماهنگ می‌شوند. با این استایل، ظاهری طبیعی، آرام و درعین‌حال باکلاس برای خود طراحی می‌کنید. اگر دوست دارید لباس سبزتان بیشتر به چشم بیاید، از اکسسوری‌های خاکستری مثل کلاه و شال‌گردن استفاده کنید:

رنگ سبز - ترکیب خاکستری با بلوز سبز تیره

۳. مشکی با سبز؛ استایلی پیچیده و چشم‌نواز

رنگ سبز - ترکیب سبز و مشکی

ترکیب مشکی با سبز واقعا شیک و فوق‌العاده است. به‌شرطی که بدانید چطور آنها را با هم ترکیب کنید. مشکی می‌تواند لباس‌های سبزتان را برجسته‌تر نشان دهد. این رنگ تیره‌ترین رنگی است که می‌توانید با سبز ترکیب کنید. درواقع مشکی به‌عنوان پس‌زمینه‌ای عمل می‌کند که رنگ سبز شما را تقویت می‌کند و عمیق‌تر نشان می‌دهد.

اگر به‌دنبال استایلی پیچیده و درعین‌حال چشم‌نواز هستید، سبز و مشکی ترکیبی عالی هستند. حتی این ست می‌تواند با کدهای لباس اداری مطابقت داشته باشد. درباره لباس‌پوشیدن برای تحت‌تأثیر قراردادن کسی، این معامله‌ای است که در آن برنده خواهید بود.

سبز را روی مشکی بپوشید یا برعکس یا ترکیبی از آن دو را ایجاد کنید، درهرصورت ظاهری حرفه‌ای و دارای کنترل جلوه می‌دهد.

۴. قهوه‌ای با سبز؛ استایلی مشابه طبیعت

رنگ سبز - ترکیب سبز و قهوه‌ای

سبز رنگ برگ درختان و قهوه‌ای رنگ تنه آنهاست. بنابراین با ترکیب سبز و قهوه‌ای، استایلی با الهام از طبیعت و جنگل خواهید داشت.

سبز رنگی زمینی است؛ بنابراین به‌خوبی با رنگ‌های طبیعی مانند قهوه‌ای جور می‌شود. بیشتر سایه‌های قهوه‌ای، حتی قهوه‌ای تیره، می‌توانند با سبز ترکیب شوند. با این رنگ‌ها استایلی نرم‌تر و آرام‌تر خواهید داشت. حال‌وهوای این استایل خاکی و طبیعی است.

برای ست کردن رنگ سبز با قهوه‌ای، می‌توانید یک لباس سبز را با بوت‌های قهوه‌ای ست کنید و ظاهری پیچیده برای اداره‌تان داشته باشید. اگر شلوار قهوه‌ای و یک کت سبز بپوشید، می‌توانید از آن برای قدم‌زدن در خیابان استفاده کنید. حتی اکسسوری‌هایی مانند کلاه و کمربند قهوه‌ای هم می‌توانند یک لباس سبز تیره را فوق‌العاده نشان دهند.

۵. آبی با سبز؛ استایلی جذاب و آرامش‌بخش

رنگ سبز - ترکیب آبی و سبز
دامن آبی پررنگ بهتر است با لباس سبز ملایم ست شود. اگه هر دو تیره باشند همدیگر را محو می‌کنند.

این باور نادرست را فراموش کنید که هیچ آدم عاقلی آبی و سبز را هم‌زمان نمی‌پوشد. اتفاقا آبی و سبز به‌طرزی باورنکردنی با هم ترکیب می‌شوند.

برای مثال، یک شلوار جین آبی و تی‌شرت سبز بپوشید؛ آیا هیچ ترکیبی از این آرامش‌بخش‌تر خواهید یافت؟ فقط باید یک نکته را رعایت کنید؛ آن‌هم اینکه همه چیز در استایلتان ظریف و متعادل باشد.

اگر لباس سبزتان از سایه سبز تند است، آبی را کم‌رنگ انتخاب کنید. آبی روشن با رنگ سبز باطراوت بهترین مطابقت را ایجاد می‌کند. اگر آبی شما پررنگ و روشن است، پس سبز انتخابی شما باید ملایم و آرامش‌بخش باشد.

سعی کنید به‌دنبال سایه‌های تند هم در آبی و هم سبز نباشید. این باعث تضاد احساسات می‌شود. آنها هردو رنگ‌هایی قوی هستند و برای جلب‌توجه با هم مبارزه می‌کنند و این باعث می‌شود حس تنش در شما ایجاد شود.

۶. قرمز با سبز؛ ترکیبی کاملا جسورانه

رنگ سبز - ترکیب قرمز با سبز

یک واقعیت را بگوییم، هرچند ست کردن رنگ سبز با قرمز ترکیبی باکلاس ایجاد می‌کند، معمولا در زندگی روزمره آن را نمی‌پوشند. این دو رنگ به زیبایی یکدیگر را تکمیل می‌کنند، مخصوصا اگر هردو به یک اندازه رنگشان تند باشد.

دلیل اصلی نادر بودن ترکیب قرمز و سبز این است که این رنگ معمولا برای مهمانی‌ها و جشن‌ها محفوظ است. بااین‌حال هیچ دلیلی ندارد که نتوانید آن را در خیابان هم بپوشید. ترکیب سبز و قرمز ظاهری جذاب به شما می‌بخشد و گرما، سرزندگی و همراهی را نشان می‌دهد.

رنگ سبز - ترکیب قرمز و سبز
می‌توانید این ترکیب را در جشن یا مهمانی استفاده کنید.

۷. صورتی با سبز؛ ترکیبی شبیه شکوفه‌های بهاری

رنگ سبز - ترکیب صورتی با سبز
صورتی و سبز در این استایل هر دو از نوع پاستلی انتخاب شده‌اند.

بااین‌‌که صورتی از خانواده قرمز به شمار می‌رود ولی فاقد شادابی و شدت رنگ قرمز است. رنگی ظریف‌تر که چندان ارتباطی با قرمز ندارد. ترکیب سبز و صورتی کم‌رنگ باشد بهتر است. صورتی به‌جای اینکه شما را در میان جمع متمایز کند، حسی زنانه به لباس سبز شما می‌بخشد. این دو سایه به‌خوبی با هم ترکیب می‌شوند؛ بااین‌حال تعادل را در هر دو برقرار کنید.

به‌عنوان یک قاعده کلی، اگر یکی از این دو رنگ شاد و باطراوت است، دیگری را کم‌رنگ انتخاب کنید. برای مثال، جالب نیست که صورتی تند را با سبز کله‌غازی یا سبز نئونی را با صورتی باربی ست کنید. این دو رنگ با هم تضاد ایجاد خواهند کرد.

۸. سبز با سبز؛ برای استایل مونوکروم

رنگ سبز - سبز با سبز
کت‌وشلوار سبز برای استایل مونوکروم

همه سایه‌های سبز می‌توانند با یکدیگر مخلوط شوند و استایل مونوکروم ایجاد کنند. بااین‌حال، از بالا تا پایین سبز تک‌رنگ نپوشید؛ زیرا شما را در خود محو می‌کند و زیاده‌روی به نظر می‌رسد. اگر هم واقعا به این ترکیب علاقه‌مندید، بهتر است با افزودن اکسسوری‌هایی با رنگ‌های مختلف، کمی سبز را تعدیل کنید.

برای مثال، اگر کل لباستان سبز است، حداقل از سبز طرح‌دار استفاده کنید. اگر طرح ندارد، کیف یا کمربند مشکی می‌تواند به آن رنگ ببخشد. اتفاقا این ترکیب باعث می‌شود زیباتر از چیزی که هست به نظر برسد.

راه دیگر این است که یک ژاکت راه‌راه سبز و مشکی را با یک دامن سبز ست کنید که جلوه مونوکروم استایل شما کمی تعدیل شود و البته جذابیت بیشتری پیدا کنید.

ترکیب سبز روشن و سبز تیره هم روش خوبی است. برای مثال، یک پیراهن سبز باطراوت با شلوار سبز خنثا، می‌تواند به‌خوبی سیلوئت اندام شما را مشخص کند و آن را در خود غرق نکند. زمانی که سبز را روی سبز می‌پوشید، جایی باید یک نقطه کانونی ایجاد کنید که تمرکز را از روی سبز بردارد.

۹. نارنجی تیره با سبز؛ تنها نارنجی مناسب برای رنگ سبز

رنگ سبز - نارنجی با سبز

یک نکته مهم درباره ست کردن رنگ سبز با نارنجی وجود دارد و آن اینکه نارنجی را حتما تیره انتخاب کنید. دلیلش این است که هر نوع نارنجی نمی‌تواند با هر نوع سبز کنار بیاید. این باعث شده است ست کردن این دو رنگ دشوار باشد.

چند رنگ نارنجی داریم که هیچ‌کدام برای سبز مناسب نیستند. برای مثال، نارنجی روشن یا نارنجی نئونی، اصلا حرفش را هم نزنید. تنها نارنجی خوب برای رنگ سبز، نارنجی تیره است؛ یعنی نوعی نارنجی که با مشکی مخلوط است. البته نارنجی سوخته، زنگ‌زده یا مرجانی هم مناسب‌اند. سبز را هم باید خنثا انتخاب کنید؛ یعنی سبزی که با یک رنگ خنثا نظیر خاکستری مخلوط است.

یک نکته دیگر اینکه، بهتر است هر دو را به‌صورت یکسان در لباس‌ها توزیع کنید تا یکی بر دیگری غالب نشود. در غیر این صورت، هرکسی با نگاه اول متوجه خواهد شد که هیچ هماهنگی در استایل شما وجود ندارد.

۱۰. زرد با سبز؛ ترکیب دو رنگ هم‌خانواده

رنگ سبز - زرد با سبز

زرد به‌زیبایی می‌تواند با سبز ترکیب شود، درست مانند لباس‌های تیم ملی فوتبال برزیل! ست کردن رنگ سبز با زرد یادآور خورشید در جنگل است.

یادتان باشد درست مانند آبی، برخی از سایه‌های زرد در ترکیب با سبز، برای جلب‌توجه با هم مبارزه می‌کنند. بنابراین، آنها را طوری انتخاب نکنید که یکی بر دیگری غلبه کند. ازآنجاکه زرد یکی از رنگ‌هایی است که در خود سبز وجود دارد (زیرا سبز از ترکیب زرد و آبی به دست می‌آید)، کارتان راحت است. کافی است سایه زرد و سبز را هماهنگ با هم در نظر بگیرید. مثلا زرد لیمویی با سبز لیمویی مناسب است و زرد خردلی می‌تواند با سبز جلبک دریایی ترکیب شود.

۱۱. خاکی با سبز؛ ترکیب دو رنگ زمینی

رنگ سبز - خاکی با سبز

رنگ‌های کرم، بژ، خاکی و نظایر آن می‌توانند ترکیب خوبی با برخی از لباس‌های سبز ایجاد کنند. برای مثال، یک شلوار چینو خاکی به زیبایی می‌تواند با پیراهن سبز که آن هم رنگ زمینی است ترکیب شود.

رنگ‌های نامناسب برای ست کردن با رنگ سبز

بیایید یک جمع‌بندی کلی درباره رنگ‌هایی داشته باشیم که برای ست کردن با رنگ سبز مناسب نیستند.

نارنجی نئونی و نارنجی روشن از رنگ‌هایی هستند که رنگ سبز هرقدر هم تلاش کند، در مبارزه با آنها برای کشاندن توجه به خود موفق نمی‌شود. بنابراین، نتیجه نهایی، ترکیب بیهوده دو رنگ متضاد خواهد بود. چیزی که باعث ناهمگونی استایل شما می‌شود.

بنفش یکی دیگر از رنگ‌هایی است که باید اصولی با سبز ترکیب شود. بیشتر بنفش‌ها خیلی تند هستند. اگر بنفش و سبز هردو تند باشند، به‌راحتی با هم مقابله می‌کنند. فقط زمانی می‌توانید این دو رنگ قوی را به‌خوبی در کنار هم قرار دهید که هردو آنها از سایه‌های خنثا انتخاب شده باشند. سایه خنثای یک رنگ، نوعی از آن رنگ است که با خاکستری و رنگ‌های خنثا مخلوط شده است.

لباس‌های سبز دارای طرح و الگو

لباس‌ها و اکسسوری‌های سبز دارای طرح و الگو، می‌توانند مکمل خوبی برای لباس سبز ساده باشند. البته ترکیب آنها باید متعادل باشد؛ استفاده از الگوهای و طرح‌های زیاد، به‌جای ظاهری شیک، به شما استایلی شلوغ و سردرگم می‌دهد.

پارچه راه‌راه به رنگ سبز

رنگ سبز - الگوی راه‌راه سبز
عکس برگرفته از وب‌سایت pexels

می‌توانید الگوی افقی یا عمودی راه‌راه را انتخاب کنید و این بستگی به شکل اندام شما دارد. الگوی عمودی شما را لاغر و کشیده و الگوی افقی شما را توپر نشان می‌دهد. راه‌را‌ه‌ها بسته به ترجیح شما می‌توانند نازک و ظریف یا پهن و برجسته باشند. برخی از لباس‌ها ممکن است کاملا راه‌راه باشند و برخی دیگر ممکن است فقط در بخشی از خود الگوی راه‌راه داشته باشند.

خطوط راه‌راه به هر شکلی که باشند، با سبز جذاب می‌شوند، به‌ویژه اگر راه‌راه‌ها با رنگ دیگری مانند سفید یا سیاه ترکیب شود. دو نمونه با هم ببینیم:

یک پیراهن راه‌راه سبز و سفید با شلوار سبز تیره یک‌دست، ظاهری کژوال یا اسمارت کژوال به شما می‌بخشد.

یک کت راه‌راه سبز و مشکی با شلوار جین آبی، برای تعطیلات آخر هفته عالی است.

پارچه گینگهام به رنگ سبز

رنگ سبز - الگوی گینگهام سفید سبز
عکس برگرفته از وب‌سایت pexels

پارچه گینگهام یکی از معروف‌ترین پارچه‌هاست که الگوی آن از چهارخانه‌های یکسان دورنگ که یکی از آنها سفید است تشکیل شده است. الگوی گینگهام در رنگ‌های متنوعی وجود دارد و سبز آن هم بسیار ملایم و قشنگ است؛ چیزی که برای تابستان و پیک‌نیک یا قدم‌زدن در ساحل عالی است.

یک پیراهن گینگهام سبز روشن را با یک ژاکت آبی روشن ست کنید و برای گردش در یک عصر تابستانی کنار دریا بروید.

پارچه چهارخانه یا تارتان سبز

رنگ سبز - الگوی تارتان سبز
کیت میدلتون در لباسی از پارچه تارتان سبز و بنفش

پارچه تارتان نوعی پارچه چهارخانه سنتی است. در رنگ‌های مختلفی وجود دارد؛ بااین‌حال رنگ اصلی الگوی آن اغلب سبز است. این پارچه واقعا شیک و دوست‌داشتنی است. یک سارافون سبز تارتان برای روزهای پاییزی عالی است.

الگوی پارچه پولکادات سبز

رنگ سبز - الگوی پولکادات مشکی و سبز

الگوی پولکادات از نقطه‌نقطه‌های یک‌دست در کل پارچه تشکیل شده است. اندازه دایره‌ها از بسیار ریز تا کاملا درشت متنوع است. به‌ویژه اگر زمینه پارچه سفید باشد و نقطه‌های روی آن سبز، بهتر است. در این صورت، ظاهری روشن و بهاری خواهید داشت که به شما جذابیت زیادی می‌بخشد. بااین‌حال پولکادات سبز و مشکی هم زیبا خواهد بود.

اگر ظاهر ظریف‌تری می‌خواهید، بهتر است از الگوهای پولکادات کوچک‌تر استفاده کنید. این لباس شما را شاداب و باطراوت نشان می‌دهد و حسی ظریف و زنانه دارد:

رنگ سبز - پولکادات ریز به رنگ سبز

الگوی پارچه گلدار سبز

رنگ سبز - الگوی گلدار سبز

پارچه‌های گلدار سبز هم بسیار جذاب‌اند. می‌توانید از پارچه‌های رنگی یا سفید با طرح گل‌های سبز استفاده کنید یا برعکس، پارچه گلدار با زمینه سبز که گل‌های رنگی دارد. هردو انتخاب جذاب و طبیعی هستند و استایلی زیبا به شما می‌بخشند.

رنگ سبز - پارچه گلدار سبز

اکسسوری‌های مناسب برای طراحی استایل با رنگ سبز

اگر دوست دارید در استایل خود از انواع رنگ سبز استفاده کنید، می‌توانید هم اکسسوری‌هایتان را سبز انتخاب کنید و هم اینکه از اکسسوری‌های رنگ دیگر با لباس‌های سبز استفاده کنید. ایده‌های زیر به شما در طراحی یک استایل شیک کمک می‌کنند:

جواهرات و سنگ‌های قیمتی

ست جواهرات زمرد یا سایر سنگ‌های قیمتی سبز را با لباس‌های خنثا نظیر مشکی، خاکستری یا سفید ست کنید. رنگ خنثای لباس اکسسوری‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز

گردنبند زمرد و الماس با لباس سبز روشن که روشن‌بودن سبز باعث می‌شود زمرد درخشش خود را حفظ کند:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز
کیت میدلتون با گردنبند زمرد

جواهرات فلزی می‌توانند زرق و برق و پیچیدگی به لباس سبز اضافه کنند. آنها را می‌توانید هم از طلای زرد و هم از طلای سفید، پلاتین و نقره انتخاب کنید. البته رزگلد و سایر فلزات هم محدودیتی ندارند؛ اما نمی‌توانند به‌زیبایی این دو رنگ خنثا عمل کنند:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز
جواهرات برند گراف/ جواهرات سفیدرنگ برای لباس سبز عالی‌اند

لباس سبز شما می‌تواند با یک گردنبند استیتمنت طلایی به‌زیبایی بدرخشد:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز
یارا شهیدی، بازیگر و مدل، با گردنبندی استیتمنت و لباس سبز

اگر رنگ لباستان سبز است و دوست ندارید آن را با جواهرات دارای سنگ قیمتی سبز ترکیب کنید، از جواهرات دارای سنگ‌های قیمتی با رنگ‌هایی که با سبز جور هستند انتخاب کنید. یاقوت کبود یکی از زیباترین آنهاست:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز
گردنبند و انگشتر از یاقوت کبود که با رنگ سبز جور است

اگر دوست ندارید از جواهرات گران‌قیمت استفاده کنید، زیورآلات بدلی از مهره و منجوق و کریستال می‌توانند مناسب باشند:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز

کیف، کفش، روسری

اگر کیف یا کلاچ سبز استفاده می‌کنید، کفش یا صندل را هم با آن ست کنید. در این صورت اکسسوری‌ها بیشتر به چشم می‌آیند و تعادل بیشتری در استایل خواهید داشت:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز

اگر لباستان سبز است، کفش‌های مشکی یا سفید می‌توانند مکمل خوبی برای آن باشند. برای مهمانی می‌توانید از صندل‌ها یا کفش‌های پاشنه‌بلند طلایی هم استفاده کنید:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز
کفش طلایی می‌تواند برای لباس سبز، رنگ مناسبی باشد.

با یک لباس سبز، کیف می‌تواند مشکی، سفید و خاکستری باشد. البته در مهمانی‌ها می‌توانید از یک کلاچ نقره‌ای یا رنگ‌های ملایم استفاده کنید. برعکس، اگر ظاهری مینیمال می‌خواهید، می‌توانید کیف سبز بردارید و سایر لباس‌هایتان را از هر رنگی که با سبز جور می‌شود و توضیح دادیم، انتخاب کنید:

رنگ سبز - اکسسوری‌های مناسب برای لباس سبز
برای مهمانی می‌توانید یک کلاچ رنگ ملایم را با لباس سبزتان ترکیب کنید.

روسری‌ها را می‌توانید تک‌رنگ یا رنگارنگ انتخاب کنید. یک روسری خاکستری برای کت‌وشلوار یا لباس ماکسی سبز عالی است. روسری‌های رنگارنگ بهتر است دارای رنگ‌هایی باشند که با سبز جور باشد و آن را شلوغ نکند.

انتخاب رنگ سبز مناسب با توجه به ته‌رنگ پوست

سبز از آن رنگ‌هایی است که اغلب افراد با هر نوع ته‌رنگ پوست، می‌توانند یکی از انواع سبز را داشته باشند.

ته‌رنگ پوست می‌تواند گرم، سرد یا خنثا باشد. این را با رنگ پوست اشتباه نگیرید. رنگ پوست لایه بیرونی پوست شماست که همه آن را می‌بینند. ته‌رنگ پوست، رنگ لایه زیرین پوست و دقیقا رنگ رگ‌های شماست. بهترین مکان برای آزمایش ته‌رنگ پوست، مچ دست است.

آستین خود را بالا بزنید و به مچ دست خود نگاه کنید. اگر رگ‌هایتان آبی به نظر می‌رسند، ته‌رنگ پوستتان سرد است؛ ولی اگر سبز به نظر می‌رسند، ته‌رنگ پوستتان گرم است. چنانچه نمی‌توان آنها را تشخیص داد، ته‌رنگ پوستتان خنثاست.

رنگ سبز برای پوست‌های دارای ته‌رنگ سرد

رنگ سبز - انتخاب سبز متناسب با رنگ پوست
اگر پوست شما ته‌رنگی سرد دارد، سبزهای تیره‌تر را انتخاب کنید.

افراد دارای پوست با ته‌رنگ سرد، رنگ‌پریده به نظر می‌رسند. اگر از این دسته هستید، رنگ‌های سبز کم‌رنگ مناسب شما نیست. سایه‌های پاستلی سبز را فراموش کنید. جسور باشید و سبزهای تیره‌تر را انتخاب کنید. اشکالی ندارد اگر لباس‌های دارای سبز تیره را با ترکیب با رنگ سبز روشن‌تر تعدیل کنید. فقط مطمئن شوید که سبز تیره سایه اصلی استایل شما باشد.

سبز برای پوست‌های دارای ته‌رنگ گرم

رنگ سبز - انتخاب سبز متناسب با رنگ پوست
برای ته‌رنگ گرم سبز متوسط بهتر است

افراد دارای پوست با ته‌رنگ گرم، می‌توانند هم از سبز روشن و هم از سبز تیره استفاده کنند. بااین‌حال باید محتوای سبز را بررسی کنید. اگر پوست گرمی دارید ولی رنگ رویه پوست شما به زرد می‌زند، از لباس سبزرنگی که بیشتر به زرد متمایل است خودداری کنید. سبز زیتونی و لیمویی از آن سبزهایی هستند که نباید استفاده کنید.

سبز برای پوست‌های دارای ته‌رنگ خنثا

رنگ سبز - انتخاب سبز متناسب با رنگ پوست
اگر پوستتان خنثاست هر سبزی دوست دارید بپوشید.

ته‌رنگ پوست خنثی کمی ساده‌تر است. با این رنگ پوست می‌توانید هر رنگ سبزی را بپوشید. بااین‌حال، تعادل را رعایت کنید. اینکه می‌توانید هر رنگ سبزی را بپوشید، دلیل بر این نیست که می‌توانید هم‌زمان چند رنگ سبز استفاده کنید. یکی از رنگ‌های سبز را به‌عنوان نقطه کانونی استایل خود انتخاب کنید و سایر رنگ‌ها را از رنگ‌های متضاد یا مکمل با آن ست کنید.

کلام آخر

سبز از آن رنگ‌هایی است که می‌توانید با ترکیب آن با طیف وسیعی از رنگ‌ها، ایده‌هایی خلاقانه برای لباس‌های خود پیدا کنید. این رنگ طبیعت است و آرامش زیادی به شما می‌بخشد، به‌شرطی که بدانید دقیقا باید چطور آن را ست کنید تا استایلی زیبا و شیک، به‌دور از شلوغی و ناهماهنگی داشته باشید. در این مطلب، درباره روانشناسی رنگ سبز، انواع آن و نحوه ست کردن آن با سایر رنگ‌ها صحبت کردیم. امسال سبز مد شده است؛ تلاش کنید بهترین ترکیب را بیابید و بدرخشید.

اگر سبز رنگ موردعلاقه شما نیز هست، به ما بگویید چطور استایلتان را با آن طراحی می‌کنید و چه عناصری را برای این استایل مد نظر قرار می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian