روابط‌عمومی مد (Fashion Communication)یا ارتباطات مد در جنبه گسترده‌تر، هر نوع شیوه ارتباطی است که به‌عنوان پلی بین دنیای مد و مردم عادی عمل می‌کند.

این حوزه خود را با ارتباطات مد و سبک زندگی درگیر می‌کند که می‌تواند اشکال مختلفی مانند طراحی ارتباطی، برندسازی برای یک کمپانی مد، روابط‌عمومی، روزنامه‌نگاری مد، تبلیغات، استایلینگ یا تجارت بصری و کارگردانی هنری داشته باشد. مد تنها در مورد طراحی و ساخت لباس و اکسسوری نیست، بلکه از اکوسیستمی تشکیل شده که از سایر زمینه‌های مشترک کار پشتیبانی می‌کند و پروسه طراحی مد را ممکن می‌کند.

چرا صنعت مد به این حوزه نیازمند است؟

برای مثال تصور کنید یک طراح تصمیم می‌گیرد یک مجموعه برای سال آینده بسازد، او یک استایلیست مد استخدام کرده تا در مورد ترندهای آینده تحقیق کند و یک پیش‌بینی‌کننده مد متخصص تا درباره پارچه‌ها، رنگ‌ها، برش‌ها و طرح‌ها به او اطلاعات برساند.بعد از اتمام مجموعه، او به یک عکاس مد برای عکاسی از لباس‌ها. یک طراح گرافیک برای ساختن یک look book و یک روزنامه‌نگار مد برای نوشتن در مورد طراحی‌های خود برای مجله یا روزنامه، و همچنین بازاریاب و استایلیست که می‌توانند برای تبلیغ لباس‌های طراحی شده در نمایش‌های محبوب در تلویزیون، اینترنت و غیره، طراح را با آرایشگر و افراد مشهور مرتبط کنند و تمام این افراد زیرمجموعه‌ای از روابط‌عمومی مد هستند.

ازآنجایی‌که جهان هر روز شاهد ظهور برندها و مشاغل جدید مد است، این ارتباطات مد است که آنها را متمایز کرده، فردیت آنها را افزایش می‌دهد و هویت برند را زنده می‌کند. ارتباطات مد طی سال‌ها به دلیل پیشرفت‌های دیجیتالی و فنی تکامل‌یافته است و عمل آن بیش از هر زمان دیگری در دنیای مصرف‌گرایی که از محصولات، تصاویر و ارتباطات اشباع شده، شناخته شده است.

پس از همه‌گیری کرونا، مصرف‌کنندگان قادر به شناسایی و متمایز ساختن محصولات ضروری از خواسته‌هایشان شدند. این مسئله کاهش در الگوی هزینه و سبک زندگی آن‌ها را دربر داشت  و محصولات مد و lifestyle ، آن سطح از تقاضا و عرضه را که قبلاً شاهد بودند، تجربه نکرده‌اند. این امر اهمیت روابط‌عمومی مد را در ترویج نیاز مصرف‌کنندگان به خرید محصولاتشان را تسریع کرده است، تا به شیوه‌ای تبلیغ کند که در آن‌ها اشتیاق ایجاد کند و استراتژی‌هایی ارائه دهند تا محصولات خود را بهتر تبلیغ کنند. انطباق جهان با این واقعیت جدید، اهمیت ارتباطات مد را افزایش داده است و افراد بیشتری را با آن آشنا کرده. همچنین باعث می‌شود تا مردم از نقش و حضور آن به‌عنوان عاملی برای گرفتن مکانیسم‌های شناختی مصرف‌کنندگان قدردانی کنند.

روابط‌عمومی مد شامل چیست؟

روابط‌عمومی مد عمدتاً بر چهار حوزه اصلی یعنی طراحی گرافیک (Graphic Design)، طراحی فضا (Space Design)، فشن مدیا (Fashion Media) و تفکر مد (Fashion Thinking)، و ژانرهای مرتبط با این حوزه‌های اصلی متکی است.

ارتباطات مد شاهد دگرگونی در عمل خود بوده است. پس از شرایط ناگهانی‌ای که کرونا به وجود آورد همچنان به انطباق با روش‌های جدید ادامه می‌دهد و فرصتی را برای آن فراهم کرده است تا راه‌های جدیدی را برای تمرین در زمینه خود کشف کند. فردی که مایل به کار در صنعت ارتباطات مد است می‌تواند به‌عنوان روزنامه‌نگار یا نویسنده مد، بازاریاب بصری، استایلیست، عکاس، روابط‌عمومی، بازاریابی، متخصص استراتژی‌های برند، طراح گرافیک یا یک نیروی آزاد، کار پیدا کند، اگرچه این زمینه‌ها بین خودشان همپوشانی دارند
تبدیل جهان به یک واقعیتی که مجهز به دیجیتال است، فرصت‌های شغلی جدیدی را در روابط‌عمومی مد مانند هوش مصنوعی مد و واقعیت مجازی باز می‌کند و به پیشرفت آن کمک می‌کند. ارتباطات مد در حال افزایش و پیشرفت است زیرا شاهد قدرت خرید و هزینه بیشتر در جمعیت خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian