در سال‌های اخیر، به ویژه در فصول گرم سال، شاهد ترند شدن و محبوبیت شلوار‌های لینن در ایران بودیم. امروز قصد داریم با هم به بررسی این شلوار و همین‌طور پارچه‌ی لینن بپردازیم و درباره‌ی ویژگی‌های مثبت و منفی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

لینن یا لنین؟!

در ابتدا باید بگوییم که نام صحیح این نوع پارچه و شلوار لینن است. برخی به اشتباه این نوع پارچه و شلوار را لنین می‌نامند که کاملا غلط است. پس سعی کنید جزو این افراد نباشید. 

لینن یا لنین - مجله کمد

پارچه لینن

 واژه‌ی لینن، ریشه در واژه‌ی لاتین لینوم   ( linum ) و واژه‌ی یونانی لینون  ( linon )، به معنای بذر کتان دارد. 

 پارچه‌ی لینن به طور کلیاز الیاف گیاهی به دست می‌آید؛ اما در برخی موارد، ممکن است به پارچه‌ی لینن مواد دیگری مانند پلی‌استر، ریسین یا نایلون نیز اضافه شود تا خصوصیات آن را بهبود ببخشند. در برخی از موارد نیز، برای رنگ کردن، ضد چروک کردن یا مقاومت در برابر آب، به پارچه‌ی لینن مواد شیمیایی اضافه می‌شود.

این پارچه ‌که بسیار بادوام و پر استفاده است در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. از این پارچه طبیعی برای تولید انواع لباس زنانه و مردانه و انواع لوازم منزل، مانند رومیزی و روبالشی و حتی تولید اسکناس استفاده می‌شود.  

اما جالب است بدانید که از گذشته تا به امروز، الگوی مصرفِ پارچه‌ی لینن بسیار تغییر کرده است؛ در دهه‌ی 1970، تنها 5 درصد از پارچه‌های لینن در صنعتِ مُد استفاده می‌شدند و باقی آن برای تولید لوازم منزل به کار می‌رفتند؛ اما امروز، 70 درصد از پارچه‌‌های لینن در صنعت پوشاک استفاده می‌شود.

با کیفیت‌ترین پارچه لینن در ایرلند، ایتالیا و بلژیک تولید می‌شود. این پارچه در هند و دیگر کشورهای اروپایی نیز تولید می‌شود اما تولید انبوه لینن، عمدتا در اروپای شرقی و چین صورت می‌گیرد.

پارچه لینن

تاریخچه پارچه لینن

لینن از قدیمی‌ترین پارچه‌های جهان به شمار می‌رود که بالغ بر ده هزار سال قدمت دارد. در بسیاری از آثار مصور به جا مانده از دوران باستان، روند بافت پارچه‌ی لینن به تصویر کشیده شده است. در غارهای گرجستان، پارچه‌های لیننی به دست آمده است که متعلق به 36 هزار سال پیش است.

هم‌چنین طبق شواهد، سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، از الیاف کتان برای تولید پارچه‌های سفیدرنگ لینن استفاده می‌شده است.
در انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، از پارچه‌ی لینن به نیکی نام برده شده است و قرن‌‌هاست که در خاورمیانه، از لینن به عنوان پارچه‌ای راحت و خنک استفاده می‌شود. هم‌چنین رومیان و یونانیان باستان نیز از این پارچه استفاده می‌کردند. در مصر باستان نیز، از پارچه‌ی لینن برای مومیایی کردن استفاده می‌شده است، چرا که این پارچه‌ی طبیعی، نماد روشنایی، خلوص و ثروت بوده است.

تا اوایل قرن نوزدهم، پارچه‌ی لینن تقریبا به همه‌ی کشورها راه پیدا کرد و به یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده بود.

ویژگی‌های مثبت پارچه لینن

پارچه‌ لینن ویژگی‌های مثبت متعددی دارد و همین مزایای شگفت‌انگیز و متعدد، باعث محبوبیتش شده است. از مهم‌ترین و متمایزترین مزایای پارچه‌ی لینن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. سبک بودن بافت پارچه

تار و پودهای پارچه‌ی لینن تراکم کمی دارند. به همین علت بین بافت این پارچه، منافذ خالی وجود دارد که باعث سبکی و وزن کم پارچه‌ی لینن شده است. هم‌چنین هوا در بین این پارچه جریان دارد؛ به همین منظور لینن پارچه‌ای مناسب برای استفاده در فصل تابستان و مناطق شرجی است.

2. قابلیت جذب آب و رطوبت 

این نوع پارچه به دلیل ساختمان مولکولی الیاف طبیعی و تراکم کم الیاف، رطوبت را به راحتی جذب می‌کند.

3. ضد حساسیت و آنتی باکتریال

یکی از خصوصیات پارچه‌ی لینن ضد حساسیت و آنتی‌باکتریال بودن آن است. به دلیل همین ویژگی، از پارچه‌ی لینن برای بستنِ انواع زخم نیز استفاده می‌شود. هم‌چنین این پارچه ضد آلرژی است و استفاده از آن برای کسانی که دارای حساسیت هستند پیشنهاد می‌شود.  

4. خنک بودن لباس

همان‌طور که گفتیم، لینن پارچه‌ای است که تراکم بالایی ندارد و همین باعث شده است بین بافت تار و پود‌های آن منافذی وجود داشته باشد که جریان هوا را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل لباس‌های تولید شده از این پارچه خنک هستند و برای فصل گرما و مناطق شرجی مناسبند.

5. مقاومت

لینن از مقاومت بالایی برخوردار است و به عنوان مقاوم‌ترین پارچه مشهور است. الیاف لینن حتی از پنبه هم مقاوم‌تر هستند تا جایی که از آن در کاغذ پول هم استفاده می‌کنند تا مقاومت آن بالا برود. همین امر سبب شده تا این پارچه و منسوجات آن دارای طول عمر بالایی باشند.

تاریخچه پارچه لینن

ویژگی‌های منفی پارچه لینن

این پارچه نیز مانند هر پارچه‌ی دیگری، معایبی دارد؛ اما ویژگی‌های منفی آن در مقایسه با ویژگی‌های مثبت بسیار اندکند.

 1. چروک پذیری بالا

یکی از معایبِ پارچه لینن این است که زود چروک می ‌شود و مدام نیاز به اتوکشی دارد. 

2. قیمت بالا

 ویژگی منفی بعدی، قیمتِ گران این پارچه است. این پارچه در مقایسه با دیگر پارچه‌ها، از جمله ابریشم و پنبه، گران‌‌تر است. البته نباید از یاد بُرد که لینن، در مقایسه با پارچه‌‌های ذکرشده، دوام و طول عمر بیشتری دارد.

تفاوت پارچه لینن و پارچه پنبه‌ ای

پارچه‌ی پنبه‌‌ای و پارچه‌ی لینن، هر دو از پارچه‌‌های تهیه شده از الیاف طبیعی به شمار می‌‌روند؛ اما تفاوت میان پارچه‌ی پنبه‌ای و پارچه‌ی لینن در چیست؟

 پنبه و لینن، دو محصول مشابه هستند؛ اما ظاهر و ویژگی‌های بسیار متفاوتی دارند:

1. پارچه‌ی پنبه‌ای در مقایسه با پارچه‌ی لینن، لطیف‌تر است.
2. از آن‌جا که لینن پارچه‌ی محکم‌تری است، ماندگاری بیشتری دارد. پارچه‌ی پنبه‌ای، در صورت استفاده و نگهداری صحیح، 3 تا 5 سال دوام دارد؛ اما دوام پارچه‌ی لینن، بسیار بیشتر است. لینن پس از سه سال، بسیار زیباتر و لطیف‌تر خواهد شد. پارچه‌ی لینن، در صورت نگهداری و استفاده‌ی صحیح، دو تا سه دهه دوام خواهد داشت.
3. خاصیت جذب رطوبت در پارچه‌ی لینن، در مقایسه با پارچه‌ی پنبه‌ای، بسیار بالاتر است؛ در نتیجه، بر اثر شستشو فرسوده و کهنه نمی‌شود. به همین دلیل است که اروپاییان شیفته‌ی این نوع پارچه هستند.

4. پارچه‌ی لینن، در مقایسه با پارچه‌ی پنبه‌ای، بسیار ضخیم‌تر است.
5. تعداد تار و پودهای پارچه‌ی لینن، بسیار کمتر از پارچه‌ی پنبه‌ای است؛ اما کیفیت بالاتری دارد.

6. الیاف پارچه‌ی لینن مقاوم‌تر از پنبه هستند. به همین دلیل طول عمر این پارچه و منسوجات آن هم بیش‌تر است.

7. این الیاف ضد آلرژی هستند، بنابراین کسانی که حساسیت زیادی دارند می‌توانند از منسوجات لینن استفاده کنند؛ اما الیاف پنبه این ویژگی را ندارند.

8. پارچه‌ی لینن در مقایسه با پارچه‌ی پنبه‌ای گران‌تر است.

انواع پارچه لینن

پارچه‌ی لینن انواع مختلفی دارد که هر کدام برای مصارف مختلفی کاربرد دارند. در این بخش معروف‌ترین انواع پارچه لینن را به اختصار معرفی کرده‌ایم:

  • پارچه لینن ساده

 بسیار بادوام است و بیشتر برای تولید حوله استفاده می‌شود.

  • پارچه لینن داماسک

لینن داماسک پارچه‌ای بسیار ظریف است و بیش‌ترین کاربرد آن برای تولید وسایل تزئینی است.

  • پارچه لینن پوششی

این نوع پارچه‌ی لینن دارای تراکم تار و پود بالایی است و بافت محکم و بسیار لطیفی دارد.

  • پارچه لینن شل بافت

کم‌دوام‌ترین نوع پارچه لینن است که خاصیت جذب رطوبت آن، بسیار بالاست.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، پارچه‌ی لینن به صورت ترکیبی با الیاف دیگر هم تولید می‌شود و با توجه به نسبت الیاف‌ استفاده شده، روش بافت و… ویژگی‌های متفاوتی در پارچه ایجاد می‌شود که مصارف گوناگونی دارند. 

پارچه لینن چه کاربردهایی دارد و از این پارچه چه مواردی تهیه می‌شود؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، پارچه‌ی لینن به‌ دلیل راحتی، دوام، نرمی و سبک بودن، تبدیل به پارچه‌ای محبوب شده است. پارچه‌ی لینن در صنعت پوشاک، لوازم خانگی و برخی صنایع دیگر کاربرد گسترده‌ای دارد که با توجه به آن می‌توان مصرف این پارچه را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد:

  1. پوشاک:

  مانند شلوار، پیراهن، دامن، کت و…  

  •  ملحفه:

  مانند روبالشی، روتختی، ملحفه تشک، شمد و… 

  • صنعت:

  بوم نقاشی، بانداژ (به‌دلیل خاصیت ضد باکتری بودن)  

  • لوازم منزل:

حوله‌ی آشپزخانه و حمام، رومیزی، سفره و… 

شلوار لینن چیست؟

حال که با پارچه‌ی لینن و ویژگی‌های آن آشنا شدیم، قصد داریم تا به بررسی شلوار لینن بپردازیم. شلوار لینن، یک مدل شلوار با ویژگی‌هایی خاص است که پس از مدت‌ها (البته با اندکی تغییرات) دوباره ترند شده‌ است. نام شلوار لینن، از نام پارچه‌ی لینن گرفته شده است. در واقع به شلوارهایی که از پارچه‌ی لینن تهیه شده باشند؛ شلوار لینن می‌گویند. 

لینن جزو پارچه‌هایی است که بیشتر برای لباس‌های اسپرت و راحت استفاده می‌شود. بنابراین شلوارهای لینن هم، معمولا شلوارهایی راحت و آزاد و مناسب فصل بهار و تابستان هستند.

شلوار لینن با توجه به مشخصاتی که در بالا اشاره شد جزو شلوارهای پارچه‌ای و خنک است که علاوه بر سبکی و راحتی، ایستایی خوبی دارد. این شلوارها ممکن است در مدل‌های خود تفاوت‌های ناچیزی داشته باشند. مثلا ممکن است یک مدل جیب دار باشد و یک مدل بدون جیب یا قسمت کمر آن‌ها کشی، دکمه‌ای یا چین‌دار باشد.
شما با داشتن یک مدل از این شلوارها می‌توانید استایل‌های تازه و خاصی را بسازید. هزینه‌ی این شلوار متفاوت است و به میزان مرغوبیت پارچه‌ی لینن، کیفیت دوخت و طراحی آن بستگی دارد.

شلوار لینن چیست؟
شلوار لینن سبک و خنک - لینن چیست؟

روش شستشو و نگهداری شلوار لینن

  1. بررسی برچسب:  برای شناختن بهترین روش‌های مراقبت از شلوار لینن، بهتر است برچسب محصول را بررسی کنید و شستشو، اتوکشی و سایر مراحل نگهداری از شلوار را بر اساس اطلاعات موجود در برچسب لباس انجام دهید.
  2. شستشوی دستی: بهترین روش برای شستشوی شلوار لینن، شستشوی دستی است. شلوار را در آب سرد به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه خیس کرده و سپس با استفاده از مایع شوینده‌ی خنثی و بدون آنزیم‌ شستشو دهید. سپس شلوار را با آب شسته و آن را خشک کنید.
  3. استفاده از نرم‌کننده: اگر می‌خواهید شلوار خود را نرم و لطیف نگه دارید، می‌توانید از نرم‌کننده‌ی مخصوص پارچه‌های لینن استفاده کنید؛ اما بهتر است قبل از استفاده از نرم‌کننده، برچسب محصول را بررسی کنید و از نرم کننده‌های معتبر و مخصوص پارچه‌‌ی لینن استفاده کنید.
  4. اتو کردن: برای اتو کردن شلوار لینن، از اتو با دمای متوسط و بخار استفاده کنید. قبل از اتو کردن، مطمئن شوید که پارچه‌ی شما برای اتو کردن مناسب است و دمای اتو را در دمای مناسب برای پارچه‌ی لینن تنظیم کنید. اگر شلوار لینن شما بسیار چروک‌ است، می‌توانید پارچه را نم‌دار کرده و با دمای پایین (حدود 30-40 درجه) اتو بکشید. دقت کنید که برای اتو کردن پارچه‌ی لینن از دمای بالا استفاده نکنید تا به لباستان آسیب نرسد.
  5. خشک کردن:   بهترین روش برای خشک کردن شلوارهای لینن، آویزان کردن آن روی بند لباس و خشک کردن آن به طور طبیعی است. قبل از خشک شدن لباس بهتر است آن را بتکانید تا کمتر چروک شود.

شلوار لینن برای کدام فصل مناسب‌ تر است؟ چرا؟

پارچه‌ی لینن برای لباس‌های تابستانی بسیار مناسب است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این پارچه به دلیل ویژگی‌های طبیعی‌اش، هوا را از خود عبور می‌دهد و بدن را خنک نگه می‌دارد. هم‌چنین به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در صورت تعریق، آن را جذب می‌کند و سریع خشک می‌شود؛ در نتیجه احساس ناخوشایندی را در شما ایجاد نمی‌کند. بنابراین لباس‌های لینن بیشتر در فصل تابستان و  بهار، استفاده می‌شوند.

شلوار لینن برای کدام فصل مناسب‌تر است؟
شلوار لینن و چه فصلی بپوشیم

چند مزیت کلیدی شلوار لینن

  1. مقاومت: پارچه‌ی لینن بسیار مقاوم و بادوام است و به سرعت دچار ساییدگی یا پرزگیری نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که شلوارهای لینن، از کیفیت بالایی برخوردار باشند و برای مدت زمان طولانی قابل استفاده باشند.
  2. ظاهری زیبا: پارچه‌ی لینن دارای ظاهری زیبا، طبیعی و متفاوت است. این ویژگی باعث می‌شود که شلوارهای لینن نیز با طراحی‌ و رنگ‌های مختلف، ظاهری زیبا و شیک داشته باشند. 
  3. تنفس‌پذیری: پارچه‌ی لینن بسیار تنفس‌پذیر است و به راحتی هوای گرم را عبور می‌دهد. این ویژگی باعث شده است که شلوارهای لینن برای فصل تابستان بسیار مناسب باشند و باعث احساس خنکی و راحتی بدن شوند.
  4. جذب رطوبت: پارچه‌ی لینن جذب رطوبت را بسیار خوب انجام می‌دهد و بدن را خشک و خنک نگه می‌دارد. این ویژگی باعث می‌شود که شلوار لینن در برابر تعریق بدن واکنش مطلوبی نشان دهد.
چند مزیت کلیدی شلوار لینن
مزیت پوشیدن شلوار لینن - مجله کمد

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با پارچه‌ی لینن و ویژگی‌های آن و هم‌چنین شلوار لینن آشنا کنیم. امیدواریم که از مطالعه‌ی این مطلب لذت برده باشید. اگر شما هم طرفدار این پارچه و شلوار هستید؛ علت علاقه‌ی خود را در قسمت نظرات، برایمان بنویسید.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian