مت گالا یکی از بزرگترین گردهماییهای هنرمندان دنیای مد، سلبریتی ها و افراد سرشناس است که در نیویورک هرساله برگزار میشود.
مت گالا (Met Gala) چیست و چه کسانی در آن حضور دارند؟
به صورت رسمی، به وجود آمدن مت گالا ایده موسسه موزه هنری متروپولیتن بود که مراسمی برگزار کند و عواید حاصل از این مراسم را به انستیتو لباس و مد کمک نماید. به صورت غیررسمی، جشن مت گالا با عناوین مختلفی شناخته میشوند از جمله، جشن سال، اسکار ساحل شرقی (عمدتاً به علت حضور بازیگران و مراسم فرش قرمز). این مراسم هر سال موضوعی دارد و انتظار میرود که مهمانان لباسهایی مرتبط با تم تعیین شده برای این مراسم انتخاب کنند. موضوع مراسم امسال «یادداشتهایی درباره مد» خواهد بود.
تاریخ برگزاری مراسم مت گالا ۲۰۱۹
این مراسم در اولین دوشنبه ماه می برگزار میشود. تاریخ برگزاری مراسم مت گالا سال ۲۰۱۹ نیز ۶ می است.
مکان برگزاری مراسم مت گالا ۲۰۱۹
این مراسم هر ساله در موسسه لباس متروپولیتن نیویورک برگزار میشود. این موسسه هزاران اثر تاریخی مربوط به مد و لباس را گردآوری کرده است. هدف از تاسیس این موسسه در سال ۱۹۴۵ نیز حفظ لباسهای تاریخی و لباسهای متفاوت طراحان مد مشهور از گذشته تا به امروز بوده است.
مهمانهای مراسم مت گالا ۲۰۱۹
مثل همیشه که مراسم مت گالا با سلبریتی ها و مهمانان مد خودش معروف است امسال هم شخصیتهای مهم دنیای مد در این مراسم حضور خواهند داشت. مهمانان مراسم توسط آنا وینتور سردبیر مجله ووگ دعوت میشوند، افرادی همچون کیتی پری، جی جی حدید، بلا حدید و کایلی جنر. هر کدام از مهمانان این مراسم به دلایل خاصی دعوت میشوند. عدهای برای دیده شدن و عدهای برای شهرت بیشتر این مراسم. میزبانهای مراسم امسال نیز سرنا ویلیامز، هری استایلز، لیدی گاگا، و الکساندرو میکله هستند.
هزینه مراسم مت گالا چقدر است؟
بلیتهای امسال سی هزار دلار هستند و قیمت هر میز برای کرایه دویست و هفتاد و پنج هزار دلار برآورد شده است. مهمانی و جشن توسط گروههای مختلفی حمایت میشود. تمامی درآمد فروش بلیتها به انستیتو لباس اهدا میشود زیرا که در سایه وجود این انستیتو، لباس و مد در این موزه به عنوان هنر شناخته شده است و از طرفی تنها درآمد انستیتو از این مراسم است.
سال گذشته دوازده میلیون دلار از طریق برگزای این مراسم جمعآوری شد. مسلماً هر کسی توانایی خرید بلیتهای این مراسم را ندارد. از این رو، برندهای مشهور از سلبریتی های معروف برای حضور در مراسم دعوت میکند و آنا وینتور که به جادوگر شهر اوز مت گالا و برآورده کنند آرزوها مشهور شده است، هزینه حضور طراحان جوان لباس را بر عهده میگیرد تا بتوانند خودی در این مراسم نشان دهند. این کار آنها را بهشدت هیجانزده میکند و احساس میکنند که مدیون ایشان شدهاند. حتی اگر آنها آماده حضور در این مراسم نباشند، این فرصت را از دست نمیدهند.
هزینه حضور در این مراسم چگونه پرداخت میشود؟
خانم وینتور، سردبیر مجله ووگ، در سال ۱۹۹۵ به عنوان مدیر برگزاری مراسم مت گالا انتخاب و در سال ۱۹۹۹ به عنوان رهبر اصلی این مراسم منصوب شد. از آن زمان تاکنون، این مراسم تبدیل به گردهمایی خیرخواهانه جهانی در کنار جنبههایی همانند سیاست، کسبوکار و فیلم شده است.
این مراسم باگذشت زمان تبدیل به یکی از مهمترین جشنهای سالانه شد بهطوریکه در سال ۲۰۰۴، همسر رئیسجمهور وقت امریکا، باراک اوباما نیز در این مراسم شرکت کرد.جذابیت بیش از حد این مراسم به گونهای است که بلیتهای مراسم را به سختی میتوان برای افراد معمولی تهیه کرد.
چند نفر در این مراسم حضور دارند؟
سال گذشته، حدود ۵۵۰ نفر از این مراسم بازدید کردند. مراسم سال قبل درنهایت صمیمیت و حتی میتوان گفت به صورت خصوصی برگزار شد. در مورد مراسم سال ۲۰۱۷ باید گفت که تم یا موضوع آن، ریکاواکوبو، طراح ۷۴ ساله ژاپنی که در سال ۱۹۶۹ برندش را ثبت نمود، بود.
او پس از ایو سن لورن که در سال ۱۹۸۳ تم مراسم مت گالا قرار گرفت، دومین طراح زندهای است که در جهت تقدیر از اینکه الهامبخش دنیای مد بوده در موزهی متروپولیتن نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و موضوع مراسم ۲۰۱۷ شد. ریکاواکوبو نگاه متفاوتی به زیبایی دارد و همواره سعی میکند تا تعریف مخاطب از زیبایی و هویت را به چالش بکشد. او در مسیرهایی از هنر و مد قدم گذاشته که شاید طراحان دیگر از آنها هراس داشتهاند، البته ریکاواکوبو لباسهای آماده پوشیدن هم دارد و با برندهای نایک و کیت اسپید همکاری دارد اما به طور کلی مد ریکاواکوبو آوانگارد و مفهومی است و بیشتر از لباس، هنر پوشیدنی خلق میکند.
مراسم مت گالا سال ۲۰۱۸ نیز یکی از بزرگترین نمایشهایی بود که در طول این سالها برگزار شده است. مراسم در فضایی با وسعت ۵۸۶۰۰ مترمربع برگزار شده بود که شامل سه گالری بود: مرکز لباس آنا وینتور، اتاق لباسهای قرونوسطایی و صومعه کلیسا.
میهمانان دیگر این مراسم
برخلاف نمایشهای دیگری که در نیویورک و مشابه عنوان این مراسم، برگزار میشود، مت گالا فقط برای کسانی است که دعوت شدهاند، ولی کسانی که بلیط تهیه کردهاند در یک لیست انتظار قرار میگیرند. آنا وینتور نظر نهایی را برای حضور و عدم حضور شرکتکنندگان میدهد و مهمانان باید همگی توسط مجله ووگ و خانم وینتور تائید شده باشند.
لباس افراد شرکت کننده در این مراسم
هنوز اطلاعیهای در مورد اینکه شرکتکنندگان تم خود مراسم را باید به تن کرده باشند یا نه منتشر نشده است اما همیشه از این کار شرکتکنندگان استقبال میشود؛ اما گاهی اوقات این کار خودسرانه مشکلاتی هم به وجود آورده است. مثلا در سال ۲۰۱۶، خانواده کارداشیان، با اینکه تصور میکردند که لباس مناسب و همگام با موضوع مت گالا پوشیدهاند، نامفهوم و مربوط به یک مراسم دیگر بودند.
اگر سلبریتیها توسط یکی از برندهای شرکتکننده در مراسم دعوت شده باشند، بر اساس موضوع نانوشته باید لباسی از همان برند به تن داشته باشد. به همین دلیل برندها علاقه شدیدی به استفاده از یک ستاره مشهور دارند تا بتوانند بیش از پیش خودشان را تبلیغ کنند. به همین دلیل است که در فرشهای قرمز معمولاً طراحان لباس در کنار هنرپیشهها عکس میگیرند. برای مثال استلا مک کارتی، کیت هادسون و نائومی واتس را برای معرفی برندش به کار گرفت.
برخی دیگر از برندها، قانونشکنی میکنند و از سلبریتی هایی که فراموششدهاند استفاده میکند همانند برند ورساچه که در سال ۲۰۱۶ از تمامی شخصیتهای فراموششده دنیای مد دعوت کرد تا لباسهای ورساچه را بپوشند و باز خودی نشان دهند که این کار باعث شد این برند بیش از همه مورد توجه قرار بگیرد.
نحوه برگزاری مراسم مت گالا
در سه سال گذشته، عکسهای این مراسم پس از مراسم فرش قرمز اسکار، مهمترین و پرطرفدارترین محتوا در شبکههای اجتماعی بوده است؛ اما آنچه میتوان بر اساس سالهای قبل گفت این است که ورودی مخصوصی برای مهمانها وجود خواهد داشت، مهمانها از ماشین پیاده میشوند و با احوالپرسیهای تصنعی به مسیر ادامه میدهند، سپس به گردش در قسمتهای مختلف این نمایش میروند.