معرفی ده نوع پارچه و روش‌های شستشوی آن

مهم‌ترین ابزار طراحی و تولید لباس پارچه است، پارچه‌ها کیفیت‌های بی‌شماری دارند و از الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند. در این بلاگ قصد داریم شما را با یک‌سری از پارچه‌ها آشنا کنیم و نحوهٔ شستن و اتوکشی آن را با شما در میان بگذاریم. در این روزها که ایام عید است ممکن است قصد خرید پارچه و یا شستشوی آن را داشته باشید. شاید برایتان سؤال باشد که برای هر نوع پارچه‌ای که در منزل دارید چه نوع روش شست و شویی باید بکار گرفته شود ما شما را در این زمینه راهنمایی می‌کنیم.

پارچه ترمه ابریشم

یکی از ظریف‌ترین و مرغوب‌ترین پارچه‌ها ترمه است که بافت و تاروپود آن از نخ ابریشم است. ظرافت این پارچه بستگی به کیفیت نخ بکار رفته در بافت پارچه است. پارچه ترمه به علت طرح سنتی خود مشتریان خاص خود را دارد و برای این مشتریان مهم است که ترمه‌ای که خریداری می‌کنند پارچه ترمه اصل باشد.

شناخت ترمه اصل

شستشوی پارچه ترمه

ترمه در دو حالت طبیعی و مصنوعی شناخته می‌شود که تفاوت آن را می‌توان در درخشندگی بیشتر ترمه طبیعی و اصل نسبت به مصنوعی دانست. ترمه ابریشم نرمی و لطافت خاصی نسبت به دیگر پارچه‌ها دارد و اگر آن را لمس کنیم متوجه خواهیم شد.

شستشوی پارچه ترمه ابریشم

به علت داشتن الیاف ابریشمی این پارچه بسیار حساس است و بهتر است که شستشوی آن را به خشک‌شویی بسپارید. اما اگر به شستن آن در خانه مصمم هستید به راهنمایی ما دقت کنید. لطفاً قبل از شستن این نوع پارچه گردوغبار این پارچه را یا با تکان‌دادن یا با ضربات ملایم بگیرید. اگر که براق بودن و درخشندگی این پارچه برای شما مهم است پیشنهاد می‌کنیم آن را درون ترکیب آب و سرکه قرار دهید و سپس آبکشی کنید. غیر از این پارچه را در آب ولرم قرار دهید تا خیس شود و به‌هیچ‌وجه از مواد شوینده سفیدکننده یا حاوی آنزیم برای شستن پارچه ترمه استفاده نکنید. این کار به تاروپود و الیاف پارچه آسیب می‌زند. همچنین نیازی به چنگ‌زدن و چلاندن این پارچه نیز نیست؛ چون این عمل هم باعث آسیب به پارچه می‌شود تنها کمی فشار برای شستن این پارچه کافی است.

خشک‌کردن پارچه ترمه

برای خشک‌کردن پارچه ترمه می‌توانید از پارچه یا حوله‌ای دیگر استفاده کنید و آب اضافهٔ پارچه را بگیرید، رطوبت برای پارچه ترمه مناسب نیست. این پارچه را بر روی‌بند رختی آویز نکنید! بهتر است آن را روی سطحی صاف پهن کنید و در یک محیط باز قرار دهید تا خشک شود. همچنین نور مستقیم آفتاب باعث ازبین‌رفتن رنگ و روی پارچه می‌شود. برای اتوکردن پارچه مناسب است که این کار از قسمت پشت پارچه صورت بگیرد. بهتر است که پارچه‌ای تمیز را مابین سطح داغ اتو و پارچه ترمه خود قرار دهید در هنگام اتوزدن به دمای اتو دقت کنید. دمای بالا باعث ازبین‌رفتن براقی پارچه می‌شود.

پارچه شانل

شستشوی پارچه شانل

این پارچه از ترکیب پارچه فاستونی با الیاف طبیعی (پشم، ابریشم، پنبه) و الیاف مصنوعی که شامل (آکریلیک، پلی‌استر، ریون، الفین) تولید می‌شود. این پارچه برای لباس‌های پاییزه و زمستانه مناسب است و برای دوخت لباس و حتی پرده و مبل و روفرشی کاربرد دارد. تشابه اسمی این پارچه و برند شنل به‌این‌علت است که برند شنل اولین شرکتی است که پارچه شانل را تولید کرده و در تولید محصولات خود از آن استفاده کرده است. پارچه شانل یک‌پارچه گرم اما با بافت سبک است و از طرفی دارای پرزهای ظریفی است و این پرزها باعث لطافت در پارچه شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های این پارچه این است که چروک پذیری کمی دارند؛ اما اگر کمی هم چروک شوند با یک اتوی ساده بر طرف خواهند شد. پارچه شانلی که برای مصرف در پرده و مبل و روفرشی بکار گرفته می‌شود دارای جنس متفاوتی نسبت به پارچه شانلی است که برای دوخت لباس استفاده می‌شود.

این نوع شانل که به شانل مخمل معروف هستند دارای ضخامت بالاتری نسبت به شانل لباسی هستند و از الیاف پشمی در تهیه آن کمتر استفاده شده است. رو فرشی‌هایی با جنس شانل مخمل هم مقاومت بالایی دارند و همچنین بافتی لطیف و نرمی را دارا هستند. از پارچه شانل به‌تازگی در طراحی اکسسوری کیف زنانه نیز استفاده می‌شود.

شستشوی پارچه شانل

پارچه شانل به علت جنس لطیفی که دارد اگر درست شسته و خشک نشود آسیب می‌بیند و پارچه جمع می‌شود. برای شستشوی صحیح آن نیاز است که آن را خشک تمیز کنید و نیازی به خیساندن این نوع پارچه نیست. برای شستشو به روش درست نیاز به مواد شوینده مناسب دارید. ابتدا پارچه شانل را با آب ولرم و با دست بشویید و پارچه را در جایی به‌صورت صاف و پهن شده قرار دهید. این کار از کشش و جمع شده پارچه جلوگیری می‌کند در زمان خشک‌شدن پارچه شانل دقت کنید که آن را آویزان نکنید.

پارچه گینگهام

شستشوی پارچه گینگهام

پارچه‌هایی با طرح شطرنجی یا راه‌راه و چهارخانه که به اسم گینگهام در بازار وجود دارند معمولاً همان پارچه‌های سفره‌های پیک‌نیک هستند. این پارچه از جنس پنبه است و از ترکیب پنبه با نخ‌های رنگ شده تولید می‌شود. پارچه گینگهام پشت‌ورو ندارند و هر دو طرف آن قابل‌استفاده است .

همچنین این پارچه برای فصل تابستان برای دوخت لباس‌ها، دامن و لباس کودکان مناسب است. از این پارچه برای وسایل خانه و آشپزخانه مثل رومیزی، سفره، دستمال‌سفره، پیش‌بند و آستر سبد نیز استفاده می‌شود.

شستشوی پارچه گینگهام

برای شستشوی پارچه گینگهام دغدغه نداشته باشید این پارچه به علت نوع جنسی که دارد نیازی نیست که وسواسی برای شستنش داشته باشیم. پارچه گینگهام را می‌توان با ماشین لباس‌شویی شست. اما اگر می‌خواهید پارچه عمر طولانی‌تری داشته باشد و نرمی خود را حفظ کند حتماً با آب گرم و مواد شوینده مناسب شسته شود. در کنار این برای شستن آن از مواد سفیدکننده نیز در شستشوی آن استفاده نشود.

پارچه کرپ

پارچه کرپ

پارچه کرپ در انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود. کرپ پارچه بسیار کاربردی است و ظاهر زیبایی دارد از این پارچه برای دوخت لباس و حتی دکور خانه استفاده می‌شود. جنس پارچه کرپ از ابریشم، نخ یا پشم و پارچه‌های صنعتی است. اما در تولید این پارچه‌ها روش‌های متفاوتی بکار گرفته می‌شود که این روش‌ها باعث تغییر در ظاهرشان می‌شود. هر روش روی مواد تولید پارچه تأثیر متفاوتی دارد و هر روش یک بافت متفاوت خلق می‌کند پس در نتیجه پارچه کرپ یک‌پارچه صنعتی است. کرپ معمولاً جنسی سبک و متفاوت دارد؛ اما ممکن است وزن‌های متفاوتی نیز داشته باشد.

این پارچه در طراحی و تولید لباس برای دوخت پیراهن، کت‌وشلوار، بلوز و … کارایی دارد و برای مصرف خانه برای پرده و کوسن و … کاربرد دارد. پارچه کرپ انواع مختلفی دارد که هر نوع خصوصیات خود را دارد و از دیگری متمایز است ما در این بلاگ فقط به بردن نام آنها کفایت میکنیم .اانواع آن عبارتند از کرپ چینی ,کرپ ژورژت, کرپ پلی استر, کرپ پشت ساتن, کرپ دیور ,کرپ موس , کرپ گلدار ترک, کرپ پفکی ,کرپ غواص, کرپ حریر, کرپ پلیسه, کرپ فلورانس ,کرپ پشمی, کرپ باربی ,کرپ اسکاچی و…

شستشوی پارچه کرپ

بهتر است که پارچه کرپ را با آب سرد بشویید اگر تصمیم دارید پارچه را به‌صورت دستی بشویید که بگذارید پارچه در آب سرد خیس بخورد و اگر با ماشین لباس‌شویی می‌شورید شستشوی آن را با آب سرد انجام دهید و دور ماشین را آهسته کنید. برای شستن پارچه حتماً از مواد شستشوی مناسب که نرم‌کننده ملایمی داشته استفاده شود و برای آبکشی پارچه کرپ به‌صورت دستی پارچه را نچلانید این کار به تاروپود پارچه آسیب وارد می‌کند.

همچنین برای اتوکردن این پارچه از درجه حرارت بالا به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید گرما و درجه حرارت بالا به پارچه کرپ آسیب وارد می‌کند. بهتر است که پارچه‌ای را حائل بین سطح اتو و پارچه کرپ خود قرار دهید.

پارچه کرباس

پارچه کرباس

پنبه یکی از الیاف اولیه‌ای است که برای تولید این پارچه استفاده می‌شود (به دلیل دردسترس‌بودن و نرمی و مقاومتی که پنبه دارد) در کنار این برای تولید پارچه کرباس از پارچه‌های کنف، لنین و کتان در کنار پنبه استفاده می‌شود. پارچه کرباس از خصوصیات خوبی برخوردار است از جمله آنها این که دارای بافت محکم و ضد آب است، همراه با این که ضخیم است دارای الیاف مصنوعی و طبیعی نیز است. در نتیجه این پارچه در برابر باد، شعله و فشار مقاوم است. پارچه کتان در بسیاری از محصولات کارایی دارد؛ مانند آستری کفش‌ها، به‌عنوان پوشش در صنایع ساختمانی و نظامی، در ساخت کوله‌پشتی‌ها، کیف‌دستی‌ها، در تهیه چادرهای مسافرتی، وسایل کمپینگ، بوم‌های نقاشی، بادبان قایق‌ها، مبل‌ها و صنایع.

روش صحیح شستن پارچه کرباس

برای شستشوی این نوع پارچه نیاز به وسواس و دقت بالا نیست کافی است شستشوی پارچه با آب در دمای پایین و با استفاده از شوینده‌های مناسب برای لباس باشد. اگر که مبلمانی با پارچه کرباس دارید بهتر است از مواد شوینده‌ای که برای فرش است استفاده کنید. در ضمن اگر که پارچه کرباس را با لباس‌های دیگری در لباس‌شویی قرار می‌دهید به هماهنگی رنگ لباس‌هایی که با پارچه کرباس می‌اندازید دقت کنید و در یاد داشته باشید که باید از آب ولرم استفاده کنید. برای رفع چروک هم می‌توان از اتوکشی یا بخار استفاده کنید.

پارچه ساتن

ساتن پارچه‌ای که انواع متفاوتی دارد، پارچه ساتن به علت افزودن الیاف مصنوعی در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار دارد. اصل پارچه ساتن تهیه شده از الیاف پنبه ابریشم و یا مواد مصنوعی مثل پلی‌استر است. ساتن پارچه‌ای نرم مقاوم و لوکس است؛ اما درعین‌حال سریع چروک می‌شود و بسیار لک پذیر است این پارچه بسیار نرم و ابریشمی است ساتن براقی و درخشندگی خاص خود را دارد. انواع ساتن عبارت‌اند از آمریکایی، بارنت، آنتیک، فرانسه … همه این ساتن‌ها جنس و ویژگی و قیمت‌های متفاوتی از یکدیگر دارند.

شستشوی پارچه ساتن

برای شستن پارچه ساتن از آب سرد یا نهایتاً آب ولرم استفاده کنید. اگر پارچه ساتن را در ماشین لباس‌شویی قرار می‌دهید آن را روی دور کم تنظیم کنید و از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که به نرمی پارچه آسیب وارد نکند. شستن پارچه ساتن به‌صورت دستی پارچه را رون تشتی مملو از آب سرد به مدت 20 دقیقه قرار دهید سپس قسمتی که لک دارد را به‌آرامی دست بکشید تا با مواد شوینده پاک شود در آخر لباس را آبکشی کنید و دقت کنید که مواد شوینده روی پارچه ساتن شما نمانده باشد؛ چون باعث لک گرفتگی لباس شما می‌شود.

پارچه ساتن

خشک‌کردن پارچه ساتن

خشک‌کردن پارچه ساتن نیز چند نکته کوچک دارد، الیاف این پارچه به علت نرمی و درخشندگی که دارد باید به روش خشک‌کردن آن توجه نمود. در هنگام آب‌کشی پارچه ساتن به‌هیچ‌وجه این پارچه را فشار ندهید به‌این‌علت که تاروپود پارچه ساتن شما آسیب می‌بیند. بهتر است که حوله یا پارچه‌ای زیر این پارچه قرار داده و پارچه را روی آن قرار دهید تا خشک شود.

شستشوی انواع پارچه

همچنین از گذاشتن پارچه به‌صورت مستقیم زیر نور خورشید پرهیز کنید؛ چون باعث ازبین‌رفتن رنگ و روی پارچه می‌شود و درخشندگی پارچه را می‌گیرد و ظاهری کهنه به پارچه ساتن شما می‌دهد پس پارچه را در معرض هوای آزاد اما دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. در هنگام اتوکشی این پارچه بهتر است که پارچه را از قسمت پشت اتوکرده و یک‌پارچه روی آن قرار داده و بعد اتوکشی آن را انجام دهید.

پارچه مخمل پارچه

مخمل از الیاف طبیعی ابریشم پشم پنبه الیاف مصنوعی ریون پلی‌استر یا هر دو تهیه می‌شود. مخمل اصل و قدیمی که در زمان‌های قدیم رایج بوده است. کاملاً از ابریشم تهیه می‌شده؛ اما امروزه از الیاف مصنوعی نیز ساخته می‌شود. از ویژگی‌های این پارچه می‌توان اشاره کرد به براقی و درخشندگی، نرم، لطیف بودن و خواب‌دار بودن آن. بهتر است که بدانید پارچه مخمل یک‌پارچه لوکس است که در زمان‌های قدیم به‌عنوان پارچه‌های سلطنتی کارایی داشته است.

پارچه مخمل

امروزه این پارچه به جز در دوخت‌ودوز در کالای خواب و صنایع میلمان و پرده نیز کارایی دارد. پارچه مخمل انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از: مخمل کوبیده، مخمل پان مخمل برجسته، مخمل سیزله، مخمل ساده، مخمل طرح‌دار، مخمل ریون و مخمل کبریتی.

مخمل طرح دار

شستشوی پارچه مخمل

شستشوی این پارچه سخت و همراه با قلق است. بهتر است که پارچه مخمل را به‌صورت دستی بشویید برای این کار پارچه مخمل را به مدت 15 دقیقه در تشت یا وانی پرازآب گرم قرارداد دهید. اگر که پارچه شما لکه دارد ابتدا مواد را از روی پارچه به‌وسیله یک چاقو یا شی تیز جدا کنید سپس بقیه مراحل شستشو را انجام دهید؛ اما بهتر است در مواردی که پارچه مخمل شما لک دارد شستن آن را به خشک‌شویی بسپارید؛ چون این پارچه به هنگامی که خیس می‌شود وزن آن بسیار سنگین نیز می‌شود.

خشک‌کردن پارچه مخمل

برای خشک‌کردن این پارچه آن را در دمای اتاق قرار دهید تا خشک شود و به‌هیچ‌وجه لباس یا پارچه را از سمتی که پرزهای پارچه قرار دارد اتوکشی نکنید، لباس را از سمت وارونه بخار دهید و از بخار چین‌وچروک لباس را از بین ببرید. دقت کنید به‌هیچ‌وجه اتو را روی پارچه قرار ندهید تا الیاف پارچه از بین نرود فقط و فقط با بخار چین‌وچروک‌ها را از بین ببرید.

پارچه ویسکوز

پارچه دیگری که برایتان انتخاب کردیم ویسکوز است، جنس اصل پارچه ویسکوز از سلولز است و برای تولید این نوع پارچه از چوب درختان استفاده می‌شود. طریقهٔ تولید آن به این نحو است که ابتدا چوب را خمیر کرده و سپس الیاف اولیه را به الیاف مصنوعی تبدیل می‌کنند. پارچه ویسکوز نرم، سبک و ظاهری زیبا دارد. از خصوصیات این پارچه می‌توان به خاصیت کشسانی و جذب آب این پارچه اشاره کرد. شما انواع مختلفی از پارچه ویسکوز را می‌توانید مشاهده کنید که عبارت‌اند از: مودال، ویسکوز لاکرا. تنوع در نوع این پارچه باعث شده که برای هر دو فصل تابستان و زمستان مناسب باشند.

شستشوی پارچه ویسکوز

یکی از ایراداتی که به این پارچه می‌توان گرفت آسیب‌پذیری بافت آن در مواقع مرطوب بودن است به همین علت باید در شستشوی آن دقت کرد. در قدم اول اگر لباس شما برچسب و دستورالعملی برای شستشو دارد بهتر است که مطابق با آن دستورالعمل پیش بروید در غیر این صورت ما شستشوی پارچه ویسکوز به‌صورت دستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شستشوی پارچه ویسکوز

این نوع پارچه باید به‌آرامی شسته شود و بهتر است که شستشوی آن با آب‌خنک انجام شود. سپس به آن مواد شوینده‌ای که برای بافت آن مناسب باشد و خاصیت اسیدی کمتری دارد اضافه کنید و به‌آرامی شروع به شستن آن با پارچه کنید. برای گرفتن آب پارچه ویسکوز هرگز آن را فشار ندهید یا نپیچانید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تاروپود پارچه آسیب ببیند. اگر قصد داشتید که پارچه ویسکوز خود را با لباس‌شویی بشویید دقت کنید که فقط پارچه همجنس با آن را در لباس‌شویی قرار دهید در غیر این صورت آن را در لباس‌شویی قرار ندهید در ضمن تنظیمات لباس‌شویی را روی شستشوی ملایم قرار دهید، این کار از ضربه خوردن پارچه در ماشین لباس‌شویی جلوگیری می‌کند.

خشک‌کردن پارچه ویسکوز

باید دقت کنید که پارچه ویسکوز را در هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود و از طرفی به‌هیچ‌وجه آن را روی سیم فلزی آویزان نکنید؛ چون اگر سیم رختی شما دچار زنگ‌زدگی باشد به پارچه نفوذ می‌کند و جای سیم رختی روی پارچه می‌ماند.

اتوکردن پارچه ویسکوز

برای اتوکردن پارچه ویسکوز مناسب است که از درجه حرارت متوسط استفاده شود و اتو را مستقیماً روی پارچه قرار ندهید؛ زیرا این کار درخشندگی و لطافت پارچه را می‌گیرد پیشنهاد می‌کنیم که اتو را روی پشت پارچه قرار دهید و گزینه بهتر این است که پارچه‌ای تمیز را حائل بین پارچه ویسکوز خود و سطح اتو قرار دهید.

پارچه کتان

تنوع رنگ پارچه کتان

پارچه کتان انواع مختلفی دارد جنس این پارچه از الیاف گیاه کتان است و پارچه از نظر بعضی از ویژگی‌ها مانند پنبه است. از خصوصیات این پارچه می‌توان اشاره کرد به تنوع آن و تنوع در ضخیم یا نازک بودن و جذب آب به خود و سطح صاف و درخشنده‌ای که دارند پارچه کتان به‌راحتی تمیز می‌شود و زود هم خشک می‌شود. انواع پارچه کتان عبارت‌اند از: کتان کش، کتان لنین و … .

شستشوی پارچه کتان

شستشوی پارچه کتان

نیازی به وسواس برای شستن این نوع پارچه و لباس نیست و به‌راحتی می‌توان با لباس‌شویی آنها را تمیز کرد فقط کافی است دقت کنید. برای شستن پارچه کتان سفید و روشن از آب گرم و لباس‌های تیره از آب سرد استفاده کنید. همچنین بهتر است برای کتان‌های نازک از پودر دستی استفاده کنید بهتر است.

خشک کردن پارچه کتان

پارچه کتان به‌راحتی چروک می‌شود پس بهتر است که آن را آویزان کرد؛ اما به‌راحتی نیز می‌توانید آن را اتو کنید.

پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد

پارچه‌های ژاکارد یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های انتخابی مشتریان هستند و طرف‌داران زیادی دارند. جنس این پارچه از ابریشم، الیاف‌های مختلف از پنبه طبیعی و ترکیبات پلی‌استر مصنوعی و طبیعی ساخته می‌شود. این نوع پارچه امروزه به‌وسیلهٔ دستگاه‌های بافندگی ساخته می‌شود طرح‌های ژاکارد همراه با بافت پارچه ایجاد می‌شود و خوبی که دارند این است تنوع زیادی در طرح‌های این پارچه است. از دیگر خصوصیات این پارچه استقامت آن نسبت به دیگر پارچه‌ها است.

به علت تنوع و زیبایی طراحی‌های این پارچه هم برای دوخت لباس کاربرد دارد و هم برای دکوراسیون و طراحی منزل استفاده می‌شود در منزل به‌عنوان پرده، روتختی، کوسن و… کارایی دارد.

شستشویی پارچه ژاکارد

شستشوی این نوع پارچه بستگی به نوع پارچه و الیاف آن دارد پس حتماً به برچسب شستشوی لباس با این نوع پارچه دقت کنید اگر که مجاز بودید پارچه ژاکارد خود را با لباس‌شویی بشویید. باید دقت کنید که از مواد شوینده سفیدکننده استفاده نکنید تنظیمات لباس‌شویی خود را نیز در دمایی 30 درجه قرار دهید. همچنین اگر با دست پارچه را می‌شویید دقت کنید که پارچه ژاکارد خود را در زمان آبکشی بچلانید پارچه را روی‌بند آویز نکنید، در عوض آن را روی یک سطح پهن کنید و اجازه دهید در دمای محیط و به‌دور از نور آفتاب خشک شود.

 توجه کنید که اگر نیاز بود که در هنگام خشک‌کردن پارچه به آن فشار بیاورید. دقت کنید از پشت پارچه این کار انجام شود تا طرح‌های روی پارچه آسیب نبیند.

اتوکردن پارچه ژاکارد

اتوی پارچه ژاکارد

برای اتوکشی پارچه ژاکارد همیشه از پشت پارچه این کار را انجام دهید به‌این‌علت که طرح‌های قسمت جلوی پارچه آسیب نبیند. حتی اگر پارچه‌ای مابین اتو و پارچه قرار دهید به طول عمر پارچه و آسیب ندیدن زیبایی آن کمک کرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian