نور امیدی برای نیویورک در میانه تاریکی کرونا در هفته مد نیویورک با نگاهی تجربی‌تر از هفته‌های مد سنتی در میلان و پاریس

هفته مد نیویورک در انتظار درخشش تازه واردها

هفته مد نیویورک که با عنوان هفته مد مرسدس بنز Mercedes-Benz FashionWeek نیز شناخته می‌شود، یک رخداد نیمه سالانه در شهر نیویورک است که هر سال در ماه فوریه برای مد بهاره/تابستانه و در سپتامبر برای مد پاییزه/زمستانه برگزار می‌شود. این رخداد در کنار هفته مد لندن، هفته مد میلان و هفته مد پاریس به عنوان چهار رویداد مهم دنیای مد محسوب می‌شوند.

اولین هفته مد نیویورک که بعدها به عنوان هفته خبر نیز شهرت یافت، اولین هفته مد در دنیا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۴۳ و در میانه جنگ جهانی دوم برپا شد. دلیل تا آن زمان پاریس به عنوان پایتخت مد در دنیا شناخته می‌شد. اما جنگ جهانی دوم مانع از این می‌شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید و ارائه آخرین دستاوردهایشان به این شهر بروند، از این رو، هفته مد نیویورک متولد شد.

الینور لمبرت روزنامه‌نگار مشهور مد و فشن، در همان زمان با ترتیب دادن هفته‌ای به نام هفته خبر و با دعوت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در دنیای مد، سعی کرد طراحان نیویورکی و آمریکایی که تا آن زمان نادیده گرفته شده بودند را به همگان نشان دهد البته در این مراسم بازدیدکنندگان اجازه حضور نداشتند و باید به شوروم هر طراح به صورت مجزا سر می‌زدند. از نگاه تمام نشریات مطرح این برنامه بسیار مطرح بود، چرا که نشریات معتبری چون ووگ که تا پیش از این فقط به طراحی‌ها و طراحان پاریسی اهمیت می‌دادند، تا حد زیادی در نظر خود تجدید نظر کردند و مد نیویورک به مجلات معتبر راه یافت.

در سال ۱۹۹۴، مراسم هفته مد نیویورک توسط فرن مالیس به محل اصلی و رسمی خود در بریانت پارک منتقل شد. پیش از این این مراسم محل مشخصی نداشت و مراسم هفته مد نیویورک در خیمه‌هایی طولانی برگزار می‌شد.‌از نکات قابل توجه در رابطه با این هفته مد این است که حضور در مراسم تنها با استفاده از دعوت پیشین امکان‌پذیر است.

در مراسم هفته مد نیویورک که اولین برنامه از چهار هفته مد مطرح در دنیا است، طراحان مد، صنعت‌گران لباس و مد، خبرنگاران حوزه فشن، سلبریتی‌ها و نشریات الکترونیکی اینترنتی فشن دعوت می‌شوند.

طبقه صد و دوم برج تجارت جهانی، جمعه شب میزبان افتتاحیه هفته مد نیویورک بود. علیرغم محدودیت‌ها و مقررات کرونایی و در زمانی که سویه اومیکرون این ویروس به شدت در حال گسترش است، طراحان مد و لباس تصمیم گرفتند هفته مد را برگزار کنند

هفته مد پاییز ۲۰۲۲ در نیویورک شبیه هیچ‌یک از رویدادهای قبلی نخواهد بود. با نمایش‌های کوچک‌تر، اقدامات احتیاطی سخت‌گیرانه‌تر در رابطه با کووید-۱۹ و نام‌های بزرگی که در تقویم رسمی غایب هستند، وضعیت هفته مد نیویورک متزلزل به نظر می‌رسد؛ اما این خبر خوبی برای استعدادهای نوظهور خواهد بود.

با توجه به عدم حضور طراحان برتر در هفته مد نیویورک، نمایش‌های ۱۱ تا ۱۶ فوریه عمدتاً توسط تازه از راه رسیده‌ها و برداشت‌های غیر سنتی درباره آنچه یک نمایش مد و یک هفته مد می‌تواند باشد، پرشده است.

نگاه نیویورک به مد همیشه تجربی‌تر از هفته‌های مد سنتی در میلان و پاریس بوده و این فصل این شانس را داریم که ببینیم نیویورک حتی بیشتر از گذشته متمایل به سوی طراحان جوان‌تر و رویدادهای ترکیبی فیزیکی-دیجیتال شده است.

با شکاف‌هایی در برنامه زمانی که با غیبت تام فورد (که نمایش او به دلیل مشکلات تولید مرتبط با کووید به تعویق می‌افتد)، تام براون (که تاریخ نمایش خود را برای هماهنگی با مت گالا تغییر داده است)، مارک جیکوبز، رودارته، پیر ماس، کریستوفر جان راجرز و… به نظر می‌رسد که دوران نسل جدید نیویورک نزدیک است. نام‌های محبوبی مانند کولینا استرادا و Puppets & Puppets به همراه گروه جدیدی از استعدادهای نوظهور، قرار است تا ستون‌های اصلی هفته مد نیویورک باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian