برند مک برندی جوان است و ۳۹سال بیشتر ندارد؛ اما بسیار معروف‌تر از آن است که کسی آن را نشناسد. شاید خودتان هم طرفدار آن هستید ولی از طرفی دغدغه محیط‌زیست و تست حیوانی دارید و نگرانید که این برند هم… بله! اگر این‌طور است، این مطلب را بخوانید تا از این به بعد با خیال راحت از محصولات برند مک استفاده کنید.

تاریخچه برند مک

برند مک - بنیانگذاران برند مک
فرانک آنجلو، سمت راست و فرانک توسکان، سمت چپ: بنیانگذاران برند مک

در مارس ۱۹۸۴، یک عکاس کانادایی به‌نام فرانک توسکان (Frank Toskan) که از مدل‌ها عکاسی می‌کرد، متوجه شد که محصولات آرایشی موجود نمی‌توانند هم کاربردی باشند و هم در چاپ زیبا به نظر برسند. در آن زمان، برای ایجاد جلوه‌های بصری زیبا و مقاومت دربرابر نور روشن در طول عکاسی، مدل‌ها باید از لوازم آرایش سنگین و گریم‌های مخصوص صحنه استفاده می‌کردند تا عکس‌هایشان زیبا باشد. آنها نمی‌توانستند از این لوازم آرایشی در زندگی روزمره استفاده کنند. به این ترتیب، فرانک با دوستش فرانک آنجلو (Frank Angelo) که صاحب یک سالن زیبایی بود مشورت کرد و با هم به این نتیجه رسیدند که یک برند آرایشی جدید راه‌اندازی کنند که خواسته‌های آنها را برآورده کند. با این بارش فکری، برند مک در تورنتو متولد شد.

مک که به‌صورت M.A.C نوشته می‌شود، از حروف اول کلمات Makeup Artist Cosmetics تشکیل شده است.

توسکان و آنجلو، هردو از دوران کودکی برای موفقیت در تجارت ساخته شده بودند. آنجلو از کودکی روحیه کارآفرینی داشت و در محله‌شان برای بچه‌ها فیلم نمایش می‌داد و در نوجوانی هم یک گروه موسیقی موفق را تشکیل داده بود. در سال ۱۹۶۹، او صاحب زنجیره‌ای از آرایشگاه‌های بدون جنسیت (یونیسکس) در تورنتو بود.

توسکان به‌عنوان عکاس با او کار می‌کرد. آنها در دهه ۱۹۷۰ با هم آشنا شده بودند و حالا قرار بود با هم برای توسعه خط تولید لوازم آرایشی برای عکاسی کار کنند.

رژلب صورتی پررنگ؛ اولین محصول برند مک

برند مک - رژلب فلامینگو
رژلب صورتی فلامینگو – اولین رنگ رژلب‌های برند مک

بعد از تأسیس برند مک، توسکان به‌عنوان مدیر خلاق برند و آنجلو به‌عنوان مدیر بازاریابی شروع به کار کردند. آنها از آشپزخانه پشت یکی از آرایشگاه‌های آنجلو استفاده کردند و با همراهی ویک کاساله (Vic Casale) شیمیدان که فامیل توسکان بود، اولین رژلب این برند را درست کردند. رنگ این رژلب صورتی پررنگ بود و برای آن از مدادرنگی کرایولا به‌نام فلامینگو الهام گرفته بودند. خود توسکان اعلام کرد که این اولین رژلب ماتی است که وقتی از آن استفاده می‌کنید، لب‌هایتان به همان رنگی دیده می‌شود که روی تیوب می‌بینید. واقعا هم همین‌طور بود. خیلی زود، ۲۳ رنگ دیگر هم با الهام از مدادرنگی به رژلب‌ها اضافه کردند.

انقلاب در صنعت زیبایی

برند مک صنعت زیبایی را دگرگون کرد. حالا یک میکاپ آرتیست تازه‌کار می‌توانست بدون استفاده از لوازم گریم مخصوص صحنه، بهترین ظاهر را برای مشتری خود ایجاد کند. یک دختر عادی در خانه می‌توانست طوری خود را آرایش کند که چند ساعت دوام بیاورد. عروس‌ها می‌توانستند برای گرفتن بهترین عکس‌های عروسی خود به لوازم آرایش مک اعتماد کنند.

بازگشایی اولین فروشگاه برند

آنجلو و توسکان از محصولات خود در سالن آنجلو برای مشتریان خودشان استفاده می‌کردند و اضافی آنها را دوستان و خانواده آنها خریداری می‌کردند. محصولات آنها با روش تبلیغات شفاهی ترویج شد و موجبات فروش بیشتر آنها را فراهم کرد.

بااین‌حال، هنوز اولین فروشگاهشان را بازگشایی نکرده بودند که خبرها به‌سرعت دهان به دهان گشت آرایشگران، میکاپ آرتیست‌ها و هنرمندان در کانادا و آمریکا از این برند آگاه شدند.

البته اولین فروشگاه آنها بیشتر از آنکه یک خرده‌فروشی باشد، مکانی بود که هنرمندان خلاق در صنعت لوازم آرایشی می‌توانستند نکات مهم این صنعت و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، نمونه‌کارها را مبادله کنند و محصولات مک را برای مشتریان خود بخرند. توسکان و آنجلو می‌دانستند که تنها راهی که می‌توانند به این حجم تقاضا پاسخ دهند، بازگشایی یک فروشگاه خرده‌فروشی واقعی است.

این شرکت با تیم کوچکی از اعضای خانواده، از جمله مادر فرانک توسکان، اولین فروشگاه عمومی خرده‌فروشی برند را در وست ویلج نیویورک در سال ۱۹۸۵ افتتاح کردند. فروشگاه مک به‌سرعت پذیرای افرادی که شد به زیبایی اهمیت می‌دادند. آنها تصمیم گرفتند محصولات را متنوع‌تر کنند.

برای فروشندگان پشت پیشخوان، افرادی را استخدام کردند که از گرایش‌های جنسیتی مختلف بودند و رنگ‌موهای آن جسورانه بود و تتو و پرسینگ داشتند. مک اولین برند در تاریخ لوازم آرایشی بود که به‌همان اندازه برای آموزش کارکنانش سرمایه‌گذاری کرد که بر تجربه مشتری. مک به‌جای تبلیغات سنتی مانند هدیه در ازای خرید، دادن نمونه‌کار و نظایر آنها، به محصولات به‌دقت‌فرموله‌شده و تصاویر فوق‌العاده‌ای که از کارهای خود منتشر می‌کرد متکی بود. این فروشگاه با محوریت اجتماعی، طیف وسیعی از جنسیت‌ها و رنگ پوست را پوشش می‌داد.

مدونا، کلید موفقیت اولیه برند مک

برند مک - مدونا کلید موفقیت برند مک
رژلب قرمز روسی مدونا

داستان موفقیت برند مک بدون نام مدونا، خواننده مشهور، هرگز کامل نیست. او کسی بود که استارت موفقیت این برند را زد. مدونا به برند مک رژلبی را سفارش داد که در تمام طول اجرای او ماندگار باشد و بدرخشد. توسکان و آنجلو هم یک رژلب به نام قرمز روسی (Russian Red) فرموله کردند که مدونا در تور بلوند امبیشن (Blonde Ambition) سال ۱۹۹۰ از آن استفاده کرد و موفقیتی بی‌نظیر به این برند بخشید. بعد از آن بود که فروشگاه مک شاهد بازدیدهای مداوم ستارگان بزرگی مانند مایکل و لاتویا جکسون و گردشگران ژاپنی بود. حتی لیندا اوانجلیستا، مدل معروف آن دوران، یک بار در مصاحبه خود از خط‌لب اسپایس برند مک نام برد، در یک چشم‌بهم‌زدن همه آن خط‌لب‌های فروخته شد.

کمپین بشردوستانه ویوا گلَم

در سال ۱۹۹۴، برند مک اولین کمپین ویوا گلم (VIVA GLAM) خود را راه‌اندازی کرد. در آن کمپین، مک برخلاف سایر برندهای لوازم آرایشی که از سوپرمدل‌ها استفاده می‌کردند از یک زن‌پوش (درگ کویین) معروف به‌نام روپال (RuPaul) استفاده کرد. رژلب قرمز شرابی که روپال تبلیغ کرد، فروش بسیار زیادی داشت. از آن زمان تاکنون، ۱۰۰درصد عایدی این کمپین به صندوق حمایت از ایدز مک اختصاص دارد. آنجلو و توسکان که در سال‌های اولیه کسب‌وکارشان در طی اپیدمی ایدز، دیده بودند چطور این بیماری جان برخی از دوستان آنها را گرفته است، تصمیم گرفتند راهی برای کمک به جامعه این بیماران پیدا کنند. آنها درآمد این صندوق را به بیماران و تحقیقات برای یافتن درمان این بیماری اختصاص داده‌اند.

درگذشت فرانک آنجلو و فروش کامل برند مک

در سال ۱۹۹۵، آنجلو و توسکان ۵۱درصد از برند را به شرکت استی لادر (Estée Lauder) فروختند. هدف آنها از این کار گسترش آن در سراسر جهان بود. به‌طرزی باورنکردنی، خرده‌فروشی‌ها و پیشخوان‌های مستقل در فروشگاه‌های بزرگ برای مک باز شدند. متأسفانه، دو سال بعد، فرانک آنجلو در ۴۹سالگی، حین عمل جراحی بر اثر ایست قلبی درگذشت و طولی نکشید که توسکان باقی‌مانده برند را هم به استی لادر فروخت.

محصولات متنوع برند مک

برند مک - محصولات متنوع برند مک

برند مک بخش عمده‌ای از موفقیت خود را مدیون نوآوری‌های خلاقانه خود است. مک در طول تاریخ کوتاهش، خط تولید خود را توسعه داده و اکنون بیش از ۷۰۰۰ محصول و بیش از ۱۰۰ مدل سایه چشم به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. هر محصول آنها دارای ویژگی منحصربه‌فرد و هدف خاصی است.

مک ابتدا با رژلب شروع کرد و بعد سراغ تولید سایه چشم رفت. پس از موفقیت پالت‌های سایه، کار خود را با سایه‌های مختلف فاندیشن یا کرم زیرسازی برای رنگ‌های مختلف پوست ادامه داد. البته آنها با مجموعه‌های محدود هم به تبلیغ بیشتر محصولات خود کمک می‌کنند.

این برند هرساله ۵۲ مجموعه محدود مفهومی ارائه می‌کند و تیم طراحی مک، شبانه‌روز برای تولید آن محصولات خلاقانه، هنری و بدیع کار می‌کنند. برای انتشار این مجموعه‌ها آنها با کمپین‌ها و برندهای همکار مانند دیزنی مشارکت دارند. مجموعه‌های سرگرم‌کننده و منحصربه‌فردی مانند کروئلا و علاءالدین برخی از این مجموعه‌ها هستند که توجه نسل هزاره را به این مفاهیم نوستالژیک جلب می‌کند:

برند مک - کروئلا
کروئلا، دیزنی، با آرایشی از محصولات مک

رژلب‌های برند مک

برند مک - رژلب مایع

پالت سایه

برند مک - پالت سایه

کرم‌ها و زیرسازی‌ها

برند مک - کرم‌ها و فاندیشن

براش‌ها

برند مک - براش‌ها

رژگونه

برند مک - رژگونه

مداد چشم

برند مک - مداد چشم

پنکیک

برند مک - پنکیک

ریمل‌ها

برند مک - ریمل

رویکرد منحصربه‌فرد مک در لوازم آرایشی

بنیانگذاران برند مک از ابتدا کارشان را در آشپزخانه شروع کردند و محصولات خود را در قوطی‌های بزرگ مشکی بسته‌بندی می‌کردند. به‌دلیل هویت برند، آنها می‌دانستند که بسته‌بندی آنها باید به‌اندازه خود محصولات منحصربه‌فرد باشد. بااین‌حال، هرچه فروش آن بیشتر می‌شد، افراد بیشتری تقاضا می‌کردند که از کامپکت برای محصولات خود استفاده کنند. برند به‌دلیل احترام به مشتریان به این تقاضای آنها پاسخ داد و باز هم بسته‌بندی‌های شیک طراحی کرد. آنها کیفیت محصولات را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند. بنابراین زیر آن بسته‌بندی‌های شیک، محصولاتی عالی و فوق‌العاده می‌بینید. البته رویکرد آنها برای پیشبرد تجارت‌شان فقط شامل کیفیت نیست؛ آنها سرگرمی و خلاقیت را هم در محصولات، تبلیغات و به‌طورکلی کسب‌وکار خود به کار می‌برند.

از سوی دیگر، مک یک برند زیبایی معمولی نیست. آنها ادعا نمی‌کنند که زیبایی طبیعی به شما می‌بخشند و به‌عنوان یک برند مراقبت از پوست هم کار نمی‌کنند. آنها به قدرت رنگ در صنعت زیبایی تبدیل شده‌اند و در این مسیر به رشد خود ادامه می‌دهند.

آنها کاری می‌کنند آرایش‌کردن صرفا هنر یک میکاپ آرتیست نباشد، بلکه هرکسی در خانه بتواند چهره‌ای که دوست دارد برای خود ایجاد کند.

برندی آگاه ازنظر اجتماعی و محیطی

برند مک - مجموعه علاءالدین
برند مک مشارکت فعال در حفاظت از محیط زیست دارد

یکی از موضوعاتی که در اوایل دهه ۲۰۰۰ نگرانی‌هایی را بین حامیان حقوق حیوانات در صنعت آرایشی و بهداشتی ایجاد کرد، تست حیوانی بود. آنها می‌گفتند برندهای لوازم آرایشی با این کار با حیوانات بی‌رحمانه رفتار می‌کنند.

برند مک یکی از برندهای کاملا مخالف با تست حیوانی است. با اینکه مراکز توزیع و کارخانه‌هایی در کشورهایی دارد که تست حیوانی در آنها غیرقانونی نیست، خود را متعهد کرده است که هرگز از این روش در تولید محصولات خود استفاده نکند. این برند حتی از شرکت‌های شخص ثالث درخواست نمی‌کند که محصولاتش را روی حیوانات آزمایش کنند.

در اوایل دهه ۲۰۲۰ که روندهای صنعت زیبایی تغییر کرد و به‌سمت نجات کره زمین و زیبایی پاک متمایل شد، مک پیشتاز این روند بود و تلاش می‌کرد تا همچنان مسئولانه در این مسیر گام بردارد. این شرکت شفافیت محصول را بخشی از مأموریت خود قرار داده است. علاوه بر آن، چون همیشه هدف آنها صرفا تولید محصولات زیبایی بهداشتی بوده است، از مواد شیمیایی و مضر اجتناب می‌کنند و فقط مواد خالص و پاک به کار می‌برند. این برند همیشه هنگام انتخاب مواد تشکیل‌دهنده، ابتدا تأثیر زیست‌محیطی آنها را در نظر می‌گیرد.

مک فقط به تولید محصولات پاک بسنده نمی‌کند. او برای آموزش شیوه‌های اخلاقی در فرایند تولید، اطلاعات مربوط به رفتار با محیط‌زیست را در اختیار مشتریان خود هم قرار می‌دهد. برای نمونه، به‌منظور محدودکردن تعداد پلاستیک‌های مک که بازیافت نمی‌شوند، برنامه‌ای طراحی کرده است که به‌مصرف‌کنندگان اعلام می‌کند با برگرداندن ۶ ظرف به شرکت، یک رژلب رایگان دریافت کنند. ابتکار «بازگردانی» به برندها اجازه می‌دهد ضمن کمک به سیاره زمین، حسن نیت خود را ثابت کنند. مک برنامه دیگری هم دارد و آن این است که تلاش می‌کند برای بسته‌بندی محصولات خود موادی پایدار پیدا کند.

تعهد به استراتژی همسویی با مشتری

برند مک بر مشتریان تمرکز دارد و برایش مهم است آنها چه می‌خواهند. ابتدا، آنها محصولات خود را با تبلیغات شفاهی و افراد مشهور عرضه می‌کردند؛ اما بعدها تمرکز خود را روی بازاریابی هدفمند قرار دادند. این برند راهبرد تقسیم‌بندی را در پیش گرفت و محصولاتی را مخصوص گروه‌های خاصی قرار داد. آنها با تقسیم‌بندی محصولات به دسته‌های فیزیوگرافی (براساس شکل صورت افراد)، جمعیتی (براساس بخش‌های خاص جامعه) و جغرافیایی (با توجه به افراد ساکن در جوامع مختلف) نیازهای مشتریان را بهتر درک می‌کنند. با این کار متوجه می‌شوند هر دسته چه نیازهایی دارد تا محصول مناسب برای آنها را ارائه دهند.

مک از رسانه‌های اجتماعی هم غافل نمانده است و به‌خوبی از تأثیر رسانه و شبکه‌ها برای ارائه ارزش بیشتر به مشتریان خود استفاده می‌کند. آنها می‌دانند که مخاطبان‌شان به آرایش علاقه دارند. بنابراین در این زمینه، محتواهای خلاقانه و آموزشی جذاب در سایت‌های خود ارائه می‌کنند. براساس یک برنامه وفاداری هم به مشتریانی که به‌شکل مداوم از آنها خرید می‌کنند، پاداش می‌دهند.

برند مک امروز

برند مک - برند مک امروزی
شعار برند مک این است: همه سنین، همه نژادها و همه جنسیت‌ها.

مک طی ۱۵ سال بعد از راه‌اندازی، مدام به گسترش کسب‌وکار خود ادامه داد و ۳۰۰ فروشگاه در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرد. امروزه مک دارای بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه در سراسر جهان ازجمله اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه است. کمپین آنها همچنان قدرتمندانه عمل می‌کند و نزدیک به ۴۰۰میلیون دلار برای کمک به تحقیقات ایدز کمک کرده است. توسکان هنوز هم این کمپین را می‌گرداند.

اگر بنیانگذاران پرشور مک به ارزش‌های اصیل و قدرتمند خود پایبند نمی‌ماندند، این برند تا این اندازه تأثیرگذار و فوق‌العاده نبود. آنها به همان اندازه که اخلاقیات تجاری آنها جدی است، بزرگ‌ترین موفقیت خود را از رویکردی سرگرم‌کننده همراه با لطافت طبع درباره آرایش به دست آورده‌اند. یک بار توسکان به نیویورک تایمز گفت:

ما هرگز آرایش را خیلی جدی نگرفتیم. این چیزی است که می‌توان با آن سرگرم شد.

واقعیت این است که این رویکرد تحسین‌برانگیز در کنار شعار مک یعنی «همه سنین، همه نژادها، همه جنسیت‌ها»، حتی بعد از بنیانگذارانش هم در مالکیت جدید این برند مشاهده می‌شود.

این نشان‌دهنده تعهد عمیق آنها به چیزی است که آن را احترام به ویژگی‌های فردی و تنوع بشریت می‌نامند. این چیزی است که باعث می‌شود فرهنگ شرکت فراگیر و درعین‌حال منحصربه‌فرد باشد و هر انسانی را صرف‌نظر از نژاد، گرایش جنسیتی، سن، رنگ پوست و حتی شکل صورت او پوشش دهد.

۷ واقعیت درباره مک که شاید ندانید

حالا بیایید درباره چند واقعیت جالب درباره مک صحبت کنیم.

۱. بنیانگذاران مک عکاس و گریمور بودند

معمولا این طور به نظر می‌رسد که بنیانگذار یک برند آرایشی باید شیمیدان باشد یا از علم مواد سردربیاورد. ایده برند مک در اصل از بارش فکری یک عکاس و یک گریمور، به‌دلیل نیازشان به لوازم آرایشی کاربردی و درعین‌حال مناسب برای چاپ عکس، ایجاد شد. آنها کار تولید لوازم آرایش را در آشپزخانه شروع کردند و محصولات خود را به‌جای پک‌های جمع‌وجور در قوطی‌های مشکی بزرگ بسته‌بندی می‌کردند که به‌سرعت به امضای آنها تبدیل شد.

۲. موفقیت اولیه برند مک به‌خاطر مدونا است

یکی از اولین موفقیت‌های مک زمانی رخ داد که مدونا، خواننده مشهور، از رژلب قرمز مات آنها استفاده کرد. همچنین در اواخر دهه ۱۹۸۰ بود که مدونا یک تی‌شرت با لوگوی مک پوشید و این برند را بین مردم محبوب کرد.

۳. اولین سخنگوی کمپین ویوا گلم برند مک یک زن‌پوش بود

درحالی‌که سایر شرکت‌های آرایشی از سوپرمدل‌های باسابقه به‌عنوان چهره‌های کمپین تبلیغاتی خود استفاده می‌کردند، مک مسیر غیرمتعارفی را طی کرد. آنها در سال ۱۹۹۴، از یک زن‌پوش در آتلانتا به‌نام روپال استفاده کردند تا اولین مدل ویوا گلم باشد. این کمپین از چنین تگ‌لاینی استفاده کرد:

ما به دیده تحقیر شما را نگاه نمی‌کنیم و شما را نمی‌ترسانیم، زیرا ما می‌دانیم اینکه آدم‌های باحال آدم را دست بیندازند چه معنایی دارد. حدس بزنید چه اتفاقی افتاده است؟ حالا ما آدم‌های باحالی هستیم [که دیگران را مسخره نمی‌کنیم].

۴. ویوا گلم کمپینی به‌نفع افراد مبتلا به ایدز است

برند مک - کمپین ویوا گلم
آریانا گرانده، خواننده، یکی از افرادی که در کمپین ویوا گلم مشارکت می‌کند

از زمانی که کمپین ویوا گلم مک در سال ۱۹۹۴ آغاز شد، تاکنون میلیون‌ها دلار برای کمک به بیماران مبتلا به ایدز و روش‌های افزایش آگاهی درباره این بیماری جمع‌آوری کرده است. زمانی که آنها این کار را انجام دادند سوءتفاهم‌های زیادی درباره این بیماری وجود داشت. اکنون این شرکت در تأمین مالی HIV/AIDS پیشگام است و بزرگ‌ترین شرکت غیردارویی است که برای درمان این بیماری هزینه می‌کند و از تحقیقات درباره آن پشتیبانی به عمل می‌آورد. افراد مشهور زیادی در این کمپین شرکت کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به لیدی گاگا، نیکی میناژ، مایلی سایرس و آریانا گرانده اشاره کرد.

۵. بیشترین فروش مک به رژلب آن مربوط است

براساس تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۲، بیشتر از هر برند دیگری رژلب می‌فروشد. امروزه رژلب‌های مک در ۱۰۶ کشور و منطقه به فروش می‌رسند.

۶. گریم ناتالی پورتمن در فیلم «قوی سیاه» از برند مک بود

برند مک - ناتالی پورتمن
گریم ناتالی پورتمن با برند مک

طراح گریم فیلم قوی سیاه، جودی چین، تقریبا به‌طور کامل از برند مک برای آرایش کاراکتر پورتمن استفاده کرد. محصولاتی که به‌خوبی آرایش عجیب پورتمن را پوشش می‌دادند. طراح برای آرایش چشم‌های ناتالی از مداد چشم سیاه مک و برای خط نازک قرمز زیر مژه‌های او از مداد چشم ژل/ کرمی مک استفاده کرد.

۷. مسئولیت خلق تمام رنگ‌ها و مفاهیم برند بر عهده یک مرد است

در سال ۱۹۹۸، استی لادر مک را خرید و در سال ۱۹۹۹ جیمز گاگر (James Gager) را به‌عنوان مدیر خلاق این شرکت منصوب کرد. او مغز متفکر تمام رنگ‌ها و مواد تبلیغاتی پیرامون برند است. فلسفه او این است:

من به زیبایی کار ندارم. زیبایی را دوست ندارم. صادقانه بگوییم چیزهایی که زیبا هستند به نظرم خسته‌کننده‌اند.

ظاهرا فلسفه او خیلی خوب کار می‌کند!

کلام پایانی

مک در طول تاریخ کوتاهش که شاید هم‌سن و سال بسیاری از مخاطبان وب‌سایت ما باشد، موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است. این برند از معدود برندهایی است که ارزش‌های اصلی خود را هرگز فدای فروش بیشتر نکرده است. آنها همیشه به شعار خود «برای همه سنین، همه نژادها، همه جنسیت‌ها» پایبند بوده‌اند.

مک موفقیت خود را در صنعت زیبایی، مدیون توانایی خود و مطالعه روند رشد این صنعت است و به‌خوبی از ترندهای آن شناخت دارد.

آیا شما از محصولات مک استفاده می‌کنید؟ بیشتر کدام محصول آن را دوست دارید؟ لطفا از ویژگی‌های آن و دلایل انتخابتان در دیدگاه‌ها برایمان صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian