تام فورد (Tom Ford) طراح مد، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی به عنوان یکی از خلاق‌ترین و خوش‌فکر‌ترین طراحان مد جهان شناخته می‌شود. او که یکی از نوابغ جوان دنیای مد است با طرح‌های خلاقانه و نوآورانه‌اش توانسته انقلابی در صنعت مد جهان به وجود بیاورد و علاوه بر این در صنعت سینمای جهان هم نامی بسیار درخشان دارد.

کودکی و نوجوانی تام فورد

توماس کارلایل فورد (Thomas Carlyle Ford) در ۲۷ آگوست ۱۹۶۱ در آستین‌، تگزاس متولد شد. والدینش هر دو در آژانس‌های املاک و مستغلات کار می‌کردند و فورد بیشتر دوران کودکیش را در مزرعه‌ی مادربزرگش در شهر غبارآلود براون‌وود، تگزاس گذراند. او از زمان کودکی علاقه‌ی زیادی به هنر و نقاشی داشت.

فورد درباره‌ی علاقه‌اش به هنر در دوران کودکی این چنین گفته است: «من همیشه به هنری‌های تجسمی و طراحی علاقه‌مند بوده‌ام. البته منظورم این نیست که در سن ۵ سالگی لباس طراحی می‌کردم اما اگر والدینم برای شام بیرون می‌رفتند و مرا تنها می‌گذاشتند، قبل از اینکه به خانه برگردند تمام دکوراسیون مبلمان اتاق نشیمن را تغییر میدادم و آن را مجددا می‌چیدم.

والدینم مرا به انجام هر کاری که به آن مشتاق بودم تشویق می‌کردند. اگر می‌خواستم دروس هنری را بیاموزم‌، آن‌ها برایم مربی و لوازم نقاشی فراهم می‌کردند.»

مادر و مادر‌بزرگ فورد در دوران کودکی‌اش نقش دو مدل الهام‌بخش را برایش داشتند که او را با دنیای جذاب و پر‌زرق و برق مد آشنا می‌کردند. آنچنان که خودش درباره‌ی مادر و مادربزرگش گفته است: «مادرم استایلی بسیار شیک و کلاسیک داشت، مادربزرگ پدری‌ام در تگزاس بسیار شیک لباس می‌پوشید و از جواهرات گرفته تا ماشین همه چیز را پرزرق و برق و مجلل انتخاب می‌کرد.»

تام فورد بعدها در اواسط دهه ۱۹۹۰ برای بازآفرینی تصویر برند گوچی این دو سبک را با هم ترکیب کرد. او در مصاحبه‌ای چنین توضیح داده است: «تصاویر زیبایی که در دوران کودکی در حافظه و ذهن شما می‌نشیند، برای باقی عمر با شما همراه است.»

تحصیلات در زمینه‌ی طراحی

تام فورد

زمانی که تام فورد به سنین نوجوانی رسید خانواده‌اش به «سانتافه»‌، نیومکزیکو نقل مکان کردند. فورد دوران دبیرستانش را در دبیرستان سانتافه گذراند و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۷۹ و در سن ۱۷ سالگی در دانشگاه نیویورک در رشته‌ی تاریخ هنر ثبت‌نام کرد. او در طول زمان تحصیلش در نیویورک بخش زیادی از وقتش را در کلوپ شبانه‌ی بدنامی به نام «استودیو ۵۴» می‌گذراند و همین امر باعث شد به تحصیلاتش لطمه وارد شود.

در سال ۱۹۸۰، تنها یک سال پس از حضور در نیویورک، تام فورد ترک تحصیل کرد و پس از نقل‌ مکان به لس‌آنجلس برای تأمین زندگی‌اش به بازی در تبلیغات تلویزیونی رو آورد. او آنچنان در تبلیغات تلویزیونی موفق ظاهر شد که در یک زمان مشخص، در بیش از ۱۲ کمپین تبلیغاتی متفاوت به صورت هم‌زمان حضور داشت.

چند سال بعد تام فورد به نیویورک بازگشت و در مدرسه‌ی طراحی پارسونز (Parsons School of Design) ثبت‌نام و در رشته‌ی معماری داخلی شروع به تحصیل کرد. سپس مدتی به دانشکده طراحی پارسونز پاریس منتقل شد و در همان زمانی که مشغول تحصیل در سال آخر رشته‌ی معماری داخلی بود، ناگهان این فکر به ذهنش رسید که تغییر رشته بدهد و وارد رشته‌ی مد و فشن شود.

او در خصوص این تغییر رشته‌ی ناگهانی این‌طور می‌گوید: «یک روز صبح از خواب بیدار شدم و فکر کردم که دقیقا به چه کاری مشغول هستم؟ معماری برایم خیلی خیلی جدی بود. منظورم این است که هر پروژه‌ی معماری که انجام داده‌ام‌، به نوعی انگار یک لباس را در قالب آن پروژه طراحی می‌کردم. بنابراین فهمیدم که مد در واقع تعادل درستی بین هنر و تجارت است و دقیقا هم همین بود.»

در سال ۱۹۸۵، فورد پس از فارغ‌التحصیلی از پارسونز، به دنبال این بود که با طراح برجسته‌ی لباس ورزشی «کتی هاردویک» کار کند. او به مدت یک ماه تمام هر روز با دفتر هاردویک تماس می‌گرفت تا این که سرانجام هاردویک به امید این که از این تماس‌گیرنده‌ی آزاردهنده خلاص شود خودش به تلفن فورد پاسخ داد و او پرسید که نزدیک‌ترین زمانی که می‌تواند با او جلسه بگذارد چه زمانی است؟ فورد که از لابی با هاردویک تماس گرفته بود کمتر از دو دقیقه بعد وارد دفتر کار او شد.

هاردویک اولین دیدار خاطره‌انگیز آن‌ها را چنین به یاد می‌آورد: «من اصلا روی او حساب نمی‌کردم با این حال از او پرسیدم که طراحان اروپایی مورد‌علاقه‌ی او چه کسانی هستند. او گفت: آرمانی و شانل. ماه‌ها بعد از او پرسیدم که چرا این حرف را زده است و او گفت چون شما یک لباس از برند آرمانی بر تن کرده بودید.»

ورود تام فورد به کمپانی گوچی؛ خلق شگفتی

تام فورد در گوچی

تام فورد به مدت دو سال به عنوان دستیار هاردویک در زمینه‌ی طراحی لباس‌های ورزشی کار کرد و پس از آن مدتی را هم به عنوان طراح شلوار جین برای تولیدی پوشاک پری الیس (Perry Ellis) مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۹۰ به میلان رفت تا به عنوان طراح ارشد پوشاک زنانه در کمپانی گوچی مشغول به کار شود. تام فورد در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در خصوص مهاجرتش به اروپا چنین می‌گوید: «برای اینکه یک طراح مد و فشن موفق بشوم، لازم بود که آمریکا را ترک کنم. فرهنگ آمریکایی من را محدود می‌کرد.

نهایت شیک بودن در آمریکا، پوشیدن لباس‌هایی سخیف و چسبان است. این سبک لباس پوشیدن ارزش طراحی مد و لباس را تنزل داده است. اروپایی‌ها بیشتر ارزش استایل و لباس را می‌دانند.»

در آن زمان نزاع‌های مدیریتی در کمپانی گوچی برای همگام شدن با ترندهای بازار این کمپانی را دچار چالش‌های دشواری کرده بود. ورود فورد روح تازه‌ای را به کالبد بی‌جان گوچی دمید و او موفق شد به سرعت پله‌های ترقی را در این کمپانی بزرگ و معروف طی کند. در سال ۱۹۹۲ فورد به سمت «مدیر بخش طراحی کمپانی فورد» ارتقا پیدا کرد و پس از آن در سال ۱۹۹۴ توانست مدیر دپارتمان «خلاقیت و نوآوری گوچی» شود و نامش در دنیای مد و فشن پیچید.

زمانی که فورد به گوچی پیوست، این خانه‌ی مد عملا ورشکسته شده بود؛ اما در سال ۱۹۹۴، ارزش برند گوچی چیزی برابر با ۳.۴ میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شد.

فورد به طور کلی تصویر طراحی‌های گوچی در صنعت مد را دگرگون کرد، او موفق شد با اصلاح سبک مینیمالیستی گوچی در آغاز دهه ۱۹۹۰ و تبدیل آن به استایلی به روز و منسجم و پر زرق‌و‌برق مشتری‌های سابق گوچی را با این برند قدیمی آشتی دهد.

طراحی های تام فورد

تجارب فورد از حضورش در کمپین‌های تبلیغاتی در زمان جوانی و هوش بالایی که در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار داشت باعث شد کمپانی گوچی در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد. در سال ۱۹۹۵ او یک متخصص طراحی مد فرانسوی به نام «کارین روآتفلد» و یک عکاس حرفه‌ای به نام «ماریو تستینو» را استخدام کرد تا برای شرکت گوچی، یک کمپین تبلیغاتی جدید راه اندازی کنند.

تام فورد

تام فورد همچنین خطوط جدید تولیدی از جمله لاین تولید لباس ورزشی مردانه و زنانه، لباس شب و اثاثیه‌ی منزل را در کمپانی گوچی به راه انداخت و آن‌ها را به خوبی توسعه داد. تحت هدایت و مدیریت فورد، گوچی برند ارزشمند فرانسوی یویس سنت لورن (Yves Saint Laurent) را تصاحب کرد و همین امر باعث رشد چشمگیر فروش کمپانی شد.

در طول یک دهه از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ فروش سالانه‌ی کمپانی گوچی از ۲۳۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار در سال افزایش یافت که این افزایش مستقیما به دلیل ایده‌های خلاقانه، پشتکار و نبوغ مدیریتی تام فورد حاصل شده بود. در سال ۲۰۰۴ زمانی که شرکت چند ملیتی فرانسوی Pinault Printemps Redoute کمپانی گوچی را خریداری کرد تام فورد به دلیل اختلاف‌نظرهایی که با سهام‌داران و هیئت‌مدیره این کمپانی داشت از شغلش استعفا کرد. نقش او در مدیریت و هدایت کمپانی گوچی آن‌چنان مهم و اساسی بود که پس از استعفایش چهار مدیر استخدام شدند تا وظایف پیشین او را انجام دهند.

افتتاح برند تام فورد

برند تام فورد

فورد در سال ۲۰۰۵ برند شخصی‌اش را با نام «برند تام فورد» تأسیس کرد و به این ترتیب برند فورد با ارائه‌ی پوشاک آقایان، عینک و محصولات زیبایی رسما فعالیتش را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۶ تصویری از تام فورد به روی مجله Vanity Fair آمد که در آن  فورد یکی از لباس‌های تولیدی برندش را بر تن داشت و در میان دو ستاره‌ی مشهور و محبوب هالیوود «اسکارلت یوهانسن» و «کایرا نایتلی» احاطه شده بود؛ این تصویر بسیار جنجال‌برانگیز و پر سر و صدا شد و برند تام فورد بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

اولین فروشگاه بزرگ تام فورد در سال ۲۰۰۷ و در شهر نیویورک افتتاح شد. کمی بعد این برند فروشگاه‌هایی را در شهرهای توکیو، لندن، لس‌آنجلس، میامی و میلان افتتاح کرد.

فروشگاه تام فورد

اکنون که پانزده سال از تأسیس برند فورد می‌گذرد طراحی‌های خلاقانه‌ی تام فورد تحسین منتقدان و طراحان مد در سرتاسر دنیا را برانگیخته است. این برند که یکی از برندهای مد پیشرو در دنیاست روز به روز بر موفقیت و ثروتش افزوده می‌شود و با گزینش‌‌های استراتژیک به شدت در حال گسترش است. قرار است تا ده سال آینده، ۱۰۰ فروشگاه تام فورد در اقصی نقاط جهان افتتاح شود.

فروشگاه محصولات زیبایی تام فوردویژگی های برند تام فورد

در حال حاضر پوشاک آقایان و خانم‌ها، محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، اکسسوری، عطر و ادکلن از جمله محصولاتی هستند که برند تام فورد به عنوان یک برند لوکس و گران‌قیمت وارد بازار می‌کند. کیفیت و نوآوری در طراحی محصولات مشخصه‌ها‌ی اصلی محصولات این برند است. تام فورد هر سال در پربیننده‌ترین فشن‌شو‌های جهان طوفانی از رنگ‌ها و طرح‌های جدید بر پا می‌کند.

پوشاک تام فوردعطر و ادکلن

تام فورد که در  مسیر شغلی‌اش در دنیای مد، همیشه به ادکلن بسیار علاقه‌مند بوده است در طول سال ‌های همکاری‌اش با گوچی و یویس سنت‌لورن چندین ادکلن مختلف را روانه‌ی بازار کرد. پس از تأسیس برند فورد او از تجربه و مهارتش بهره برد تا چندین ادکلن مردانه را برای برندش خلق کند. در حال حاضر، برند تام فورد با همکاری چندین تن از بهترین طراحان عطر جهان و شرکت‌های عطرسازی، عطرهایی پرفروش و بسیار با‌کیفیت را روانه‌ی بازار می‌کند. ادکلن‌های تام فورد از جمله پرطرفدارترین و لوکس‌‌ترین ادکلن‌های جهان به شمار می‌‌روند.

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین عطرهای تام فورد عطر Black Orchid است که جزو بهترین عطرهای جهان طبقه‌بندی می‌شود. رایحه‌ی ارکیده‌ی به کار رفته در این عطر، از نوع ارکیده‌ی معمولی نیست، بلکه از نوعی ارکیده‌ی کم‌یاب و منحصر به فردی است که به سختی یافت می‌شود.

تام فورد ارکید سیاهعینک های طبی و دودی

عینک‌ های طبی و دودی تام فورد هم راستا با رشد این برند، به درجات بالایی از محبوبیت و کیفیت رسیده‌‌اند و در حال حاضر عینک های برند تام فورد مانند عینک‌های پلیس، شانل و گوچی جزو محبوب‌ترین و بهترین عینک‌های جهان شناخته می‌شوند.

عینک تام فورد

 محصولات آرایشی تام فورد

محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست تام فورد از نظر کیفیت و محبوبیت به همراه برند‌های «لانکوم»، «استی لادر» و MAC در صدر برندهای آرایشی جهان قرار دارند. کیفیت و زیبایی محصولات و همچنین استفاده از مواد طبیعی در تولیدات این برند باعث شده در میان خانم‌ها بسیار محبوب باشد. یکی از برجسته‌ترین لاین‌های زیبایی تام فورد‌، مجموعه رژلب‌های ۱۰۰ رنگ به نام «دختران و پسران» است.

لوازم آرایش تام فورد

ساعت مچی

در کنار دیگر اکسسوری‌ها، ساعت‌های مچی تام فورد هم از تنوع و کیفیت لوکس و جذابی برخوردارند. از فوریه‌ی ۲۰۱۸ برند تام فورد کلاس جدیدی از ساعت‌مچی‌‌های طراحی شده توسط این کمپانی با نام «۰۰۱» را روانه‌ی بازار کرده است. برند تام فورد در ساخت این مجموعه با معروف‌ ترین سازندگان چرم آمریکایی همکاری دارد. این مجموعه شامل دو اندازه برای بدنه و بند، مناسب برای خانم‌ها و آقایان طراحی و ساخته شده و دارای ۶۲ بند با ۳۰ طیف رنگی است. چنین تنوعی در طراحی بار دیگر تام فورد را به عنوان برندی خاص و جذاب در دنیای مد مطرح کرده است؛ مجموعه‌‌ای که تابه‌‎ حال در بازار دیده نشده است.

ساعت تام فورد

حقایقی جالب درباره ی زندگی تام فورد

  • در سال ۲۰۰۹ تام فورد به صنعت سینما وارد شد و اولین فیلمش را به نام «یک مرد تنها» و با بازی کالین فرث و جولین مور کارگردانی کرد. این فیلم مورد تحسین گسترده‌ی منتقدان قرار گرفت و تام فورد نامزد جایزه‌ی روح مستقل برای بهترین فیلمنامه شد. در سال ۲۰۱۶ او فیلم دومش «حیوانات شب‌زی» را بازی امی آدامز و جیک جیلنهال کارگردانی کرد که نامزدی بهترین فیلم فستیوال گلدن گلاب را برایش در پی داشت.
کارگردانی تام فورد
  • تام فورد که خودش جزو خوش‌لباس‌ترین سلبریتی‌های فرش قرمز شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۳ در فهرست «خوش‌لباس‌ترین مردان بالای پنجاه سال» در مجله‌ی ووگ قرار گرفت. از او با عنوان «فشن آیکون» و «استایل آیکون» یاد می‌شود.
ایکون استایل
  • برند تام فورد یکی از پرطرفدار‌ترین برندهای فرش قرمز است و تام فورد تاکنون برای بسیاری از ستاره‌های مشهور جهان از جمله دیوید بکهام، بیانسه، میشل اوباما، جانی دپ و… لباس طراحی کرده است.
  • تام فورد به عنوان یکی از طراحان برجسته‌ی نسل خود، جوایز مد و فشن زیادی را برای فعالیت با گوچی و همچنین با برند خودش دریافت کرده است. او موفق به کسب پنج جایزه شورای طراحان مد آمریکا و چهار جایزه مد ووگ (VH1Vogue) شده است.

سخن آخر

تام فورد در طی فعالیت حرفه‌ای‌اش همواره مطابق با نیازهای جامعه پیش رفته و با خلق ایده‌های نو در صدد تغییر معیارهای زیبایی برآمده است. نبوغ و خلاقیت او هم در زمینه طراحی و هم در بازاریابی و توسعه کسب و کار به همراه پشتکار و روحیه‌ی خستگی‌ناپذیرش باعث شده که به یکی از موفق‌ترین کارآفرینان و طراحان در صنعت مد جهان بدل شود.

او برای شروع حرفه بازیگری از دانشگاه نیویورک انصراف داد

این طراح در سال ۱۹۷۹ در رشته تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد. اما پس از یک سال تحصیل،تام فورد تحصیل را رها کرد تا رویاهای خود را برای بازیگر شدن در کالیفرنیا دنبال کند.  پس از ورود به لس آنجلس، فورد وارد مدلینگ شد و در تبلیغات تلویزیونی بازی کرد.

او وارد مدرسه طراحی PARSONS شد

تام فورد برای ادامه تحصیل به دانشکده طراحی پارسونز رفت.  او ابتدا در رشته معماری تحصیل کرد، اما به سرعت به سمت طراحی مد تغییر جهت داد.

او با بهترینها کار می کند

این طراح آمریکایی قبل از راه اندازی برند خود، برای برخی از بهترین شرکت های مد لوکس در جهان کار می کرد.

فورد در اوایل کار خود، به عنوان کارآموز برای Chloé، زیر نظر کتی هاردویک، در کنار طراحان مشهور دیگری مانند مارک جیکوبز شروع به کار کرد.  پس از آن، او به عنوان مدیر خلاق Gucci و YSL مشغول به کار شد تا اینکه شهرت و سرمایه کافی برای راه اندازی برند خود به دست آورد.

تام فورد گوچی را از ورشکستگی نجات داد

گوچی علیرغم ساختن یک میراث لوکس در طول سالیان متمادی، در اواخر دهه ۸۰ دچار مشکلات مالی بودند تا اینکه فورد در سال ۹۱ وارد صحنه شد. این طراح در بخش پوشاک زنانه شروع به کار کرد و به سرعت در سال ۹۴ به عنوان مدیر خلاقیت منصوب شد.  او به سرعت با طرح های بحث برانگیز خود که توجه ها را به خود جلب کرد ،گردبادی بزرگ در صنعت مد ایجاد کرد و نام خود را به دست آورد.  تا سال ۹۹ ارزش شرکت او حدود ۴.۳ میلیارد دلار بود.  از این رو، بسیاری به فورد برای نجات گوچی از ورشکستگی اعتبار داده اند

او برند خود را با لوازم آرایشی آغاز کرد

حدود یک سال پس از ترک گوچی، فورد خط خود را با شراکت با Estée Lauder برای خط تولید لوازم آرایشی و عطر تأسیس کرد.  از آنجا، او شروع به تولید عینک، لباس مردانه کرد و به سرعت، کل مجموعه محصولات تام فورد در فروشگاه بود و تبدیل به امپراتوری لباس های لوکس امروز شد.

او شماره تلفن خود را نمی داند

این طراح نسبت به تلفن های همراه و صحبت مداوم با تلفن بیزار است – به حدی که نمی تواند شماره تلفن خود را به خاطر بیاورد.  او تلفن خود را برای تماسهای اضطراری و عکاسی اختصاص در دست می گیرد و شماره خود را حفظ نیست.

خانه او قبلاً متعلق به بتسی بلومینگ دیل بود

خانه فورد در هولمبی هیلز، لس آنجلس، عمارتی است که بتسی بلومینگ دیل، بیش از ۵۰ سال در آن زندگی می کرد.

تبلیغات غیر اخلاقی فورد

در دهه ۹۰، تام فورد ظاهر اصلی گوچی را با یک سبک جنسی دوباره بر سر زبان ها اورد – اما نه بدون واکنش.  در اینجا فورد به دلیل استفاده از زنان برهنه در تبلیغاتش مورد انتقاد قرار گرفت.  در سال ۲۰۰۳، او شخصاً حرف G (برای گوچی) را روی موهای ناحیه تناسلی یک مدل زن تراشید در حالی که یک مدل مرد در مقابل او زانو زده است.

فورد برای برند خود در سال ۲۰۱۴، گردنبندی به شکل ناحیه تناسلی اقایان ساخت که باعث بحث و جدل شد.  یکی دیگر از کارهای تبلیغاتی مخاطره‌آمیز او زنی کاملاً برهنه را نشان می‌دهد که یک شیشه عطر را بین سینه‌هایش و دیگری را بین پاهایش فرو می‌برد.  تعجبی ندارد که این تبلیغات در چندین کشور ممنوع شده است.

او یک فیلمساز است

فورد علاوه بر حرفه مد، فیلمساز و فیلمنامه نویس هم هست.  اولین فیلم او، «یک مرد مجرد»، در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. این درام عاشقانه، کالین فرث را در نقش یک پروفسور همجنس گرا نشان می دهد که پس از مرگ شریک زندگی خود به خودکشی فکر می کند.

پس از آن، فورد «حیوانات شبانه» را در سال ۲۰۱۷ کارگردانی کرد. این فیلم مهیج امی آدامز را صاحب گالری، و جیک جیلنهال به عنوان همسر سابقش نمایش می دهد.  در اینجا، آدامز دست نوشته ای را دریافت می کند که توسط شوهر سابقش نوشته شده بود و متوجه شباهت هایی بین رمان و ازدواج قبلی اش می شود.  این فیلم جوایز متعددی از جمله ۹ نامزدی جایزه بفتا و نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

او یک کمال گرا است

تام فورد یک کمال گرا و معتاد به کار است.  در سال ۹۹، در حالی که به طور همزمان گوچی و YSL را رهبری میکرد، وظیفه طراحی ۱۶ مجموعه در سال را داشت تا اینکه از هر دو شرکت استعفا داد. امروز، او همچنان بین فیلم‌هایش، امپراتوری مد و محدوده زیبایی تعادل برقرار می‌کند و خانواده‌اش را در اولویت قرار می‌دهد.  او قصد دارد زمان خود را به خوبی مدیریت کند و از ماهیت جزئیات محور خود برای انجام سرمایه گذاری های خود استفاده می کند.

تام فورد خانواده محور است

تام فورد و شریک زندگیش ۳۵ سال است که با هم هستند .او با ریچارد باکلی ازدواج کرده است.  باکلی روزنامه نگار و سردبیر سابق Vogue Hommes International است.

در سال ۲۰۱۲، این زوج از طریق رحم اجاره ای صاحب یک پسر شدند.  امروز، الکساندر جان «جک» باکلی فورد ۱۰ ساله است و پدرانش را سرپا نگه می دارد.

فورد اعتراف کرد که باید زندگی خود را برای جک تنظیم می‌کرد، از جمله کاهش OCD و روش‌های کمال‌گرایانه‌اش.  در واقع، از زمان تولد پسرش، این طراح گفته است که: «تصمیم گرفتم پیر شوم.  از زمانی که جک وارد زندگیمان شد،تزریق بوتاکس یا فیلر نداشته ام. وقت نکردم.»

جک-پسر-تام-فورد
تام-فورد-و-همسرش

طراح استلا مکارتنی، پدرخوانده پسرش است

یکی از نزدیکترین دوستان فورد، خانواده سلطنتی راک اند رول و طراح مشهور به خودی خود، استلا مک کارتنی، مادرخوانده پسرش است.  وقتی فورد و باکلی از مک‌کارتنی خواستند این مسئولیت را بپذیرد، بنا به گزارش‌ها «هر دو روی زانو خم شده‌اند» تا این سؤال را مطرح کنند.

طراح-استلا-مکارتنی-تام-فورد

او از اعتیاد رنج برده است

فورد که اکنون بیش از ۱۰ سال هوشیار بوده، مواد مخدر و الکل را پس از مبارزه با اعتیاد به الکل و انتخاب سبک زندگی تمیزتر، سالم‌تر و آرام‌تر برای خود، شریک زندگی‌اش و پسرشان حذف کرد.

او وگان است به استثنای دونات

در حالی که فورد در سال‌های اخیر به رژیم غذایی گیاهی روی آورده است، اما برای دونات و سایر شیرینی‌های شیرین استثنا قائل شده است.  پس از کشف شرایط وخیم اکثر حیواناتی که از طریق یک مستند برای گوشت پرورش داده می شوند، احساس کرد که باید این تغییر را ایجاد کند.

او عاشق حمام کردن است

فورد سه تا پنج بار در روز حمام می کند!  به گفته Vogue، او در ساعت ۴:۳۰ صبح حمام می کند.  یکی دیگر در ساعت ۹:۱۵ بعد از ورزش؛  دوباره ساعت ۶ بعد از ظهر و قبل از خواب در ساعت ۱۰:۳۰ شب. فورد می گوید: «من حمام را مدیتیشن می‌دانم و معمولاً خودم را برای آن روز به این روش آماده می‌کنم.»  در روزهای پر استرس هر ساعت یا دو ساعت یکبار برای خنک شدن حمام می‌کند و می‌گوید: «من خیلی چیزها را در حمام حل می‌کنم».  و البته، فورد از طیف وسیعی از محصولات حمام و بدن که تولید  خود اوست استفاده می کند.

تام فورد؛ مردی برای تمام فصول

پس از اینکه از باغ رز به اتاق نشیمن برگشتیم فورد توضیح داد: “زیبایی به من لذت و اشتیاق فراوانی میدهد اما هم چنان غمگین هم می‌شوم. وقتی گل رز را میبینم و بو می‌کنم به این فکر می‌کنم که گل رز به زودی پژمرده خواهد شد. اما این هم بخشی از زیبایی او است. اگر دائمی بود. حتی دیگر متوجه آن هم نمی‌شدیم.” در اتاق ما طوری نشسته‌ایم که من بیشتر سمت راست صورت او را میدیدم – طرفی که عموما در تصاویر از او دیده‌ایم. او توضیح داد: “با گذشت زمان فهمیدم خودم هم یک تصویر و یک محصول هستم و باید این محصول(خودم) را در مطلوب‌ترین زاویه نمایش دهم. کیت ماس هم فقط یک سمت چهره‌اش را به شما نشان میدهد. چون می‌داند برای ارائه باید بهترین زاویه را انتخاب کرد.” مصاحبه تام فورد با مجله ووگ 2019

 تولد یک هنرمند

توماس کارلایل فورد در 27 آگوست 1961 در شهر آوستین تگزاس بدنیا آمد. والدین او تام فورد پدر و شرلی بانتون هر دو به شغل فروش املاک و مستغلات مشغول بودند. فوررد بیشتر دوران کودکی خود را در مزرعه پدربزرگ و مادربزرگش در شهر غبارگرفته براوون وود تگزاس گذراند. سرگرمی مورد علاقه کودکی او دراز کشیدن در استخر پدربزرگ و تماشای شنای خوکها بود. ” من همیشه خیلی بصری بودم و علاقمند به طراحی، نه به این معنا که در 5 سالگی طراحی لباس میکردم ولی اگر پدر و مادر برای شام از خانه بیرون میرفتن و مرا تنها میگذاشتن تمام مبلمان اتاق نشیمن را مرتب می‌آراستم”. فورد تعریف می‌کند “پدر و مادرم مرا به هرکاری تشویق می‌کردند.

اگر من می‌خواستم هنر بیاموزم آنها معلم و وسایل نقاشی پیدا می‌کردند. ” فورد دو الگوی اولیه در مد داشت: مادرش و مادربزرگش. “مادرم بسیار شیک و کلاسیک لباس می‌پوشید. مادربزرگ پدری‌ام به سبک و مدل تگزاسی‌ها، بسیار شیک و پرزرق و برق بود از لباس و جواهرات گرفته تا ماشین.” بعدها در میانه دهه 90 فورد این دو مدل را در احیای سبک و سیاق گوچی با هم ترکیب کرد .

فورد در توضیح آن گفت: “تمام تصاویر شما از «زیبایی» در کودکی همیشه همراه زندگی شما خواهد بود. بنابراین اینجا ترکیبی از درخشندگی گوچی – الهام از هنر تگزاس – با احساس خاص غربی کنار هم ساخته شد.”

 شروع کار

طراحی خانواده فورد به سانتافه نیومکزیک نقل مکان کردند. جایی که فورد در دبیرستان دوره مقدماتی خود را گذراند. بعد از دوره متوسطه در سال 1979 در رشته تاریخ هنر دانشگاه نیویورک مشغول به تحصیل شد. در حالی‌که تحصیلاتش را تازه شروع کرده بود به طور مرتب به کلاپ شبانه استودیو 54 میرفت جایی‌که با هنرمندان و سبک و سیاق متفاوت آن‌ها بیشتر آشنا شد. این آشنایی اما باعث آسیب به تحصیلاتش فورد شد. در سال 1980 در حالیکه یک سال از تحصیلاتش در رشته تاریخ هنر می‌گذشت آن را رها کرد و به لس آنجلس نقل مکان کرد.

فورد در آنجا زندگی خود را با هدف رسیدن به رویای بازیگری با بازی در تبلیغات تلویزیونی آغاز کرد. اما چند سال بعد او دوباره به نیویورک بازگشت و در مدرسه طراحی پارسونز به تحصیل در رشته معماری پرداخت. فورد بعد از آن به پارسونزِ پاریس نقل مکان کرد و درست در سال آخر معماری ناگهان تصمیم گرفت به دنیای مد بپیوندد. ” فقط یک روز صبح از خواب بیدار شدم و با خودم گفتم دارم چیکار میکنم؟! مسیر معماری کاملا جدی بود و من به نوعی هر پروژه معماری را مثل یک طراحی لباس انجام می‌دادم. همان صبح فهمیدم مد تعادل درستی بین هنر و تجارت است و بس”. در سال 1985 پس از اینکه فورد دانشگاه پارسونز را ترک کرد به دنبال یافتن راهی برای کار با طراح برجسته لباس‌های ورشی کتی هاردویک بود.

فورد به مدت یکماه هر روز مستقیما با دفتر هاردویک تماس می‌گرفت. هاردویک هم در نهایت برای این که از دست این مزاحم تلفنی رها شود شخصا جواب تام را داد و پرسید اولین زمانی که میتونی در دفترم حضور داشته باشی چه موقعی هست؟ 2 دقیقه بعد فورد در اتاق هاردویک بود. (او از لابی تماس گرفته بود). بعدها هاردویک از اولین ملاقات به یادمانی‌شان اینطور یاد کرد. از او پرسیدم به کدام طراح اروپایی علاقمند هستی؟ گفت آرمانی و شنل. چندماه بعد از او پرسیدم چرا این جواب را دادی؟ گفت بخاطر اینکه شما لباسی از برند آرمانی به تن داشتید.

اعجوبه‌ی گوچی

هردویک به فورد پیشنهاد کار داد و بعد از دوسال او به عنوان دستیار ارشد هاردویک انتخاب شد. سپس به برند پری الیس پیوست و طراح شلوارهای جین شد. در سال 1990 فورد به میلان نقل مکان کرد تا با عنوان طراح لباس زنانه برای برند گوچی همکاری کند. فورد زمانی به گوچی اضافه شد مدیریت برای رسیدن به بازار اصلی فروش دچار بحران و مشکلات فراوانی بود. فورد فورا روح تازه‌ای به گوچی دمید.

او خیلی سریع مراتب شغلی در گوچی را طی کرد. در سال 1992 بعنوان طراح ارشد و در سال 1994 به عنوان تئوریسین ارشد برند گوچی انتخاب شد. فورد به طور کامل تصویر گوچی را اصلاح کرد- به جای استفاده از مینیمالیسم اوایل دهه 90 با ظاهری یکپارچه که جذابیت‌های جنسی را از بین می برد او گوچی را وارد فعالیت های جدیدتری کرد از جمله لباس ورزشی مردانه و زنانه، لباس‌های شب، لوازم منزل. تحت هدایت فورد گوچی برند ارزشمند Yves Saint Laurent را به دست گرفت و باعث رشد چشمگیر فروش شد. در طول یک دهه (1994-2004) فورد به عنوان نیرو محرکه گوچی تاثیر فراوانی بر فروش سالیانه این شرکت از 23 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار در سال کرد.

پس از خرید برند چند ملیتی Pinault Printemps Redoute فرانسوی توسط گوچی، فورد از گوچی استعفا داد. او در سال 2005 برند خودش با نام “تام فورد” را تاسیس کرد که لباس‌های مردانه، عینک، عطر و محصولات زیبایی را ارائه می‌دهد. تام فورد نه تنها طراح و تئوریسین هوشمندی است بلکه تجارت کار خود را خیلی خوب می‌دانست. فورد وقتی در سال 2006 برای طرح جلد مجله Vanity Fair در کنار کیرا نایتلی و اسکارلت جوهانسون که هر دو برهنه بودند با کت و شلواری از برند تام فورد ظاهر شد. غوغای فراوانی برای برندش ایجاد کرد. و چه چیزی بهتر از دیده شدن یک برند با داستان‌های اطرافش.

سینما؛ رویای دیرینه

تام فورد با حضور در سینما نشان داد ذهن خلاق و هنرمند او تنها محدود به حوزه مد نیست. در سال 2009 فورد با اولین فیلم خود “یک مرد مجرد” با بازی کالین فرث و جولیان مور به صنعت سینما ورود پیدا کرد. فورد نویسندگی و کارگردانی فیلم را بر اساس رمان کریستوفر ایشروود انجام داد. فیلم یک مرد مجرد با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای فرث و نامزد بهترین فیلمنامه اول و نامزد جایزه شیر طلایی را برای فورد به همراه داشت.

در سال 2016 فورد فیلم حیوانات شب‌زی را بر اساس رمانی از آستین رایت نوشت و تهیهکنندگی و کارگردانی آن را نیز به عهده گرفت. در این فیلم بازیگرانی چون ایمی آدامز و جیک جیلنهال حضور دارند. حیوانات شب‌زی یک تریلر روانشناختی است و نامزد بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل برای آرون تایر- جانسون از جشنواره گلدن گلوب را برای فورد به ارمغان آورد.

زندگی شخصی

تام فورد هم مثل هر ستاره‌ای زندگی منحصر به فرد خودش را ساخته. در سال 2014 او با ریچارد باکلی روزنامه نگار حوزه مد ازدواج کرده و در حال حاضر فرزندی به نام جک دارند. فورد که حالا در بالای امپراطوری برند تجاری خود قرار دارد همچنان با نشان دادن روحیه جنگجوی جوانی و ویژگی‌های جنسی برای حفظ ارزش و اعتبار برند خود تلاش می‌کند. یکی از ویژگی های مهم فورد این است که خودش یکی از خوش پوش‌ترین و آراسته‌ترین طراحان چه در زمان همکاری خود با گوچی و چه با برند فورد است.

او 5 بار جایزه شورای طراحان مد آمریکا و چهار جایزه VH1/ Vogue Fashion Awards را دریافت کرد و در سال 2001 به عنوان طراح برتر سال انتخاب شد. او که از شهرت اجتماعی و زندگی شخصی‌اش تصویری‌های متفاوت ساخته در مورد خود چنین میگوید: “من خیلی خوب به این آگاهم که مردم فکر می‌کنند من فردی خودخواه و مغرور هستم. ولی بین خودخواه بودن و دانستن ارزش خود به عنوان یک محصول و یک بازیگر تفاوت‌های زیادی وجود دارد. من ارزش خودم را به عنوان یک محصول می‌دانم و خودم را به عنوان یک انسان از خودم به عنوان یک محصول ارزشمند به طور کامل تفکیک کرده‌ام.”

بیوگرافی

تام فورد در سال 1961 در آستین تگزاس آمریکا چشم به جهان گشود. . او در دوران کودکی در حومه ‌های شهر هوستون، واقع در تگزاس زندگی میکرد. وقتی تام فورد 11 سالش بود به سانتافه در نیومکزیکو، نقل مکان کردند.

او در سال 1979 از مدرسه فارغ التحصیل شد، سپس کالج بارد (کالج هنرهای آزاد در نیویورک) را ترک کرد. بعد از این اتفاق، به نیویورک سیتی رفت و در یک دورۀ تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک شرکت کرد. بعد از یک سال این دانشگاه را ترک کرد تا برای صرف کردن زمانش در کمپین های تبلیغاتی تلویزیونی، وقت بیشتری بگذارد. زندگی او طوری پیش رفت که در یک زمان مشخص، تام فورد در بیشتر از 12 کمپین تبلیغاتی ملی متفاوت به صورت هم زمان حضور داشت. بعد از این، او در یک دوره معماری داخلی، در دانشکده طراحی جدید پارسون، شرکت کرد تا اطلاعاتی هم در زمینه معماری داخلی کسب کند.

ورود به صنعت فشن

او اوایل وارد کارِ ارسال لباس برای پروژه‌‌های عکاسی شد، و همین نیز باعث عشق او به مد و فشن شد. سال آخری که او در دانشکده طراحی دانشجو بود، به مطالعه مد مشغول شد؛ اما با این احوال توانست مدرک خود را در معماری نیز بگیرد.

او بعد از شرکت در چندین کمپین، بالاخره با پیوستن به شرکت گوچی، رسما وارد دنیای مد شد البته در این دوره برند گوچی شدیدا دچار بحران بود. گوچی به دنبال یک بررسی و اعمال تغییرِ اساسی بود و می‌ خواست چیز تازه‌ ای را وارد خط پوشاک آماده زنانه خود کند. در سال 1990، فورد به عنوان طراح ارشد پوشاک آماده زنانه برای برند گوچی استخدام شد و بعد از مدت زمان بسیار کوتاهی، نقش او در گوچی شروع به پررنگ شدن و گسترده شدن کرد.

در طول 6 ماه، فورد وارد کارِ طراحی لباس ‌های مردانه هم شد، سپس به سراغ طراحی کفش رفت. او در سال 1992 مدیر طراحی شرکت شد و سال 1994 که از راه رسید، تام فورد مدیر خلاقِ برند گوچی شده و نامش در دنیای مد و فشن پیچید. کارِ بی ‌نظیر و فوق ‌العاده تام در گوچی را میتوان از این مسئله متوجه شد که وقتی فورد به گوچی پیوست، گوچی عملا ورشکسته شده بود؛ اما در سال 1994، ارزش برند گوچی برابر با 3.4 میلیارد دلار بود و وقتی که فورد در سال 2004 گوچی را ترک کرد، ارزش این برند به 10 میلیارد دلار رسید.

بعد از اینکه گوچی برند یویس سنت لورن را خریداری کرد، تام فورد مدیر خلاق این برند شد؛ در ماه آپریل سال 2004 فورد بعد از یک مشاجره و به توافق نرسیدن او و مدیرعامل گوچی در مورد کنترل هنریِ شرکت، تصمیم گرفت این برند را ترک کند. در همان سال بود که فورد شرکت خودش را راه اندازی کرد و عملا استارت برند تام فورد زده شد.

اولین مجموعه تام فورد

در سال 2005 مجموعه لوازم آرایشی و همچنین مجموعه عینک تام فورد، اولین محصولاتی بود که این برند روانه بازار کرد، و اولین فروشگاه پوشاک مردانه این برند نیز در شهر نیویورک افتتاح شد. این کارهای فورد در طول چند سالِ آتی، تحسین منتقدان و محبوب ‌ترین طراحان سرتاسر دنیا را از آن خود کرد. در حال حاضر، برند تام فورد به‌شدت تحت گزینش‌های استراتژیک و گسترش بین‌‌المللی است و بر این قرار است که تا ده سال آینده، 100 فروشگاه خرده‌ فروشی تام فورد در اقصی نقاط دنیا افتتاح شود.

عطرهای تام فور

تام فورد در طول حضورش در دنیای مد، همیشه از یک چیز شگفت ‌زده میشد و آن چیزی جز، ادکلن نبود. او که در سال‌های همکاری‌‌اش با گوچی و یویس سنت لورن هم چندین ادکلن مختلف را روانه بازار کرده بود، از تجربه و مهارت خود بهره برد تا چندین ادکلن مردانه را برای برند تام فورد نیز خلق کند. امروزه، ادکلن‌های تام فورد از جمله پرطرفدارترین و لوکس‌ترین ادکلن‌‌های دنیای مد به شمار می‌روند.

تام فورد (انگلیسی: Tom Ford؛ زادهٔ ۲۷ اوت ۱۹۶۱ طراح مد، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، و کارگردان آمریکایی است. در سال ۱۹۷۹ میلادی در رشتهٔ تاریخ هنر دانشگاه نیویورک (New York University یا NYU) مشغول به تحصیل شد. البته در آن دانشگاه چندان موفق نبود و در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه نیویورک خارج شد. او برای همکاری با گوچی و ایجاد برند «تام فورد» در طراحی مد و همچنین کارگردانی فیلم نامزد اسکار یک مرد مجرد شناخته می‌شود.

سال‌های اولیه زندگی تام فورد
توماس یا تام فورد، طراح مد، در تاریخ ۲۷ اوت سال ۱۹۶۱ در شهر آستین واقع در تگزاس متولد شد. پدر او، تام فورد، و مادرش، شرلی بنتون، به عنوان عوامل املاک و مستغلات کار می‌کردند. و فورد، بیشتر دوران کودکی خود را در مزرعه پدربزرگ و مادربزرگ اش در شهر گرد و خاکی براونوود واقع در تگزاس به سر می‌برد. او علاقه زیادی به هنر و نقاشی داشت.

آموزش طراحی
خانواده فورد به نیومکزیکو نقل مکان کردند. او در آنجا به دبیرستان معتبر سانتافه رفت. او در سن ۱۷ سالگی فارغ التحصیل شده و پس از آن در سال ۱۹۷۹، در رشته تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک ثبت نام کرد. در سال ۱۹۸۰، و پس از گذراندن تنها یک سال در دانشگاه نیویورک، از دانشگاه بیرون آمده و به لس آنجلس رفت. او در آنجا، در تبلیغات تلویزیونی شرکت کرده و از این طریق هزینه زندگی اش را تامین می‌کرد.


او چند سال بعد به نیویورک نقل مکان کرده و در رشته معماری در دانشکده طراحی پارسونز ثبت نام کرد. فورد پس از آن به دانشگاه پارسونز در پاریس منتقل شده و در حین تکمیل سال آخر معماری به طور ناگهانی تصمیم به تغییر رشته خود به رشته مد و فشن گرفت. او یک روز صبح از خواب بیدار شده و با خود فکر کرد که رشته معماری بیش از حد برای او سخت و خشن است.
در سال ۱۹۸۵ و پس از فارغ التحصیلی از پارسونز، فورد در شرکت کتی هاردویک، طراح لباس ورزشی برجسته، مشغول به کار شد. او برای به دست آوردن این شغل و همکاری با این طراح معتبر و شناخته شده، هر روز به مدت یک ماه با این شرکت تماس گرفت تا در نهایت موفق شد این کار را به دست آورد.

اعجوبه گوچی (Gucci)
پس از گذراندن دو سال به عنوان دستیار طراحی هاردویک، فورد به عنوان طراح شلوار جین برای شرکت پری الیس در خیابان هفتم نیویورک مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۹۹۰، فورد به عنوان طراح لباس زنانه برای گوچی به میلان نقل مکان کرد. او پله‌های ترقی را به سرعت در این شرکت طی کرده، در سال ۱۹۹۲ به سمت مدیر طراحی، و در سال ۱۹۹۴، به سمت مدیر خلاقیت برگزیده شد.
فورد، تصویر گوچی را به طور کامل تغییر داد. او مینیمالیسم موجود در طراحی‌های این شرکت در سال‌های اوایل ۱۹۹۰ را با طرح‌های به روز رترو جایگزین نمود. گوچی تحت رهبری فورد و در طول سال‌های فعالیت او (۱۹۹۴-۲۰۰۴) به شدت پیشرفت کرده، و فروش سالانه این شرکت از ۲۳۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
پس از آنکه یک شرکت چند ملیتی در فرانسه، گوچی را در سال ۲۰۰۴ خریداری نمود، فورد از آن شرکت استعفا داد. در سال ۲۰۰۵، او شرکت مد خود را با نام تجاری تام فورد تاسیس کرد. این شرکت، از محصولاتی چون پوشاک مردانه، عینک، و محصولات زیبایی برخوردار می‌باشد.

فیلم و زندگی شخصی
در سال ۲۰۰۹، فورد به صنعت فیلم وارد شده و اولین فیلم خود را با نام “یک مرد تنها” و با بازی کالین فرث و جولین مور کارگردانی نمود. این فیلم، بر اساس رمانی از کریستوفر ایشروود نوشته شده بود. یک مرد تنها موفق به کسب تحسین گسترده منتقدان شده و فورد، نامزد جایزه روح مستقل برای بهترین فیلمنامه اول شد.
فورد در سال ۲۰۱۶، یک تریلر روانی با نام “حیوانات شبانه” را براساس رمانی نوشته آستین رایت کارگردانی کرد. ستارگان این فیلم، امی آدامز و جیک جیلنهال بودند. فورد برای این فیلم، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی شد.
فورد به عنوان یکی از طراحان برجسته نسل خود، جوایز مد زیادی را برای فعالیت خود با گوچی و با برند تجاری خودش با نام تام فورد دریافت کرده است. او موفق به کسب پنج جایزه شورای طراحان مد آمریکا و چهار جایزه مد وگ (VH1/Vogue) شده است

تام فورد همان برند محبوبی است که جنتلمن‌ها و خانم‌های خاص پسند برای داشتن خاطری آسوده از خاص بودن استایل خود به آن اتکا می‌کنند

تام فورد بدون شک یکی از بهترین طراحان حال حاضر در دنیای مد و فشن محسوب می‌شود که سهم قابل‌توجهی از فروش را در این صنعت به خود اختصاص داده است.

نگاهی به زندگی تام فورد افسانه‌ای!

تام فورد چه کسی است

توماس کارلایل فورد با نام مستعار تام فورد در ۲۷ آگوست سال ۱۹۶۱ در شهر آستین ایالت تگزاس آمریکا به دنیا آمد. زمانی که او ۱۱ سال داشت، خانواده‌اش به نیومکزیکو نقل مکان کردند و دوران نوجوانی او در آنجا سپری شد. پس از دورۀ فارغ‌التحصیلی، او ابتدا به سراغ کالج هنرهای آزاد سپس به یک دورۀ تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک رفت اما هر دو دوره را نیمه‌کاره رها کرد.

تام فورد پس از حضور در چند کار تبلیغاتی، مجدداً به فکر ادامه تحصیل افتاد تا این بار برای تحصیل در رشته معماری خود را بسنجد. تحصیلش در زمینۀ معماری نیز ادامه‌دار نبود و او پس از پایان دورۀ تحصیلی از ادامه تحصیل در رشته معماری انصراف داد؛ این اتفاق سبب شد تا او به دنیای مد و فشن وارد شود؛ همان جهان شگفت‌آوری که او را به وجد می‌آورد و تام فورد توانست در این جهان به ستاره‌ای درخشان تبدیل شود.

تام فورد در مصاحبه‌هایی که داشته همواره به علاقه بسیارش به نقاشی در دوران کودکی‌اش سخن گفته است؛ این علاقۀ او به نقاشی شاید بنیان اصلی موفقیتش در دنیای طراحی را تقویت کرده است. تام فورد به دفعات اعلام نموده که شیک‌پوشی و استایل خاص مادر و مادربزرگش اولین الگوهای او بوده که او را به طراحی موفق تبدیل کرده است.

در دوران کودکی و نوجوانی، علاقۀ بسیار زیاد او به طراحی سبب شد تا از هر فرصتی برای طراحی و دیزاین استفاده کند. به‌عنوان مثال هر زمان که پدر و مادرش خانه نبودند، او خود را به تغییر چیدمان دکوراسیون منزلشان مشغول می‌کرده است. او همیشه از پشتیبانی پدر و مادرش برای رسیدن به موفقیت و حمایت آن‌ها به نیکی یاد می‌کند.

انقلاب تام فورد در برند گوچی!

تام فورد در برند گوچی

تام فورد پس از جدا کردن راهش از معماری، فعالیتش را به‌عنوان دستیار طراحی در کنار یک طراح لباس معروف به نام کتی هاردویک آغاز کرد. پیشرفتش در این دوره سبب شد تا به برند گوچی راه پیدا کند. گوچی در آن سال‌ها دچار بحران نوسان بود و در سال ۱۹۹۰ تام فورد به‌عنوان طراح لباس زنانه، کارش را در آنجا آغاز کرد که این همکاری موجب انقلابی بزرگ در این برند مشهور ایتالیایی شد.

تام فورد پس از دو سال سمت مدیریت طراحی و ۲ سال بعد آن‌ نیز توانست به‌عنوان یکی از مدیران ارشد و سهام‌دار بزرگ این غول مد ایتالیایی فعالیتش را ادامه دهد.

ورود تام فورد به کمپانی گوچی و طرح‌های نوآورانۀ او سبب افزایش بیش از ۱۰ برابری فروش آن‌ها شد که این اتفاق به‌خوبی انقلاب بزرگ او در برند گوچی را نمایان می‌کند. نکته قابل‌توجه در زمان همکاری‌اش با برند گوچی این بود که او هنگامی که با گوچی همکاری می‌کرد، همزمان برای برند ایو سن لوران نیز طراحی انجام می‌داد.

تام فورد در حضور ۱۴ ساله‌اش در برند گوچی توانست علاوه بر شهرت، توانایی‌ها و تجربیات زیادی کسب کند و خط تولید لباس‌های شب، لباس‌های ورزشی و حتی مبلمان را به برند گوچی اضافه نماید. همکاری تام فورد با برند گوچی سرانجام پس از فروش این کمپانی بزرگ به یک شرکت چندملیتی در سال ۲۰۰۴ با استعفای تام فورد، به پایان رسید.

شروع درخشش برند تام فورد در آسمان مُد!

برند تام فورد چگونه موفق شد

در آوریل سال ۲۰۰۴ تام فورد پس از بحث و عدم رسیدن به توافق با مالکان جدید در مورد کنترل هنریِ شرکت، تصمیم گرفت تا این برند ایتالیایی را ترک کند.

در اواخر همان سال بود که او شرکت خودش را راه‌اندازی نمود و این‌گونه استارت درخشش یکی از محبوب‌ترین برندهای دنیای مد، زده شد. اولین محصولات برند تام فورد را لوازم‌آرایش و مجموعه عینک‌های خاص تشکیل دادند که در سال ۲۰۰۵ این برند روانه بازار کرد. در همین سال اولین فروشگاه پوشاک مردانۀ برند تام فورد در شهر نیویورک افتتاح شد.

برند تام فورد با محصولات خاص خود در طول مدت کوتاهی توانست تحسین منتقدان و معتبرترین طراحان سرتاسر جهان را متوجه خود کند. امروزه ادکلن‌های تام فورد از پرطرفدارترین و لوکس‌ترین ادکلن‌‌های دنیای مد محسوب می‌شوند که رایحۀ خاص و دلنشینی به همراه دارند. عینک‌‌های طبی و آفتابی تام فورد نیز یکی دیگر از محصولات معروف تام فورد هستند که هم راستا با رشد این برند، به یکی از محبوب‌‌ترین عینک‌های برند دنیا تبدیل شده‌اند.

برند مشهور تام فورد را می‌توان اولین برند زیبایی و لوکس قرن ۲۱ دانست که مجموعه‌‌ای کلاسیک از پوشاک مجلل و لوکس به مشتریان خود ارائه می‌‌کند. تام فورد یکی از برندهای پیشرو در دنیای مد است که هر روز بر موفقیت و محبوبیتش افزوده می‌شود.

این برند در حوزۀ لباس مردانه، لباس زنانه، محصولات آرایشی، ادکلن و عینک‌های آفتابی و طبی، بخش عمده‌ای از فروش بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. امروزه تام فورد صاحب فروشگاه‌های بزرگی در مهم‌ترین شهرهای دنیا از جمله لندن، نیویورک، لوس‌آنجلس توکیو و میلان است.

حضور پررنگ تام فورد در فرش قرمز!

تام فورد در فرش قرمز

تام فورد در طول ۱۵ سال فعالیت درخشانش تا به امروز توانسته در فهرست برترین‌های مد و لباس آقایان و بانوان بدرخشد؛ در تمام مراسم‌های معروف و بزرگی همچون فرش قرمز اسکار، گلدن گلوب، امی اواردز و … اکثر افراد حاضر شامل سلبریتی‌ها و بازیگران سینما و خوانندگان و نوازندگان بزرگ جهان با انتخاب محصولات خاص این برند، توجهات را به خود جلب می‌کنند.

تام فورد علاوه بر حضور پررنگ در دنیای مد و طراحی لباس، به صنعت سینما نیز به‌عنوان کارگردان ورود کرد که توانست در آنجا نیز درخشان ظاهر شود؛ فیلم یک مرد مجرد و فیلم حیوانات شب‌زی دو ساختۀ تام فورد در دنیای سینما است.

بررسی استایل تام فورد؛ خوش‌استایل، کاریزماتیک و حرفه‌ای

وقتی صحبت از برجسته‌ترین طراحان صنعت مد به میان می‌آید، بیشترِ افراد مردانی با موهای نقره‌ای با لهجه ایتالیایی یا فرانسوی را در ذهنشان تصور می‌کنند. درواقع کمتر کسی به ذهنش می‌رسد یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان مد جهان و نابغه‌ای بی‌تکرار در این صنعت، ممکن است آمریکایی و اهل تگزاس باشد. این مرد خوش‌استایل با شخصیتی کاریزماتیک، کسی نیست جز تام فورد؛ مردی که گوچی را از ورشکستگی به ارزش میلیارد دلاری رساند. اگر به بررسی استایل تام فورد علاقه دارید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سیر زندگی تام فورد؛ از تولد تا نوجوانی

در ۲۷ اوت ۱۹۶۱، شرلی برتون و همسرش توماس دیوید فورد، صاحب پسری شدند که او را توماس کارلایل نامیدند. از همان موقع که این کودک در قلب تگزاس بزرگ می‌شد، هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که این پسر کمال‌گرای کاریزماتیک هنرمند، روزی به مردی تأثیرگذار با شهرتی جهانی تبدیل شود. فقط نزدیکانش می‌دانستند که او چه شخصیت خاصی دارد.

تام از همان دوران جوانی می‌دانست که باید روی طراحی تمرکز کند. او به‌محض آنکه پدرومادرش برای چند ساعت از خانه بیرون می‌رفتند، اسباب و اثاثیه خانه را جابه‌جا می‌کرد و اگر از کفش‌ها یا مدل موهای مادرش خوشش نمی‌آمد، بی‌رودربایستی به او می‌گفت. جالب اینجاست که او درباره کفش و لباس خودش وسواسی نبود.

تام به‌شدت کمال‌گراست. او کمال‌گرایی خود را به‌عنوان نوعی بیماری توصیف می‌کند، چیزی که برای کنترل آن به‌شدت تلاش کرده است. بااین‌حال از مدتی پیش تلاش می‌کند با این باور که ما نمی‌توانیم بر همه‌چیز اطرافمان کنترل داشته باشیم، دنیای خود را زیباتر کند.

مسیر تحصیلی‌اش؛ از تاریخ هنر تا معماری

تام بیشتر اوقات فراغتش را در مزرعه پدربزرگ و مادربزرگش در براون‌وود تگزاس می‌گذراند. او واقعا خوشبخت بود که والدینش از تمام علایق و تلاش‌های او حمایت می‌کردند و به او اطمینان می‌دادند که اگر بخواهد هدفی را دنبال کند، آنها همه ابزارهای لازم را در اختیار او قرار خواهند داد.

تام در ۱۱ سالگی، همراه با خانواده‌اش از حومه تگزاس به سانتافه، نیومکزیکو، نقل‌مکان کردند. او بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۷۹، به نیویورک سیتی رفت تا در آنجا تاریخ هنر بخواند؛ اما مدتی بعد تصمیم گرفت بازیگری را دنبال کند. بااین‌حال ازآنجاکه طراحی برایش بسیار مهم بود، حتی با وجود لذتی که از بازیگری می‌برد و در تبلیغات تلویزیونی هم کاملا موفق عمل می‌کرد، خیلی زود تصمیم گرفت مسیرش را تغییر دهد و معماری را دنبال کند.

او در نیویورک در پارسونز ثبت‌نام کرد؛ ولی به‌سرعت متوجه شد که علاقه‌ای به معماری ندارد. به همین دلیل در آخرین سال تحصیلش آمریکا را ترک کرد و برای یک سال به پاریس رفت. در آنجا نزد کلوئه کار کرد و دوباره به پارسونز برگشت تا درسش را تمام کند.

مسیر شغلی‌اش؛ از گوچی و ایو سن لوران تا برند تام فورد

بررسی استایل تام فورد - مسیر شغلی تام فورد
یکی از شیک‌ترین کت‌وشلوارهای تام فورد با ساکی که کاملا با ظاهرش مطابقت دارد

تام با مدرک معماری از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. بااین‌حال دلش می‌خواست در زمینه طراحی کار کند. مشکل اینجا بود که او علاقه زیادی به طراحی داشت؛ اما آن را به‌صورت جدی و حرفه‌ای یاد نگرفته بود. بنابراین در اولین تقاضای شغلی‌اش به کارفرما گفت به‌تازگی از پارسونز فارغ‌التحصیل شده؛ ولی نگفت رشته‌اش معماری بوده است. آنها به این دلیل که پارسونز یکی از مدارس برتر در زمینه هنر شناخته می‌شد، تصور کردند رشته‌اش طراحی مد بوده است.

تام به‌شدت تمایل داشت در مد لوکس و سطح بالا فعالیت کند و به همین دلیل هر روز به‌مدت یک‌ماه با کتی هاردویک، طراح نیویورکی تماس می‌گرفت و سعی می‌کرد او را قانع کند که شغلی به او بدهد. در نهایت کتی تصمیم به مصاحبه با او گرفت.

هاردویک از تام می‌خواهد که برای شروع یک مدل دامن طراحی کند. ازآنجاکه تام تجربه‌ای اصولی در طراحی نداشت، نمی‌دانست چطور باید انجامش دهد. درنتیجه به یک فروشگاه بزرگ محلی می‌رود و تمام دامن‌ها را از داخل بررسی می‌کند تا ببیند چطور آنها را طراحی کرده‌اند. وقتی درزها و دوخت آنها را بررسی کرد، برگشت و کارش را انجام داد. او زمان زیادی را با خیاط‌ها گذراند و این کار به او در یادگیری طراحی کمک کرد. تام بر این باور است که شباهت طراحی مد به معماری باعث شد این فرایند برای او نسبتا آسان باشد.

پس از دو سال کارکردن با هاردویک، مارک جیکوبز و رابرت مک‌دونالد که مدیریت برند پری الیس (Perry Ellis) را بر عهده داشتند تام را استخدام کردند. دوسال بعد به اروپا نقل‌مکان کرد.

نجات برند گوچی از ورشکستگی

در سال ۱۹۹۰، تام فورد با داون ملو، مدیر خلاق گوچی، ملاقات کرد. در آن زمان گوچی در مضیقه مالی قرار داشت. ابتدا تام فورد به‌عنوان طراح اصلی لباس زنانه این خانه مد استخدام شد و در عرض شش‌ماه پوشاک مردانه و سپس بخش کفش را هم در اختیار گرفت. در سال ۱۹۹۲، فورد به‌عنوان مدیر طراحی و بخش پوشاک آماده، عطر، تبلیغات و طراحی فروشگاه‌های برند منصوب شد.

فورد در سال ۱۹۹۳ یازده خط تولید راه‌اندازی کرد و به‌طور متوسط ۱۸ ساعت در روز در دفترش مشغول به کار بود.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر گوچی به‌خاطر تام فورد، همیشه بین تام و مائوریتزیو گوچی اختلاف‌نظر وجود داشت. مثلا اگر گوچی طرح‌های گرد و قهوه‌ای می‌خواست، تام نمی‌پذیرفت و طرح‌های مربعی مشکی خلق می‌کرد. گوچی می‌خواست فورد را به‌دلیل تمایل‌نداشتن او به پیروی از دستورات اخراج کند؛ اما دومینیکو دی سوله، مدیرعامل گوچی اجازه نداد و گوچی را تحت‌فشار قرار داد تا فورد را در تیم نگه دارد.

در سال ۱۹۹۴ فورد به‌عنوان مدیر خلاق برند معرفی شد و بلافاصله طرح‌های جدیدی به بازار ارائه کرد که با موفقیت روبه‌رو شد. در عرض یک‌سال، او از ماریو تستینو، عکاس معروف و کارین روتفلد، استایلیست فرانسوی، برای ایجاد کمپین تبلیغاتی جدید و جذاب گوچی دعوت کرد. تنها در یک‌سال فورد موفق شد فروش گوچی را ۹۰درصد افزایش دهد تا اینکه در سال ۱۹۹۹، ارزش این شرکت ورشکسته را به بیش از ۴ میلیارد دلار رساند.

خرید برند ایو سن لوران

در همان سال، گوچی ایو سن لوران را خرید و فورد را به‌عنوان مدیر خلاق خود معرفی کرد. جالب اینجاست که همان‌طور که گوچی فورد را تحقیر می‌کرد، ایو سن لوران هم از این جوان آمریکایی خوشش نمی‌آمد. بااین‌حال هرچند رابطه آن دو خوب نبود، فورد در طول مدت تصدی خود در این برند، جوایز متعددی برای طراحی‌هایش دریافت کرد و توانست محبوبیت ایو سن لوران را به این برند بازگرداند.

در آوریل ۲۰۰۴، فورد برند گوچی را که پانزده‌سال برایش زحمت کشیده بود ترک کرد و البته واقعا بابت این موضوع ناراحت بود. گوچی در این زمان ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشت و درنهایت ناچار شد چهار مدیر اجرایی استخدام کند تا کاری را که تام فورد به‌تنهایی از عهده‌اش برمی‌آمد انجام دهند!

تولد برند تام فورد

همزمان با تام، دی سوله هم که پتانسیل این جوان را درک کرده بود، گوچی را ترک کرد. او بود که تام را تشویق کرد برند تام فورد را راه‌اندازی کند. آنها در سال ۲۰۰۶ این کار را انجام دادند و فورد دی سوله را به‌عنوان رئیس شرکت انتخاب کرد، درحالی‌که خودش کار طراحی روزمره را انجام می‌داد. فورد ابتدا بر لباس مردانه و سپس روی لباس‌های زنانه تمرکز کرد و به‌زودی به موفقیت رسید.

زندگی شخصی تام فورد و همسرش

بررسی استایل تام فورد - زندگی شخصی
تام فورد و همسرش ریچارد باکلی

تام فورد با شریک قدیمی‌اش ریچارد باکلی، روزنامه‌نگار مد و سردبیر سابق مجله وگ هوم اینترنشنال، ازدواج کرده است. او همجنس‌گراست و به‌گفته خودش، از زمانی که در سال ۱۹۸۶ عاشق باکلی شد، می‌دانست که تمام عمرش را با او سپری خواهد کرد. آنها پسری هم دارند که متولد سپتامبر ۲۰۱۲ است. او با خانواده‌اش در ایتالیا زندگی می‌کند؛ اما گاهی هم در لس‌آنجلس، سانتافه و لندن اقامت می‌کنند.

بررسی استایل تام فورد و انتخاب‌های او

تام فورد یکی از جذاب‌ترین و شیک‌پوش‌ترین مردان جهان است. استایل تام فورد بسیار شیک و خاص است و به جزئیات توجه زیادی دارد. او توانایی منحصربه‌فردی در دیدن چیزهایی دارد که دیگران نمی‌توانند ببینند. بازیگرانی که با او کار کرده‌اند می‌گویند چشمی را که او برای دیدن جزئیات دارد، هرگز در هیچ کارگردان یا فیلم‌ساز دیگری ندیده‌اند.

تام فورد آن‌قدر کت‌وشلوار دارد که انگار از اول با کت‌وشلوار به دنیا آمده است؛ بااین‌حال او در خانه یا مزرعه‌اش یا حتی هنگام خرید با خانواده‌اش در شهر، یک تی‌شرت ساده با شلوار کژوال می‌پوشد.

استایل مونوکروم مخصوصا رنگ مشکی

بررسی استایل تام فورد - استایل مونوکروم و رنگ مشکی
تام فورد عاشق رنگ مشکی است. این کت‌وشلوار مشکی زیبا شخصیت کاریزماتیک او را به‌خوبی برجسته کرده است

تام فورد بیشتر به‌خاطر استایل مونوکروم و مخصوصا استفاده بیش‌ازحد از رنگ مشکی برای سبک شخصی‌اش معروف است. او تقریبا در هر مجلس یا رویدادی می‌تواند با کت‌وشلوار مشکی، پیراهن با سرآستین فرانسوی و کراوات مشکی یا با یقه باز بدون کراوات حضور یابد. می‌توان گفت این لباس به‌نوعی به امضای او تبدیل شده است. سرآستین‌هایش گاهی پایین‌تر از مچ و کاملا باز بدون دکمه سردست هستند؛ اما این راز جذابیت تام فورد است.

انتخاب هوشمندانه جزئیات استایل

بررسی استایل تام فورد - دقت به جزئیات
تام هوشمندانه جزئیات استایلش را انتخاب می‌کند. ریش کوتاه و مرتب، پوشت، کراوات، دکمه سردست و بقیه اجزای استایلش کاملا هماهنگ‌اند

تام فورد جزئیات استایلش را به‌شیوه‌ای هوشمندانه و کاملا هدفمند انتخاب می‌کند. برای مثال، معمولا از عینک‌های آفتابی پررنگ استفاده می‌کند و موهای صورتش را کوتاه، مشخص و مرتب نگه می‌دارد. پوشت مربعی با طرحی یکنواخت در جیبش قرار می‌دهد و گل‌سینه‌اش (بوتونیر) زیبا و شکیل است. فورد همه اینها را آگاهانه انتخاب می‌کند و تعجبی هم ندارد؛ او به‌شدت کمال‌گراست و همه‌چیز در استایل او باید کامل باشد.

برگردان یقه بزرگ و کراوات‌های پهن

بررسی استایل تام فورد - کراوات و یقه پهن
معمولا تام فورد از کراوات‌ها و برگردان یقه پهن در کت‌هایش استقبال می‌کند

چیزی که بیشتر افراد در تام فورد دوست دارند این است که ترجیح می‌دهد برگردان یقه‌اش بزرگ و پهن باشد؛ برخلاف بسیاری از طرح‌های جدید امروزی که برگردان یقه در آنها باریک است. کراوات‌های تام فورد هم همیشه پهن هستند و هرگز آنها را باریک‌تر از ۹ سانتی‌متر انتخاب نمی‌کند. حجیم‌بودن گره کراواتش به‌خاطر ضخیم‌تر بودن آستری کراوات اوست نه اینکه خود گره کراوات را بزرگ زده باشد.

پارچه مخمل برای کت‌وشلوار

تام عاشق پارچه مخمل است. اگر بخواهد چیزی متفاوت از کت‌وشلوار معمولی همیشگی‌اش بپوشد، حتما کت کت مخمل به‌رنگ شرابی، قهوه‌ای یا سرمه‌ای می‌پوشد.

طرح کلاسیک برای یقه پیراهن

بررسی استایل تام فورد - یقه پیراهن
یقه پیراهن تام فورد نه بزرگ است نه کوچک؛ وقتی آنها را باز می‌گذارد جذابیتش دوچندان می‌شود

تام یقه پیراهنش را کلاسیک انتخاب می‌کند؛ یعنی نه زیاد بزرگ و نه خیلی کوچک. این مدل یقه به فرم صورت او می‌آید. اگر بخواهد یقه پیراهنش را باز بگذارد، برخلاف بیشتر مردان که با بازگذاشتن دو دکمه راحت‌اند، تام ۳ دکمه‌اش را باز می‌گذارد و موهای سینه‌اش کاملا پیداست.

انتخاب تام فورد برای رویدادهای کراوات سیاه و سفید

رویدادهای کراوات سیاه و کراوات سفید هردو به‌معنای مراسم رسمی هستند؛ با این تفاوت که رویداد کراوات سیاه رسمیت کمتری نسبت به رویداد کراوات سفید دارد. برخلاف بسیاری از مردان که دانش کافی درباره اصول لباس‌پوشیدن در چنین رویدادهایی ندارند، تام فورد از راه‌های متعددی برای طراحی استایلش در این مراسم‌ها استفاده می‌کند و ترکیبی منحصربه‌فرد و عالی به وجود می‌آورد.

بررسی استایل تام فورد در رویدادهای کراوات سیاه

بسیاری از مردان در تمام طول عمرشان یک‌دست تاکسیدو بیشتر ندارند؛ اما تام فورد حداقل یک دوجین تاکسیدو دارد. از تاکسیدو کلاسیک تک‌دکمه با برگردان نوک‌تیز یا یقه شال گرفته تا کت‌های چهاردکمه ۶×۲ یا ۶×۱ و حتی کت‌های مخمل، تام فورد هرگز برای مراسم کراوات سیاه، کت‌وشلوار کم نخواهد آورد. او در توجه به جزئیات استاد است و برای هر لباسش گل‌یقه، پوشت، پاپیون مشکی، گل‌میخ‌های گران‌قیمت الماس و دکمه‌های سردست که با آنها هماهنگ هستند دارد. واقعا هیچ فرد مشهوری را نمی‌شناسیم که به‌اندازه تام فورد گل‌میخ یا دکمه سردست داشته باشد.

۱. کت مخمل قرمز دو دکمه
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سیاه
کت‌وشلوار مخمل قرمز تیره تام فورد

این کت مخمل به‌رنگ قرمز سوخته است و یقه پهن معمولی دارد. به سرآستین کت او توجه کنید؛ ۵ دکمه خاکستری‌رنگ دارد که تام فورد چهارتای آن را بسته و آخری را را باز گذاشته است. پوشت مربعی در جیبش الگوی ریز سیاه‌سفید دارد که با رنگ سفید پیراهنش و پاپیون مشکی بزرگ ست شده است. سرآستین‌های پیراهنش هم از نوع دوبل فرانسوی هستند که با دکمه‌های سردست الماس و سنگ‌های سیاه بسته شده است. تام همه اینها را با یک شلوار تاکسیدو مشکی تکمیل کرده که گزینه‌ای عالی برای مراسم کراوات سیاه به شمار می‌رود.

۲. کت‌وشلوار چهاردکمه با چیدمان ۶ × ۲
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سیاه
کت‌وشلوار تاکسیدو تام فورد با چیدمان دکمه ۶×۲

در اینجا تام یک تاکسیدو با برش فوق‌العاده تمیز ۶ × ۲ به‌رنگ مشکی پوشیده است که یقه آن از جنس ساتن ابریشمی مشکی است و سرآستین‌های آن هم برگردان دارند و از ساتن ابریشم مشکی هستند. جیب کت از نوع دوفیلتابی بدون نقاب است و دکمه‌ها از پارچه کت تهیه شده‌اند. توجه داشته باشید که جیب‌ها لزوما با دکمه‌ها هم‌راستا نیستند و به‌عمد طوری برش خورده‌اند که در بین دکمه‌ها قرار بگیرند. این یک نکته زیبایی‌شناختی است که اغلب طراحان نادیده می‌گیرند.

تام این کت را با یک پاپیون ابریشمی ساتن مشکی، یک گل‌یقه بزرگ سفید و یک پوشت سفید ست کرده است. گل‌میخ‌های الماس پیراهن او مربعی هستند. با اینکه طرح کتش با چنین برش‌هایی مد روز نیست، شکل کلاسیک بسیار زیبایی و تمیزی دارد.

تام این کت را با شلوار مشکی دارای خطِ تا و کفش‌های آکسفورد چرمی مشکی تکمیل کرده است.

۳. کت دو دکمه کرم بژ با یقه‌های برگردان نوک تیز
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سیاه
کت کرم بژ تام فورد

این کت کرم بژ با برگردان یقه نوک‌تیز دو دکمه، از لباس‌های موردعلاقه تام فورد است. یقه آن بیش‌ازحد بزرگ نیست و رویه ابریشمی ندارد. برگردان سرآستین آن هم ابریشمی نیست. شاید هرکس دیگری بود، می‌توانستید بگویید که طراح کت هیچ اطلاعاتی درباره آداب استایل کلاسیک مردان نداشته است که کت مراسم شام را از رنگی غیر مشکی و بدون برگردان‌های ابریشمی طراحی کرده است؛ اما او تام فورد است و با آن نبوغ و پیشینه‌ای که درباره طراحی لباس و خیاطی مردانه دارد، نمی‌توان چنین ادعایی درباره او به زبان آورد.

گل‌میخ‌های این لباس همان هستند که با کت مخمل قرمز خود می‌پوشید، پاپیون مشکی‌اش زیاد بزرگ نیست، گل‌یقه‌اش کرم‌رنگ است و درمجموع، ظاهری متمایز برای خود ایجاد کرده است که اگر در جمع خوش‌تیپ‌ترین‌های هالیوود قرار بگیرد، همه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

۴. کت مخمل آبی سرمه‌ای
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سیاه
تام در کت مخمل آبی سرمه‌ای

تام فورد از طرفداران کت‌های مخمل آبی است که یقه آنها از نوع شال یا انگیسی نوک‌تیز است.

یقه این کت پهن است، برگردان یقه تیز است و گل‌میخ‌های پیراهنش بزرگ و مشخص هستند. پاپیون بزرگ مشکی روی پیراهن سفیدش خودنمایی می‌کند و یک پوشت سفیدرنگ هم با پیراهن ست شده است. تام این کت مخمل سرمه‌ای را با شلوار مشکی و کفش‌های مشکی براق تکمیل کرده است.

۵. تاکسیدو یقه شال تک‌دکمه
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سیاه
تام فورد با تاکسیدو یقه شال تک‌دکمه/ سال ۲۰۱۰

یک کت تاکسیدو مخمل دیگر با یقه شال که واقعا زیباست. امروزه در بیشتر کت‌ها یقه شال را طوری طراحی می‌کنند که به‌سمت دکمه‌ها باریک‌تر می‌شود. این در حالی است که تام فورد یقه شال کتش را طوری طراحی می‌کند که کل طول یقه تقریبا یکسان باشد و به‌یکباره در قسمت دکمه‌ها کوتاه می‌شود. این طرح سیلوئت زیبایی ایجاد می‌کند. تام فورد این کت را با سرآستین‌های زیبا، پاپیون بزرگ، گل‌یقه، پوشت و گل‌میخ‌ها ترکیب کرده است تا استایلی کاملا کلاسیک برای خود درست کند.

بررسی استایل تام فورد در رویدادهای کراوات سفید

تام فورد از معدود آقایانی است که دقیقا می‌داند چطور استایلی جذاب برای مراسم کراوات سفید ایجاد کند.

۱. کت دنباله‌دار از برند اندرسون اند شپرد
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سفید
کت تام فورد از برند اندرسون اند شپرد

در اینجا تام کتی دنباله‌دار از برند اندرسون اند شپرد با یقه پهن، گل‌یقه سفید، پاپیون کلاسیک سفید و دستکش‌های چرمی سفید پوشیده است.

۲. کت رسمی با جلیقه ابریشمی سفید
بررسی استایل تام فورد - رویداد کراوات سفید
تام فورد سمت چپ در کنار بندیکت کامبربچ/ تام فورد با کت و شلوار مشکی و جلیقه ابریشمی سفید و پاپیون سفید

در این تصویر هم تام فورد یک جلیقه ابریشمی، پاپیون سفید ابریشمی با پیراهن سفید و گل‌میخ‌های زیبا که با دکمه‌های جلیقه‌اش هماهنگ است پوشیده است و البته یک گل‌یقه، پوشت سفید و دستکش‌های چرمی سفید هم برای تکمیل استایلش به کار برده است.

استایل کژوال و غیررسمی تام فورد

همان‌طور که گفتیم تام فورد در زندگی روزمره‌اش از شلوار جین و سایر لباس‌های کژوال هم استفاده می‌کند. برای مثال می‌توانید استایل کژوال او را در تیپ سراسر جین او ببینید:

بررسی استایل تام فورد - استایل کژوال او
استایل کژوال تام فورد با لباس‌های جین

در اینجا هم می‌توانید او را با پیراهن و شلوار جین ببینید. دکمه‌های یقه پیراهن او باز است و شالی به گردن بسته است. شلوار جین ساده‌ای هم پوشیده است و مانند همیشه عینک رنگی به چشم دارد.

بررسی استایل تام فورد - استایل کژوال او
استایل غیررسمی تام فورد با لباس جین و شالی که به گردن بسته است

سخن پایانی

تام فورد عاشق این است که مردم لباس‌های زیبا بپوشند. او از اینکه دیگران از لباس‌های طراحی‌شده او شاد می‌شوند لذت می‌برد. با اینکه بسیاری او را فردی مغرور و خودپسند می‌دانند، درواقعیت او مردی مهربان، کاریزماتیک و نجیب‌ است که به‌شدت به کارش عشق می‌ورزد.

با اینکه تام فورد استایلی بی‌نهایت جذاب دارد، خودش لاپو الکان (Lapo Elkann)، تاجر ایتالیایی و وارث شرکت خودروسازی فیات، را شیک‌ترین و خوش‌تیپ‌ترین مرد جهان می‌داند.

فورد در خلق زیبایی به‌شدت منحصربه‌فرد عمل می‌کند. او به‌خاطر دقت به جزئیات در طراحی مشهور است. او همان‌طور که برای بسیاری از مردان و زنان خوش‌استایل هالیوود از جمله جانی دپ، تام هنکس، رایان گاسلینگ، هیو جکمن، هنری کویل، بیانسه، جنیفر لوپز، گوئینث پالترو و آن هاتاوی لباس‌هایی بی‌نظیر طراحی کرده است، جزئیات استایل خودش را هم به زیباترین شکل انتخاب می‌کند.

با همه اینها، چیزی که از تام فورد یک جنتلمن ساخته است، نه کت‌وشلوارهای مشکی، نه توانایی‌اش در احیای برندها و نه حتی برند گران‌قیمت اوست؛ بلکه شخصیت کاریزماتیک و دانش عمیقی است که درباره سبک دارد.

نظرتان درباره استایل تام فورد چیست؟ شما استایل رسمی و کلاسیک تام فورد را می‌پسندید یا استایل کژوال و اسمارت کژوال را ترجیح می‌دهید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برند تام فورد

عکس: کمپین تبلیغاتی برند تام فورد در سال ۲۰۱۹

برند تام فورد یکی از برندهای بسیار مشهور آمریکایی در زمینه تولید پوشاک، عطر و اکسسوری است. محصولات تام فورد با طراحی منحصربه‌فرد، زیبایی و ظرافتی که دارند، آیینه تمام‌نمای خلاقیت و جسارت بنیانگذار این برند هستند؛ مردی که گوچی را از ورشکستگی نجات داد و جانی تازه به خانه مد «ایو سن لورن» بخشید. اگر دوست دارید بیشتر درباره داستان تام فورد و برندش بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

تام فورد؛ از تولد تا تحصیلات در رشته معماری

برند تام فورد - تام فورد
تام فورد؛ نابغه‌ای در صنعت مد

توماس کارلایل فورد با نام کوتاه‌شده تام فورد در ۲۷ اوت ۱۹۶۱ به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی‌اش را در شهر سانتافه ایالت نیومکزیکو گذراند و در سال ۱۹۷۹ به نیویورک نقل‌مکان کرد. تا به اینجا علاقه به طراحی در او ریشه دوانده بود؛ اما به‌جای اینکه رشته طراحی مد را انتخاب کند، دنبال تاریخ هنر رفت. پس از یک سال ترک‌تحصیل کرد و در رشته معماری داخلی در دانشکده هنر و طراحی نیویورک تحصیل کرد. سال آخر دانشگاه، تام به‌مدت یک سال و نیم به‌عنوان کارآموز در شرکت کلوئه (offices of Chloé) در پاریس کار کرد و همزمان در رشته مد درس خواند؛ اما در نهایت با مدرک معماری فارغ‌التحصیل شد. او در دفتر مطبوعاتی کلوئه صرفا یک دستیار ساده بود و وظیفه داشت لباس‌ها را برای عکاسی ارسال کند؛ اما زرق‌وبرق دنیای مد اشتیاق به کار در این صنعت را در او برانگیخت.

کار در شرکت پوشاک ورزشی هاردویک

در ابتدا بزرگ‌ترین آرزوی تام این بود که در یکی از خانه‌های مد آمریکا شغلی پیدا کند. مشکل اینجا بود که او شرایط لازم را نداشت؛ زیرا تحصیلاتش در زمینه طراحی مد نبود و بنابراین در هر مصاحبه شغلی، مجبور می‌شد تخصص معماری‌اش را پنهان کند. از سوی دیگر، کارش در دفتر کلوئه نکته خاصی در رزومه او به حساب نمی‌آمد. با این حال تلاش می‌کرد. او هر روز با کتی هاردویک، طراح آمریکایی، تماس می‌گرفت تا در شرکت پوشاک ورزشی‌اش شغلی به او بدهد. هاردویک در ابتدا نمی‌پذیرفت؛ اما وقتی در مصاحبه از او پرسید در بین برندهای مد اروپایی کدام را ترجیح می‌دهد، جوابی از تام شنید که نظرش را تغییر داد. تام با هوش فوق‌العاده‌اش شنل و آرمانی را انتخاب کرده بود. بعدها وقتی از هاردویک درباره تام پرسیدند، او پاسخ داد:

چند ماه بعد از مصاحبه از او پرسیدم چرا آرمانی؟ گفت چون آن روز لباسی از برند آرمانی پوشیده بودی! حالا تعجب می‌کنید که چرا استخدامش کردم؟

تام دو سال به‌عنوان دستیار طراح برای هاردویک کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ به پری الیس (Perry Ellis) رفت و زیر نظر مارک جیکوبز، مدیر خلاق سابق لویی ویتون، مشغول به کار شد. تام خیلی زود پی برد که مد آمریکایی باب‌میلش نیست. به همین دلیل وقتی در سال ۱۹۹۰ دان ملو (Dawn Melo)، مدیر خلاق برند گوچی، با تام تماس گرفت و از او خواست به‌عنوان طراح اصلی پوشاک زنانه به آنها بپیوندد، به‌سرعت پذیرفت. او در این باره به نیویورک تایمز گفت:

اگر قرار بود طراح خوبی شوم، باید آمریکا را ترک می‌کردم. فرهنگ کشورم مانع من بود. شیک‌بودن زیادی در آمریکا دمده شده است؛ اما اروپایی‌ها سبک را درک می‌کنند.

به این ترتیب تام به میلان در ایتالیا نقل‌مکان کرد تا به گوچی ملحق شود.

نجات گوچی از ورشکستگی و احیای سن لورن

برند تام فورد - نجات گوچی از ورشکستگی
اگر طرح‌های جسورانه تام فورد نبود، امروز برند گوچی دیگر وجود نداشت/ لباس‌های تام فورد برای گوچی در زمستان ۱۹۹۶

زمانی که تام فورد به گوچی پیوست، مائوریتزیو گوچی وضعیت مالی این برند بزرگ را به افتضاح کشانده بود. طوری که فقط در سال ۱۹۹۳ بیش از ۲۲ میلیون دلار را بر باد داده بود. تام به‌محض ورود به گوچی، تصمیم گرفت از کالاهای چرمی و روسری‌های معروف گوچی دور بماند و در عوض، از دیدگاه خودش برای طراحی پوشاک استفاده کند. پس از شش ماه تام مسئول بخش کفش‌ها و پوشاک مردانه هم شد. کمی بعد، ریچارد لمبرتسون گوچی را ترک کرد و تام به‌عنوان مدیر طراحی بر پوشاک، عطرها، تبلیغات و حتی طراحی فروشگاه نظارت می‌کرد. مائوریتزیو سعی کرد بر تام مسلط شود و چند بار حتی تا مرز اخراج‌کردن او پیش رفت؛ اما استعداد تام بالاخره او را مغلوب کرد.

در عرض چهار سال، مجموعه‌هایی که امضای خود تام فورد روی آنها بود، آن‌قدر عالی و چشمگیر بودند که مدیرعامل گوچی، دومینیکو دو سوله تصمیم گرفت او را به‌عنوان مدیر خلاق این برند منصوب کند. یک سال بعد از اینکه تام فورد مدیر خلاق گوچی شد، فروش این برند به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش یافت.

در آن زمان که همه برندها از کمپین‌های سنتی استفاده می‌کردند، تام برای برند گوچی از تصاویر و لباس‌هایی جسورانه‌تر استفاده کرد. رویکرد او در این کمپین‌ها بحث‌برانگیز و تاحدودی تابوشکن بود. به همین دلیل از یک سو تحسین همگان را برمی‌انگیخت و از سوی دیگر منتقدان زیادی داشت. با این حال همین کمپین‌ها فروش گوچی را به‌شدت بالا بردند و این برند از ورشکستگی نجات پیدا کرد.

تولد برند تام فورد

۵ سال بعد گوچی، خانه ایو سن لورن (Yves Saint Laurent) را خرید و تام مدیر خلاق سن لورن (YSL) هم شد.

در این زمان او حتی تحسین منتقدانش را هم برانگیخته بود و سودهای کلانی برای شرکت به ارمغان می‌آورد. این طرح‌های جسورانه، توجه به جزئیات و روش نوآورانه تام بود که ثروت گوچی را به اوج رساند. تا اینکه در سال ۲۰۰۴، فورد گوچی را که حالا به ارزش ۱۰ میلیارد دلاری رسیده بود، ترک کرد و یک سال روی برند خودش کار کرد. به این ترتیب برند محبوب «تام فورد» متولد شد.

از همان روزهای اول، نام تام فورد کیفیت و زیبایی را در ذهن افراد تداعی می‌کرد؛ زیرا او برای تولید لباس‌هایش از مواد اولیه فوق‌العاده باکیفیت و پارچه‌های زیبا استفاده می‌کرد. تام در دوران کودکی همیشه محو انتخاب لباس مادر و مادربزرگش بود. حتی در آرایش موهای آنها نظر می‌داد و درواقع علاقه به زیبایی از کودکی در او سرچشمه گرفته بود. بعدها هم او از همین الهام‌بخش‌های دوران کودکی در خلق شاهکارهایش به‌وفور استفاده می‌کرد.

همکاری با دیگران برای توسعه برند

عطر تام فورد
نمونه‌ای از عطرهای لوکس تام فورد

در سال اول تأسیس برند، تام با استی لادر (Estée Lauder) برای راه‌اندازی خط تولید لوازم آرایشی و عطر همکاری کرد. همین کار را با  گروه مارکولین برای ایجاد خط تولید عینک‌های مد روز انجام داد. یک سال بعد به طراحی برگشت و این بار با ارمنگیلدو زگنا (Ermenegildo Zegna) برای تولید لباس‌های مردانه لاکچری، اکسسوری و کفش همکاری کرد.

در این مرحله گام‌های تام جسورانه‌تر شده بود و به‌سرعت در حال پیشرفت بود. او اولین فروشگاهش را در سال ۲۰۰۷ در منهتن راه‌اندازی کرد و پس از آن، برندش را به شهرهای دیگر گسترش داد.

هر روز مشهورتر از دیروز

برند تام فورد - شهرت تام فورد بیشتر می‌شود
لباس جنیفر لوپز در مراسم اسکار ۲۰۱۹ را تام فورد طراحی کرده است.

در سال ۲۰۰۹ تام وارد هالیوود شد و توانست برای کارگردانی فیلم «یک مرد مجرد» نامزد جایزه اسکار شود. این فیلم که خود تام تهیه‌کننده و نویسنده فیلمنامه‌اش بود، در چندین جشنواره معتبر بین‌المللی به نمایش در آمد و بارها منتقدان در انجمن‌های سینمایی معتبر آن را تحسین کردند.

تام در سال ۲۰۱۰ مجموعه Private Blend Lip Colour را به بازار روانه کرد که خیلی زود محبوب شد. در سپتامبر همان سال سر کار طراحی لباس‌های زنانه بازگشت. در آن زمان چند سلبریتی مشهور از سراسر جهان از طرح‌های تام استفاده می‌کردند و او را به اوج موفقیت رساندند. میشل اوباما، دنیل کریگ، آن هاتاوی، گوئینت پالترو، بیانسه، لیدی گاگا، ریانا، جنیفر لوپز، شارلیز ترون، اسکارلت جوهانسون و دیگران برخی از این افراد بودند.

محصولات تام فورد؛ از آغاز تا به امروز

محصولات تام فورد شامل پوشاک مردانه، پوشاک زنانه، ساعت، عینک آفتابی، کفش و کیف، عطر و لوازم آرایش است. در ادامه می‌خواهیم این محصولات را بررسی کنیم.

۱. پوشاک مردانه تام فورد؛ نمونه‌ای واقعی از خوش‌پوشی مردانه

برند تام فورد - لباس‌های مردانه تام فورد
برگرفته از سایت: tomford

تام فورد شاید بیشتر از هر چیزی به‌خاطر لباس‌های مردانه شیکی که طراحی می‌کند شناخته‌شده باشد. این برند برای تولید لباس‌های مردانه از طیف وسیعی از رنگ‌ها، پارچه‌ها و مواد اولیه مختلف استفاده می‌کند. فشن شو تام فورد یکی از محبوب‌ترین رویدادهای مد و فشن در آمریکاست که بسیاری از مهمانان ویژه در آن حضور به هم می‌رسانند تا جدیدترین لباس‌های این برند را ببینند.

کت‌وشلوار تام فورد؛ لباسی شیک و رسمی برای آقایان

برند تام فورد - کت و شلوار تام فورد
کت‌وشلوارهای تام فورد بی‌نقص و شیک هستند

یکی از لباس‌های مردانه تام فورد که به‌شدت محبوبیت دارد، کت‌وشلوارهای آن است. تام فورد در طراحی این کت‌وشلوارها شانه‌ها را پهن و کمر را تنگ‌تر در نظر می‌گیرد که باعث می‌شود هر مردی با هر اندامی آنها را می‌پوشد، ظاهری مجلل و برازنده پیدا کند. معمولا همه آنها دکمه‌دار هستند.

مواد اولیه‌ای که تام فورد برای دوخت کت و شلوارها استفاده می‌کند، لوکس و با کیفیت عالی هستند. برخی از آنها از پوست کوسه، پشم و ابریشم درست شده‌اند و برگردان یقه یا بلیطی جیب آنها از مخمل است. برش‌های کت‌وشلوارها تمیز و دوخت آنها صاف و زیباست.

البته بیشتر کت‌وشلوارهای این برند سفارشی دوخته می‌شوند. سلبریتی‌ها مخصوصا این کت‌وشلوارها را برای رویدادهای ویژه و مراسم فرش قرمز سفارش می‌دهند.

شلوار جین تام فورد؛ مناسب برای هر موقعیت

برند تام فورد - شلوار جین
شلوار جینی که تام فورد طراحی می‌کند آن قدر غیررسمی نیست که نتوان به‌راحتی در هر موقعیتی پوشید

پیراهن‌هایی که تام فورد طراحی می‌کند معمولا از نخ، ابریشم یا چرم تهیه می‌شوند. رنگ‌های آنها از سفید و مشکی گرفته تا آبی آسمانی، آبی سرمه‌ای، بژ و سبز، تنوع زیادی دارند. بیشتر آنها به سبک کلاسیک، باریک و اندامی هستند، یقه‌شان باز است و سرآستین فرانسوی دارند.

شلوارهای تام فورد اغلب شامل شلوار جین تنگ، گرمکن ورزشی و شلوار پارچه‌ای است. جنس آنها اغلب از پنبه، جین، پشم، ترمه، ابریشم و نایلون است که در رنگ‌های متنوعی تهیه می‌شوند. این شلوارها معمولا جزو محبوب‌ترین اقلام در مجموعه‌های پوشاک مردانه این برند هستند.

تام فورد شلوار جین‌های غیررسمی را زیبا و شیک طراحی می‌کند که برای آقایانی که دوست دارند شلوار جین را برای بیشتر موقعیت‌ها بپوشند مناسب باشد. رنگ‌های پرفروش‌ترین آنها جین راسته و اندامی است. این جین‌ها در رنگ‌های آبی، مشکی، قهوه‌ای، شتری و برخی رنگ‌های خنثا تهیه می‌شوند.

کفش و کیف مردانه؛ اکسسوری‌هایی درجه‌یک برای آقایان

برند تام فورد - کفش و کیف مردانه تام فورد
کیف‌های مردانه تام فورد شیک و خوش‌دوخت هستند

کیف و کفش این برند برای آقایانی که دنبال محصولاتی با طراحی لوکس هستند، انتخابی عالی است. مخصوصا کیف‌ها را از چرم، جیر، پنبه و موادی با عنوان پوست‌های قیمتی تهیه می‌کند که رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند. کیف کمربندی، کیف کوله‌پشتی، کیف پول، کیف مسنجر، ساک ورزشی، کیف‌دستی و نظایر آنها از جمله طرح‌های تام فورد هستند.

عینک آفتابی مردانه؛ عینک‌هایی باکیفیت برای هر فرم صورت

برند تام فورد - عینک آفتابی
فریم‌هایی بادوام و زیبا

عینک‌های آفتابی این برند به‌دلیل بازتاب زیبایی که در نور خورشید دارند و فریم‌های باکیفیتشان شناخته‌شده هستند. رنگ‌های طلایی، قهوه‌ای، کرم و برنزی این عینک‌ها بی‌نظیر است.

تام فورد فریم‌ها را طوری بادوام و زیبا طراحی می‌کند که هر شخص با هر فرم صورت بتواند عینک آفتابی متناسبی را پیدا کند. به همین دلیل است که عینک‌های تام فورد از پرطرفدارترین اکسسوری‌های موجود در صنعت مد هستند.

۲. پوشاک زنانه تام فورد؛ برای خانم‌های جذاب و قدرتمند

تام فورد همیشه می‌گوید من برای زنانی لباس طراحی می‌کنم که قوی و مستقل هستند و همیشه می‌دانند چه می‌خواهند. به همین دلیل همیشه لباس‌هایی خاص و زیبا با بهترین مواد اولیه و زیباترین پارچه‌ها تهیه می‌کند. ژاکت، شلوار جین، بلوز، لباس زیر، پیراهن، تاپ، شلوارک، کفش و اکسسوری و نیز کیف‌دستی بخشی از پوشاک زنانه تام فورد هستند.

پیراهن‌های مجلسی تام فورد؛ برای خانم‌های شیک و رمانتیک

برند تام فورد - پوشاکی برای زنان قدرتمند
گوئینت پالترو با لباس طراحی‌شده تام فورد در اسکار ۲۰۱۲، لباسی تحسین‌شده در صنعت مد

لباس‌های مجلسی تام فورد طوری طراحی می‌شوند که ظاهری زیبا و رمانتیک به خانم‌ها بدهند. این لباس‌ها از پارچه‌هایی مانند ابریشم، پنبه، مخمل، کشمیر، پشمی، پارچه پولکی و نظایر آنها دوخته می‌شوند. لباس شب، لباس برای مهمانی‌های کژوال، لباس برای مهمانی رسمی و سرهمی‌ها برخی از مدل‌های لباس مجلسی تام فورد هستند.

تاپ‌های تام فورد؛ لباس‌هایی خیره‌کننده با عناصر ظریف زنانه

برند تام فورد - تاپ
تاپ‌های تام فورد واقعا ظرافت زنانه را نشان می‌دهند

وقتی درباره تاپ‌های تام فورد صحبت می‌کنیم، باید بگوییم آنها بهترین لباس‌هایی هستند که در آنها از عناصر زنانه و ظریف به‌وفور استفاده شده است. این برند تاپ، تی‌شرت، لباس ورزشی، لباس زیر و لباس شنا در هر رنگ و طرحی که فکرش را بکنید و برای هر فرم اندام تولید می‌کند. از پارچه‌هایی که برای این لباس‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان به ساتن، ابریشم، لایکرا، جین، پنبه، اکریلیک، کشمیر، پولکی و پشمی اشاره کرد. ویژگی جذاب این لباس‌ها پارچه‌ها و تزئینات منحصربه‌فرد آنها از جمله دانتل یا تور فرانسوی است که بیشتر خانم‌ها را به خود جذب می‌کند.

شلوار، شلوارک و دامن؛ طرح‌هایی اصیل برای خانم‌ها

برند تام فورد - دامن و شلوار
دامنی از جنس مخمل که با کت آن ست شده است/ عکس برگرفته از سایت tomford

تام فورد بهترین شلوارهای راسته، گشاد، سبک، ابریشمی، کتان، کشمیر، نایلونی و پشمی را برای خانم‌ها تهیه می‌کند. زیباترین شلوار جین‌ها، لباس شنا و شلوارک‌های ورزشی را می‌توانید در محصولات این برند ببینید.

دامن‌هایی که تام فورد طراحی می‌کند از زیباترین طرح‌هایی است که امضای این نابغه مد روی آنهاست. این دامن‌ها برای هر فرمی از بدن مناسب هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را با انواع تاپ یا پیراهن ترکیب کرد.

دامن‌ها از چرم، ساتن، مخمل، جیر، کشمیر، پشم، ابریشم و جین تهیه می‌شوند، پارچه‌هایی که بهترین رنگ‌ها را می‌پذیرند و همگی با پوست سازگارند. دامن‌ها بیشتر در طرح‌های مدادی، ماکسی و چین‌کش‌شده طراحی می‌شوند و هر خانم با هر سلیقه‌ای می‌تواند مدل دلخواهش را انتخاب کند.

عینک آفتابی زنانه؛ فریم‌هایی جذاب و زیبا

برند تام فورد - عینک آفتابی

کمتر خانمی پیدا می‌شود که عاشق عینک تام فورد نشود. اول به این دلیل که خیلی راحت می‌تواند فریم متناسب با صورت خودش را پیدا کند و دوم اینکه ظاهر این عینک‌ها بسیار لوکس و زیباست و ظاهری شیک و باکلاس به هر خانم می‌دهد.

این عینک‌ها را از فلز یا استات، با طرح‌های چشم‌گربه‌ای، مربعی با زوایای نرم یا دایره‌ای تهیه می‌کنند. فریم این عینک‌ها بسیار شیک و بادوام است.

۳. لوازم آرایشی تام فورد؛ زیبایی اصیل و ماندگار

برند تام فورد - لوازم آرایشی تام فورد
محصولات زیبایی تام فورد از بهترین‌ها هستند/ عکس برگرفته از سایت tomford

برند تام فورد علاوه بر لباس‌های شگفت‌انگیز، یک خط تولید لوازم آرایشی شامل عطرهای اصیل، رژلب، سایه چشم، ریمل، برنزه‌کننده، محصولات مراقبت از پوست و نظایر آنها هم دارد. نکته خاص درباره لوازم آرایشی تام فورد این است که همه آنها از باکیفیت‌ترین مواد موجود ساخته شده‌اند. همگی آنها با پوست سازگار هستند.

از بین همه لوازم آرایشی تام فورد، رژلب، کرم‌پودر و سایه چشم آن پرفروش‌تر است. عطرهای تام فورد هم به‌خاطر رایحه ماندگارشان به‌شدت محبوب‌اند.

۴. ساعت‌های زنانه و مردانه تام فورد؛ نماد ظرافت لاکچری

برند تام فورد - ساعت تام فورد
ساعت‌های تام فورد، ظریف و ساده

ساعت‌هایی که تام فورد طراحی می‌کند به‌دلیل داشتن ظاهری ظریف و منحصربه‌فرد محبوبیت زیادی دارند. آنها برای مردان و زنانی طراحی شده‌اند که دقیقا می‌دانند دنبال چه چیزی هستند. رایج‌ترین ساعت‌های تام فورد بدنه فولاد ضدزنگ و بند چرمی دارند. آنها را به‌راحتی می‌توان با لباس‌های شیک ست کرد.

ساعت‌های تام فورد جزو دوست‌داشتنی‌ترین محصولات این برند هستند.

برند تام فورد در سراسر جهان

فروشگاه تام فورد در نیویورک
عکس از: Alexander Golinskiy

تام فورد در سراسر جهان فروشگاه دارد. انگلستان، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، آلمان، یونان، فنلاند، سوئد، پرتغال و ایرلند برخی از این کشورها هستند.

فروشگاه‌های این برند فقط به‌دلیل محصولات گران‌قیمت و لوکس مشهور نیستند، آنها در اتاق‌های رختکن از مشتریان پذیرایی می‌کنند تا احساس کنند جزو مشتریان ویژه و خاص این برند هستند. احترامی که آنها برای مشتری قائل‌اند باعث می‌شود علاقه و وفاداری آنها بیشتر شود.

دو ویژگی متمایز و شخصی تام فورد

تام فورد یک کمال‌گراست؛ به همین دلیل همیشه خواسته بهترین باشد. او به کار اعتیاد دارد. در سال ۱۹۹۹ که همزمان گوچی و سن لورن را رهبری می‌کرد، وظیفه طراحی ۱۶ مجموعه در سال را داشت. با این حال امروز او تلاش می‌کند بین فیلم‌هایش، امپراتوری مد و حوزه محصولات زیبایی‌اش تعادل برقرار کند و خانواده‌اش را در اولویت قرار دهد.

جمع‌بندی

هرجا صحبت از کاریزما در صنعت مد باشد، نمی‌توان نامی از تام فورد نیاورد. این مرد با واردکردن اندازه‌ای از جسارت در طراحی‌های نوآورانه‌اش قلمرو مد را بازتعریف کرد. طرح‌های تام فورد از هر طرح دیگری در این صنعت متمایز هستند و خود او هم همین را می‌خواهد. تام فورد کسی است که برخی از محبوب‌ترین برندهای مد را به روزهای اوج‌شان بازگرداند؛ اما با برند خودش بر این قلمرو حکومت می‌کند. هر طرحی که با برچسب تام فورد به فروش می‌رسد، نمادی از استعداد خلاقانه محض است که همیشه از اشتیاق بنیانگذارش برای متفاوت‌بودن الهام می‌گیرد.

مطالعه تاریخچه برندهای بزرگ دنیا می‌تواند روشی سودمند برای آگاهی از رازهای موفقیت آنها باشد. شما چه برندهایی را می‌شناسید که می‌توانند الگوی خوبی برای استارتاپ‌ها باشند و به آنها در مسیر موفقیتشان کمک کنند؟ لطفا در بخش دیدگاه‌ها نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian