خلاصه

NFT فرصت‌هایی را برای هنرمندان، طراحان و برندها فراهم می‌کند تا کنترلی بر آثار خود برقرار کنند، شفافیت را در زنجیره تامین ارتقا دهند و بازار جدیدی برای مجموعه‌داران مد دیجیتال ایجاد کنند.

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود ارزش بازار مد مجازی تا سال 2030 به بیش از 55 میلیارد دلار برسد، زیرا بازارهای جدیدی در هنر دیجیتال، موسیقی و بخش‌های مد ایجاد شده است و به هنرمندان، موسیقی‌دانان و برندها اجازه می‌دهد تا خلاقیت‌های خود را توکن کنند.

برندهای مد مانند آدیداس، دولچه و گابانا و گوچی قبلاً از NFT استقبال کرده اند و مجموعه ها و تجربیات انحصاری را در متاورس راه اندازی کرده اند.

NFTها، دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین، فرصت‌هایی را برای هنرمندان، طراحان و برندها ایجاد کرده است تا مالکیت خود را بر خلاقیت‌های مد دیجیتال ایجاد کنند. برندهای جهانی مانند آدیداس، دولچه و گابانا، و گوچی از NFT استفاده کرده‌اند که امکان شخصی‌سازی و تجربه‌های غوطه‌ور را در متاورس فراهم می‌کند. در حالی که NFTها مزایای بالقوه ای مانند شفافیت در زنجیره تامین را ارائه می دهند، چالش های مربوط به دسترسی، اشباع بیش از حد و ملاحظات قانونی باید مورد توجه قرار گیرند.

مرزهای جدید مالکیت و تعامل

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT دارایی‌های دیجیتالی هستند که از فناوری بلاک چین برای نشان دادن مالکیت محتوایی استفاده می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است. هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که آنها را از سایر نشانه ها متمایز می کند.

برخلاف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، NFT ها را نمی توان بر اساس یک به یک مبادله کرد. آنها ارزش خود را به عنوان یک کل حفظ می کنند و روی یک بلاک چین ذخیره می شوند که یک دفتر کل شفاف برای مالکیت فراهم می کند.

کمبود این توکن ها اساساً چیزی است که ارزش آنها را افزایش می دهد و آنها را قابل جمع آوری می کند. معمولاً NFT ها به تصاویر یا ویدیوها مرتبط می شوند، اما در سال های اخیر، به تدریج از آنها برای تأیید مالکیت آثار هنری و لباس در میان سایر کالاهای ملموس استفاده می شود.

NFT ها بازاری را برای هنر دیجیتال ایجاد کرده اند که هنرمندان را قادر می سازد تا آثار خود را توکن کرده و به فروش برسانند. در صنعت موسیقی، آنها راه جدیدی را برای نوازندگان ارائه کرده اند تا محتوای خود را توکن کنند.

cryptoforinnovation.org/how-are-nfts-changing-the-fashion-industry

صنعت مد نیز شروع به استفاده از آنها کرده است. اکنون برندها می‌توانند با مصرف‌کنندگان درگیر شوند و اقلام دیجیتالی انحصاری مانند مجموعه‌های مد و نمایش‌های مد مجازی ایجاد کنند.

تامی هیلفیگر اخیراً با Emperia – یک پلتفرم واقعیت مجازی – برای راه‌اندازی یک مرکز متاورس که می‌تواند مردم را به مقاصد دیجیتالی منتقل کند، کار کرد. در داخل این مرکز متاورس، کاربران می‌توانند با خرید دیجیتال و رقابت طراحی مد هوش مصنوعی شرکت کنند.

NFT ها جرقه انقلاب دیجیتالی را برای تعدادی از صنایع ایجاد کرده اند. توانایی آنها در ارائه محتوای انحصاری آنها را به کلکسیونی تبدیل کرده است و راه را برای برندها برای ایجاد تعاملات نوآورانه با مصرف کنندگان خود هدایت می کند.

NFT و صنعت مد – چقدر ارزش دارد؟

ادغام NFT ها در صنعت مد فرصت ها و چالش های متعددی را ارائه می دهد که می تواند بر سهامداران مانند طراحان، برندها و مصرف کنندگان تأثیر بگذارد.

در آخرین گزارش منتشر شده توسط Dune، یک پلت فرم تجزیه و تحلیل بلاک چین، بخش NFT مد بیش از 245 میلیون دلار از زمان راه اندازی خود در بازار جمع آوری کرده است. اخیراً، مورگان استنلی پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود بازار مد مجازی تا سال 2030 بیش از 55 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

حق امتیاز NFT چگونه کار می کند – و گاهی اوقات نمی شود

فرصت ها

NFT ها می توانند هنرمندان و طراحان را با اجازه دادن به آنها برای ایجاد کنترل بر آثارشان توانمند کنند. با توکن کردن طرح های خود، آنها می توانند سابقه ای از تاریخچه تراکنش در بلاک چین داشته باشند تا از شفافیت در مورد اصالت و مالکیت محصول دیجیتال اطمینان حاصل کنند. این عنصر NFT را منحصر به فرد می کند.

کلکسیونی بودن NFT ها به گروه ها اجازه می دهد تا بازار جدیدی برای کلکسیونرهای مد دیجیتال ایجاد کنند. به طور کلی، NFT ها راهی مطمئن برای اثبات اصالت محصولات ارائه می کنند.

استفاده از NFT ها در زنجیره تامین همچنین می تواند شفافیت را با ثبت هر مرحله از تولید در زنجیره بلوکی تقویت کند. این می تواند اطلاعاتی در مورد منشاء محصول و فرآیندهای تولید به مصرف کنندگان ارائه دهد.

هنگام خرید یک کیف دستی همراه با NFT، هر مرحله از ساخت کیف دستی در بلاک چین ثبت می شود. رکورد، از مواد اولیه تا کیف دستی تمام شده، کاملا قابل ردیابی است. از این رو، شفافیتی که NFT ها به بازار می آورند، به روشن کردن شیوه های اخلاقی کمک می کند و به مصرف کنندگان کمک می کند تا انتخاب های آگاهانه ای در مورد خرید خود داشته باشند.

چالش ها

با این حال، در حالی که NFT ها می توانند فرصت هایی ایجاد کنند، خطر حذف هنرمندان و مصرف کنندگانی که ممکن است به فناوری یا امکانات مالی برای شرکت در بازار NFT دسترسی نداشته باشند، وجود دارد.

همچنین خطر اشباع بیش از حد وجود دارد که می تواند منجر به نوسانات و مقادیر متورم شود. این می تواند ارزش آینده NFT ها را در مد تضعیف کند.

مارک‌ها و طراحان مد باید جنبه‌های قانونی توکن‌سازی طرح‌ها را نیز بررسی کنند، زیرا ممکن است پیامدهایی برای حقوق مالکیت معنوی و نقض حق چاپ ایجاد شود. ذینفعان باید از رشد مسئولانه NFT ها در دنیای مد اطمینان حاصل کنند.

مفاهیم امنیتی

ظهور NFT ها مردم را ترغیب کرده است تا آثار خود را برای سرمایه گذاری و حراج در پلتفرم های NFT آپلود کنند. با این حال، این درها را برای نقض‌ها و خطرات امنیتی مختلف نیز باز کرده است.

مجرمان از طریق حملات فیشینگ کاربران را هدف قرار می دهند، جایی که وب سایت های جعلی آنها شبیه به سایت های کیف پول رمزنگاری شده است و کاربران را فریب می دهند تا عبارات بازیابی خود را فاش کنند. این به هکرها اجازه می دهد تا کنترل محصولات دیجیتال خود را به دست آورند.

پلتفرم‌های جعلی NFT همچنین سعی می‌کنند کاربران را برای تایید تراکنش‌هایی که در واقع دارایی‌ها را به حساب‌های هکرها منتقل می‌کنند فریب دهند.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی NFT توسط هکرها برای آپلود آثار هنری، دور زدن احراز هویت دو مرحله‌ای و بهره‌برداری از نقص‌های ذاتی در طراحی امنیتی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

فقدان مقررات NFT منجر به تقلبی شدن آثار هنری NFT شده و ضررهای قابل توجهی را برای خریداران به همراه داشته است. این چالش ها اهمیت ایجاد تدابیر امنیتی برای محافظت از کاربران را نشان می دهد.

5 شرکتی که به تولیدکنندگان محتوا در Web3 قدرت می دهند

سقوط بازار NFT

بازار NFT سقوطی را تجربه کرد، به طوری که قیمت ها و حجم معاملات پس از رسیدن به اوج در بهار 2022 به شدت کاهش یافت. حباب قیمت توسط هیاهو، حدس و گمان و تایید افراد مشهور تحریک شد و منجر به رشد قیمت شد که پایدار نبود.

تجارت شستشو، که در آن افراد به طور مصنوعی قیمت ها را با معامله دارایی ها با خود افزایش می دهند، نقش مهمی در حباب NFT ایفا کرد. کلاهبرداری هایی مانند “قالی کشی” و پولشویی، اعتماد را تخریب کرد و بر ثبات قیمت NFT تأثیر گذاشت.

با این حال، قیمت‌های NFT با بازار کریپتو نیز مرتبط است، با یک تاخیر چند ماهه بین تغییرات قیمت کریپتو و نوسانات قیمت. عوامل کلان اقتصادی، مانند پرداخت های محرک دولتی و تورم نیز در سقوط NFT نقش داشته اند.

با وجود سقوط، رشد NFT بالقوه در بازی، سرگرمی و هنر دیجیتال وجود دارد. پلتفرم های بلاک چین لایه 2 و لایه 1 تنوع دارایی بیشتری را وارد بازار NFT کردند و در جهت تثبیت قیمت ها کار کردند.

جمع آوری و تجارت NFT

NFT ها اجازه داده اند که لباس های نسخه محدود در دنیای دیجیتال دوباره تصور شوند. لباس‌های دیجیتال را می‌توان با جزئیات پیچیده طراحی کرد و مرزهای امکان فیزیکی را پیش برد.

این طرح ها را می توان به طور کامل در فضای مجازی مانند فضای واقعیت مجازی طراحی، به نمایش گذاشت و به فروش رساند. این اقلام می توانند از کیف های دستی گرفته تا کفش و جواهرات متفاوت باشند.

یکی از جنبه های قابل توجه مد دیجیتال پتانسیل آنها برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت مد است. تولید مد سنتی می تواند منابع فشرده باشد و به تولید انبوه زباله کمک کند. مد دیجیتال پایدارتر است زیرا به مواد فیزیکی یا حمل و نقل نیاز ندارد.

NFT ها به عنوان وسیله ای برای داستان سرایی و شخصی سازی

یکی از جنبه های کلیدی که NFT ها و مد را هدایت می کند، توانایی شخصی سازی آیتم های دیجیتال است. NFT ها برندها را قادر می سازند تا قطعات منحصر به فردی را ارائه دهند که می تواند مطابق با ترجیحات فردی باشد. آنها می توانند داستان ها و الهامات پشت هر خلقت را روایت کنند. شخصی‌سازی به برندها و مصرف‌کنندگان قدرت می‌دهد تا هویت خود را بیان کنند و به تجربه مد دیجیتال آن‌ها ارزش می‌افزایند.

آدیداس

در دسامبر سال 2021، آدیداس اولین مجموعه NFT خود را به نام Into The Metaverse با همکاری Bored Ape Yacht Club معرفی کرد. این مجموعه به دارندگان Bored Ape و سایر NFT ها این امکان را می دهد تا تصاویر نمایه خود را با تجهیزات دیجیتال انحصاری آدیداس سبک کنند.

اخیراً این برند ALTS توسط آدیداس را به عنوان فصل بعدی Into The Metaverse آغاز کرده است. پروژه ALTS در ژوئن 2023 به فاز نهایی خود رسید و به کاربران اجازه داد تا در یک خط داستانی تعاملی شرکت کنند و از تصاویر نمایه خود به عنوان هویت مجازی خود استفاده کنند.

دولچه گابانا

در سال 2021، Dolce & Gabbana مجموعه NFT Collezione Genesi را با 9 NFT راه اندازی کرد. خریداران هر کالا نه تنها NFT، بلکه نسخه فیزیکی اقلام و دسترسی انحصاری به رویدادهای Dolce & Gabbana را دریافت کردند.

حراج این NFT ها یک رویداد فوق العاده بود و بیش از 6 میلیون دلار فروش برای شرکت به همراه داشت. این قطعات توسط بنیانگذاران استفانو گابانا و دومنیکو دولچه طراحی شده اند.

در سال 2023، Dolce & Gabbana با UNXD برای هفته مد Metaverse همکاری کرد و The Future Rewind را ارائه کرد، رقابتی دیجیتالی که هم استعدادها را در قلمرو مجازی تشویق می‌کرد و هم آن‌ها را به نمایش گذاشت. این رقابت رکوردی را بر جای می‌گذارد و اولین بار است که یک برند لوکس به نسل آینده سازندگان دیجیتالی کمک می‌کند.

گوچی

در سال 2022، گوچی با معرفی مجموعه SuperGucci NFT با همکاری Superplastic، یک شرکت اسباب‌بازی، وارد بازار NFT شد.

در همان سال، گوچی همچنین واقعیت مجازی خود را به نام Gucci Vault Land در متاورس Sandbox ایجاد کرد. این فروشگاه مفهومی کلکسیونی و تجربیات بازی را برای کاربران فراهم کرد.

یکی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه گوچی، مشارکت آن‌ها با Otherside Metaverse از Yuga Labs بود. هنوز در حال توسعه است، به دلیل تبدیل آن به یک تجربه همهجانبه محبوبیت پیدا کرده است.

اخیراً، در سال 2023، گوچی Relics Otherside را که مجموعه‌ای از گردنبندهای نقره، KodaPendants است، به عنوان NFT و نسخه‌های فیزیکی آن معرفی کرد. با این حال، این NFT ها منحصرا در دسترس دارندگان هستند.

NFT ها چشم انداز مد را تغییر می دهند و به برندها و مصرف کنندگان قدرت می دهند تا هویت خود را در دنیای مد دیجیتال بیان کنند. آن‌ها در صنعت مد امکاناتی برای داستان‌گویی و شخصی‌سازی دارند، جایی که برندها می‌توانند قطعات سفارشی‌شده‌ای را ارائه دهند که ترجیحات فردی را منعکس می‌کند و الهام‌های پشت هر خلاقیت را روایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian