همه چیز درباره برند کاسیو؛ داستان جذاب این برند خوشنام ژاپنی
شاید با دیدن نام برند کاسیو اولین چیزی که در ذهنتان نقش میبندد، ماشینحساب یا ساعت باشد؛ اما جالب است بدانید که این شرکت کارش را با تولید حلقههای نگهدارنده سیگار شروع کرد! اگر کنجکاوید که بدانید چطور این برند به یک امپراتوری بزرگ و چندوجهی تبدیل شد، این مطلب را بخوانید.
تاریخچه برند کاسیو
تادائو کاشیو (Tadao Kashio)، بنیانگذار اصلی شرکت کامپیوتری کاسیو، در سال ۱۹۱۷ در کورتا مورا (نانکوکوی کنونی) در استان کوچی ژاپن متولد شد. در سال ۱۹۲۳، بعد از فاجعه زلزله بزرگ کانتو، خانواده کاشیو با دعوت عموی خانواده به توکیو نقلمکان کردند. تادائو بعد از فارغالتحصیلی از دبیرستان، بهعنوان شاگرد یک تراشکار شروع به کار کرد. بهزودی صاحب کارخانه به مهارت او پی برد و تشویقش کرد تحصیلاتش را در دانشگاه واسدا (Waseda) ادامه دهد و همزمان در کارخانه کار کند. طولی نکشید که تادائو درکنار درسخواندن، تجربیات زیادی در ساخت ظروف آشپزخانه، لامپ ژنراتور دوچرخه و قطعات مکانیکی مانند چرخدنده کسب کرد. به این ترتیب در سال ۱۹۴۶، تادائو شرکت کاشیو سیساکوجو را در میتاکا، توکیو، راهاندازی کرد.
بهزودی پدرش شیگرو و برادرش توشیو، که متخصص و تکنیسین الکترونیک بود، کارش را رها کرد و برای کمک به تادائو در کسبوکارش به او پیوست. توشیو از خلاقیت ذاتی سرشاری برخوردار بود و مدام در فکر اختراع چیزی بود که در بازار موجود نباشد. او ایدههای مختلفی را امتحان کرد؛ اما یکی از آنها موفقیت را برایشان رقم زد: همان حلقه نگهدارنده سیگار!
در آن زمان، جنگ جهانی دوم تازه پایان یافته بود و وضعیت مالی خانوادهها در ژاپن وخیم بود. به همین دلیل کمبود کالا در بازار موج میزد و مخصوصا تنباکو بسیار گران بود. به همین دلیل افراد سیگاری مجبور بودند هر سیگار را تا انتها دود کنند و این موضوع از یک سو وقتشان را میگرفت و از سوی دیگر گاهی باعث سوختن لب و انگشتشان میشد. توشیو محصولی به نام یوبیوا پایپ طراحی کرد که روی انگشت قرار میگرفت و سیگار را برای فرد نگه میداشت. به این ترتیب هر دو دست فرد درحین سیگارکشیدن آزاد بود و میتوانست بدون مشکل سوختگی تا انتها سیگار را بکشد. تادائو این ایده را اجرا کرد و پدرشان شیگرو، کار بازاریابی آن را انجام داد. این محصول بهسرعت محبوب شد و سیل سفارشها به شرکت سرازیر شد. سود حاصل از همین اختراع، سرمایه موردنیاز برای ساخت اولین ماشینحساب کاسیو را فراهم کرد.
ساخت اولین ماشین حساب
در سال ۱۹۴۹، برادران کاشیو که بهدنبال ایده برای تولید محصولات جدید بودند، در اولین نمایشگاه تجاری که در گینزا، توکیو، برگزار شد شرکت کردند و در آنجا، ماشینحسابهای الکتریکی خارجی توجهشان را جلب کرد. چرخدندههای این ماشینحسابها با استفاده از یک موتور الکتریکی حرکت میکردند و بنابراین از ماشینحسابهای دستی آن زمان سریعتر عمل میکردند؛ اما بازهم کند بودند و صدای بلندی داشتند.
توشیو میدانست این مشکل را میتوان را با استفاده از مدارهای الکتریکی حل کرد. او با استفاده از آهنربای الکتریکی سلنوئید، یک ماشینحساب الکتریکی بدون چرخدنده طراحی کرد. با آزمون و خطای مکرر، توانستند اولین ماشینحساب الکتریکی ژاپن را در سال ۱۹۵۴ بسازند. بااینحال وقتی توشیو و تادائو آن را به یک شرکت بازرگانی واردکننده ماشینحساب نشان دادند، نماینده آنها گفت ماشینحساب آنها قدیمی است زیرا نمیتواند ضرب متوالی اعداد (ضرب دو عدد در هم و بعد ضرب نتیجه در عدد بعدی و همینطور تا آخر) را انجام دهد.
در این زمان دو برادر کوچکتر یعنی کازوئو و یوکیو، هم به شرکت پیوستند. آنها تصمیم گرفتند با تقسیم کار به پیشبرد اهداف شرکت کمک کنند. توشیو ایدهپرداز گروه بود، یوکیو که در دانشگاه مهندسی مکانیک خوانده بود نقشهها را ترسیم میکرد و تادائو و کازوئو ایدهها را اجرایی میکردند. در سال ۱۹۵۶، آنها در آستانه تکمیل ماشینحساب با تابع ضرب پشتسرهم بودند و تنها کاری که باید انجام میدادند این بود که بفهمند چطور باید آن را به تولید انبوه برسانند.
طراحی مجدد بهدلیل مشکل در تولید انبوه
در این مرحله توشیو متوجه شد که طراحی سلنوئید با ساختار مکانیکی پیچیدهای که داشت مشکلات بالقوهای برای تولید انبوه ایجاد میکند. ناگهان ایدهای به ذهنش رسید و تصمیم گرفت ماشینحساب را بهطور کامل از نو طراحی کند. توشیو میخواست سلنوئید را حذف و از رلههایی استفاده کند که در آن زمان در تجهیزات تلفنخانه به کار میبردند. به این ترتیب میتوانستند یک ماشینحساب تمامالکتریکی بسازند و مشکل تولید انبوه حل میشد. اینگونه بود که کاسیو اولین ماشینحساب تمامالکتریکی جمعوجور در جهان را با نام A-14 که مجهز به رله بود ساخت.
در دهه ۱۹۵۰، از چرخدنده در ماشینحسابهای اداری استفاده میکردند که تقریبا ۱۰ ثانیه طول میکشید عملیات ضرب یا تقسیم را انجام دهد و سروصدای زیادی هم تولید میکرد. در آن زمان که شرکت کاسیو از رله در ماشینحساب استفاده کرد، فقط کامپیوترهای غولپیکر از آنها استفاده میکردند و حداقل ۱۳۰۰۰ رله در آنها به کار میرفت. ماشینحساب 14-A در سال ۱۹۵۷، میتوانست چهار عمل اصلی حساب را تا ۱۴ رقم و تنها با استفاده از ۳۴۱ رله انجام دهد.
بعد از آن، برادران کاشیو موفق شدند ماشینحسابی در ابعاد کوچک و مناسب برای قراردادن روی میزتحریر بسازند. این ماشینحساب فقط ۵ تا ۶ ثانیه زمان برای انجام عملیات نیاز داشت و بسیار کمصداتر بود. علاوهبرآن، ماشینحسابهای آن زمان از صفحهکلید کامل استفاده میکردند که برای هر رقم، ستونی از کلیدها از ۰ تا ۹ داشت و این در حالی بود که 14-A درست مانند ماشینحسابهای جیبی امروزی فقط ۱۰ کلید داشت که آن را کارآمدتر و سریعتر میکرد.
بعد از اینکه ماشینحساب تکمیل شد، شرکت کاسیو با شرکت یوشیدا یوکو بهعنوان فروشنده انحصاری این محصول قرارداد امضا کرد. بهدنبال آن، در ژوئن سال ۱۹۵۷ شرکت کاسیو به «کاسیو کامپیوتر» تغییر نام داد و کار توسعه و تولید ماشینحسابهای رلهای را آغاز کرد. در همین سال برادران کاشیو ریاست شرکت را به پدرشان محول کردند.
رشد و توسعه برند کاسیو
با فروش ماشینحسابهای رلهای به شرکتهای بزرگ و مؤسسات تحقیقاتی، کاسیو توانست بیشازپیش به رشد خود ادامه دهد. آنها برای پاسخگویی به تقاضای روبهرشدی که شرکت پیدا کرده بود، کارخانه جدیدی ساختند. در سال ۱۹۶۰، این کارخانه جدید، محصولاتی ازجمله دستگاه TUC Compuwriter که دستگاهی خودکار بود و به ماشینتایپ الکتریکی متصل میشد و نیز ماشینحساب دیگری با نام AL-1 را تولید کرد که کاربردهای فناورانه و علمی داشت. این ماشینحساب قابلبرنامهنویسی بود و با تنظیم یک برنامه با استفاده از شش چرخدنده که هرکدام ۶۰ دندانه داشتند، یکسری محاسبات را بهصورت خودکار انجام میداد. حتی میتوانستند با حذف چرخدندهها روالهای محاسباتی متعددی را در آن برنامهریزی کنند. ازآنجاکه استفاده از آن بسیار آسان بود، این ماشینحساب بهسرعت بین محققان دولت و دانشگاه محبوبیت یافت.
یکی از دلایلی که کاسیو توانست چنین ماشینحساب مفیدی را بسازد، بازخورد دقیقی بود که در طول ساخت آن از محققان دریافت میکرد. در آن زمان هیچ ماشینحساب قابلبرنامهریزی برای محاسبات فنی پیشرفته وجود نداشت و محققان برای محاسبات وقت بیشتری صرف میکردند تا کار اصلیشان. به همین دلیل بعدها در سال ۲۰۱۴ این ماشینحساب بهعنوان دستاوردی مهم در تاریخ علم و فناوری ژاپن در فهرست موزه ملی طبیعت و علم در توکیو ثبت شد.
ماشینحساب ۰۰۱ کاسیو؛ جهشی در جبران عقبماندگی این شرکت
پس از اینکه در سال ۱۹۵۷، کاسیو ماشینحساب رلهای 14-A را تولید کرد، به یک پیشرو در این صنعت تبدیل شد؛ بااینحال در سال ۱۹۶۲، یک تولیدکننده در بریتانیا اولین ماشینحساب الکترونیکی رومیزی در جهان را معرفی کرد. این فناوری بهشدت موردتوجه قرار گرفت و دو سال بعد، تولیدکنندگان ژاپنی برای ساخت ماشینحسابهای الکترونیکی با هم رقابت کردند. این در حالی بود که کاسیو همچنان بر بهبود ماشینحسابهای رلهای خودش تمرکز داشت. زمانی که مدل رلهای جدید را معرفی کرد، متوجه شد که جهت فناوری به سمت ترانزیستورهای الکترونیکی تغییر کرده است؛ مدلهای الکترونیکی هم در ماشینحسابهای رومیزی کاربرد داشتند و هم سرعت محاسباتیشان بالا بود و از همه مهمتر، بیصدا بودند. به این ترتیب کاسیو متوجه شد که از فناوری روز دنیا عقب مانده است.
برای جبران این پشیمانی، کاسیو تصمیم به تولید ماشینحساب الکترونیکی گرفت و ماشینحساب ۰۰۱ متولد شد. این ماشینحساب نهتنها به انجام چهار عمل اصلی حساب سرعت بخشید، بلکه اولین ماشینحسابی بود که به صفحهکلید ذخیرهسازی ثابت هفترقمی مجهز بود و حافظه داشت. این شرکت تا دو سال همچنان به تولید ماشینحسابهایی با هدف کارایی محاسبات مختلف و کاربری آسان برای مشتریان ادامه داد و در سال ۱۹۶۷، اولین ماشینحساب نرمافزاری جهان را به بازار عرضه کرد. ماشینحساب AL-1000 کار ورود روالهای محاسباتی به حافظه دستگاه با استفاده از صفحهکلید آسانتر میکرد. به این ترتیب کاسیو ثابت کرد که قرار است در بازار ماشینحساب حضوری دائمی داشته باشد.
گسترش برند کاسیو به کشورهای دیگر
و بلافاصله برای اینکه پایگاهی در اروپا داشته باشند، شعبه سوئیس را بازگشایی کردند. در سال ۱۹۷۰، شرکت Casio Inc. را که در حال حاضر Casio America, Inc. نام دارد در آمریکا راهاندازی کردند. شعبه بعدی را در در سال ۱۹۷۲ در آلمان تأسیس کردند و به این ترتیب کاسیو در سراسر جهان گسترش یافت.
کاسیو ضمن گسترش مسیرهای فروش خود، توسعه مدلهای مختلف جدید را نیز از نظر دور نمیداشت. باتوجهبه اینکه حالا این برند در گروه برتر تولیدکنندگان ماشینحساب الکترونیکی قرار داشت، کارخانه کوفو را بهمنظور افزایش بیش از سه برابر ظرفیت تولید کاسیو به ۱۰هزار دستگاه در ماه تأسیس کرد. ساختمان شماره ۱ ابتدا با مساحت ۳۶۰۰ متر مربع تکمیل شد که بزرگتر از کارخانه مستقر در توکیو بود. دو سال بعد ساختمان شماره ۲ و دو سال بعد از آن ساختمان شماره ۳ را ساختند. این مرکز بهعنوان مرکز اصلی تولید محصولات کاسیو تبدیل شد و بعدا روی تولید ماشینحساب الکترونیکی کاسیو مینی (Casio Mini) که محصول مهم بعدی کاسیو بود تمرکز کرد.
ساعتهای برند کاسیو
کاسیو در دهه ۱۹۷۰ بود که وارد صنعت ساعتسازی شد. ازآنجاکه ساعت مچی در آن زمان بهشدت تقاضا داشت، کار این برند سخت بود و باید این حرکت را با تفکر و برنامهریزی انجام میداد. در آن زمان کاسیو نزدیک به سه دهه را صرف توسعه ماشینحسابها و رایانهها کرده بود و به همین دلیل، توانستند زیرساختهای الکترونیکی را قبلا برای هدف جدیدشان یعنی ساخت ساعتهای دیجیتال به حداکثر برسانند. علاوه بر آن، کاسیو در این زمان بهعنوان سازنده ابزارهای الکترونیکی پیشرفته در ژاپن و در صحنه جهانی شناختهشده بود و با همان موانعی که سایر شرکتهای نوپا در زمینه ساعتسازی با آن روبهرو بودند مواجه نمیشد.
اولین ساعت الکترونیکی کاسیو در سال ۱۹۷۴ با عنوان کاسیوترون (CASIOTRON) به بازار آمد. این ساعت از نوع کوارتز (ساعتی که از نوسانساز و بلور کوارتز برای تنظیم زمان استفاده میکند) بود و صفحهنمایش دیجیتالی داشت که ساعت و دقیقه و ثانیه را نشان میداد و ویژگی اصلی آن، عملکرد تقویم کاملا اتوماتیک آن بود. شاید این ویژگیها با استانداردهای امروزی پیشپاافتاده به نظر برسند؛ اما به این فکر کنید که در آن زمان تا چه اندازه پیشرفته به شمار میرفته است.
مزیت کاسیو نسبتبه سایر ساعتسازان
ازآنجاکه ساعتهای کوارتز بهشدت محبوب بودند، ساعتسازان ژاپنی مدام مجبور بودند نوآوری به خرج دهند تا در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند. خوشبختانه هزینه تولید ساعتهای کوارتز نسبتبه همتایان مکانیکی آنها بسیار کمتر بود و بنابراین شرکتها میتوانستند در قیمت با هم رقابت کنند.
کاسیو که تیمی محقق و خلاق داشت، فهرستی چشمگیر از مدلهای نوآورانه، بادوام و مقرونبهصرفه را تولید کرد که ازجمله آنها میتوان به ساعتهای F-91W و همتای فلزی آن، A168W-1، تایمر جهانی AE1200WH-1A، ساعت آنالوگ MQ24-7B و مجموعهای از ساعتهای جیشاک (G-SHOCK) اشاره کرد. ساعتهای کوارتز کاسیو در دو سبک آنالوگ و دیجیتال به بازار عرضه میشدند.
یکی از مزایای کاسیو نسبتبه رقبایش، تجربهای بود که در ساخت ماشینحساب داشت. به این ترتیب، ساعت ماشینحساب دیتابنک (Databank) را به بازار عرضه کرد که همه قابلیتهای یک ساعت را داشت، اما یک ماشینحساب کوچک با صفحهکلید مینیاتوری هم در آن تعبیه شده بود. در آن زمان این ساعت ناجی هر دانشآموزی بود که مشکل ریاضی داشت! شاید این ساعت ماشینحساب را شما هم یادتان باشد؛ خیلیها آن را داشتند. مدل پیشرفته آن را در زیر میبینید:
از سوی دیگر، کاسیو اولین شرکتی بود که ساعتهایی را طراحی و تولید کرد که بتواند جزئیات جالبی را به کاربر ارائه دهد. یکی از این ساعتها برای مثال طوری طراحی شده بود که میتوانست زمان بسیاری از مناطق زمانی مختلف را با فشار یک دکمه نشان دهد. برخی دیگر از آنها برای ارائه جزئیات آبوهوا مانند دما و فشار هوا مجهز بودند که برای کوهنوردان عالی بود. درحالیکه سایر تولیدکنندگان ساعت روی همان ساعتهای قدیمی مانده بودند، کاسیو همیشه تغییرات جدید و هیجانانگیزی را در ساعتهای مچی کلاسیک ارائه میکرد.
تسلط بر بازار محصولات الکترونیکی آمریکا
در دهه ۱۹۷۰ محصولات الکترونیکی ژاپنی سهم بیشتری از بازار در حال گسترش آمریکا به دست آوردند و در اواسط همین دهه، بر بازار آمریکا تسلط یافتند. شرکتهای ژاپنی با هم رقابت شدیدی داشتند؛ اما در نهایت فقط شارپ و کاسیو باقی ماندند. محصولات مهم کاسیو در این دوره، ماشینحساب، رایانههای جیبی و دفتر خاطرات دیجیتال، نوتبوکهای الکترونیکی و دیجیتال و ساعتهای دیجیتال و آنالوگ الکترونیکی بودند که بسیاری از آنها حافظه داخلی و ویژگیهای ذخیرهسازی داشتند.
در دهه ۱۹۸۰، ژاپن به یک صادرکننده پیشرو لوازم الکترونیکی در جهان تبدیل شد و آمریکا بزرگترین مصرفکننده این محصولات بود.
در سال ۱۹۸۸، کاسیو یک خط تولید خودکار پردازش داده را با عنوان سیستم ADPS معرفی کرد. این سیستم شامل یک واحد پردازش بود که کاسیو امیدوار بود بتواند یک قالب کسبوکار جهانی و یک سیستم مدیریت داده ایجاد کند. در سال ۱۹۹۱ آنها برای این سیستم جدید بازاریابی کاملی انجام دادند و شبکه فروش را تقویت کردند.
نوآوریهای امیدوارکننده شرکت کاسیو
ازآنجاکه تحقیق و توسعه نقش مهمی در ماندگاری شرکتهای تولیدکننده محصولات الکترونیکی ایفا میکند، کاسیو بهشکل مداوم حدود چهار درصد از درآمد فروش سالانه خود را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهد. از جمله نوآوریهای امیدوارکنندهای که کاسیو دنبال کرده است، فناوری سیاُاف (COF) یا تراشه روی فیلم است. این روشی برای نصب اطلاعات روی یک تراشه است که امکان افزایش قابلیتهای عملکردی دستگاههای الکترونیکی را در قالبهای سبکتر و نازکتر فراهم میکند. کاسیو این فناوری را روی ماشینحسابهای الکترونیکی، چاپگرها و سایر محصولات مشابه خود پیاده کرد.
در دهه ۱۹۹۰، کاسیو برخی از تأسیسات تولیدیاش را به خارج از ژاپن در تایوان و هنگکنگ و سپس در کالیفرنیا و مکزیک گسترش داد. هردو شرکت تولیدی کاسیو در سندیهگو و کاسیو الکترومکس در تیجوانا به تولید آلات موسیقی الکترونیک مانند کیبوردها اختصاص داشتند.
علاوهبرآن، در سال ۱۹۹۱، کاسیو دستیار دیجیتال شخصی (PDA) را با کمک شرکت تاندی تولید کرد. این کامپیوتر کوچک میتوانست با رایانههای سنتی ارتباط برقرار کند، دستخط را تشخیص دهد و ایمیل ارسال کند. دستگاههای خاطرات دیجیتال کاسیو بهقدری موفق بودند که تقاضای آنها در سال ۱۹۹۴ بهمیزان ۲۰درصد افزایش یافت. مدلهای بعدی دارای فناوری مادون قرمز یا اینفرارد داخلی بودند که به کاربران اجازه میدهد پیامهایی را به دستگاههای خاطرات دیجیتال دوستانشان ارسال کنند.
در سال ۱۹۹۳ فقط ۳۰درصد از تولیدات کاسیو در خارج از کشور بود؛ اما دوسال بعد ۸۰درصد از محصولات در کارخانههای خارج از کشور ساخته میشد. تا سال ۱۹۹۶، کاسیو در سنگاپور، مالزی، تایلند و کره هم کارخانههایی افتتاح کرد.
شروع کار با چین و بهدستآوردن پایگاه آسیایی ارزانتر
برند کاسیو در سال ۱۹۹۳ دو سرمایهگذاری مشترک در چین برای تولید پیجر و سایر دستگاههای الکترونیکی و در سال ۱۹۹۵، دو سرمایهگذاری دیگر در زمینه تولید و بازاریابی راهاندازی کرد. به این ترتیب یک پایگاه آسیایی ارزانتر برای تولید به دست آورد و همانطور که انتظار میرفت در سالهای آینده با رشد قابلتوجهی روبهرو شد.
فلسفه برند کاسیو؛ خلاقیت و مشارکت
فلسفه شرکت کاسیو روی خلاقیت و مشارکت استوار است. برادران کاشیو تا به امروز ده درصد از کل سهام شرکت را در اختیار دارند و مدیریت مالی این شرکت را خانواده کاشیو حفظ میکند. دیگر دارندگان سهام عمده این شرکت شرکتهای مالی ژاپنی هستند که هیچیک بیشتر از ۴.۲۹ درصد را در اختیار ندارند. توشیو رئیس هیئتمدیره و کازوئو رئیس کل شرکت است.
سخن پایانی
برند کاسیو یکی از برندهای بزرگ ژاپنی تولیدکننده محصولات الکترونیکی است که بعید است کسی تاکنون نام آن را روی ماشینحساب حداقل ندیده باشد. این برند موفق با تحقیق و توسعه مداوم و نوآوریهای زیاد توانسته است در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و در تمام این سالها به رشد خود ادامه داده است.