۱٫کاوشگر(Explorer)

به عنوان کهن الگوی برند کاوشگر، هدف شما ماجراجویی و کشف، ولع آزادی و زندگی بدون مرز است. این به ویژه برای برندهایی که محصولات سخت و مستحکمی را می‌فروشند که برای بیرون از منزل طراحی شده‌اند، همینطور آن‌هایی که افراد را به ریسک کردن تشویق می‌کنند، خوب عمل می‌کند.
نمونه‌ای از این می‌تواند لندرور باشد. این شرکت خودروسازی بریتانیایی به دلیل پیام‌هایی که میل مخاطب را به ماجراجویی و اکتشاف برمی‌انگیزد، مشهور است. در هر نقطه تماس، لندرور کهن الگوی برند کاوشگر را در شکوه کامل خود با این پیام به نمایش می‌گذارد: مهم نیست سفر چقدر چالش برانگیز باشد یا هر زمینی که باشد، لندروور آنجاست تا شما را به سفری وحشیانه ببرد.
برندهای کاوشگر ریسک‌پذیر هستند و معمولاً با کمپین‌ها، برنامه‌ها و ابتکارات هیجان‌انگیز مشتریان را جذب می‌کنند. از آنجایی که مشتریان کاوشگر به دنبال هیجان و تغییر هستند، فعالیت‌های جدید و نوآورانه در جلب علاقه آن‌ها بسیار موثر است. علاوه بر این، مشتریان Explorer دوست ندارند که برای مدت طولانی در یک محیط امن و پایدار محبوس شوند. برندها باید به دنبال تقویت میل به ماجراجویی باشند و آنها را از منطقه راحتی خود بیرون برانند.
از مثال‌های دنیای فشن می‌توان به لویی‌ویتون اشاره کرد. باوجود موقعیت لاکچری بودنش آرکتایپ حاکم یا عاشق هم تعریفش می‌کنند، اما لویی ویتون در اصل یک شرکت چمدان بوده. امروزه، ستون اصلی ارتباطات آن سفر و ماجراجویی است که این مفهوم در یکی از کمپین‌های این برند بیان شد: «بازگشت به زمانی که سفر خود یک مقصد بود، رسیدن به آنجا به اندازه تجربه‌ی رفتن مهم نبود. چیزی به نام مقصد وجود ندارد زیرا سفر هرگز به پایان نمی رسد.»

۲٫حامی(Caregiver)

هدف حامی این است که به دیگران کمک کند و تمام تلاش خود را برای پرورش اطرافیانشان به کار گیرد. آن‌ها نقش یک درمانگر یا یک شخصیت مادرانه را بر عهده می‌گیرند که بهترین علایق مشتری خود را در دل دارد. این برندها دلسوز هستند و از طریق محصولات، خدمات، پیام رسانی و مدل کسب‌وکار خود، حمایت عاطفی یا فیزیکی را ارائه می‌کنند. این کهن الگوی برند انتخابی عالی برای برندهای بهداشتی، هتل‌های مجلل و مسافرت است.
گروه هتل های مجلل Four Seasons نمونه‌ای عالی از این موضوع است که خود را به عنوان موسسه‌ای که از مهمانان خود مراقبت می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند در خانه خود هستند.
برندهای حامی همیشه رفاه مشتری خود را در اولویت قرار می‌دهند و این باید در تمام نقاط تماس، از محصولات و بسته‌بندی آن‌ها گرفته تا تبلیغات و صدای کلی برند، منعکس شود. مخاطب هدف Caregiver برای دلسوزی و حمایت به این برندها تکیه می‌کند و با کمپین‌های بازاریابی که عناصر احساسی یا همدلی نسبت به سبک زندگی آن‌ها را در بر می‌گیرد، هم‌فرکانس می‌شود.
مثال فشن: محصولات بیوتی

۳٫قانون‌گذار(Ruler)

حاکم نیرویی قدرتمند و مسلط است که کنترل را به دست می‌گیرد و دنیایی از رفاه، امنیت و ثبات ایجاد می‌کند. این کهن الگوی برند به دلیل توانایی در تأثیرگذاری بر دیگران با شخصیت‌های اقتدارگرا و به ندرت تخصص صنعت را زیر سؤال می‌برد، شناخته می‌شود. قانون‌گذاران خود را با ثروت و موفقیت مرتبط می‌دانند و اغلب مردانه‌تر از دیگران نشان داده می‌شوند.
رولکس یک مقتدر واقعی و نمادی از ثروت است. برای چندین دهه، رولکس از تأثیرگذاران برجسته و افراد مشهور موفق در کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده است. این پیام را می‌رساند که نه تنها رولکس مشهورترین برند ساعت است، بلکه توسط رهبران صنعت نیز استفاده می‌شود.
کهن الگوهای برند حاکم باید از چندین تکنیک بازاریابی استفاده کنند تا نشان دهند که در بازار پیشرو هستند و مشتریان نباید به چیزی کمتر از درخشش رضایت دهند. مخاطب حاکم به اندازه برند مسلط است. این مشتریان گام‌های جسورانه برمی‌دارند و مایلند برای محصولاتی که باعث می‌شود آنها موفق‌تر از دیگران به نظر برسند. برندهای حاکم بین ۶ کهن الگو در دنیای مد از طراحی مینیمالیستی و سبک بصری بهره می‌برند و از رنگ‌های مرتبط با تجمل و پیچیدگی استفاده می‌کنند.

۴٫شورشی(Rebel)

مطابق با نام خود، کهن الگوی برند Rebel از قوانین و انطباق بیزار است. شورشی به سمت بخش آشفته طبیعت انسان می‌آید به این امید که باعث تغییر و تکان دادن وضعیت موجود شود. در حالی که شورشی ممکن است شبیه خالق به نظر برسد، شورشیان پایدارتر هستند، هم برای عدم انطباق و هم به نوآوری ارزش قائل می‌باشند. این کهن الگوی برند، هنجارهای اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهد، و پارادایم‌های موجود را به عنوان راهی برای ایجاد چیزی جدیدتر و بهتر از بین می‌برد. Rebel برای برندهایی مناسب است که مشتریان را قادر می‌سازد تا شخصیت ها و خواسته‌های نامتعارف خود را بیان کنند.
Balenciaga برندی است که به طور مداوم یک نیروی مخرب در صنعت بوده و با محصولات وحشی مانند کیف‌های مد IKEA و لباس‌های شنلی بسیار بزرگ، ترندهای اصلی کت واک را به چالش می‌کشد.
مشتریان شورشی از هیجان هرج و مرج انگیزه می‌گیرند. برندهای شورشی در کمپین‌ها برای برقراری ارتباط با بخش هم‌فکر خود، مخالف هنجارهای کلیشه‌ای اجتماعی و عادات معمول هستند. با این حال، ارائه راه‌حل‌های جدید برای همان مشکلات قدیمی اغلب برای جذب مشتری شورشی کافی است.

۵٫عاشق(Lover)

کهن الگوی برند عاشق یک رمانتیک واقعی است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا به مخاطبان هدف خود احساس خاص بودن بدهند و یک ارتباط صمیمی ایجاد می‌کنند که باعث افزایش لذت می‌شود. این برندها که شامل والدین، خانواده، دوستی، عشق معنوی و عاشقانه هستند، حس قدردانی، تعلق، ارتباطات و صمیمیت را ترویج می‌کنند. کهن الگوهای برند عاشق نیز به شدت بر جذابیت‌های زیبایی شناسی تمرکز می‌کنند و سعی دارند تا حد امکان جذاب باشند.
برای دو دهه، ارتباط گوچی با سبک جسورانه، تحریک‌آمیز و بحث برانگیز که توسط تام فورد آغاز و در سال ۲۰۱۵، رویکرد نرم‌تری در گوچی تحت مدیریت جدید طراحی شد. در حالی که شخصیت برند جدید هنوز هوس انگیز و عجیب است، اما بسیار کمتر تحریک کننده ولی عاشقانه‌تر می‌باشد.
به عنوان یک برند Lover، تشویق مشتریان خود به صمیمیت، بولد، جسور و رمانتیک بودن در تمام جنبه‌های زندگی، خود می‌تواند ذهنیت عاشق را جلب کند. مشتریان عاشق نیز از ناخواسته بودن می‌ترسند. با این کار، برندها باید یک پیام برند قوی ایجاد کنند که باعث شود مشتریان احساس کنند اطرافیا دوستش دارند و البته خودشان.

۶٫دانا(Sage)

دانا برای ترویج دانش، حقیقت و حکمت وجود دارد. این برندها نه تنها به دنبال اطلاعات ارزشمند هستند، بلکه مشتاق به اشتراک گذاری آن با دیگران می‌باشد. هدف کلی کهن الگوی برند آگاه این است که به جای ایجاد تفاوت، تغییر را در مشتریان خود تقویت کند. آن‌ها به عنوان رهبران و منابع قابل اعتماد اطلاعات در نظر گرفته می‌شوند و بسیاری از آن‌ها برای درک بهتر دنیای اطراف خود به آنها تکیه می‌کنند. به همین دلیل، برندهای Sage تمایل دارند دنبال‌کنندگان وفاداری داشته باشند که به دنبال دانش بیشتر برمی‌گردند.
Patek Philippe یک نمونه عالی در بازار لوکس است که ساعت‌های افسانه‌ای را ایجاد می‌کند که از نسل‌ها به نسل‌ها منتقل شده‌اند و این را نشان می‌دهند که ساعت‌سازان آن‌ها برخی از بهترین‌های جهان هستند.
برای جذب مشتریان Sage، باید یک برند معتبر و قابل اعتماد ایجاد و تصویری شبیه مربی خلق کنید. مصرف‌کنندگان دانا همچنین به دنبال معتبرترین منبع اطلاعات هستند، به این معنی که ارائه محتوای به روز و روشنگر به طور مداوم، بسیار مهم است به همین دلیل در صنعت فشن BOF نمونه بارز این آرکتایپ می‌باشد. کهن الگوی برند دانا باید هوش مشتری خود را تصدیق کند و حتی آن را جشن بگیرد. برای برقراری ارتباط با آن‌ها، مطمئن شوید که از حقایق و آمار ثابت برای پشتیبانی از اظهارات خود استفاده می‌کنید.

۱.خالق(Creator)

از دیگر کهن‌ الگوها در مد، Creator است که تماماً در مورد نوآوری و خلاقیت می‌باشد. این برندها معمولاً ناسازگار هستند و در فناوری جدید پیشگام می شوند یا ترکیبی منحصر به فرد از ویژگی ها را ایجاد می کنند. سازندگان تلاش می‌کنند تا محصولاتی معنادار با ارزش ماندگار ایجاد کنند که با چشم‌انداز آن‌ها همسو باشد. همچنین با کمک یک ابزار، ویژگی جدید یا یک طرح، مشتریان خود را قادر می‌سازند تا آزادانه خود را بیان کنند؛ به همین دلیل، آن‌ها به طور طبیعی برای مصرف‌کنندگان خلاق یا هنرمندانه‌تر که تأکید زیادی بر بیان خود دارند، جذاب هستند.
کهن الگوهای برند خالق، اصالت و آزادی خلاقانه را نوید می‌دهند، که باید در همه چیز، از پیام های برند شما تا محصولاتی که ایجاد می‌کنید، منعکس شود. مشتریان آن‌ها برای تبلیغات سنتی، محصولات ساده و ویژگی‌هایی که از قبل وجود دارد ارزشی قائل نیستند. مصرف‌کننده هدف مایل به پرداخت حق بیمه برای محصولاتی است که خلاقیت و بیان خود را تقویت می‌کند. شما باید به شدت بر روی تخیل مخاطبان خود تمرکز کنید و برای زنده کردن ایده‌های آن‌ها تلاش کنید.

۲.جادوگر(Magician)

هدف کلی جادوگر ارائه تجارب دگرگون‌کننده است که چیزهای عادی را به حالت خارق‌العاده تبدیل می‌کند. این‌ها همان برندهایی هستند که نیمه پر لیوان را می‌بینند که از داخل مشکلات، فرصت‌ها را ایجاد و خارج از چارچوب‌ها فکر می‌کنند. اساسا، جادوگر مشتریان خود را به دنیای اتوپیایی، فراتر از حد تخیل می‌فرستند. مانند Creators، این کهن الگوی برند تمرکز عمیقی بر خلاقیت دارد. با این حال، تجربیاتی با ماهیت معنی و ایدئولوژیک را در بر می‌گیرند.
بولگاری (BVLGARI) تمرکز عمیقی بر تخیل دارد و به عنوان بخشی از استراتژی برند خود، بر تبدیل ایده‌ها به جواهرات و دکوری عجیب‌وغریب که شگفت‌انگیز است، تاکید می‌کند. این استراتژی همچنین حول محور صداقت، نگرش باز و نوآوری می‌چرخد.
کهن الگوی برند Magician برای برندهایی مناسب است که محصولات یا خدماتشان مشتریان را به سفری متحول‌کننده می‌برند. برندها باید چشم‌اندازی قوی ایجاد کنند و از طریق هویت‌بصری و ارتباطات به آن وفادار بمانند. مشتریان باید احساس کنند که از طریق پیام‌ها و ارتباطات قوی از واقعیت فرار می‌کنند و به مکانی جادویی می‌روند.

نمایشگر ویدیو

00:00

00:00

1. Bulgari Unexpected Wonders

0:30

۳.قهرمان(Hero)

کهن الگوی برند Hero نمادی از شجاعت و الهام را منعکس می‌کند. هدف این برندها راهنمایی مشتریان خود برای تبدیل جهان به مکانی بهتر است. برندهای قهرمان جسور و شجاع هستند اما ترسناک نیستند. آن‌ها از هر چالشی که برایشان ایجاد می‌شود استقبال می‌کنند، با داشتن جاه‌طلبی‌های بزرگ، مخاطبان خود به کار سخت‌تر تشویق می‌کنند. اگر برندی چالش برانگیز باشد، مایل است مشکل اجتماعی بزرگی را حل کند یا به مردم کمک کند کارها را به طور استثنایی انجام دهند و شاید این شخصیت به خوبی با شرکت شما سازگار باشد.

NIKE

برای برند پیام‌ها و محتوای الهام‌بخش برای جذب جاه‌طلبی‌های مشتریانشان بسیار مهم است. برای انجام این کار، برندهای قهرمان به طور قابل توجهی با استفاده از دستاوردهای بالایی که مشتریان می‌توانند به عنوان چهره برند با خود ارتباط برقرار کنند، سود می‌برند. کهن الگوهای برند قهرمان باید به طور مداوم محصولات جدیدی ایجاد کنند؛ بدون این، برندها ممکن است جذابیت خود را در نوآوری و کیفیت محصول از دست بدهند در حالی که بیش از حد بر تصویر برند متمرکز هستند. ب

یشتر برندهای پوشاک ورزشی برروی این آرکتایپ تمرکز می‌کنند تا با کمپین‌های تبلیغاتی، کیفیت محصولات و شعارها عاملی برای انگیزه ورزش‌کردن در دیگران شوند. از مثال‌های خوب می‌توانیم به برند نایک اشاره کنیم که با کمپین‌های “Just Do it” یا “You can’t stop sport” مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده است.

۴.جوکر(Joker)

از دیگر کهن‌ الگوها در مد جوکر است که هدف خود را برای ایجاد احساس خوب و لذت بردن، تشویق به رفتارهای تکانشی و بی‌بندوباری قرار می‌دهد. هدف این کهن الگوی  همیشه این نیست که مشتریان از منطقه راحتی خود رانده شوند، بلکه مخاطبان خود را تشویق می‌کنند تا در کنار آن‌ها بخندند. جوکرها در تفکر خارج از چارچوب فوق العاده هستند و آن‌ها را به مبتکران بزرگی در بازاریابی تبدیل می‌کند. در حالی که به نظر می‌رسد که جوکر برای لحظه زندگی می‌کند اما می‌داند که زندگی زودگذر است و باید در هر کجا از آن لذت برد.

moschinto-spring-2021
moschinto-spring-2021

موسکینو (Moschino) نمونه کاملی از برندی است که می‌خواهد کودک درون مشتری خود را زنده نگه دارد. موسکینو با لباس‌ها و عطرهای پرجلوه و عجیب خود، طنز و سرگرمی را در اولویت قرار می‌دهد و در عین حال مشتریان را از طریق بسته‌بندی‌های سورئالیستی، کمپین‌های تبلیغاتی و نمایش‌ ویترین‌های شوخ‌آمیز‌، جذب می‌کند. با ارتباط موثر، موسکینو می‌تواند به مشتریان خود اطلاع دهد که چیز بسیار منحصربه‌فرد و غیرعادی را می‌خرند.
کهن الگوی برند جوکر مشتریان را با لحظات و خاطرات خوب همراه می‌کند. همچنین ضروری است که از میزان مناسبی از طنز برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید تا جدی گرفته شوید.

۵.معصوم(Innocent)

معصوم انسانی خوش بین است که به دنبال هماهنگی در دنیای اطراف خود می‌گردد. وی که معمولاً نوآوری ندارد، راه حل ساده‌ای برای یک مشکل ارائه می‌دهد و به شدت با مثبت بودن، سادگی و شادی همراه است. برند Innocent به ویژه در صنایعی که شامل مواد ارگانیک یا طبیعی مانند زیبایی و مراقبت از پوست است، عملکرد خوبی دارد.

Byredo

هویت برند منحصربه‌فرد Byredo _برندی با محصولات زیبایی و مراقبتی_ از توازن کامل و صفات اسکاندیناویایی که شامل سادگی با احساس آزادی و التقاط نشات می‎گیرد. در هر نقطه تماس، Byredo خلاقیت و امیدواری خود را ابراز می‌کند و محصولاتی را توسعه می‌دهد که معنای مثبت و الهام را در افراد و زندگی آن‌ها القا می‌کند.
مشتریان معصوم برای راه‌حل‌های ساده ارزش قائل هستند، بنابراین از استفاده از اصطلاحات پیچیده یا تأکید بر مواد و ویژگی‌های پیچیده خودداری کنید. صداقت و شفافیت نیز از ویژگی‌های ضروری برای این مخاطب است. به همین دلیل، برندها باید چنین ارزش‌هایی را در هر نقطه تماسی، از جمله چشم‌انداز، مأموریت، محصولات، خدمات و پیام‌هایشان قرار دهند. با این حال، کهن الگوهای برند Innocent باید حس واقعیت را حفظ کنند و یک مفهوم اتوپیایی را که وجود ندارد، نفروشند.

۶.انسان عادی(Everyman)

کهن الگوی برند Everyman به سادگی می‌خواهد پذیرفته شود و نگرش آرام و دوستانه‌ای را به هرکس نشان می‌دهد. این برندها نمی‌خواهند بین مردم متمایز باشند و پیام اصلی‌شان “عادی بودن اشکالی ندارد” هست. برخلاف دیگر کهن الگوهایی که دارای شخصیت نخبه‌گرا هستند، Everyman عملکردهای روزمره را با ریشه‌های وطنی ارائه می‌دهد. به طور نمادین، انسان عادی خود را با خانواده‌ها و فرهنگ متحد می‌کند و برای کسانی که نیاز به جامعیت و اطمینان دارند، جذاب است.

Loro paiana fall 2020
Loro paiana fall 2020

دی‌ان‌ای لورو پیانا (Loro Piana) ارتباط نزدیکی با ارزش‌های انسان عادی دارد و خانواده، مهارت، کیفیت و اصالت بی‌نظیر را در هر نقطه تماس ارائه می‌دهد. در طول ۶ نسل، لورو پیانا به تولید کالاهای لوکس با استفاده از موادخام در سراسر جهان ادامه داده و راحتی کامل و تجمل را برای مشتریان خود فراهم می‌کند. لورو پیانا خود را به وفادار ماندن به میراث ایتالیایی و سنت‌های خانگی اختصاص داده ‌است.
برای همسو شدن با کهن الگوی برند انسان عادی، برندها باید دوستانه و ساده باشند. از آنجایی که مخاطبان هدف آن‌ها می‌ترسند که بین دیگران متمایز باشند، چنین برندی باید به منطقه راحتی برای مشتریان خود تبدیل شود. در عین حال به نظر دشوار می‌باشد که یک انسان عادی را از رقبایش متمایز کنید، موفقیت زمانی حاصل می‌شود، اگر به طور مداوم محصولاتی با کیفیت بالا و قابل اعتماد تولید کنید که مشتریان برای آن‌ها ارزش قائل شوند.

سخن پایانی

برند شما یادآور موجودی زنده است که می‌تواند از یک کهن الگو به کهن الگوی دیگر تغییر کند. این یک فرآیند سیال است، همانطور که شما سازگار می‌شوید. این کهن‌ الگوها در مد یا هر صنعت دیگری برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی استفاده می‌شوند که مخاطبان هدف ایده آل شما را مجذوب خود می‌کند همچنین کمکی است تا هدف برند را مشخص کنید و برای مخاطبان خود توضیح دهید که از چه چیزی دفاع و تلاش می‌کنید. البته کهن‌ الگوها در مد بسیار کاربردی هستند چراکه از رکن‌های حیاتی برندهای فشن خلق شخصیت و داستان حول محور آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian