مفهوم زیبایی برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. همین اختلاف سلیقه و دیدگاه است که تفاوت انسان ها را به وجود آورده است. اما در حالت کلی، در دوره های مختلف زمانی، تقریبا همه مردم جهان دیدگاه ثابتی نسبت به زشتی و زیبایی دارند. بارزترین مصداق این ادعا، «مد» است. وقتی نوعی لباس، مدل مو یا سبک آرایش مد می شود، بیشتر مردم آن جامعه آن را زیبا انگاشته و پیروی می کنند. اما اینگونه گرایشات دایمی نیستند و بسته به زمان، تغییر می کنند.
میتوان گفت، چیزی که مد را می سازد، گرایش گروهی مردم به یک سبک از پوشاک یا آرایش است که در طول زمان تغییر می کند.
بیشتر برندها با نمایشهای پر زرقوبرق عجیب ترین لباس های فشن شو را به نمایش میگذارند. در این نمایش های اغراقآمیز، مدلها با آرایش و اکسسوریهای عجیب ظاهر شده و توجه همه را جلب میکنند.
با تماشای فشن شو برندهای معتبر دنیا سوالات بسیاری در ذهن ایجاد میشود. احتمالا شما هم بارها بعد از تماشای لباسهای عجیب این نمایشها بهدنبال دلیل طراحی آنها بودهاید. چرا برندهای معتبر باید لباسهایی تولید کنند که قابل پوشیدن نیست؟ چرا افراد باید با لباسهای به ظاهر مسخره در فشن شو شرکت کرده و چه هدفی در طراحی این لباسها وجود دارد؟
شاید تصور کنید صنعت فشن، صنعتی است که قصد دارد لباسهای فاخر و مجلل را به نمایش گذاشته و هدفی از طراحی لباسهای عجیب و غریب خود ندارد، اما این تصور اشتباه است. درواقع طراحیهای اغراقآمیز در این صنعت کاملا تعمدی و هدفدار انجام میشوند.
برندهای مختلف دلایل شخصی خود را در طراحیهای اغراقآمیز لباسها دارند. البته برخی از برندها هرگز در این نوع فشن شوها شرکت نکرده و تنها لباسهای فصل آینده که به زودی در فروشگاهها عرضه میشود را به نمایش میگذارند، اما برندهایی همچون زارا، نایک و H&M همیشه با طراحیهای عجیب مخاطبان خود را شگفتزده میکنند.
امروزه درواقع بیشتر فعالان و طراحان دنیای فشن، مد را هنر پوشیدنی مینامند. از این رو همچون دنیای هنر که سبکهای مختلفی در آن دیده میشود، عجیب ترین لباس های فشن شو نیز سبکهای خاصی را دنبال میکنند.
بسیاری از برندهای معتبر دنیا با طراحیهای اغراقآمیز، اما هوشمندانه لباسهای خود، اطلاعاتی از مجموعه فصل آینده خود ارائه میدهند. درواقع با طراحی لباسها در فشن شو، اطلاعاتی کلی از مضامینی همچون احساسات، خلقوخو و فضای هنری مجموعه آینده به نمایش درمیآید.
یکی از روش هایی که با آن افراد بسیاری را به خود جذب می کنید؛ متفاوت و عجیب بودن است. طراحان مد نیز برای اینکه بتوانند افراد را به خود جذب کنند، از لباس و اکسسوریهای بسیار اغراق آمیز در مراسم مد خود استفاده می کنند. با استفاده از این کار، بدون کمترین هزینه ای، برندهای خود را در بین مطبوعات معروف می کنند.این لباس ها ممکن است با ظاهری زشت دیده شوند؛ اما بسیاری از افراد و کسانی که دوست دارند متفاوت دیده شوند، از این سبک پوشش استفاده می کنند. این لباس ها، برای افرادی که تمایل دارند مانند دیگران دیده نشوند، فرصتی را فراهم کرده تا از استایل آوانگارد در لباس های خود استفاده کنند.
نکته ای که باید به آن توجه شود، این است که لباس هایی که ما بر تن میکنیم، یکی از مهم ترین عوامل تخریب کره ما هستند. کیفیت لباس ها، هر سال کمتر شده و باعث می شود که ما بیشتر از پنج بار، نتوانیم از این لباس ها استفاده کنیم.
فرم آن به راحتی از بین می رود. از طرفی مد، روز به روز تغییر می کند و این اتفاق آن قدر سریع است که ما باید همچنان به خرید کردن لباس ادامه دهیم تا بتوانیم استایل های خود را به روز نگه داریم. یکی دیگر از مواردی که باعث می شود لباس ها، به تعداد زیاد خریداری شوند، تولید لباس های یکبار مصرف است.
در واقع دومین منبع آلودگی بزرگ جهان، صنعت مد است که ضرر زیادی ایجاد می کند. هر چقدر این صنعت رشد بیشتری داشته باشد، آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می شود. اما راه حل هایی برای این اتفاق نیز وجود دارد که مهم ترین آن، ایجاد آگاهی برای افرادی است که اطلاع ندارند.