برند مایکل کورس (Michael Kors) یک برند لوکس در دنیای مد است که لباسهای آماده برای پوشیدن، اکسسوری، کفش، کیف و عطر تولید میکند و میتوان گفت طرحهای او از پیچیدهترین و باکیفیتترین محصولات این صنعت هستند. بیایید درباره این برند و تاریخچه آن بیشتر بدانیم.
مایکل کورس؛ طراح بزرگ آمریکایی
مایکل کورس یک طراح آمریکایی است که بهخاطر شرکتی که در زمینه مد و فشن دارد و بهعنوان داور برنامه تلویزیونی محبوب پروژه ران وی (Project Runway) شناخته شده است.
در ۹ اوت ۱۹۵۹، مایکل دیوید کورس با نام اصلی کارل اندرسون جونیور در لانگ آیلندِ نیویورک متولد شد. او در کودکی بهعنوان مدل در کمپینهای ملی کشورش برای محصولاتی مانند دستمال توالت و غلات صبحانه کار میکرد. والدین او زمانی که خردسال بود از هم جدا شدند و بعد از اینکه مادرش با بیل کورس تاجر ازدواج کرد، نام خانوادگی مایکل در سن ۵ سالگی به کورس تغییر یافت. کورس به یاد میآورد:
مادرم گفت: تو نام خانوادگی جدیدی خواهی داشت، چطور است نام جدیدی هم انتخاب کنی؟
به این ترتیب، کارل اسم مایکل را بهعنوان نام کوچک و دیوید را بهعنوان نام میانیاش انتخاب کرد. مادرش حتی به او گفت لباس عروسیاش را خود مایکل طراحی کند. مایکل که بهشدت به مد علاقه داشت بسیار هیجانزده شد. بعدها با کنایه گفت:
ازدواج دوام نیاورد؛ [اما] عکسها همیشه جاودانه میمانند.
مایکل از خانهشان در حومه شهر در مریک (Merrick) نیویورک، هر نوع اطلاعاتی را که در زمینه مد میتوانست جمعآوری کند به دست آورد. خودش میگوید:
من عملا هرماه با رسیدن مجله ووگ دیوانه میشدم و عاشق خرید بودم.
او در سالهای نوجوانی از زیرزمین خانهشان لباسهایی را طراحی میکرد و به فروش میرساند. او نام این مجموعه را آیکون باترفلای گذاشت.
آغاز فعالیت و ارائه اولین مجموعه مد
مایکل مدت کوتاهی در برخی از کلاسهای بازیگری شرکت کرد؛ اما در نهایت آن را رها کرد و روی طراحی مد متمرکز شد. برای این کار، در دهه ۱۹۷۰ برای تحصیل در مؤسسه فناوری مد به نیویورک سیتی نقلمکان کرد. با این حال او خود شهر را بیشتر از مدرسهاش دوست داشت و بعد از دو ترم تحصیل را رها کرد. در سال ۱۹۷۸، مایکل به بوتیک فرانسوی لوتارز واقع در منهتن که درست روبهروی برگدورف گودمن بود رفت و درخواست کار داد و در همان جا توانست اولین مجموعه مدش را طراحی و به بازار عرضه کند. از این مجموعه بهخوبی استقبال کردند و همین باعث شد مایکل علاقه شدیدی برای راهاندازی خط مد خودش پیدا کند. مدت کوتاهی بعد، داون ملو (Dawn Mello) که مدیر سابق گودمن بود متوجه مایکل شد و به او اجازه داد کلکسیون لباسهای زنانهاش را در فروشگاه او به نمایش بگذارد.
مایکل سرانجام در مه ۱۹۸۱ مجموعه لباسهای زنانه مایکل کورس را راهاندازی کرد و در سال ۱۹۸۴ اولین فشن شو خودش را روی صحنه برد. کورس خیلی زود طرفداران مشهورش ازجمله کورتنی لاو، آرتا فرانکلین و شارون استون را جذب کرد. در این زمان لباسهای او در چندین فروشگاه در نیویورک به فروش میرفت.
موفقیت مایکل در دنیای مد
لباسهای ساده اما شیکی که مایکل طراحی میکرد و تکنیکهای فروش جذاب و متقاعدکنندهای که داشت در ترکیب با هم برگ برندهٔ مایکل به حساب میآمدند. او برای نمایشهای کوچک مد در خانههای شخصی به سراسر آمریکا سفر کرد. هنگامی که ۲۳ سال داشت، آنا وینتور (Anna Wintour)، سردبیر بخش مد مجله ووگ، را متقاعد کرد که مجموعه مد او را ببیند. مایکل هنوز برای عرضاندام در نمایشگاههای مد مجلل و پرزرقوبرق خیابان مدیسون جایی نداشت؛ بنابراین این مجموعه را که روی تختش در آپارتمانش گذاشته بود به نمایش درآورد. این آغاز فروتنانه باعث شد مایکل بهزودی افراد مشهوری مانند باربارا والترز را جذب کند و برای طرحهایش جوایزی برنده شود.
ورشکستگی و شروع دوباره
در سال ۱۹۹۰، مایکل خط تولید کورس مایکل کورس (KORS Michael Kors) را راهاندازی کرد که محصولات ارزانتری تولید میکرد. با این حال رکود اقتصادی و مشکلات مالی که کل صنعت مد در جهان را تحتتأثیر قرار داده بود باعث شد مایکل کمی پسرفت کند. در سال ۱۹۹۳ یکی از شرکای صدور مجوز برند مایکل کورس در ایتالیا، تولید مجموعه KORS را متوقف کرد و به این ترتیب مایکل ورشکست شد.
مایکل در سال ۱۹۹۷ هنگامی که مجموعه ال و ام هاش (LVMH) در شرکتش سرمایهگذاری کرد، توانست یک خط تولید با قیمت کمتر راهاندازی کند. در همان زمان او بهعنوان مدیر خلاق و طراح لباسهای آماده برای پوشیدن در خانه مد سلین که متعلق به LVMH بود منصوب شد. در شش سالی که کورس این سمَت را داشت، هم برند خودش را هم گسترش داد و خط تولید لباسهای مردانه، اکسسوری و عطر را راهاندازی کرد و هم نقشی اساسی در ارائه لباسهای آماده و اکسسوریهای موفق خانه سلین ایفا کرد.
گسترش برند و آغاز تولید پوشاک مردانه
در سال ۲۰۰۲ مایکل اولین خط تولید لباس مردانه خود را معرفی کرد و در سال ۲۰۰۳ موفق شد برنده جایزه بهترین طراح لباس مردانه از شورای طراحان مد آمریکا شود که معتبرترین جایزه مد در آمریکاست.
در همان سال، اسپرتور هولدینگ لیمیتد (Sportswear Holdings Ltd.) ۸۵ درصد از سهام شرکت کورس را که متعلق به LVMH بود خرید.
در سال ۲۰۰۴ کورس سلین را ترک کرد تا روی برند خودش متمرکز شود و خط تولید مایکل مایکل کورس (MICHAEL Michael Kors) را راهاندازی کرد. این مجموعه شامل طیف گستردهای از اقلام متنوع از پوشاک آماده و اکسسوری گرفته تا عطر، ساعت، کیفدستی، لباس شنا و کفش بود. با وجود رکود آن سالها استقبال خوبی از این خط جدید صورت گرفت.
در همین سال مایکل بهعنوان داور در برنامه تلویزیونی پراجکت رانوی (Project Runway) ثبتنام کرد. او تا سال ۲۰۱۲ آنجا ماند و بهخاطر اظهارنظرهای صریح و تیزبینی خاصش بهشدت او را تحسین میکردند.
حضور در بازارهای جهانی
۲۵ سال بعد از تأسیس این برند، این شرکت اولین فروشگاههای خردهفروشیاش را افتتاح کرد. پس از یک دهه، کورس صاحب بیش از ۷۷۰ فروشگاه در سراسر جهان در شهرهای بزرگی مانند توکیو، پاریس، لندن، میلان، کن، سئول و هنگ کنگ شد.
افراد مشهور علاقهمند به برند مایکل کورس
افراد مشهور زیادی از بازیگران و خوانندگان گرفته تا سیاستمداران، از طرحهای مایکل کورس استفاده میکنند. ازجمله این افراد میتوان به ریس ویترسپون، بلیک لایولی، ناتالی پورتمن، نیکول کیدمن، جنیفر لوپز، جنیفر لارنس و تیلور سوییفت اشاره کرد. افراد بانفوذی مانند هیلاری کلینتون، ملانیا ترامپ، میشل اوباما و کیت میدلتون نیز در برخی از رویدادهای مهمی که شرکت داشتهاند لباسهایی از این برند به تن کرده یا از اکسسوریهای آن استفاده کردهاند:
حقایقی جالب درباره مایکل کورس
- مایکل در ۵ سالگی لباس عروس مادرش را در ازدواج دومش طراحی کرد.
- کفشهای مایکل کورس قالب کوچکی دارند؛ بنابراین افرادی که برای مثال همیشه سایز ۳۷ میپوشند، اگر برند مایکل کورس را انتخاب میکنند، باید یک سایز بزرگتر یعنی ۳۸ بگیرند.
- کیفهای مایکل کورس از بهترین چرمهای طبیعی تهیه شدهاند که برای رسیدن به استانداردهای بالا بررسی و آزمایش شده است؛ البته برای چاپ مونوگرام MK ممکن است از پارچههای دیگر مانند برزنت استفاده کنند. پرداخت نهایی این کیفها بسیار لوکس است و با مهارت تمام انجام شده است.
- مایکل همجنسگراست و با لنس لهپری (Lance LePere) که یک طراح مد آمریکایی است در سال ۲۰۱۱ ازدواج کرد.
برخی از لباسها و محصولات این برند را با هم ببینیم:
سخن پایانی
برندی که از یک فروشگاه کوچک در زیرزمین خانه پا گرفت، با غلبه بر مشکلات زیاد و حرکت مستمر به شرکتی جهانی و میلیارد دلاری تبدیل شد. این برند همچنان با قدرت در دنیای مد حضور دارد و محصولاتی نمادین، خوشساخت و با طراحی عالی به بازار عرضه میکند.
مایکل کورس از کودکی در دنیای مد حضور داشت؛ اما برندهای زیادی هستند که شاید هرگز فکر نمیکردند روزی به این صنعت وارد شوند و دیر شروع کردند. نظر شما چیست؟ آيا برای موفقیت در کاری، داشتن پیشینه و ورود زودهنگام یکی از شرطهای لازم است؟ لطفا درباره این موضوع در دیدگاهها بحث کنید.