سبک خیابانی یا استریت استایل (street style) یکی از سبک های متداول صنعت مد است، بطوریکه حتی افرادی که حداقل آشنایی با دنیای مد را دارند آن را می شناسند. علت این شناخت آن است که این سبک از دل جامعه برآمده و هر روز با صحنه فشن شوی متحرک آن در خیابان ها مواجه هستیم. در حال حاضر در فرهنگ جامعه ما نیز استریت استایل رایج تر از همیشه است. به لطف گسترش رسانه ها مخصوصا شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام مفهوم سبک خیابانی ملموس و قابل درک برای همگان شده است و از این لحاظ توانسته تاثیر فراوانی بر دنیا مد و روندهای آن داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید با استریت استایل از آغاز تا کنون.
- سبک خیابانی پاریس ۲۰۱۶
استریت استایل
سبک خیابانی نوع خاصی از استایل و مد است که از فرهنگ مد بریتانیا سرچشمه گرفته است. این سبک، سبکی گسترده است که با مد رایج و متداول اشتراکات و تفاوتهایی دارد. مد خیابانی معمولا بر پایه فردگرایی شکل میگیرد و چندان به روندهای رایج هر دوره وابسته نیست. در این سبک هر فردی با دخیل کردن هویت فردی و سلیقه شخصی میتواند سبک خیابانی خودش را در کنار خرده فرهنگ ها و روندها به نمایش بگذارد. همه این اتفاقات میتواند با ترکیب چند لباس مختلف به صورت یک اثر هنری شکل بگیرد.
مد خیابانی یک مد زنده و پویا است که با سرعت زیادی تغییر میکند و میتوان آن را جنبه اعتیادآور مد نامید؛ که بدون درگیر شدن با پیچیدگیهای دنیای مد، نشان میدهد چطور سبکها مدام در حال تغییر و دگرگونی سریع هستند. ویژگی سریع بودن این سبک، آن را به”مصرف گرایی” پیوند می دهد. همچنین تغییر سریع در روندهای این سبک آن را به “فست فشن” مرتبط میکند.
پیدایش سبک خیابانی
اگرچه سبک خیابانی یا استریت استایل از آغاز تا کنون ، مختص به زمان و مکان خاصی نبوده و حضورش در جوامع مختلف mode & fashion احساس میشد اما این پدیده به عنوان یکی از ویژگی های قرن ۲۰ میلادی شناخته شده است. پس از اتمام جنگ جهانی دوم با تغییراتی که سبک زندگی مردم با آن مواجه شد مثل افزایش و پیشرفت استانداردهای زندگی (شهرنشینی، تولید انبوه محصولات و گسترش رسانه های جمعی مانند تلویزیون و رادیو) نوع خاصی از سبک زندگی، میان مردم رواج پیدا کرد که مورد استقبال آن دسته از افراد جامعه که در جستجوی هویت و فردیت در زندگی شخصی خودشان بودن قرار گرفت.
تولید صنعتی محصولات به ویژه در حوزه مد و پوشاک ایجاب میکرد دایره وسیعتری از سلیقه های پوششی را در برگیرد که از سطوح بالای مد تا لباس های روزمره و آماده پوشیدن را شامل میشد.
استریت استایل از فرهنگ بریتانیا سر چشمه گرفته است و اولین بار در خیابان های لندن توسط جوانان جامعه مشاهده شده است. جوانان و نوجوانانی که از لحاظ مالی به استقلال رسیده اند و درآمد شخصی دارند و از طریق پوشش متفاوت، خواهان به نمایش گذاشتن این هویت مستقل به جامعه هستند. این طبقه از افراد جامعه همیشه مورد توجه بوده اند زیرا محرک فرهنگی _اقتصادی یک جامعه هستند.
تاریخ هویت و تاریخ لباس به موازات یکدیگر پیش میروند.
در این ارتباط، سبک خیابانی به عنوان تسهیل کننده هویت گروهی و انسجام خرده فرهنگ ها عمل میکند پس سبک خیابانی در هر نقطهای از جهان که باشد به فردیت و هویت افراد مرتبط است و تاریخچه این هویت و فردیت نیز از جنبههای مختلفی قابل بررسی است.
در فاصله زمانی پایان جنگ جهانی دوم تا شروع قرن ۲۱ شاهد تغییرات چشمگیری در فرهنگ غربی هستیم از قبیل کاهش اهمیت تقسیمات اجتماعی فرهنگی _ سنتی مثل نژاد، مذهب، قومیت، منطقه و ملی گرایی که موجب تعریف و محدود کردن هویت فردی بودند. در این زمان گروههایی مثل موتورسواران و تدی بوی ها Teddy Boys در دهه ۵۰، هیپیها Hippy و اسکین هد ها Skinhead در دهه ۶۰ ، پانکها Punk و هدبنگر ها در دهه ۷۰ و گروههای دیگری در دهههای بعد، در جامعه حضور پیدا کردند که هر یک از این گروه ها سبک پوششی مختص به خودشان را داشتند و از ابزارهای مختلفی برای تزئین بدن (مثل خالکوبی، پیرسینگ) و همچنین آرایش مدل مو برای نشان دادن عقاید و هویت خود استفاده میکردند که تا آن زمان برای جامعه تازگی داشت.
در نیمه اول قرن ۲۰ به دلیل جنگ جهانی اول و دوم و کمبود پارچه، تنوع در سبکها خیلی کم به چشم میخورد. از طرفی پوشش لباسی چه مردان چه زنان دارای شاخص های استانداردی بود پس به راحتی میتوان بر اساس وجه اشتراکات پوششی تا حدی افراد جامعه را در گروه های مجزا، در واقع افراد جامعه بنا به سبک زندگی جدید با خلاقیت و سلیقه فردی، فارغ از عرف و استاندارهای جامعه، خود انتخابگر پوشش شخصیشان بودند .
پس از آن زمان تاثیر این پدیده روی مد یک تاثیر دوجانبه بوده است یعنی هم تغییرات فرهنگی مردم باعث تغییر مد شده است و هم تحولات مد فرهنگ را تحت تاثیر خود قرار داده است. بنابراین میتوان گفت که سبک خیابانی از یک سبک استاندارد و تکراری در اوایل قرن بیستم به سبکهای متنوع و فردگرایانه در نیمه دوم قرن بیستم تبدیل شده و در هر شرایطی به حیات خود ادامه داده است.
استریت استایل و رسانه های اجتماعی
یکی از علل فراگیر شدن سبک خیابانی بین جوانان در دهه های اخیر، گسترش وسعت رسانه های اجتماعی است.
با توجه به اینکه جهان کوچکتر و کوچکتر می شود، رسانه های اجتماعی برای افراد، به اشتراک گذاشتن فردیت و توانایی خود در طراحی لباس ها را فراهم میکند.
امروزه مشتریان صنعت مد از کانال رسانه های اجتماعی با برند های فعال در حوزه فشن ارتباط بر قرار میکنند.
در این میان وبلاگها و وبسایت هایی نیز موجود است که بر روی محصولاتشان وسبک های مختلف از قبیل سبک خیابانی و همچنین سبک های شخصی خاص متمرکز هستند که اغلب توسط بلاگر ها و اینفلوئنسرها اداره میشود.
افرادی عادی که از دل اجتماع برخاستهاند و با به اشتراک گذاشتن سبک و سلیقه و تجربیات خود در mode & fashion طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کردهاند. طرفداران برخی از این بلاگرها و اینفلوئنسرها حتی از چندین میلیون هم فراتر رفته و عملا به یک رسانه تبدیل شدهاند که با به اشتراک گذاشتن تصاویر استریت استایل و … به تبلیغ سبک زندگی خود میپردازند.
نقش اینستاگرام در استایل خیابانی
یکی از پرطرفدارترین این رسانه ها برای دنبال کردن سبک خیابانی بلاگرها، اینستاگرام است.
این برنامه که برای به اشتراک گذاری عکس ها در وب طراحی شده است، نه تنها در میان علاقه مندان به سبک خیابانی، بلکه در بین عکاسان برجسته خیابانی مشهور است، که برخی از آنها هزاران نفر فالور دارند. اینستاگرام به عنوان پلتفرم نسبتا ارزان، سریع، انعطاف پذیر شناخته شده و به طور گسترده ای در دسترس اکثریت افراد جامعه است که امکان بازخورد سریع کاربران را نسب به آخرین روندها و تغییرات در سبک خیابانی را فراهم میکند.
این بخش از مد در واقع نقطه اشتراک جدیدی بین فردیت گرایی و صنعت پوشاک به وجود آورده است که فرصتی تازه برای توسعه تبلیغات و تولد سبکهای جدید و خلاقانه به وجود آورده است.
مراکز مهم استریت استایل
شهرهایی نظیر پاریس، میلان، نیویورک و لندن به دلیل پایتخت بودن در زمینه مد همیشه تاثیرگذار و در چگونه به نمایش گذاشته شدن سبک ها موثر بوده اند و در زمینه استریت استایل هم مستثنی نیستند. و همراه هفته های مد در این شهرها ما شاهد استایل های خیابانی جدید نیز هستیم.
میلان: یکی از محبوب ترین مراکز سبک خیابانی در جهان مد خیابانی میلان است. دلیل این موفقیت حضور برندهای بزرگ و مهمی است که در میلان در حوزه مد فعالیت میکنند و نقش مهمی در تجاری سازی و تبلیغ مد را دارند و الهام بخش شهرها و سایر مراکز دیگر هستند.
پاریس: شهری پرازعاشقانه های شیک و لوکس که نظیرمیلان در ایتالیا شاهد برگزاری هفته های مد هرساله است؛ یکی دیگر از مراکزی است که برای شناسایی روندهای موجود در سبک خیابانی تحت نظر متخصصین و منتقدان مد است.
سبک خیابانی پاریس در عین راحتی همیشه شیک و جذاب و مورد تقلید سایر شهرها بوده است.
لندن: لندن به عنوان یکی از مهم ترین پایتخت های مد در نظر گرفته شده است، اما در مقایسه با میلان و پاریس، ظاهر سبک خیابانی در لندن به دلیل حضور خانواده سلطنتی متاثر از سبک های خیابانی این خانواده است.
چهرههای سلطنتی بریتانیا مثل کیت میدلتون و مگان مارکل هم جزو افرادی هستند که سبک خیابانی آنها همیشه مورد توجه رسانهها است و بسیار بازتاب داده میشود.
نیویورک: یکی دیگر از شهر هایی که هفتههای مد در آن برگزار میشود، نیویورک است و در کنار این شهرت و اهمیت، سبک خیابانی خاصی هم دارد که منحصر به این شهر است.
سبک نیویورکی تاثیر بسیار زیادی بر مد آمریکا و حتی جهان دارد و مردم این شهر برای سبک خیابانی خود ارزش زیادی قائل هستند.
ژاپن: پس از نمایش آثار هنری کنزو تاکادا در سال ۱۹۷۰ در پاریس و پس از آن، پیدایش آثار هنری هنرمندان دیگر از قبیل ایسی میاکه، هانا موری و… هنرمد ژاپن الهام بخش متخصصین مد در غرب شد و به تدریج تبدیل به یکی از کشورهای قوی در زمینه مد شد. ولی سبک خیابانی ژاپن از این هنر غنی متاثر نیست و در واقع این سبک از نوجوانان، سینما، انیمه و رسانه های جمعی تاثیر گرفت است.
استریت استایل از آغاز تا کنون