احتمالا تا الان با جملههایی مانند “پاییز امسال رنگ نارنجی جزو رنگهای ترندی است” یا “این مدل لباس برای امسال ترند شده است”، برخورد داشتهاید. چقدر در شبکههای اجتماعی این کلمه به گوشتان خورده است؟ اگر از علاقهمندان به دنیای فشن هستید، احتمالا بارها با کلمهی ترند(Trend) مواجه شدهاید و هربار برایتان سوال پیش آمده است که ترند یعنی چه؟
ترند که یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در مد و فشن است، به معنای یک روند در حال تغییر یا گسترش است.
با ما در این مقاله همراه باشید تا به طور کامل دربارهی معنی آن، همچنین دربارهی مفهوم TREND در دنیای فشن و تفاوت آن با مد، آشنا شوید.
ترند (Trend) چیست؟
ترند (Trend) به معنای یک مسیر کلی است که در آن چیزی تغییر یا گسترش پیدا میکند و ما شاهد تحول یا تغییر کلی در یک موقعیت یا در نحوهی رفتار افراد هستیم. شاید در زبان فارسی مناسبترین کلمه برای ترند، روند باشد و اگر بخواهیم به این سوال که ترند شدن یعنی چه؟ پاسخ دهیم، چیزی که در حال فراگیری و رایج شدن است، می تواند بهترین تعریف برای آن باشد.
ترند و انواع آن؛ از شبکه های اجتماعی تا مد و فشن
شاید شما هم کلمهی ترند را در بخشهای مختلفی، از شبکههای اجتماعی، بازاریابی و فروش تا مد و فشن شنیده باشید. در شبکههای اجتماعی میتوان گفت ترند شدن به معنای فراگیر شدن محتوا بین گروه زیادی از مردم در شبکههای اجتماعی مختلف است.
اما ترند در مد و فشن که شاید بیشتر از هر جای دیگری استفاده از این عبارت را شنیده باشیم، به چه معناست؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی معنی ترند در مد و فشن و عوامل تأثیرگذار آن بپردازیم.
ترند Trend در دنیای مد و فشن
کلمهی ترند و فشن بیشتر از سایر ترندهایی که صحبت کردیم، به هم متصل و مرتبط هستند. ترند در فشن به لباسها، اکسسوریها، رنگ، استایل مو، مدل میکاپ، کیف و کفش، زیورآلات و به طور کلی استایلی اشاره میکند که در زمان خاصی محبوب قشر زیادی از مردم است و مورد استقبال آنها قرار میگیرد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که منظور از محبوبیت این است که در یک دورهی زمانی مشخص، اکثریت مردم بیشتر به دنبال آن موضوع هستند.
برای مثال پوشیدن کراکس ( Crocs) امسال در یک بازهی زمانی، بسیار رایج و فراگیر شد و در سراسر جهان محبوبیت خاصی پیدا کرد؛ در نتیجه مورد توجه قشر زیادی از مردم نیز قرار گرفت.
این نکته را در نظر بگیرید که تولید کراکس به زمان ترند شدن آن مربوط نمیشود و پیش از این نیز وجود داشته است؛ اما عواملی که دربارهی آن توضیح خواهیم داد به ترندی و فراگیر شدن آن کمک بزرگی کرده است.
یکی دیگر از مشخصات ترندها در فشن این است که گاهی در اوج هستند و گاهی جای خودشان را به ترند دیگری میدهند. در واقع این ویژگی اصلی ترند است. برای مثال در دههی 1900 کرست از ترندهای مد آن دوره بود؛ اما بعدها در سال 1920 کوکو شنل آن را کنار گذاشت و زنان را از محدودیت کرست رها کرد. او با خلق سیلوئتهای جدید باعث شد آزادی بیشتری در لباس بانوان ایجاد و ترند شود.
5 عامل تاثیر گذار بر ترندی شدن در دنیای مد و فشن
1. تاثیر سلبریتی ها
افراد مشهور مانند بازیگران، یکی از عوامل تأثیرگذار بر ترندهای مد و فشن هستند. استایل آنها، آرایش و اکسسوریهایی که استفاده میکنند، در مراسمهای بزرگ و مختلف و حتی در زمان اکران فیلمهایشان مورد توجه و بررسی قرار میگیرد. معمولا طرفداران آنها با الگوبرداری و الهام از سبک و استایل فرد محبوبشان، در ترند شدن موارد گفته شده نقش مهمی را ایفا میکنند.
2. فشن اینفلوئنسرها
اینفلوئنسر که به معنای تأثیرگذار است، به افرادی گفته میشود که با تولید محتوا و فعالیت در شبکههای اجتماعی، در صنعت فشن تأثیراتی بر مخاطبان خود میگذارند. با توجه به این تعریف، عجیب نیست که اینفلوئنسرها تأثیراتی در ترند شدن لباسها و اکسسوریها داشته باشند. از طرفی به خاطر تأثیرگذاری بالا، بسیاری از طراحان و صاحبان برندها محصولاتشان را برای تبلیغ به این افراد میدهند تا به ترندی شدن محصول کمک کنند.
3. ران وی (Runway)
یکی از مهمترین عناصر تأثیرگذار در ترند شدن لباس و فشن، ران ویها و هفتههای مد هستند. طراحان بسیاری با به نمایش گذاشتن آثارشان در فشنشوها، تأثیر زیادی بر علاقهمندان دنیای مد میگذارند؛ در نتیجه مورد توجه عدهی زیادی قرار میگیرند.
4. استریت استایل
استریت استایل یا استایل خیابانی که به پوشش و استایل روزمرهی مردم یک جامعه یا یک شهر بر اساس سلیقهی شخصی افراد و فرهنگشان اشاره دارد، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر ترند شدن لباسها و اکسسوریها در دنیای مد و فشن است. استریت استایل میتواند تأثیر زیادی روی طراحانی که از این استایل الهام میگیرند، داشته باشد.
عموما به 2 دلیل استایلهای خیابانی الهامبخش ترندها هستند:
1. ظاهر کلی و لوکهای این استایل را معمولا راحتتر میتوان بازسازی کرد.
2. مردم معمولا تمایل دارند ترندهایی را که به صورت روزمره -درست مانند استایل خیابانی- قابل استفاده و الهام گرفتن است، دنبال کنند؛ زیرا معتقدند این ترندها چیزی است که راحتتر میتوانند در استایل خودشان اجرا کنند.
برای مثال یکی از ترندها با الهام از استریت استایل، فراگیر شدن خزهای رنگارنگ بود.
5. تاثیر پایتختهای مد و فشن
این را نمیتوان نادیده گرفت که پایتختهای مد و فشن مانند میلان، پاریس، نیویورک و لندن تأثیر زیادی بر ترند شدن لباسها و اکسسوریها و… در فشن دارند و این مراکز همواره مورد توجه مردم سراسر جهان هستند. از طرفی معمولا جدیدترین محصولات مرتبط با فشن در این شهرها، مورد توجه مجلههای مد هستند.
در کنار تمام عوامل تأثیرگذار گفته شده، نمیتوان از تأثیرات فیلمها، موسیقی، فرهنگ، سیاست و اقتصاد بر ترند شدن در دنیای مد و فشن چشمپوشی کرد.
لازم است به این نکته نیز توجه کنید که ترندهای فشن با کمک تمام عواملی که نام بردیم، این امکان را دارند که صنعت فشن را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهند. ترندها در فشن ممکن است گاهی به صورت ناگهانی محبوب و به مرور زمان ناپدید شوند؛ ولی از طرفی قابلیت بازیافت شدن را دارند و ممکن است در سالهای آینده به عنوان منبع الهام دوباره فراگیر شوند.
تفاوت مد با ترند؛ این لباس مد یا ترندی است؟
اشتباه رایجی که اغلب در استفاده از کلمهی ترند اتفاق میافتد، جایگزین کردن آن با کلمهی “مد” است.
مد کلمهای فرانسوی به معنای فشن و استایل است. در واقع به استایل رایج در یک زمان و مکان خاص اشاره دارد. یعنی در حال حاضر مردم به آن روش خاص و رایج لباس میپوشند.
از طرفی ترند به روندی کلی اشاره دارد که در حال گسترش یا تغییر است؛ یعنی یک استایل یا ظاهر کلی که در حال محبوب و فراگیر شدن در دنیای مد و فشن است. پس ترند میتواند بخشی از مد حال حاضر باشد.
جمع بندی
در این مقاله به یکی از پراستفادهترین کلمهها در شبکههای اجتماعی و فشن پرداختیم و از مفهوم ترند تا معنی آن در دنیای مد و فشن، همچنین عوامل تأثیرگذار بر ترند شدن در دنیای مد را بررسی کردیم.
حالا شما به ما بگویید؛ آیا پیگیر ترندهای روز دنیای فشن هستید؟ در سالهای اخیر، ترند شدن چه آیتمی را بیشتر از همه دوست داشتهاید ؟
منابع :
وبسایت: www.thecontentauthority.com
وبسایت: www.lovetoknow.com
وبسایت: www.glamobserver.com